Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Toukokuussa matkustelun yksi hyväpuoli on se että, kun täällä kateellisena lukee ihmisten hehkutuksia, pakkasia pakoon pääsemisestä, tietää että oma matka on edessä.
    Toki ulkona näyttää nyt suomessakin varsin hyvältä, kuten usein toukokuussa. No eipähän tarvitse miettiä minne toppatakin survoo. Eikä ihmiset katso haaviauki kun kesäisissä tamineissa liikkuu. Töidenkin sanelemaahan tämä toukokuussa matkustelu osin on.
    Vaan nyt on matkalaukku pakattu. 10min. Lähtöselvitys on tehty. Muutama tunti odottelua, ja sitten alkaa vuorokauden mittainen matkustaminen, täältä syrjäkylältä, kohti toista syrjäkylää nimeltä khao lak.
    Eli taas on Mies yksin matkalla. m.y.m
  2. Eniten baareja löytyy tietenkin keskustasta jonka ranta on nang thong. Myös bang niang:ssa on iltabaareja riittävästi. Riippuu tietty vähän millaisista baareista tykkää.
    molemmista löytyy jonkinmoinen menomesta, jos länsimaisten kanssa haluaa bilettää.
    Bang niang on ehkä hieman edullisempi kuin nang thong. Myös ranta hieman parempi, joskin siellä on jotkut hotellit kasanneet kiviröykkiöitä, joten enään ei helposti pääse koko rantaa kulkemaan. Molemmat rannat toki on ihan hyviä, ja erot marginaalisia. Bang niang etuna on myös markkinat. Keskustassa taas on enemmän kauppoja ja ravintoloita, mut samat tavarat löytynee myös bang niangsta. Joskin keskustassa on parempi kauppa. Tosin ei se nang thong markettikaan mikään tavaratalo ole.

Itse olen tykästynyt eteläiseen khao lak beachiin. Sillä alueella on vain muutama hotelli, ja kaikki aivan kelvollisia. Alue on hyvin rauhallinen. Ravintoloita löytyy kymmenkunta. keskustaan tosin sitten on matkaa 4-5 km. Toisaalta lam kaeniin jossa asuu paikallisia vain pari km. jossa hintataso sen mukainen.
    Mielestäni rannan hotellit paremmuusjärjestyksessä olisivat. Merlin, diamond, briza, sunetra, emerald. Varaussivujen mukaan briza on saanut eniten pisteitä. Merlinissä käytös joskin on jopa liian pokkuroivaa, mut palvelu pelaa. Diamond on selvästi rennoin. Brizassa on sekä uusi että vanhapuoli. Henkilökunnan käytös on asiallista, joskus hieman tärkeilevää. Mut eipä heidän kanssaan joudu paljon tekemisiin. Parempaan suuntaan ollaan menossa. Emerald on selvästi perheille suunnattu hotelli.
    Sunetra taas ei löydy matkanjärjestäjiltä, eikä varaussivuilta. Jos on eläinrakas, niin sitten sinne.
    Merlinistä voin maksaa 15 euroa yöltä enemmän kuin muista, muut valitsisin hinnan perusteella.
    Paras hintalaatusuhde löytyy vain kyttäämällä. Itse varasin brizaan huoneen miltei 20€ halvemalla mitä eilen siitä pyysivät.
  3. Toukokuussa khao lak on aivan erilainen paikka kuin sesonki aikaan. On taatusti tarpeeksi lämmintä. Tälläkin viikolla on ollut sellaista +33- +40c. Ei tartte palella :). Kenellekään ei tule mieleenkään varailla paikkoja pyyhkeillä. Tutuilla on enemmän vapaa-aikaa, se usein tietää juhlintaa. Paikallisille suunnatuissa paikoissa on parempi meno, etenkin viikonloppuisin, kun työ ei ole enää niin rankkaa. Voivat nukkua sitten töissä. Keikkatyöläiset tietävät palaavansa pian kotiin, niin toukokuussa ottavat ilon irti.

Toukokuussa Thaimaassa on kouluista lomaa, niin thailomailijoita on jonkin verran. Etsivät sen varjoisimman paikan, jos sattuvatkin altaille tulemaan. Yleensä mukavaa porukkaakin.

Mut tosiaankaan ei haittaa jos uima-allas on käytännöllisesti katsoen vain omassa käytössä, tai rannalla ei näy muita. Minulle se on luksusta. Ranta- ja allas baareissakin saa olla rauhassa.
    Lennot on suht. edullisia. Hotellihuone josta huippusesonkiin pyydetään yli satasta yöltä, saa alle 30€ . Aamiaisellakaan ei tarvitse jonottaa munakkaita.

Skoottereitakin pääsee valkkaamaan, eikä tarvitse ottaa sitä mikä sattuu vapautumaan.

Ne (me) harvat farangit ovat vähän vanhempaa väkeä, ja useat käyvät jokavuosi juuri samoihin aikoihin, samoista syistä. Möykkärit poistuu viimeistään huhtikuun lopussa. Ilmeisesti Briteiltä ja sakuilta loppuu silloin chartermatkat.

Ihan kaikki kojut eivät ole tosin auki, mut en khao lakin keskustassa muutenkaan vietä yleensä aikaa. Omat suosikkipaikat ovat kyllä auki.

Minusta aina on hyvä aika matkustaa khao lakkiin, tosin keskikesällä en ole ollut. Toukokuu on osoittautunut parhaaksi minulle. Alku sesonkikin olisi hyvä, mut silloin satelee enemmän. Eikä rantoja ole vielä laitettu kuntoon. Eikä kaivinkoneiden kanssa samaan aikaan rannalla tunnu oikein paratiisilta. Hotelleissakin ennen sesonkia kunnostustöitä.

Eikä kotiin tullessa tarvitse enää palella.
  4. Jos jollakulla sattuu olemaan ilo oleskella 28. maaliskuusa khao lakissa, niin suosittelen lämpimästi, joskin kateellisena Job 2 do:n konserttia
    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/12814448_905534039544499_4878599561296214886_n.jpg?oh=4ae6e8745f04201bdb909003f6d418c6&oe=57538997
  5. Ainoa millä on väliä, on se että, itse on tyytyväinen. Matkustajat on erilaisia, myös heidän odotuksensa, ja valmiutensa matkustaa on erilaiset. Se mikä itselle on paras vaihtoehto, ei välttämättä ole jollekulle muulle.

Pakettimatkan etu on se että kaikki on pureksittu valmiiksi. Voi keskittyä pelkkään lomailuun. Erikseen lentojen, muiden kuljetusten, ja hotellin hankkimisen etu on että aikataulun, ja reitin voi valita itse. Usein voi myös säästää. Ei kuitenkaan aina.

Minkä tahansa tavan valitseekaan, ei se tee matkaajasta parempaa tai huonompaa.
    Tärkeämpää olisi kiinnittää siihen huomiota, miten matkalla käyttäytyy.

Pitää ymmärtää että me olemme siellä vieraina, ja arvostaa heidän kulttuuriaan. Jos ei arvosta, niin sitten kannattaa valita toinen kohde.

Ainakin omaa käytöstäni on eniten muokannut, oppiminen. Mitä paremmin tiedän mistä vaikkapa jonkun duunarin palkkamuodostuu, sen enemmän se vaikuttaa omaan käyttäytymiseeni. En ehkä haluakkaan tinkiä ihan viimeiseen asti. Kauppias ottaa omansa, mut duunari palkastaan tinkii. Jos ei kauppaa, ei palkkaa. Tämä pätee, myös moniin ravintoloihin, ja hyvinvointipalveluihinkin. Töihin on mentävä vaikkei palkasta olisi varmuutta.
    Toki muitakin malleja on. Kuitenkaan kertomani tapa ei kovin harvinainen. Etenkään turistibisneksessä. Monien keskiansio päivässä on kympin luokkaa, en kyllä haluisi sitä kovasti pienentää omalla käytökselläni.
    Myös ymmärtäminen ja oppiminen on vienyt halut kaikenmoiseen elvistelyyn.