Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Sen verran muistuttaisin, että se ilmainen bussi siis lähtee suvarnabumilla, 2 tasolta. ei siis maantasalta, josta muut bussit kulkee. Ei muuta mut jos tulee kiire ekalla kerralla.
    Itse olen ihmetellyt missähän se bussi? :)

Dong muangilla taas pitää malttaa kävellä tarpeeksi pitkälle, eikä ensimmäisestä ovesta mennä jossa lukee bus. Siellä ihan sitten lukee shuttle bus. Ulkona on tiski, jossa näyttää lentolippu. Ei haittaa vaikka lento olisi vasta seuraavana päivänä.

Ne bussit eivät myöskään ole mitään luksusbusseja. Minusta yhtä *viihtyisiä*, kuin lentokentällä surravaat, joilla ihmisiä kuskataan koneelle. Joskin istumapaikkoja on useampi, ei kuitenkaan bussitäysi, vaan matkatavaraverkot vievät ison palan tilasta.

Mut kyllä niissä istuu.

Khaohöpö on paha (joskaan ei vaarallinen) tauti ja hoito tulee kalliiksi. Onneksi siihen on hyvä ja miellyttävä hoitokeino :). Itse olen 2kk kuluttua jo ko. taudin kuntoutuksessa. Mut johan sitä on 9kk odotettukin.
    Määrää en kehtaa sanoa, eikä sillä kauheasti väliäkään :)
  2. Retkien kannattavuushan riippuu paljon matkustajasta, ja matkabudjetista. Itse matkustan pienellä matkabudjetilla. Siksi ei ehkä mielipiteeni täsmää aloittajan toiveiden kanssa.

Minusta jo khao lakissa ollessani olen *retkellä* . Khao lakissa ja sen ympäristössä on paljon nähtävää ja koettavaa jo itsessään. Esim. vesiputoukset chong fa vaikkapa. Siellä myös on luontopolku jos se kinnostaa. Minusta jo reitillä on nähtävää, etenkin kun aamusumu on hälvenemässä.

Brizaa lähin vesiputous tong pin on lähinnä vitsi. Suomessa sitä kutsuttaisiin ojaksi :)
    Myös vähän eteempänä oleva lambi vesiputous on hyvä retkikohde. (lähellä myang thaita). Kapongin kuumat lähteet on myös vielä itsekseen saavutettavissa. Siellä on myös paljon muuta). Jos huikeita näköaloja kaipaa, niin vuoria khaolakin tienoilla riittää. khao lakin eteläpuolella sijaitseva mangorve metsä on myös aika hieno kokemus. Vaikkapa melomalla, jos patikointi ei innosta. Tai skootterin selästä tieltä ihaillen
    Hot springin kuumat lähteet taas sijaitsevat myös myang thain tuntumassa.

Nam khemissä on tsunamimuistomerkki, jossa voisi käydä, ja siitä jatkaa koh kho khaolle. ajella siellä rantsulle (minusta hienommat kuin khao lakin) ei montaa ihmistä tule vastaan. poiketa jossakin resortissa syömässä.

nam khemistä voi myös vuokrata pitkähäntäveneen, jos tahtoo *autiolle rannalle*.

Little sand beachilläki voi poiketa, ja käydä siellä luontopolulla, joskin se on aika haasteellinen, ja ei ehkä maineensa veroinen. Mut samalla lipulla 100thb (alle 3€) pääsee saman päivän aikana myös muille maksullisille luononpuistoihin, tai putouksille. Niitä siis ehkä kannattaa yhdistää.

Minusta jo reitti Brizasta khao lakin keskustaan, on aika huikea. Sitä ei tosin aina huomaa, jos lavataksin kyydissä kulkee. Paremmin ehkä sen vuoren jylhyyden huomaa takaisinpäin tullessa. Skootterin selästä. Sillä tiellä ei vain pidä edes yrittää pysyä paikallisten vauhdissa. Antaa hätäsempien mennä ohi. Minnes lomalaisilla olisikaan kiire. Rauhallisella vauhdilla näkee paljon enemmän.

Parhaat retkeni olen tehnyt skootterilla, ilman ennakko suunnitelmaa. Etenkin khao lakin eteläpuolella on paljon hienoja paikkoja, ja henkeä salpaavia maisemia. Kun vain poikkeaa isolta tieltä. 5€ maksaa skootterin vuokra, ja kahdella eurolla saat tankin täyteen.

Se on sitten omasta rohkeudesta kiinni, uskaltautuuko maaseudulla jonnekkin maatilalle vai ei. Toki on puutarhoja jonne järjestetään tutustumiskäyntejäkin, samoin käsityöpajoja, veneenrakennusverstaita yms.

Sitten on tietty vielä noi poliisiveneet, perhospuistot, orkideapuistot, kaikenmaailman safarit, ampumarata, golfit, vuoripyöräilyt, ratsastukset jne... jos maksaa haluaa. Ban nam saista saa ilmaisen kartan, josta löytyy paljon mitä khao lakissa voi nähdä ja tehdä, yhteys tietoineen.

Tosin ehkä opettavaisin kokemus on ollut, kun ensimmäisen kerran kävin thaimaalaisessa duunarin kodissa.

Jos jotain haluatte khao lakista tietää, liittyen mihin tahansa. niin rannalla olevasta keitaasta komols corner saatte kyllä kaiken mahdollisen tiedon. Ainakin minä olen saannut.

Hyvää ja elämyksellistä matkaa
  3. Aina ei suinkaan saa tiskiltä halvempaa huonehintaa. Halvemman luokan hotelleissa useamin kuin, keski tai kalliin luokan hotelleissa. Kysyminenhän ei tietenkään maksa, joten voihan sitä hotellista kysyä.

Varmaan tiedätkin että esim. agodalla, booking:lla, kannattaa kirjautua jäseneksi, jolloin voi saada vähän parempia tarjouksia. (jäsentarjoukset eivät näy trivagossa, momondossa tms)

Jos ei ole ihan lukkoon lyöty hotellia mihin tahtoo mennä, niin khao lakin kohdalla kannattaa katsoa myös *salaiset* tarjoukset. Niissä ilmoitetaan vain hinta, sijainti, tähtimäärä, arviointipisteet, ja arvioiden määrä suurinpiirtein. Sitten vaan vertaa hotelleja jotka vastaa annettuja tietoja, niin voi etukäteen kyseessä olevan hotellin :).
    Jos esim. brizasta olisi salainen tarjous se ilmotettaisiin jotakuinkin näin: 4tähden hotelli sijainti khaolak ranta Erinomainen 8+ perustuu 600+arvioon. Todelliset on 8.3 ja 601 arviota

Agodalla on myös viimehetken tarjouksia. Agodallahan näkyy ensin verotonhinta. Pitää klikata huoneiden määrä, ja varaa (ei sido vielä mihinkään) . Niin näkee todellisen hinnan.

Joskus varaussivustoilla käy myös selviä virheitä. Itse varasin tälle keväälle juurikin Brizasta 2hh delux aamiaisella 27€/yö . (hoteling.com:sta). Muilla yleensä halvemmilla sivuilla siihen hintaan sai ilman aamiaista. Seuraavana päivänä hinta olikin noussut jo 35 euroon aamiaisella. Se oli myös esim. agodan hinta.

En usko mitenkään saavani brizasta huonetta halvemmalla. Enkä mistään muustakaan sen rannan hotellista. (merlin, emerald, diamond, sunetra, briza)
  4. hyväksyi kuitenkin :)
  5. Olin huhti-toukokuun vaihteessa oceansidessa. Huhtikuussa oli paljon saksalaisia, ja toukokuussa paljon thaikkuja.
    Odotukset eivät olleet kovin korkealla. Hotelli oli ennen countryside, ja silloin oli paljon kriittisiäkin mielipiteitä. Hintakin oli edullinen n. 1000thb yö aamiaisella.

Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt. Huone oli siisti ja hyväkuntoinen. Ei juurikaan kulumisen merkkejä ainakaan omassa huoneessani ollut. Siivojien perässä kulki joku tarkastaja, ja kirjoitti raportteja. Oli tiukan tuntuinen. Siivoojat oli sen sijaan mukavia rentoja ahekeria. Muutenkin palveluhenkilökunta oli mukavia, ja auttavaisia.

Aamiainen oli riittävän monipuolinen, joskin hirveästi vaihtelua ei ollut. Mulle löytyi kyllä aina mieleistä syötävää. Tottakai sieltä sai myös munakkaita, valinnaisella täytteellä. Uskon että olette tyytyväisiä aamiaiseen, kun ottaa huomioon että kyseessä on 3* hotelli.

Hotellin kohdalta menee polku suoraan rantaan. Keskusta on kävelymatkan päässä.
    Hotellilta vajaa satametriä vasemmalle on hyvä ilmastoitu hierontaliike. siinä vieressä on myös italialainen ravintola, ja kioskin kokoinen kauppa.

Altaalla oli myös poremahdollisuus. Hotellialue on puistomainen, ja mielestäni ihan viihtyisä. saksalaiset kun poistuivat, ei paljon pyyhevarauksiakaan näkynyt.

Aulassa on ilmainen netti, koneineen, tulostinkin löytyi.

Miinusta hotellissa on aivan liian pieni parkkipaikka. etenkin toukokuussa kun, paikalliset saapuivat hotelliin, piha oli tupaten täynnä autoja. Säälin niitä, kenellä oli auto pahimmassa paikassa, kun piti siirtää kolmeakin autoa, että saivat autonsa.

Skootteria sai joskus aamuisin etsiä, kun siirtivät sitä pois autojen tieltä. Porttivahti kyllä tiesi mistä se löytyi.

Hotellissa on myös pieni kuntosali. Sinne ei esim. uikkareissa saa mennä. Muitakin rajoituksia oli, mut en muista mitä, kun en käynyt.

Minusta hintaansa nähden varsin hyvä vaihtoehto, etenkin jos haluaa asua lähellä keskustaa.

Jos meinaatte varata huoneenne itse, niin tarkistakaa hotellin sivuilta heidän listahintansa. Ainakin vuosi sitten oli halvempi, kuin agodan *tarjoukset* kalliimmista sivuita puhumattakaan.

Uskon meneväni joskus uudestaankin.
  6. Jotkut hotellit järjestävät kokkikursseja, ja yksityisiäkin kokkikursseja khao lakista löytyy.
    Itse olen saanut perehtyä khao lakissa ihan *yksityisoppilaana* thai keittiön saloihin. Tosin ainoastaan yksityiskodeissa *kotiruokaan*.

Suomessa taas Thai-ravintolasta olen saanut useinkin kädestä pitäen opastusta, thai keittiön saloihin, jotka ovat olleet enemmän, turisteillekkin tarjottua ruokaa.

Jos on 2000thb:tä= reilu 50€ valmis laittamaan kurssiin, halukkaita opettajia luulis riittävän. Samalla saisi kokemuksen siitä miten thaimaalaiset duunarit asuvat. Se on mielestäni hyvin opettavaista. Ainakin minut se saa usein nöyrtymään, ja laittamaan omia asioitakin uuteen järjestykseen. Voihan ajatella niinkin että, teette ruoan yhdessä, ja syömässä olisi sitten kaikki ketä teitä nyt matkalle lähdössä onkaan.

Tiedät varmaan jo mistä itse opettajaa kyselisin? :) Voin toki kysyä teillekkin.

Onko Nya kratalla ( profiilikuvani) ruoan valmistaminen tuttua?
    Sehän on thaimaassa suosittua *juhlaruokaa*
    Jos sellaiseen perehtyminen kiinnostaa, niin pyytäkää joku paikallinen mukaan opastamaan ruokaa vastaan. Ehkä kaksi on helpompi saada mukaan lähtemään kuin yksi, ellei ole hyvin tuttuja jo. Siltikin alle vain muutama euro lisäkustannusta.
    Itse suosittelisin paikaksi Chonticha ravintolaa joka sijaitsee muutaman kilsan bang niangsta takua pan suuntaan.
    http://khao-lak-magazine.com/eating-out/khao-laks-best-kept-secret/
    Mikä parasta, sinne sopii lähteä hyvin mukaan myös lapset, ja puolisot.
    Aikaa tosin syömiseen pitää varata reilusti, koska se on melko hidasta puuhaa. Ainakin ekalla kerralla, kannattaa pyytää joku paikallinen mukaan. Siltikin vaikka suomessa grillailisi kuinka paljon tahansa.

Vaihtoehtoja ainakin on riittävästi, jos menee ajoissa.
    seisova pöytä, valikoimaa kymmenittäin lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä, vihanneksia.. ja jälkkäriksi jädeä ja sorbettia.
    100thb/nöpö, juomat joutuu ostamaan erikseen. Yleensä thaikut juovat vettä.
    Mitään pikaruokaa se ei ole. Mutta hyvässä seurassa, siellä käynti kuuluu ihan joka reissuun. Tottakai myös kotiin on tuotu sellainen härveli.

Mielestäni jos haluaa oppia jotain Thaimaasta, niin vaikein vaihe on saada suunsa auki. Sen kun on tehnyt, yleensä asiaan löytyy ratkaisukin. Thaimaalaiset yleensä mielellään haluavat neuvoa ja opastaa (loistaa).

Helposti miettii, ettei kehtaa kysyä tai pyytää. Monet työntekijät ovat kuitenkin hyvin vähävaraisia, ja kaukana kotoaan. Heillekkin se tuo vaihtelua, ja jos vielä saavat ruoan, on molempien puolinen hyöty. Tärkeää on myös aito arvostaminen. Ei tietenkään pokkuroida vaan, pitää aidosti tasavertaisina ja ymmärtää olevansa vieraina heidän luonaan. Siitäkin huolimatta että heille tarjoaisikin. Siitä tarjoamisesta ei pidä tehdä numeroa, koska se saa kaikki vaivautuneeksi.

Mielestäni pieni tippi kiitokseksi, jälkikäteen saa hyvän mielen myös itselle. Siitäkään ei pidä numeroa tehdä, vaan mielummin vaivihkaa.

Pahoittelen paatostani, mutta se on mielestäni erittäin tärkeää, matkasta mahdollisimman paljon irtisaamiseksi. :)