Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Hyvä pointti, varmasti löytyy sitä yhteistä pohjaakin. Täällä kohtaavat yleensä ne asiat joista ollaan eri linjoilla. Aloittelin tuossa juuri viikonlopun kunniaksi tuota Juha Pihkalan ja Esko Valtaojan keskustelukirjeiden kakkososaa: "Tiedän uskovani,uskon tietäväni", vaikuttaa tosi hyvältä kirjalta. Hienua että on tälläistä vuoropuhelua eri vakaamuksen omaavien kesken :)

Kiitos viikonlopun toivotuksista :)
  2. "Kuinka monta promillea maailman kristittyinä itseään pitävistä tunnet?"

En tietenkää voi tuntea kaikkia. Mutta hyvä otanta suomen kristikansasta. Voi myös "pitää itseään kristittynä" mutta loppupeleissä se kuinka suhtaudut Jeesukseen on ratkaiseva. Jeesus itse varoittaa tästä että on "herra,herra"-hokevia mutta Jeesus ei heitä tunne.

"Tuskinpa tämä herra on ainoa kristitty, jolla on tällaisia ajatuksia"

Ei varmastikkaan, mutta vähemmistö he ovat. Onkin hyvä tarkata ja tutkia perustelujauskomuksiinsa. Kuinka hyvin ne perustelut pitäytyvät Raamattuun ja ovat sopusoinussa Raamatun sanoman kanssa. Olen näiden kolminaisuutta vastustavien kanssa jutustellut vuosikaudet, enkä ole tullut vakuuttuneeksi. Heidän perustelut ontuvat tyyliin "tässä on käännösvirhe"(ei sen kummempia perusteluja saatikka lähteitä),"niin siinä lukee niin mutta se on ymmärettävä näin(vaikka kielioppi säännöt jyräten)","tämä ei viittaa tähän vaan jakeseen 10 kappaletta aijemmin" ynm. Tai sitten jäljennetään jopa alkuperäistä Kreikan tekstiä väärin, oman opin pönkittämiseksi. Ei vakuuta, ja ihmin että jonku vakuuttaa. Itsepetoksella on näemmä huikaiseva voima.

"Pidätkö kristittyinä sellaisia joiden näkemykset eroavat, esimerkiksi helvetin olomuodon suhteen, sinun näkemyksistäsi? Jos et ole huomannut, erilaisia käsityksiä helvetistä on monta."

Helvetti onkin vaikea käsite. Raamattu ei siitä nimittäin hyvin paljon anna tietua. Paljon on esim.taiteilijoiden mielikuvituksen tuotetta helvetin tiimoilta. Ja totta esim.adventistit ajattelevat että helvetti ei olisi ikuinen. Itse uskon että se on ikuinen ero Jumalasta.
    Toisaalta en ole ikinä ollut innokas leimaamaan jotakin ei-kristityksi jos hän sanoo olevansa kristitty. Loppupeleissä, ja onneksi, Jumala katsoo ja näkee sydämeen ja tietää nämä asiat. Sen sijaan haluan tuoda esille Raamattuun perustuvia näkemyksiä ja kasvaa Raamatun ymmärtämisessä.

"Pidät yhä omaa, ja tuntemiesi kristittyjen näkemystä kristinuskosta kristinuskon normina."

Pidän koska en ole muunlaiseen törmännyt. Ja painavampana perusteluna on se että uskon ja näen että se perustuu Raamattuun. Kuinkas se sanonta menikää.."jos se ääntelee,kävelee,omaa ulkokuoren kuin ankka, nii se on ankka" :)
  3. "Jeesus on/ei ole Jumala, kolmiyhteys on/ei ole, ******** on/ei ole olemassa, siellä ikuinen kärsimys/ei ikuinen/olemattomuus.....Jokainen on se ainoan oikean uskon oikea tulkinta, ja jokainen sanoo itseään kristityksi."

Enpä tunne yhtään kristittyä jotka olisivat mainitsemistasi asioista erimieltä. Kaikki nuo on tarkastettavissa Raamatun sivuilta. Jeesus on Jumala, on kolmiyhteinen Jumala, ikuinen kärsimys on olemassa, jännä sinänsä, että Jeesus itse puhui eniten ikuisesta kärsimyksestä.Tätä juuri tarkoitin enemmänkin luullaan että olemme asioista erimieltä, kun todellisuus on aivan toinen.

"''Ei suinkaan, eipä tuo edes minun luonteellani onnistuisi.''
    Sinulla on kummallinen tapa määritellä kristityt itsesi mukaan. Se ei kuitenkaan toimi, kristittyjä löytyy joka lähtöön, joku tutkii asiat joihin uskoo, toiset tyytyvät mukisematta siihen mitä lahkonjohtajat suoltavat, ja sitten on kaikenlaisia siltä väliltä."

Otin itseni toki vain esimerkiksi. Lisäksi minulle on 16 vuoden uskossa oloni aikana tullut monia kristittyjä tutuiksi, tiedän heidän mielipiteensä ja sen mihin ja miten uskovat. Se on sitä "ruohonjuuri"-tason todistusta.

Tottahan toki meissä kristityissäkin on erillaisia ihmisiä jotka painottavat eriasioita, eriluontoisia kun olemme, niihän on asianlaita jokaisessa vakaamuksessa. Sosiaalinen vaimoni tykkää vapaiden suuntien karismaattisesta menosta, itse rauhallisempana persoonana viihdyn paremmin ev.lut kokouksissa. Ei minusta mitenkään erikoista.

Eri mieltäkin voimme olla, mutta edelleen olen sitä mieltä, ihan käytännön kokemuksella, että ne erimielisyydet ovat, jostakin syystä, suuresti liioiteltua. Ja minusta liika liioittelu ja luulottelu ei aja totuutta.
  4. "Raamattu on ohjeistanut niitä kristittyjä jotka ovat aloittaneet mm.kummatkin maailmansodat,holokaustin,apartheidin,orjuuden,maya intiaanien lahtaamisen,natsi saksan sekä fasismin,saamelaisten lahtaamisen ja noitavainot Ja nykyaikana vieläpä organisoidun pedofilian."

Ei vaan nimenomaan se Raamatun väärätulkinta. Millekkään näistä et löydä oikeutusta Raamatusta.

"Raamattu esim. kieltää kahden eri siemen istuttamisen samaan peltoon,kahden eri kankaasta valmistetun vaatteiden pitäminen,naisten tasa-arvon,miehensä vierellä kävelemisen yms."

En nyt tiedä mitä kohtia tarkoitat, mutta usein käskyillä oli tietty tarkoitus. Jeesus ajoi naistentasa-arvoa. Alkuseurakunnan yksi suurimpia valtteja oli se että se hyväksyi yhteyteensä naiset,orjat ja lapset. Ennenkuulumattoman tasa-arvoista siihen aikaan.

"Yleensä kristityillä menee nykypäivän suvaitsevaisuus ja raamatun käskyt sekaisin."

Kyllä ne minusta on heleppo eroittaa. Suvaitsevaisuutahan on kaikki se mistä olet jonkun kanssa samaa mieltä, eri mieltä oleminen on suvaitsemaisuutta. Monen kannattaisi tutustua UNESCO:n suvaitsevuuden määritelmään. Siinä nimenomaan sanotaan että suvaitsemattomuutta ei ole pitää vakaamuksestaan kiinni. Kun kristityt näin tekevät, he ovat suvaitsemattomia, vastoin itse suvaitsevaisuuden määritelmää, kummallista ja ihmeellistä minusta.

"Esim. raamattu käskee ihmisen mennä omaan kotiinsa ja rukoilla yksikseen, kristityt menevät ylläkyltäiseen kirkkoonsa rikoilemaan isossa porukassa."

Itselläni tulee rukoiltua paljonkin yksinäisyydessä. Onkin hyvä tarkata missä yhteydessä tämä asia sanotaan. Jeesus nuhtelee fariseuksia heidän väärästä tavastaan rukoilla: "sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät"(Matt.6:5). Raamattu myös kehoittaa menemään oman seurakunnan kokoukseen eikä jättämään sitä väliin. Ei tuo Jeesuksen rukouskehotus rukoulua seurakunnassa kiellä.

"Raamatun Jeesus käski lahjoittaa omaisuutensa pois ja ottaa koditon asumaan luoksensa mutta kristityt mielummin keräävät maallista mammonaa ja häätävät köyhät. "

Tässäkin taas tilanne, Jeesus sanoi näin nuorukaiselle jonka sydän oli kiinnitynyt omaisuuteen, se oli hänelle tärkeämpää kuin itse Jumala ja Jumalan seuraaminen. Raamatussa oli rikkaita opetuslapsia(esim.sakkeus ja joosef aramitialainen), eikä Jeesus heitä rikkaudesta nuhdellut. Tunnen monta uskista jotka on majoittaneet "kadun miehiä" ja romaneja kotiinsa. Toisaalta en tunne yhtään "maallisen mammonaa" keräävää uskista.