Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Vanha Testamentti on myös kristityille Pyhä Kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajattu. Kyllähän sen myös usein huomaa kun lukee Vt:tä, että kenelle Jumala puhuu ja antaa ohjeensa,käskynsä tai kehoituksensa.
    Vt kertoo myös hyvin paljon juutalaisen kansan ja heidän naapuri kansojen historiasta, siis sen maankolkan ihmisten historiasta.
    Mikä sitten käy Vt:stä ja mikä ei kristityille? Usein jo asiayhteys kertoo sen, se kokonaisuus. Lisäksi Jumala on antanut kristityille sen Pyhän Hengen avuksi tulkitsemaan Raamattua.
  2. "Eikö näitä asioita siis tarvitse sisäistää? Sisäistetyt asiat osaa selittää ilman ohjekirjaa. Jos minä ymmärrän jonkun asian, en tarvitse opasta sen selittämiseen. Miksi uskovat aina tarvitsevat ne Raamatunlauseet asioiden selvittämiseen? Ettekö ole ymmärtäneet, mitä sanassa sanotaan? Jos usko on elämänkatsomus ja vakaumus, luulisi sen perustelemisen sujuvan ilman ohjekirjaa, vai mitä? Ja luulisi, että ymmärtäisi miksi joku asia on jotakin tai ei ole. Näin ei tunnu olevan uskontojen kohdalla. Tätä miksi kysymystä vältetään viimeiseen asti. Hyväksytään vaan asiat tietämättä itseasiassa miksi ja mitä hyväksytään tai ei hyväksytä.
    Todella kummallista ja vaarallista."

Tokihan uskonkin voi sisäistää ja kertoa sen omin sanoin. Uskoisin että monet uskovat käyttävät Raamatun lauseita siksi, että niihin on heleppo yhtyä ja se asia on sanottu siinä tyhjentävästi ja ytimekkäästi. Ymmärrän myös että asiaan perehtymätömälle Raamatun värikäs "kaanan-kieli" ei avaudu samoin kuin uskovaisille. Tässä olisikin uskovaisilla "parannuksen paikka" ja hyvä miettiä että kuinka saisi sanomansa ymmärettävämpään muotoon.
    Itse pyrin tutkimaan Raamattua niin että myös ymmärrän lukemani, "sisäistän" sen. Ja samalla olen myös oppinut että kaikkea en tule ymmärtämään, ainakaan täysin tässä ajassa. Raamatussa riittää haastetta ja tutkimista.

"Uskovaa voi siis viedä mennen tullen, koska hänen ei tarvitse ymmärtää miksi joku asia on jotakin tai miksi jatakin pitää tai ei pidä tehdä."

Usko on myös luottamista Jumalaan. Siihen, että vaikka ei kaikkea ymmärrä voi siihen yhtyä kun uskoo ja luottaa, että Jumala haluaa ihmiselle hyvää. Ja tämä luottamus on ainakin omalla kohdallani kantanut ja vahvistunut vuosien varrella.
  3. Kyllä Ariuksen määrittelee harhaoppiseksi ihan Raamattu itse.

Esim.seuraavin kohdin:

Joh.20:28 ” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Heb.1:8 ” mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”

1.Joh.5:20 ” Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.”

Room.9:5 ” heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!”

Matt.1:23 ” "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Kol.1:19 ” Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi”

Kol. 2:9 ” Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,”

Joh. 14:8-9 ” Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
    9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Luuk. 5:20-21 ” Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut".
    21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

Joh.1:1 ” Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” (Sana=Jeesus).

Room.10:9 ” Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva."

==> Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

Lähde: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3

Tiit.2:13-14 ” odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
    14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Jeesus oli/on synnitön

Hänessä ei ollut syntiä, 1.Joh 3:5. Hän ei synnistä tiennyt, 2 Kor 5:21. Hän ei tehnyt syntiä, 1 Piet 2:22. Hän ei ole synnin palvelija, Gal 2:17. Hän oli syntisistä erotettu, Hebr. 7:26. Hän oli kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä, Hebr. 4:15. Hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä edestä, Hebr. 7:27. Häntä ei kukaan voinut näyttää syypääksi syntiin, Joh. 8:46.
    (lähde: Iso Raamatun tietosanakirja)
  4. "Ei tarvitse olla uskovainen vaan lukutaitoinen, niin huomaa evankeliumeista, että Jeesus kiistää jatkuvasti olevansa jumala.
    Jeesus oli alkuseurakunnalle elänyt ja kuollut mies. Hän söi, joi, rakasti naista, puhui ja vuoti ihmisen verta.
    Hengellisesti hän oli heille "Jumalan lähettiläs" l. profeetta."

Itse asiassa Jeesus sanoo olevansa Jumala. Hän käyttää itsestään samaa kiertoilmaisua kuin Vt:n Jumalasta "minä olen", "egoo eimi". Juutalaiset kirjanoppineet ja fariseukset tunnistivat tämän ja muut ilmaukset ja halusivat tappaa Jeesuksen sen vuoksi että Jeesus ilmaisi itsensä Jumalana. Tuomaan uskontunnustusta,"Minun Herrani ja Jumalani", Jeesus ei käynyt korjamaan vaan hyväksyi sen kasvotusten.

Raamatunkohtia Jeesuksen Jumaluudesta:

Joh.20:28 ” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Heb.1:8 ” mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”

1.Joh.5:20 ” Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.”

Room.9:5 ” heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!”

Matt.1:23 ” "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Kol.1:19 ” Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi”

Kol. 2:9 ” Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,”

Joh. 14:8-9 ” Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
    9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Luuk. 5:20-21 ” Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut".
    21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

Joh.1:1 ” Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” (Sana=Jeesus).

Room.10:9 ” Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva."

==> Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

Lähde: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3

Tiit.2:13-14 ” odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
    14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Jeesus oli/on synnitön

Hänessä ei ollut syntiä, 1.Joh 3:5. Hän ei synnistä tiennyt, 2 Kor 5:21. Hän ei tehnyt syntiä, 1 Piet 2:22. Hän ei ole synnin palvelija, Gal 2:17. Hän oli syntisistä erotettu, Hebr. 7:26. Hän oli kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä, Hebr. 4:15. Hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä edestä, Hebr. 7:27. Häntä ei kukaan voinut näyttää syypääksi syntiin, Joh. 8:46.
    (lähde: Iso Raamatun tietosanakirja)
  5. "Mikä siinä synnissä niin teitä uskovia viehättää, että haluatte sen väkisin tunkea elämäänne? Välillä tuntuu, että on oikein sellaisia syntisyys-kisoja. Kuka pystyy esittämään huimimman pelastustarinan ja kerskumaan pahimmilla synneillä, joista pystyi pelastautumaan uskon myötä, on suurin uskon sankari.
    Sen jälkeen elämä muuttuu syntien kyttäilyksi. Seurataan toisten elämää ja kilvan huudellaan, mitä syntiä kukin tekee ja pannaan syntejä pahemmuusjärjestykseen. Mikä siinä muiden syntien kyttäilyssä on niin ihanaa?"

Ei sitä syntiä mitenkään väkisin tarvi tunkea elämään, riittää että on ihminen. Itse näen, jos sellainen pitää nähdä,"uskon sankarina" nämä maan hiljaiset, jotka itsestään ääntä pitämättä rukoilevat ja auttavat lähimmäisiä niillä varoilla ja edetyksillä kuin heillä on, heitä arvostan paljon.
    Ei minun elämäni ole muuttunut miksikään "syntien kyttäilyksi", mahottoman ahdistavaahan sellainen olisi. Pyrin elämään Jumalan mielen mukaan ja jos erehdyn, voin tunnustaa ja pyytää anteeksi, ihmisiltä ja Jumalalta. Muiden syntejä en varsinkaan kyttäile, olen ymmärtänyt että omissani on jo tarpeeksi tekemistä.

"Miksi naispappeus on syntiä? Miksi homosuhteet ovat syntiä? Nyt en halua vastaukseksi yhtään Raamatunlausetta enkä toteamusta, että Jumala on näin sanonut. Haluan ymmärrettävät perusteet sille, miksi Jumala muka olisi sitä mieltä, että nämä asiat ovat syntiä. Mikä peruste Jumalalla on tähän? Jos ette tiedä Jumalan perusteita, niin miksi kuitenkin sokkona uskotte kaiken? Ettekö halua tietää, mikä mistäkin asiasta tekee synnin?

Ja kerran vielä, ei yhtään Raamatunlausetta vastauksiin eikä yhtään Jumalansanjorinaa tai muuta uskovien tajunnanvirtaa tai metaforaa. Ihan ymmärrettäviä ja selviä lauseita, kiitosl."

Tälläinen vaatimus on hiukka vaikea toteuttaa. Sama kuin vaatisin että määrittele ateismi, ilman että kiellät uskovasi Jumalaan. Raamattu on kuitenkin annettu uskovalle ihmisille ohjenuoraksi,"kompanssiksi",elämänohjeeksi ja "ihmisen käyttöohjeeksi". Naispappeuden vastustajien "ykköskohta" lienee Raamatun kohta jossa ohjeistetaan seurakunnan "työntekijät".
    Uskon, että Jumala haluaa ihmisille hyvää, siksi Raamatusta löytyy ohjeita eri elämäntilanteisiin ja asioihin. Usein ne eivät käy yksiin ihmisten omien mielipiteiden kanssa, mutta en näe tässä perustetta hylätä niitä. Koska tiedän, että ihminen on vajavinen ja uskon että Jumala on kaikkivoipa.
  6. "Kaikkien nykyaikaisten lainlaatimis- ja oikeusperiaatteiden mukaisesti rikoksen ja rangaistuksen tulee olla suhteutettu toinen toiseensa. Mistään rajallisesta teosta ei siten voisi tulla rajatonta rangaistusta (siitä huolimatta, että jotkut rikokset tuntuvat kaikilla mittapuilla mitaten rajattoman kohtuuttomilta, esim. lapsiin kohdistunut julmuus eri muodoissaan)."

Toisaalta tämäkin "laki-ja oikeusperiaate vaihtelee maapallon eri kolkissa. Osassa on käytössä kuolemnarangaistus, osassa taas ei. Kiinassa sallitaan vain yksi lapsi perheeseen, muutoin joudut lain kanssa tekemisiin. Pohjoismaissa taas toivotaan lapsia syntyvän enemmän kuin yksi. Myös tuomiot samasta teosta vaihtelee maittain. Kuka on oikiassa?

"Jumala on kuitenkin säätänyt, että pelkästään ajatuksen tasolla olevasta rikoksesta - siitä, että päättää, että ei usko Jeesukseen - tulee rajaton, päättymätön ja intensiteetiltään vallan kauhia rangaistus. Jumala ei ole vissiin kuullut mainitusta suhteuttamisperiaatteesta."

Tässä unohdetaan tyystin se tärkein asia eli synti. Kutsuttakoon sitä synniksi tai pahuudeksi mutta maanpäällä ei ole ihmistä joka ei elämänsä aikan tekisi pahaa, se on fakta. Jumalan tuomio taas viittaa siihen että Jumalalle se ihmisen pahuus on erittäin merkittävä ja painava asia.

"Sen sijaan pahimmatkin lastenraiskaukset saa anteeksi ja pääsee taivaaseen karkeloimaan - kenties juuri niiden kanssa, jotka maan päällä raiskasi - kun vain ajatuksen tasolla sanoo: uskon Jeesukseen."

Ei ihan, ei siihen pelkkä ajatus ja sanominen riitä. Kyllä siinä on tarvis olla koko ihmisen mieli,psyyke ja sielu mukana, hyvinkin kokonaisvaltaisesti siis. Silloin myös ymmärtää ne omat pahat tekonsa tyystin eri mittakaavassa ja katuu syvästi. Haluaa tehdä parannuksen ja alkaa elämään täysin uudella asennemuutoksella.