Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Enpä sanoisi niin, kyseessä oli 100 eri tutkimusta jotka oli kerätty yhteen. Ja lopputulos oli aika selvä, uskonnot lisäävät uskojan hyvinvointia.
    Toisaalta jos sinä jätät näin kattavan tutkimuksen huomioimatta, sorrut itse siihen mistä syytät minua, eli..miten on? :)
  2. "luterilaisten Raamatussa käytetään sanaa "kuritus", joka toteutetaan vitsalla kepillä ym. hakkaamalla, eikä sanaakaan mistään kreikankielestä, joten se on luterilaisen kirkon tulkinta."

Kreikankieli on hyvin rikas kieli, huomattavasti rikkaampi kuin suomen kieli. Kyseisessä Hebrealaiskirjeen kohdassa viitataankin enemmänkin hengelliseen "kurittamiseen" ja nuhtelemiseen, siinä kohdassa ei viitatat mihinkään "hakkaamiseen" eikä "pieksämiseen", muuten kuin väärässä tulkinnassa.

"Mitä tulee tuhansia vuosia vanhoihin sanontoihin, niiden sanojen alkuperäistä tarkoitusta ei aina edes tiedetä, vaikka samoja sanoja osin vieläkin käytetään.
    Kaikki kielet muuttuu jatkuvasti ja se aiheuttaakin sen että kääntäjät joutuvat usein arvailemaan asioita."

Totta toisaalta, sitä varten onkin tutkijat ja tutkimusmenetelmät ja kielen oma tutkimushaara, "lingvistiikka". Eikä se kääntäjän työ ole "usein arvailemista" vaan perustuu juuri lingvistiikkaan,jota käytetään hyväksi.

"Hebrealaiskirjettä ei muuten nykyisin edes mainita Paavalin kirjoittamaksi, eikä edes Paavalin koulukunnan kirjoittamaksi."

Totta, Hebrealaiskirje on ainut UT:n kirjeistä, jonka kirjoittajan hengellisyyttä ei tiedetä. Kirjoittajaksi on esitetty Paavalia,Apollosta tai Barnabasta. Sillä ei ole niin suurta merkitystä kuka kirjeen kirjoitti, sillä taas on että se on kirjoitettu Pyhässä Hengessä ja hyväksytty Ut:n kaanoniin. Kirje ei poikkea Paavalin uskonkäsityksistä. Kirje on osa Ut:ta syystä.