Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Jumalasta+mainitaan+myös+että:+"Hän+on+maailman+valo".+Jumala+itse+on+siis+voinut+olla+valonlähde.+Raapustus.net+selitys+on+että:+"Huomionarvoista+on+pikemminkin+se,+että+aurinko+luotiin+jo+ensimmäisenä+päivänä+(1. Moos. 1:1),+kun+Jumala+teki+"taivaan+ja+maan"+eli+koko+kosmoksen.[12]+Neljäntenä+päivänä+taivaankappaleet+"tulivat+valoiksi+taivaanvahvuuteen"+1. Moos. 1:14–15+ja+alkoivat+siis+näkyä+myös+maan+päällä.Mene+ja+tiedä,+tärkeää+on+että+Jumala+loi+koko+kosmoksen,+valon+mukaan+lukien.
  2. "Tulee+joskus+sellainen+rusinat+pullasta+meininki+mieleen..."Itse+pyrin+siihen+että+huomion+kokonaisuuden,+koko+Raamattu,+muuten+ei+tunnu+järkevältä+ja+loogiselta."Tulkintakysymys.+Toisaalta+voidaan+sanoa+että+Jeesus+nimenomaan+oletti+että+juutalaista+lakia+noudatetaan.+Toisaalta,+viitaten+edelliseen,+jotkut+uskovat+kyllä+poimivat+sieltä+juutalaisten+laista+itseään+miellyttäviä+kohtia,+kuten+esimerkiksi+homouden+kieltämisen.+Pitää+myös+huomata+että+jopa+suomessa+mooseksen+laki+on+ollut+oikeuslähde.Usein+Jeesus+totesi+laista+että:+"teille+on+opetettu,+mutta+minä+sanon+teille..."+eli+Jeesus+toi+uuden+näkökulman+ja+tulkinnan+lain+suhteen.+Ja+se+oli+nimenomaan+usko+Jeesukseen.+Vt+on+toki+myös+kristityille+Pyhä+kirja,+mutta+sen+sitovuus+kristittyyn+nähden+on+rajallinen.+Usein+tämän+jo+huomaa+kun+tarkkaa+keille+Jumala+puhuu+ja+antaa+käskyt+ja+säädökset."Tämäkin+on+tulkintakysymys+ja+osoittaa+sen+miten+moraali+on+muuttunut+rautakaudesta,+jolloin+itsesilpominen+saatettiin+nähdä+ihan+oikeanakin+vaihtoehtona."Itse+pysyn+kannassa,+että+Jeesus+tarkoitti+nimenomaan+kuvakieltä.+Yleensä+ne+silpomiset+olivat+osa+jotain+vierasta+uskontoa+ja+kulttia,+joista+Jumala+varoitti+olla+sekaantumasta+ja+noudattamatta+niiden+tapoja.+"Silloin+kun+kielletään+kaikki+vannominen,+niin+kyllä+se+aika+kategoriselta+kuulostaa."Asiayhteys+antaa+viitteen+siitä+että+Jeesus+puhui+arkipäiväisestä+vannomisesta.+Sanotaanhan+meilläkin+että+"vannomatta+paras".+Yleensä+sellainen+vannoskelu+on+turhaa+ja+voi+olla+jopa+asian+pönkittämistä+,+"ei"+tai+"kyllä"+riittää."Tämäkin+on+tulkintakysymys.+Kristinuskon+historiassa+on+moniakin+eri+järjestöjä+jotka+ovat+eristäytyneet+maailmasta.+Esimerkiksi+Kreikassa+olevat+Meteoran+luostarit,+jotka+rakennettiin+korkeiden+kallioiden+päälle."Totta,+Raamattu+ei+sinällään+kehoita+eristäytymään+vaan+viemään+sanomaa+"kylille+ja+aitovierille".+Joillekin+kyseinen+elämän+tapa+voi+toki+soveltua+ja+olla+otollinen+hengellisen+elämänkin+kannalta.
  3. Kyllä+me+uskovaiset+pyrimme+elämään+Raamatun+mukaan,+tosin+meidän+näkemys+Raamatusta+voi+poiketa+ei-+uskovaisen+näkemyksestä."Jeesus+olettaa+uskovien+noudattavan+juutalaista+lakia.+Tämä+käy+selväksi+seuraavasta+lainauksesta:"Sitä,+joka+jättää+laista+pois+yhdenkin+käskyn,+vaikkapa+kaikkein+vähäisimmän,+ja+siten+opettaa,+kutsutaan+taivasten+valtakunnassa+vähäisimmäksi.+Mutta+sitä,+joka+noudattaa+lakia+ja+niin+opettaa,+kutsutaan+taivasten+valtakunnassa+suureksi.+20+Minä+sanon+teille:+ellette+te+noudata+Jumalan+tahtoa+paljon+paremmin+kuin+lainopettajat+ja+fariseukset,+te+ette+pääse+taivasten+valtakuntaan.+"Jeesus+tiesi+ettei+ihmisestä+ole+noudattamaan+juutalaista+lakia,+sitä+oli+jo+kokeiltu,+ei+toiminut.+Jeesus+tuli+täyttämään+lain.+Ja+uskomalla+Jeesukseen+uskovainen+täyttää+lain.+"Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo."(Room.10:4).+"Jeesus+opettaa+myös+että+on+olemassa+ajatusrikoksia:Toivotaan+että+uskovat+hallitsevat+ajatuksensa+täydelleen.+sama+koskee+muuten+myös+kielenkäyttöä".Totta,+eihän+ihmisestä+tule+synnitöntä,+kun+hän+tulee+uskoon.+"Lyhyet+tilivälit",+onkin+hyvä+ohje+uskovaiselle.+"Epäilen+suuresti+että+tämänkin+palstan+uskovilla+on+täydet+luvut+aistielimiä+ja+raajoja,+vaikka+Jeesus+itse+toisin+opettaa".Kyseinen+kohta+on+kuvakieltä.+Toisaalta+se+kertoo+rajuudellaan+synnin+pahasta+voimasta+ja+siitä+että+synti+on+syytä+ottaa+tosissaan."Eli+jos+uskova+joutuu+mihin+tahansa+oikeustoimeen+osallistumaan,+ei+hän+saa+vannoa+minkään+kautta"En+usko+että+Jeesus+tässä+oikeustoimia+tarkoittaa,+vaan+Hän+puhuu+siitä+että+on+hyvä+tarkoittaa+sitä+mitä+sanoo+eikä+vannoskella+kaiken+keksimänsä+kautta.+Eli+totuus+ennen+kaikkea."Muuten,+kuinkahan+moni+uskova+on+hylännyt+perheensä,+kuten+Jeesus+vaatii?"Ei+Jeesus+kehoita+perhettään+hylkäämään+vaan+asettamaan+tärkeimmän+ensimmäiselle+sijalle.+Jeesushan+käskee+nimenomaan+rakastamaan+lähimmäisiä+ts.+myös+perhettään.+Jeesus+painottaa+sitä+että+mikään+ei+saa+tulla+Jeesusta+tärkemmäksi+uskovaisen+elämässä.
  4. "Et+sitten+raamattua+ole+lukenut?"Toki+olen,+aamuni+alkavat+Raamatun+lukemisella+ja+tutkimisella.+Mitä+ilmeisemmin+näemme+Jumalan+toimet+eri+valossa."Uskontojen+kontekstissa+sama+asia."Ei+niinkään,+vaan+tekstissä+tehdään+selvä+ero+näiden+välille,perinteisen+uskontojen+eduksi."Eli+ateisti."Uskovaisen+kohdalla+puolestaan+se+aidompi+ja+totuudellisempi+kuva+Jumalasta."Skottiargumentti+taas,+eli+jako+"oikeisiin"+uskovaisiin+ja+muihin.+Sama+kuin+minä+sanoisin+jokaiseen+kristittyjen+syytökseen+että+"ei+ollut+oikea+ateisti"."Voithan+toki+tehdä+niin+varsinkin+jos+sinulla+on+todistusaineistoa+asiasta.+Minä+ainakin+tunnen+(+ja+veikkaan+myös+sinun+tuntevan)+aivan+henkilökohtaisesti+ev.lut+kirkon+jäseniä,+jotka+eivät+todellakaan+ole+uskossa."Ja+kuitenkin+monet+uskonnolliset+yhteisöt+näkevät+anteliaisuuden+velvollisuutena.+Myös+valtionkirkkomme+on+asia+näin+tulkinnut."Voi+olla,+itse+en+ole+sellaiseen+törmännyt.+Vaikka+näin+olisi+se+ei+silloin+ole+Raamatun+mukaista,+kuten+lainaama++jae+todistaa."Eli+tulkiten+miten+itse+mielii..."Ei+suinkaan,+vaan+että+se+tulkinta+palvelee+itse+tekstiä+ja+tekee+sille+oikeutta.+Se+oma+mieli+saattaa+karata+hyvin+helposti+harhaan."Mukava+tavata+älykäs+uskova."Kiitos,minä+puolestani+voin+todeta+ja+kehua,+että+nostat+esille+usein+hyvin+tärkeitä+ja+pohdittavan+arvoisia+asioita+Raamatusta+ja+uskonnoista."No,+se+taas+on+miten+ero+määritellään."Aivan,+itse+jäin+myös+miettimään+mitä+"sprituaalisella"+tarkoitetaan+tuossa+tutkimuksessa.+Horoskooppeja,+selvänäkijöitä,+ennustamista?
  5. "Kuten+narsistisen+diktaattorin+palvominen+jumalana,+koska+rautakautinen+kamelikuski+käskee"Onnekseni+en+tee+näin.+Jos+näkisin+Jumalan+kuvaamallasi+tavalla,+luonnollisestikaan+en+häntä+palvoisi."Ei,+vaan+uskominen+on+turmiollista+mielenterveydelle."Etkö+ole+lukenut+antamaasi+linkkiä?+Siinä+tehtiin+selväksi+että+hengellisyys+aiheuttaa+mielenterveysongelmia+ei+uskominen.+"A+study+found+that+people+professing+to+be+spiritual,+but+not+conventionally+religious,+were+more+likely+to+suffer+from+a+host+of+mental+challenges."+Eli+perinteinen+uskominen+kannattaa."Eli+olla+ateisti..."Paremminkin+aiheeseen+liittyen+uskoa+oikeanlaiseen+kuvaan+Jumalasta."Eli+taas+vanha+skottiargumentti..."+Ilman+todisteita+se+voisi+olla+sellainen.+Mutta+tutkimukset+osoittavat+että+uskovaisia+ei+ole+suomessa+72%.+Suomestahan+loppuisivat+uskovaiset+(9%)+suhteessa+tehtyihin+rikoksiin."Uskovat+antavat+koska+heidän+on+pakko,+ateistit+koska+haluavat."Valitettava+väärinkäsitys.+Raamattu+nimenomaan+kehottaa+antamaan+vapaaehtoisesti.++2.Kor.9:7:"+Kukin+antakoon+sen+mukaan+kuin+on+mielessään+päättänyt,+ei+vastahakoisesti+eikä+pakosta,+sillä+iloista+antajaa+Jumala+rakastaa".+Itsekkään+en+ole+uskossa+oloni+aikana+ikinä+antanut+pakolla.+Eihän+sellainen+edes+oikein+toimisi."Tosin+raamattu+vaatii+hyväksymään+sen+sanan+sellaisenaan"Sellaisenaan+oikein+ymmärrettynä+ja+tekstiyhteydellä+oikeutta+tehden."Tosin+älykkyyden+avulla+selviää+ongelmistakin+paremmin."Totta,+älykkyys+sinällään+on+hyvä+asia+ja+oikein+käytettynä+hyödyllinen."Ja+että+uskonnolliset+ihmiset+ovat+taipuvaisempia+mielisairauksiin..."Tästä+ei+ole+todisteita.+Linkissäsikin+sanottiin+että+spirituaaliset+ihmiset+ovat+ei+uskonnolliset.
  6. Joitakin+ajatuksia+aiheesta:(1):+Nämä+ovat+arvokysymyksiä.+Joku+arvostaa+korkeaa+palkkaa+ja+yhteiskunnallista+asemaa,+toiselle+tuovat+toisenlaiset+asiat+ja+arvot+elämässä+mielekkyyttä+ja+onnea.(2):+Linkissäsi+tehdään+nimenomaan+ero+"spirituaalisten"+(=hengellisten)+ja+perinteisten+uskovaisten+välillä.+Spirituaaliset+kärsivät+ennemmin+mielenongelmista+eivät+uskovaiset.+Eli+uskominen+on+hyvinvoinnin+kannalta+parempi+kuin+hengellisyys.(3):+Tässä+on+yksi+hyvä+syy+muodostaa+oikeanlainen+Jumalakuva+eikä+pitäytyä+vääristyneeseen+kuvaan+Jumalasta.(4):+Tuossa+tilastossa+on+hyvä+huomioida+että+siinä+on+tilastoitu+uskontokuntiin+ja+kirkkoon+kuuluvat.+Esim.+Suomessakin+kuuluu+ev.lut+kirkkoon+n.72%+suomalaisista.+Silti+suomessa+on+uudestisyntyneitä+uskovaisia+tutkimuksen+(Usko+ja+Suomi+2008 -tutkimus)+mukaan+9+%.+Voi+myös+kysyä+kuinka+paljon+maallistuneella+muslimilla+on+jäljellä+alkuperäistä+uskoa,+"ulkokuoret"?(5):+Linkissäsi+kuvataan,+että+ateisteja+motivoi+enempi+myötätunto+antamaan+kuin+muut+tekijät.+Uskovaiset+antavat+myös+mutta+muista+syistä.+Siitä+kumpi+ryhmä+on+anteliaampi+ei+mainita+mitään.(6):+Linkissäsi+sanotaan+myös+että+ei-uskonnolliset+ihmiset+ovat+onnettomampia+ja+vieraantuneita+yhteiskunnasta.+Toisaalta+eihän+sekään+ole+hyvä+asia+että+hyväksyy+kaiken,+tietyt+asiat+yksinkertaisesti+ovat+tuomittavia.(7):+Älykyyttäkin+on+montaa+lajia,+kuka+arvostaa+mitäkin+lajia.+Toisaalta+juuri+älykkyys+voi+altistaa+niihin+mielensairauksiin+herkemmin:+"Samalla+selvisi,+että+eräät+geenivirheet+johtavat+nisäkkäillä+edelleen+parempaan+päättelykykyyn+sekä+älykkyyteen+–+ja+samalla+mutaatioiden+aiheuttamiin+mielen+ja+aivojen+sairauksiin.Älykkyyden+hinta+on+siis+korkeampi+todennäköisyys+sairastua+mielen+sairauksiin."+(Lähde:https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/55570-valtava-lapimurto-tieteessa-tutkijat-keksivat-miksi-ihminen-alykas).Tutkimukset+osittavat+myös+että+uskonnolliset+ihmiset+ovat+onnellisimpia+ja+että+usko+lisää+ihmisen+hyvinvointia.