Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Ev.lut kirkolla on jo jonkin aikaa ollut puurot ja vellit sekaisin. Raamattuun uskova ja pitäytyvä pappi ja Raamatusta saarnansa ja oppinsa ammentava voi joutua vaikeuksiin. Kun taas Raamattua vesittävä ja sen sanoman kieltävä pappi saa jatkaa ilman sanktioita. Jossakin vastaavassa maallisessa firmassa, firmaa ja sen sanomaa vesittävä saisi potkut.
    Herätys ja-lähetysjärjästöt pitävät ev.lut kirkon hengellistä ja Raamatullista selkärankaa pystyssä. Toki heitäkin ollaan ajamassa ahtaalle ja ulos kirkosta. Ev.lut kirkon tie on kestämätön. "Yölintua" lainatakseni, "sitä saa mitä tilaa". Nykyisellä tiellä ev.lut kirkko on hiipumassa pois. Sinänsä surullista, mutta onneksi usko ja pelastuminen ei ole kiinni kirkosta. Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkoja ja lahkoja.
  2. Juurihan tuossa laitoin historiallisia lähteitä, jotka kertovat paljon ennen Konstantiunusta, että sunnuntai oli kristittyjen lepopäivä.

Didakhe eli Herran opetus, joka ajoitetaan n.70-100 jKr. kertoo lepopäivän ajankohdasta seuravaa: ”Kun olette Herran päivänä kokoontuneet, murtakaa leipää ja lausukaa kiitosrukous..” (Did.14:1). Didakhe myös kehoittaa paastomaan perjantaina siis juutalaisten sapatin valmistupäivänä, ei siis viettämään sapatinvalmistupäivää kuten Juutalaiset."”Älkää pitäkö paastoa samanaikaisesti ulkokultaisten(Juutalaiset) kanssa; hehän paastoavat maanantaisin ja torstaisin. Te sen sijaan paastotkaa keskiviikkoisin ja perjantaisin” (Did.8:1).

Barnabaan kirjeessä (n.130 jKr.) kerrotaan sunnuntain olevan varhaiskristittyjen lepopäivä."”Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin” (Barn.15:9).

Ignatiuksen kirjeessä Magnesialialle (n100-110 jKr.) kerrotaan myös, että varhaiskristityt viettivät sunnuntaita lepopäivänä."”Nämä siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä
    huolimatta uuteen toivoon eivätkä viettäneet enää sapattia, vaan elivät Herran päivää noudattaen,tuota, jona meidän elämämme koitti hänen kauttaan…” (Magn.9:1). (lähde:http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/sunnuntain-historiallinen-alkupera-adventismi/).

Voithan sinä toki viettää lepopäivää silloin kuin se sinulle parhaiten sopii. Minun lepopäivä on sunnuntai ja siinä pitäydyn :)
  3. Kiitoksia kommenteista, oiskohan tuossa ollu tuollainen vuoden tauko etten ole juurikaan kirjoitellu täällä. Nyt ajattelin välillä tännekkin kurkistella. Onneksi on asiallisia keskustelijoita, ei täällä varmaan muuten tulisi käytyäkään.
    Eikös Valtaojan Esko ole kans agnostikko? Luin hänen ja piispa Pihkalan kirjat. Oli hyvää ja haastavaa kirjekeskustalua puolin ja toisin.

Jännä juttu tuo "Juhani" on minunkin toinen nimi. Ja olen syntynyt vuonna -65, eli "miehen ikään" ennätin minäkin tänä vuonna :)