Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
170
Kommenttia
5349
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuohon+vielä+otan+kantaa+tässä+ketjussa,+ettei+muka+karjalaisia+voinut+käyttää+oppaina.
Ainoa+mahdolliset+oppaat+oli+nimenomaan+karjalaisia,+ei+niistä+metsistä+muilla+ollut+tietoa.
16.08.2016 20:14
Teen+kohta+uuden+aloituksen+jossa+kerron+taas+uutta+kaukopartioiden+arjesta,+ja+miesten+vapaan+vietosta.
Tämä+ketju+on+jo+niin+pitkä+ettei+hitailla+koneilla+moni+saa+auki,+kuulin+tämän+eräältä+tuttavalta,+joka+on+innostunut+lukemaan+näitä+juttuja.
16.08.2016 20:11
Työttömyys+on+niin+kova+asia,+ettei+sitä+ymmärrä+kukaan+täysin+ennen+kuin+sen+itse+kokee.
16.08.2016 20:06
Aivan+käsittämätöntä,+miten+taitavia+jotkut+ovat.
16.08.2016 20:05
Olen+täysin+varma,+että+tiedän+syövästä,+ja+sen+vaikutuksista+enemmän+kuin+käkättäjä.
Kova+flunssakin+haittaa+ajamista+enemmän,+kuin+jotkut+syöpätaudit,+varsinkin+niiden+alkuvaiheessa.
16.08.2016 20:03
Niin+en+minä+ole+monta,+olen+vaan+yksi+vanha+ukkeli+Pielisjärveltä+lähtöisin.
16.08.2016 20:00
Minä+olen+tullut+aina+erittäin+hyvin+toimeen,+niin+pohjalaisten,+kuin+muidenkin+kanssa.
Se+on+tärkeintä+millainen+ihminen+on,+ei+niinkään+se,+mistä+päin+Suomea.
16.08.2016 19:57
Terveisiä+sinne+Karjalaan,+täällä+näyttää+tulleen+syksy,+mites+siellä?
16.08.2016 19:52
Tuo+"särkisillä"+on+minulle+uusi.
16.08.2016 19:50
Tuo+oli+uusi+ilmaisu+minulle.
Oppia+ikä+kaikki,+mutta+kaikkia+ei+ikinä+opi.
16.08.2016 19:48
Mielestäni+nämä+itäiset+murteet+on+kaikkein+värikkäimmät,+ja+ilmaisurikkaimmat.
16.08.2016 19:46
Kyllä+tuolla,+joka+tällä+kertaa+on+vaihtanut+nimimerkkinsä,+ja+on+nyt+hissanmaik+potee+pahaa+vainoharhaa.
Miltei+jokaisessa+kirjoituksessa+näkee+minut.
Hän+on+ollut+täällä+monella+nimellä,+koska+ei+jostain+kumman+syystä+halua+käyttää+yhtä,+ei+vaikea+arvata+miksi.
Minun+kirjoitukset+ovat+rekisteröityjä+Kamuttaja+nimellä.
Minä+uskalla+ottaa+kantaa+omana+itsenäni+ja+otankin+vain+itsenäni.
En+pelleile+monilla+eri+nimillä,+minulla+ei+ole+tarvetta.
onkirjoitettu-OIKEA,+PunapääPelikoneella+++niin+monet+muut+ja+lisäksi+nikkivarkaudet+ovat+sinua+itseäsi.
Olet+sisäisesti+todella+rikkinäinen+ihminen.
Turha+odotella+minun+vastailevan+käkättäjälle,+sanoin+sen+jo+aikaisemmin.
Jos+olisit+älykäs,+niin+ei+siihen+suuria+lisälahjoja+tarvita+havaitsemaan,+että+minä+käytän+vain+Kamuttajaa+nimenäni.
15.08.2016 23:25
Juri+näin,+kuten+sanoit,+miehiä+jotka+tiesivät+alueista+missä+toimittiin.
15.08.2016 23:10
Olet+oikeassa,+he+eivät+olleet+koskaan+rintamalla.
Silloin+kun+eivät+olleet+kaukopartioissa,+he+olivat+joukossa,+joka+ylläpiti+yhteyksiä+Päämajaan.
Komento+tuli+heille+lähimmältä+esimieheltä+lähteä+partion+mukaan+puhelintouhuihin.
Hän+sanoi,+että+tuli+kierrettyä+paljon+Karjalan+korpia.
Kertoi+myös,+ettei+heillä+kahdella+usein+ollut+mitään+aavistusta+missä+olivat,+vain+tuo+opas+ja+partion+johtaja+tiesi+tarkkaan,+ja+vain+heillä+oli+tieto+missä+pitää+kulkea+ja+millä+aikataululla.
Tämä+puhelinkaksikko+hoiti+vain+ammattihommat.
En+ole+kysynyt+yksikköä+missä+olivat.
15.08.2016 23:08
Sehän+on+hienoa,+siellä+jos+missä+on+tarvittu+miestä+jolla+on+käytännön+kokemusta.
15.08.2016 22:59
Hyvä+kun+selvensit,+sillä+tätä+olen+epäillyt+kauemman+aikaa.
Muistan+kuinka+alkuperäinen+varamoottori+oli+hyvin+asiallinen+kirjoittaja,+joka+myös+tiesi+asioita.
15.08.2016 18:18
Tunsin+myös+tuollaisia+jotka+eivät+puhuneet+sanakaan+niistä+ajoista,+olivat+niin+kovia+aikoja.
15.08.2016 18:15
Anteeksi+painovirhe.
Kirjoitin+"alueen+sotilaista",+mutta+piti+olla+"koottu+alueen+sotilaista".
15.08.2016 18:13
Selvennän+juttuani.
En+sanonut+alkuunkaan+tekeväni+mitään+gradua+kaukopartioista.
Otsikossa+lukeekin+"Erään+kaukopartion+kokemus",+joten+siitä+on+turha+tehdä+liian+pitkälle+meneviä+päätelmiä+asiaan+liittyvistä+tiedoistani.
Kirjoitin+sen+juuri+sellaisena+kuin+sen+minulle+kertoi+tuo+mukana+ollut.
Tuolla+kysyttiin+mikä+on+opas?
Käytin+sanaa+opas+ja+myös+suunnistaja.
Näillä+partioilla+oli+myös+oppaitakin.
En+selitä+miten+kyseinen+henkilö+tunsi+nuo+Vienan+metsät,+mutta+hän+tunsi,+tämä+riittää+siihen+aiheeseen.
Haastattelin+ennen+kirjoitustani+erästä+lähes+100+v+ikäistä+Päämajan+kaukopartiolaista.
Hän+oli+silloin+puhelinalan+mies.
Partiossa+heitä+oli+tasan+kaksi+Päämajan+miestä+ja+muut+oli+alueen+sotilaista.
Vain+nämä+2+miestä+oli+koulutettu,+ei+muita.
Hänkin+mainitsi+heillä+olleen+jonkin+erikoisen+miehen+joka+suunnisti,+opasti+ja+etsi+kohteet.
He+vain+tekivät+varsinaisen+oman+tehtävänsä+kohteessa,+muut+olivat+vain+"adjutantteina"+(varmaan+joku+puutuu+tuohonkin+sanaan).
15.08.2016 18:11
Ei+ollut+samaa,+tämä+oli+pieni+partio+joka+teki+monen+viikon+reissuja.
Ei+varmasti+tuollaisia+töppäyksiä+juuri+raportoitu,+kun+ne+eivät+mitenkään+olleet+sotilaallisesti+merkityksellisiä.
Saattaa+olla+että+Päämajan+kaukopartioissa+oli+virallisesti+oma+valintakriteeri,+mutta+käytäntö+taisi+vaihdella+alueittain,+tilanteittain,+tai+paikallisesti.
15.08.2016 17:45
163 / 268