Satuin kesäloman aikaan tapaamaan etelä pohjanmaalta olevan tyypin ihan työasioissa.Täytyy sanoa että ovat kyllä ihan oma rotunsa,puheesta ei ymmärtänyt kaikkea ja oli jotenkin rento ja rehvakas olemus,ei mitenkään töykeä,eipä ole vastaavia tullut vastaan.Lapissa olen tavannut vähän samanlaista porukkaa.
Heimot ja murteet
14
160
Vastaukset
Minä olen tullut aina erittäin hyvin toimeen, niin pohjalaisten, kuin muidenkin kanssa.
Se on tärkeintä millainen ihminen on, ei niinkään se, mistä päin Suomea.- rotestimökinpoika
Murteet ovat kielen rikkaus. Mielestäni kiinnostavimpia on lapin pojan haastelu, myös Helil kyläs on mukavaa kuunneltavaa.
- meteliforever
Ei Lieksan murre ole ainakaan mukavaa kuultavaa, mielestäni. Jotenkin aggressiivista ja töykeää. Savolaisella keihäänheittäjä Ruuskasella on taas mukava puheenparsi.
Minä taas olen sitä mieltä, että Pielisjärven murre on monipuolisin kaikista murteista, erittäin värikkään ja runsaan ilmaisun sanavaraston vuoksi.
Se miten kukakin käyttää sanoja, on sitten aivan eri asia.
Se ei ole murretta vaan käytöstä.- oma.maa.mansikka
kamuttaja kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että Pielisjärven murre on monipuolisin kaikista murteista, erittäin värikkään ja runsaan ilmaisun sanavaraston vuoksi.
Se miten kukakin käyttää sanoja, on sitten aivan eri asia.
Se ei ole murretta vaan käytöstä.Voisiko se johtua siitä, että se on sekä tunteen että osaamisen tasolla sinulle tutuin ja mahdollisesti nuoresta omaksuttu?
oma.maa.mansikka kirjoitti:
Voisiko se johtua siitä, että se on sekä tunteen että osaamisen tasolla sinulle tutuin ja mahdollisesti nuoresta omaksuttu?
On kai silläkin joku osuus, mutta on sattunut usein, kun jotain sanon murteella, niin täällä ihmetellään sanonnan monipuolisuutta, ja kuvauksellisuutta.
- brihat-da-neidizet
Karjalan kieltä olisi myös mukavaa kuunnella ja miksei lukeakin. Harmi vain että kovin montaa pagisijaa ei Pohjois-Karjalan pitäjistäkään enää löydy. Kieli on unohtunut jopa monilta Suojärven ja Suistamon evakkojen lapsilta, jotka hekin jo ovat nykyään eläkeikäisiä...
- trendikästäkö
Karjalan kielen ja murteen tilalle on pesiytynyt somalia, sitä huudatelua, karjahtelua ja konahtelua kuulee Lidlissä, Cittarissa ja Pielisentiellä.
- iivanoita.ootte
Karjalan murre on venäjän ala lahko.
- KarjalanKuningas
Kielastelet, kehnon ruotshi!
- JärkiHoi
No eipä olekaan vaikka sinänsä yksittäisiä lainasanoja voi ollakin. Venäjänkieli ei kuulu suomalaisugrilaiseen kieliperheeseen, sen sijaan sekä suomenkieli murteineen, karjalankieli ja jopa saamenkieli nimenomaan ovat suomalaisugrilaisia kieliä. Eihän kukaan väitä suomenkielenkään kuuluvan indoeurooppalaisiin kieliin vaikka meillä on lainasanoina mm pizza, rock, läppäri ja vaikka mitä muuta englannista, saksasta ja ruotsista tulleita sanoja.
- Meehoitoo
Olet hyvin sairas!!Ristus..
- exvaramoottori
ristus -mikähän mus on vialla kun ei aharista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5331753Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84853
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49711- 63705
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2687- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65608- 65533