Heimot ja murteet

Tammpereeelllanäääs

Satuin kesäloman aikaan tapaamaan etelä pohjanmaalta olevan tyypin ihan työasioissa.Täytyy sanoa että ovat kyllä ihan oma rotunsa,puheesta ei ymmärtänyt kaikkea ja oli jotenkin rento ja rehvakas olemus,ei mitenkään töykeä,eipä ole vastaavia tullut vastaan.Lapissa olen tavannut vähän samanlaista porukkaa.

14

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen tullut aina erittäin hyvin toimeen, niin pohjalaisten, kuin muidenkin kanssa.
      Se on tärkeintä millainen ihminen on, ei niinkään se, mistä päin Suomea.

• rotestimökinpoika

Murteet ovat kielen rikkaus. Mielestäni kiinnostavimpia on lapin pojan haastelu, myös Helil kyläs on mukavaa kuunneltavaa.

• meteliforever

Ei Lieksan murre ole ainakaan mukavaa kuultavaa, mielestäni. Jotenkin aggressiivista ja töykeää. Savolaisella keihäänheittäjä Ruuskasella on taas mukava puheenparsi.

• Minä taas olen sitä mieltä, että Pielisjärven murre on monipuolisin kaikista murteista, erittäin värikkään ja runsaan ilmaisun sanavaraston vuoksi.

Se miten kukakin käyttää sanoja, on sitten aivan eri asia.
        Se ei ole murretta vaan käytöstä.

• oma.maa.mansikka
        kamuttaja kirjoitti:

Minä taas olen sitä mieltä, että Pielisjärven murre on monipuolisin kaikista murteista, erittäin värikkään ja runsaan ilmaisun sanavaraston vuoksi.

Se miten kukakin käyttää sanoja, on sitten aivan eri asia.
        Se ei ole murretta vaan käytöstä.

Voisiko se johtua siitä, että se on sekä tunteen että osaamisen tasolla sinulle tutuin ja mahdollisesti nuoresta omaksuttu?

• oma.maa.mansikka kirjoitti:

Voisiko se johtua siitä, että se on sekä tunteen että osaamisen tasolla sinulle tutuin ja mahdollisesti nuoresta omaksuttu?

On kai silläkin joku osuus, mutta on sattunut usein, kun jotain sanon murteella, niin täällä ihmetellään sanonnan monipuolisuutta, ja kuvauksellisuutta.

• brihat-da-neidizet

Karjalan kieltä olisi myös mukavaa kuunnella ja miksei lukeakin. Harmi vain että kovin montaa pagisijaa ei Pohjois-Karjalan pitäjistäkään enää löydy. Kieli on unohtunut jopa monilta Suojärven ja Suistamon evakkojen lapsilta, jotka hekin jo ovat nykyään eläkeikäisiä...

• Karjalan kieli on ikävä kyllä häviämässä, ja se on suuri menetys kulttuurillemme.

• trendikästäkö

Karjalan kielen ja murteen tilalle on pesiytynyt somalia, sitä huudatelua, karjahtelua ja konahtelua kuulee Lidlissä, Cittarissa ja Pielisentiellä.

• iivanoita.ootte

Karjalan murre on venäjän ala lahko.

• KarjalanKuningas

Kielastelet, kehnon ruotshi!

• JärkiHoi

No eipä olekaan vaikka sinänsä yksittäisiä lainasanoja voi ollakin. Venäjänkieli ei kuulu suomalaisugrilaiseen kieliperheeseen, sen sijaan sekä suomenkieli murteineen, karjalankieli ja jopa saamenkieli nimenomaan ovat suomalaisugrilaisia kieliä. Eihän kukaan väitä suomenkielenkään kuuluvan indoeurooppalaisiin kieliin vaikka meillä on lainasanoina mm pizza, rock, läppäri ja vaikka mitä muuta englannista, saksasta ja ruotsista tulleita sanoja.

• Meehoitoo

Olet hyvin sairas!!Ristus..

• exvaramoottori

ristus -mikähän mus on vialla kun ei aharista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      533
      1753
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      853
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      687
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      608
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe