Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Erinomainen avaus Sinulta, ajateltua ja hyvin sanottua tekstiä todella mielenkiintoisesta aiheesta! Kepulla on nyt todellakin päätä hajottava ongelma: Jos ja todennäköisesti kun hallituksen pääpuolueet tulevat olemaan kokoomus ja persut, niin lähteäkö siihen mukaan vai jäädäkö pois?

Vaaleissa kepua äänestäneet varman toivoisivat puoleen menevän hallitukseen, jossa se voisi ajaa äänestäjilleen tärkeitä asioita, joissa puolue ei oikein onnistunut edellisessä hallituksessa. Johdossa varmaan pohditaan, että pystyisikö puolue siihen nytkään, kun kovin erilaisiakin näkemyksiä noista asioista on johtavilla hallituspuolueilla. Jos puolue ei nyt hallituksessa saisi läpi tavoitteitaan, se yhä romahduttaisi puolueen kannatusta - noin varmaan ajatellaan puolueen johdossa. Ja siellä voidaan nähdä viisaammaksi jättäytyä oppositioon kannatuksen kasvun toiveissa. Mutta kasvaisiko kannatus sielläkään, kun silloin puolue nähtäisiin kuvaamallasi tavalla vihervasemmistolaisen blokin jäsenenä ja sellaisenahan eivät puoluetta halua nähdä nekään, jotka vielä viime vaaleissa sitä äänestivät.

Tukala on nyt puolueen asema. No, ehkä kuitenkin luonnollinen, sillä kun puolueen perinteinen kannattajakunta - omien luonnollisten etujensa vuoksi sitä äänestäneet - on käynyt varsin vähäiseksi ja yhteiskuntarakenteiden yhä muuttuessa se luonnollinen kannattajakunta yhä vähenee, joten puolue taitaa vääjäämättä olla ”Ruotsi viitoittamalla tiellä”.
  2. Jumpat on taas jumpattu, kuten jo 24,5 vuotta joka viikko. Tullessani noihin jumppiin olin 63-vuotiaana jumpparyhmäni nuorimpia. Alkuperäisen ryhmäni jäsenistöstä suurin osa on mennyt jo ”manan majoille” ja minä alan olla 12 henkisen ryhmäni vanhimpia, tosin vasta kolmanneksi vanhin, kun ryhmämme vanhin on jo 89-vuotias, minä ”vain” 87-vuotias. Ryhmämme suuri enemmistö on yli 70-vuotiaita, nuorimmatkin - kuten ryhmämme ainoa nainen, leidimme, jo yli 65-vuotiaita.

Joo, ikäporukkaa olemme, mutta hyvin jaksamme taitavien fysioterapeuttiemme ohjauksessa ponnistella niin kuntosalilla kuin altaassakin. Ja oikein mukavaa meillä aina on, niin oli nytkin, ja ponnistelujen ohessa ja varsinkin niiden jälkeen saunassa juttua riittää.

Nyt olen jo lounastanut täällä kotonani ja nyt on päivälepojen aika. Niiden jälkeen vielä pikkulenkin tallustelu ja vasta sen jälkeen katson tv:sta nyt tulevan valtiopäivien avauksesta tulevan ohjelman, jonka laitoin tallennukseen, kun nyt tämä jumpan rasittama kohoni vaatii lepoa.
  3. Hyvin esitettyjä mielenkiintoisia näkemyksiä, kuten Sinulla aina! Kiva, kun tuot noita avaukselleni, jolla itse olen haparoinut sinne, tänne.

Joo, eihän tietenkään ole vielä pääteltävissä lopputulos hallitusneuvotteluista, jotka eivät vielä ole alkaneetkaan. Oikeistohallituksen muodostaminen todella edellyttäisi melkoisia kompromisseja kokoomuksen ja persujen kesken. Persuilla voi kuitenkin olla sellainen hinku hallitukseen, että luopuvat kaikista nyt tärkeinä esillä pitämistään. Sitä toivon, sillä tuolloin persujen toiminta hallituksessa romahduttaisi puolueen kannatuksen. Pikkupuolueista RKP:lla on tärkeä rooli, puolue täytyy saada hallitukseen, mutta myös sille persut joutuisivat antamaan myönnytyksiä. Krisillisten kohdalla on juuri niin kuin sanot, eli ne tulisivat hallitukseen olkoon sen kokoonpano mikä tahansa.

Oikeistohallitus tietenkin on kokoomuksen tavoitteena. Mutta jos sitä ei saada syntymään, olisiko kokoomukselle vaihtoehtona sinipuna? Mutta olisivatko demarit valmiita siihen, vai haluavatko jäädä mieluummin oppositioon, jossa uskoisivat vielä kasvattavan vaaleissa saamaansa suurta kannatusta? Vai joutuuko kokoomus rustaamaan vähemmistöhallituksen? Onhan sellainenkin mahdollista; sellaisia on ollut historiassamme useitakin, mutta ei enää vuosikymmeniin. En voi oikein uskoa sellaisen tulemiseen nytkään.

No, kohtapuolin alettaneen nähdä, millaista hallitusta ainakin yritetään tehdä. Sellaisesta ei ole vielä nähty varmoja suuntaviivojakaan, joten enpä tuota vielä pohdi paljonkaan, en ainakaan nyt, kun lähden tässä Oulunkylän Sydäntalolle viikkojumppaani - salia, allasta ja sitten saunominen!
  4. Eipä näy tulevan hallituksen kokoonpanon pohdinta ketään kiinnostaneen. Ihmettelen, sillä persujen hallitukseen tulon luulisi kiinnostavan ainakin keskustalaisia. Sehän tietäisi puolueen kannatuksen nousua. Persut eivät taatusti pystyisi tekemään heidän tahtomaansa maaseutua suosivaa politiikkaa ja puoluetta kokoomusjohtoisessa hallituksessa ja persuja nyt kannattaneet entiset kepulaiset palaisivat ”vanhaan kotiinsa”. Persujen nykyinen nousu varmaan eniten koostuu keskustan entisistä kannattajista. No, on sinne varmasti livennyt entisiä vasureitakin, mutta ei varmaan entisiä vihreitä - he ovat menneet kokoomukseen.

No, jos ei tuo ihan lähitulevaisuuden asia kiinnosta, niin kiinnostaisikohan vajaan vuoden kuluttua tulevat presidentinvaalit? Ykkösehdokkaana niissä on ollut pitkään keskustan Olli Rehn - eli kotikaupungissaan Mikkelissä nuorena tunnettu nimellä Relli Oon. Viimeisissä gallupeissa Olli on tippunut kakkoseksi, Pekka Haavisto on kiilannut hänen edelleen:

https://urly.fi/36Od

Haavistonkaan pääsy presidentiksi ei ole suinkaan varma. Kannoillaan jo keikkuu Mika Aaltola, joka ehdokkuudesta jo kerran kieltäydyttyään pohtii asiaa nyt uudelleen:

https://urly.fi/36QH

Aaltola ei ainakaan nyt kuulu jäsenenä mihinkään puolueeseen, tuskin sellaiseen liittyykään, vaan olisi ehdokkaana puolueisiin sitoutumattomana. Ainakin minä äänestäisin häntä varmasti, jos vielä äänestämässä olisin. No, luulenpa, että laillani ajattelevia on paljon ja se joukko kasvaa niin, että seuraava presidenttimme on Mikä Aaltola. Olisi todella hieno valinta!