Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

1. Tässä+jo+iltapesuilla+käytyäni+vielä+avasin+palstan+nähdäkseni,+mitä+on+tuottanut+päivystyksesi+-+josta+olin+varma.+On+tuottanut+sellaista,+johon+vielä+täytyy+reagoida:Noin+yrität+vakuuttaa,+että+olisit+todellakin+se+Ossi+A.+Täytynee+uskoa.+Mutta+kun+et+anna+sille+vahvistusta+nikilläsi,+hävennet+siis+itseäsi.+Sille+lienee+siis+muu+syy+kuin+sotilasurasi.+Mielestäni+sen+ei+pitäisi+antaa+sille++aihetta,+toimithan+sentään+kouluttajana+-+tai+ainakin+apukouluttajana+-+RUK:ssa,+jonka+kouluttajat+olivat+ihan+ammattitaitoisia+ainakin+v.+1963,+jolloin+minä+olin+siellä+oppilaana.+Tasapuolisia+myös,+sillä+eivät+he+minullekaan+-+ylikersantille+-+mitään+erivapauksia+antaneet,+vaan+siellä+antamillani+näytöillä+minunkin+täytyi+todistukseni+arvosanat+tienata.Vaikka+olin+sotilasurani+loppupuolella+niissä+tehtävissä+kuin+olin,+ei+minulla+niissäkään+ollut+paljon+vaikutusvaltaa+ohjailla+-+ei+ainakaan+päättää+-+ammattikuntamme+ylennyksistä.+Kyllä+se+kuului+heidän+korkeille+esimiehilleen.+Luulen+tietäväni,+että+kapteeniksi+ylennetyllä+tarkoitat+erästä+Siinain+rehtiä+faitteritoveriani,+myöhempääkin+ystävääni.++Omilla+avuillaan+ja+esimiestensä+näkemyksen+perusteella+hän+sai+senkin+ylennyksensä,+jonka+tapahtuessa+minä+olin+jo+vuosia+ollut+siviilityössäni;+kyseinen+henkilö+kun+on+minua+10+vuotta+nuorempi.+Sinun+”urasi”+jähmettymiseen+minulla+ei+olisi+voinut+olla+vähäisintäkään+vaikutusta,+sillä+kun+jätin+ne+”armeijan+harmaat”,+olit+kai+vasta+”ylikessu”,+eivätkä+sen+tason+ylennykset+ja+muut+mitenkään+kuuluneet+tehtäviini+Pääesikunnassa.Edelleen+kuitenkin+ihmettelen+ja+hieman+epäilenkin+sitä,+että+todella+olisit+hän,+joksi+haluat+tuossakin+tulla+tunnistetuksi.+Ei+laisesi+sekopää+olisi+pärjännyt+huonostikaan+edes+niissä+tehtävissä,+joissa+kyseinen+Ossi+oli.+Ei+ainakaan+olisi+edennyt+urallaan+jopa+yliluutnantiksi,+kuten+kai+Ossi+eteni+minua+ja+monia+muita+paljon+kauemmin+niissä+harmaissa+paarustettuaan.+Jos+kuitenkin+olet+tuo+Ossi,+niin+tuohon+tilaan+olet+seonnut+vasta+sen+”urasi”+jälkeen.+Miksi,+mistä+syistä+niin+on+tapahtunut?+Enpä+ala+pohtimaan+sitä+täällä,+vaikka+jotain+siitä+tietäisinkin,+vaan+edelleen+vain+parastasi+ajatellen+kehotan+lukemaan+tuon+ensimmäisen+vastaukseni+lopussa+sanomani+ja+toimimaan+kiireesti+kehotukseni+mukaisesti!
  2. Kun+avasin+palstan+ja+näin+tuon+otsikkosi,+ei+siihen+voi+olla+reagoimatta.+Sanot+siis+kepussa+olevan+vähemmän+kaheleita+ja+pinnallisuutta.+Uskotko,+että+olisit+ainoa+kaheli+kepulainen.+On+niitä+toki+muitakin,+nähty+tällä+palstalla,+mutta+ei+toki+toista+ihan+kaltaistasi.Sääliä+kai+pitäisi+sinua+sekopäätä,+joka+näet+minut+lukuisissa+ihan+syyttömissä,+mutta+huvittaa+vain+se+minua.+Kun+olet+nähnyt+minut+mm.+Mielipidepankkina,+Pystyyn_kuolleena+ja+aito-arskana,+hieman+imarreltu+sellaisesta+olen+ollut.+Enkä+suinkaan+loukkaannu+tuostakaan+kun+näet+nyt+minut+henkilönä,+jolle+vastailet,+hauskasti+ja+todenmukaisesti+hän+sanottavansa+sanoo.+En+loukkaannu+edes+sellaisestakaan,+että+näet+minua+lähes+kaltaisissasi,+kun+viallisen+pääsi+tuottamaksi+sen+ymmärrän.+Jos+oikeasti+uskot+noihin+”näkyihisi”,+olet+todella+hyvin+pahasti+päästäsi+sairas.+Jos+tuo+on+sinulta+vain+pelleilyä,+ei+sekään+tervepäisen+touhua+ole.+Miksi+minä+olen+tullut+elämäsi+keskipisteeksi+niin,+että+olen+aina+tuolla+tavalla+mielessäsi?.+Miksi+niin+on+tapahtunut?+Vaikka+olin+sillä+ammoisella+sotilasurallani+toimiupseeriston+ehkä+vaikutusvaltaisimmissa+tehtävissä,+en+suinkaan+vaikuttanut+siihen,+että+oma+”urasi”+jämähti+tasolle,+jossa+se+alkoikin.+Siitä+saat+syyttää+vain+itseäsi;+esimiestesikään+mielestä+et+ansainnut+enempää.+Jos+nimittäin+todella+olet+hän,+joksi+olet+pyrkinyt+täällä+identifioitumaan.+Vaikea+minun+on+uskoa,+että+kaltaisesi+ihan+sairaissa+harhoissaan+elävä+kaheli+olisi+voinut+olla+toimiupseeri+vaatimattomimmissakaan+tehtävissä.+Lienet+vain+pahainen+trolli,+jokin+pikkupaskiainen.+Itsekin+osaat+hävetä+mitättömyyttäsi+ja+piiloudut+puskaasi+noiden+sairaasta+päästäsi+kertovien+nikkien+taakse.+Kun+vaihdat+niitä+yhtenään+-+toki+sinulle+tärkeimmästä+kertovan+niissä+säilyttäen+-+pipissä+päässäsi+luulet+minunkin+tekevän+niin.+En+tee,+minulla+ei+ole+syytä+hävetä+itseäni+täällä,+kun+niin+ei+ole+tarvinnut+tehdä+paljon+merkittävämmilläkään+areenoilla,+joilla+olen+aina+esiintynyt+omana+itsenäni,+kasvojani+peittämättä.+Niinpä+esiinnyn+täälläkin+”turpakuvallani”.Oletpa+kuka+olet,+ei+kiinnosta,+ja+olipa+käyttäytymisesi+syy+mikä+tahansa,+hyvin+vakavasti+sairas+joka+tapauksessa+olet.+Vielä+kerran+hyvää+hyvyyttäni+annan+vilpittömästi+parastasi+tarkoittavan+neuvon:+Mene+jo+vihdoin+psykiatrille+ja+kerro+sille,+että+minä+jyllään+päässäsi+niin,+että+et+voi+mitään+muuta+ajatella+ja+että+näet+minut+lukuisissa+muissa+täälläkin!++Nykyaikainen+lääketiede+tietääkseni+tekee+ihan+ihmeitä+silläkin+alueilla..+Joten+mene+jo,+kiireesti+hyvä+mies,+älä+odota+enää+sitä,+että+alkaisit+nähdä+minut+jo+itsessäsikin;+silloin+tilasi+olisi+jo+täysin+toivoton,+sillä+mahdottomuuksiin+nykyinenkään+lääketiede+ei+sentään+pysty!
  3. Vieraani+kanssa+jo+lounastettuamme+ja+hänen+nyt+katsoessaan+tv:sta+jotain+mieliohjelmaansa+tulin+vielä+vilkaisemaan+avaukseni+tuottamaa+ja+siitä+kommentteja:Yhtä+mieltä+MP:n+kanssa+olen+siitä,+että+Vanhasessa+ja+Haavistossa+olisi+kyllä+presidenttiainesta,+mutta+ei+se+ainakaan+vielä+kumpaakaan+johda+presidenttiyteen.+Enkä+ole+MPP:n+lailla+yllättynyt+siitä,+että+Merja+Kyllönen,+Tuula+Haatainen+ja+Nils+Thorvalds+ovat+ihan+fiksuja+ihmisiä,+jotka+kykenevät+perustelemaan+kantojaan.+Kyllä+minä+olen+heidät+fiksuiksi+tiennyt,+mutta+melko+vaisuja+ovat+olleet+aikaisemmissa+keskusteluissa,+nyt+olivat+terävämpiä.Oikein+näkee+MPP+sen,+että+Väyrynen+on+todellakin+pahemmanlaatuinen+poliittinen+peluri.+On+ollut+sitä+aina+-+NL:ta+pyytämistään+kaupparajoitteista+alkaen,+mutta+hänen+pelinsä+ei+ole+koskaan+onnistunut+eikä+onnistu+nytkään.+Kyltymätön+poliittinen+vallantavoittelija+hän+myös+on,+oli+sitä+jo+kassakaappisopimuksessa.+Se+ei+kuitenkaan+Väyrystä+valtaan+vienyt,+eikä+hän+pääse+valtaan+nytkään.Samaa+mieltä+olen+Pystyyn_kuolleen+kanssa+siitä,+että+nyt+nähtyvaalikeskustelu+oli+vetäjien+osalta+ja+ehkä+muutenkin+paras+nähdyistä.+Pystyyn_kuollen+tavoin+myös+minä+olin+ihan+vaikuttunut+joskaan+en+yllättynyt+Vanhasen+asiantuntevuudesta.+Myös+hänen+asiallisuutensa+on+aivan+eri+luokkaa+kuin+Väyrysellä.+Haavisto+todellakin+petrasi+esiintymistään+aikaisemmin+nähdystä.+Varmaan+se+vie+hänet+kakkoseksi,+mutta+ei+kuitenkaan+niin+pitkälle+kuin+edellisissä+presidentinvaaleissa.Ihmettelen,+että+nimim.+YlenAntia+pitää+YLE:ä+siinä+pahimpana+epäonnistujana.+Siinä+tuo+nimim.+on+ehdottomasti+oikeassa,+että+Väyrysen+epätoivo+puskee+hänessä+pintaan+niin,+että+inhimillisistä+syistä+minäkin+aloin+häntä+jo+sääliä.+Nimim.+näin.se.taas.menee+on+tehnyt+hyvän,+todenmukaisen+luettelon+Väyrysen+nimeämistä+”mediapeleistä”+ja+hänen+muista+”ansioistaan”.+Ihmettelen+minäkin+sitä,+ihan+todella,+kuinka+jotkut+voivat+ajaa+tuollaista+miestä+presidentiksemme!!!+Kyllä+noiden+”ajajienkin”+täytyy+olla+päästään+vialla+samoin+kuin+”ajettavankin”.Kiitos+nimimerkille+toivotuksistaan!Mitäpä+sanoisin+noista+muista+vastanneista?+No,+parasta+jättää+sanomatta+se,+mitä+heistä+ajattelen.+Ymmärrän+kyllä,+että+tuo+yksi+syyttää+minua+asiattomuudesta,+vihapuheesta+ja+nimittelystä+kun+itse+ei+koskaan+sorru+sellaiseen+vaan+kirjoittaa+nytkin+kuten+aina+niin+asiallisesti+ja+ystävällisesti;))Luulenpa,+että+tämä+riittää+minulta+tähän.+Seuraavaksi+tulen+vasta+vaalituloksen+selvittyä,+enkä+usko,+että+minun+tarvitsisi+tulla+tänne+pettyneenä.
  4. Kehuithan+kirkkoa+siitä,+että+sillä+on++"seksikäs+vaaleanpunainen+sisustus."+Ehkä+tuo+sinun+sanomastasi+sanomani+oli+minulta+kuitenkin+tahallista+väärinymmärrystä;))Joo,+varmaan+Kallion+seurakunta+hyvästä+maksusta+vuokrasi+kirkon+tuohon+tarkoitukseen.+Seurakunnalla+lienee+nyt+rahantarvetta,+kun+sen+entinen+kirkkoherra,+nykyinen+Helsingin+piispa+käytti+seurakunnan+varoja+omiin+tarkoituksiinsa.+Ainakin,+jos+Johanna+Korhosta+on+uskominen,+ja+miksipä+ei+olisi,+sillä+kai+hän+on+kepulainen;))
  5. Katsoin+minäkin+tuon+eilen+illalla+MTV:lta+tulleen+presidenttivaalikeskustelun,+jossa+mukana+olivat+kaikki+ehdokkaat.+Ei+ollut+mitenkään+hyvä+ohjelma.+Ohjelman+”käsikirjoituksen”+laatijat+olivat+sulloneet+siihen+ihan+liikaa+aiheita,+joista+mikään+ei+noussut+toistaan+tärkeämmäksi.+Juontajilla+oli+aina+kiire+painostaa+esiintyjät+asiasta+toiseen,+joten+ehdokkaat+joutuivat+usein+lopettamaan+jopa+kesken+lauseen.+Se+hermostutti+ehdokkaita,+jotka+kyllä+muutenkin+olivat+nyt+kovin+vaisuja.++Mainostauot+lisäksi+katkoivat+keskustelua+-+ärsyttävää!+Pystyyn_kuollut+näkyy+todenneen,+että+ohjelma+oli+varsin+puiseva+ja+parasta+siinä+hänen+mielestään+taisi+olla+esiintymispaikka,+Kallion+kirkko.+Olen+paljolti+samaa+mieltä.+Tulipa+tuota+ohjelman+”jälkikaikuna”+mieleeni,+että+kumpi+oikein+on+Keskustan+kannalta+tärkeämpi,+Vanhanen+vai+Väyrynen?+Kun+en+ole+Keskustan+kannattaja,+voisin+kai+sanoa+samoin+kuin+Pekka+puupää+-filmien+”Pätkä”+eli+Masa+Niemi,+joka+aina+sanoi+”asiahan+ei+minulle+kuulu”.+Mutta+aina+hän+kuitenkin+sanoi+mielipiteensä.+Noudatanpa+”Pätkän”+esimerkkiä.+En+toki+äänestäisi+puolueeni+ehdokkaan+kannatusta+pahiten+nakertavaa,+jos+siis+olisin+kepun+kannattaja.+Ihmeissäni+olen+siitä,+että+tällä+palstalla+on+eräitä+kepun+kannattajana+esiintyviä,+jotka+kuitenkin+kannattavat+tuossa+vaalissa+Väyrystä.Ei+Vanhanenkaan+tuossa+keskustelussa+”loistanut”.+Vanhaan+tapaansa+sortui+välillä+hieman+änkytykseenkin,+jota+hänellä+ei+ollut+YLE:n+vaalipaneelissa.+Mutta+olihan+hän+sentään+mielipiteissään+vakuuttavampi+kuin+Väyrynen.+Väykyllä+ei+ollut+mitään+sanomaa.++Ei+nyt+käynyt+edes+Niinistön+kimppuun,+kuten+YLE:n+paneelissa,+jossa+hän+puheessaan+otti+Niinistön+pääkohteekseen.+Ei+kai+nyt+uskaltanut,+kun+Niinistö+istui+nyt+hänen+vieressään.+Kerran+yritti+väittämällä+Niinistön+puhuneen+jotakin+sellaista,+josta+itse+jäi+nolosti+kiinni+valheestaan.+Yrittiköhän+Väykky+kalastella+nyt+kannatusta+muita+vaatimattomammalla+pukeutumisellaan,+kun+miespuolisista+ehdokkaista+ainoana+oli+piilottanut+solmionsakin+harmaan+slipoverinsa+alle?Erästä+tunnettua+slogania+mukaillen+vielä+totean,+että+tietenkin+tässä+kisassa+Vanhanen+on+kepun+kannalta+tärkeämpi,+mutta+ei+hänkään+ole+kovin+tärkeä.+Ymmärtänette,+miksi+niin+on;))Eipä+noiden+muidenkaan+miesten+esiintymisestä+mieleeni+mitään+erityistä+jäänyt.+Kovin+varovaisia+ja+kantojaan+pyöritteleviä+olivat.+Kovin+vaisu+oli+nyt+yleensä+hyvä+esiintyjä+Haavistokin.+Hieman+samanlainen+oli+jopa+Niinistökin.+Asemastaan+johtuen+oli+enemmän+presidentin+kuin+presidenttiehdokkaan+roolissa.+Kai+ymmärrettävääkin.+Torvalds+oli+sentään+selkeä+yhdessä+asiassa;+Nato-kannassaan.+Mitäpä+sanoisin+noista+naisehdokkaista?+Laura+Huhtasaarella+on+kaunis+hymy+ja+Tuula+Haataisella+on+upeat+sääret,+joita+hän+koko+paneelin+ajan+piti+samassa+asennossaan!+Merja+Kyllönen+totesi+olevansa+joukossa+vain+koristeena,+kun+ei+saanut+mielestään+tarpeeksi+puheenvuoroja.+Ei+hän+mielestäni+mikään+koriste+ole,+mutta+rehevää+naisellisuutta+hänessä+kyllä+on.+Noista+naisehdokkaista+yhdenkään+sanoma+ei+minuun+”kolahtanut”+niin,+että+olisi+mieleeni+jäänyt.+Leimaudunkohan+nyt+sovinistiksi?
  6. Henkilöllisyytesi+jo+arvasin,+mutta+näythän+tuossa+sen+ilmoittaneenkin.+Ihan+mukavia+keskusteluja+meillä+oli+silloin,+kun+välisi+Keriksen+kanssa+meni+säröille+niin,+että+päätit+viestisi+tälle+sanoihin+”elä+rauhassa,+himmiö!”Melko+samanmielisiä+useimmista+asioista+olemme+vuosikaudet+olleet+myös+Mielipidepankin+kanssa,+ja+vaikka+eräissä+asioissa+olemme+erimielisiä,+paljon+arvostan+häntä+asiakeskustelijana.+En+ole+koskaan+häntä+itärajalle+kuljetettavaksi+toivonut,+väärin+muistaa+tuo+eräs.+Kun+liität+minut+Ahtisaareen,+myönnän,+että+Ahtisaarta+kyllä+äänestin+presidentiksi+v.+1994,+ja+siitä+syntyi+pientä+kärhämää+vaimoni+kanssa,+kun+hän+olisi+halunnut+minunkin+äänestävän+Elisabeth+Rehniä,+jota+hän+äänesti+toivoessaan+maan+saavan+naispresidentin.+V.+2000+sitten+jo+sairaan+vaimoni+toivomuksesta+äänestin+Halosta,+ja+vaimoni+-+porvariskodin+tytär+-+sai+vielä+eläessään+nähdä+naispresidentin.+Mutta+jo+v.+2006+äänestin+Niinistöä,+joka+ei+vielä+silloin+tullut+valituksi.Kekkosta+en+todellakaan+koskaan+äänestänyt.+V.+1956+olin+varusmiehenä,+eikä+minulla+vielä+ollut+äänioikeutta,+jonka+silloin+sai+vasta+21-vuotiaana.+Keitäpä+lienenkään+äänestellyt+vv.+1962+ja+1968,+en+muista,+ja+v.+1974+ei+kenenkään+tarvinnut+äänestää,+kun+Kekkonen+valitutti+itsensä+poikkeuslailla+-+siis+laista+poiketen,+jollaista+kutsutaan+muullakin+nimellä.+V.+1978+olin+rauhanturvaajan+Siinailla+ja+siellä+Suomen+eteläisimmällä+äänestysalueella+äänestin+Suomen+Perustuslaillisen+Kansanpuolueen+ehdokasta+Ahti+M+Salosta.Joo,+kai+minä+olen+sellainen,+joksi+minua+nimität,+eli+vanha+vapaa-ajattelija.+Sellainen+kai+olet+Sinäkin,+joskin+minua+huomattavasti+nuorempi.+Mitäpä+tarkoittanetkaan+nimimerkilläsi,+uskon+kuitenkin,+että+anarkismisi+on+enemmän+verbaalista+kuin+tekoja,+sillä+varsin+maltillinen+asiakeskustelija+olet+tällä+palstalla+ollut.
  7. Vai+Matti+Vanhasta+harkitset+äänestäväsi.+Mikäpä+siinä,+onhan+hän+rehellisin,+mitä+kepusta+löytyy.+Ainakin,+jos+on+uskominen+Timo+Kallia,+joka+kepun+ryhmyrinä+v.+2003+noin+sanoen+esitteli+demareille+Vanhasta+pääministeriksi,+kun+tehtävän+oli+joutunut+jättämään+hän,+joka+kertoi+puhuneensa+niin+totta+kuin+osasi+-+eikä+se+osaaminen+ollut+kovin+paljon;))Kyllä+minäkin+täällä+muutama+päivä+sitten+puhuin+myönteisiä+Vanhasesta.+Hän+esitti+varsin+hyvää+asiaosaamista+YLEn+vaalitentissään,+puhuikin+hyvin+eikä+edes+änkyttänyt.+Mutta+tuskinpa+sentään+Vanhasta+presidentiksi+äänestäisin,+kun+en+äänestänyt+Ahoakaan+ja+selvisin+niin,+ettei+minun+tarvinnut+kertaakaan+äänestää+Kekkostakaan.+”Onhan+hän+sentään+kepulainen”+-+mukailen+näin+kai+jo+edesmennyttä+palstapersoona+Oiva+Härköstä,+joka+noin+sanoi+palstan+silloisesta+törkylingosta+nimim.+Sonnimiehestä.+Härkösellä++sanomassaan+oli+tosin+erilainen+arvovaraus+kuin+minulla;))Kyllä+kai+minä+äänestänen+Niinistöä,+joka+pestin+uusittuaan+voinee+jatkaa+niin+kauan,+että+minun+ei+enää+myöhemminkään+tarvitse+uutta+ehdokasta+miettiä.+No,+jonkin+verran+minulla+olisi+nyt+houkutusta+äänestää+Torvaldsia,+eikä+Haavistokaan+olisi+ihan+mahdoton.+Torvaldsilla+kun+on+selkein+mielipide+minun+tärkeäksi+näkemästäni+asiasta+-+ymmärtänet,+mikä+se+asia+on+-+eikä+Haavistokaan+liene+pahemmin+asiaa+vastaan,+kun+monien+konfliktien+selvittelyihin+osallistuttuaan+varmaan+ymmärtää+asian+turvallisuusmerkityksen+meille.Samapa+se+loppujen+lopuksi+on,+ketä+Sinä+ja+minä+äänestämme,+sillä+Niinistöhän+jatkoajan+saa,+ehkä+jo+suoraan+ensimmäisellä+kierroksella.+Kyllä+hän+sen+jatkoajan+ansaitseekin,+hyvin+hän+on+presidentin+tehtävää+hoitanut.+Hänen+hurjan+korkeita+gallup-kannatuslukemiaan+en+suinkaan+pidä+kansan+hulluuden+osoituksena,+vaan+nyt+siteeraan+Veikko+Vennamoa:+”Kyllä+kansa+tietää”.
  8. Kysyvälle+vastataan:”Missä+Sinä+olet+enemmän+ihmisten+ihan+aidossa+johtamisessa+harjaantunut+minua+enemmän”Tulisi+liian+pitkä+lista+tuohon+vastatakseni.+Minun+työurani+kun+eteni+vaativampiin+tehtäviin+jo+siellä+sotaväessä+ja+sitten+yhä+vaativampiin+siviilityössäni.+Olin+tekemisissä+hyvin+paljon+moninaisemman+ihmisjoukon+kanssa+ja+hyvin+paljon+moninaisemmissa+tilanteissa+ja+ympäristöissä+kuin+sinä.+Sinä+kun+jäit+niihin+lähtökohtiin,+josta+aloititkin.”Minä+osaan+johtaa+kasvoista+kasvoihin+hyvinkin+nopeeasti+muuttuvissa+tilanteissa”Minä+olen+täällä+kasvoillani,+mutta+”johtajan”+kasvoja+en+näe.+Tilanne+tuossa+ei+muutu+nopeasti+eikä+edes+hitaasti,+pysyy+aina+samana.”Sinä+lienet+parempi+patsastelussa+ja+jäykistelyssä+sekä+itsesi+korostamisessa”Lienen+ollut+aina+ja+lienen+edelleenkin+olemukseltani+rennompi+kuin+sinä.+Esimiehet+minua+ovat+nostaneet+asemassani+ja+työtoverini+ovat+halunneet+edusmiehekseen.+Enkä+täälläkään+korosta+itseäni+esiintymällä+johtajana+nimimerkissäni.”Sinulta+puuttuvat+täysin+sosiaaliset+taidot+ja+olet+erittäin+epäluotettava”Sosiaalisista+taidoistasi+kertovat+mm.+nuo+minusta+puhumasi.+Ehdottoman+luotettava+olet+kyllä+siinä,+että+pysyn+tyhjän+elämäsi+tärkeimpänä+huomiosi+kohteena,+epäluotettava+toisaalta+siksi,+että+hyvin+moni+muukin+saa+sinulta+huomiota,+jonka+tarkoitat+minulle.Toivottavasti+vastaukseni+tyydytti+sinua.+Enempää+et+kuitenkaan+ansaitse,+vaikka+se+ei+olisi+tyydyttänytkään.
  9. Kiistatta+olet+johtaja.+Nimimerkkiesi+runsaudessa+tällä+palstalla.+Vaikka+vakionimimerkeissäsi+pysyykin+aina+se,+mikä+sinulle+on+tärkeintä.++Olet+kiistaton+johtaja+myös+minun+metsästyksessä.+Ymmärrän,+sillä+kai+vain+sinulle+olen+se+suurimman+kaipuun+-+tai+ihailun+-+kohde.+Ylivoimainen+johtaja+olet+harhalaukauksissasi+siinä+puuhassasi.+Monta+näyttöä+siitä+näkyy+tänäänkin+tulleen.Muusta+johtajuudesta+sinulla+ei+ole+näyttöjä.+Jokainen+sotaväen+käynyt+tietää,+millaisia+"johtajia"+siellä+tasollasi+-+minunkin+sotilasurani+alkutasoilla+-+oli.+Miten+siellä+johdettiin?++Yritimme+vain+noudattaa+ylempiemme+käskyjä.+Millä+vastuulla+niistäkään?+Ei+millään.+Kun+pikkukihoiksi+olimme+päässeet,+muutamilla+se+oli+mennyt+päähänsä.+Ei+monella+niin+kuin+sinulla.Johtamisesta+puheen+ollen+ei+tarvitse+mennä+kovin+korkealle+oikeassa+työelämässä+kun+tarvitaan+oikeaa+johtajuutta+toisin+kuin+minunkaan+tasollani+tai+varsinkaan+sinun+tasollasi+siellä+armeijassa.+Esim.+rakennusmestarilta+rakennustyötä+johtaessaan+vaaditaan+todella+suuret++johtamistaidot+sinun+"johtamiseen"+siellä+sotaväen+alatasolla.+Puhumattakaan+vastuista+työn+tuloksellisuudesta.+Uskonpa+päässeeni+-+tai+joutuneeni+-+myös+jo+siellä++sotaväessä+vaativampiin+ja+vastuullisempiin+johtajatehtäviin+kuin+sinä.+Jouduin+-+tai+pääsin+-+ainakin+viimeistään+erään+"keskustaa+lähellä+olevan"+suuren+firman+isännöitsijänä+mm.+vastuullani+olleen+yli+viiden+miljoonan+vuosibudjetin+tuloksellisesta++käyttämisestä.Vain+verhoksi+mielestäsi+tärkeämmälle+ottamaasi+aiheeseen+totean,+että+kyllä+Sipilä+on+ollut+ihan+hyvä+yritysjohtaja.+No,+ainakin+hän+pystyi+kohottamaan+ostamaansa+yrityksen+arvoa+niin,+että+muutamaa+vuotta+myöhemmin+myi+sen+suurella+voitolla.+Suht`koth+hyvin+hän+on+pärjännyt+pääministerinäkin,+kun+yleismaailmallinen+talouden+noususuhdanne+on+häntä+siinä+auttanut,+mutta+eipä+se+taida+auttaa+häntä+-+tai+hänen+muodollista+puoluettakaan+-+enää+seuraavissa+eduskuntavaaleissa.
  10. YLEn+presidenttiehdokastenteissä+ollaan+puolivälissä.+Mielipiteeni+tähän+mennessä+nähdyistä:Ykköseksi+asettaisin+Nils+Torwaldsin.+Viisas+mies,+jolla+tästä+ristiriitaisesta+maailmasta+selvä+kuva,+jonka+toi++esille+vain+asioihin+keskittyen.+Hyvä+avu+presidentille.+Onhan+hän+myös+hyvin+arvostettu+EU-parlamentissakin.+Torwaldsin+viisaudesta+antaa+vahvan+todisteen+sekin,+että+kun+hän+entisenä+kommunistina,+jopa+”taistolaisena”+oppi+näkemään+ja+ymmärtämään+sen+aatteen+todellisen+olemuksen.+Käänsi+siitä+jyrkästi+kelkkansa+jopa+niin,+että+presidenttiehdokkaista+ainoana+hän+näkee+ja+sanoo+nyt+yksiselitteisen+selvästi,+että+Suomen+pitäisi+liittyä+Natoon.+Hyvän+puheenkin,+sympaattisella+tavalla+hän+piti,+mutta+muutamia+apulappusia+joutui+käyttämään+ilmeisesti+siksi,+kun+suomen+kieli+ei+ole+hänen+äidinkielensä.+Käytti+puheaikansa+sekunnilleen.Kakkoseksi+asettaisin+Matti+Vanhasen.+Minusta+hänen+esityksensä+kokonaisuutena+oli+yllättävänkin+hyvä.+Vain+asioihin+hänkin+pyrki+ja+pystyikin+keskittymään,+joskin+eräistä+Matin+tärkeimpinä+pitämistä+asioista+olenkin+hieman+eri+mieltä.+Piti+ihan+hyvän+puheenkin,+ei+edes+änkyttänyt,+eikä+tarvinnut+mitään+paperia+puheensa+tueksi.++Myös+hän+käytti+puheaikansa+sekunnin+tarkkuudella.Väyrystä+ja+Huhtasaarta+minun+on+vaikea+asettaa+paremmuusjärjestykseen,+kun+kumpaakaan+en+voi+ottaa+vakavasti.+No,+laitetaan+Huhtasaaren+eduksi+se,+että+hänellä+oli+sentään+valoisa+hymy+aina+kasvoillaan,+kun+Väyrynen+punotti+ja+vääntelehti+entiseen+tapaansa.+Väyrysen+eduksi+se,+että+hänellä+oli+”selvä+maali”,+sehän+oli+presidentti+Niinistö,+jonka+sai+esille+aina,+olipa+puhe+mistä+tahansa.+No,+ehkä+tuollainen+ei+kuitenkaan+ole+etu,+kun+se+kumpuaa+enemmän+kaunasta+kuin+mistään+muita+vaikuttimista+tai+tarkoitusperistä.+Kummallakaan+-+Väyrysellä+ja+Huhtasaarella+-+ajan+käyttö+ei+ollut+hallinnassa,+vaan+ylittivät+puheessaan+sille+varatun+ajan+reilusti.Vielä+ei+kuitenkaan+ole+esiintynyt+ehdokas,+jota+tulen+äänestämään.+Kuka+hän+on,+vai?+Enpä+kerro,+mutta+pienenä+vihjeenä+olkoon+se,+että+jos+Nils+Torwalds+pystyi+kääntämään+kelkkansa+niin+jyrkästi+siitä+suunnasta,+jossa+hän+oli+vahvasti+40+vuotta+sitten,+paljon+helpompi+minun+on+ollut+kääntää+kelkkani+suunnasta,+jossa+menin+46+vuotta+sitten,+tosin+vain+kuntavaalien+sitoutumattomana+ehdokkaana;))
  11. Kun+nyt+kuitenkin+avasin+palstan+ja+huomasin+tuon,+sen+johdosta+vähän:Joo,+kurja+on+ollut+Rautavaaran+väestöllinen+kehitys.+Minun+lapsuudessani+pitäjässä+oli+tosin+vasta+vajaat+6000+asukasta,+mutta+v.+1951+tapahtuneen+sieltä+lähtöni+jälkeen+asukasluku+kohosi+yli+kuuden+tuhannen.+Väestön+kato+alkoi+vasta+1970-luvulla,+jolloin+sieltä+muutti+lähinnä+pientiloiltaan+ja+metsätöistä+elantonsa+saanutta+väkeä+ja+varsinkin+heidän+jälkeläisiään+eri+puolille+Suomea,+Kuopio,+Oulu,+Joensuu,+Helsinki+ja+Turkukin+heitä+paljon+saivat.+sen+olen+saanut+tietää.+Satamäärin+kai+muutti+Ruotsiinkin,+mm.+muutamia+lapsuustovereitanikin.Kunta+oli+lapsuudessani+vielä+vasemmistolaisempi+kuin+nykyisin,+SKDL+siellä+kannatetuin+puolue+oli.+Nyt+siellä+kuntapolitiikassa+hääräävät+päällepäsmäreinä+kepulaiset+ja+vasurit,+joille+molemmille+demarit+tietysti+ovat+pahin+vihollinen.+Muutamia+vaaleja+sitten+siellä+persutkin+nousivat+muistaakseni+jopa+toiseksi+suurimmaksi+-+kepun+jälkeen+-+mutta+lautakuntapaikkojen+jaossa+jäivät+ilman.+Siitä+suuttui+rautavaaralainen+persuissa+kansanedustajaksi+noussut+Pentti+Oinonen+niin,+että+muutti+Kuopioon.+Kuulemma+hän+julisti:+”En+enää+kusekaan+Rautavaaralle+päin,+onneksi+kotini+vessanpytty+osoittaa+päinvastaiseen+suuntaan,+mutta+isommalle+tarpeelle+istuessani+voi+lähettää+Rautavaaralle+sen,+mikä+sinne+kuuluu”.Minulla+ei+ollut+vuosikymmeniin+paljonkaan+yhteyksiä+Rautavaaralle,+kun+sukulaisenikin+olivat+käyneet+siellä+vähiin+ja+vaimonikin+ovat+olleet+läntisestä+Suomesta+lähtöisin.+Nyt+jo+13+vuotta+jatkuneena+leskeysaikanani+olen+alkanut+siellä+käydä+lähes+joka+kesä+Rautavaara-päivillä,+joilla+tapaan+mm.+lapsuustovereitani,+jotka+tulevat+sinne+eri+puolilta+Suomea+ja+muutama+Ruotsistakin.+Sukulaisiani+Rautavaaralla+asuu+enää+vain+yksi+serkku.+Isovanhempieni+haudanhoitosopimuksesta+olen+huolehtinut+jo+yli+10+vuotta.Muutama+vuosi+sitten+Rautavaarapäivillä+kunnanjohtaja+piti+palopuheen+Rautavaaran+väestörakenteen+muuttamiseksi.+Loppukehoituksensa+kuului:+”Nyt+rautavaaralaiset+vipinää+sänkykammareihin,+verhot+heilumaan”.+Teki+mieleni+huutaa,+että+verhojen+heiluttaminen+sillä+väestörakenteella+ei+taitaisi+paljon+lisää+rautavaaralaisia+tuottaa”,+mutta+sain+pidettyä+suuni+kiinni.Kauniit+maisemat+ovat+kuitenkin+pysyneet+Rautavaaralla+ja+ne+ovat+houkutelleet+sinne+kesämökkeilijöitä,+osa+entisiin+lapsuuskoteihinsa,+melkoisesti+myös+uusiin+Keyrityn+rantaan+rakennettuihin,+kun+vihdoin+on+saatu+kaavoitettua+maata,+jonka+aikaisemmin+kai+omisti+seurakunta+-+vai+olisiko+ollut+jokin+metsäyhtiö.+On+sinne+tullut+väkeä+Venäjältäkin,+mm.+kirkonkylän+entinen+suuri+koulurakennus+on+myyty+heille.+Tässäpä+korteni+tähän+kekoon+rautavaaralaiselta,+jollainen+varmaan+eräille+yhä+olen,+vaikka+lähdin+sieltä+16-vuotiaana+66+vuotta+sitten;))