Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6611

1. Ilmeisesti+et+ole+tuo+pikku-ressukka,+jolle+jo+hyvästit+jätin,+joten++vastaanpa+vielä+sinulle:>>Etkös+sinä+aikaan+ollut+sosialistien+listoilla+pyrkimässä+valtuustoon.+Sosialismissa+ei+ollut+veroja.+Muutenkin+se+oli+metka+systeemi,+ilmankos+sinäkin+sosialistien+leirissä+olit+<<Joo,+ja+silloisesta+vuoden+1972+ylivääpelistä+minusta+jo+seuraavan+vuoden+alussa+tuli+sotilasmestari,+sitten+vuotta+myöhemmin+luutnantti,+kaksi+vuotta+myöhemmin+yliluutnantti+ja+vuoden+1979+alussa+kapteeni,+ammattikunnan+neljän+ensimmäisen+joukossa.+Sosialistithan+noista+asioissa+puolustusvoimissa+päättivät.Sitten+v.+1980+menin+Valiolle+konttoripalveluesimieheksi,+mutta+vaikka+sitten+pian+olin+sieltä+15+kk+poissa+res.+kapteenina+YK:n+rauhanturvajoukoissa,+varsin+pian+sieltä+palattuani+minusta+tuli+isännöitsijä+sen+keskushallinnossa,+siis+koko+firman+johtotasolla.+Sosialistit+tietenkin+Valionkin+omistivat+ja+sitä+johtivat.Huonosti+olen+sosialistit+sittemmin+palkinnut.+Olen+äänestellyt+niitä+vain+presidentinvaaleissa.+Koivistoa+v.+1982+ja+1988,+Ahtisaarta,+v.1994+ja+v.+2000+jopa+Halostakin,+kun+vastaehdokkaanaan+oli+Aho.+Pitäisiköhän+minun+seuraavissa+pressavaaleissa+äänestää+sosialistien+ehdokasta,+kuka+se+sitten+lieneekään?+En+sentään.+Kaksi+viimeistä+kertaa+olen+äänestänyt+Niinistöä,+v.+2006+tuloksetta,+mutta+v.+2012+tuloksellisesti,+ja+-+mikäli+olen+vielä+äänestämässä+-+tuloksellisesti+äänestän+myös+v.+2018,+kun+kannatuksensa+on+nyt+yli+70+%.Tämä+saa+nyt+riittää+kaikille+muillekin,+vaikka+aivan+varmaan+mielissänne+ja+puheissanne+ykkösaiheena+pysyn.+Sen+tulevat+näkemään+muut,+monet+varmaan+hykerrellen,+mutta+minä+en+ainakaan++viikkoon++tätä+palstaa+avaa.
  2. Voi+jumalauta+-+en+paremmin+sano!+Aioin+olla+täältä+poissa+ainakin+pari+viikkoa,+mutta+kun+nyt+palstan+avasin+ja+näin+sille+tullutta,+pakko+on+vielä+käydä.+En+mene+noille+älyttömille+avauksille,+vaan+sanon+sanottavani+tällä+omalla+avauksellani,+jonka+otin+esille+profiililtani.Sanon+sen+lopussa:>>Tässä+päätöksessäni+saattaa+kyllä+olla+vaaratekijä:+ehkä+nuo+eräät+pilaavat+palstaa+entistä+enemmän+ikävissään+minusta+puhuessaan+ja+ainakin+tuo+eräs+minua+-+elämänsä+ainoaa+sisältöä+-+täältä+kiihkeästi+etsiessään,+jolloin+hyvin+monet+sivulliset+minuksi+joutuvat,+jotkut+pääsevät.+Jospa+yllättäisivät+minut+niin,+että+huomaisin+olleeni+väärässä+tuossa+pelossani!<<Eivät+nuo+eräät+antaneet+minun+olla+väärässä+tuossa+”pelossani”.+Minä+olen+heidän+kiihkeänä+puheenaiheenaan+pysynyt.+Ja+moni+onneton+on+taas+minuksi+joutunut.Tuo,+joka+on+tehnyt+avauksen+”Kuka+palstalaisista+maksanut+eniten+veroja”+ei+kuitenkaan+liene+noita+vain+minusta+ja+minulle+eläviä+ressukoita,+vaan+halunnee+niitä+provosoida+tekemällä+minusta+veronmaksajan+kuninkaan+täällä+esiintyvistä.+Sellainen+ne+taatusti+ole,+sillä+kyllä+tuo+lakimies+Mielipidepankki+sitä+kai+on.+Sen+varran+hänestä+tiedän,+että+uskon+hänen+kertomaansa.+Varmaan+myös+tuo+aito-arska+on+suurempi+veronmaksaja+kuin+minä,+uskon+hänenkin+kertomaansa,+sillä+ei+hänelläkään+ole+tapana+leuhkia+itsestään.Minä+olen+kertonut+tarpeeksi+paljon+itsestäni+ja+aina+kertomalleni+todisteet+esittänyt,+joten+en+ala+kertoa+veroistani,+kun+silloinkin+pitäisi+todisteet+esittää.+Tämä+on+kuitenkin+aluetta,+josta+haluan+vaieta.+Elämässäni+maksamistani+veroista+voitte+jotain+päätellä+siitä,+että+16-vuotiaasta+lähtien+63-vuotiaaksi+asti+tein+palkkatöitä,+joista+aina+verot+maksoin.+Vaikka+kauan+olin+pienipalkkainen,+veroja+silloinkin+maksoin.+Pitkään+sitten+olin+melko+hyväpalkkainen,+toistakymmentä+vuotta+palkkani+oli+niin+hyvä,+että+siitä+meni+veroa+55+%,+kun+sain+koko+ajan+sotilaseläkettä,+josta+meni+vain+se+vero,+joka+siitä+piti+maksaa.Nyt+olen+ollut+jo+18+vuotta+vain+eläkeläinen,+mutta+maksan+minä+veroa+eläkkeistänikin,+32,5+%+näkyy+olevan+nykyinen+veroprosenttini.+Sijoituksissani+en+ole+ollut+yhtä+taitava+kuin+MPP.+Kun+lähes+10+vuotta+sitten+myin+omistamamme+pikkuasunnon+Helsingin+Kalliossa+ja+kun+siitä+ensin+laitoin+jälkeläistemme+tileille+sen,+minkä+verottomana+voi+heille+antaa,+sijoitin+paljon+suuremman+loppusumman+sijoitusrahastoihin,+jotka+ovat+tuottaneet+melko+huonosti,+yksi+niistä+jopa+tappiota.+Mutta+kyllä+ne+sijoituksenikin+ovat+sen+verran+voiton+puolella,+että+veroa+vähän+maksamaan+joudun+niistäkin.+Mutta+iloinen+veronmaksaja+olen,+kun+siten+tiedän+osaltani+hieman+auttavan+minua+huonommassa+asemassa+olevia.+Sellaisia+on+varmasti+täälläkin,+varsinkin+noissa+vain+minusta+ja+minulle+elävissä,+olkoot+he+sitten+”johtajia”+tai+”majureita”,+sillä+vilkas+mielikuvitus+ei+tuloja+tuo,+mutta+ei+siitä+joudu+maksamaan+verojakaan.Vain+tuon+verotusta+koskevan+asian+esille+nyt+otan,+noihin+lukuisiin+muihin+vielä+älyttömämpiin+en+viitsi+puuttua,+enkä+mihinkään+muuhunkaan.+Pystyyn_kuollut+näkyy+sanoneen+tuossa+ylempänä:>>Älä+nyt+sentään+yli+kahden+viikon+päähän+kommentoimattomuuslupausta+anna.+Monenlaista+ehtii+tapahtua+sitä+ennen,+muun+muassa+perussuomalaiset+ja+rkp-läiset+saada+presidenttiehdokkaan+ja+persut+lisäksi+uuden+puheenjohtajan,+jonka+nimi+ratkaissee,+kuinka+käy+Sipilän+hallituksen<<Vastaan+hänelle:+Siinäpä+valitkoot+puolueet+presidenttiehdokkaitaan,+mutta+ei+minun+tarvitse+kiirehtiä+sitä+kommentoimaan.+Hupia+se+vain+on,+kun+mielipidemittauksen+mukaan+Niinistön+kannatus+näyttää+olevan+yli+70+%+ja+esim.+Vanhasen+3+%.+Ja+tuskinpa+Sipilän+hallituskaan+ihan+heti+romahtaa,+tulkoon+persujen+puheenjohtajaksi+kuka+tahansa.+Enemmän+minua+kiinnostaa+se,+miten+Sipilä+pystyy+-+ja+pystyykö?+-+aukaisemaan+tuossa+farssiksi+muuttuneessa+jo+kertaalleen+sovitussa+alkoholilakien+muuttamisessa.+Joten+nyt+kyllä+pysyn+täältä+poissa+vähintään+sen+kaksi+viikkoa,+ehkäpä+sitten+palatessani+nuo+mainitsemanikin+asiat+antavat+jotakin+kommentoitavaa.
  3. Ei+jumalauta,+ei+voisi+uskoa,+että+tuollaiseen+voi+noin+juuttua+joku!+Kyllä+täytyy+juuttujan+oma+elämä+olla+jopa+tyhjempi+kuin+hänen+päänsä,+kun+tuollainen+yli+13+vuoden+takainen+tapahtuma+hänet+noin+traumatisoi!Jospa+pääsisit+edes+hieman+normaalimpaan+tilaan,+kun+myönnän,+että+varmaan+minä+olen+noin+kirjoittanut+siinä+hyvässä+tarkoituksessa,+joka+kirjoituksesta+käy+ilmi.+Siksi+olen+myös+valehdellut+itsestäni,+jotta+sanomallani+olisi+tehokkaampi+vaikutus,+kun+jo+tuolloin+olin+joutunut+täällä+eräiden+kepulaisten+-+mm.+Oiva+H,+Keris,+Timo+T+A+mikä+hänen+sukunimensä+olikaan,+Emeritus+Laitisen+ja+Sonnimiehen+teilaamaksi.+Mutta+en+todellakaan+muista,+en+siis+todellakaan+tuota+koskaan+kirjoittaneeni,+enkä+ainakaan+vakiosti+ole+koskaan+käyttänyt+tuota+nimimerkkiä.+Kuten+sanoin,+lähimuisti+tällä+iällä+voi+hieman+pätkiä,+mutta+tuo+on+jo+niin+kaukainen+asia,+että+kyllä+sen+muistaisin,+jos+olisin+jokseenkin+selvin+päin+sen+kirjoittanut.+Lienen+siis+ollut+niin+humalassa,+että+en+tekemistäni+muista.+Mutta+ihmeen+hyvin+olen+silti+pystynyt+kirjoittamaan,+siinä+on+ristiriitaa.Täytyy+vielä+kysyä,+että+miksi+ihmeessä+minä+olen+sinulle+niin+tärkeä,+että+olet+talletellut+minun+ikivanhoja+kirjoituksiani+tai+kirjoittamikseni+luulemiasikin?+Saatan+olla+terveesti+itsetietoinen,+mutta+itserakas+en+ole+niin,+että+olen+tallettanut+vain+ihan+muutamia+täällä+kirjoittamiani.+Kekkos-tutkielmani+on+yksi+niistä,+mutta+senkin+esitin+ensiksi+historian+palstalla+ja+vasta+linkitin+sen+tänne.Mitähän+tarkoitat+muistelmillani?+Ne+kirjoitin+heti+Valiolta+eläkkeelle+jäätyäni,+ohitusleikkaustoipilaan+kesällä+1998,+ja+täällä+olen+esittänyt+niistä+vain+muutamia+katkelmia.+Taidat+olla+melkoinen+sekopää.+Ilmoitin+jo+yhden+viestini+viimeiseksi+tältä+illalta,+mutta+pakko+minun+oli+vielä+käydä+tämä+tuomassa,+kun+vastuullisena+kansalaisena+aloin+olla+liian+vakavasti+huolestunut+tilastasi.+Jospa+nyt+vihdoin+pystyt+edes+hieman+rauhoittumaan+tuosta+asiasta,+joka+mielesi+on+tuollaiseen+myllerrykseen+saanut!
  4. Laitanpa+vielä+tähänkin+saman,+jonka+juuri+heitin+toiselle+samasta+asiasta+tehdylle+avaukselle:xxxxxxxxxxxxxxxxOlen+heitellyt+viestejä+tuolle+otsikostaan+alkaen+monille+mielenkiintoisempaan+avaukseen+(Kapi+nauraa+selkäkeikkaa…),+niin+heitänpä+lopuksi+viestin+vielä+tähänkin.+Ihmetelläkseni+kepun+kantaa+tuohon+asiaan.Miksi+juuri+kepu+haluaa+estää+tuon+jo+kerran+päätetyn+uudistuksen?+Luulisi,+että+kannatusalueitaan+ja+niiden+ihmisiä+ajatellen+kepu+olisi+voimakkaastikin+sen+puolesta.+Sen+kannatusalueilla+Alkot+ovat+harvassa,+toisin+kuin+niillä+alueilla,+joilla+kannatetaan+muita+puolueita.+Esim.+minulle+tuolla+uudistuksella+ei+olisi+juuri+mitään+merkitystä,+kun+Alko+on+kilometrin+päässä,+ja+kätevästi+tästä+pääsee+käymään+Tallinnassakin+juomavarastoaan+vielä+halvemmalla+täydentämässä.+Viikko+sitten+niin+tein+viimeksi;+tallinnasta+en+tosin+ostanut+muuta+kuin+Vana+Tallinnaa+ja+Viru+Vageeta,+mutta+laivalta+sitten+ostin+myös+konjakkia,+viskiä+ja+giniä,+sielläkin+ne+ovat+huomattavasti+halvempia+kuin+Alkossamme.Useimmissa+Euroopan+maissa+kaikkia+juomia,+väkevimpiäkin,+saa+ruokakaupoista,+eikä+niissä+alkoholiongelmat+ole+yhtään+pahempia+kuin+meillä.+Ei+viinan+tuomat+sairaudet,+ei+viinan+aiheuttama+väkivalta,+ei+mikään+muu.+Monissa+maissa+pikemmin+päinvastoin.+Muutama+ilta+sitten+tuli+tv:sta+kieltolakiaikaamme+käsitellyt+ohjelma,+jossa+luotettavasti+kerrottiin,+että+silloin+viinan+aiheuttamat+ongelmat+yhteiskunnassamme+olivat+pahemmat+kuin+nyt.Pitävätkö+nuo+Puska+ja+muut+samanhenkiset+meitä+suomalaisia+muita+kyvyttömämpinä+kontrolloimaan+itseään+ja+käyttäytymistään+alkoholijuomien+kanssa?+Kovin+huono+usko+heillä+on+kansalaisiimme,+niiden+oppimiskykyyn.+Olen+varma,+että+tilastoihin+tulisi+vain+hetkellinen+piikki+huonompaan,+vaikka+kaikki+juomat+tulisivat+kauppoihin.+Pian+alettaisiin+nähdä+kehityksen+siinä+suhteessa+muuttuvan+jopa+nykyistä+paremmaksi.+No,+itselleni+henkilökohtaisesti+tuo+asia+on+jokseenkin+yhdentekevä.+Ehkäpä+siellä+kepulandiassakin+ajatellaan+samoin+kuin+Osmo+Soininvaara+tokaistessaan+”kyllä+keskioluestakin+tulee+humalaan,+sitä+pitää+vaan+juoda+enemmän”xxxxxxxxxxxxxxxxNyt+riittäköön+minulta+tälle+illalle,+jolloin+olen+poikkeuksellisen+tiiviisti+täällä+visitoinut,+kun+on+ollut+niin+mielenkiintoinen+aihe,+jonk+tuossa+alussa+mainitsin;))
  5. Olen+heitellyt+viestejä+tuolle+otsikostaan+alkaen+monille+mielenkiintoisempaan+avaukseen+(Kapi+nauraa+selkäkeikkaa…),+niin+heitänpä+lopuksi+viestin+vielä+tähänkin.+Ihmetelläkseni+kepun+kantaa+tuohon+asiaan.Miksi+juuri+kepu+haluaa+estää+tuon+jo+kerran+päätetyn+uudistuksen?+Luulisi,+että+kannatusalueitaan+ja+niiden+ihmisiä+ajatellen+kepu+olisi+voimakkaastikin+sen+puolesta.+Sen+kannatusalueilla+Alkot+ovat+harvassa,+toisin+kuin+niillä+alueilla,+joilla+kannatetaan+muita+puolueita.+Esim.+minulle+tuolla+uudistuksella+ei+olisi+juuri+mitään+merkitystä,+kun+Alko+on+kilometrin+päässä,+ja+kätevästi+tästä+pääsee+käymään+Tallinnassakin+juomavarastoaan+vielä+halvemmalla+täydentämässä.+Viikko+sitten+niin+tein+viimeksi;+tallinnasta+en+tosin+ostanut+muuta+kuin+Vana+Tallinnaa+ja+Viru+Vageeta,+mutta+laivalta+sitten+ostin+myös+konjakkia,+viskiä+ja+giniä,+sielläkin+ne+ovat+huomattavasti+halvempia+kuin+Alkossamme.Useimmissa+Euroopan+maissa+kaikkia+juomia,+väkevimpiäkin,+saa+ruokakaupoista,+eikä+niissä+alkoholiongelmat+ole+yhtään+pahempia+kuin+meillä.+Ei+viinan+tuomat+sairaudet,+ei+viinan+aiheuttama+väkivalta,+ei+mikään+muu.+Monissa+maissa+pikemmin+päinvastoin.+Muutama+ilta+sitten+tuli+tv:sta+kieltolakiaikaamme+käsitellyt+ohjelma,+jossa+luotettavasti+kerrottiin,+että+silloin+viinan+aiheuttamat+ongelmat+yhteiskunnassamme+olivat+pahemmat+kuin+nyt.Pitävätkö+nuo+Puska+ja+muut+samanhenkiset+meitä+suomalaisia+muita+kyvyttömämpinä+kontrolloimaan+itseään+ja+käyttäytymistään+alkoholijuomien+kanssa?+Kovin+huono+usko+heillä+on+kansalaisiimme,+niiden+oppimiskykyyn.+Olen+varma,+että+tilastoihin+tulisi+vain+hetkellinen+piikki+huonompaan,+vaikka+kaikki+juomat+tulisivat+kauppoihin.+Pian+alettaisiin+nähdä+kehityksen+siinä+suhteessa+muuttuvan+jopa+nykyistä+paremmaksi.+No,+itselleni+henkilökohtaisesti+tuo+asia+on+jokseenkin+yhdentekevä.+Ehkäpä+siellä+kepulandiassakin+ajatellaan+samoin+kuin+Osmo+Soininvaara+tokaistessaan+”kyllä+keskioluestakin+tulee+humalaan,+sitä+pitää+vaan+juoda+enemmän”
  6. Jopahan+on+taas+jonkun+mielikuvitus+lentänyt!+Mitään+tuollaista+en+ole+koskaan+kirjoittanut.+Vaikka+näin+korkealla+iällä+lähimuisti+tuppaa+joskus+pätkimään,+niin+pahasti+se+ei+pätki,+etten+muistaisi,+jos+tuollaista+olisin+kirjoittanut.Heti+tänne+tultuani+kerroin+puolustusvoimista+eläköityäni+tehneen+työuran+siviiliyrityksen+keskushallinnossa+isännöitsijänä,+pian+jouduin+noille+kertomilleni+todisteetkin+esittämään.En+ole+esiintynyt+itäsuomalaisen+pienviljelijä-työläisperheen+poikana,+vaan+olen+kertonut+olleeni+sellaisessa+isovanhempieni+kasvattina,+ja+itse+olen+tuonut+täälläkin+tietoon+aviottoman+syntyperäni,+kun+siinä+ei+ole+mitään+hävettävää.+Ylpeillyt+sillä+pikemmin+olen,+kun+niistä+lähtökohdista+olen+niinkin+hyvin+elämässäni+menestynyt.+On+tosin+ollut+minua+paremminkin+menestyneitä+aviottomia+lapsia,+sellainen+nousi+aikoinaan+maineikkaaksi+Englannin+kuninkaaksikin,+joka+myöhemmin++tunnettiin+myös+nimellä+Wilhelm+Valloittaja+(William+I+The+Conqueror)+mutta+aluksi+hän+kantoi+vain+nimeä+Vilhelm+Äpärä+(William+the+Bastard).Olen+kai+myöhemmin+maininnut,+että+ensimmäinen+vaimoni+oli+pohjois-satakuntalaisen+maitotilan+tytär,+eikä+hän+ollut+akateemisesti+koulutettu,+mutta+tänne+ekakertaa+tullessani+vielä+elossa+oleva+raahelaissyntyinen+vaimoni+oli+akateeminen,+sairaanhoidon+opettaja+ja+koulunsa+osastonjohtaja.+Enkä+ole+kertonut+äänestäneeni+ensimmäisissä+vaaleissani+demareita,+vaan+monissakin+jo+ehdin+äänestää+silloista+kansanpuoluetta,+entisen+edistyspuolueen+-+mm.+Risto+Rytin+puolueen+-+seuraajaa,+joka+sitten+muuttui+liberaaliksi+kansanpuolueeksi.+Lienenkö+äänestänyt+demareita+koskaan+ennen+kuin+v.+1972,+jolloin+olin+heidän+listallaan+sitoutumattomana+ehdokkaana+kuntavaaleissa.+Sen+jälkeenkään+en+ole+demareita+mitenkään+säännöllisesti+äänestellyt,+ja+Lipposen+väistyttyä+puolueen+johdosta+en+kertaakaan+muulloin+kuin+presidentinvaaleissa,+joissa+tietysti+äänestin+aina+Koivistoa+ja+sitten+Ahtisaarta+ja+sitten+Halosta+ekavaaleissaan,+kun+vastaehdokkaana+oli+Esko+Aho,+mutta+toisissa+vaaleissa+äänestin+jo+Niinistöä,+joka+ei+vielä+silloin+mennyt+läpi.+Kokoomuksen+ehdokkaita+olen+todellakin+jo+pitkään+äänestellyt+niin+valtiollisissa+kuin+kuntavaaleissa,+kun+niissä+on+ollut+jopa+entisiä+rauhanturvaajatovereitani,+mutta+mitenkään+sidottu+en+ole+kokoomukseenkaan.+Mutta+kepu+on+poissuljettu+minun+ääniltäni,+aivan+samoin+kuin+vasuritkin.++Näytäpä+originaalina+tuo,+jonka+minun+kirjoittamakseni+sanot!+Jos+niin+teet,+siinä+tapauksessa+myönnän+olleeni+kovin+humalassa+tänne+kirjoitellessani.+Ellet+niin+tee,+se+kertoo+siitä,+että+tilasi+on+pahempi+kuin+humala,+se+on+syntymähumalaa.Ps.+Ehkä+sekoitat+minuun+tuon+Ossin,+joka+vaalimainoksessaan+mainitsee+olevansa+korkeakoulutettu;))
  7. Voi+Hyvä+Luoja!+Monella+avauksella+näyn+taas+olevan+pääaiheena,+ja+ensisijaisesti+tuo+ammoinen+sotilasurani,+jonka+päättymisestä+on+jo+37+vuotta.+Miten+paljon,+itselleni+merkittävämpääkin+on+tapahtunutkaan+sen+jälkeen!+Ja+tapahtuu+edelleen+enemmän+kuin+noilla+sotilasuraani+jämähtäneillä.+RUK:n+kurssinikin+-+josta+on+jo+54+vuotta+-+näkyy+kalvavasta+kateudesta+johtuen+lopullisesti+murtaneen+heikon+pään+eräältä,+joka+yleni+sotilasurallaan+vain+saunamajuriksi.+Toki+hän+sitten+yleni+majuriksi+tällä+kepupalstalla;))+Joo,+27-vuotiaana+ylikessuna+menin+sille+RUK:n+kurssille.+Miksi+en+olisi+mennyt,+kun+sellainen+tuli+mahdolliseksi+Kanta-aliupseerikoulun+-+sen+rottakoulun+-+kiitettävästi+suorittaneelle,+ja+RUK:n+suorittamisesta+sai+palkkaluokan+korotuksen.+Reservin+upseeri+minusta+tuli+jo+silloin,+mutta+aliupseerien+vakansseilla+ja+arvomerkeillä+palvelin,+kunnes+tuli+toimiupseeristo,+jossa+sitten+etenin+luutnantiksi,+yliluutnantiksi+ja+kapteeniksi.+Noista+arvoista+mihinkään+ei+vienyt+minua+sdp,+vaan+nimittäjä+oli+aina+korkea+esimies+ja+ylentäjä+Tasavallan+Presidentti.Kuittaan+tuon+kaiken+nyt+näkemäni+tällä,+johon+liitän+vielä+pätkiä+toissapäiväisistä+viesteistäni+tuolle+”munakaravajohtajalle”,+joka+jälleen+kerran+pyrki+halveeraamaan+sotilasuraani:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxPyrin+urallani+eteenpäin+myös+hakemalla+siirtoja+uusiin,+mielenkiintoisiin+tehtäviin,+ja+aina+niihin+pääsinkin.+Toki+ne+siirrot+edistivät+myös+uralla+etenemistäni.+Uudenmaan+Jääkäripataljoonan+ylikersantista+siirryin+Puolustuslaitoksen+Tutkimuskeskukseen+vääpeliksi,+ja+pari+vuotta+myöhemmin+sieltä+Topografikuntaan+ylivääpeliksi,+jossa+sitten+ylenin+sotilasmestariksi+ja+luutnanttikurssin+käytyäni+luutnantiksi.+Mutta+Esikuntakoulu+halusi+minut+henkilöstöhallinnon+opettajaksi,+ja+siellä+sitten+ylenin+yliluutnantiksi+mm.+toimittuani+mestarikurssin+johtajana.+Kapteeniylennyksen+sain+palvellessani+Siinailla+rauhanturvajoukoissa,+ja+sieltä+sitten+siirryin+Pääesikuntaan,+jälleen+pyydettynä.+Tuollainen+virkauran+kulku+on+pakollista+kadettiupseereilla,+mutta+melko+yleistä+se+oli+myös+sellaisilla+toimiupseereilla,+joilla+esimiehet+näkivät+olevan+sille+koulutuksellisia+ja+kyvyllisiä+edellytyksiä.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxOlin+viimeiset+1,5+vuotta+urastani+Pääesikunnassa+tehtävässä,+jossa+päätyönäni+olivat+toimiupseeriasiat+valtakunnallisella+tasolla.+Suunniteltiin+koko+ammattikunnan+koulutustarpeita,+eri+joukkojen+vakanssitarpeita,+myös+siirtoja+ja+komennuksia+yms.,+mutta+ylennysten+suhteen+valta+oli+aina+joukko-osaston+komentajalla.+Erinäiset+sotilaslaitokset+olivat+kyllä+Pääesikunnan+alaisissa+”nipuissa”,+mutta+minua+ylemmät+niissäkin+nimityksistä+päättivät,+korkeintaan+lausuntoja+minulta+pyysivät.+Mutta+esim.+RUK,+jossa+kai+palvelit,+oli+muistaakseni+täysin+itsenäinen+nimitysten+suhteen.+Minä+en+siis+voi+olla+mitenkään+syyllinen+siihen,+jos+koet+urasi+edistyneen+liian+huonosti.Meidän+uramme+eivät+sivunneet+missään+vaiheessa,+eivät+edes+hipaisseet+toisiaan.+Olit+vasta+aloittelemassa+toimiupseeriuraasi+siinä+vaiheessa,+kun+minä+v.+1980+jäin+sieltä+45-vuotiasana+eläkkeelle+ja+lähdin+siviilitöihin.+Korkeintaan+vääpeli+lienet+ollut+tuolloin.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxMiksi+täällä+ei+muuten+sanota+sdp:n+ylennelleen+tuota+Ossia?+Palvelihan+hänkin+toimiupseerina+ja+minun+uraani+10+vuotta+pitemmällä+urallaan+yleni+sentään+yliluutnantiksi.+Mutta+RUK:n+kurssin+suorittamiseen+hänellä+ei+ollut+edellytyksiä,+vaikka+palveli+RUK:ssa.+Sotilasuraansa+hän+silti+pitää+minun+uraani+menestyksekkäämpänä.+Tosiasia+kuitenkin+on,+että+missään+ammatissa,+enempää+sotaväessä+kuin+siviilissäkään+ei+ole+ollut+kovin+menestyksekäs+sellainen+ura,+jossa+on+uran+loppuun+asti+jämähdetty+vain+sille+tehtävätasolle,+jossa+uransa+aloitti.+No,+jos+sotilasura+olisi+ollutkin+Ossilla+menestyksekkäämpi+kuin+minulla,+äänestäjiltä+saamansa+luottamus+oli+huonompi+kuin+minulla.+Sain+244+ääntä,+Ossi+nyt+18+ääntä+-+joka+on+toki+kolme+kertaa+enemmän+kuin+aikaisemmissa+vaaleissa+kepun+ja+persujen+ehdokkaana+saamansa;))+Mitäpä+tuolla+väliä,+kun+en+minäkään+valtuustoon+päässyt.+Ei+se+silloinkaan+mieltäni+hiertänyt,+mutta+eräiden+mieltä+täällä+se+näkyy+hiertävän+vielä+45+vuoden+jälkeenkin;))