Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6646

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Enpä ole täällä käynyt torstai-aamun jälkeen. Pitkä viikonloppuni kului urheilupainotteisesti, siitä lopuksi. Nyt kuitenkin avaukseni aiheeseen.

Hallituksen alkutaival on jatkunut entistäkin hankalampana. Syyt siihen tietänette, joten minun ei tarvinne niistä puhua. Luulenpa, että tämän hallituksen taival olisi päättynyt jos eduskunnan puhemies Halla-aho olisi suostunut kutsumaan eduskunnan koolle käsittelemään noita suurta kohua herättäneitä asioita.

Eihän tämä hallitus ole minullekaan mieluinen, vaikka sen johdossa onkin vaaleissa äänestämäni puolueen puheenjohtaja. En sittenkään taida toivoa hallituksen kaatumista. Siitä ulos joutuneet persut saattaisivat oppositiossa yhä kasvattaa kannatustaan niin, että seuraavissa aikataulun mukaisissa ek-vaaleissa 2027 puolue olisi suurin puolue. Minä en varmaankaan ole enää niissä vaaleissa äänestämässä - kun minulla on jo tätä ikää - mutta Suomen ja suomalaisten parasta toivoen en todellakaan soisi tuon puolueen pääsevän maatamme johtamaan. Joten jatkakoot toki persut tässä hallituksessa, se on varmin tie puolueen kannatuksen pudottamiseksi vähintään samoin kuin tapahtui keskustalle Sipilän hallituksen aikana.

Sitten pitkän viikonlopun urheiluantiin: Torstai- ja perjantai-iltoina olin niitä seuraamassa Leppävaaran uudella, hienolla stadionilla. Perjantai oli meille suurta juhlaa kun Suomi sai viisi mitalia, joista kaksi kultaa, kaksi hopeaa ja yksi pronssia. Ilta meni pitkäksi, kun kisat jouduttiin rankkasateen ja sen tuoman tulvan vuoksi tunniksi keskeyttämään. Lauantaina ja sunnuntaina tyydyin seuraamaan kisoja vain koti-tv:sta. Eilis-illan huippua oli Juho Alasaaren esitys seiväshypyssä, jossa hän kaksi kertaa entistä ennätystään parantaessaan sai kultaa. Suomen mitalisaalis kisoista oli kymmenen mitalia, joista kolme kultaa, kolme hopeaa ja neljä pronssia. Maana sijoituimme seitsemännelle sijalle. Hienoa!
  2. Naton huippukokouksen avaus Vilnassa nähtiin eilen illalla tv:stakin. Useimmat varmaan sen katsoitte, joten ei siitä nyt laajemmin.

Täytyy kuitenkin todeta, että hieno oli tasavallan presidenttimme puhe. Hän antoi Natojäsenyydestämme tunnustusta ja kiitosta kaikille suomalaisille. Siinä hän tosin hieman liioitteli. Jäsenyyden kannattajia meissä tosin oli enemmän kuin pirtussa alkoholiprosentteja mutta muutama prosentti oli vastustajiakin. Vastustajista yksi esiintyy tällä palstallakin. Täysin poikkeuksellisesti kiinnitän nyt huomiota häneen:

Hän on SOTILAS, joka taistelee täällä joka päivä useilla avauksillaan ja kymmenillä viesteillään, joiden kohteena olen aina vain minä. Ylläpito ahkerasti sulkee nikkejään ja poistaa niillä tuotettua, mutta aina saa uuden nikin ja jatkaa sillä samaa. Hänen elämänsä on vain täällä ja täälläkin hän elää vain minusta ja minulle. Tulee mieleen, että kuinkahan hänelle käy sitten, kun minä siirryn ”tuonpuoleisiin”, jonka aika ei voi olla enää kaukana, kun minulla on jo tätä ikää…

No, enpä pohdi tuotakaan enempää vaan palaan alkuaiheeseen. Tänäänhän tuo Vilnan huippukokous päättyy, sen loppuvaiheista tulee vielä ohjelma tv 1:llä klo 15.20 alkaen. Tänä iltana sieltä lentää Suomeen myös Yhdysvaltain presidentti Joe Biden, joka tapaa täällä huomenna myös meidän presidenttimme. Varmasti heillä mielenkiintoiset keskustelut, joiden ydinkohdat kai nähdään tv:stakin ja luetaan myös lehdistä. Mielenkiinnolla niitä odotan!
  3. Eilen jättämäni viestin alussa sanon: ”Merkittävimpinä kannaltamme YK:n huippukokous Liettuan Vilnassa huomenna ja ylihuomenna”. Naton huippukokous tietenkin on kyseessä; tuleehan viestini loppupuolella selväksi, että olen kyllä asian ymmärtänyt. Tuohon lipsahdukseeni tarttunut päättelee sen syyksi alkoholinkäyttöäni. Vaikka iltadrinkit otan joka ilta jos vain terve olen; tällainen tapa minulla on ollut kai jo kymmenkunta vuotta, mutta humalaan asti en ole ”drinkitellyt” enää moniin vuosiin. Enkä koskaan ”drinkittele” keskipäivällä - tuon viestini jättämisen aikaan - eikä minulla koskaan ole krapulaakaan iltadrinkkieni johdosta.

Mielipidepankki näkyy puhuneen asiasta niin hyvin, ettei minun tarvitse puuttua siihen tätä enempää. Tuohon ”tikunnokkaan nostetun” viestini varsinaiseen aiheeseen:

Tänään siis alkaa - on kai jo alkanut - ja huomenna jatkuu tuo Naton huippukokous Vilnassa. Sieltähän on jo ennakkoon saatu hyviä uutisia: Turkin presidentti Erdogan on jo luvannut Turkin tulevan ratifioimaan Ruotsin Nato-jäsenyyden. Meidän pääministerimme Petteri Orpo on jo onnitellut Ruotsin virkaveljeään Ulf Kristerssonia. Hienoa! Tv 1:ltä tulee illalla klo 17.10 alkaen erikoislähetys Vilnan kokouksesta.

Nyt lenkille ja puolenpäivän jälkeen jo kuivahtaneiden kolme viikkoa leikkaamatta kasvaneiden pihanurmien kimppuun ja sitten mielenkiinnolla katsomaan tuota tv 1:n erikoislähetystä. Muistakaahan tekin katsoa!
  4. Lauantaisen pikavisiittini jälkeen ei viikonloppuna tapahtunut ”poliittisella kentällä” sellaista, joka olisi antanut minulle tarvetta vierailla täällä. Alkavalla viikolla tulee sitten tapahtumaan. Merkittävimpinä kannaltamme YK:n huippukokous Liettuan Vilnassa huomenna ja ylihuomenna ja heti sen jälkeen torstaina Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin vierailu ja presidentti Niinistön tapaaminen täällä Helsingissä.

Ensiksi Joe Bidenista: Hän on varmaan nyt merkittävin poliitikko maailmassa. On hänen poliittinen uransa pidempikin kuin kenelläkään toisella. Hän on ollut poliittisessa vallassa puoli vuosisata. Samaan pystyneitä diktaattoreitakaan ei nykymaailmassa liene.

Biden valittiin Yhdysvaltain senaattiin, senaattoriksi kongressin ylähuoneeseen 30-vuotiaana 1973. Silloin Yhdysvaltoja johti Richard Nixon, Neuvostoliittoa Leonid Breznev, Kiinaa Mao Zedong ja Suomea Urho Kekkonen. Kun 36 vuoden kausi senaattorina ja ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajanakin häneltä päättyi 2009 hänestä tuli varapresidentti, jossa jatkoi Obaman presidenttikauden loppuun tammikuuhun 2017 asti. Trumpin nelivuotisen presidenttikauden jälkeen hänestä tuli presidentti ja on ilmoittanut haluavansa vielä toiselle kaudelle 2025, jolloin hän olisi jo 83-vuotias. No, eihän tuo ole vielä mikään korkea ikä;))

Noita tietoja poimin aamun Hesarin jutusta lehden sivuilta A2-A8. Jutussa muistelevat Bideniä lämpimästi hänet tavanneet Alexander Stubb, Jukka Valtasaari, Tarja Halonen ja Meri Kiviniemi sekä Yhdysvaltojen pitkäaikaiset suurlähettiläämme Jukka Valtasaari ja Jaakko Iloniemi.

Sitten tuohon Vilnan kokoukseen: Toivottavasti siellä vahvistetaan Ruotsinkin Natojäsenyys. Olisihan se hienoa; silloin lähes kaikki Itämeren rannat olisivat Naton valvonnassa. Poikkeus olisi vain Venäjälle kuuluva Kaliningrad, ent. Saksan Itä-Preussiin kuulunut Veikselinlahden rannalla sijaitseva Königsbergin kaupunki, joka kuuluu Venäjän ekslaaviin, mutta ei sillä ole maayhteyttä emämaahan.

Näissä mielenkiintoisissa odotuksissa alkaa nyt viikko!
  5. Poikkeuksellisesti tulin käymään täällä viikonloppuna kun luin aamun Hesarista kuusisivuisen (ss. A18-23) jutun, jonka alussa todetaan: ”Petteri Orpon (kok) hallitus on ajautunut kriisiin ennen kuin se on edes aloittanut työtään”. Tässä siihen juttuun linkki:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009639489.html

Linkki ei tosia aukea alkua pidemmälle muille kuin nettilehden tilaajille enkä minäkään sellainen ole, vaan luin jutun paperilehdestä. En tietenkään ala hyvin pitkää juttua toistelemaan, mutta poikkeuksellinen tämän hallituksen alkutaival on ollut ja taitaa sellaisena jatkuakin. Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa hallituspuolueiden kesken ei tainnut syntyä luottamusta toisiinsa. Jutussa todetaan mm. ”Rkp:ssa aletaan pelätä, että Orpo antaa koko hallituskauden Purralle periksi”. Ei Orpo voine niin tehdä enää kauankaan tai jos tekisi, hallitus hajoaisi. No, eihän se ehkä olisi paha juttu;))

Enpä nyt enempää tuosta tai muustakaan. Totean vain, että avaukselleni on tullut melkoisesti postia, osin asiallistakin, mutta myös sitä ”tavallista". En nyt ala siihen asialliseenkaan vastailla, mutta kiitän tuosta ensimmäisten joukossa eilen klo 16:49:58 tulleesta ja siinä minulle esitetyistä mukavan viikonlopun toivotuksista. Oikein mukavasti viikonloppuni on mennyt tähän asti ja toivottavasti menee edelleen.
  6. Ennen huomisia ”synttäreitäni" eli 88-vuotispäivääni vastoin aikomustani täytyi vielä käydä täällä. Kun tuolla poliittisella saralla on ollut merkittävää. Uuden hallituksen elinkeinoministeri persujen Junnila eroaa tehtävästään, joka kesti vain 11 päivää. Toinenkin pakkoero hallituksesta saattaa olla tulossa, samasta puolueesta. Sisäministeri Mari Rantasta koskien on tullut sellaista, joka voi siihen johtaa. Netistä sellaista äsken lueskelin. Hankala puolue persut näkyvät olevan hallitukselle. Nuo kyseiset eivät kuitenkaan voi säilyttää ministeripaikkaansa siten kuin Soini ja kumppaninsa tekivät Sipilän hallituksessa;-)

Eipä tässä nyt enempää muuhun poliittiselta saralta. Sen sijaan minulle mukavampaan. Paljon mieluista olen jo tänään saanut huomisen merkkipäiväni johdosta. Kaksi evp-kaveriani ja yksi valiolainenkin työtoverini kävivät jo tervehtimässä ja onnittelemassa. Puhelimitse ja sähköpostitse on tullut monia onnitteluja. Tietenkin sisaruksiltani ja muiltakin läheisiltäni. Ei minulla huomennakaan ole mitään suuria merkkipäiväriehoja, En tiedä, käykö täällä muita vieraitakaan, mutta poikani on ilmoittanut tulevansa tänne iltapäivällä vaimonsa ja kahden nuorimmaisensa kanssa. Baarikaappini kyllä tarjoaisi heille vaikka mitä, mutta autoaan ajava poikani ja alle 18-vuotiaat nuorimmaisensa eivät voi niistä nauttia joten joutunen vain kohottamaan kuohuviinimaljaani miniäni kanssa.

Ei nyt aihetta enempään. Seuraavaksi tulen tänne vasta sitten kun olen ainakin jo muutamaa päivää enemmän yhdeksännellä vuodella yhdeksännellä kymmenelläni.
  7. Maanantaina minulla oli ”nimpparit” ja lauantaina ovat ”synttärit”, mutta täytyy sentään pistäytyä täällä tässä merkkipäivieni välissäkin. Eipä minulla politiikkaan liittyvästä ole mitään uutta kerrottavaa. Merkittävintä sellaista olisi varmaan nyt tuo tapaus-Junnila, mutta sitä täällä on jo käsitelty. Sen johdosta täytyy kuitenkin todeta, että kova täti on tuo persujen Purra, joka ilmoitti Orpolle puolueensa jättävän hallituksen - hajottamaan hallituksen - jos Junnila joutuu luopumaan ministerin pestistään. Keskustalle täytyy antaa tunnustusta siitä, että puolue oli yksimieleisesti heittämässä Junnilaa ulos hallituksesta.

Joo, tässä merkkipäivieni välissä on ollut muuta mukavaa niin, että ei ole ollut kutsumusta tänne. Mutta onhan minua täällä toki esillä pidetty. Eilen nikillään AitoSOTILAS1 näkyy tehneen vain kuusi avausta, puolessa tunnissa ja kaikissa niissä aiheenaan vain minä! Näen profiililtaan:

https://www.suomi24.fi/profiili/AitoSOTILAS1

Sitten on ylläpito sulkenut tuon nikin kun nyt hänellä näkyy olevan taas uusi. On täällä joku toinenkin jolle olen kiinnostuksensa suurin kohde. On nostanut 14 vuotta sitten minusta tekemänsä avauksen, jossa on käsitellyt viestiäni, jossa kerroin eläkkeelle läksiäisistäni Pääesikunnassa syksyllä 1980:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/8630492/aliupseerikerholla

Kaikki tuossa kertomani oli tietysti totta. Vielä komeammat läksiäiset minulla oli kyllä 18 vuotta myöhemmin, kesällä 1998, jolloin jäin eläkkeelle Valion isännöitsijän tehtävästä; tuostakin tilaisuudesta olen täällä kertonut.

En mahda mitään sille, että huvittaahan minua tuollainen, vaikka pitäisi kai säälitellä, että voi, voi - kuinka tyhjää onkaan ihmisen elämä, jolle tällainen vanhus ja hänen ikivanhat tekemisensä ovat kiinnostuksensa suurin kohde! No, enpä nyt moisesta ajattele tätä enempää, kun on tärkeämpää ajateltavaa. Lauantaisten ”synttärieni” järjestelyt. Mutta ei siitäkään enempää. Toivottavasti ”näkemiin” täällä sitten kun olen jo yhdeksännellä vuodella yhdeksättä kymmentäni!
  8. Kiitoksia viestistäsi! Täysin samaa mieltä kanssasi olen tällä palstalla nähdystä sanomastasi - no, ehkä hieman liioittelet minun älyni leikkaamisesta, sillä onhan se jo tylsistynyt kun minulla on tätä ikää…

Joo, onhan elämässäni tullut reissattua melkoisesti, yli 50:ssä maassa - kaikilla muilla asutuilla mantereilla paitsi Australiassa, joka jääneekin käymättä - olen käynyt pitkän elämäni aikana, näen tallentamastani muistiostani. Viimeisten 20 vuoden aikanakin olen tehnyt 42 kaukomatkaa, niistä tosin useampia samoihin kuten Kiinaan, Intiaan, Thaimaahan ja Egyptiin ja muutamiin Euroopan maihin.

Tuo Etelä-Afrikan matka oli kyllä yksi mielenkiintoisimpia. Krugerin valtavassa kansallispuistossa safaria ajellessamme näimme sellaista eläinmaailmaa, jonka veroista lienee vaikea löytää muualta. Oli tietysti myös muuta mielenkiintoista kun autosaattueellamme ja osin laivallakin kolusimme maata Johannesburgista alkaen ja Kapkaupunkiin päätyen. Sieltä käsin kävimme myös Robben Island-saarella, jolla Nelson Mandela oli lähes 20 vuotta vankina ennen kuin hänestä itsenäistyneen maan ensimmäinen presidentti.

Nyt kyllä kaukomatkustelu on jäänyt vähäiseksi. Toistaiseksi viimeinen on Thaimaan kiertomatka joulukuussa 2019. 2020 minulla oli jo varauksessa 85-vuotismtkakseni Irlannin kiertomatka, mutta se matka peruutettiin koronan vuoksi - harmitti, kun Irlanti on niitä harvoja Euroopan maita, jossa en ole käynyt.

Nyt täytynee vain tyytyä kotimaan matkailuun - sellaista on taas kesällä, jos näissäkin voimissani pysyn - ja noiden keskuspuiston hiekkateiden ja metsäpolkujen tallusteluun. Sellaisen tein eilen illalla ja vielä tänä aamunakin ja kun päivän sade on ilmeisesti tauonnut, taidanpa lähteä vieläkin pikkulenkin tallustelemaan.

Nyt vain toivotan Oikein Hienoa juhannusta Sinulle ja muillekin tämän mahdollisesti lukeville!