Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Avaukseni tähän mennessä tuottamasta ”tuloksesta” pistää silmään, että avaukseni aiheeseen ovat tarttuneet vain rekisteröidyt Pystyyn_kuollut, tuntemattomatsotilaat, osmium1 ja OikeistoSosDem, muille minä olen ollut kiinnostavampi kuin tuo asia. Nuo vain minusta kiinnostuneet ovat puskassa luuraajia.

Kai tästä voidaan vetää johtopäätös, että nuo asiaan tarttuneet eivät häpeä itseään, ja puskassa luuraajat niin tekevät. Varmaan aiheellisesti. Minun kai pitäisi olla ”otettu” siitä, että olen heille kiinnostavampi kuin tuo asia, mutta en osaa olla siitä ylpeäkään, kun nuo samat ovat jo kauan, ihan aina, osoittautuneet sellaisiksi, joiden näkemyksistä ei ole täyspäisellä aihetta ylpistyä.

Korjaan heistä tuonta yhtä, joka sanoo minun olevan rottakoulun priimus. Olin sitä vasta toisella jaksolla, kiväärilinjan priimuksena - ensimmäisellä jaksolla olin vasta toinen. Mutta olen kyllä ollut priimus eräissä muissakin kouluissani, mm. RUK:n kiväärilinjalla ja luutnanttikurssilla, enkö liene kertonut. Ja kansakoulussanikin, vaikka päästötodistukseni keskiarvo on vain 9,2, kun käsitöistä saamani seiska pudottaa keskiarvoa, vaikka kaikki muut numerot olivatkin vain kymppejä ja yhdeksikköjä.

Kyllä tuollaista antia lueskellessa tulee taas mieleen, että kuinkahan kauan viitsin olla täällä noiden eräiden elämän ainoana sisältönä. Ei kai minulla sellaiseen ole edes inhimillisistä syistä velvollisuutta, hankkisivat jonkun toisen elämänsä sisällökseen. Tältä palstalta tietenkin, sillä missään muuallahan heillä elämää voi olla.
  2. Usko jo, jumalauta, että MINÄ en ole tuonut tänne sitä Ossi-nimeä, enkä osallistunut niihin keskusteluihin. Minä en voi enkä ainakaan halua uskoa, että olisit hän. Ei sinunlaisesi olisi voinut vähäisimmässäkään toimiupseeritehtävässä toimia, eikä kaltaistasi olisi ainakaan pidetty eläkkeelle asti. Ellet sitten ole seonnut tuollaiseksi vasta eläkeläisenä.

Ehkä et sittenkään ole trolli, joka vain tekeytyy tuollaiseksi, vaan olet ihan oikeasti niin kaheli, jollaiselta näytätkin. Ja hulluuttasi koetat uskotella olevasi tai ainakin olleesi jonkinlainen johtaja. Sitä samaa sairaan mielikuvituksen tuotetta se kuin nuo nikeissäsikin kertomasi. Hullu sinä olet, ihan mielipuoli, ilman pienintäkään epäilystä!

Minulla ei ole syytä hävetä itseäni ja luurata laillasi puskissa. MINUN kirjoitukseni tunnistaa siitä, että niiden kirjoittaja on kapi_ värjäytyneenä siten kuin rekisteröity nikki värjäytyy. Vai oletko hulluutesi lisäksi myös värisokea? Mutta onneksi et ole minun ongelmani, etkä kai kenenkään muunkaan, sillä ypöyksinäinen ressukka sinun täytyy olla, et muuten pystyisi tuolla lailla tällä palstalla asumaan.
  3. Voi Hyvä Luoja! Olipa sinulta taas sellainen esitys, jonka lukeminen otti ihan voimille! Ei juuri yhtään virheetöntä lausetta, eikä juonestakaan, tuon tarkoituksestakaan saa juuri selkoa. Ja sitten ilmoitat opiskelleesi ja olleesi korkeakoulukelpoinen! Vielä kerran: Voi Hyvä Luoja!!!

Enpä usko, että sinun ”esitystaidollasi” olisi kukaan läpäissyt edes sitä ”rottakoulua”. Kaltaisiasi ei ollut ainakaan niillä mestarikursseilla, joilla toimin opettajana ja kurssin johtajanakin. Sinun ”esitystaitosi” omaavaa miestä ei olisi missään tapauksessa joukoista laitettu edes luutnanttikurssin pääsykokeisiin, eihän joukko-osasto olisi halunnut tahrata imagoaan. Ja jos miehen kirjallinen ”sanantaito” on tuollainen, ei suullinenkaan voi olla niin hyvä, että sillä olisi pärjätty edes kenttäkouluttaja-kersanttina.

Kerropa, mikä on tarkoituksesi esiintyessäsi res.majurina? Onko se mielestäsi silti niin hauskaa, vaikka kukaan ei sitä voi uskoakaan? Vai onko sinulla jostakin syystä jotakin kaunaa upseereita kohtaan ja haluat esiintyä majurina muka osoittaaksesi, että majuriksi voi päästä, vaikkei olisi läpäissyt kansa- tai peruskouluakaan? Vai onko kyseessä se kolmas vaihtoehto, kannaltasi huonoin, eli oletko todella niin yksinkertainen, suoraan sanoen hämmästyttävän typerä, että todella kuvittelisit jonkun voivan uskoa, että olisit res.majuri?

Miksi ihmeessä tuollaisella pelillä nolaat itsesi noin? Jos esiintyisit sellaisena kuin oikeasti olet, omana oikeana itsenäsi kertoilisit noista tekemisistäsikin, varmaan sinut otettaisiin vakavammin, sinua kuunneltaisiinkin ja kanssasi keskusteltaisiin asiallisemmin. Saisit osaksesi sympatioita, nyt saat vain naureskelulla peitettyä halveksuntaa.

En todellakaan ymmärrä. miksi kenties ihan kunnon mies häpäisee itseään tuollaisella käyttäytymisellään.