Kapi, jos osaat, siinä koordinaaatit keskipiste

Osaaminen.pikkase.heikko

Sitten kapi ihmettelee oikeaa tietoa
"Mistä ihmeestä tuo vastaväittäjäni on tuollaisen keskipisteen saanut? Ilmeisesti sieltä, mistä niin paljon muutakin, mm. aikamatkojaan, kansanedustajaehdokkuuksiaan ja majurin arvonsa, eli siis omasta päästään."
VIELÄ KUN "OMENAVARAS" OPE OULUSTA VIISASTELEEN PERÄSSÄSI.

Suomen keskipiste siirtyi etelämmäksi

Monet matkailijat ovat pitäneet tapanaan pysähtyä nelostiellä Piippolan kohdalla tutkimaan Suomen maantieteellisestä keskipisteestä kertovaa kivipaasia. Pysti jää, mutta paikka on vaihtunut. Uusi keskipiste on siirtynyt Kärsämäelle.

Selitys uuteen keskipisteeseen ovat aluerajavesirajat, jotka laajenivat vuonna 1995 annetun lain voimalla. Maanmittauslaitoksen sentilleen laskema uusi keskipiste siirtyi 24,5 kilometriä entistä etelämmäksi.

Uuden keskipisteen maantieteelliset koordinaatit ovat 63 astetta 57 minuuttia 46,7 sekuntia pohjoista leveyttä ja 25 astetta 44 minuuttia 54,4 sekuntia itäistä pituutta.

Uusi keskipiste Kärsämäellä. Vastapäätä nousee paanukirkko vuonna 2004 ja sen vieressä toimii vanha pappila kahvilana, joten Kärsämäki saa tuplavetonaulan yhdellä kertaa turisteille. Uudelle keskipisteelle on jo noussut merkiksi tervattu puuteline.

6

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enköhän minä entisen topografinakin, 7,5 vuotta Topografikunnassa palvelleena ja aina kesäisin kartoituksen maastotöissä olleena tienne koordinaateista sen verran kuin sinäkin, luultavasti enemmän. Ja minuakin paremmin ne varmaan tuntevat nuo, jotka ovat tuo keskipisteen laskeneet. Eli ne tahot, jotka ilmenevät näistä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_maantiede

http://www.haapavesi-siikalatva.fi/sivu/fi/suomen_keskipiste/

Olet sinä ihmeellinen janttautuja johonkin uskomukseesi, jolle et nytkään ole esittänyt mitään todistetta, etkä koskaan aiemminkaan millkään muulle uskomuksellesi.

No joo, jos kerran se Suomen keskusta on Kärsämäki, samastukoon sitten kepu siihen. Vielä pienempi se on kuin Siikalatva:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kärsämäki

• VoiSinuaKapi

Hohhohhohohohoooooooooo

Lattapoika ja nollapään pitäjä ei maastonmittauksesta ymmärrä edes sitä mitä sika tuulimyllyistä.

Kerroppa vaikka periaate siitä, miten suljettu monikulmiojono lasketaan, sehän on niitä perusasioita joita topografit tekevät. 7,5 vuodessa paljon muutakin oppii, mutta tuo nyt on sellainen jonka jokaisen topografina työskennelleen (niinhän väität tehneesi) täytyy osata.

No, et sinä edes tuota perusjuttua osaa, joten taas kerran jäit valheesta kiinni, et sinä ole topografina työskennellyt. Lattapoikana vain.

• PaneuduhanAsiaan
        VoiSinuaKapi kirjoitti:

Hohhohhohohohoooooooooo

Lattapoika ja nollapään pitäjä ei maastonmittauksesta ymmärrä edes sitä mitä sika tuulimyllyistä.

Kerroppa vaikka periaate siitä, miten suljettu monikulmiojono lasketaan, sehän on niitä perusasioita joita topografit tekevät. 7,5 vuodessa paljon muutakin oppii, mutta tuo nyt on sellainen jonka jokaisen topografina työskennelleen (niinhän väität tehneesi) täytyy osata.

No, et sinä edes tuota perusjuttua osaa, joten taas kerran jäit valheesta kiinni, et sinä ole topografina työskennellyt. Lattapoikana vain.

Laskehan "majuri" koordinaatit mistä moinen juttu lähtöisin

Tuleva senaattori?
        21.3.2014 18:13
        Vihervasurille tulee pää pipiksi kun aletaan oikein puhumaan energiasta.

Jotenkin se sähkökin pitää sinne pistorasiaan tehdä.

Vihervasurit on ulkona energia asioista kuin lumiukot-.

Seuraava hallitus paneutuu kyllä asiaan.

Jos itsenikin valitaan kansanedustaksi ( olen ehdolla )

Takaan että asiaan paneudutaan ja asia panna vireille, ei jää puheeksi vain.

• Ma.Juri
        PaneuduhanAsiaan kirjoitti:

Laskehan "majuri" koordinaatit mistä moinen juttu lähtöisin

Tuleva senaattori?
        21.3.2014 18:13
        Vihervasurille tulee pää pipiksi kun aletaan oikein puhumaan energiasta.

Jotenkin se sähkökin pitää sinne pistorasiaan tehdä.

Vihervasurit on ulkona energia asioista kuin lumiukot-.

Seuraava hallitus paneutuu kyllä asiaan.

Jos itsenikin valitaan kansanedustaksi ( olen ehdolla )

Takaan että asiaan paneudutaan ja asia panna vireille, ei jää puheeksi vain.

Mulla on taksikortti plakkarissa.

• No, ei ryhdytä kinaamaan asiasta tuon Kärsämäen pojan kanssa asiasta enempää, kun muilla laskentaperusteilla tehdyt mittaukset tuntuvat ottavan niin kovasti hänen itsetuntonsa päälle.

Muistelisin että Kärsämäen kunta otti aikoinaan tuohon aluevesirajojen siirtymiseen perustuvan mittaustuloksen yhtä vakavasti. Taisivat suorastaan valmistautua siihen, että tuosta merkiksi pystytetystä tervatusta puutelineestä tulee vähintään valtakunnallinen turistirysä. Joku järkevämpi epäili, ettei se ehkä riitä ja niinpä onneksensa arkkitehti Panu Kaila sai paremman idean. Puuteline sai unohtua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kärsämäen_Paanukirkko

• SotkeeYmpyröitä

Ovat Kärsämäellä laittaneet ihmiset kiertämään sitä keskipistettä varmuuden vuoksi monessa kohtaa.

On meinaan pykätty nelostielle ympyröitä ympyrän perään siinä Kärsämäen kohdalla.

Koko kylää tuskin muuten huomaisikaan, mutta joutuu niissä ympyröissä etelän mies hiljentämään matkalla pohjoiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      160
      7369
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      6036
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      153
      5367
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      48
      4767
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4088
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      73
      3322
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      62
      3290
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      3172
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      47
      2507
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      18
      2419
    Aihe