Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6661

1. Eipä tuohon muuta kuin että ei minulla todellakaan ole sellaista kylmäpäisyyttä, että jaksaisin päivät pääksytysten viettää aikaani vain tällä kepupalstalla laillasi itseni kanssa keskustellen. Enkä halua osoittaa sellaista lämminsydämisyyttä, että yrittäisin olla idoli ja jopa rakas jollekin, jos se minua halveksisi. Enkä osoittaisi sivistyneisyyttänikään niin lämminsydämisesti kuin sinä olet näköjään minulle osoittanut viime päivinäkin monilla viesteilläsi, mm. tällä:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14088861/ei-kestanyt-mr-karvan-pylly-merivetta

Sitä vain ihmettelen, että miksi ihmeessä sinä olet jäänyt sinne jonnekin menneisyyteesi, ”sotilasjohtajuuteesi” - joka sekin lienee mielikuvituksesi tuotosta. Enkä ymmärrä sitä, että se minun sotilasurani näkyy olevan tärkeämpi sinulle kuin itselleni. No, en ymmärrä sitä ehkä siksi, kun se on jo kaukaista menneisyyttäni ja sen jälkeen elämässäni on tapahtunut niin kovin paljon muuta sellaista, jota paitsi lienet jäänyt.

Hieman kuitenkin ihmettelen, että miksi sillä sotilasurallani vastuulliset esimiehet veivät sillä tavalla eteenpäin tällaista pellehermannia. Ja miksi palvelutoverini ja silloinen ammattikuntani laajemminkin antoi minulle sellaista tunnustusta valitessaan minut edusmiehekseen tärkeiksi näkemiinsä tehtäviin. Ja miksi edelleen nautin heidän taholtaan sellaista toveruutta, jonka sain taas kokea evp-yhdistyksemme Tallinnan matkalla. Mutta kun sain sillä sotilasurallani kuten myöhemmällä siviiliurallanikin joltisiakin kokemuksia myös johtajuudesta, en ole laillasi tehnyt itsestäni johtajaa tällä kepupalstalla, joten en ole täällä saanut samanlaista asemaa kuin sinä;))
  2. No johan on perhana! Kun tulin tämän palstan vielä avanneeksi ja huomasin tuon, ihan pakko on käydä sanansa sanomassa tuosta eräitä kiihottaneesta asiasta.

Totta kai kuka tahansa saa noita profiilikuviani tännekin tuoda. Julkisia ne ovat, kun en ole nähnyt tarpeelliseksi hävetä itseäni ja piiloutua puskaan. Kun siis itse täällä ihan omalla naamallani esiinnyn, tietenkin muutkin saavat halutessaan täällä naamani näyttää.

Jopa nyt jotakin, jos tuollaisia kuvia pidetään sopimattomina kaiken täälläkin esitetyn jälkeen! Luultavasti juuri nuo noiden kuvien paheksujat surffailevat netissä etsimässä ja löytämässäkin paljon ”rohkeampia” kuvia. Sellaista mieltymystään peittääkseen yrittävät olla niin hyveellisiä! Teepä tosiaan se aikomasi ilmoitus noista "säädyttömistä" kuvistani!

Joo, hyvinkin tuo ”johtaja” voi käyttää kuvaani tuossa edellä arveltuihin tarkoituksiin, kun aina hänen mielessään olen, munakarvojani myöten. Mutta mitäpä siitä. Eivät ne sen puuhan tuotteettänne päälleni roisku, Joten siitä vaan, ja tässä vielä hänelle lisää kiihoketta tuolta facebookiltani lainaten (näitä ei ole nyt profiilillani):

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/t31.0-8/12240349_10153765482939182_5884470516301435903_o.jpg

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/12244849_10153765484389182_4430794250913982373_o.jpg

Nyt minua kutsutaan taas lounaalle, eikä sellaista syytä tule, että tänne ainakaan ennen keskiviikkoa tulisin.
  3. Tuo on niin hyvä huomio, että siitä täytyy antaa tunnustusta! Superlahjakkuus tuon avaajan täytyy olla, kun ilmoittaa ylenneensä yhdessä yössä kapteeniksi. Minulta siihen vaadittiin 23 vuoden palvelus sotilaana ja sitä ennen jo kahdeksan ylennystä, kersantiksi, ylikersantiksi, vääpeliksi, ylivääpeliksi, sotilasmestariksi, luutnantiksi ja yliluutnantiksi. Niin, ja sen RUK:n suorittamisen perusteella jossakin vaiheessa vänrikiksi, tosin vain reservissä; siinä arvossa en koskaan palvellut.

Turhaan tuo avaaja sdp:tä syyttää kapteeniylennyksestäni. Kekkosta siitä täytyy syyttää! Hän minut ylensi kapteeniksi kuten muihinkin upseeriarvoihin; tasavallan presidenttihän upseerit ylentää. Eikä se sotilasurani sittenkään ollut kovin pitkä, Kekkosen ura presidenttinä oli pitempi; oli presidentti jo kersantiksi jäädessäni ja jäi siihen tehtävään vielä silloinkin kun minä kapteenina jäin eläkkeelle. Ja hän raukka joutui palvelemaan kaikki 26 vuottaan samassa arvossa;)) No, sai kyllä suuremman eläkkeen kuin minun kaks eläkettäni, verovapaana, mutta ei saanut nauttia eläkkeestään niin kauan kuin minä jo olen nauttinut omistani;))

Tämä saa jo riittää minulta tähän ja muuhunkin tällä erää ja useammaksi päiväksi, sillä isänmaa kutsuu jo poikaansa sankaritekoihin muualla - no, nyt kyllä naisystäväni lounaalle, jonka hän on laittanut ampumahiihtoa tv:sta katsellessani. Hänen kanssansa lähden sitten ylihuomenna evp-porukkamme järjestämälle Tallinnan matkalle. Mutta taatusti tuo minuun liimautumaan pyrkivä näkee minut täällä silloinkin, kuten näkyy nähneen nytkin siellä täällä jostain Perhosta puhumassa ja nimeä nostelemassa - mitä noilla tarkoittaneekaan.

Näkemiin!
  4. Eipä tuo avauksesi teksti - eilisestä vastineestani lainattu pätkä - mitenkään liity avauksesi otsikkoon, mutta kun tuokin aihe on taas kerran - ehkä sadannen kerran - tuotu esille, minä tartun siihen:

Okei, tuollaisen kehotuksen kai joskus esitin ja näytin kyseisen todistukseni, kun oli epäilty sellaisen olemassaoloa. Mutta ilmeisesti sitä parempaa todistusta ei ole löytynyt, kun sellaista ei ole täällä esitetty.

On täällä eräs esittänyt esiupseerin tyhjät kauluslaatatkin - siis ilman majurin arvomerkkejä - todisteena sille, että hän olisi majuri. Jos hän tai joku kaltaisensa olisi RUK:n edes suorittanut, aivan taatusti hän esittäisi RUK:n todistuksensa kurssinsa priimustodistuksena, tosin vain todistuksen kannet ilman nimi- ja numerotietoja;))
  5. Pääesikunnasta eläkkeelle jäädessäni sa-tehtäväkseni nimettiin Päämajan esikuntakomppanian päällikön tehtävä. Suuren ja monipuolisen komppanian päällikkyys olisi kai edellyttänyt majurin sotilasarvoa. Niin minulle ilmoitettiin, en siitä välittänyt enempää kysellä, en liioin pohtinut, edellyttäisikö sa-sijoitukseni kertausharjoituksia. Mieleni paloi jo siihen siviilityöhön, johon minut oli hyväksytty.

En pohtinut tuollaisia silloinkaan, kun Valio halusi minut ns. nimellisvarata. Koin antaneeni maanpuolustukselle sen, mitä minulla annettavanani oli, ja kun olin saanut siitä varsin kiittävää palautetta, katsoin myös ihan riittävästi jo tehneeni. Myös tiesin puolustusvoimilta jo saaneeni kaiken, mitä sillä minulle annettavana oli; olin saanut paljon enemmän kuin olin urani alkupuolella odottanutkaan. Tuossakaan mielessä minulla ei ollut enää mitään syytä norkoilla enempää.

Koin olevani oikeutettu katsomaan myös omaa etuani, sillä olinhan jo kauan palvellut maatani sotilaana, monissa joukoissa monissa tehtävissä, etenkin urani alkupuolella varsin pienillä palkoilla. Enkä pohtinut vähääkään, kumpi olisi merkittävämpi tehtävä, Päämajan esikuntakomppanian päällikkyys vai Valion isännöinti, sillä tuo viimeksi mainitsemani oli kuitenkin minulle silloin tärkeämpi. Ilmeisesti se nähtiin merkittävämmäksi myös siellä, jossa Valion esittämä nimellisvaraus hyväksyttiin.

Sinun mielestäsi ihmisen pitäisi siis uhrata oma etunsa korkeampana arvona pitämänsä edun vuoksi. Okei, olisin minäkin koska tahansa ollut valmis sellaiseen, jos vastakkain olisivat olleet oma etuni ja korkeampi etu, johon olisin uskonut voivani toiminnallani merkittävästi vaikuttaa. Mutta onnekseni sellaista valintatilannetta minulle ei koskaan tullut.

Eikä näy sellaista valintatilannetta tulleen sinullekaan. Korkeampana arvona ilmeisesti pitämäsi ja perustelut sille eivät oikein käy selville tuosta lapsellisesta lepertelystäsi. ”Näkemyksesi” sotaväen eri tehtävien merkityksellisyydestä ovat varsin ”erikoiset”. Yhtälailla ”erikoinen” on näkemyksesi Valion keskushallinnon isännöitsijän tehtävästä ja sen merkityksestä firman, silloisen osuusmeijerien keskusosuusliikkeen kannalta.

Noiden ”näkemyksiesi” perusteella on helppo päätellä, että todellisuudessa sinulla ei voi olla pienintäkään tuntumaa tuollaisiin asioihin. Ei mitään kautta. Ei ”evp-kapiaisena”, ei reserviläisenäkään ainakaan res-sotamiestä korkeammalla tasolla. Eikä vähänkään merkittävämmässä asemassa siviilityöelämässä toimineena.

Mutta suomen kielen kirjallinen taito sinulla on ihan hyvä. Luen nuo monet kirjoitusvirheet vain kiihtymyksesi - tai juopumuksesi - syyksi. Lienet peruskoulusi läpäissyt, vaikka sen jälkeen olet kai toiminut vain ns. pankkopoikana ainoana harrastuksenasi kepupalsta, jolla voi esittää tuollaisia todellisesta elämästä hyvin kaukana olevia ”näkemyksiä”.

Ps.

Kävin siis vielä vilkaisemassa palstaa, jolla huomasin merkittävimpään asemaan nousseen tämän minusta innoituksensa saaneen avauksen, joten täytyihän minun vielä käydä näyttämässä, että olen toki sen huomannut. Eiköhän tämä tästä asiasta jo riittäne teitä tyydyttämään.
  6. Kai tuo uusi gallup puolueiden kannatuksista oli eräille kepulaisille näiden pakkasten aikana niin kylmää luettavaa, että itsensä lämpiminä pitääkseen saivat tunteensa minua kohtaan syttymään entistäkin kiihkeämmin roihuaviksi. Sillä minun syytäni varmaan heidän mielestään on tuo kepun kannatuksen kova pudotus, ja varsinkin demarien kannatuksen vielä suurempi nousu, sillä olenhan ollut ehdokkaana kuntavaaleissa demarien listoilla. Ihan äskettäin, vasta v. 1972, ja riippumattomana, mutta kuitenkin. Ja kun sain niissä vaaleissa yli kymmenen kertaa enemmän ääniä kuin eräs keskustan tehokas voimavara täällä myöhemmin ja jopa viisikymmentä kertaa enemmän kuin eräs nykyinen keskustaa lähellä oleva;))

Kun nyt kävin kävin palstaa vilkaisemassa havaitsin tämän avauksen. Sen ja siihen tulleiden viestien lukaiseminen huvitti minua niin paljon, että täytyy toki pistäytyä palstalla siitä kiittääkseni. Onhan avaaja sentään minua korkeammassa arvossa oleva upseeri, reservin majuri. Pelkkä otsikkoteksti kieliasullaan saa niin päättelemään ja vakuuden res.majurin mukanaolosta antaa Pystyyn_kuolleelle nimimerkillä EI.PYSTY.SE.NOIN.MENE annettu vastine; tuollaisen ilmaisuun kukaan muu ei yltäisi.

Joku on jo laittanut tietoa siitä, että yritykset todella voivat varata reserviläishenkilöstöään omaan käyttöönsä myös mahdollisen kriisinkin aikana. Perusteena sille on oltava sellaisessakin tilanteessa kyseisen henkilön tarpeellisuus työssänsä, ja työllä on oltava kyseisen yrityksen etua laajempaakin merkitystä. Plarasin nyt nettiä ja tietoa asiasta on mm. näissä linkeissä:

http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZDdcqJAFISfJQ8Q5wzye4kMDAgDAoMINxYaY4RVIbqCPP2iVam9irtVqd2cvuzq7jofytGgQ3HZbYvz7ngofqAFyuUlFWTVngLWApdNwAk8mCveDBuGMvjZ5z6Fr6QB_01aHpuu6VMR05khghOTROOJMqaJ_IXtIFL-

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tarkista-armeijan-kirjeesta-mita-tyonantajasi-ajattelee-sinusta/695684/

Joo, kyllä minut Valio c. 1984 varasi edellä tarkoitetulla tavalla, nimellisvaraukseksi sitä silloin kutsuttiin. Valion turvallisuuspäällikkö M.K. tuli luokseni, kertoi hankkeesta ja sen tarkoituksesta ja pyysi siihen suostumustani. Empimättä sen annoin. Olinhan tuolloin jo lähes 50-vuotias, olin nelisen vuotta aikaisemmin jäänyt eläkkeelle puolustusvoimista ns. täysin palvelleena ja ollut sen jälkeen vielä reserviläisenä 15 kk YK:n rauhanturvajoukoissa Golanilla, joten lisäkoulutusta res. kertausharjoitusten muodossa en nähnyt itselleni enää tarpeelliseksi. Enkä pitänyt perusteena ehdotuksesta kieltäytymiselle ainakaan sitä, että normaalisti reserviin jäädessäni minusta voisi tulla vielä vaikka reservin majuri; paljon tärkeämpänä pidin työtäni, josta sain varsin mukavaa palkkaa ja jo kauan olen saanut siitäkin eläkettä. Ehkä se, että Valio piti isännöitsijäänsä niin tärkeänä toiminnalleen, hieman myös hiveli itsetuntoani.

Jonkin ajan kuluttua tuosta turvallisuuspäällikkömme ilmoitti, että Valion pyyntö oli hyväksytty. Pian unohdin koko asian, joka täällä on saanut eräiden mielissä niin suuren merkityksen. Heitä varmaan ei ole koskaan ns. nimellisvarattu. Ehkä siksi että he eivät ole olleet työnantajalleen kovin merkityksellisiä, sikäli kuin heillä koskaan on ollut työnantajaa tai edes työtäkään.

Tällä avauksella on yhteisvoimin vakuutettu minun lahjattomuuttani ja kyvyttömyyttäni sotilaana ja nähty minun joutuneen siellä sotaväessä vain kaikkein vähäarvoisimpiin hanttihommiin. Varmaan asia on niin kuin he näkevät. Piruuttaan minulle niissä kouluissanikin kirjoitettiin priimustodistuksia, piruuttaan puolustusvoimissa ylläpidettiin meikäläistä varten niitä tarpeettomia tehtäviä, piruuttaan niissä tekemisistäni annettiin niin kehuvia henkilöarvosteluja ja piruuttaan vietiin sillä vaatimattomalla urallanikin eteenpäin niin, että neljän ensimmäisen ryhmässä ylenin myös silloin tulleeseen uuteen korkeimpaan sotilasarvoon, kapteeniksi. Onneksi noin ei sentään nähdä asemaani ja merkitystäni Valion isännöitsijänä, sillä onhan Valion omistajissa varmaan myös kepulaista viisautta;))

Lopuksi vielä huomautan, että puhun alussa vain eräistä kepulaisista. Niihin tarkoittamiini ei kuulu Pystyyn_kuollut, joka on kai kepun kannattaja, joka ihan oikein näkee, että minä nyt yli kahdeksankymppisenä olisin vain nuorempien jaloissa niissä kertausharjoituksissa metsissä rymytessäni. Noita eräitä henkisesti vahvempana häntä ei tuo uusi gallupkaan ole saanut raiteiltaan noiden eräiden muiden kepulaisten tavoin. Sikäli kuin noilla koskaan on mitään raiteita ollutkaan.

Enpä nyt tuohon muuhun palstalla nähtävään viitsi ottaa kantaa, eikä varmaan tämän jälkeen tule minulle uutta asiaa moneen päivään.
  7. On tämä palsta, meno täällä tullut niin vastenmieliseksi, että itseään arvostava mies ei millään jaksa täällä kauan viipyä. Vaikka täällä vielä sinnittelee muutama asioistakin kiinnostunut ja asialliseen keskusteluun kykenevä, he jäävät pahasti tuon vastenmielisen turhimusjoukon alle.

Saa taas tämäkin visiittini jäädä vuorokauden mittaiseksi, ja sellaista syytä tuskin tulee, että täällä ainakaan viikkoon tulisin käymään. Mutta se ei liene poissa ainakaan tuolta eräältä turhimukselta, joka taatusti tulee ”näkemään” minut täällä kaikkialla, monta kertaa päivässä, suorastaan täällä asuvana, jollainen hän itse on.

Tämän palstan vastenmielisyyttä pitää yllä tuo sama, ei ehkä kovin suuri, mutta sitäkin ahkerampi joukko. Siinä joukossa on joku, joka luulee olevansa jotakin ja osaavansa jotakin ja nimittelee tolloiksi itseään osaavampia ja osoittaa siten olevansa oikein tollojen tollo. Sitten on eräitä, jotka esiintyvät majureina, johtajina tms,. vaikka jokainen täyspäinen näkee otsallaankin, etteivät voi mitään sellaisia olla. Hupaisaa - kai säälittävää paremminkin - että he uskovat omaavansa paremman käsityksen ammattisotilaiden, varsinkin toimiupseerien tehtävien merkityksestä ja arvostuksesta kuin ne korkeat sotilasesimiehet, joiden esityksestä tasavallan presidentti aikoinaan tuosta ammattikunnasta ylensi neljä ensimmäistä kapteeneiksi; kaikki me olimme esikuntien hallinnollisiin tehtäviin samalla luutnanttikurssilla koulutettuja, minä tosin sen kurssini jälkeen neljä vuotta opettajana toiminut ja ylennykseni aikana palvelin rauhanturvajoukossa Siinailla.

Voisi kai noita heidän ”näkemyksiään” huonona huumorinakin pitää, mutta ei se sellaista ole; tekevät noin tyhmyyttään luullen muitakin niin tyhmiksi, että uskoisivat heidän olevan sellaisia, joina esiintyvät. Perimmäisenä syynä on tieto omasta mitättömyydestään, varmaan aiheellinen, mutta ei sitä noin tarvitsisi muille näyttää.

Sitten nuo samat, jotka tekevät itsestään jotain paljon enemmän kuin mitä oikeasti ovat, osoittavat aivan ällistyttävää kateutta parempiosaisia kohtaan. Todella raukkamaista tuo Halosenkin kadehtiminen laillisista eduistaan, joista kaikki presidenttimme ovat nauttineet. No, sellaisista eniten nauttinutta Kekkosta he eivät kadehdi, jolle varmaan on selitys, vaikka tuskin Oiva Härkönenkään kehtaisi heistä sanoa ”ovathan he sentään kepulaisia”;))

Kun noista reppanoista eräät yrittävät esiintyä täällä upseereina ja johtajinakin, alkaisinkohan minäkin esiintyä maanviljelijänä? Varmaan olisin siinä uskottavampi kuin nuo noissa rooleissaan, mutta en sentään viitsi niin tehdä; silloinhan vajoaisin kaltaisekseen.

Kun tässä tuli noista sotilasasioista ja rauhanturvahommeleistakin puhutuksi, tulkoon mainituksi, että ensi maanantaina lähden naisystäväni kanssa Pääkaupungin päällystö ry:n evp-osaston Tallinnan matkalle, joka ei ole vain viinojenhakumatka, vaan menomatkalla meillä on kokous, ja kokouskeskuksessa on tarjolla pientä suolaista ja makeaa purtavaa, hedelmiä, kahvia/teetä, virvokkeita, mehua, olutta sekä puna- ja valkoviini hanasta. Tallinnassa viivymme 6 tuntia, jonka aikana tutustumme johonkin kohteeseen - lienee jokin museo, en tiedä - ja paluumatkalla meillä on herkullinen buffet-päivällinen, johon sisältyvät myös ruokajuomat (valko/punaviini, olut, kivennäisvesi, vesi, tuoremehu, maito) ja lopuksi kahvi ja leivonnaiset.

Tuon toisen sotilasaiheisen viiteryhmäni, Helsingin Rauhanturvaajat ry:n joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina olevassa tapaamisessa - nykyisin Ravintola Zetorissa - en ole viime aikoina käynyt läheskään kaikissa, ehkä vain n. 3-4 kertaa vuodessa, mutta ensi kuun tapaamiseen täytyy mennä; siellä varmaan on esillä myös tuo veteraanistatuksen saanti. Tämän linkin takaa tietoa tuosta yhdistyksestä:

http://www.helrt.org/

Joo, saa taas tämä palsta jäädä minulta rauhaan joksikin aikaa. Mutta kun nuo rauhanturvahommatkin tulivat esille, mainittakoon vielä, että on jo tilattu ja ennakkomaksukin maksettu maaliskuun loppupuolella alkavasta kahden viikon matkasta, joka aluksi suuntautuu Kyprokselle, jossa olin ensimmäisellä rauhanturvaajareissullani 50 vuotta sitten. Silläkin matkalla matkakumppaninani on naisystäväni. Kyprokselta matkamme jatkuu Turkkiin, jossa kiertomatkan päätteeksi vietämme muutamia päiviä ”Turkin Rivieralla” Välimeren keväästä nauttien. Mutta kyllä minä toki sitä ennen täällä käyn, mutta en nyt ainakaan viikkoon. Koettakaa kestää ikäväänne tekin, vain minusta ja minulle elävät! Näkemiin!
  8. Tuskinpa uudistus merkitsee minulle henkilökohtaisesti juuri muuta kuin kunniaa, tunnustusta, että on nähty tuollakin tavalla arvokkaaksi sekin alue, jolla olen toiminut ja jolle jo aikaisemmin on myönnetty Nobelin rauhanpalkinto.

En toki ole minkäänlaisten lisäeläkkeiden tarpeessakaan, ja toivon, että en paljon tarvitsisi niitä hoitojakaan, joihin saattaisi nyt olla helpompi päästä ja saada niitä jopa halvemmalla.

Noissa alla olevissa linkeissä on kyllä lueteltu noita meille veteraaneille mahdollisesti tulevia etuisuuksia, joista tähän muutama poiminta:

>>Kriisinhallintaveteraanikorttiin liittynee tulevaisuudessa myös taloudellisia etuja yritysten myöntämien erilaisten alennusten kautta.

Etuudet voisivat koskea esimerkiksi paikallisliikennettä, Kiljunen havainnollistaa.

Laki tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden hakeutua hoitoon ja valtionkonttori hankkii aikanaan palveluntuottajan. Jos tuntee tarvetta tukeen ja hoitoon ja hakeutuu hoitolaitokseen, veteraanikortilla voi osoittaa, että on kriisinhallintaveteraani, Peltomäki kertoo.

Veteraanikorttiin on tarkoitus on sitoa myös joitakin taloudellisia etuisuuksia. Lisäksi veteraanikortti toimii kansainvälisen mallin mukaisena tunnustuksena ja tunnuksena.<<

http://yle.fi/uutiset/reservilainen_rauhanturvaajat_saavat_veteraanistatuksen/8598179

http://www.hs.fi/kotimaa/a1452829339604

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452839692900.html

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/reservilainen-rauhanturvaajille-veteraanistatus/5691070