Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Huomaan, että olet laiskistunut, kun et ole viitsinyt tehdä uusia avauksia, vaan ainoastaan nostella noita vanhojasi. Yhä varmemmaksi tulin siitä, että et ole trolli, jollaiseksi sinua kauan luulin, vaan olet sellainen, jollaiseksi sinut muutamia päiviä sitten päättelin:

>>Jos joku alkaa täällä trolliksi, kyllä hänellä täytyy olla siihen tehtävään laajempi repertuaari - useammat aiheet - ja parempi esitystaito kuin tuolla aina samaa aina samanlaisin teemoin ja sanoin toistavalla. Ei, ei tuosta ole trolliksikaan. Mikä hän sitten on?

Hän on demarien agentti tällä palstalla. Esiintyy kepulaisena, tieten tahtoen sekopäänä haluten näyttää, millaiseksi ihminen tulee, jos hän päätyy tilanteeseen, jossa kokee olevansa kepua lähellä. Minut hän on ottanut välikappaleekseen siksi, kun minun täällä oletetaan olevan demari. Ja näin ollen minun järkevyyteni ja kaikinpuolinen paremmuuteni hänen rinnallaan korostuu niin, että kepun kannattajista yhä enemmän siirtyy demarien kannattajiksi, varsinkin naisista, joille tuollaisen täytyy olla sietämätön inhotus<<

Tuossa tehtävässäsi olet kyllä ollut varsin hyvä. Jokaisellakin meistä voi siis olla kykyjä, jos löytää oikean alansa, jossa niitä voi toteuttaa. Jopa aikaisemmin kaikessa täysin kyvyttömäksi luullullakin. Mutta koeta keksiä jotakin uutta ja vetävämpää, eivät nuo samat vanhat enää oikein hyvin toimi tarkoituksessasi! Älä siis ala lepsuilemaan, kepun kannatus on vielä toistaiseksi ihan liian korkea!

Ps. Rehellisyyden nimissä en kuitenkaan voi ottaa itselleni kunniaa tuosta nimiini laittamastasi, en ole sitä kirjoittanut sinne persupalstalle heinäkuussa, enkä ole nostanut sitä tännekään. Hieman liian korkealle minut arvostat, on täällä joku toinenkin yhtä kyvykäs.
  2. Kai minulla sitten on väärä käsitys, kun olen olettanut, että työmarkkinoilla tapahtuvasta - palkoista, työehdoista jms. - sopiminen kuuluu ennen muuta niille, joita asia koskee. Siis osapuolille, palkkoja maksaville työnantajille ja palkansaajina oleville työntekijöille, joita - kumpaakin osapuolta - käytännön syistä edustavat heidän järjestönsä.

Jopa valtion palveluksessa olevien virkamiestenkin, sotilaidenkin ammattijärjestöt neuvottelevat ja sopivat työnantajansa - siis valtion - edustajien kanssa palkoistaan ja monista muistakin asioistaan. Tiedän, kun jo ammoin aikoinaan toimin sellaisissa järjestöissä ja olin mukana sellaisissa neuvotteluissakin.

Totta on, että valtiosääntöjemme mukaan valta Suomessa kuuluu Suomen kansalle, jota edustaa eduskunta. Hallituskin - jota ylimpänä isäntänä pitää tuo, jolle vastasin - on vain eduskunnan työrukkanen. Eduskunnan valta ei ole lainkaan vähäinen, kun sillä on lainsäädäntövalta. Mutta ei se ilman kamalia seuraamuksia voi lainsäädäntövallallaan muuttaa tuosta vain niitä vakiintuneita työelämän käytäntöjä, joista osapuolet ovat sopineet.

En ymmärrä ollenkaan sanomaasi, että kolmikanta toimisi vain nousukautena, kun ne vieläkin hehkutetut hyvät tulokset siitä syntyivät hyvin vaikeana aikana, jolloin järjestöt eivät päässeet sopimukseen ilman hallituksen apua, jossa ei pakkolaeilla uhkailtu. Ja miten osa palkansaajien eduista silloin laitettiin kaikkien veronmaksajien maksettaviksi yhtään sen enemmän kuin koskaan muulloinkaan? Kyllä asia on niin, että jos palkansaajat saavat lisää palkkaa, entistä enemmän he itse myös veroja maksavat.

Ilmeisesti minä olen tyhmä ja sinä viisas. Aivan liian viisasta sinunkin sanomaksesi on tuo:

>>Viittauksesi NL:ään ja Pohjois-Koreaan olivat kyllä äärettömän typeriä ja ala-arvoisia jopa sinun kirjoittamiksi<<
  3. Älä nyt sinä ala puhua mediapelistä, jätä sellainen Väyryselle! Eihän Sipilä sentään ole mediaa syytellyt epäonnistumisistaan. ”Ei savua ilman tulta”, eli ei media mitään tuollaisia keksi niin, etteikö sellaiselle olisi perusteita. Eihän vakavissaan tietoa välittävä media toki halua leimautua epäuskottavaksi tyhjänpuhujaksi, oma tappio sellainen sille olisi.

Asia on todella juuri niin kuin Mielipidepankki näkyy sinua jo valistaneen. Ilmeisesti EK:oon kuuluvan yrittäjäpojan isänä pitäisi kai Sipilän yksisilmäisyys hyväksyä, mutta maamme ja suomalaisten suuren enemmistön etua ajatellen niin en tee, enkä sellaisen usko pitemmällä tähtäyksellä palvelevan yrittäjänkään etua. Luulen kyllä tuon poikanikin näkevän asian samoin.

(Otin tuon poikani tässä esille lähinnä siksi, kun häntä ja hänen yritystään on pidetty halventavassa mielessä esillä tuolla omassa ketjussaan, johon en todellakaan viitsi mennä. Mieleni tekisi kyllä laittaa hänen äidilleen, ex-vaimolleni tieto siitä, että nuo eräät täällä pitävät häntä huorana, kun kyseenalaistavat minulta poikani isyyden. Mutta tuskinpa hänkään veisi noita oikeuteen, kun varmasti ymmärtäisi nuo ”tolkuttomat mullikat” syyntakeettomiksi.)
  4. Tämä avaukseni, johon en ole tätä ennen yhtään viestiä jättänyt, oli tippunut jo melko alas. Mutta me rekisteröityneet löydämme tällaisenkin heti profiililtamme. Kun nyt sieltä sen otin esille ja näin tuon viestisi, siihen vastaan, sillä vinoilusi kepupalstattomasta tammikuusta kolahti minuun siksi, kun sellaiseksi se ei minulta jäänyt, syistä, jotka käyvät ilmi juuri tekemästäni avauksestani.

Oikein kyllä näet tuossa, että elämme mielenkiintoisia poliittisia aikoja, ja hyviä perusteita näkemyksellesi esität. Mutta tämä palsta on menettänyt minun mielenkiintoani syistä, joiden vuoksi niin ei tarvitsisi käydä, sillä pitäisi minun osata jättää omaan arvottomuuteensa nuo, jotka tämän palstan ovat pilanneet. Kun en osaa olla ylpeäkään siitä, että heille olen tullut tärkeämmäksi kuin kepu tai mikään muukaan.

Nytpä sitten rohkaistuin tekemään pikkuavauksen, oikein mielelläni, kun sain siinä kehua kepuministeriä. Luepa avaukseni; luulen, että emme ole siinä sanomastani erimielisiä!

On tälle avaukselleni näköjään tullut muutama muukin ihan asiallinen ja mielenkiintoinenkin viesti, mutta niihin en enää puutu. Varsinkaan, kun ne käsittelevät tuota nuorten leijoniemme urotyötä, josta mielipiteeni olen jo ilmaissut. Totean vain tässäkin vielä sen, että urheilusta ja sitä koskevasta tv-lähetyspolitiikasta olen paljolti samaa mieltä kuin on oltu niissä viesteissäkin.

Tämä on siis vastineeni Mielipidepankille; sanottakoon se selvyyden vuoksi, kun tässä nykysysteemissä tämä jää varsin kauaksi kohteestaan.
  5. Köykäisin perusteinko minut otettiin vakinaiseen palvelukseen? Jos jää suoraan varismiespalveluksesta vakinaiseen, mikä voisi olla parempi peruste kuin pääsy ryhmänjohtajana varusmieskersantiksi? Eikä palvelukseen ottajan liene myöhemminkään tarvinnut tuntea tehneensä väärää päätöstä, kun aina kai osoittauduin varsin hyväksi sotilaaksi päästen aina haluamiini tehtäviin, menestyen niissä kuten kouluissanikin erinomaisesti ja edeten aina ikäluokkani kärjessä myös sotilasarvoissa päästen kapteeniksi välittömästi kun ammattikunta sai neljä ensimmäistä kapteenia. Olen kai kertonut noista asioista ja esittänyt myös todisteet kertomalleni, kuten aina teen. Sellainen tapa on minulla, sitä tapaa ei ole sinulla, ”res.maj”, sillä vaikka et nyt käytä sitä nikkiä, sinusta ei voi erehtyä, tekstisi antaa siitä todistuksen.

Hupaisassa tekstissäsi on ilmaisuja, jotka eivät tarkoita mitään, kuten ”monesti, joka ei muualle käynyt”. Tosihauskoja ovat nämäkin: paratunut, NArraat uskovvillesi, olekkaan, kh;ssa. Ja tämä: ”Yleensä näitä evp henkilöstöä kierretään vielä kertausharjoituksissa, joilla kykyjä”. Suomen kielen mukaan tuo tulisi ymmärtää, että ne kertausharjoitukset, joilla on kykyjä, yleensä kiertävät evp-henkilöstöä. Mutta kun kuitenkin luulen sinun tarkoittavan muuta, niin täytyy valistaa sinua:

Jos työnantaja näkee palveluksessaan olevan henkilön ehdottoman tarpeelliseksi toiminnalleen myös kriisitilanteessa, hän voi varata tämän niin, ettei henkilön tarvitse lähteä missään tilanteessa pois työnantajan palveluksesta. Näin voidaan varata sekä asevelvollisuusikäisiä, joiden ei silloin tarvitse mennä varusmiespalvelustaan suorittamaan, sekä asevelvollisuutensa suorittaneita ja ammattisotilainakin palvelleita vielä reserviläisiässä olevia niin, ettei heidänkään tarvitse missään tilanteessa lähteä työstään. Tästä on määrätty asevelvollisuuslaissa (löytynee netistä) ja puolustushallinto on antanut asiasta erillisiä varausohjeita (löytynee niitäkin netistä).

Kun jäin vuoden 1980 lokakuun lopussa eläkkeelle puolustusvoimista, minun sa-sijoituksekseni nimettiin Päämajan esikuntakomppanian päällikkyys, joka olisi edellyttänyt majurin sotilasarvoa. Luultavasti minut olisi joskus tulevina vuosina kutsuttu kertausharjoituksiin, kun olin tuolloin vasta 45-vuotias ja kapteenina olin reservissä 60-vuotiaaksi. Mutta kun Valion turvallisuuspäällikkö - varmaan ylimmän johdon kanssa asiasta keskusteltuaan - kertoi minulle, että Valio haluaisi minut ns. nimellisvarata - jolla tarkoitetaan edellä selostamaani - ja pyysi siihen suostumustani, empimättä sen heti annoin. Miksi en olisi antanut? Siksikö, että olisin voinut reserviläisenä yletä majuriksi? Hah hah - minulle sellainen arvo ei ollut lainkaan tärkeä, kuten on sinulle, jonka sotilasarvo lienee saunamajuri, vaikka res.maj. -nikkiä usein käytät. Muutakaan nikkiä käyttäessäsi sinusta ei siis voi erehtyä, niin ainutlaatuinen on ”kirjoitustaitosi”;))
  6. Pakko syödä sanansa ja tulla tännekin iloitsemaan siitä, että Suomen nuoret ovat nyt MAAILMANMESTAREITA!!! Ja millä tavalla, minkälaisten vaiheiden jälkeen!!! Kyllä ME olemme hyviä, loistavia!!! MAAILMAN PARHAITA!!! Ja Jukka Jalosesta tuli kaksinkertainen MAAILMANMESTAREIDEN valmentaja!! Ainoana maailmassa!! Kyllä ME olemme silläkin alueella MAAILMAN PARHAITA!!

Sanoin tuossa aiemmin illalla, että ottaisin yhden kunnon tömpsyn voiton kunniaksi ja kaksi joutuisin ottamaan v.tutukseen, jos olisimme hävinneet. Siinäkin söin sanani. Olen jo matsia katsoessani joutunut ottamaan parikin jännitystä lieventääkseni ja nyt sitten tein vielä ihan täyden, ison konjakkilasin, jota tässä siemailen. Mahdollisesti heikentynyt kirjoitusjälkeni ei johdu siitä, vaan tuon huikean matsin tuomasta jännityksestä, jonka johdosta käteni tärisevät vieläkin.

Eipä muuten näy tuo tämän avaukseni nimihenkilö katsoneen tuota matsia, vaikka joskus on tainnut antaa ymmärtää olevansa myös urheilusta kiinnostunut. Jokin muu hänelle on suuremman kiinnostuksen aihe. Ei hän tosin ole puuttunut tämän avaukseni aiheeseen, ja syyn sille jokainen hyvin ymmärtänee;)) Avauksiaan minusta hän on kyllä edelleen tehnyt ja nostellut noita entisiään, joissa edelleen on itsensä kanssa keskustellut. Lieneekö halunnut todistaa pakkomiellettään minuun? Ei kai, vaan on halunnut näyttää demareille olevansa heidän ahkera agenttinsa kepun kannatuksen pudottamiseksi;))

No, on hän yhden viestin tälle avaukselleni jättänyt, ja oikeassa on siinä, että ei minua testattu silloin, kun jäin palvelukseen va-kersanttina. Ilmeisesti riitti kelpoisuuteni todisteeksi se, että minusta oli tullut varusmieskersantti. Jonkinlaiset palikkatestit kyllä olivat Kanta-aliupseerikoulun peruskurssin pääsykokeissa, joissa kyllä pääpaino oli sekä teorian että käytännön sotilasasioissa. Ei minua testattu RUK:n kurssillekaan hyväksyttäessä.Ei myöhempiinkään sotilaskouluihini, joihin pääsemiseksi riittivät läpäistyt pääsykokeet. Ei testattu Valiollekaan mennessäni, siihen riittivät myös aikaisemmat näyttöni ja esiintymiseni haastattelussa paikkaa hakiessani. Olen kyllä uskonut tuollaisten testien luotettavuuteen, ja uskon vieläkin, kun olen varma siitä, ettei tuo ”johtaja” ole ollut koskaan niissä, jos sellaisia ei pidetä esim. tietyistä laitoksista avohoitoon päästettäessä.

Joku näkyy kyselleen miksi en mennyt katsomaan tuota matsia. Tuskinpa olisin siihen lippua saanut, kun ilmeisesti ennalta loppuunmyyty se oli. Kerroin eräällä viestilläni aikaisemmin, että eräs urheilun taustajoukoissa edelleen toimiva evp-kaverini jo joskus marraskuussa tiedusteli minulta halukkuutta noiden matsien katsomiseen, kun hänellä olisi niihin muutama ylimääräinen lippu ollut. En ollut silloin kiinnostunut, ja hieman se on harmittanut noiden kisojen aikana, vaikka tuskin hänellä olisi ollut tarjolla lippua tuohon loppumatsiin, eihän silloin hänkään tiennyt, että meidän junnumme siinä olisivat mukana.

Hienoa oli katsoa tuota matsia ihan näin kotonakin, niin upeaa, että vielä otan yhden konjakin ja laitan tuon MAAILMANMESTARUUTEMME kunniaksi soimaan saman, jonka jo kuulimme televisiostakin:

https://www.youtube.com/watch?v=56sQuPgjXls
  7. Silloin aikoinaan, kun tuo ”johtaja” ei ollut vielä keskittynyt yksinomaan minuun, hänellä kyllä oli samoja teemoja samanlaisin sanankääntein ja painotuksin kuin on niissä Ossi A:n kirjoituksissa, joihin linkkejä on tänne tuotu. Mutta en voi enkä ainakaan halua uskoa, että kyseessä olisi se Ossi, joka kuitenkin on ollut toimiupseeri. Ei tuo ”johtaja” ole voinut sellainen olla, niin nurinkuriset ovat hänen toistelemansa näkemykset siinä ammatissa toimineiden tehtävien vaatimuksista, niiden haluttavuudesta ja arvostuksesta.

Lähemmäs minua päästäkseen hän tuli tänne aikoinaan nikillä ylil evp, eikä hän silloin vielä esittänyt mitään sellaista, joita niissä Ossin kirjoituksissa on. Jostakin hän niitä löysi ja luultavasti juuri höän itse niitä tänne toi ja alkoi puhua samoista asioista kuin se Ossikin kirjoituksissaan koettaen jäljitellä hänen tyyliään ja melko hyvin onnistuikin siinä, joten monet hänet ovat kyseiseksi Ossiksi päätelleet. Siihen minä en usko.

Kyllä tämän ”johtajan” sotilasura on vain samanlaista oman pään tuottamaa kuin palstan res.maj:n sotilasarvo. Vai unohtaisiko hän kenties nikkinsä edestä sauna-sanan, sillä saunahan hänellä on esillä useimmissa viesteissään;))

Ei, ei tuo ”johtaja” voi todellakaan olla se kyseinen Ossi, yhtään paremmin kuin res.maj olisi reservin majuri. Jos entinen toimiupseeri täällä jatkuvasti vihjailisi tekemisistään, kyllä hän niille vihjailuilleen jotain todistettakin esittäisi, ei hän tuollaiseen alentuisi. Eikä hän käyttäisi nikissään johtaja-sanaa, kun jokainen sotaväen käynyt tietää, miten ”korkeita johtajia” me toimiupseerit olimme; minäkin ”korkeimmillani” vain mestarikurssin johtaja, ja sellaiseksikaan ei kai moni meistä päässyt. Eikä oikea reservin majuri kehtaisi pelleillä täällä laittamalla profiilikuvaansa esiupseerin kauluslaatat ilman arvomerkkejä, eikä hän olisi niin ylpeä sotilasansiomitalista, jota korkeampiakin jokainen oikea res. majuri on saanut - tuo res. saunamajuri on tosin saanut sellaisen numeroituna, varmasti ainoana sen mitalin saaneista;))

No, olisikohan sittenkin mahdollista, että vaatimustaso sotaväessä on laskenut minun ammoisten aikojen jälkeen niin dramaattisesti, kuin sen olisi täytynyt laskea, jos nuo edellä mainitut olisivat oikeasti sitä, mitä he yrittävät uskotella olevansa;)) Jos niinkin olisi tapahtunut, se olisi kyllä Suomen murhe, mutta tilanteeni ja korkean ikäni huomioon ottaen sekään ei olisi enää minun murheeni yhtään enempää kuin nuo esille ottamani ovat minun murheitani, vaikka poikkeuksellisesti nyt näinkin pitkään heistä nyt puhuin. Kepun murheita he ovat, kun puoluetoimistossa kai tätä palstaa seurataan.

Pronssimitali ei näkynyt lainkaan kiinnostavan Ruotsia, joka eiliseen asti oli kulkenut vain voitosta voittoon. Avointen ovien päivän se järjesti USA:lle, joka voitti Ruotsin 8-3. Vai olisiko niin, että Ruotsi sittenkin oikeasti melko heikko? Kannaltamme valitettavasti sitä varmaankaan ei ole Venäjä. Suomi joutuu kohta lujille, mutta jospa koko ajan peliään parantaneet junnumme pystyisivät sen voittamaan. Tänä iltana se selviää, saanko ottaa ison hömpsyn voiton kunniaksi vai kaksi v-tutukseen. Siitä en tule tänne enää kertomaan.