Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Hallituksen muodostamisessa ei ole vielä mitään merkittävää tapahtunut, joten en mene sille viimeiselle avaukselleni vaan profiilini kautta nostin esille tämän huhtikuun alussa tekemäni. Ylen tekemässä kyselyssä samat suosikit ovat samassa järjestyksessä kuin olivat tämän avaukseni tekoaikaan. Jokainen heistä on hieman nostanut kannatustaan, Haavisto eniten. Tässäpä on tilanne nyt:

”Suosituin henkilö seuraavaksi Suomen presidentiksi on toimitusministeristön ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.), selviää Ylen teettämästä kyselystä. Vastaajista 28 prosenttia nimesi Haaviston suosikikseen, kun heitä pyydettiin valitsemaan mieluisimmat ehdokkaat 38 nimen listalta.

Toisena Ylen kyselyn mukaan on Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn (kesk.) 15 prosentin kannatuksella, ja kolmanneksi suosituin on Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola 13 prosentilla.

Haavistoa kannattavat Ylen kyselyn mukaan etenkin suurten kaupunkien asukkaat, korkeakoulutetut ja naiset. Rehnin vankin tuki taas tulee 65-79-vuotiailta miehiltä ja pienistä kaupungeista. Aaltolaa kannattavat eniten yli 50-vuotiaat ja ammattikoulutetut”.

https://urly.fi/39NN

Eipä tuo asia minua henkilökohtaisesti paljonkaan kiinnosta, kun korkean ikäni vuoksi on jo hyvin epävarmaa, olenko yli vuoden kuluttua enää äänestämässäkään. Mutta jos olisin, luultavasti Haavistoa äänestäisin. No, Aaltola olisi toinen mahdollinen, sikäli kuin hän on ehdokkaana, mikä ei ole lainkaan varmaa.
  2. Viikonloppuvieraani lähdettyä tulin käymään täälläkin. Viikonlopun aikana ei tietenkään ole tapahtunut mitään hallituksenmuodostamispyrkimyksissä, joten ei enemmän aiheesta minultakaan. Enkä näe palstalle tulleen muutakaan minua houkuttavaa. Viime käyntini jälkeen tällä avauksellani on esitetty minulle hyvän viikonlopun toivotukset, joista kiittäen kerronpa sitten viikonlopustani:

Kivasti viikonloppuni sujui. Olivat niin kesäiset säät, että eilen ja vielä tänäänkin teimme vieraani kanssa melko pitkät lenkit noilla keskuspuiston hiekkateillä. Eilen kävimme myös vaimoni haudalla Maunulan uurnalehdossa. Hyviä ruokia nautimme, hyviä juomiakin hieman. Minä katsoin myös perjantai-illan ”lätkän” MM-kisoista Suomi-USA -matsin ja eilisiltaisen Suomi-Saksa-matsin mutta vieraallani oli muuta mielenkiintoisempaa katsottavaa tämän kirjasto-työhuoneeni pienemmästä televisiosta. Euroviisujen finaalien takia emme viitsineet eilen valvoa myöhäisiltaa, vaan laitoin sen digiboxini talletukseen ja tänään aamulla sen juoksutellen katselimme. Vieraani lähtölounaan vuoksi Portugalin MM-rallin tv-lähetyksestä ehdin katsoa vain lopun ja hienohan se oli! Eipä noista matseista, euroviisuista eikä rallistakaan enempää; varmaan olette katsoneet ne kaikki te, joita sellainen kiinnosti.

Leppoisasti meni siis viikonloppuni. Eräillä näkyy olleen vilkkaampaa, nimittäin täällä;)) Heitä ovat kiinnostaneet tärkeimpänä pitämänsä asiat, erästä varsinkin sellaiset, joista hän on jo avauksinaan esittänyt sadat kerrat samat yhden lauseen roiskaisunsa;)) Sellaisiako lienee tullut myös tälle avaukselleni, kun siltä näköjään on yli 50 viestiä joutunut poistoon.

Nytpä sitten vain vielä lenkille! Huomenna alkaa taas arkiviikko. Jospa sen aikana vihdoin saisimme kuulla hallituksen muodostamisesta, sen edistymisestä jotain konkreettisempaa! Toivotaan, että niin tapahtuisi, ja jos tapahtuu, palaan varmasti asiaan. Nyt esitän vain kaikille viihtyisän loppuillan ja Hyvän Yön toivotukset!
  3. Tarkoittamissasi vuosissa elämässäni on ollut vähän muutakin kuin sanomaasi. Yksityiselämäni puolella surullistakin, kuten vaimoni kuolema, mutta myös iloista, neljä uutta jälkeläistä olen saanut lapsenlapsenlapsikseni. On ollut paljon muutakin mukavaa, lähipiirissä sekä vähän laajemmassa piirissä mm. omien harrastusteni kautta. 38 kaukomatkaakin olen näiden 20 vuoden aikana tehnyt, näen kuvatiedostani.

Myös täällä olen kertonut hyvin paljon muusta kuin itsestäni. Viimeaikoinakin, sen voit nähdä vilkaisemalla tänne: https://www.suomi24.fi/profiili/kapi_

Sen sijaan sinulta en ole kuullut koskaan mitään muuta kuin tuon samanlaisen heiton kuin nytkin. Kun sinuun on ilmeisesti viettelevästi vaikuttanut tuo yli kymmenen vuotta sitten täällä esittämäni kuva munakarvoistani, kerrottakoon syy sille, miksi sen kuvan esitin: Olin ollut kesälomareissussani veljeni kesämökillä, jossa hänellä rantasaunan lisäksi oli myös savusauna ja hän lämmitti sen ihan minua varten. Pyynnöstäni hän otti kamerallani kuvan siitä, kun istuin siellä saunan lauteilla.

Mielestäni se oli niin kiva kuva, että laitoin sen tännekin. Mutta kun siinä kuvassa jalkani olivat toistensa päällä niin, ettei genitaalialuettani juuri näkynyt, täällä syntyi vilkas keskustelu siitä, onko minulla munakarvoja vai ei. Ilmeisesti sinä olit yksi niistä keskustelijoista. Sen verran tuollainen keskustelu minua huvitti, että niinpä nappasin kamerallani kuvan munakarvoistani - penistä siinä ei näkynyt - ja laitoin sen tänne. Unohtumaton näky se on näköjään silti ollut sinulle!

Esitystaidosta - sinun ilmaisuna eistystaidosta - puheen ollen: Minulla siitä on kyllä jonkinlaisia, ihan merkittäviä ja palkittujakin näyttöjä elämäni varrelta. Vielä täälläkin, tällaisena vanhuksena pystyn asiakirjoituksiin varsin hyvällä kieliasulla. Sinulta en ole koskaan nähnyt muuta kuin tuota samaa. Olethan toki siinä paljon parempi kuin tuo tietty vain minusta ja minulle elävä, joka pystyy avauksissaankin vain yhden lauseen roiskaisuihin.
  4. Kapteenina sitten kesäkuussa 1979 palasin Suomeen ja uuteen palveluspaikkaani Pääesikunnan komento-osastoon, sen henkilöstötoimistoon, tehtävänäni valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoito. Mielenkiintoinen, joskin vaativa ja vastuullinenkin tehtävä. Sain suunnitella ja tehdä esityksiä ylimpien toimiupseerien koulutuksesta ja hyvin esitykseni aina menivät läpi. Ainahan haluttiin kuulla myös mielipiteitäni ylimpien toimiupseerien nimitys- ja ylennysehdotuksista, joihin valta ei ollut joukko-osastolla van se oli ylemmällä taholla. Hyvin viihdyin tehtävässäni, vaikka jätin sen elokuussa 1980, jolloin minulle tuli oikeus täyteen eläkkeeseen, kun silloisen lain mukaan myös vakinaiseen palvelukseen suoraan liittynyt varusmiesaika luettiin täyteen eläkkeeseen oikeuttavaan 25 palvelusvuoteen.

Välittömästi lähdin sitten siviiliin ja konttoripalveluesimieheksi Valiolle, josta käsin tein vielä vuoden ja kolmen kuukauden mittaisen rauhanturvaajareissuni Golanille, josta palattuani muutamaa vuotta myöhemmin sain nimityksen tuon suuren firman isännöitsijäksi. Ei kuitenkaan enempää siitä eikä muustakaan, sillä vain sotilasaikanihan täällä on ollut suuren kiinnostuksenne kohteena. Nyt olen antanut siitä perusteelliset tiedot, jotka ovat kaikki totta, sillä vaikka tällaisen vanhuksen muisti on joskus hieman horjua, toki kaiken tuollaisen muistan hyvin. Järkeni olen korkeasta iästäni huolimatta säilyttänyt niin hyvin, etten toki koe enää olevani mikään sotilas enkä ala sellaista leikkiäkään.
  5. En yleensä moisiin puutu, mutta tässä varmaan jo iltadrinkkini vaikutuksesta teen poikkeuksen:

Jos tarkoitat - ja varmaan tarkoitat - minua, niin minulle myönnettiin se kapteenin arvo jo v. 1979 alussa, eli 44 vuotta sitten. Sotilasurani päättyi jo 01.08.1980, kun jäin silloin täydelle eläkkeelle puolustusvoimista, eli lähes 43 vuotta sitten. En ole kuulunut reserviinkään enää 27 vuoteen, kun kapteeni poistuu resrvistä 60-vuotiaana. Kapteenin arvo minulla silti o edelleen ja pysyy kuolemaani asti. En nimittäin usko tekeväni jotain sellaista rikosta, jonka perusteella sotilasarvo poistettaisiin.

En ole enää vuosikymmeniin kokenut olevani mikään sotilas - kun järki päässäni on säilynyt. En siksikään, kun minulla oli myöhemmin varsin merkittävä - ainakin sitä kapteenin palkkaa parempi - siviilityöura ja siltäkin olen ollut eläkkeellä jo kohta 25 vuotta. Edelleen olen kyllä ollut varsin aktiivisesti mukana niin evp-sotilasyhteisöni kuin myöhemmän siviiliyhteisönikin eläkeläisriennoissa. Molemmissa yhteisöissä olen saanut mieltäni lämmittänyttä tunnustusta, evp-sotilasyhteisössäni jopa kunniajäsenyyden, josta olen tainnut joskus laittaa tänne todisteenkin.

Kun priimus-käsite näkyy olevan sinulle outo, kerron, että sellainen on koulujensa parhailla. Minulla se oli jo aikoinaan kansakoulussa, alaluokista päästötodistukseen asti, myöhemmin sitten siellä ”rottakoulussa” - kanta-aliupseerien vuoden mittaisella peruskurssilla - myös sitten meistä toimiupseereista upseereita tekevällä luutnanttikurssilla. RUK:ssa - jonka suoritin vasta ylikersanttivaiheessani - sain tyytyä vain n. 600 miehen kiväärilinjan priimukseksi, kun siellä krh-komppaniassa oli yksi minua parempi;))

Ps. Toistan vain vielä, että luettakoon tämä viestini iltadrinkkini vaikutuksen tuottamaksi, sillä ihan selvin päin en viitsisi moiseen puuttua. Silti vain Hyvän Yön ja järkevämmän päivän toivotukset tämän avaajalle!
  6. Eilen ihmettelin, että mitähän iloa tuo eräs saa siitä kun laittaa tänne sadat kerrat samoja yhden lauseen avauksiaan, joita laittaessaan varmaan tietää ne palstan sääntöjen mukaan sellaisiksi, että ne aina poistoon joutuvat. Kai hän tuntee tyydytystä siitä, että saa niillä vähäksi aikaa vyörytetyksi alapäin asiakeskustelua, jollaiseen omat kykynsä eivät riitä.

Samaa näkyy tänäänkin toistaneen. Hän on tallettanut myös noita minun vanhoja avauksiani, joita kymmenkunta näkyy taas palstalle nostaneen. Noinkin hän siis pyrkii täyttämään tilaa asiakeskustelulta ja vyöryttämään alapäin entistä sellaista - tämä avaukseni oli pudonnut jo kolmannelle sivulle.

No, kykyjensä mukaanhan täällä kukin pyrkii esiintymään. Hänen kykynsä riittävät tuollaiseen. Minun puolestani hän saa jatkaa vapaasti, sillä yhä vähemmän minä täällä asioin. Minulla kun on jo tätä ikää ja tekemisteni tärkeysjärjestys sen mukainen. Palstojen valvonta kuitenkin oman etunsa vuoksi ajattelee toisin ja toimii sen mukaisesti; sulkee nikkinsä ja poistaa sillä tuotetun. Mutta saa hänet pois täältä vain vähäksi aikaa; saa taas uuden nikin ja jatkaa samaa, jälleen kuullan myös suuri uutinen Kekkonen lähti 1921 Stadiin - hänen sanoillaan Tsadiin opiskelemaan;))

Onkohan hän todellakin se tietty Ossi? Vakavasti sitä epäilen, sillä hän sentään palvella puolustusvoimissa eläkeoikeuteen saakka. En usko kaltaiselta sellaista mahdolliseksi vaatimattomimmissakaan tehtävissä. Kyllä hän vaikuttaa pahaiselta kakaralta tai ainakin koulupudokkaana kaikesta - myös kaveriporukoista - syrjään sysätyltä nuorukaiselta, jolla ei ole elämässään mahdollisuuksia mihinkään muuhun kuin tuollaiseen.