Vapaa kuvaus

www.pelastussanoma.fi

Aloituksia

91

Kommenttia

2401

  1. Nimikkeet tutkintapyyntö ja rikosilmoitukset ovat oikein kuvaavia molemmat. Suomessa on kaksi erilaista rikostyyppiä, on niinsanottu asianomistajarikos, joka lähtee liikkeelle tutkintapyynnöstä rikosilmoituksena. Tämä tarkoittaa että joku henkilö kokee joutuneensa rikoksen uhriksi. No, kukaan tavallinen lakia tuntematon ihminen ei kykene välttämättä, siis VÄLTTÄMÄTTÄ arvioimaan onko hän tullut rikoksen uhriksi ja monesti asia on juurikin toisin päin. Vähän liian monta kertaa asia on kuten ML on asian ottanut, että hän luulee tietävänsä ja tulleensa rikoksen uhriksi ja kuin poliisilla olisi velvollisuus tutkia joka ikinen ilmoitus. Näin ei ole, vaan rikoksen tunnusmerkistö täytyy täyttyä ja sen arvioi poliisi, joka joko aloittaa rikostutkinnan tai keskeyttää sen. Tällöin syntyy ns. asianomistajan ja asiasta vastaavan roolit.
    Asia ei ole vieläkään itsestään selvää, vaan syyttäjän täytyy vielä hyväksyä poliisin tälle tekemä rikosilmoitus syyteharkinnassa ja sitten asia voidaan vasta viedä oikeuteen. Tämä ei ole Ameriikka.
    Toinen rikostyyppi on, kuten moni on asian ymmärtänytkin, niin poliisi voi suorittaa omatoimisesti tutkinnan ilman ilmoitusta ja vie asian ns. yleiselle syyttäjälle.
  2. Ai olenko vai?