Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamu+on+jo+pitkällä,+heräsin+vasta+kahdeksan+aikoihin,+kai+se+levottomasti+nukuttu+yö+kyläpaikassa+unia+paikkasi.Valokuvia+oli+yksi+ystävä+faceen+laittanut,+no+sielläpä+ovat,+vaikka+hieman+kiusalliselta+tuntui,+no+ei+mikään+salaseura+juhlintamme+ollut;)Taivas+pilvessä,+lyhyt+oli+auringon+pistäytyminen,+mutta+uskossa,+että+pian+taas+pilkistelee,+päivä+ainakin+valkenee.Makriina+pohdit+ehdokkaan+valitsemista,+minä+olen+seuraillut+ehdokkaani+toimintaa+pitkän+matkaa+hänen+toiminnassaan,+olisi+kyllä+hyvä+miesehdokaskin,+mutta+naisenergiaa+pitää+päätösten+tekoon+saada,+luulen,+että+naisen+mieli+omii+paremmin+nämä+asiat,+mitä++nyt+uusissa+asioissa+päätösten+teko+vaatii.Kyllä+ihmettelyn++noista+rakettien+ilmaan+heittämistä+euroista+meillä+harmiteltiin,+onneksi+kaupunki+eurot+säästi+johonkin+muuhun,+ehkä+yhtä+turhaan?Aika+helppoa+on+yhtyä+noihin+F.+E+Sillapään+sanoihin,+joita+presidenttimmekin+siteerasi,+jäi+kyllä+kuuntelematta+koko+puhe,+voihan+tuon+kuulla+vielä+median+lähteistä.Sen+verran+olen+kuullut,+että+hän+sanoi+Natoon+liittyminen+olevan+oma+asiamme,+silti+varoisin+tuota+ilmaisua+yleisesti,+varoen+on+edettävä+puheissa+ja+teoissa.Ilmapiiri+on+arka,+kahden+suuren+välillä,+sotaa+ei+me+sen+kokeneet+missään+tapauksessa+haluta.Sanna+Marin+on+nuori+noihin+tehtäviin,+aikaa+lisää+ja+kokemuksen+kertymää,+voipa+vaikka+onnistuakin,+ei+toki+siksi,+että+on+kaunis,+mutta+olen+saanut+ymmärryksen,+että+järkeäkin+löytyy.Kyllä+se+aina+muistuttaa+noista+vaivoistamme+demeter,++ei+auttaisi+mitään++suurempaa+tehdä,+vaikka+harmittaakin+tämä+hauraus+minkä+olemme+taakaksemme+saaneet+ja+aina+vaan+lisää+poikii.Jalkakäytävät+on+meillä+jääneet+huonosti+auratuiksi+ja+vaikea+on+kulkea,+kun+tuo+tasapaino+pienestäkin+lumikokkareesta+horjuu,+sauvat+kai+on+tueksi+otettava.Samaa+mieltä+olen+kanssasi+kirjoittajista+ynnämuu,+mukava+on+asiallisia+viestejä+ja+kannanottoja+lukea,+vaikka+porukka+ei+kovin+suureksi+ole+kasvanut,+silti+ketjumme+paikkaansa+puolustaa.Erittäin+mielekästä+on+ja+olisi+sinun+osuutesi+mukana+pysymisessä,+miehet+ei+oikein+ole+pirttiä+nykyisin+löytäneet,+kun+muistelee+aiempia+pirtin+koostumuksia,+miehiäkin+oli+runsaasti.Missä+vika,+onko+miehet+jääneet+huomiotta+vai+aroiksiko+ovat+tulleet,+kyllä+pirttiin+miehienkin+äänenpainot+sopii;)Noista+ruuista,+nyt+kuulostelen+ja+makustelen+mitä+ateriaksi+laittaisi,+kun+mikään+ei+oikein+suunmukaiselta+tunnu,+kai+nyt+jo+kaipaisi+tavallista,+vaikka+perunamuussia,+lihapullien+kera;)Jouluiset+ruuat+alkavat+jo+kyllästyttää,+taukoa+on+pidettävä,+kyllä+ne+vielä+kulutukseen+kaikki+tulee,+onneksi+on+pakkaset.Tuo+koronan+tarttuminen+vaan+jyllää,+minä+olen+jo+melkoisen+turra+koko+taudille,+mutta+maskin+naamalle+laitan,+kun+ihmisten+ilmoille+menen.Hyvä+varmaan+on,+että+tiedotetaan,+mutta+erilaisin+äänenpainon+tulevat+varoitukset+jo+pään+sekoittaa,+paras+on+jotain+ohjeita+olla+huomioimatta.Jokainen+varmaan+on+kuullut+moneen+kertaan+ohjeistukset,+itsekustakin+sitten+loppu+toteutuu,+kaikki+on+vaaran+merkit+tunnistanut+ja+melkein+kaikki+ohjeiden+mukaan+toimii.Nyt+päivän+ohjelmaa+suunnittelemaan,+saattaa+levon+puolelle+kallistua,+kahdet+miesten+sukat+ole+Tapanin+päivän+jälkeen+neulonut,+nyt+ei+sekään+enää+innosta.Jouluakaan+en+vielä+riisu,+Loppiaisen+jälkeen+taas+tavalliseen+sisustukseen+palaan.Viettäkää+mukava+päivä,+annetaan+ajatusten+lentää+muistoihin,+jos+muuta+ei+keksi,+leppoisaa+päivää+ystävät+ja+kylännaiset+/miehet;)
  2. Vuoden+ensimmäinen+päivä+ja++aurinko+paistaa,+on+kuin+lupaus+paremmasta+ja+hyvillä+mielin+toivotan+Onnellista+Uutta+Vuotta+2022.Rakkautta+ja++ja+empatiaa+kaikille+kanssaihmisille,+tuokoon+vuosi+helpotuksen+myös+tähän+korona+maailmaan.Aamulenkkini+tuli+jo+tehtyä,+kun+kotiin+kyläpaikasta+kävelin,+saivat+houkuteltua+yöksi+jäämään,+kun+aamutunneille++meni.Kaunis+sininen+taivas+pitkästä+aikaa+mielen+virkistää,+pieni+sopiva+pakkanen+voi+houkutella+uudelleen+ulos.Rakettien+ampumisiin+tuli+sitten+peruutus+ja+hyvä+että+nekin+rahat+johonkin+asiallisempaan+käytetään,+varmaan+kohteita+löytyy.Olipa+kiva+kuulla+demeterinkin+elämästä,+hieman+jo+mietin,+että+olitko+leikkaukseen+päässyt+ja+nyt+podet+seurauksia.Hyvin+suunniteltu+on+puoliksi+tehty+ja+nuo+kokeet+ja+muut+ennakoidut+auttavat+itse+tapahtumaa,+onnea+vaan+sitten+kun+se+aika+tulee.Keskustelimme+eilen+juuri+näistä+keskustelupalstoista,+kerroin+miten+suuri+vaikutus+on+voida+lukea+asiallisia,+huumorillakin+höystettyjä+viestejä,+ainakin+minun+elämääni+näillä+on+ollut+hyvä+vaikutus.Uusia+asioita+on+esiin+tullut+ja+sekin,+että+voi+toisillakin+mieli+mustua,+näin+omalla+kohdallaankin+helpommalta+tuntuu,+puhumattakaan++siitä+yksinäiseksi+tuntemisesta,+mikä+monia+nykyisin+vaivaa.Ainahan+joku+kiva+kikka+on+mukava+oppia+kännyköistä,+kuin+koneeltakin,+ne+enemmän+käytetyt+kyllä+aika+hyvin+mielessä+pysyy,+joskus+joku+uusikin+aivoihin+tallentuu.Minäkin+sitten+pistäydyin+kauppaan+ja+tarjouksena+oli+lohi,+5,00+euroa+kilo+ja+joulukukat+ja+suklaat+50%+alennettu.Ostin+lohen+ja+jouluruusun,+oli+niin+kaunis,+vaikka+ei+ruususta+tietokaan;)Suklaa+ei+houkuttanut,+jotenkin+makean+nälkä+on+kadonnut,+nykyisin+vain+kunnon+ruoka+maistuu.Minulla+saunanautinto+tänä+iltana.+ja+kalaa+löytyy+monenlaisena+minultakin,+joten+samantapaisia+eväitä+syön+minä+myös+brinkkala.Mietintää+tämä+palstan+toiminta+on+aiheuttanut,+kuten+Makriina+kerroit,+mutta+nyt+näyttää+ainakin+pirtin+kohdalla+sopuisa+viestittely+onnistunut,+näin+toivoisi+jatkuvankin.Ehkä+palstanväki+on+todennut,+että+ikäisillämme+on+oikeus+saada+rauhaisasti+terveisiämme+niistä+tykkääville+laittaa,+tilaa+jää+runsaasti+muunkinlaiseen+viestittelyyn.Usko+tulevaan+kantakoon+ja+mikä+ihaninta+valoa+kohti+mennään+ja+aurinkokin+useammin+taivaalla+voi+näkyä;)+Ramoona+kiitokset+sinulle+niistä+paljon+kertovista+ihanista+viesteistä,+joista+voimme+nähdä+niin+paljon,+vaikka+vain+ajatuksiin+ne+iskostuvat.Mielikuvituksen+rikkaudella+näen+melkoisen+selkeästi+maalauksen,+missä+olostasi+ja+perheestäsi+kerrot,+pihapiirisikin+tutuksi+on+tullut,+samoin+kallioiset+mökit+maisemineen.Ne+puuhastelut+veneellä+ja+matkat+asuntoautolla+rikastuttavat+myös+meidän+toisten+elämää.Kauan+olemme+näin+viestien+voimalla+toisemme+tunteneet+ja+sopuisasti+olet+kirjoittanut,+koskaan+ei+mitään+ikävää,+näin+toivon+jatkuvankin;)Oikein+onnekasta+alkanutta+vuotta+sinulle+ja+perheellesi.)Lopuksi+vielä+kiitokset+menneestä+vuodesta+ja+uusi+vuosi+tuokoon+kaikkea+hyvää+kirjoittajaystäville+kuin+lukijoille.
  3. Huomenta+Rauhan+päivään,+niin+nimipäivään,+kuin+myös+olotilaani,+rauhaisaa+on.Rauha+niminen+oli+vanhin+sisareni,+joka+kuoli+jo+vauvana,+kamala+paikka+vanhemmille,+apua+ei+siihen+aikaan+helpolla+saanut.Kun+ajattelee+tämän+päivän+hoitojen+mahdollisuutta,+on+todella+menty+eteenpäin+silläkin+alalla,+mutta+aina+vaan+uusia+tutkimuksia+tarvitaan,+tutkimukset+on+avainasemassa+tänäänkin.Toinen+minusta+seuraava+siskoni+kuoli+"kuristustautiin"+mikä+se+sitten+olikaan,+kaksi+ja+puolivuotiaana,+lääkäri+kävi,+mutta+oli+juovuksissa+ja+apua+ei+saatu.Äitini+oli+hyvin+masentunut+minua+odottaessaan,+ajatteli,+että+kuoleehan+uusi+vauvakin,+mutta+sitkeästi+olen+tänne+asti+elämää+jatkanut.Tuo+Rauha+sai+minut+muistoihini,+palataan+tähän+päivään.Makriina+kertoilit+ystävästäsi,+minulla+myös+lähipiirissä+montakin+joilla+samoja+oireita,+samat+asia+kerrataan+joka+tapaamisella+ja+joskus+se+jopa+tuskastuttaa,+yritin+hillitä+itseäni+sanomiselta,+tietäen,+että+kyseinen+ihminen+ei+itse+tiedosta+asiaa.Itse+vielä+melko+hyvin+muistan,+vaikka+katoaa+nimet+useinkin,+vaikka+kielen+päässä+pyörii,+ei+ulos+saa.Pojantytär+toi+joululahjaksi+kirjan+johon+voin+muistojani+ja+elämääni+lapsuudesta+kirjata,+kysymyksiä+ja+niihin+vastauksia+muistoista,+no+ehkä+siinä+pakko++muistia+virkistää.Tytär+sanoi+toivovansa+muistiin+laittamista,+kun+kaikkea+ei+muista+ei+ymmärräkään+kysellä.Niin+paljon+historiaa+jo+mahtuu+minunkin+ikääni+ajatellen,+että+jospa+joskus+valottaisi++tuleville+osaltaan+tätä+elämää.Kiitos+Eliaana+onnitteluista,+koskaan+ei+liian+myöhään+onnentoivotukset+tule,+onnea+elämässä+selviämisessäkin+tarvitaan.Minä+kerran+jäin+oven+taakse+sisällä,+kun+menin+vinttikomeroon+ja+vetäisin+oven+epähuomiossa+kiinni,+sisäpuolella+ei+ollut+mahdollista+ovea+aukaista,+oli+majanmuutto+puuhat+ja+vinttiä+tyhjensin.Siinä+mietintä+höyrysi+korvista,+miten+nyt+suu+pannaan,+onnekseni+poikani+tuli+jotain+yläkerrasta+hakemaan+ja+sain+hänen+huomion,+kun+koputtelin.Siinä+talossa+oli+mokia+useampia,+vaikka+itse+A,+Aalto+oli+suunnittelija,+yksi+ovi+ulos+kolmessa+kerroksessa,+minä+sitten+suunnittelin+yhden+oven+lisää+ja+suunnitelma+sai+luvan.Suojelukohdetalo+oli+ja+urakoitsija+epäili+oven+saantia,+mutta+pidin+pintani+ja+ovi+tuli.Kaikkea+ei+"viisammatkaan"+aina+tavoita.Olisiko+lukko+kosteutta+saanut+ja+jäätynyt+siellä+veljesi+kotona?Nuo+kuvakirjat+ovat+ihania,+kun+lapset+kaikki+kansiin+saa,+minulla+on+tikkaat,+mihin+kaikki+lapsenlapset+on+paikan+saanut.Tyttäreni+oli+teettänyt+kuvakirjan+mökiltään+ja+maisemista+sieltä,+todiste+taas+siitä+miten+kauniissa+maassa+elämme.Kolme+rokotusta+on+minullakin+ja+jotenkin+koko+korona+alkaa+mielestä+laantua,+no+en+paljon+liiku+ei+tartunta+pelkoa+osaa+pitää,+tuskin+myöskään+levittämistä+ei+minun+taholta,+kaupassa+pidän+maskin+naamalla+niin+hankala+kuin+onkin.Hiljainen+on+pirtin+oven+käynti+ollut,+onko+korona+sittenkin+vallannut+kirjoittajien++elämän,+vai+muutenko+joulun+rasitukset+painaa.Katsellaan+nyt+löytyykö+ovesta+sisään+astujia,+rauhaisaa+on+ollut+kirjoitustasolla,+ei+suuremmin+poistojakaan,+ehkä+näin+voi+jatkuakin.Nyt+suunnitelmia+uudenvuoden+alkamiseen,+raketit+taas+paukkuvat+ja+eläimet+pelkää.+mutta+parempaa+vuotta+jokainen+toivoo,+jospa+tauti+tilannekin+selviäisi.
  4. Hyvin+talvinen+aamu+näin+viimeisen+viikon+alkuun+tätä+vuotta,+lunta+hiljalleen+satelee.Joulu+ohitettu,+nyt+uudenvuodenaaton+riennot+mielessä,+minulle+on+kutsu+käynyt+ystävien+kanssa+vuosi+2022++vastaanottamaan,+saa+nähdä+tuleeko+mentyä.Isommat+ilojuhlat+on+taaksejäänyttä+elämää,+vuodet+vaihtuvat+ilman+sen+suurempia.Jos+nyt+saisi+itsensä+irti+tempaistua+tästä+niin+tavaksi+tulleesta+yksin+viihtymisestä,+aina+jotain+erilaista+kuitenkin+ystäviltä+irtoaa;)Viikko+on+aikaa+miettiä;)Kyllä+tuo+helpotuksen+tunne+on+minullakin+joulun+vieton+suhteen,+en+jaksa+enää+kovin+isoa+joukkoa+ympärille+ja+poikani+soitti+myös+rauhaa+kaipaavansa,+niin+mukava+kun+joulu+oli+ollutkin.Kaikki+jälkeläiseni+soittivat+kun+kotiuduin,+olivat+kai+vähän+huolissaan,+miten+joulun+vietto+minulta+sujui,+kiittelivät+"kirjekuoristaan"+nyt+voivat+mieleistään+ostaa.Ehkä+tämä+tapa+jatkuu,+jos+jouluja+edessä+vielä+on.Myönnettävä+on,+kuten+ynnämuukin,+että+ikä+painaa+ja+väsyminen+nopsaan+eteen+tulee.Varsiselleriä+nautin+silloin+tällöin,+juuston+kanssa+mukava+napsia,+kiva+olisi+ohje+saada+mukulasellerin+laittoon+brinkkala,+löytyisi+kaiketi+Cooglestakin.Kiva+että+lunta+siellä+etelän+suunnassakin,+telkkarista+tuo+ilo+näkyi,+kun+hiihtäjiä+suksi+isoin+joukoin.Lautapelit+on+nyt+saaneet+suuren+suosion,,+meillä+oli+vain+Skippo-kortit+mukana,+mutta+kivasti+aikaa+tappoi+sekin+pelaaminen.Tyttärenpoika+perheineen+tänään+käväisee,+lähtevät+huomenna+Ruotsia+kohti,+pikkubussi+on+kulkuneuvona,+kun+koirat+vaativat+tilaa.Näyttelyissä+kiertävät+kolmen+vehnäterrierin+kanssa,+pokaaleja+hankkineet+enemmän+kuin+pojat+painikisoillaan.Varmaan+ei+oma+kiinnostus+liene+kysymyksessä+Kristiinalla,+kertoili+Päätalon+esittämiä,+olen+nuo+minäkin+lukenut,+varmaan+moni+muukin,+ei+mitään+yllättävää+tämäkin+elämään+kuuluvaa.Tässä+iässä+olemme+kuulleet+ja+nähneet+kaikenlaista++mikä+elämisen+kulkuun+vaikuttaa.Aika+kilttiä+puhetta+kummikin,+kun+nykymenoon+vertaa.Jospa+lähtisi+pienen+lenkin+heittämään,+taisi+vaaàn+mittari+muuttunutta+lukua+näyttää;)Sulatellaan+joulun+ruokia,+loppuviikolla+sitten+uudenvuoden+herkut;)
  5. Hyvää+Tapania+ja+terveiset+Kunnonpaikasta,+joulu+hujahti+ruokaillen+jouluisesti,+muuten+ei+tiennyt+joulua+olevankaan.Kaikki+ohjelmat+peruttu,+juuri+tulleen+ohjeistuksen+mukaisesti+,+laulamaankaan+ei+pystynyt,+savusauna+kuitenkin+lämpisi+ja+siellä+pimeydessä+sitten+istuttiin+ja+nautittiin.Miellyttävä+kokemus,+jotkut+avantoonkin+pulahtivat,+mutta+enpä+uskaltanut;)Vaihtelua+kumminkin+tähän+tavan+arkeen+ja+oleskelua+ystävien+kanssa.Ruoka+oli+mahtavaa,+tarjoilu+pelasi+ja+henkilökunta+yritti+tehdä+olosta+viihdyttävää+ja+viihdyttiinkin+hyvin,+tuntui+että+kaikki+loppui+liian+pian.Erilainen+joulu,+mitä+kotona+on+tottunut,+mutta+mukava+oli+valmiille+istahtaa.Jollakin+on+mielipide+pirtin+tasosta,+taso+on+mitä+on+kirjoittajat,+olen+oikein+tyytyväisenä+lukenut+asiallisesti+kerrottuja+juttuja+ja+nuo++yhden+rivin+viestit+ei+useinkaan+anna+aihetta+vastailuun,+toki+mielipiteitä+ovat+myös+ne.Ainahan+mieli+kukkasista+ilahtuu;)Makriinalle+sattui+kauppajonossa+kiva+juttu,+on+meillä+olemassa+hyväntahtoisuutta,+usein+olen+minäkin+sen+saanut+kokea.Tuolla+joulupaikassa+oli+ainakin+kaksi+sellaista+joilla+toinen+käsi+toimimaton,+satuin+leivänleikkuupöydän+ääreen+yhtä+aikaa+ja+kysyin+voinko+auttaa,+vastaus+hymyn+kanssa,+kyllä+apua+tarvitsen,+muuta+ei+sillä+kertaa,+huonokuntoisia+oli+monta,+heille+tarjoilijat+apua+antoivat.Maailmassa,+suomessakin+on+paljon++jollakin+tapaa+vammautuneita+ja+apua+jokapäiväisessä+elämässä+tarvitsevat,+kun+huomaisi+useammin+sitä+apua+tarjota.Joulumieli+kuitenkin+jokaiselle+herättää+huomion+ja+huomaa+avun+tarvitsevat+paremmin.Yhteispeliä+on+tuo+lapsen+maailmaan+saattaminen,+ei+siitä+sen+kummempaa.Päätalon+teksti+on+melko+suoraa,+en+tykännyt+että+se+olisi+loukannut+minua,+hän+kirjoitti+niin+kuin+eli.Kristiinan+toivoisi+jo+unohtavan+korpikirjailijan,+kerrottu+mitä+on+kerrottu,+unohdus+tapahtukoon;)Kiitos+onnitteluista+kaikille,+nyt+olen+sitten+uutta+vuotta+aloittamassa+ikäni+kanssa,+seuraava+onkin+sitten+määrätty+virstan+pylväs.Kristiina+kirjoitellaan+oman+elämän+ympyröistä,+ne+ei+luulisi+aiheuttavan+mitään+harmia;)Demeter+sanoit+joulumielen+viimeistään+Sydämeeni+joulun+teet+laulusta+tulevan,+siellä+lomapaikassa+katselimme+jouluisia+konsertteja,+mitä+tulikin+paljon+ja+minulle+ihastus+oli+Tommi++Metsäketo,+niin+kaunis+konstailematon+ääni,+ja+mies+kuin+mannekiini,+vanhan+sydän+melkein+halkesi;)Hän+ei+ole+kulunut,+aika+vähän+esiintyy,+muistaakseni+joku+sekoilu+kai+suosioon+vaikutti.Nyt+aurinko+kurkistelee+ja+eiköhän+se+kohtsillään+jo+päivä+pitene,+kevättä+kohti+mennään.Oikein+kivaa+Tapania+ja+huomenna+sitten+arkeen.
  6. Hyvänen+aika,+taas+se+aika+vuodesta,+että+syntymäni+hetkestä+tulee++taas+yksi+vuosi+täyteen,+melkoisen+vanha+jo+ole,+mutta+enpä+aina+ikääni+edes+muista.Onnellinen+saan+olla,+vähillä+vaivoilla+olen+selvinnyt+tähän+asti,+vain+yksi+pilleri+päivässä+on+lääkityskin,++jatkuisi+samoin+eteenpäinkin,+ilman+apuakin+olen+selvinnyt.Hyvistä+geeneistä+saan+olla+vanhemmilleni+kiitollinen,+kuopus+perheessäni+olin,+siis+viimeinen+ponnistus+vanhemmiltani.Kiitokset+onnitteluista+ja+Ramoonan+lapsenlapselle+myös+onnen+toivotukset.Lempilintuni+tuo+punarinta,++mikä+linkin+takaa+iloa+toi++ja+kukkasia+asetteli,+se+on+terhakka,+iloisen+oloinen+lintu,+aina+ilahdun,+kun+sen+näköpiiriin+saan.Seurallinen+myös+on,+muistan+puita+pinotessa,+kanssani+pyörähteli.Lipeäkala+oli+aina+kodin+joulupöydässä,+en+syönyt,+toinen+oli+ryynimakkarat,+jotka+rasvassa+tirisivät,+äidin+oma+tekemät,+muistini+mukaan+en+niistäkään+tykännyt.Rosolli+on+vanhemmin+opittu+tykkäyksen+kohde+ja+nyt+teen+itsellenikin.Kyllä+lapsuuteni+ja+osin+aikuisikänikin++valmistettu+joulu+oli+todellinen+joulu,+kaikki+itse+tehtyä,+kinkun+suolauksesta+asti.Muistan+itsenäisyyspäivänä+laittaneeni+minäkin+kinkun+suolautumaan,+suola+oli+sopiva,+kun+keskikokoinen+peruna+suolaveden+pintaan+nousi.Oltiin+sitä+töissä+ennenkin+ja+itse+tehtynä+joulupöytä+loisti,+nykyisin+Saarioisten+äidit+joulun+kotiin+tuo.No+maailma+muuttuu+ja+ihmisten+kestokyky+heikkenee,+onhan+mitalilla+sekin+puoli,+että+töitä+riittää+isommalle+porukalle,+kun+valmista+saa.Valkokastike+se+maun+paransi+tuon+lipeäkalan+kohdalla,+kapakala+paistia+meillä+syötiin+paljonkin+ympäri+vuoden,+pienet+ahvenet+äiti+kuivasi+mitä+mato+ongella+innokkaasti+onkivat,+eläkkeellä+ollen+paljon+järvellä+olivat.Sekään+ruoka+ei+ollut+herkkuani,+uunissa+kypsyi+sianlihan+kanssa+ja+melkoisen+rasvaisenliemen+kera.Olen+nähnyt+kaupassa+lipeäkalaa,+sitä+on+tarjolla+Makriina.Demeter+imellettyä+perunalaatikkoa+valmisti,+sitä+ei+juurikaan+täällä+päin+tehty,+kerran+yritin+minäkin,+en+muista+onnistuiko,+mutta+jatkuvaa+herkkua+ei+siitä+pöytään+tullut.Ruuanlaitto+onkin+mitä+mukavampaa+"sävellystä"+siinä+voi+mielikuvitus+lentää,+minä+myös+kokeillen+yritän+värittää+tuotokseni+ja+aika+hyvin+se+yleensä+onnistuu.Loikitaan+taidokkaasti+yli+nuo+muutamat+riitaa+haastavat+ja+kirjoitellaan+omiamme+brinkkala+ja+toisetkin,+pitää+sanoa,+että+hohto+kirjoittelusta+katoaa,+jos+aina+etsitään+vain+ikäviä+asioita.Ymmärrän+senkin,+että+tuo+ikuinen+jankkaaminen+kyllästyttää+ja+vastaan+panemisen+halu+kasvaa,+mutta+maltti+on+valttia+tässäkin+asiassa.Vanhoja+asioita+voimme+ilolla+lueskella,+mutta+riitojen+kertaaminen+ei+miellytä.Kiireet+on+minultakin+loppuneet+jo+maanantai+päivään,+silloin+kodin+siivosin,+sen+jälkeen+olen+puikkoja+kilisyttänyt,+viidet+tossut+vielä+ehdin+tehdä,+eilen+lopetin+ja+laitoin+puikot+lepoon,+sitten+joulun+jälkeen+jatkan.Varmasti+rauhallinen+ja+mukava+joulu+teillä+veljesi+kanssa+Eliaana,+kissaa+kilvan+hellitte;)Tänään+sitten+matkaan+joulun+viettoon+kylpylähoteliin,+sieltäkin+tuli+muutoksia+ohjelmien+suhteen+tämän+koronamokoman+vuoksi,+mutta+lepoa+on+ainakin+luvassa+ja+savusauna,+se+pitää+kokea.Pitäkää+pirttiä+pystyssä,+mukava+olisi+lukea+joulun+aikana+tapahtuvia+monella+kokemuksella+ja+kiitos+vielä+onnitteluista+ja+oikein+hyvää+joulua+koko+palstan+väelle.
  7. Hyvää+ja+kiireetöntä+päivää+toivottelen,+usein+ne+viimehetken+työt+vielä+meinaa+hermoja+kysyä;)Mielestäni+korpikirjailija+pärjää+ja+selviää+ilman+mitään+sen+kummempaa+ja+hänellä+on+oma+ketju,+mihin+toivoo+ystäviensä+kuin+vihamiestensäkin+kirjoittelua.En+muutenkaan+haluaisi+ottaa+kantaa+en+puolesta+en+vastaan,+katson+että+siihen+ei+minulla+ole+asiaa+puuttua,+en+muista+koskaan+häntäkään+syrjineeni,+vastauksia+olen+antanut,+jos+aihetta+on+ollut.Hänen+oma+toivomus+oli+joskus,+että+en+häntä+huomioisi.Minusta+olisi+aiheellista+unohtaa+kaikki+menneet,+niin+kysymysten+kuin+vastaustenkin+kanssa,+puhutaan+niitä+näitä,+ketään+loukkaamatta.Palomalle+hyvän+joulun+toivotukset+ja+kiitos++muistamisesta;)Mukava+tuo+taloyhtiön+treenikämppä+ynnämuulla,+siellä+voi+mukavasti+käydä+kuntoaan+kohentamassa.Tuota+maskin+käyttöä+nyt+kovasti+suositellaan,+myös+käsidesistä+on+huolta+pidettävä.Lomapaikastani+tuli+tervetulotoivotus,+kaikki+varotoimet+huomioon+ottaen+lomani+onnistuu.Huomenissa+sinne+suuntaamme,+ellei+mitään+yllätystä+eteen+tule.Aika+iso+määrä+kuulijoita+oli+konsertissa,+mutta+onnekkaasti+selvisitte+fiinufammu+ja+pitkään+mieleen+juhla+tulee..Minullakin+on+kaikki+hommat+hoidossa,+eilen+tossuja+neuloin+aikani+kuluksi.Katselin+Netfixsistä+Keittäjätär+historiallista+sarjaa,+siinä+tossutkin+sivussa+valmistui.Demeter,+olemmehan+sopineet,+että+vaivojamme+voimme+valitella+ja+jos+hyvin+sattuu+kohtalotovereilta+apua+voi+saada.Yleensäkin+nuo+keskustelun+aiheet+ei+ole+rajattua+muuten,+kuin+toivomus,+että+voisimme+näitä+joidenkin+mielestä+toistuvia+arkisia+asioita+puhua+ja+vertaustukea+joskus+saada.Ketään+arvostelevia+viestejä+voimme+myös+välttää,+koska+kirjoittajissa+on+oppineita,+kuin+myös+minun+kaltaisia+vähemmän+tietäviä,+soisi+kaikenlaisten+kirjoittajien+arvostuksen+kuuluvan++pirttiin,+kaikilla+tämän+ikäisillä+jo+elämänkoulun+antia+löytyy.Nyt+ehkä+joku+katsoo+minun+ohjeistavan,+se+ei+ole+tarkoitus,++vaikea+on+esittää+mitään+asiaa,+ettei+sanan+sijaa+löydy;)Ehkä+tarkoitan+kuitenkin,+että+jokainen+oman+näköisen+viestin+antaa+ja+olen+kovasti+tykännyt+pirttiin+tulevista+viesteistä,+jos+sekään+ei+niin+tärkeää+liene,+mistä+minä+tykkään.No+jopa+meni+selitysten+selitykseksi,+mutta+joskus+tuntuu+ettei+mitään+voi+sanoa,+ettäkö+ei+väärin+sanoisi.Hyvänen+aika,+pitäisikö+sanoa,+että+kirjoittakaa+niin,+mitä+mieli+ja+sydän++sallii+ja+lukijat+ymmärtäkää+asia++hyväksi+tarkoitettuna.Nyt+pistän+pisteen,+muuten+sotken+itseni+aina+vaan+pahempaan+solmuun.Hissutellaan+kohti+joulua+ja+sen+rauhaa;)
  8. Pakkasaamua,+tuuli+lisää+purevuutta+ja+liikettä+lisää,,,jos+suinkin+on+mahdollista;)Aukaisin+radion+ja+siellä+artisti+lauloi,+anna+joulurauhaa,+lohdutusta+elämään,+sitäpä+sitä+toivoisi+kaikille.Palstan+mummot+ja+ukotkin++voisivat+kirjoitella+omiaan,+oman+ikäisten+palstalla+ja+viihtyä+kuka+viihtymiseksi+kokee.Useat+ovat+tyytyväisinä+kirjoitelleet+pirtin+ketjuun,+näin+soisi+olevankin,+kirjoitellaan+ja+sivuutetaan+hymyssä+suin+nuo++huomauttelut.Mikä+sen+kivempaa,+kuin+lukea++viestejä+tekemisistä+ja+kirjoittajien+elämisen+tavoista.Minulle+nämä+pitkät+viestit+kertovat+niin+moninaisista+tavoista++elää+ja+olla,+aina+jotain+samankaltaistakin+viesteistä+löytyy.Siksi+kai+ystävystyminen+onnistuu,+kun+ajatukset+yksiin+käy;)Sukkia+minultakin+kysyttiin+eilen,+harmi+vaan,+että+vein+joulupuunoksille+melkein+kaikki,+yhdet+kuitenkin+on,+jospa+pyytäjä+katsoisi+sopivaksi.Mitähän+sarjaa+katsotkaan+Netfixsin+kanavilta+brinkkala,+suuri+kuluttaja+minä+myös+siellä.Samat+tarjoukset+täälläkin,+mistä+Makriina+mainitsit,+voi+oli+myös+tarjouksessa,+leipomiseen+on+mennyt+paljon,+joten+mukava+saada+muutaman+sentin+halvemmalla,+hinnat+on+nousseet+oikeassa+olet+Makriina.Täällä+ei+väenpaljoutta+ollut+ainakaan+eilen,+kun+kaupassa+kävin,+maskit+melkein+kaikilla+kasvoilla.Kyllä+joulu+sujuu+vaikka+ei+mitään+erikoista+tekisikään,+minulla+on+vaan+nämä+päähänpinttymät+ja+vaikka+yksin+elelen+aina+joulua+puuhaan.Katsoin+eilen+kauneinta+kotia+jouluiseksi+laitettuna+ja+olipa+ilo+silmälle,+niin+paljon+tunnelmaa+koteihin+oli+laitettu,+sitä+kai+sitä+yrittää+itsekin.Jokaisella+on+omat+tapansa,+uskon,+että+jouluinen+tunnelma+ynnämuunkin+kodissa+jollain+tapaa+näkyy,+vaikka+vain+kinkun+muodossa;)Fiinufammu,+katsoin+eilen+Kummien+hyvätekeväisyys+konsertin+ja+Valtteri+Torikka+lauloi+Tulkoon+joulu,+aina+niin+kaunis,+nyt+sovituksessa+oli+muunnoksia,+hyvä+silti.Nautittavaa+konserttia+sinulle,;)Ramoona,+samoin+kuin+minäkin+olen+tehnyt+joulua+jo+joulukuun+alusta+asti,+leipoen+ja+lahjoja+valmistaen.En+tykkää+kiireestä+ja+olenkin+kaikessa+paljon+aikaisemmin+valmis,+kuin+esimerkiksi+kälyni,+hänelle+on+tullut+tavaksi+jättää+viime+tippaan.Kerroin+hänelle,+että+laukkuni+on+pakattu,+hän+totesi,+että+en+ole+vielä+edes+ajatellut,+aina+hän+kuitenkin+on+minut+tavoittanut+ja+saanut+kaiken+valmiiksi.Ramoonan+koti+on+varmaan+kauniiksi+puettu,+voisin+ajatella+juuri+eilen+näkemieni+kotien+näköiseksi;)Demeter+uskon+vakaasti,+että+kuntosi+palautuu,+kunhan+nyt+hoitoon+pääset+ja+aikaa+kuluu,+jaksamista+vaan+kipujen+kanssa.Särkylääkkeitä+en+juurikaan+ota+Paratapsia+on+minulle+särkyyn+määrätty,+en+oikein+tehoa+osaa+sanoa,+kun+en+montaa+ole+ottanut,+vatsalle+kuulemma+hyviä.Unohda+nuo+kielteisesti+suhtautuvat+välihuomautukset,+kirjoittele+ja+kerro+juuri+sitä+mikä+aihetta+antaa,+kyllä+mielenkiinnolla+luemme.Nyt+kai+sanotaan,+että+hallinnoin,+mutta+sitä+se+ei+ole,+yritän+vaan+tuoda+muunlaista+näkemystä+esiin.Tarkoitukset+meille+pirttiin+kirjoittajille+lienee+aidon+selvät,+myös+anoina+kirjoittavat+suurilta+osin+samaistuvat+pirtin+kirjoittajiin,+kiva+olisi+joku+nimimerkki+perässä,+olisi+helpompi+tutustua;)Oikeassa+olet+Kristiina+sanoessasi,+että+"akat"+vain+juoruaa,+ukot+vain+totuuksia+laukoo,+olkoon+niin,+jos+hyvän+mielen+saavat.Pitänee+kiittää+näitä+ihania+ukkoja+"savolaismummon+"+tittelistä,+sillä+jotenkin+henkii+miesten+käsialalta,+tämä+savolaismummo+nyt+pisteen+laittaa,+iloksenne+vai+suruksiko+muodostuu;)Kertokaa+päivästänne+ystävät;)
  9. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta,+tuuli+puiden+oksia+heiluttelee+ja+harmaa+on+taivas.Sininen+hämärä+voisi+näinkin+ajatella+ja+jotenkin+se+mieleen+rauhaa+ja+levollisuutta+antaa.Kyntteliköt+ja+muut+joulun+iloa+tuottavat+valot+talojen+parvekkeilla+ja+ikkunoilla,+vaihtelua+nekin+mieleen+antaa;)Kauppaan+on+aikomus+päivällä+mennä,+ehkä+moni+muu+samoin+tekee,+mutta+eiköhän+tuo+onnistu+sopuisissa+mielin,++maskit+naamalla.Harmittaa,+kun+monelta+matkat+peruuntuvat,+näin+kävi+poikani+tyttären+kohdalla,+oli+aikomus+Skotlantiin+jouluksi+lentää,+haaveeksi+jäi.Ruotsista++tyttärenpojan++lomailu+onnistuu,+näin+ainakin+tällä+hetkellä+on+kerrottu,+kaksi+vuotta+on+kulunutkin+viime+käynnistä.Hyvää+joulun+odotusta+myös+sinulle,+aito+ano,+vieläköhän+noista+tontuista+lapsille+pelokkeita+luodaan,+meille+ne+muistoina+aivan+kivoja;)Tämä+nykyinen+maailman+meno+paljolti+muuttunut+minunkin+lapsuudesta+ja+en+muista+omia+lapsianikaan+tontuilla+pelotelleeni,+mieleisiä+juttuja+vaan;)Mielestäni+nykyisten+lasten+oma+mielikuvitus+tämän+kaiken+yltäkylläisyyden+johdosta++hiipuu+olemattomiin.+Onpa+ikävä+jos+lumeton+joulu+siellä+Etelä-Suomessa++luvassa,+kyllä+lumi+mukavan+valon+lisän+antaa+ja+pieni+pakkanen+pistää+jalat+liikkumaan;)Rajoituksia+ja+niiden+uhkia+kuule+jatkuvasti+median+tiedotteissa+ja+ei+loppua+näy.Surullista+asiassa+on+vielä+sekin,+kun+leikkauksia+ja+muita+vakavia+hoidon+tarpeessa+olevia+joudutaan+viivästyttämään+näiden+korona+potilaiden+vuoksi.Mikä+kumma+estää+noita+rokotuksia+ottamasta,+minulla+jo+kaikki+kolme+on+otettu+ja+mitään+vaikeuksia+ei+ole+ollut.Ajattelen+jos+korona+kohdalleni+iskee,+ehkä+helpommalla+pääsen.Minulla+on+lahjat+ja+ruokapuolikin+jo+valmiina,+huomenissa+hieman+perusteellisemman+siivouksen+aion+tehdä,+ja+sitten+onkin+jo+matkalle+lähtö+mielessä.Peruutuksia+ei+ole+tullut,+kaiketi+asiat+hoidettu+sääntöjen+mukaisesti.Meillä+oli+pikku-joulu,+koronapassia+ei+vaadittu,+mutta+yhteislaulu+oli+kielletty,+tuntui+hieman+kummalta,+mutta+näin+meneteltiin+ja+juhlat+onnistui+hyvin,+minunkin+osuus+pienessä+hupailussa+sujui+hyvin,+näin+kuulin;)Toivon+nyt+kovin+pirtin+oven+käynnin+vilkastuvan,+pieni+tauko+kiireiden+keskellä+on+hyväksi,+näin+uskon,+siis+viestejä+laittamaan+uudella+innolla,+meidän++haluavien+iloksi;)Ilosta+mieltä++kaikille+tämän+joulun+odotuksen+tiimellykseen+ja+hyvää+jaksamista,+eipä+väsytetä+itseämme,+kuten+Makriinakin+toivotti;)
  10. Hyvää+Itsenäisyys+päivää+meille+suomalaiset.+kuin+myös+toiset+maassa+asuvat,+kiitollisin+mielin+muistamme+heitä,+jotka+tämän+itsenäisyyden+meille+hankki,+kiitos.Niin+harmilliselta+kuin+tuntuukin,+pahoittelen+ketjumme+huonoa+onnistumista.Menin+kurkkaamaan+Hiljaisuuden+huoneen+aloitusta+ja+siellä+oli+Korpikirjailijan+lupaus,+ettei+hän+kirjoita+anona+ei++rekattuna++pirttiin,+nyt+kuitenkin+olet+esittänyt+syytöksen+siitä,+että+minä+asiaa+vääristelen,+tämän+voi+jokainen+tarkastaa.Olet+kieltänyt+minua+sinulle+vastaamasta,+olen+yrittänyt++sivuuttaa,+mutta+aina+vaan+noita+mainintoja+tulee+milloin+mistäkin.Myös+demeter+on+saanut+osansa+ja+jopa+vappuheilaksi+ynnämuulle+häntä+esitit,+mitähän+ynnämuun+vaimo+tai+itse+ynnämuukaan+moisesta+tykkää.Nyt+jonkun+mielestä+ilkeilen,+olen+hankala+korppikselle,+mielestäni++todisteita+löytyy+monesta+muustakin+asiasta,+jotka+olen+sivuuttanut.Koskaan+en+ole+saanut+selväksi,+miksi+kirjoitat+niin+kuin+kirjoitat,+en+mielestäni+ole+sinua+koskaan+ikävästi+kohdellut,+toiveitasi+olen+yrittänyt+mukailla.Tiedän+että+saan+ryöpyn+niskaani,+mutta+siltikin+en+malta+enää+tyynenä+pysyä,+vaikka+juhlapäivämme+pilaankin.Ehkä+sinulla+on+tarkoitus+saada+pirttiin+kirjoittaminen+loppumaan,+voipa+onnistuakin,+älä+hätäile,+kohta+saat+palstan+omaan+käyttöösi,+voit+temmeltää+sydämen+halusta.Anteeksi+pyydän+kaikilta+joille+viestini+tuo+pahan+mielen,+mutta+joskus+purkautuu+tuntemukset,+uskoisin,+kaikilta.Viettäkää+mukava+päivä+katsellaan+mitä+jatkossa+tapahtuu.
  11. Sunnuntaiaamu+jo+pitkällä,+päivä+on+valjennut+pakkassäähän.Ikkunasta+maisema+näyttää+vaaleansiniseltä,+taivas+ja+lumi+samaan+väriin+sulautuneet.Rauhaisaa,+mieli+lepää+ja+nauttii+hiljaisuudesta,+on+ajatusten+aika.Tuo+herkkyys+puhuttanut+ketjussamme,+myös+erillisenä+ketjuna+pohdintaa+suoritettu.Minulla+on+tuohon+herkkyyteen+liittyviä+monia+asioita,+mielen+herkkyys,+aistia+helposti+ihmisten+eläminen,+huomata+tuska,+aistia+yksinäisyys,+herkkä+ihminen+huomioi+ympäristön.Olen+ollut+hyvin+ujo+lapsena,+punastuminen+yksi+kiusa+joka+herkästi+kasvoni+ja+oloni+paljasti.Epävarma+esiintymisissä+olen+aina+ollut,+mitättömyyden+tuntenut,+vanhemmiten+olen+tästä+kiusasta+hieman+päässyt.Nämä+herkkyyden+tuntemukset+tunne+elämän+puolella,+on+sitten+herkistymistä+asioille,+joilla+on+terveydelliset+syyt,+iho+yksi+sellainen,+olen+hyvin+herkkä+ihoni+kanssa,+stressi+laukaisee+useasti+jonkun++sairauteen+luettavan+herkkyyden.Puhun+herkkyydestä,+josta+en+mitään+oikeastaan+osaa+sanoa,+mutta+eipä+nuo+osaa+viisaammatkaan;)Ano+8,22,+sinussa+tunnistan+itseni,+puhut+vuodenajoista+ja+muusta+kuin+minun+suulla;)Demeter+on+taas+saanut+tuota+kielteistä+huomiota,+mikä+ei+mitenkään+hänen+viesteihinsä+arvosteluun+sovi,+edelleen+olen+sitä+mieltä,+että+demeterin++viesteistä+en+ilkeyttä+näe,+vaan++sovittelevaa+puolustusta+saamiinsa++arvosteluihin.Jos+kaikilla+olisi+sovitteleva+sävy,+paljolta+säästyisimme.Brinkkala,+minua+painaa+aina+nuo+tekemättä+jääneet+hommat+ja+niihin+nyt+sitten+kuuluu+myös+tämä+sänkypeitto,+valmiiksi+sen+teen,+vaikka+kuinka+tympääntynyt+olenkin.Neulon+välillä+sukkia+ja+lapasia,+niitä+tulee+nopsaan+ja+tyytyväisenä+voi+tekeleitään+katsella.Joulupuu+keräykseen+vien+mitä+jäljelle+jää,+kun+tarvitsevat+ovat+omansa+ottaneet,+kälyni+eilen+kävi+hakemassa+jotain.Samaa+mieltä+kanssasi,+että+herkkyydestä+voi+kertyä+jopa+painolastia,+liian+herkkä+ihminen+huomaa+asioita+joita+ei+tämän+päivän+kovaksi+kehittynyt+ihminen+edes+aavista.Silmien+sahalaita+kuviot+silmiini+joskus+saan,+oire+kai+migreenistä,+herkistymistä+en+sen+tullessa+ole+huomioinut,+ehkä+vaan+en+osaa+yhdistää+mihinkään.Eliaana++ja+ynnämuu+saunan+ylistystä+kirjoittivat,+sen+nautittavuuteen+minä+myös+lukeudun,+oli+taas+illalla+niin+raukea+ja+hyvä+olo,+kun+löylyistä+osani+sain;)Onhan+tuo+sauna+järven+rannalla+ihan+toista,+mutta+joskus+toisten+mökeillä+saan+sitäkin+ihanuutta+nauttia,+ja+mökkini+aikoihin+monta+kertaa+viikossa,+nyt+elämä+on+tätä,+kiitollinen+olen+kerrostaloni+annista.Ompelusta+en+tykkää+ja+vetoketjun+ompelua+vältän,+meillä+suutari+tekee+tämän+homman,+mielelläni+ainakin+pitkät+vetoketjun+korjaukset+hänelle+vien.Jospa+tämä+tällä+kertaa+"täältä+tuulentuvasta"+riittääkin;)Kaunista+ja+iloa+antavaa+pakkaspäivää+toivotan;)
  12. Huomenta,+nyt+melko+varhain,+katsoin+kelloa+ja+se+oli+mielestäni+puolikuusi,+mutta+se+olikin+puoliviisi+ja+nyt+tässä+harmittelen+tunnin+erehdystäni+ja+sitä+etten+enää+kelloakaan+tunne;)Tämä+sattui+jo+toisen+kerran,+aiemmin+kello+oli+puolenyön+aikaa+ja+minä+aamuvoimisteluani++tein,+vilkaisin+kelloa+ja+niin+siinä+selvästi+oli+23,25,+onkohan+tämä+miten+huolestuttavaa?Pitänee+ostaa+kello,+missä+vain+kaksiviisaria,+nykyisessä+on+neljä.Onnea+vaan+Makriina,+kyllä+sitä+saa+hyvillään+olla,+kun+kunto+noinkin+hyvä,+minulla+jatkuvana+yksi+pilleri,+vähällä+olen+minäkin+päässyt.Onhan+noita+vaivoja+omiksi+tarpeiksi,+mutta+arvot+kuitenkin+hyvät,+kun+kaikki+verenpaineet+ja+muut+on+pysyneet+aisoissa.Jospa+tuo+pirtti+nurkan+taa+siirtyy,+ei+huolta,+näin+ne+poistuu+lukitsemattomatkin,+eka+kerran+olikin+tämä+ylläpidon+sulkeminen.Koulumatkoista+olette+kertoilleet,+minulla+aina+ollut+koulu+lähellä,+joten+en+matkoista+osaa+kokemuksia+kertoa,+mutta+olisihan+sitä+sen+ajan+koulun+käynnistä+jutusteltavaakin,+mutta+jääköön.Noita+kovia+pakkasia+kuitenkin+olen+kokenut,+mistä+ynnämuu+mainitsi,++35+asteen+pakkasella+kävelin+lenkkini+kymmenen+vuotta+sitten,+nykyisin+jo+kymmenen+asteen+pakkanen+puhuttaa.Mielestäni+nykynuoria+hoosataan+aivan+liikaa,+johan+siinä+omatahtoinen+into+mihinkään+häviää,+kun+kaikki+valmiiksi+tehtyä.Luin+aamun+lehdestä+tietokirjailija+P.Pölösen+esitelmän+tiimoilta+kerrottua,+tulevaisuuden+osaajia+yhdistää+luovuus,+mielikuvitus+ja+empatia,+eikö+tästä+ole+pirtissäkin+puhuttu+ja+nykynuorilta+liian+valmiina+kaikki++tehtynä+nämä+asiat+puuttuvat.Brinkkala+häpeillen+kerron,+että+ei+jouluksi+peittoni+joudu,+lanka+loppui+ja+niin+tympääntynyt+olen+koko+hommaan,+että+kaappiin+laitoin+odottamaan,+jospa+ensi+jouluksi+valmiiksi+tulee.Ei+siitä+monta+lappua+enää+puutu,+mutta+reunuksen+tekemisessä+vielä+iso+homma,+liian+ohuesta+langasta++aloin+koko+hommaa+tekemään.Kuusisäikeinen+kalalanka+on++ohutta+tuohon+asiaan.Nuo+joululaulut+mitä+yleisötilaisuuksina+on+joka+joulu+pidetty,+ei+joka+paikassa+onnistu,+mukava+että+pääsit+tuon+nautinnon+kokemaan+fiinufammu+ja+lisää+vielä+luvassa,+kyllä+siitä+joulumieli+kehittyy;)Uskon+kaiken+onnistuvan+kyläreissujasi+myötenRamoona+puhut+asiaa,+kyllä+saa+olla+masentunutkin+ihan+oikeasti,+ei+ihmisen+tarvitse+ylipirteää+esittää,+jos+mieli+maata+mataa,+mutta+jatkuvasti+siitäkin+vakavia+seurauksia+voi+tulla.Kuitenkin+oman+itsensä+hyvin+voinnin+vuoksi+ne+valoisat+ajatukset+soisi+suuremmissa+määrin+elämään+kuuluvan,+näin+voittaisi+pienet+harmitkin.Tuo+herkkyys+on+myös+yksi+asia,+mikä+ihmiselle+olisi+jossain+määrin+tärkeää,+puhun+nyt+mielen+herkkyydestä,+en+sairautta+aiheuttavasta,+mitä+myös+paljon+ilmenee.Herkkä+ihminen,+jolle+on+ilo+ja+suru+helppoa+tuoda+esille,+on+myös+ymmärtävä,+empatiaa+omaava+useinkin,+hän+pystyy+samaistumaan+kanssaihmisten+mielen+liikkeisiin.Minä+itken+hyvin+olemattomista+asioista,+joskus+liikutun+aivan+pienestä,+nauramaan+minua+ei+helpolla+saa,+joskus+sitten+hysterian+puolelle+nauruni+menee,+kun+väsynyt+olen.Tuotakin+olen++pohtinut,+miten+ihmiset+lukevatkaan+näitä+viestejämme,+kun+en+koskaan+mitään+ilkeyttä+ole+viesteissäsi+nähnyt+demeter.,+samat+syytökset+olen+minä+myös+saanut,+vaikka+en+viestejäni+kovinkaan+ilkeiksi+ole+kokenut.Näin+se+menee,+meillä+kaikilla+on+oma+ymmärryksemme,+kateutemme,+mitkä+jokainen+omalla+tavallaan+tulkitsee.Ajatelkaamme+näin,+nuo+viestit+mitkä+on+käsitetty+väärin,+on+lukijan+omaa+mielen+liikettä+ja+sallikaamme+nekin;)Nyt+kone+kiinni+ja+päivän+puuhiin,+kellokin+jo+näyttää+työaikaa;)