Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kauniina+,+aurinkoisena+saan+herätä+tähän+äitienpäivä+aamuun,+taivas+niin+pilvetön+ja+avara,+ei+yhtään+lintua+lentämässä,+rauha+lepää+kaiken+yllä.Ei+edes+tämä+tämän+ajan+harmi+tule+ajatuksiin,+niin+kauniina+koen+näkymäni.Luin+sini-sirkun+linkin+kautta+Martta+Wendelin+elämästä,+niin+paljon+samaa+koen+useinkin,+värien+kauneutta,+luonnon+ihanuutta,+elämisen+rikkautta,+ilman+mammonaakin+sen+voi+kokea.Olen+joskus+nähnyt+elokuvan+jossa+Martta+ja+muistaakseni+Eino+Leino+olivat+rakastava+pari,+hyvin+koskettava+oli+se+elokuvakin.Tänään+kuitenkin+elämme++tätä+aikaa+ja+nyt+onnittelen+kaikkia+suomen+äitejä,++heitä+joilla+jokaisella+on+paikka+lapsien+sydämessä.Olipa+lapsuus+minkälainen+tahansa,+äiti+on+jo+sanana+niin+lämmin+ja+turvallinen.Vielä+tänäänkin,+tähän+ikään+päässeenä,+äiti+tuo+mieleen+kaiken+sen+mitä+häneltä+sain,+rakkauden+joka+oli+aidoista+aidoin.Poikani+soitti+aamu+varhaisella+onnittelut,+äidilleen,+se+lämmitti,+miniä+maljaköynnöksen+oven+raosta+jo+eilen+toi.Tytär+toi+ruusut+mökille+lähtiessään+ja+lupasi+haudalla+käydä+tänään+mummoaan+ja+minun+äitiä+muistaen.Kaikki+on+hyvin,+ehkä+tänään+muistavat+sitten+jälkipolvet+mummoaan+soitellen.Olen+sini-sirkun+kanssa+samaa+mieltä,+kyllä+rakkautta+voi+tuntea,+vaikka+kuvan+välityksellä,+siihen+tarvitaan+hiukka+mielikuvitusta+ja+se+on+menoa+mielen+kanssa,+toki+todellisuus+on+toista.Toki+vanha+ihminen+rakkauden+muistaa+ja+voi+kokea+saman+omassa+mielessään.Todellisuus+on+muuta,+mutta+haaveita,+unelmia+voi+kokea+vanhakin,+ja+niitä+onneksi+on+mahdollista+tuntea,+jos+niin+itselleen+sallii.Eliaana+olet+melkoinen+nainen,+puut+pilkkoontuu,+olipa+sitten+isoja+tai+pieniä.No+olen+kuullut,+että+ei+se+voima+yksin+ole,+pitää+osata+tekniikka+ja+kaikki+sen+myötä+helpottuu,+isot+ja+raskaat+työt+onnistuvat.Sinulla+on+monta+saunaakin,+vara+valita+mikä+milloinkin+on+paras,+varmaan+se+lähellä+järveä+voiton+vie;)Vaatimattomuus+noiden+kesäpaikkojen+kohdalla+on+joskus+kauneutta,+ei+kaikkea+voi+rahalla+eikä+edes++tarvitse+hienoksi+laittaa,+se+luonto+mökeillä+pitäisi+mielestäni+olla+se+nautinnon+antaja,+pientä+on+se+mitä+ihminen+loppujen+lopuksi+tarvitsee.+Hyvää+äitienpäivää+toivotan+minä+myös+kaikille,olkoon+päivänne+onnellinen;)
  2. Huomenta,+taas+on+sitten+pilvinen+päivä+tulossa,+yöllä+on+vettä+satanut.Annoksittain+tuota+aurinkoa+on+saatava,+ettei+totuta+liian+hyvään;)Koulut+alkavat+tulevana+torstaina+ja+lehteä+tutkiessa+satuin+niistä+hankaluuksista+lukemaan,+mitä+siitäkin+eteen+tulee.Ajatus+menee+vähän+niskurointi+puolelle,+vaikka+kuinka+suojia+laitetaan,+eikö+se+tauti+kumminkin+pääse+leviämään,+jos+niin+haluaa,+arvoitushan+tuo+tuntuu+olevan+kaikille.Olette+hyvää+mieltä+kertoneet+lastenne+ja+lastenlasten+onnistumisista,hyvillä+mielin+minä+myös+sain+tietää,+että+lapsenlapseni+lapsi,+oli+saanut+kaikista+aineista+kiitettävän,+pojalle+aika+saavutus,+tämä+ammatikoulusta.Heinäkuussa+astuu+valtion+harmaisiin+ja+sen+jälkeen+uudet+suunnitelmat+varmaan+syntyy,+koska+nyt+valmiiksi+päässeenä+ei+enää+innostakaan+saavutettu+ammatti,+uutta+aiko+aloittaa.Ramoona+puhuit+sota-ajan+äideistä,+kyllä+se+aika+opetti+äitejä+selviämään+monesta+asiasta,+taitoja+kasvoi,+melkein+mahdottomasta+tekivät+totta.Kaiken+puutteen+ja+pelon++aikanakin+vaan+jaksoivat+yllä+pitää+toivoa+kodin+asioista.+miehiensä+kaipuusta+huolimatta.Makriina,+nyt+voit+istua+päiväkaudet+telkkarin+ääressä,+katsella+monenlaisia+ihmeitä+maailman+eri+laidoilta.Itse+olen+ihastunut+aasialaiseen+kulttuuriin,+miten+se+elämä+onkin+toisenlaista+vielä+tänä+päivänäkin,+tosin+suurkaupungeissa+elävät+viimeisen+muodin+mukaan,+kellä+siihen+varaa+on.Hyviä+osasuorituksia,+olen+melkein+rakastunut+Pohjois-Korealaiseen+komeaan+kapteeniin,+hänen+rehelliseen+elämän+tapaansa,+tosin+mielikuvituksellisia+ovat+osin+ja+kertauksia+paljon,+mutta+silti+viihdyttää.Etelä-Korealainen+nainenja+tämä+kapteeni+kohtaavat+ja+voi+niitä+käänteitä+mitä+kuvataan;)Tuo+numerointi+on+mielessä+käynyt,+mutta+ajattelin,+että+ei+niin+useasti+uusia+Noja-tuolia+synny.+mikä+nyt+kuitenkin+on+tapahtunut.Eliaanalla+mahdollisuuksia+saada+kalansaaliita,+kyllä+mieli+palaa+ongelle+minullakin,+jaksaisin+isonkin+saaliin+perata,+jos+saisin+ongen+käteen;)Syntyisi+kalakukkoja+ja+muuta+kalaherkkua.Ynnämuu+valittelit+uupumista,+taitaa+olla+melko+yleinen+vaiva,+melkein+joka+ilta+torkahdan+pienen+tovin+tuolissa+istuen,+taju+vaan+lähtee,+sitten+herään+ja+olen+virkeä;)Sallitaan+nämä+pienet+torkut,+se+on+bonusta+tämän+ikäisille;)Olet+melkoisen+tarmokas+nainen+korpikirjailija,+en+varmaan+noihin+hommiin+pystyisi,+mitä+sinä+teet.Ehkä+vauhti+hiljenee+kun+kymmenen+vuotta+saat+lisää,+en+halua+pahanilmanlintu+olla,+mutta+näin+kävi+minulle.Miaelina+kertoilit+luonnon+kauneudesta,+sitä+onkin+ollut+syytä+katsella,+taivas+mitä+ihanampia+ilmiöitä+esiin+tuo,+kuva+oli+minunkin+otettava+oli+niin+erikoinen+näkymä.Kurkiauroja+en+ole+nähnyt+lentämässä,+en+hanhiakaan,+kiertävät+muita+reittejä,+pari+joutsenta+kuitenkin+olen+havainnut.Sini-sirkku+säveltää+ruokien+kanssa,+saaden+himoja+esiin+lukijoilta,kun+kerrot+mitä+aikaan+saat+ja+miten+osaat+yhdistellä+pienetkin+tarpeet+ateriaksi+asti.Nyt+minulla+lihapullien+teko+suunnitteilla,+en+ole+aikoihin+niitä+tehnytkään,+perunamuussia+ja+porkkanoita,+loraus+kermaa+kastikkeeseen,+arvaatte+että+maistuu.Perusruokaa+ja+sitä+kehoittelevat+tekemään+lehdissäkin,+sipulin+suuri+kuluttaja+olen+ja+senkin+sanotaan+olevan+terveyttä+yllä+pitävää,+samoin+kaali+kuulu+minun+ruoka+tottumuksiin.Joillekin+juuri+nämä+eivät+kelpaa+ollenkaan,+niin+erilaisia+on+makunautinnotkin.Vietetään+äitienpäivän+aattoa++ja+huomenissa+sitten+puhelin+pirisee;)
  3. Huomenta+ja+kauniiseen+auringon+paisteeseen,+eilinen+oli+pilvisempi,+mutta+nyt+taas+kirkasta+läpi+taivaan.Kyllä+tämä+elämä+aivan+mukavalta+tuntuu,+vaikka+nuo+ikävät+asiat+meinaa+päälle+tunkea,+ei+niistä+pääse+eroon+vaikka+ei+haluaisi+kuulla.Eilen+sitten+jotakin+hölläämisen+merkkejä+tiedotettiin,+mutta+vaikea+on+ymmärtää+mitä+ne+sitten+onkaan.Rajoitettuna+osin+mennään+ja+aina+vaan+sekaisemmaksi+tuon+tiedottamisen+kanssa+menevät,+ei+tavan+ihminen+jaksa+mukana+pysyä.Oppositio+vaatii+tarkennuksia+ja+toiset+yrittävät+selvitä+pykälien+viidakossa,+vaikea+asia+on+päättäjille+sanoa+mikä+on+oikein+ja+miten+toimitaan.No+eipä+minun+huolia,+yritän+mukana+pysyä+ja+ohjeita+kuunnella.Korpikirjailija+vaan+mökkinsä+kaunistamista+jatkaa,+miten+upea+siitä+tuleneekaan,+varmaan+viihtyisä+ainakin.Haikeana+minäkin+katselen+noita+ohjelmia+missä+pihoja+kaunistellaan,+en+ihan+kaikkea+itselleni+ottaisi+mökki+miliöön,+liian+isot+terassit+karkottavat+luonnollisuuden.Mökillä+kumminkin+luonto+ja+se+aitous+olisi+mielestäni++kauneinta,+mutta++makuja+on+monenlaisia,+onneksi+niin+voi+ollakin.Ynnämuu+puhut+taas+asiaa,+ei+noihin+kannanottoihin+juurikaan+auta+uskoa,+yksin+tuo+kasvosuojus+on+aiheuttanut+epätietoisuutta+monella+taholla,+toivottavsti+ei+kuitenkaan+pakolliseksi+tule.Pitäisi+ainakin+ensin+tietää+mistä+tuollaisen+hankkisi,+joka+kaiken+suojan+antaisi.Nyt+on+muotikin+saatu+mukaan+ja+suojuksia+tehdään+muihin+asusteihin+sopiviksi,+ovatko+sitten+suojaa+tarpeeksi+antavia,+on+asia+erikseen.Voihan+olla,+että+joillekin+tuokin+asia+on+mieltä+piristävä.Kauppaan+aioin+minäkin+tästä+lähteä+ja+apeekki+asiat+siinä+sivussa+hoidan,+mitään+muuta+erikoisempaa+ei+tiedossa+tänään.Odotellaan+rauhaisasti+mitä+tuleman+pitää,+kai+sitten+kesäkuun+alussa+jotain+suuremmin+tapahtuu.
  4. Huomenta+ja+ihanaa+kevätsäätä,+eilisen+tapaan+aurinko+paistettaan+jakaa,+niin+hyville+kuin+pahoillekin.Koronasta+oli+aamun+paikallinen+lehti+kirjoituksia+täynnä,+toistoja,+joita+saa+jatkuvasti+kyllästymiseen+asti+kuulla.Kamala+se+tauti+on,+jos+kohdalle+sattuu+näin+sain+myös+kertomuksen+lukea+taudin+kokeneen+viestinä.Onhan+keuhkokuume+aina+ollut+vakava+vaiva,+ainakin+ikäihmisille,+jos+tämä+nykyinen+muutakin+vaivaa+vielä+lisää,+voi+uskoa+vakavan+asian+kysymyksessä+olevan.Minun+ajatukset+ja+uskomukset+on+sillä+linjalla,+että+tauti+iskee,+jos+niin+on+kohtalo+sen+määrännyt.Kohtaloon+tai++olkoon+vaikka+sattumus,+siihen+uskon,+miten+piti+sotakin+tulla,+että+minä+mieheni+tavoitin+ja+juuri+tänne+minun+kotimaisemiin+osasi+kotiutua.Kysymyksiä+monista+asioista+syntyy,+miten+juuri+näin+piti+tapahtua,+yhtä+kysymystä+koko+elämä+onkin.Kyllä+eilen+oli+tämän+kevään+lämpimin+päivä,+sen+huomasin+minä+myös+painiessani+parvekkeen+puhdistuksessa.Neljä+tuntia+tein+töitä+uutterasti,+lopputulos+onnelliseen+hymyyn+suun+veti.Ensin+tyhjentäminen+ja+muu++valmistautuminen,+sitten+urakointi+itse+laseissa,+kahteen+kertaan+vielä+jouduin+pesemään,+kun+lopputulos+ei+tyydyttänyt,+mutta+nyt+on+syytä+onneliseen+oloon;)Nyt+kelpaa+kukkien+ja+tomaattijen+kasvaa+ja+lopuksi+minä+tuoliin+istahdin+ja+nokoset+otin.Huimausta+ei+tullut,+niskatuen+kanssa+osin+pelasin,+pakko+oli+laittaa,+kun+niin+korkeat+on+lasit,+pää+kenossa+oli+työ+tehtävä,+mutta+voitto+oli+minun;)Tänään+sitten+lenkkimatkalla+oleville+penkeille+istahdan+ynnämuun+tapaan,+taukoa+on+kävelylle+annettava.En+pahaksi+pistä+vaikka+joku+juttukaveri+viereen+sattuisi,+siis+välimatka+muistaen.Kissamummo+voit+olla+hyvinkin+hyvillä+mielin,+kun+koiraystävä+vierellä+kulkee,+kyllä+se+paljon+tunteitasi+aistii+ja+sujuvasti+kuuntelee+puhettasi.Kaikki+pitäisi+minullakin+olla+ihan+ok,+mutta+silti+jotain+kaipaa,+ehkä+se+on+vapaus+mikä+osin+on+nyt+viety+ja+tuo+uhkakuvien+ainainen+esiin+tuominen+kyllä+mielialaan+vaikuttaa.Voimistelusta+aamuisin+en+kuitenkaan+ole+luopunut,+kuvittelen+että+jotain+vaikutusta+on+kuntooni.Makriina+kyseli+tuota+kampaajaan+menoa,+minä+itsepäinen+mummo+vaan+kävin+tukan+siistittämässä+ja+taisin+hyvin+selvitä.Kampaajalla+oli+suojus+ja+käsidelit+joilla+hän+sekä+minä+puhditauduimme,+ei+harmia+ole+ilmaantunut,+samoin+kaupassa+olen+käynyt+itse+ja+sekin+sujunut+hyvin,+ne+välimatkat+muistaen.Ei+noissa+mistään+juttukavereita+liion+oli+lähelle+tullutkaan,+jokainen+toisensa+kaukaa+kiertää.Paikkakunnallani+edelleen+tuo+viisi+tartuntaa,+jospa+selviäisimme+tällä.Tuo+olisikin+oiva+ajankulu,+laivanupotusta+koneella+olen+joskus+pelannut+ja+vähän+muitakin+pelejä,+aika+nopsaan+hurahtaa.Nyt+sitten+voin+hyvillä+mielin+jatkossa+vaan+pientä+pölyjen+jahtaamista+suorittaa,+kun+joka+nurkka+on+koluttu,+syksyyn+näillä+mennään,+sitten+uusinta,+jos+näin+on+sallittu.Nautitaan+nyt+ihanasta+säästä,+se+meidän+murheenlaaksossa+kulkijoille+on+nyt+suotu,+ainakin+tänne+meidän+kulmille.Pitäkää+lippu+korkealla;)
  5. Huomenta,+hyvin+kauniiseen+aamuun+sain+herätä+ja+nyt+sitten+on+toimintapäivä.Vihdoin+sain+tarmoa+sen+verran,+että+päätös+syntyi,+tänä+iltana+voin+nauttia+puhdistetusta+parvekkeesta+ja+kirkkaista+laseista.Tulikohan+luvattua+liikaa,+koskaan+ei+tiedä+mitä+harmeja+tielle+tulee,+mutta+sanon+nyt,+että+yritän+näin+toimia,+onko+illalla+katsomassakaan+sekin+epävarmaa.Onnea+vaan+Makriina+uudelle+telkkarille,+kun+nyt+sen+saat,+kyllä+on+mukavampi+isosta+katsella+kuvia,+esimerkiksi+Areenalta+ja+onhan+mahdollisia+maksullisia+kanavia+aika+paljon,+minä+en+ole+yhtään+maksullista+ottanut,+poikani+siivellä+tätä+yhtä+katselen.Vääriä+kuvia+antavat+vahingoista+mitä+sarjoissa+tapahtuu,++tuon+olen+minäkin+pannut++merkille,+todellisuudessa+se+ei+ole+mahdollista,+mutta+käsikirjoittajille+se++on+.Liian+tarkkaan+ei+pidä+näitä+tulkita,+totuus+on+tarua+ihmeellisempää;)Minulla+ei+noita+kotitalous+ähennyksiä+ole,+joten+voin+sen+unohtaa.Sini-sirkku,+en+tietenkään+tarkoittanut+voimia+kuluttavaa+selailua,+vaan+henkistä+tai+onko+parempi+sana+viitseliästä,+koska+minä+en+selaile+tai+etsi+tietoakaan++mistään.Laiskuuskin+voisi+sopia+syyksi,+tai+oppimisen+halu,+en+jaksa+enää+mitään+uutta+hakea,+kun+entisetkin+päästä+katoaa;)Kymmenen+pistettä+sinulle,+oletkin+aikamoinen+mestari+joka+alalla+ja+muistikin+pelaa+sinulla+hyvin.Tunnustettava+on,+että+kaikista+ei+ole+kaikkeen+innostumaan,+minä+yksi+paikoilleen+jämähtänytKatsoin+juuri+elokuvan+missä+nainen+oli+opiskellut+hyvin+arvosanoin,+meni+naimisiin,+oli+kotiäiti+ja+seitsemän+vuoden+jälkeen+yritti+hakea+töitä,+tämä+ei+onnistunut+valtiossa+josta+elokuva+kertoi,+hän+oli+jäänyt+kehityksestä+jälkeen+ja+niillä+hyvillä+arvosanoilla+ei+työtä+saanut..Tuli+mieleen+ynnämuun+maininnasta+työehtosopimuksen+tulkinnasta,+niin+se+taitaa+olla+täällä+meilläkin,+tieto+vanhenee,+kehitys+muuttaa+piankin+asioita.Luulen+kyllä,+että+täällä+painaa+kuitenkin+hyvät+arvosanat+paremmin+työtä+hakiessa,+kuin+maassa+mistä+tämä+tietoni+on.Se+oli+elokuvassa,+ehkä+korostetusti+tuli+esiin.Eipä+tuosta+tarvitse+olla+edes+harmissaan,+varmasti+perusideat+kuitenkin+hyvin+hallitset+kokemustesi++saaneena.Eihän+sitä+meinaa+uskoa,+että+ulkona+on+monista+tämän+päivän+asioista,+vaikka+mukana+seuraakin+tapahtumia.Olen+kyllä+sitä+mieltä,+että+mustarastaan+nokka+on+keltainen,+ja+kyllä+se+sen+puhtaana+näkyy+pitävän+jatkuvasti+söipä+mistä+tahansa.Lintuja+seurailin+aika+paljon,+silloin+kun+siihen+oli+mahdollisuus,+nyt+lajit+on+vähissä.Keittiön+ikkunan+edessä+on+liikennemerkki+ja+sen+päällä+istahtaa+silloin+tällöin+jokunen+lintu,+harakasta+varpuseen+useimmiten,+naakkoja+ja+talitiaisia+myös.Laittelin+pullia+pelliltä+rasiaan+ja+harakka+istahti+merkin+päälle+ja+hyvin+tarkkaan+seuraili+puuhiani,+pyysin+kahville,+mutta+eipä+ollut+innostunut,+kyllästyi+ja+lehahti+lentoon.Siinä+sitten+taas+kerran+huomasin+tapani+puhella+yksin,+tai+olihan+kohde+edessä,+mutta+ei+suostunut+sanomaan+mitään.Minun+ystävän+syntymäpäivät+oli+maaliskuun+lopulla,+täytti+85+vuotta+ja+kutsuja+siirrettiin+toukokuun+loppuun+ja+nyt+näyttää+mahdolliselta,+että+onnistuvat.Kyllä+nuo+helpotukset+on+tervetulleita,+toivoa+vaan+pitää,+että+ei+takapakkia+tule.Toivottavasti+ei+elämämme+todella+muutu+"kahden+metrin+elämäksi"+joista+ministerit+ennusteita+antoivat,+kunpa+tästä+kokemuksesta+selviäisimme+pienin+vaurioin,+talouden+kohdalta+se+ei+onnistu,+sillä+niistä+varmaan+jää+mittavasti+maksettavaa.Nyt+alkaa+olla+aika+siirtyä+tuonne+parvekkeelle,+että+selviän+ennen+auringon+paisteen+tuloa,siitä+ei+pesuhommani+tykkää,+voikaa+hyvin+ja+auringon+paistetta+kaikille.
  6. Huomenta+viikon+alkuun+ja+puolipilviseen+säähän,+eilen+satoi+melkein+koko+päivän.Luonto+muutti+väriään,+vihreyttä+syntyi+joka+paikkaan.Kauhukuvia+en+katso+minäkään,+brinkkala+niistä+mainitsit,+nykyään+katselen+paljon+Netflixsiä,+kun+poikani+liitti+oman+katselukanavan+piirin,+näin+ei+maksuja+minulle+tule,+olikohan+neljä+mikä+on+katselijoiden+määrä+saman+laskun+kautta.Sieltä+tulee+monenlaista+ohjelmaa,+valintaa+paljon,++kulttuuri+on+niin+erilaista+monessakin+katseltavassa,+että+mielenkiintoa+riittää,+kun+löytää+oikeat+aiheet.Makriinan+mielipiteisiin+yhdyn,+puhetyyli+on+todella+huonoa,+selvää+ei+millään+meinaa+saada.Tuosta+selkeydestä+haluan+kiitokset+antaa+nuorille+naisministereille,+hyvin+osaavat+sen+taidon.+Sini-sirkku+jaksat+paljon+selata+tätä+tietokonetta,+minä+myös+tykkäisin+jos+joku+minulle+noista+historia+maailmoista+kertoisi,+itse+en+jaksa+näitä+etsiä.Tuosta+Varkaus+nimestä+vielä,+alunalkaen+se+oli+Warkaus+ja+siitä+kova+kiista+käytiin,+mutta+kielitoimiston+kanta+sitten+hyväksyttiin,+ehkä+tämä+W+alkuinen+oli+mieleisempi+ruotsinkielisille,+joita+täällä+paljon+aikoinaaan+asui,+johtuen+tehtaista+joiden+johto+oli+muualta.Noista+yhteisistä+tapaamisista,+Miaelina+ja+kissamummo+kerroitte,+onnistuuhan+se,+tosin+ei+samaa+ole+kuin+aiemmin+on+ollut,+mutta+kuitenkin+jutella+voi+ja+ihastella+lasten+touhuja.Minun+kohdalla+on+niin,+että+mummoja+on+niin+paljon,+että+tämä+kaikkein+vanhin+saa+jo+melko+rauhassa+olla.Ramoona+kirjapiiriä+kaipasit,+ehkä+se+nyt+voi+alkaa+toimimaan,+jos++pienemmät+piirit+sallitaan+alkavan+ja+kirjastossakin+ehken+saa+käydä.Neeassa+kerroit,+että+et+yksin+ole+ollut,+toivotaan+että+näin+saat+jatkaakin.Minulle+tuli+mieleen,+kun+mieheni+eläessä+kaipasin+aamuisin,+että+olisin+saanut+istua+kahvipöydässä+joskus+yksin,+mutta+mieheni+oli+yhtä+virkku+kuin+minäkin+ja+alakertaan+tuli+perässäni.Ärsyynnyin+usein+vielä+niistä+lököttävistä+trikkooyöpuvun+housuista,+en+tietenkään+maininnut,+yleensä+mieheni+oli+hyvin+tarkka+ja+tyylinsä++tunteva,+massaan+ei+halunnut+kuulua.Muistan+senkin+miten+hän+vilttihattua+rupesi+pitämään,+niitä+ei+kaduilla+näkynyt,+ei+aikaakaan,+kun+se+yleistyi.Kai+se+jotakin+erillaisuuden+kaipuuta+oli+ja+hän+halusi+olla+oman+tiensä+kulkija.Varmaan+en+kovin+kaunis+näky+aamuisin+ollut+itsekään,+mutta+koskaan+hän+ei+minua+arvostellut.Nyt+en+huomaisikaan+moista+asiaa,+tyytyväinen+olisin,+kun+aamukahville+kanssani+istuisi,+niin+se+ihmismieli+toimii.Kesäteatterissa++käymme+yleensä+jossakin+kauempana+ydistyksen+kanssa,+mutta+nyt+sekin+ilo+poistui+tämän+taudin+mukana.Naapurikylässä+on+harrastusryhmän+teatteri++kesäisin+nähtävissä,+mutta+nyt+ei+sitäkään.Samoilla+linjoilla+minäkin+ynnämuu+kanssasi,+asioin+kaupoissa+itse,+ehkä+paljon+vähemmän+mitä+ennen,+mutta+hyvin+on+onnistanut,+ruokaa+ylihypäten,+painon+kanssa+tulee+ongelmia.Yritän+sen+parin+kilometrin+lenkin+tehdä,+pidempi+saisi+olla,+mutta+hyvä+näinkin.Meinasin+että+tänään+alan+tuon+parvekkeen+kuntoon+laittamaan,+mutta+pilveen+vetää+paksummalti,+joten+jääköön,+kyllä+siellä+tuoli+odottaa,+jos+jossain+vaiheessa+aurinko+esiin+tulee,+sinne+minäkin+menen;)Minulla+ei+aikaa+ole+olevinaan+käydä+palstoja+sen+paremmin+arkistoakaan+tutkimassa+tai+taitaa+olla+kiinnostuksen+puute+suurempi+este.Minua+ei+suuremmin+kiinnosta+toisten+tekemiset,+mutta+nautin+ehkä+juuri+siksi+tästä+nojatuolin+annista,+se+on+mielekästä+sopuisuudellaan,+kiitos+siitä+kaikille+kirjoittajille;)Näin+se+viikko+alkuun+on+laitettu,+tietoja+en+ole+kuunnellut,+mitä+helpotuksia+on+luvassa+tähän+arestissa+oloon.Kai+ne+päivän+mittaan+useastikin+kerrotaan.Olisi+mukava+ajatella,+että+jokin+asia+korjaantuu+ja+tauti+niskansa+pikkuhiljaa+taittaa.Hyvää+viikonalkua+!
  7. Sunnuntaiaamussa+jälleen+eletään+ja+vettä+sataa,+nyt+luonto+saa+kaipaamaansa+vettä,+kun+velä+yötkin+lämpenee,+niin+kesän+tuloa+ei+estä+edes+korona;)Kirjoittajien+kohdalla+on++puutosta,+pihatyötkö+ne+saa+viestittelyn+unohtumaan?Olipa+syy+mikä+tahansa,+niin+yksimielisesti+päätöksen+olette+tehneet,+ei+viestiä+tänään;)(siis+eilen)Kiitos+ynnämuu,+ettet+minua+yksin+jättänyt+nojatuoliin+istuskelemaan,+aika+paljon+sinun+varaasi+laskenkin,+puutoksen+hyvin+huomaa,+ellet+viestiä+laita.Hurskaisen+elämää+olen+myös+ajatellut,+mitä+hänelle+kuuluneenkaan?Onhan+se+niin,+että+nämä+kymmenet+niitä+harvennuksia+tekee+ja+tietoa+ei+saa,+kun+näin+virtuaalituttuja+olemme.Meillä+vielä+saunakielto+tämän+kuukauden,+hieman+ihmettelen+sitäkin,+kun+täälläpäin+saunat+ovat+monellakin+käytössä.Siivottua+tuli+minun+myös+ja+nyt+oli+sitten+suurempi+homma+kylpyhuone/+VC-tiloissa.Pesin+katosta+lattiaan+ja+harmittelen,+kun+kaakeleiden+pintaan+jää+vesijäljet,+vaikka+kuinka+yritin+kuivailla.Melkoista+taiteilua+oli+homma+muutenkin,+kun+lavuaarin+alla+on+viemäri+ja+on+niin+hankala+puhdistaa,+hauskaa+olisi+katsojalla+ollut,+kun+puuhiani+olisi+seurannut,+siinä+polvillaan+ja+väliin+mahallaankin+piti+olla,+no+nyt+puhdasta+kuitenkin+siltäkin+osin.Nyt+enää+tuo+parveke+ja+sitten+on+kevät+siivoukset+tehty,+liian+iso+on+tämä+asuntoni+siivouksen+kannalta.Näyttää+niin+harmaalta+taivas,+että+tänään+ei+sitten+lenkille+viitsi+lähteä,+mutta+kai+se+aika+kuluu+jotain+touhutessa,+ruokia+uuniin+laitan,+hieman+suurempi+homma+siinäkin+ja+jos+vielä+pullia+paistaisin,siitäkin+on+tullut+sunnuntai+tapa;)Nyt+on+ollut+paljon+kirjoituksia+ikäihmisten+kotiin+sulkemisesta+ja+juuri+luin+lehdestä,+että+perusterve+70:nen+on+kuin+ennen+50:nen,+joten+turhaksi+on+koettu+tämä+karenssi,+mene+ja+tiedä.Paljon+kuitenkin+väitetään+yksinäisyyttä+aiheuttavan+ja+siinäpä+sitten+mieli+ajan+kanssa+mustuu.Päätökset+kumminkin+tehdään+"viisaampien"+taholla+ja+siihen+tyytyminen.Onko+sateinen+päivä+joka+puolella+maata,+ehkä+auringosta+voi+jossain+nauttia,+mutta++kyllä+se+paistaa+pian+tännekin+sitä+odottelemaan,+lepoa+ja+rauhaa+teille+kaikille;)
  8. Huomenta,+nyt+pilviseen+aamuun,+tosin+itätaivas+enteilee+mukavamman+sään+saapumista.Vanhasta+muistista,+onhan+lauantai+ja+siivoukseni++päivä,+joten+matot+on+parvekkeella;)Vappu+meni+ei+suuria+iloja,+jos+ei+surujakaan,+nyt+seuraavaa+isompaa+juhlaa+saamme+odottaa+juhannukseen+asti,+jospa+silloin+näkymät+olisi+jo+toiset.Noista+korpikirjailijan+suunnielmista+tuli+mieleeni,+miten+mökilläni++yritin+parannella+olemisen+iloja,+käytännöllisyys+oli+useinkin+mietteitteni+kohteena.Niinpä+sain+mieheni+tekemään+saunan+pesuhuoneeseen+yhteen+nurkkaan+poikkipuut,+joihin+sain+pesuvadit+alassuin+kuivamaan.Ärsytti+aina+saunaa+pestessä,+kun+piti+vateja+siirrellä,+että+pääsi+lauteet+pesemään+ja+ehkä+myös+lauteiden+kosteutta+näin+esti,+kun+vadit+ei+lauteilla+lojuneet.Minusta+se+oli+yksi+monista+parannus+ehdotuksistani+mitä+sain+aikaan,+koin+olevani+hyvinkin+fiksu;)Samaa+harrastaa+Ramoonakin,+varmaan+hauska+on+tuo+viiririvistö,+saapa+nähdä+tuleeko++samanlaisia+naapuristoon?Minulla+on+pieni+sähkögrilli+parvekkeella,+mutta+ei+tule+tehtyä+sillä+mitään,+yksinollen+ei+viitsi+mihinkään+erikoiseen+ryhtyä,+ehkä+kesällä+innostuisi,+jos+vielä+vieraita+saisi+seurakseen.Makriina+harmitteli+miten+ei+enää+samaa+nautinoa+"+Pieni+talo+preerialla"+anna.Liian+vanhaksi+tulemme,+sitä+jo+pohtii+kaikkia+mahdollisuuksia+ja+mielikuvat+ei+jaksa+kattaa+todellisuutta.Harmillista,+miksihän+kaikki+ajanoloon++vaatii+sitä+todellisuutta,+kyllä+mielikuvat+saisi+elää+vielä+meidänkin+elämässä,+liian+vakavaksi+menee+ihmisen+elämä.Kaiketi+tämän+pitkän+elämän+nähneenä+jo+turhat++harhat+katoaa++ja+sitä+totuutta+joka+paikasta+etsii,+näin+pilaten+kaiken+ilon.Minulle+punaviini+aiheuttaa+päänsäryn+ja+närästyksen,+ehkä+ei+pieni+määrä+kylläkään,+mutta+valkkarin+ystävä+olen,+jos+nyt+näin+voi+sanoa;)Miaelina+kerroit+noista+vanhusten+kuoliaaksi+sairastamisesta+tämän+koronan+vuoksi,+kyllä+se+siltä+tuntuu,+en+ihmettele+jos+kapinahenkeä+syntyy,+kyllä+yksinäisyyskin+voi+mieltä+sairastuttaa.Ahdistaa+pelkkä+ajatus,+että+joku+aivan+tavallinen+asia+on+kielletty.Ikävä+se+niitä+perheenjäseniä+on,+jos+vielä+pieniä+lapsiakin+on,+niinkuin+teillä+kaikilla+taitaa+vielä+olla,+minulla+jo+aikuisia+kaikki.Soitellen+ne+vapputervehdykset+tehtiin,+kuten+Neeassakin+kerroit+tehneesi,+onhan+se+kuitenkin+mukavaa,+että+se+oma+kumppani+siinä+vierellä+kulkee+juttu+kaverina;)Ei+ole+täälläkään+noita+sairastumisia+lisääntynyt,+se+viisi+todettua+on,+varautuneet+ovat+pahempaan,+mutta+minulla+vahva+usko,+että+sillä+selviämme.Pakkohan+tässä+on+ruveta+jotenkin+hölläämään+noita+ohjeistuksia,+ei+maailman+pyörät+voi+lakata+kokonaan+toimimasta,+sehän+olisi+kaiken+loppu.Loppuun+laitan+Kaarlo+Sarkian+runon,+hän+on+yksi+lempikirjailijani.Se+toivon+laulu+on,niin+kauan+kuin+se+helää,niin+kauan+ihminen+voi+taistella+ja+elääja+voida+enemmän+kuin+ihmisvoima+voi.Sää+kirkastuu,+nyt+hyvän+päivän++toivotuksiin+ja+jaksamisiin+lopetan;)
  9. Iloista+Vappua,+kauniina+päivä+alkaa,+kovin+lämmintä+ei+ole,+mutta+mitä+mainioin+sää++viettää+Vappua,+vaikka+omassa++kodissa+ja+näin+pakotettuna+sen+teemme.;)Rauhallinen+oli+eilinen+iltakin,+ei+liikennettä+niinkään+paljon,+kuin+yleensä+on.Poksautin+kuohuviini+pullon+minäkin+ja+yksi+pitkäjalkalasi+tuli+nautittua,+toista+ei+mieli+tehnyt.Kaadoin+ylijäämän+tavalliseen+pulloon,+ehkä+väljähtyy,+mutta+siinäpä+sitten+menee;)Myöhästyneet+onnittelut,+Miralle+kuin+Miialle,+kumma+että+en+muistanut,+vaikka+tyttären+tytölle+onnittelut+laitoin.Sillipurkin+ostin+minä+myös,+taitaa+jäädä+aukaisematta+odottamaan+niitä+tämän+kesän+uusia+perunoita,+suolasen+tarvetta+ei+ilmaantunut+tänä+aamuna;)Tyttäreni+meni+mökilleen,+kyseli++tarpeitani+ennen+lähtöä,+heille+se+mökkielämä+on++elämisen+tärkeimpiä+asioita,.En+ihmettele,+niin+oli+aikoinan+meillekin,+eläkkeelle+päästyä+toukokuusta+lokakuun+alkuun+siellä+eleltiin,+oli+parinkymmenen+minuutin+ajomatkan+päässä+kaupungista.Poikani+asustaakin+järven+rannalla+ja+naapurit+ei+ihan+lähellä,+melko+erakkona+voivat+elää.Makriina+pohdit+noita+pörriäisten+ravinnoksi+kelpaavia+voikukkia,+ne+on+kyllä+sitkeitä+kasvamaan,+vaikka+nurmikon+leikkauksen+jälkeenkin,+joten+eiköhän+sitä+herkkua+pörriäisetkin+saa;)Pionikin+melkoisen+sitkeä+on,+aina+uutta+alkua+työtää,+vaikka+kylmyys+veisikin+ekat+nousut,+komea+on+kukka,+mutta+niin+lyhytaikainen+ja+siivoton+kuihtuessaan.Olisiko+ne+ohjelmat+Areenalla,+eikös+se+ole+se+Ylen+uusinta+paikka?Hajuvedestäkin+sanotaan+olevan+apua+karhujen+karkoittamiseen,+näin+kertovat.Harmi+se+on,+jos+metsäretket+joutuu+pelon+vuoksi+jättämään,++eiköhän+se+kuitenkin+aika+harvinaista+olisi+karhu+tavata,+vaikka+kokemuksia+on+myös+kohtaamisista+kerrottu.Neeassa,+hauskaa+Vappua+sinne+terassille;)Anonyymi+mainitsit+tuon+ohittamisen,+minkä+olemme+puheena+pitäneet+me+toisetkin+näiden+harmia+tuottavien+viestien+kohdalla,+kun+vaan+aina+malttaisi.Jospa+kyllästyvät+ilkeilemään,+eihän+luulisi+aina+samoista+asioista+viestiä+viitsisi+lähettää,+kun+ei+tehoa+ole;)Eipä+voisi+aurinko+kirkkaammin+enää+paistaa,+mitä+nyt+tekee,+siis+ulos+kaikki+siitä+nauttimaan,+vaikka+vaan+puiston+penkille+istuskelemaan,+jos+liikkeelle+kykenee.Voihan+tätä+katsella+vaikka+ikkunasta,+jos+muu+ei+onnistu,+oikein+iloista+päivää,+unohdetaan+kaikki+harmit;)
  10. Huomenta+tuttuun+tapaan+ja+sää+alkaa+kauniilla+auringon+paisteelle,+pakkasella+on+yöllä+ollut,+nyt+jo+kolme+astetta+lämmintä.Olen+kävellyt+joka+päivä+noin+kaksi+kilometriä+pitkän+lenkin,+kuljen+rantakatua+ja+ihmettelen+miten+maisemat+ovatkaan+muuttuneet,+en+vuosiin+ole+rannalla+käynyt.Järven+takana+uhkeat+tehdasnäkymät+piippuineen,+luovat++upean+taustan+maisemalle.Miten+monelle+perheelle+on+nuokin+tehtaat+leivän+pöytään+antaneet+olemassa+olonsa+aikana+ja+edelleen.Muistoja+on+myös+korpikirjailija+ja+Makriina+löytäneet,+joka+esine+tuo+oman+aikansa+elämän+kuviot+mieleen.Korpikirjailijalla+ei+tekeminen+lopu,+et+varmaan+jouten+osasi+ollakaan.Nuo++sarjat+mistä+Makriina+mainitsit+ovat+todella+huolella+tuotettu+ja+kyllä+katsoin+minä+mys+tuon+"Talo+jalavien+varjossa"++historia+kiehtoo.Britit+osaavat+ja+maisemat+niissä+myös++nähtävyyksiä.Minulle+tulee+koneen+avauksen+yhteydessä+näkymiä+maailman+maisemakohteista+ja+ne+on++avartavia+ja+ihania,+jopa+elämyksiä+vähemmän+maailmaa+nähneelle.Noista+yli+viisikymmentä+vuotta+vanhoista+asioista,+katselen+kauppaan+vievän+kadun+varressa+olevia+taloja+ja+niiden+pihoja,+siinä+on+ensimmäisen+omistusasuntomme+yhdessä+talossa.Sen+pihan+puut,+isot+koivut+ja+pihlajat,+olen+itse+istuttanut,+toin+taimet+mökkini+maisemista+ja+muistan,+miten+mieheni+ei+oikein+tykännyt,+kun+niitä+autoon+ahdoin.Nyt+puut+on+isoja,+komeita+ja+pihlajat+kukkiessaan+tuovat+väriä+pihaan+ja+syksyn+tullen+punaisina+marjoista+hehkuvat.Silloin+ei+kyselty+lupaa+mistään+tehtiin+vain+ja+hyvin+ovat+kasvuaan+saaneet+tehdä,+naapuri+tontilta+kaivoivat+kiviä+ja+nekin+naapurin+rouvan+kanssa+röykkiöksi+laitoimme+ja+mökiltä+sammalleimut,+maksaruohot,+esikot+sen+muut+siihen+istutettiin.Tänä+päivänä+voi+sanoa,+että+viihtyisän+näköinen+on+piha.Brinkkala,+sait+niskasi+kipeäksi+neulomalla,+no+kohtalo+sama+minulla,+pysyvä+jatkumo+on+ja+niskatuen+kanssa+istun+ja+yritän+puikkoja+kalisuttaa,+ikävä+vaan,+että+aamusein+huimauksen+sain+seurakseni.Ramoona+saa+kuitenkin+pientä+lohtua+veneilyn+avulla,+siellä+ei+pakolla+aivan+lähelle+ketään+tarvitse+mennä,+ulos+vilkaisin,+sankka+lumisade,+niin+se+keväinen+sää+vaihtelee.Jospa+ensimmäinen+toukokuun+päivä+olisi+aurinkoinen,+++saisitte+kivan+veneilysään.Nuo+lasten+kirjat+ovat+tuttuja+minullekin,+Tiitiäsen+satupuu+ja+Aarteiden++kirjat+tuttua+luettavaa+meilläkin,+ovat+tuolla+ylähyllyssä+edelleen.En+muistanut+niiden+olemassaoloa,+vasta+kun+siivoilin+nyt+tämän+koronan+aikana+noita+hyllyjä+löytyivät.Voisi+olla+seuraavan+polven+luettavissa,+se+olisikin+jo+viides+polvi;)Niin+vierähti+kiva+rupeama+tästäkin+aamusta+ja+nyt+alan+elämään+"oikeaa"+elämää,+huomenna+jo+viimeinen+toukokuun+päivä+ja+Vapun+aatto,+sitä+odottelemaan;)Vielä+noista+koravsienistä,+niitä+sanovat+hakkuuaukoilla+kasvavan.
  11. Huomenta,+sää+jatkuu+kauniina+ja+minun+urakkani+myös+jakuu.Harmiksi+kai+voisi+sanoa+tätä+minunkin+liian+isoa+asuntoa,+ikkunoita+ja+siivoamista+liian+kanssa,+sopisin+niin+paljon+piennpään,+paras+kai+olisi+yhden+huoneen+ja+ikkunan+koti;)Enpä+aloita+taas+valittamaan,+itse+olen+oloni+aikaan+saanut+ja+nyt+sitten+ponnistelen,+joskus+hyvin,+joskus+huonommin;)Ihastelen+ystävätärtäni,+joka+jo+liki+90+ja+kuitenkin+kaikki+työt+tekee+itse,+pesee+ikkunat,+tekee+ruuat+veljelleen+(samassaa+talossa),+tytär+voi+hakea,+miloin+mitäkin+valmisruokaa,+lanttukukko+viimeisin+tarjoilu.Kävelee+pitkätkin+kauppareissut+ja+kiertää+hautausmaat,+jospa+minäkin+jaksaisin.Sanoo+ajan+kuluvan+hyvin+puuhastellessa,+sen+uskon.Ramoona+kertoilit+miten+yrität+kaunistaa+olemustasi,+mikä+varmaan+aina+on+huoliteltu+ja+tyylikäs,+olen+piirtänyt+sinusta+itselleni+mielikuvan.Olet+hoikka,+pitkähkö,+rauhallinen+aina+hymyilevä+ja+ystävällinen,+suhteesi+ihmisiin+on+myöteinen+ja+elät+kauniissa+talossa+rakastavan+miehesi+kanssa,+seuraat+lastesi+elämää+ja+kuljet+rinnalla+auttaen+ja+opastaen.Missä+kohti+meni+mahdollisesti+väärin,+en+usko,+että+missään;)Yhden+yhdistävänkin+piirteen+kanssani+jaat,+herkyyden+ja+mielikuvituksen,+näin+olen+aistinut,+piste;)Olipa+kiva+tuo+tapaaminen+tyttäresi+kanssa+brinkkala,+todella+noinhan+voi+muutakin+sukua+tavata+ulkoilmassaa,+välimatkat+riittävinä.Noista+tikkaille+kiipeilyistä,+on+niissä+vaara+olemassa,+mutta+joskus+on+vaan+pakko+luottaa+itseensä+joka+asiaan+ei+apua+juuri+sillä+hetkellä+ole+saatavissa,+ja+minä+olen++heti+tai+ei+mitään+luonne,+malttia+odotella+ei+tipan+vertaa.Minä+tilasin+kukat+netistä+ja+nyt+tuskailen+niiden+hidasta+kasvuun+lähtöä,+ohjeissa+luki+malta+ja+odota,+kyllä+ne+vauhtiin+pääsee.Makriina++mietit+joudutko+siirtelemään+huonekaluja+ikkunan+pesun+vuoksi.+Tuon+juuri+viime+syksynä+jouduin+tekemään,+en+nyt+huonekaluja,+mutta+kyse+oli+parvekelaseista,+jotka+hyvin+vanhan+aikaiset,+niitä+pitää+nostaa+ja+työntää+ja+eihän+se+onnistunut+pesijältä+ja+jouduin+sitten+itse+sen+tekemään,+lopputulos,+olisin+voinut+samalla+pestä+ne+lasitkin.Noista+avustus+rahoista+tulee+varmaan+polemiikkia+jatkossa+paljonkin,+eihän+se+millään+voi+mennä+kaikkia+tyydyttävästi+ja+sitten+vielä+se+kateuden+ilmiö+mukaan,+jopa+puhetta+riittää.Sini-sirkulla+tuo+ruuan+laitto+on+aina+niin+tarttuvan+tuntuista+ja+helppoa,+monta+kertaa+matkin+ja+yritän+samaa.No+ehkä+ei+kaikki+ainekset+kuitenkaan+minun+kotiini+löydä,+olenhan+vanhan+ajan+ihminen+kaikella+muotoa+ja+se+pintansa+pitää.Sinulla+mielekiintoa+riittää+vaikka+muille+jakaa,+asiasta+kuin+asiasta.Ynnämuu+tapansa+mukaan+rauhoittelee+tilanteita,+noin+pitäisi+osata+ollakin,+turhaa+on+puuttua+asioihin,+joille+ei+voi+mitään+tehdä.Uskon,+että+epäkohdat+mieltäsi+kiusaa,+mutta+osaat+ne+sivuutta,+ymmärtäen,+että+pieni+on+mahdollisuus+meillä+vaikuttaa.Sen+kun+aina+muistaisi,+mieli+ei+turhista+pahottuisi.Korpikirjailija,+itku+on+useinkin+puhdistava+ilmiö,+vaikka+nykyisin+huomaan+kyynelten+tulevan+aivan+toisista+asioista+mistä+ennen.Kovettuuko+ihmisen+mieli+vanhemmiten,+se+mikä+aiemmin+sai+padot+murtumaan,nyt+ei+näin+tee.Kauniita+ja+herkkiä+tapahtumia,+vaikka+ne+ei+läheltä+edes+kosketa,++saa+minut+kyynelehtimään.Ihmisten+tuska+ja+vaikeudet,+lasten+hätä+ja+eläinten+kohtalot,+ne++herkistävät.Hyvä+kuitenkin,+että+joku+saa+mielen+liikkumaan,+helpottaa+se++olemista,+kun+ei+patoja+sisään+synny.Nyt+aurinko+on+jo+melkoisen+korkealla+ja+vauhtia+pitää+mummalin+saada++niveliin,+joten+hyvää+vointia,+aurinkoa+sinne+mihin+se+paistaa.
  12. Keskiviikko+aamu+ja+toistoa+sään+puolesta+eilisestä.Luvattiin+mukavan+lämmintä,+pian+kesään+siirrytään.Eläminen+on+odotusta+ja+tuskastuttavaa+uutisten+kertomaa,+tosin+harvakseltaan+noita+jaksan+edes+kuunnella.Hirvittää+tuo+rahan+jako,+niin+tarpeeseen+kuin+varmasti+monelle+tuleekin,+se+mitä+nyt+on+saajista+kuullut,+pistää+arvelemaan,+että+noinkohan+tämänkin+asian+kohdalla+röyhkeimpiä+onnistaa.No+jakamassa+en+onneksi+ole,+maksumiehenä+kylläkin,+kunpa+omatunto+toimisi+anojilla+ja+oikean+kohteen+rahat+löytäisi.Stop+tykkänäään,,,+olet+aivan+oikeassa+tuon+kiipeilyn+suhteen,+mutta+kun+se+"minä+ite"+elää+tuolla+päänupissa,+minkäs+mahdat.Hyvät+tikkaat+minulla+on,+tukevat+ja+varmat.Tyttäreni+on+paljon+huonompi++mitä+minä,+päätetyötä+tehneenä,+on+hartiat+ja+niska+pistosten+voimalla+työ+kunnossa.Vasaralla+kai+hakkaavat+rustoa+pois,+että+kyllä+minä+vielä+vahvemmaksi+itseni+tunnen.Myös+pinttyneet+tapani+on+sitkeässä+ja+toisten+tekemänä+ei+aina+samaan+päästä.Kai+se+toppaa+kiipeily+minullakin,+joskus.Turhaanpa+näitä+edes+kertoilen,+vaarat+tiedän+ja+seuraukset+pakko+kestää.Sini-sirkku,+näin+ajattelinkin,+mutta+kyllä+noita+purkuja+on+ruvettu+miettimään,+kunhan+nyt+ei+kovin+rajuilla+toimenpiteillä+kumminkaan+mentäisi.Paljon+huolta+ja+harmia+on+jo+kärsitty,+ei+kannattaisi+"hötkyillä"+kai+ne+ennusteet+osaavat+tulkita+oikein,+siellä+päättäjien+keskuudessa.Ynnämuu+myös+noiden+avustusten+jakoa+ihmetteli,+tieto+tällä+tasolla+on+arvailujen+varassa,+sen+kyllä+jokainen+on+joutunut+huomaamaan+ja+kokemaankin,+että+harmia+on+tullut+tästä+taudista.Uskon+että+ei+hyviä+yöunia+nuo+päätöksiä+tekevätkään+tänä+aikana+saa,+viisautta+ei+kukaan+tähän+varmuudella+osaa+sanoa.Paljon+löytyy+sitä+härskiä+porukkaa,+jotka+tämänkin+asian+osaavat+hyödykseen+ottaa.Eipä+enää+hymyilytä+kuparipannunkaan+hullut+hinnat.Onhan+se+mukava+kuulla,+että+perintöjä+joillakin+tulossa+ja+seuraakin+löytäneet,+en+kadehdi,+hyvä+on+onnea+toivottaa;)DPaljon+jaksat,+korpikirjailija,+mutta+onhan+ikäeromme+kymmenen+vuotta+ja+kun+sen+ajan+hetkiä+muistelin,+kyllä+minäkin+jaksoin.Remontti+mökillä+onnistui+ja+ihan+minä+itse+maalasin+kaikki+rakennukset+ulkoa+ja+jälkeen+päin+mietin,++että+miten+uskalsin+silloinkin+kiipeilla.Tikkaille+vaan+maalipöntön+kanssa+ja+maa+mihin+tikkaat+istutin+oli+kuhmurainen,+mutta+niinpä+talon+harjalle+asti+onnistuin,+nyt+kun+ajattelen,+niin+eipä+onnistuisi+moinen.Liiterin+katolla+istuen+maalasin+vieressä+olevaa+varastorakennusta+ja+itkin,+siellä+ne+patoutuneet+surut+katosi,+mieheni+kuoleman+jälkeen+remontin+aloitin+ja+se+työn+teko+helpotti+tuskaa.Sitä+nukahti+väsymykseen+ja+taas+seuraavana+aamuna+uusiksi+päivä,+samoin+kuin+sinäkin+tunnut+tekevän+korppis;)Nyt+taas+uudet+tehtävät+tiedossa+ja+onnistun+jos+niin+on+sallittu,+varovainen+osaan+olla.Viettäkää+sopuisa+päivä+niin+itsenne+kuin+toistenkin+kanssa,+käsien+pesua+ja+välimatkoja+muistaen;)
  13. Ihanan+näköinen+päivän++alku,+taivas+kauniin+vaalean+sininen+ja+aurinko+mitä+kirkkain.Kelpaa+tässä+taas+päivä+aloittaa,+ei+edes+koronaa+muista;)Meillä+täällä+on+tilanne+ennallaan,++viisi+tartuntaa,+mutta+sairaalassa+ei+ketään,+kuuliaisia+on+tämän+kaupungin+asukaat,+kiitosta+antoi+myös+ylempi+taso+terveyden++johtajistosta.Kyllä+se+ulkona+pihatöissä+aika+kuluu+ja++hyvät+unet+sitten+saa+ja+muutenkin+mieli+virkeänä+pysyy,+sen+olen+joskus+minäkin+kokenut.Joko+vierailut+tai+yleenssä+kokoontuminen+alkaa+siellä+yleistyä+sini-sirkku,+meillä+kehotetaan+vielä+vaan+porukoista+pois+pysymään.Korpikirjailijalla+suunnittelua+ja+tekemistä+riittää,+hyvä+kun+myös+kunto+kaiken+kestää.Keskusteluunne+en+ota+kantaa,+voihan+sitä+noinkin+toimia.Pääasia,+että+tulee+puhuttua+asiat+halki,+sopuisasti+sekin+sujuu;)Miaelina+tapasit+sukulaisia+ulkosalla,+aika+erikoinen+kohtaamispaikka,+mutta+tänä+päivänä+on+kaikki+keinot+käytettävä.Minäkin+yhden+ystävän+kanssa+törmäsin+kadulla+ja+asiaa+oli+hänellä+paljon,+huomasi+sen,+että+juttukaveria+oli+vailla,+no+eipä+ollut+kiire+mihinkään+ja+niin+välimatkan+päästä+huutelimme+toisillemme;)Siinä+tuli+selvitettyä+ruuanlaitot,+pakkasen+täynnä+oleminen+ja+tuli+mieleen,+että+näinhän+sitä+nojatuolissakin,+siis+aivan+normaalia+tämmöinen;)Tuota+vuokra+asuntoon+muuttamista+olen+minäkin+mietiskelyt,+on+vaan+niin+pelottava+se+muuttotouhu,+ehkä+ei+voimat+siihen+riittäisi.Olen+vakaasti+päättänyt+aloittaa+ikkunan+pessun,+yksi+ikkuna+päivässä,+jospa+tuo+pää+rukka+sen+kestäisi.Hieman+pelottaa+etukäteen,+kestänkö+tikkailla+verhojen+vaitamisen+ajan,+mutta+ehkä+hyvällä+onnella+taas+selviän;)Eipä+nyt+varmaan+ulkopuolista+saakkaan+apuun+ja+vähän+huonot+kokemukset+jäi+viime+syksyltä.Viettäkää+mukava+päivä,+nyt+sään+puolesta+näyttäisi+mukavalta.
  14. Huomenta+kauniiseen+aamuun,+ihan+näyttää+siltä,+että+kesän+tulo+lähenee.Olisihan+se+mukava+tähän+harmilliseen+eloon,+jos+edes+lämmin+kesä+olisi+tulossa,+no+toivossa+siihenkin+nähden;)Vaikeaksi+menee,+kun+pitäisisi+ymmärtää+käyttää+noita+aivojaan+yli+tarjolla+olevan+kyvyn,+niin+jää+Makriinan+viestin+loppu+hebreaksi++minulle+kuten+toisetkin+ovat+ulalla.Sen+ymmärsi+,+että+talkoot+on+pidetty,+ei+pihalla+vaan+kodeissa,+näinkö+oli+tarkoituskin?Tulee+aina+mieleen+talkoista+puhuttaessa,+että+yhteisiä+tiloja+putsataan,+ehkä+asukkaat+taudin+pelossa+ajattelivat+toisin.Ramoonalla+mukava+tuo+veneily+harrastus,+siitä+riittää+puuhaa+ja+nautintoa+koko+kesäksi,+pihan+laiton+lisäksi.Kyllä+tuo+pirtin+elo+oli+mukavaa+aikaa,+siksi+kai+se+vaan+jatkui,+enää+tuskin+samaan+päästään,+ikä+on+tehnyt+tehtävänsä,+mielikuvitus+ei+enää+ole+sopivaa,+nyt+pitää+osata+olla+fiinisti+vanhoja;)En+kyllä+kaikilta+osin+ymmärrä+tuota+sauna+kieltoa,+puhdistumispaikkahan+se+kaiken+kaikkiaan+on+ja+kuuma+luulisi+taudin+tappavan,+vaan+eikö+se+edes+kovia+löylyjä+tauti+pelkää.Tämä+arvailu+ja+ennusteet+aina+muuttuvat+ja+kun+kukaan+ei+tiedä+lopullista+tauon+mittaa,+se+harmia+mieleen+nostaa.Lenkin+kävelin+minäkin+melko+reippaasti+ja+reilut+kaksi+kilsaa+siitä+pituutta+tuli.Korpikirjailija+kertoili+veneellä+soutelevansa,+tuli+ikävä+järvelle+ja+ei+niinkään+soutelemaan,+vaan+kaloja+narraamaan,+kai+se+ilo+on+minun+unohdettava,+kummankaan+lapseni+mökillä+ei+soutuvenettä+ole+ja+moottorista+onkiminen+on+hankalaa,+kun+isojakin+ovat.Tuo+noista+hienoista+yrityksistä+saada+viesti+vaikeaksi+ymmärtää,+jotkut+onnistuvat+ja+toiset+ovat+ymmärtävinään,,,+näin+se+vaan+on,+viisasta+vain+myöntää,+taviksen+tapaan.Ramoona+on+jaksanut+koko+viestittely+ajan+kirjoittamaan+mukavia+ja+asiallisia+viestejä,+muistan+hänet+jo+Likka123+nimimerkistä,+nuo+numerot+ei+taida+kohdalleen+sattua,+mutta+sinne+päin.Pihansakin+näen+tai+osaan+kuvitella+varmaan+aika+lähelle+oikean+näköistä;)Kiitos+Ramoona+pitkäksi+tulleesta+viestittely+ystävyydestä+ja+hauskan+pidosta.Laudatur,+olet+ymmärtänyt+asian+oikein;)Nyt+lähden+kampaajalle,+lehdessäkin+pyysivät+ymmärtämään+yksityisyrittäjiä,+minä+niin+teen.Kampaaja+lupasi+kaikin+tavoin+varustaua+ja+uskon+tämän+sujuvan.Mukavaa+päivää+kaikista+harmeista+huolimatta,+jaksetaan+sinnitellä;)