Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+hyvin+päivitetystä+koneesta+viestini+lähtee.Melkein+kaksi+tuntia+päivitys+vei,+mutta+kauniin+maiseman+sain+tauluni++kuvaksi.Sää+lauhkea,+piipahdin+jo+tuossa+lähi+puodissa+ja+tuntuman+otin+liukkauteen+ja+mukavaan+säähän,+yksi+aste+plussaa.Hiekotusta+ei+vielä,+odottavatko+mahdollista+sateen+tuloa+edelleen.Kyllä+minullakin+on+sellainen+käsitys,+että+liian+tiukat+vaatteet+tekevät+hallaa+kaikille,+naistenkin+puseron+napit+irvistelevät,+näin+vanhan+silmää+rumalta+näyttää.Se+mitä+se+tekee+lapsien+saannin+kohdalla+nuo+liian+tiukat+housut,enpä+osaa+siihen+mitään+sanoa,+luulisi+epämukavat+ainakin+olla;)Naisten+koulutus+ei+varmaankaan+syy+ole,+mutta+saattaa+naisten+viisastuminen+ajatusta+lasten+tekemisestä+askarruttaa.Vielkin+noita+pihlajan+marjoja+puissa,+onko+tilhit+vähentyneetTaitaa+kumoutua+monet+muut+vanhat+ennustukset,+mutta+kiva+niitä+olisi+tietää+ja+viesteihin+lisätä.Kyllä+se+ikä+tuota+väsymista+päivä+päivältä+vaan+lisää+ynnämuu,+oikein+hämmästelen+minäkin,+kun+joku+meno+on+ja+mielestäni+en+itseäni+väsytä,+pelkkä+läsnäolo+jo+saa+voimat+loppumaan.Jos+svielä+kunto+vähän+heikompi,+uupumus+lisääntyy.Kotiin+päästyäni+en+jaksa+mitään.Nyt+muistuikin+mieleen,+että+pitää+ennakoida+tuo+uupuminen+ainakin+jalkojen+osalta,+on+otettava+pilleri,+se+joskus+hidastaa+kipuja.Ruokailuun+meno+taas+ja+siellä+joudun+vähän+emännän+virkaa+hoitamaa,+varmaan+voimille+ottaa.Eilinen+pikku-joulu+meni+entiseen+tapaan,+ruokaa+riitti+ja+kyllä+sitä+syötiinkin,+mutta+hitaaksi+muodostuu+se+jonotus+vuoron+odotus,+kun+kaksisataa+ruokailijaa+vuoroaan+odottaa.Tuo+alaspäin+kasvu+tapahtuu,+mutte+leveyttä+lisää+siitäkin+edestä.+katselen+kuvia+ja+ihmettelen+mihinkä+onkään+se+38+kokoa+pitänyt+nainen+voinut+hävitä,+mutta+eipä+kannata+harmitella,+näkyy+tuo+monellakin+tuo+ympärysmitta+kasvavan.Näillä+kymmenillä+uskoisi+jo+haaveet+laihtumisista+kadonneet+ja+kun+sanovat+että+se+ei+edes+ole+terveellistä+vanhoille.Viikon+päivät+ja+alkaa+se+valon+tulo+lisääntyä,+sitä+kärsivällisesti+odotamme.Tämän+päivän+ruokailu+sujuu+nopsaan+ja+maukasta+joulu+ateriaa+tarjotaan.Varasin+jo+lauluvihkoset+kassiin,++laulaen+ruokaa+odotamme+ja+annamme+himon+lasvaa;)Huomenna+vapaata+menojen+suhteen,+mutta+lauantaina+vielä+viimeinen+jouluun+ja+yhdistykseen+kuuluva+meno,+myyjäiset.Toivottelen+aina+vaan+sitä+joulun+odotusta,+kyllä+se+jo+ensivikon+lopun+jälkeen+muuttuu+uuden+vuoden+toivotuksiin;)
  2. Huomenet+lumi+myräkän+jäljiltä,+sitä+lunta+nyt+tuli+ihan+reilusti,+mutta+lämmön+puolella+ollaan,+saapa+nähdä+miten+käy.Meiltä+pimeni+telkkari,+sähköt+on+pelannut+samoin+tietokone,+mutta+heti+viiden+jälkeen+kuva+meni,+en+ole+katsonut+joko+nyt+näkyy.Tämän+laatuinen+valokuitu+meillä,+eihän+lumen+tulo+pitäisi+sen+johtoja+ainakaan+vioittaa,+maan+alle+ne+kaivettiin.Pitkältä+tuntui+ilta,+kun+ei+voinut+töllöttää;)Katleijan+kysymykseen,+aatto+juhlista+paras,+minulla+aatonaatto+parempi;)Joulun+pyhät+22-27+olen+pois+koneen+äärestä,+mutta+kauniista+kortista+toki+toiset+voivat+nauttia,+kiitän+minäkin+,+sitten+kotiin+tultua+sen+katson.Ei+tuonne+eilen+ulos+mieli+tehnyt,+raskasta+sohjossa+rämpiä+ja+kyllähän+se+lepo+taitaa+paras+taudin+voittamiseksi+olla+ynnämuu.Vilunväreet+osoittaa,+että+lämpöä+on+ja+kuume+taas+sen,+että+jotakin+häikkää+kehosta+löytyy,+parasta+hillitä+suuremmat+menohalut.Tuon+Englantilaisen+hedelmäkakun++olen+minäkin+joskus+tehnyt,+se+säilyy+kauan+ja+paranee++vanhetessaan,+maku++säilyy.Mihin+sitä+pääseekään+jos+joka+lumipyrystä+nuortuu+Neeassa;)Ajattelin+eilen,+että+ei+helpolla+elanto+tule+autoa+ammatikseen+ajavillekaan,+siinä+sai+tarkkana+olla,+että+tiellä+pysyy,+isot+rekat+taitavia+kuskeja+muutenkin+tarvitsee+pitkine+peräkärreineen.En+ole+kuunnellut+miten+liikenne+eilen+selvisi,+nyt+jo+helpottaa,+kun+auraus+kalusto+täysillä+liikkeelläKaikelle+nykyään+hinta+lasketaan+ja+postista+yleismies+Jantunen+tehdään,+meillä+vielä+postiluukusta+posti+tipahtaa,+mutta+muutoksia+on+ennustettu.Kyllähän+ne+Facebookissa+kuuluuttaa+syntymäpäivän,+kai+sen+voisi+kieltääkin,+mutta+eipä+tuo+niin+kovin+salaista+ole,+ikä+on+rehellisesti+hankittu,+eikä+pysty+salaamaan,+kun+naamasta+näkyy;)Eivät+pyydä+henkilökorttia+kun+eläkelippua+ostaa;)Eilen+lauluryhmän+joulupuurolla+oli+kiva+tunnelma+ja+tänään+pyritään+jouluruuan+keinoin+jatkamaan,+ehkä+ruusunkin+saan.Mukavaa+ja+leppoisaa+eloa+joulua+odotellessa.
  3. Huomenta,+nollaan+on+mittari+lukemat+nyt+asettanut+ja+lumisadetta+odotellaan,+melko+kosteana+tulee+ja+aika+reilusti+on+luvattu,+sohjo+keli+liikkua.Tuo+Kamelia,+eikös+se+olekin+voimakas+tuoksuinen?Hurskainen+ne+peilit+ne+on+huonontuneet;)Mikkeliin++meiltä+se+sata+kilsaa+siitä+sitten+lisät+sinne+sinun+maisemiin,+tämä+maantietä+pitkin+mitattuna.Olen+minä+myös+joskus+tuota+miettinyt+miten+ihmiset+siivoaa,+meillä+mattoteline+aika+harvoin+käytössä,++kai+ne+imurit+ovat+niin+tehokkaita,+että+ei+muuta+tarvita.Kai+minäkin+melkoisen+turhaa+työtä+teen,+kun+ulkoilmaa+vien+kaikki+irtaimen+väliin+haistelemaan,+mutta+pinttynyt+tapa+ja+ehkä+mielihyvä+tunteesta,+että+tuuletuksen+ovat+saaneet.Minulla+hyvin+sitkeä+tapa+ohjeita+nuorilleni+tuputtaa,+naurattaa+vieläkin,+kun+pojan+nuorimmainen+jotain+sanoi,+mitä+paheksuin.Päätin+sillä+kertaa+suuni+kiinni+pitää,+mutta+tyttöpä+sanoi,+sano+vaan+mitä+olit+sanomassa,+naamani+ilme+jo+paljasti+suuhun+tulleen+paheksunnan+ja+myös+paljasti+sen+tytölle.On+paljon+asioita+äitini+sanomista+mielipiteistä+tullut+mieleen,+vaikka+silloisena+ajankohtana+hymähtelin,+elämä+koulaa+ja+ne+vanhempien+sanomat+opetukseksi+tarkoitetut+huomaa+paikkansa+pitäviksi+useastikin.Ehkä+joku+neuvo+jää+mieleen+minun+nuorille+myös.Meillä+on+hyllyillä+lääkkeitä+itsepalvelu+tapaan,+mutta+täysiä+ne+pakkaukset+on,+onko+täällä+rehellisyys++vielä+vahvana+elämässä+mukana.Kaakao+on+hyvää,+aika+harvoin+vaan+tulee+juotua,+suklaan+syöntikin+on+vähentynyt.Kiva+että+susi-repe+osasi+pirtin+oven+avata+ja+tätä+herkkua+löytää;)+Varmasti+nämä+luontoa+koskevat+asiat+ovat+nuorille+paremmin+mieleen+tulleet,+johan+koulussa+niistä+puhutaan,+mutta+luvattoman+paljon+roskaamista+ja+tuhoa+heidän+jäljiltään+löytää.Olen+samaa+mieltä+Ramoona+kanssasi,+että+suurempi+osa+nuorista+käyttäytyy+niin+luonnon+kuin+muunkin+hyvän+tavan+mukaisesti,+mutta+se+pieni+ryhmä+saa+aikaan+isonkin+näköisen++häiriköinnin+ja+seuraukset+ja+näin+sitten+kaikki+nuoret+leimaantuvat.On+myös+niin,+että+tämä+sukupolvi+mitä+minä+edustan+on+kaiken+puutteen+kokenut+ja+asenteet+sen+mukaisesti+tarttuneet+ja+ei+nyt+pysty+enää+samaistumaan+nykypäivään.On+samaan+hengen+vetoon+sanottava,+että+vaativaa+on+nykynuortenkin+elämä+joltain+osin,+on+jaksettava+ponnistella+opiskelussa+ja+sitten+työnkin+saanti+on+haastavaa.Pysyvän+työpaikan+saanti+harvinaista.Ei+niin+pitkää+juttua+pirttiin+tule,+ettenkö+jaksaisi+lukea+ja+mielekkäitä+juttuja+täällä+onkin.Pitkäksi+venyy+minunkin+turinat,+mutta+olen+aiemmin+todennut,+että+kun+alkuun+pääsen+en+lopettaa+osaa.Tänään+lauluryhmän+puurojuhlaan+meno+ja+se+mieltä+ylentää,+ehkä+jokunen+joululaulukin+tulee+laulettua;)Leppoista+päivää+kaikille+ja+pitäkää+jalat+kuivina,+yksi+ohje,+mikä+on+hyväksi+todettu,+flunssan+estoksi.
  4. Huomenta+uuteen+viikkoon,+niin+se+hoo+hetki+lähestyy+ja+kohta+moni+huokaisee+ohi+on;)Eilinen+kirkko+tapahtuma+sujui+juhlavasti,+kahvit+kirkon+jälkeen,+olihan+meitä+50+:ntä+merkkipäiväänsä+juhlivia.Osa+oli+jo+ohittanut+sen+päivän,+mutta+oli+muitakin+minun++lisäksi,+joilla+edessä+vielä+se+kymmenen+vaihto.Aina+löytyy+porukassa+niitä+innokkaita+puhujia,+joille+on+tärkeää+koko+elämän+kertansa+saada+kertoa+ja+meinasi+tämäkin+juhla+virua+turhan+pitkäksi.Kiitos+Mia+kauniista+kortista+ja+hyvää+joulun+odotusta+sinulle+myös.Minä+en+osaa+noita+linkkejä+tänne+laittaa,+kai+sitä+oppisi+jos+oikein+yrittäisi+ja+joku+opastaisi,+mutta+tuo+muisti+ei+aina+mukana+kulje+ja+niin+jää+opit+unholaan.Nythän+se+alkaa+joululaulujen+aika+olla,+pikku-jouluissa+ja+muissa+vastaavissa+ne+kajahtaa,+herkistääkin+joskus.Pappi+eilen+juuri+siitä+mainitsi+miten+suomalaiset+joululaulut+suurilta+osin+ovat+hyvin+molli+voittoisia,+verrattaissa++esimerkiksi+amerikkalaisiin+lauluihin.Ehkä+se+jotakin+mielen+kuvaa+antaa+meistä+suomalaisista.Nyt+olisi+ynnämuun+varmaan+viisainta+unohtaa+lenkkeily+ja+hoidettava+flunssa+levolla+ja+kuumalla+juomalla,+keuhkokuume+riski+tällä+iällä+suuri.+Paranemista.Tuo+touhuaminen+Hurskaisella+ulkotöissä+on+kyllä+ihan+hyvää+tekemistä,+raitista+ilmaa+saa+hengittää+ja+liikuntaakin+tulee.Sanotaan+että+liikkuminen+olisi+meikäläisen+kaltaisille+hyvää+tekevää,+mutta+kun+ei+pakkoa+ole,+jää+se+vähäiseksi.Minua+on+ohjeistettu,+että+vanha+ihminen+ei+saa+pinnata+ruuan+suhteen,+on+joka+päivä+lämmin+ruoka+syötävä,+viisainta+ehkä+Hurskaisenkin+tämä+tieto+päivittää+ja+näitä+ohjeita+on+antanut+terveyspuolen+ihmiset.Olen+samaa+mieltä+Laten+kanssa,+että+kotityöt+aikaa+mukavasti+kuluttaa+ja+ihan+mielekkäitäkin+ovat+suurilta+osin.Aamusta+minä+melko+reippaana+jaksan++puuhastella,+mutta+iltapäivästä+sitten+jo+uupahdan,+mutta+suon+itselleni+rauhaisan+olon,+kun+näin+tehden+pärjään+oikein+hyvin.Kyllä+tuo+mittari+kaupan+seinässä+olisi+tarkastettava+aina+se+vaan+yhden+ja+kahden+asteen+paikkeilla+pysyy,+nollan+molemmin+puolin.Kauniiseen+huurre+pukuun+on+koivut+pukeutuneet+ja+maa+vielä+valkoisena,+ihan+talven+tuntua+kumminkin.Tänään+vielä+käsityökerho+kokoontuu+ja+sitten+viikon+lopulla+yritämme+tuotteita+kaupata.Tämä+viikko+hujahtaa+nopsaan,+kun+joka+päivälle+on+menoa,+eipä+ennätä+turhia+mietteitä+kehitellä.Oikein+rauhaisaa+viikkoa+kaikille,+turha+hoppu+on+pahasta;)
  5. Huomenet+sunnuntaiaamuun,+pimeä+jatkuu+ja+mittari+plussan+puolella,+näinköhän+taas+musta+maa+esille+tulee.Kaksi+viikkoa+ja+olemme+joulu+aatossa+ja+joulupukit+rahastavat,+hyvä+että+heilläkin+kerran+vuoteen+hanke+päivä;)Tänään+seurakunnan+juhlan+jälkeen+lupailin+tai+pyysin+tyttäreni+ja+vävyni+"ulos"+syömään,+tämä+hyvin+harvinaista+minulta.Tulisiko+tästä+tapa?Niin+se+väsy+tulee,+vaikka+vaan+juhlimassa+käydessä,+mikä+liekin,+että+niin+vähästä+puuhastelusta+sitä+väsyy.Minun+piti+kesken+siivouksen+vähän+aikaa+istua,+niin+voimille+otti,+muutamia+vuosia+sitten+sai+samalla+painaa+koko+homman+ja+ei+väsymystä+sittenkään.Miettiä+piti,+että+mistä+asti+tämä+väsyminen+oikein+alkoi+ja+siihen+tulokseen+tulin,+että+75+vuotta+täytettyäni+vaivat+ja+uupuminen+merkkejä+antoi.Iltaisin+usein+päätän,+että+nyt+katson+jonkun+elokuvan,+mutta+eipä+useinkaan+onnistu,+pitää+todella+mielenkiintoinen+elokuvan+olla.Johan+meillä+on+oikeus+olla+väsyneitä,+pitkä+on+taival+takana+ja+uutteria+olemme+olleet+tämän+ikäluokan+ihmiset.Voi+hyvä+ihme+noiden+putkien+kiusa+Hurskaiselle,+eikö+voisi+verkkoa+laittaa+putken+suulle,+no+siihen+sitten+tietysti+kaikki+roina+kertyisi,+mutta+olisiko+helpompi+puhdistaa.Näin+puhun+tietämättä+olosuhteita,+vai+onko+tämä+sitä+naisen+kuuluisaa+logiikkaa;)Puhuin+tuossa+edellä+väsymisestä,+ihmeesti+sinä+jaksat+Hurskainen.Eipä+taida+muisti+kellään+niin+hyvä+olla,+että+kaiken+minkä+on+jo+viestitellyt+muistaisi,+siis+eipä+haittaa+vaikka+useammin+vitsejä+tänne+laittaa,+eihän+kaikki+aina+ole+lukemassa.Minä+varmaan+kertaan+ja+kertaan+useinkin+jo+esitetyt+viestit,+mutta++ymmärtäväisesti+tämän+virheen+olette+sivuuttaneet.On+se+harmi+tuo+kirjautumisen+vaikeus,+itse+en+ole+aikoihin+sitä+kokenut,+varmaan+tästä+kehusta+se+alkaa+minullakin.Onnea+Kristiina23+tyttäresi+vanhenemisesta,+voi+sentään,+ei+taida+olla+oikein+onnitella+vanhenemisesta,+mutta+totuus+siinä+kuitenkin+piilee.Näin+vanhenemme+mekin+siinä+ohessa,+minun+tytär+jo+58+vuotias.Noita+vahinkoja+sattuu,+mutta+eipä+maailmaa+kuitenkaan+joku+verhon+palaminen+kaada,+mutta+isokin+harmi+se+on,+jos+vielä+tykätyt+olivat.Höyryrauta+on+kyllä+hyvä,+en+vielä+ole+polttanut+mitään,+kaikkea+tulee+nyt+kehuskeltua,+joko+onni+kääntää+kelkkansa.Niin+tämä+palstan+tila,+ei+se+ole+koskaan+hyvä+ole+ollut+kaikkien+mielestä,+mutta+voisiko+näin+ollakaan,+aika+usein+on+Ruune+siitä+huolissaan+ollut,+kaivannut+keskustelua,+mitä+sitten+kaipaa+se+on+epäselvää.Hajuakin+kaipaavat,+onko+mukana+en+tiedä,+mutta+minulla+ei+ikävä+häntä+ja+taitaa+olla+tunne+molemmin+puolinen;)Ainahan+aloituksia+tupsahtaa,+niihin+vaan+sitten+viestejä+kirjoittamaan+ja+näin+palsta+elää+ja+voi+hyvin.Melkein+tyhjästä+näitä+rivejä+kertyy,+mutta+ei+mahda+mitään,+jos+ei+parempaa+aikaan+saa.Oikein+mukavaa+sunnuntai+päivää,+jaksetaan+minkä+jaksamme;)
  6. Huomenta+todella+pimeään+aamuun,+ei+taida+valkeus+tulla+ollenkaan.Olen+jo+näitä+hommiani+pyöritellyt+aamu+kuudesta,+eilen+pesin+pari+mattoa+ja+nyt+aion+tuoda+parvekkeelle+kuivumaan,+kuivuvat+varmaan+joskus.En+ole+kotona+joulun+aikaan+eivät+häiritse+joulu+tunnelmaani.Eipä+noita+Amerikan+päämiehen+aivoituksia+tiedä,+kovin+on+uhmakas+ja+itseriittoinen+ja+ihmetellä+pitää,+että+uskovaiset+hänen+kannattajiaan,+tai+ainakin+näin+kertovat,+uskostaan+en+mitään+tiedä.Ei+ole+tuska,+suru+,+ei+maailman+rauha+tämän+miehen+mielessä.Onhan+maailmalla+kokemusta+tämän+kaltaisista+päämiehistä.Toivoa+sopii,+että+heräävät+aikanaan+nämä+silmät+ummessa+kulkevat.Eilen+tulikin+lunta+toden+teolla+ja+nyt+sitten+kovaa+vauhtia+taas+sulavat,+kaksi+astetta+lämmön+puolella.Parin+viikon+päästä+se+joulu+parhaimmillaan,+hupsista+vaan,+eipä+ole+edes+ajatellut,+että+noin+lähellä+on,+joulukortitkin+pitää+alkuviikosta+postiin+laittaa.Tytär+soitteli,+että+monenko+aikaan+minua+on+vietävä+seurakunnan+kahveille,+hämmästyin,+kun+ajatuksissa+oli,+että+vasta+viikon+päästä.Piti+ihan+kalenteri+ottaa+käsille+ja+tutkia+mikä+onkaan+järjestys+menoissani.Ensi+viikko+tuhlaantuu+monissa+ruoka+juhlissa,+ei+sitä+aamusta,+ei+illasta+saa+mitään+aikaiseksi,+rikkoo+nuo+menot+koko+päivänOnnekseni+ei+ruokia+tarvitse+liioin+hommailla,+kun+valmiille+menen,+sitten+uuden+joulun+aikaan+taas+sekin+huoli.Hyvää+mieltä+ja+rauhaa,+sitä+sitten+omaan+mieleenkin+yritettävä,++joulu+on+hyvän+tahdon+juhla.Kosteus+on+särkyjen+lisääjä,+sen+olen+minä+myös+havainnut,+kesälläkin+voi+ennustaa+huononevaa+säätä,+yksin+kolotusten+lisääntymisellä.Historia+on+mielenkiintoista,+yksi+lempiaineeni+koulu+aikaan,+sitäkin+vaan+niin+eritavoin+julki+tuodaan,+kirjoittajan+näkökulmasta+useinkin.Kyllä+se+pääasiassa+elannon+hankintaan+meni+nuoruus,+koti+piti+oma+saada+ja+sen+eteen+sitä+työtä+tehtiin+ja+aina+joku+tavoite+oli,+nyt+ei+halua+haalia+mitään.+Kummasti+se+tuo+vanheneminen+antaa+sijaa+miettimiseen,+joka+oston+suhteen.Joulua+ei+varmaan+voi+huomaamattomasti+ohittaa,+onhan+kaupat+täynnä+musiikkia+ja+tavallista+enemmän+väkeä,+mutta+jokaisella+on+onneksi+oikeus+luoda+oma+joulunsa+mieleisekseen.Ei+päivää+ettei+harmia+voi+Hurskaisen+kohdalla+sanoa,+no+onneksi+puut+sentään+kuivia;)Eipähän+ne+vastaanottajat+tiedä+missä+kortit+kastui,+postin+syyksi+pian+menee;)Kaupoissa+on+ihmiset+tuskaantuneita+ja+purkavat+pahan+mielensä+myyjiin.Kuulinkohan+radiosta+miten+kaupan+henkilökunta+kertoi+heitä+nimiteltävän,+siis+jotenkin+on+hyvät+tavat+kadonneet,+eihän+ennen+tullut+mieleenkään+nimitellä+ketään+julkisilla+paikoilla,+vähän+muutenkaan.Monessa+asiassa+huomaa,+kun+katselee+ja+kuuntelee,+että+lastenlasten+ikäpolvi+käyttäytyy+tosi+rumasti,+onko+tämä+tapojen+höltyminen+jo+meidän+ikäisistä+lähtenyt?Kouluissa+lapset+hyppivät+henkilökunnan+silmille+ja+voimattomia+ovat,+kun+ei+kodistakaan+tukea+saa.Mihin+maailma+menee?Tietenkin+on+suuri+osa+vastuullisia+ja+kasvatuksestakin+huolehtivia,+mutta+paha+kello+kauas+kuuluu,+sanottiin+ennen.Nyt+menen+hakemaan+valumassa+olleet+matot+pesutuvasta+ja+aloitan+oikeasti+päivän+vieton,+hyvää+Annan+päivää,+sanonta,+onhan+yötä+yökytellä+Annan+päivän+aikaan+ja+näin+se+melkein+on.
  7. Juhlat+juhlittu,+arki+koitti+ja+elämä+jatkuu,+huomenta+vaan.Kolmen+asteen+pakkasessa+mennään+ja+sama+harmaus+jota+jo+alkaisi+riittävästi+olla.Ihmisten+voimin+ei+tätä+tilannetta+voi+muuksi+muuttaa,+pimeää+ja+ankean+tuntuista,+ei+edes+nuo+juhlien+katselut+mieltä+nostattanut.Katselin+ensimmäisen+tunnin+ja+siirryin+muualle,+sitten+muutaman+haastattelun+myöhemmin+katsoin,+tanssin+alun+ja+sitten+nukkumaan.Hienot+oli+puitteet+ja+juhlijat.Yli+minun+ymmärryksen+nuo+kampaukset+joskus+menee,+mutta+eipä+niitä+kaiketi+ymmärrettäväksi+ole+tarkoitettu,+huomiota+kyllä+saavat.Monelle+muistomerkille+kukkasia+vietiin,+hyvä+niin,+ei+vielä+unohtuneet+kokonaan.Tieto+on+saatu+ja+vastaanotettu.Aika+monessa+kodissa+lasi+itsenäisyydelle+kohotettiin,+minulta+sekin+jäi+tekemättä,+mutta+lämpimin+ajatuksin+kuitenkin+mukana+ja+Tuntemattoman+sanoma+tuli+taas+kerran+katsottua.Milloinka+ihmiset+ymmärtävät,+miten+kauheaa+sota+on?Kelpaahan+juhlia+pitää,+mutta+kalliisti+on+ne+lunastettu,+siksi+toivoisikin,+että+tämä+sanoma+nuorten+ja+päättäjien+korviin++kantautuisi+ja+antaisi+kykyä+toimia+oikein+tulevaisuudessa,+että+näitä+uhrauksia+ei+tarvittaisi.Aika+harvinaista+on,+että+löytyy+koteja,+missä+ei+telkkaria+ole,+kyllä+sen+katselu+aikaa+vie+ja+voi+pois+olla+sekin+aika+jostakin+tärkeämmästä,+vaikka+serustelusta+sukunsa+kanssa.Minulle+se+on+tuiki+tärkeä,+monia+sarjoja+katson+ja+dokumentteja+myös,+aina+jotakin+mielen+liikkeitä+avartaa,+paljon+joutavaakin+tulee+seurattua.Valkoisena+oli+täälläkin+maa,+tosin+hyvin+heikosti+lunta+oli,+mutta+yleisilme+harmaa+kuitenkin.Kansan+rikkautta+toivoisi+ja+rakkautta+toisiamme+kohtaan,+pysyvää+rauhaa+maapallolle.Niin+ne+suunnitelmat+muuttuvat+ja+kaiketi+olikin+ihan+suotavaa,+että+sisähommat+aikasi+vei,+kyllä+ne+ulkona+työt+odottaa,+tänään+vaikka+niihin+hommiin+Hurskainen;)Liikenainen+Lenita+on+ja+pintansa+hänkin+pitää.Nyt+minun+arkeen+kuuluu+piparkakun+leipomoinen,+taikina+odottaa.Lehdistä+ja+tiedotus+välineistä+saamme+halutessamme+eilisen+juhlinnan++tarkemmat+uutiset,+jopa+juoruja,+jos+niitä+kaipaamme.
  8. Onnellista+Itsenäisyys+päivää+kotimaalle+ja+sen+asukkaille.100-vuotta+on+pitkä+aika,+siihen+aikaan+mahtuu+meidän+maamme+kohdalla+paljon+kuolemaa,+tuskaa+ja+surua.+Tänä+päivänä+voimme+kuitenkin++iloita+vapaudesta,+mistä+jouduimme+maksamaan+mittavan+hinnan,+monen+nuoren+miehen+ja+naisen+elämä+päätyi+taisteluun+tämän+itsenäisyytemme+säilyttämiseen.Kaksikymmentä+vuotta+nuorempana+kuin++itsenäinen+Suomi,+olen+nähnyt+paljon+tuskaa+ja+menetyksiä,+moneen+kotiin+suruviesti+tuotiin,+mutta+sinnikkäästi+kaikki+jaksoivat+ja+henki+kaveria+ei+jätetä+eli+ja+sai+lopulta+meille+itsenäisen+kotimaan+säilytetyksi.Omasta+puolestani+sydämestä+lähtevä+kiitos+ja+kunnioitus++heille+jotka+tämän+vapauden+meille+taisteli.Kotirintaman+panosta+ei+voi+unohtaa,+täällä+naiset+hoitivat+heille+tulevat+velvoitteet,+itkivät+itkunsa+mutta+jaksoivat+kaiken,+hoitivat+kodit+ja+toimeentulon,+lohduttivat+lapsia+isän+poissa+ollessa+ja+ehkä+suruvietin+tullen+vieläkin+vaan+jaksoivat.Tämän+kaiken+saavutuksen+johdosta+voimme+nauttia+vapaudesta,+kauniista+luonnosta+ja+hyvinvoinnista+mikä+on+saavutettu,+tämä+velvoittaa+jatkamaan+saman+hengen+voimin,+yhdessä+rakentaen,+maamme+ja+kansamme+hyvinvointia+yllä+pitää.Suomenliput+tangoissaan+eivät+liehu,+harmaana+tämä+päivä+valkeni,+mutta+se+ei+himmennä+juhlan+tuntua+ja+koko+päivän+riittää+juhlintaa+varmasti+ympäri+maata,+seurattavaa+meille+joilla+ei+voimia+ole+yhteisiin+rientoihin+lähteä.Yhden+asteen+miinusta+näyttää+mittari+ja+se+sininen+hämärä+vaan+jatkuu.Tuo+voimistelu+tai+venyttelyksi+sanot+Hurskainen+on+minunkin+tapani,+aamuisin+parikymmentä+minuuttia+itseäni+liikutan+voimisteluksi+voi+sanoa.En+tiedä+onko+suurtakaan+apua,+mutta+lopettaakaan+en+tohdi,+voi+olla,+että+en+sängystä+ylös+pääsisi.Onhan+sitä+jonkun+aikaa+katsottava+juhlaa+ja+kättelyä,+mutta+muilla+kanavilla+on+ohjelmia+joita+yritän+katsoa+myös.Väyrynen+tuo+väriä+tuohon+presidentti+kilpaan,+muuten+melko+selvä+lopputulos+on+ja+en+vastaan+pistä+minäkään.Vanha+konkari,+monessa+liemessä+keitetty+on+Väyrynen+ja+sinnikäs+jaksaa+vielä+vaan+olla.Tuo+selkä+minua+myös+joka+aamu+muistuttaa,+välilevyn+pullistuma+siellä+yrittää+sitkeästi+liikunta+kykyä+heikentää,+voi+olla,+että+kiusaa+vaivalle+teen+sillä+niin+sanotulla+voimistelulla;)Nyt+tämän+juhlapäivän+viettoon+edellytyksillä+mitä+tarjolla+on,+ainakin+ohjelmaa+tulee+joka+laitteesta,+kyllä+se+tarttuu+vanhaankin+täällä+omassa+kodissa.Olkaamme+onnellisia+kauniista+maastamme+ja+sen+itsenäisyydestä.
  9. Huomenta+pieneen+pakkaseen,+koivut+ohuen+huurremekon+päälleen+vetäisseet.Tavallista+vilkkaampi+aamu+kaduilla,+juhlan+aattohan+sen+teettää,+tavaraa+kauppojen+hyllyille+rekat+rahtaa+ja+pitäähän+sitä+tarjolla+olla,+veronpalautukset+tilille+napsahtaa.Vajaa+neljäkymppisen+saan+minä,+radio+tiedotti+että+700+euroa+keskiarvo+palautuksista,+hyvät+joulurahat+kerrassa.Jouluruokaa+sillä+saa+jo+moneksi+päiväksi+ja+isolle+porukalle.Minä+en+osaa+ajatella+joulua+perinteisesti,+kun+olen+muualla+pois+kotoa+joulun+pyhät,+kai+se+minun+jouluni+on+sitten+uusi+vuosi.Ulkoilu+taitaa+aika+monelta+jäädä+vähiin,+kun+ei+pakottavaa+tarvetta+ole,+ei+pienikään+lenkkikään+innosta.Lohitarjous+oli+tuossa+lähikaupassa,+mutta+ei+oota+sain+vastauksen,+kun++sitä+kyselin,+oli+muutamassa+tunnissa+mennyt+kahden+päivän+tarpeet.Olisi+sitä+kraaviksi+pakkaseen+hommattava.Hyvä+että+varaavain+on+saatavilla,+minulla+ei+sille+paikkaa+talosta+löydy+joten+puheenjohtajaa+hätistelen+avaimen+unohtuessa,+onneksi+aika+harvoin+on+unohdus+tapahtunut.Maksullinen+aukaisu+aina+mahdillinen.Hurskainen+aika+kaukana+on+se+sata+vuotta,+mikä+kaiketi+nykyisin+jo+tavoite;)Kiitos+ynnämuu+kun+muistisi+lokeroista+löytyi+aihe+onnitella,+eihän+sitä+muuten+tuntemusta+ole,+kuin+viestien+arvailusta+jotain+tuttua+löytyy+ja+ehkä+jopa+yhtäläisyyksiä+asioiden+suhteen.Tuo+auto+se+vaan+aina+jotain+puuhaa+teettää,+jos+sillä+meinaa+talvisäällä+ajoon+lähteä.Ikävä+on+jos+kiirettä+pukkaa+ja+vaikka+ovi+on+jäätynyt,+ei+auta+voima+sanatkaan,+malttia+sulatukseen+tarvitaan,+eli+hyvä+on+ennakointi+tässäkin+asiassa.Hyvää+suunnittelua+tarvitsee+tämän+iän+saavuttanut+ihminen+kaikkeen+elämänsä+eteenpäin+menemiseen,+kiireellä+ei+mikään+onnistu.Kerroin+kynttilän+päälle+astumisesta+ja+kuusesta+niitä+pois+ottaessa+piti+vielä+yhden+kynttilän+päälle+astua,+ei+näy+oppi++ja+varovaisuus+tarttuvan.+Vävylle+tarjoan+sarjaa,+jos+käyttäisi+sähkömiehellä,+ehkä+joku+niitä+tarvitsee+jos+en+minä.Voisi+kuvitella,+että+koneesi+noita+temppuja+tekee,+tuskin+ylläpito+viitsii+ilkeillä+sopuisalle+kirjoittajalle,+kun+antaa+toisaalla+kaikille+ilkeilijöille+viesti+mahdollisuuksia.Kiitos+Ramoona+linkistä+ja+onnitteluista,+kaunis+oli+kattaus+linkissä,+sinulta+olen+joskus+aiemminkin+tuollaisen+ihanan+linkin+saanut,+minä+ei+tuon+kaltaisia+osaa+edes+löytää,+saati+niitä+lähettää.Tietenkin+sen+paremman+osan+jätin+katsomatta+siitä+Oulun+juhlasta,+varmaan++oli+lasten+suoritus+ihana,+harmi+että+lopetin+katsomisen.Jouluisia+touhuja+sinne+sinun+maisemiin,+tiedän,+että+joulu+kodissasi+on+yhtä+juhlaa;)Posti+on+minunkin+nykyisessä+kaupassa,+samalla+kertaa+tulee+ne+asiat+hoidettua,+ei+huono+juttu+ollenkaan.Lihasoppa+on+hyvä+ruoka,+mutta+jatkuvasti+ei+sekään+maistu,+jotain+muuta+on+väliin+saatava,+pari+päivää+ka+taas+maistuu;)Kukat+vettä+kaipaa+ja+aina+ne+nuutuneeksi+asti+ehtii,+että+muistaa+kastelun,+olisiko+lämmityksellä+jotain+osaa+nopeaan+kuivumiseen.Talvella+nuo+kukat+yleensä+pienemmälle+huomiolle+jäävät.Nyt+on+lähdettävä+kahvitarjousta+hakemaan,+yksi+paketti+enää+varastossa.Oikein+mukavaa+itsenäisyyspäivä+aaton+aikaa,+huomenna+sitten+juhlavaa+meininkiä+kaikille+tarjolla,+vaikka+vaan+telkkarin+välityksellä,+kutsua+juhliin+en+saanut,+mutta+en+olisi+halunnutkaan;)
  10. Huomenta,+nyt+se+sitten+tapahtui,+unohtaminen,+muistin+viestin+kirjoittaneeni+ja+kun+rupesin+palstaa+selailemaan,+eipä+ollut+pirtissä+minun+viestiä.Rupeaako+tätä+nyt+enemmänkin+tapahtumaan?Ullamirjami+pitkästä+aikaa,+sinun+viestittely+on+todella+harventunut,+en+80+:siä+käy+lukemassa.Olen+tapana+pitänyt+sen+kaksisataa+viestiä+ja+sitten+uusi,+jospa+jaksaisit+vielä+vähän+aikaa.Onhan++niillä+adventti+kynttilöillä+oma+merkitys,+mutta+ei+kai+haittaa+vaikka+ei+sitä+tiedä,+tapana+kuitenkin+kiva+kun+kynttilät+laittaa.Mukava+on+kuulla,+että+pirtin+viestit+kiinnostaa,+yritetään+vaan+yhteisvoimin+pirtti+pystyssä+pitää.Mukavaa+joulun+odotusta+sinne+naapurimaahan.Eipä+onnistunut+ynnämuun+rekkaus,+on+se+kumma+miten+kiusaa+tuokin+asia.Näyttäisi+siltä,+että+päivä+kirkastuu,+eilen+olikin+kovasti+pimeää+ja+satoi+koko+päivän.Lumet+on+kadonneet,+vain+auraus+kasoja+näkyy+säilyneen,+mittarissa+on+pyöreä+nolla.Kyllähän+se+joulu+menee+siinä+missä+muutkin+päivät,+ehkä+Ei+joulu++ihmiselle+tämä+asia+on+rasite,+mutta+hujaus+vaan+ja+taas+ja+se+on+ohi.Jehovan+todistajia+käy+minun++ovella,+en+raaski+jyrkästi+kieltää,+pienen+tovin+siinä+tarinoidaan,,,+oven+raossa.Ymmärrän+niiden+putkien+tärkeyden+ja+myös+sen,+että+auki+ne+on+pidettävä,+jos+hyödyn+meinaa+saada.Halvaksi+nyt+sitten+tulikin+se+kruunun+korjaus,+pelkällä+säikäyksellä+pääsit+Hurskainen.Ehkä+lähtöhinta+ostettavissa+tavaroissa+on+niin+korkea,+että+sitten+alennetuin+hinnoinkin+voittoa+tulee,+en+usko+että+tappiolla++myyvät.Nyt+yritän+tämän+päivän+saada+käyntiin,+vielä+vaan+ihmettelen+tuota+"unohdusta",oli+niin+selkeä+se+kuva,+että+viestin+laitoin.Tämmöistä+hölmöilyä+tänä+aamuna,+jospa+teillä+toisilla+muisti+pelaa,+heippa!
  11. Adventti+se+ensimmäinen+käsillä,+aina+se+jotenkin+koskettaa+vaikka+ei+niin+uskonnollinen+olekaan,+kyllä+kirkon+meiningin+myös+kuuntelen,+se+on+kai+niitä+perinteitä,+joita+kerroin+vaalivani.Kuusen+kynttilöiden+kanssa+epäonnea,+astuin+yhden+lampun+päälle+seuraukset+arvaatte,++ketju+olisi+kyllä+palannut,+mutta+minä+täydellisyyden+tavoittelija+päätin+lampun+tilalle+laittaa.Kanta+olikin+aika+vaikea+saada+irti+ja+niinpä+hieman+kovakouraisesti+sitä+yritin+irti,+lähti,+mutta+kaiketi+jotain+muuta+lähti+myös,+ei+palanut+lamppu+ei+koko+ketju.Nyt+turvaudun+led+valoihin,+huomenna+käyn+muutaman+ketjun+lisää.Aika+kallis+sarja+se+kynttiläsarja+oli,+yhden+kerran+jo+korjattiin,+kun+lampun+rikoin,+kai+joka+joulu+sama+homma.Hurskaisella+noita+putkiakin+riittää,+aina+joku++aukaistavana,+sitä+se+on+omakoti+talon+asukkaan+elämä,+minä+huoltomiehelle+vaan+soitan+ja+apu+tulee,+onnekseni+en+monesti+ole+tarvinnut.Vanha+talo+tämäkin,+kai+putket+täynnä+edellisten+asukkaiden++jäänteitä,+minä+hyvin+tarkoin+seuraan+mitä+viemäriin+kaada.Mökilläni+oli+pieni+puuhella,+siis+puilla+lämmitettävä,+(+ettei+puuhellaa+uskota+minun+tarkoittavan)+oli+kyllä+maan+mainio,+sinne+kun+hellauuniin+laatikot+laittoi+jopa+maistui.Hellan+päällä+sitten+pystyi+muuta+ruokaa+laittamaan+ja+tiskivesi+aina+kuumaa,+kun+vaan+puita+muisti+pesään+laittaa.Kiitollinen+ollen+suomen+itsenäisyydestä+ja+kunnioitan+ihmisiä+jotka+sen+meille+on+hankkinut,+heidän+muisto+on++arvostuksen+ansainnut,++juhlimisen+ymmärrän,+mutta+mielestäni+hohto+hiipuu+juhlimisesta,+jos+liikaa+hehkutetaan.Eilen+katsoin+Oulusta+tulleen+juhlan+ja+täytyy+sanoa,+että+yli+meni+hienoudessaan,+muutama+lauluesitys+ja+joku+muukin+taitaja+mukana+oli,+mutta+muuten+liian++korkea+tasoinen.Kai+tuohonkin+ihailijoita+löytyy,+mutta+näin+arkisen+ihmisen+ymmärrykseen+ei+mahtunut.Täällä+meillä+markkinat+vain+kaksi+kertaa+vuodessa+ja+ani+harvoin+tulee+silloinkaan+käytyäMinulta+loppui+patteri+myös+kellosta,+liikkeessä+aina+on+vaihdettu,+minulla+on+näitä+eri+tilauksia+kertynyt+kelloja+useampia,+aina+jossakin+patteri+toimii.Aika+tarkkaa+aikaa+näyttävät,+vaikka+kylkiäis+kelloja+kaikki.Pattereissa+olen+hinta+eroja+huomannut,+liikkeestä+riippuen.Olen+ruvennut+noita+hintoja+tarkkailemaan+ja+huomannut++suuria+eroja+ruoka+kaupoissakin,+kannattaa+vertailla.Mukavaa+tuollainen+kotiseutujen+muistelo+vaikka+autoillen,+täälläkin+on+joukkohauta+puna+vangeilla,+heitä+on+täällä+kuolemaan+joutunut+liki+kaksisataa.+Muistomerkki++on++yhteis+haudalla++joskus++viime+vuosisadan+lopulla+laitettu.Toinen+yhteishautamerkki+on+viime+vuosisadan+alun+nälkään+kuolleiden+haudalla,+olivat+kanava+työmaalla,+ympäri+suomea+heitä+siellä+oli+työn+etsintään+tulleita.Surullisia+muistoja+onneksi+ei+enää+nälkään+suomessa+kuolla.Sininen+hämärä+on+harmaaseen+päivään+valkenemassa,+kahden+asteen+lämmössä+nämä+kyntteliköt+saavat+valoa+ulos++loistaa.No+toki+lämmintä+sisällä+enemmän,+ei+kynttilät+kohmetu;)Oikein+hyvää+ensimmäistä+adventtia,+siitä+se+joulun+odotus+alkaa.
  12. Huomenta,+lauantai+ja+viikonloppu,+jotenkin+tuntuukin+kuin+maailman+lopulta,+tuo+juhla+humu+alkaa+jo+kyllästyttää,+niin+hieno+asia+vaikka+onkin+kysymyksessä,+kuin+100+vuotta+täyttävä+Suomi.Juhlintaa+jo+koko+vuosi+ollut+tavalla+tai+toisella,+sini/valkea+väri+on+ollut+lähtökohta+kaikelle,+jopa+meillä+täällä+aitakin+pitkältä+matkalta+koristeltuna+virkatuin+kukkasin.Kaunista+ja+kunnioitettavaa+on+tämä+huomiointi,+mutta+alkaa+jo+liialta+tuntua,+kohtahan+se+huipennus+sitten+on.Tuo+etsiminen+on+tuttua+täälläkin,+melko+usein+on+joku+tavara+kateissa+ja+ei+löydy,+sitten+sattumalta+eteen+ilmestyy.Minulla+ei+edes+ketään+kuulolla,+kelle+voisin+etsintääni+tuskailla+ja+apuakin+ehkä+saada,Pikku-joulua+kyseltiin,+en+tiedä+onko+ainakaan+minusta+puuha+ihmiseksi,+niin+on+tuo+vakavamielisyys+sijaa+ottanut,+että+kaikenlainen+juhliminen+on+pannassa.Meri-kukka+mainitsi+että+olisiko+jotenkin+erikoinen+tämä+kuukausi,+no+onhan+se,+mutta+poistun+joulun+alla+ja+tulen+sitten+pyhien+jälkeen+maisemiin,+joten+nekin+juhlimiset+voi+unohtaa.Hieman+arveluttaa+eka+joulun+poissa+olo+kotoa,+näinköhän+itkuksi+menee?Pikku+joulua+voisi+nämä+nuoremmat+alkaa+suunnitella,+kyllä+kekkereihin+mukaan+tulen,+vaikka+kontaten;)Olisin+minä+myös+ollut+äkäinen+hellan+pois+viemisestä,+on+se+niin+mukavan+tuntuinen+laitos+ja+kätevä,+antaa+lämpöä+ja+voi+valmista+ateriat+suurellekin+porukalle.Säästöä+sen+myötä+olisi+talouteen+tullut.Isot+puut+eivät+ole+suotavia+talon+lähellä,+sen+kaatamisen+saat+suosiolla+anteeksi+Hurskainen;)Hyviä+juttuja+on+hölmöläistarinat,+niitä+vaan+harvoin+nykyisin+kuulee+ja+olihan+se+täällä+päin+Kuikka-Koponen+joka+silmänkääntö+temppuja+teki,+tarinan+aiheita+häneltäkin.+Kirkkoon+kuulun+,+harvoin+siellä+käyn,+nyt+kuitenkin+meille+ikäihmisille+synttärikahvit+tarjoavat,+sinne+menen+ja+kauneimmat+joululaulut+myös+kutsuu.Kärryä+perässä+minäkin+aamusta+heti+kaupalle+lähdin+ja+ei+ollut+tiet+vielä+loskaiset,+mutta+kärrissä+oli+silti+vetämistä,+painoi+melko+paljon,+kun+perunasta+lähtien+kaikki+puuttuvat+keräsin.On+se+harmi,+kun+ei+kellareita+ole+mihin+voisi+perunat+ja+juurekset+säilöön+laittaa,+nyt+tuntuu+aina+niitä+puuttuvan.Pakkasessa+on+muutama+pussi,+mutta+säästän+erikoisia+tapauksia+varten.Nyt+sitten+adventin+aatto+ja+tänään+syttyy+minun+kotona+jouluvalot.Sitkeästi+olen+perinteisiä+tapoja+jaksanut+pitää,+en+sortunut+laittamaan+jouluvaloja+aiemmin.Kyntteliköt+ja+kuusi+vanhan+tapani+mukaan,+vaikka+nyt+on+paljon+uusia+virityksiä,+minä+vaan+näitä+vanhoja++vuosia+jo+käyttämiäni+tapoja+noudatan.Minulla+on+vielä+avioliiton++alku+ajoilta+paperisia+joulunaiheisia+seinä+tauluja+nekin+aina+vaan+paikan+löytävät,+niillä+minä+joulu+tunnelmaan+pääsen.Perinteiden+säilyminen+on+mielestäni+tärkeä+ja+sitä+olen+nuorisolle+yrittänyt+tuputtaa.Nyt+niinkin+arkiseen+puuhaan+kuin+siivoamiseen+ja+sitä+tehden+pullan+paistoon+ja+taitaa+pitää+kakkukin+tehdä,+vaikka+tämän+itsenäisyyden+juhlistamiseksi.Mukavaa+päivää+teille+pirtin+ystävät.
  13. Huomenta+ja+nyt+siihen+joulukuuhun+mikä+joidenkin+maailman+mullistaa,+ehkä+minunkin;)Maa+on+ohuen+lumikerroksen+alla,+mutta+mittari+-+nollaa+näyttää,+ei+oikein+lupaavalta+näytä+talven+tulo,+mutta+kauankos+se+ilma+muutosta+hakee,+huomenna+saattaa+jo+hanget+korkeat+olla.Ei+kai+nyt+kumminkaan.Noin+se+on,+tämä+niitä+pirtin+erikoisuuksia,+kaikkea+voi+syödä+ja+juoda,+ei+liho,+ei+krapulakaan+iske,+hampaitakaan+ei+tarvitse+pirtin+syömisten+vuoksi+pestä;)Leppoisia+nämä+eläkeläisten+päivät+usein+ovat,+jos+ei+kolota+ja+masu+on+täynnä,+maailman+murheet+ei+mieltä+masenna,+niin+hyvähän+meidän+on+olla.Usein+tiskaan+minäkin,+kun+koneeseen+olisi+aina+kerättävä+täysi+lasti+ja+eihän+yhden+ihmisen+astioiden+kulutus+suuria+ole.Olen+poimintoja+kuullut+tuon+kirjan+ja+kirjailijan+tiimoilta+ja+ei+kovin+mairittelevia+ole,+mutta+palkinnon+kuitenkin+sai.Minun+haastattelija+hoitaja+sanoi,+tai+merkkasi+papereihinsa,+että+ei+tarvitse+yhteyden+ottoa+hänen+puoleltaan,+jos+tarvitsen+itse+soittelen.Hyvä+kuitenkin+tietää+mistä+sitä+apua+löytyy,+kun+se+tilanne+eteen+tulee,+kohdallani+on+kaikki+palvelut+saatu+ja+lisää+mitä+tarvitsen++osaan+etsiä.Tuo+hedelmäkakku+mitä+Neeasa+maisteli,+olisi+ihan+kiva+jouluksi+tehdä,+kestää+kauan+hyvänä.Kauan+olet+onnistunut+mikrosi+kanssa+yhteistyötä++saanut+tehdä+ynnämuu,+kun+nykyään+nuo+sähköiset+vehkeet+aika+lyhyen+ajan+palvelevat.Eikös+apinoista+joidenkin+uskomusten+mukaan+olla+kehitytty,+sama+koskee+ruotsalaisia+apinoita+myös,+ollaan+vaan+ylpeitä+suomalaisia+apinoita,+vaikka+junttejakin;)Ensi+tiistaina+eka+joulupuuro+lauluryhmän+kanssa+ja+sitten+loppuviikko+jouluruokailujen+kanssa,+eipä+taida+kotona+tarvita+ruokaa+laittaa.Adventti+rauhaa+soisi+kaikille+tulevan+pipon+kanssa+tai+ilman;)Huomenna+sytytän++jouluvalot,+eilen+taistelin+kuusen+kynttilöiden+kanssa,+oksilla+ovat,+tosin+heiveröisen+näköisinä,+painavat+ohuita+oksia+liikaa.Aatto+juhlista+jaloin+ja+näin+toteutan+oman+joulun+odotusten+teon.Katsoin+tai+satuin+näkemään+Olavinlinnan+valaistuksen,+hieno+oli+ja+varmaan+Ramoonan+piha+valojen+kanssa+maiseman+koristaa,+muutenkin+luulen+melko+satumaiseman+sinne+sinun+laittavan,+olethan+niin+kätevä+kaikkea+kaunista+aikaan+saamaan.Perinteitä+varmaan+teilläkin+kaikista+juhlista,+mitä+vuoden+mittaan+juhlitaan.Muoriseni,+jaksamisesta+ei+ole+kyse,+tulee+vaan+joskus+haluton+olo+ja+eihän+nuo+lukemani+viestit+palstalla+aina+innosta,+mutta+jatketaan+vielä,+kun+sormet+näppäimillä+pelaa+ja+jotakin+tuolla+pääkopassa+raksuttaa.Taitaa+olla+tuo+naisseura+Hurskaiselle+semmoista+herkkua,+että+jo+näkeminen+vaivat+vie,+saatikka+jos+jutustelukin+onnistuu.Toivotaan+että+tuon+sorttisia+vieraita+useimmin+kävisi.Yllätykset+on+muutenkin+kivoja,,,,+useimmin,+voi+niitä+joskus+niitä+ikäviäkin+tulla.Aika+paljon+teidän+toisten+kirjoittajien+mukana+olosta+se+minun+jaksaminen+riippuu,+kiitoksen+sana+paikallaan+myös+kaikille+teillekin.Nyt+kauppaan,+pitää+ottaa+pyöräkärri+mukaan+ja+ostella+varaston+täydennykset+ja+vähän+erikoisuuksia+sitä+joulun+tuloa+enteillen.Iloitaan+joulun+ajan+alkua+ja+odotellaan+mitä+tuleman+pitää+tuon+sään+kanssa.
  14. Myöhäishuomenet,+kun+aamulla+yritin+kirjoitustani+tekemään,+ilmoitettiin,+että+tyhjä+koko+palsta,+ajattelinkin,+että+nyt+merkki+siitä,+lopettakaa+höpinät;)Onhan+tuo+mieleen+tullut,+josko+jo+olisi+aika+laittaa+pirtin+ovi+säppiin?Mukavalta+kuitenkin+tuntui,+kun+joku+ehti+huomioimaan+tyhjän+pirtin;)Sattui+silmääni+ketju,+jossa+kovasti+moitittiin+pirttiä+ja+emäntääkin,+ehkä+aihetta+onkin,+ei+sitä+kaikkia+voi+miellyttää.Esittivät+omaa+paikkaa+mihin+pirtti+pitäisi+laittaa,+ettei+palstan+tilaa+veisi,+kuitenkin+vain+yhden+ketjun+verran+häiriötä+aiheutamme,+suvaitkaa+ihmiset.Katselin+itsekin+oudoksuen+tuota+71,+mutta+en+sitten+kuitenkaan+tarkemmin++ajatellut,+kyllä+se+kymmenellä+yli+meni;)Mitäpä+sitä+paria+vaihtamaan,+kun+tavat+on+tutut+ja+aika+yhdessä+hyvin+sujuu,++sanotaanhan+niinkin,+että+ei+vaihtaen+parane,+onnea+vaan+jatkossa+yhdessä+tulevaan+aikaa+ynnämuu+.Jostain+anteeksi+pyynti+kehotuksesta+minä+myös+havainnon+tein+tuon+voitto+kirjan+tekijän+suhteen,+en+ole+mitään+sen+paremmin+lukenut,Ehkä+niitä+nimittelyjä+silloin+tällöin+tulee+sieltä+kulttuurin+tekijöiltäkin.Ymmärsinkö+oikein+Hurskainen,+sinulla+kävi+vieras,+jonka+läsnäolo+säryt+sinulta+vei?+Jos+näin+oli+kutsu+toki+useimmin+tämän+laatuinen+vieras+luoksesi.Kyllä+ne+mittaukset+on+silmälääkärin+tehtävä,+kun+leikkaus+on+ollut,+ehkä+ammatti+takaa+tarkkuuden+.Silmä+kulta+viimeksi,+on+niitä+vahinkoja+sattunut+myös+silmäsairauksien+kanssa,+tosissaan+on+hoitoihin+suhtauduttava.Minulla+kävi+haastattelija++ja+totesi+kaikki+hyvin+olevan,+samaa+mieltä+minä+myös.Sää+on+kehno,+kuinkas+muuten,+taitaa+ihan+vetenä+tuo+sade+tulla.Viimeinen+päivä+marraskuuta+jo+hyvässä+vauhdissa+ja+alkaa+ne+jouluun+liittyvät+puuhat.Vävy+toi+eilen+kuusen+ja+siihen+alan+lamppuja+asettelemaan,+parvekkeella+sitä+adventin+alusta+alan+polttelemaan+ja+kyntteliköt+ikkunoilla+antavat+sen+perinteisen+tunnelman.Nyt+tämä+omassa"+liemessä"+kiehuva+emäntä+lopettaa+ja+jatkaa+täällä+oikeassa+elämässä+elämistä,+voikaa+hyvin+!
  15. Huomenta,+niin+voi+taas+sanoa+talvi+tuli,+mutta++nollaa+näyttää+mittari,+ehkä+ei+iltapäivällä+talvesta+tietoakaan.Näyttävät+ennustelevan,+että+joulun+aikaan+sitten+lumessa+kahlataan.On+se+hyvä,+että+aina+on+riittänyt+innokkaita+ja+vastuun+tuntevia+ihmisiä,+on+asioita+monella+tapaa+eteenpäin+viety,+tämän+ikäpolven+aikana.Sodasta++on+selvitty,+suuri+määrä+kansaa+sijoitettu,+sotavelat+(suuret)+maksettu+ja+nyt+elämä+melkoisen+hyvässä+jamassa,+tässä+armaassa+kotimaassa.Ainahan+ongelmia+ilmenee,++mutta+verrattuna+osaan+maapallon+väestön+oloista,+meillä+kaikki+hyvin.Hyvällä+tahdolla+ja+kakun+oikein+jakamalla+ne+puutteet+korjattaisiin,+mitä+nyt+on.Ehkä+elämä+on+nöyryyttänyt+minun+luonnetta+myös,+mutta+itsenäisyys+tavoittelu++on+kyllä+edelleen++pinnalla+ja+voisihan+sitä+vaikka+itsepäisyydeksi+nimetä,+tai+vaikkapa+väärän+laisesta+ylpeydestä+myös+syyttää.Pärjättävä+vaan+on,+ei+luonnettaan+kaiketi+voi+koskaan+kokonaan+muuksi+saada,+perisyntinä+seuraa.Nopea+on+minunkin+koneeni,+tuo+valokaapeliko+sen+sellaiseksi+teki.Uskoni+näihin+miehiin+laitan,+kirjoittelun+jatkumisista,+naisilla+kaiketi+alkaa+ne+joulu+kiireet.Tavaksi+on+minulle+tullut+tämä+aamun+viestittely,+kai+se+joskus+loppuu,+mutta+eipä+sitä+nyt+surra,+viestiä+vaan+laittamaan+niin+naiset+kuin+miehetkin;)Niin+se+on,+hyvistä+päätöksistä+huolimatta,+jää+tavaroita+niille+kuulumattomille+paikoille+ja+etsimistä+riittää.Toivottavasti+Hurskainen+asiasi+siellä+silmäklinikalla+hyvin+hoituu,+sanotaanhan,+että+silmäkulta+viimeiseksi.Pitkä+on+yhteinen+taival+Laten+ja+Venlastiinan+taival,+meillekin+viime+pyhänä+71+vuotta+olisi+täyttynyt.Muistan+yleislakon+aikoihin+kihloihin+mentiin+ja+saman+vuoden+lopulla+sitten+yhteinen+taival+aloitettiin.Nuoria+oltiin,+meripoika+tuli+ja+hurmasi,++ja+osa+syyllinen+kohtaamisellemme+oli+sota,+joka+mieheni+toi+näihin+maisemiin.Noita+lautakunta+paikkoja+olen+minä+myös+jokusen+kokenut+ja+yrittihän+sitä+päätöksiin+vaikuttaa,+mutta+eihän+yhden+ääni+niissäkään+suurta+muutosta+aikaan+saa,+niin+kuin+Latekin+totesi+enemmistö+äänin+valinnat+hyväksyttiin.Toivoisi+innokkaita+päättäjiä+löytyvän+ja+laajemman+kansan+osa+pääsisi+vaikuttamaan+hyviin+päätöksiin.Nyt+sivusta+voi+seurata+ja+arvostellakin+miten+asioita+hoidetaan+ja+onhan+se+joskus+pään+pyörityksen+aihe.Sitä+ainakin+sellainen+mieli+on,+että+ennen+asiat+paremmin+hoidettiin+joiltakin+osin.Joskus+tuntuu,+että+aivan+pieniä+asioita+paisutellaan++ja+niistä+tehdään+tärkeitä+ja+oikeat+asiat+sitten+menee,+miten+menee.Tänään+kerhopäivä+itsenäisyys+päivän+merkeissä,+vähän+juhlavammat+puitteet+ja+ohjelmakin+arvokkaampaa.+Räntää+sataa,+ei+kyllä+houkuta+lähteä+sateen+sekaan,+mutta+uskollisuus+lauluryhmään++osallistumisesta++velvoittaa.Eihän+suomalaista+voi+lumi+ei+pakkanen+estää,+joten+tuonne+vaan+ulkoilmaan,+yrittäkää+myös+toiset+samaa+tyyliä;)
  16. Huomenta,+samanlaisena+jatkuvaan+säähän+mikä+on+jo+viikon+ainakin+ollut+ja+muutosta+ei+vaan+tapahdu.Kaksi+astetta+lämmön+puolella+ja+lumet+melkein+hävinneet,+turhasta+työstä+on+auramiehille+maksettu.Hurskainen+kertoi+miten+apua+voi+saada+vaikka+veroilmoitusten+täyttöön,+minä+en+sitä+apua+tarvitse,+valmiit+paperit+tulee+ja+sen+mukaan+mennään,+muutaman+kympin+olen+takaisin+useimmin+saanut,+aika+iso+onkin+prosenttini+millä+verottavat.Minä+Telian+asiakas+olen+ja+en+vaihdosta+innostu,+kyllähän+tarjouksia+tulee,+voisi+saada+edullisimmin,+mutta+en+tykkää+niistä+muutoksista,+vähän+kehnoja+kokemuksia+on.Torstai+aamuna+saan+minäkin+arvioitsijan+tätä+eloani+tenttaamaan,+tuskin+mikään+kuitenkaan+muuttuu,+itse+haluan+vielä+olla+oma+määrääjäni.Eilen+yli+kaksikymmentä+pakettia+käärimme++joulukuusen+alle,+mistä+ne+lähtee+tarvitseville.Kolmas+kassi+jo+tänä+syksynä+avustusten+keräyksiin.Aloitin+eilen+pitkiä+kirjovartisia+sukkia+myyjäisiä+varten,+parit+ajattelin+tehdä,+kun+ne+on+nyt+niin+pop+nuorison+keskuudessa.Jospa+rupeaisi+laajemmin+tuo+lapas+ja+sukka+buumi+leviämään,+kun+katselee+paljas+jalkaisia+nuoria,+pelkät+tennarit+jaloissa,+voi+hyvin+kuvitella+mitä+ikä+tuokaan+tullessaan.Sotavalaan++on+täältäkin+lähtenyt+tavaraa+ja+mukana+olleena+tarpeen+todeksi+huomasin.Ei+ole+noita+terveyskeskuksen+penkkejä+ole+tullut+paljonkaan+kulutettua,+ihana+asia,+sillä+se+ei+ole+ainakaan+kaikin+omasta+itsestään+lähtöisin,+vaan++on+saanut+elää+sellaisten+onnen+tähtien+alla,+että+ei+ole+tarvinnut+paljon+lääkäreihin+turvautua.Viisitoista+vuotiaana+olin+silmäsairaalassa,+antoivatko+sellaisen+lääkityksen,+että+tänne+asti+olen+ilman+sairaalassa+oloa++säilynyt.Kyllä+se+silloin+pakolliseksi+seuranta+tulee,+kun+joku+vaiva+ilmenee+ja+pitää+sanoa,+että+onneksi+näin+on.Lääkäri+on+tilattu+ja+jotakin+vaivaakin+on,+saapa+nähdä+mikä+siitä+sitten+seuraa.Eipähän+tässä+suurempia+toiveita+ole,+kun+vaan+saisi+tässäkin+kunnossa+olla,++varmaan+monen+toive+tällä+iällä.Joulu+menee+varmaan+ihan+hyvin,+vaikka+ei+suurempia+haasteita+laitakaan,+nyt+ainakin+pyhiä+paljon,+ehtii+sitä+tavalla+jos+toisella+joulun+tuntuun+päästä.Eihän+siitä+mihinkään+pääse,+kun+joka+puolen+joulua+toitotellaan.Tänään+laulamaan+ja+sitten+puikot+kilisemään+loppu+päiväksi,+näyttäsi+aivan+kuin+kirkastuisi+tuo+ilma,+jospa+se+vaikka+tyyliä+vaihtaisi;)Mukavaa+päivää+itse+kullekin+toivotan.
  17. Huomenta,++uusi+viikko+uudet+kujeet,+näin+voi+hyvin+olla,+säätila+vaan+ei+muuttumista+osaa+aloittaa,+nollan+tietämillä+on+mittari+juuttunut.Eilen+satoi+räntää+lähes+koko+päivän+ja+niinpä+tänään+tai+jo+yöllä+aurojen+ryminään+heräsin.Sohjoa+on+ja+kai+se+vaikeuttaa+liikkumista+jalan+kuin+autollakin.Marraskuu+lopuillaan+ja+alkaa+se+monelle+rasittava+joulukuu,+itse+tykkään+joulun+ajasta.Makriina+pohti+lahjojen+ostoa+ja+sen+vaikeutta,+kun+ajoissa+suunnittelun+ja+etsimisen+aloittaa,+voi+osua+oikeisiin+ja+saajaa+tyydyttäviin+lahjoihin.Olen+ostanut+neljään+perheeseen+seinälautasen+100-+vuotis+vuoden+muistoksi+ja+sitten+kirjekuoren+perheen+yhteisiin+ostoihin+laitan+pienen+summan,+saavat+itse+päättä+itsekukin+mikä+on+tarpeen.Yöasuja+olen+ostanut+jo+muutamat,+heille+joille+on+vaikea+muuta+antaa+ja+kiva+kuitenkin+on+tämä+pois+jätettäväksi++sovittu+päätös+taas+rikkoa;)Ramoonan+tapaan+yritän+miettiä+myös+sellaista,+mikä+ei+tavara+määrää+kartuta,+mutta+hyvän+mielen+aikaan+saa.Tokihan+voisin+neuloa+jokaiselle+jotakin,+mutta+luulen+mitan+jo+olevan+täyden+niillä+tarpeilla.Miia+sanoit,+että+saatuja+lahjoja+ei+voi+pois+laittaa,+niin+se+on+ja+siksi+kai+sitä+tavaraa+vaan+aina+meinaa+lisää+karttua.Meillä+on+ystävien+kanssa+tullut+tavaksi+juhlijoita+muistaa+jollakin+hoitoja+antavalla+lahjakortilla++ja+se+on+mukava+tapa.Hyöty+on+iso,+kun+vaikka+hierojan+käsiin+patistavat;)Neeassa+totesit+noista+jouluvaloista+ja+kaupan+joulun+aikaisemmin+aloittamisesta,+on+siinä+hyvät+puolensa,+suunnittelua+pystyy+kauemmin+tekemään.Itse+en+kyllä+kaupassa+viihdy,+syynä+se+väsyminen,+kävellä+pitkiä+käytäviä+etsien+milloin+mitäkin,+tuotteita+hyllyillä+vaihtavat+kovin+usein,+mikä+varmaan+on+heille+tarpeellista.Joulukortit+olen+jo+tehnyt,+nyt+se+ikävämpi+asia+osotteiden+kirjoitus,+sekin+vaan+on+tehtävä.Kaikki+tuollainenkin+väsymyksen+aikaan+saa,+sini-sirkku+saman+totesi.Ei+se+joulu+kovin+rikas+sota+aikana,+ei+heti+sen+jälkeen+ollut+meilläkään,+mutta+aina+kuitenkin+erottui+muusta+arkisesta+elämästä.Ainahan+äiti+yritti+ruokaa+enemmän+pöytään+saada+ja+joulukuusen+isä+hankki,+koristeina+kynttilät+jaloissaan+ja+suomenlippu+nauha,+muutama+karamelli+kauniissa+kääreessään.Muistan+kun+kynttilät+eivät+pystyssä+pysyneet+ja+steariini+valuin+oksille+ja+lattialle,+kai+se+tulipalon+vaarakin+oli+aika+suuri.Vaatimatonta,+kuten+ynnämuu+myös+sanoi,+mutta+joulu+joka+tapauksessa.Puolikas+sika+se+meillekin+hankittiin+ja+siitä+sitten+kinkku+ja+muut+jouluksi+tarvittavat+aikaan+saatiin.Alatoopiakin+äiti+teki+ja+oli+se+hyvää,+lipeäkalasta+en+tykännyt.Ehkä+juhlaksi+vielä+teki+joulun+se,+kun+myöhemmin+kaikki+lapset+perheineen+samaan+ruoka+pöytään+istuttiin.Sitten+jo+vähän+reilumpaa+muutenkin,+elettiin+jo+50+luvun+loppua.Aikamoista+seikkailua+tuo+Hurskaisen+elämä,+eikö+nyt+nuorempaa+naapuria+olisi+pyytää+tuohon+katolla+kiipeilyyn.Minulle+lähetettiin+kysely+kaavake,+miten+pärjään+omatoimisesti+ja+nyt+torstaina+tulee+henkilö+omin+silmin+toteamaan+kuntoni,+kaupungin+ikäihmisille+tehtävä+toimenpide.Varmaan+siellä+sinunkin+kotipaikassani+on+näitä+apuja+tarjottavana+Hurskainen?En+vielä+apua+tarvitse,+mutta+hyvä+on+saada+tietoa+tulevaisuuden+eteen.Käsityökerho+tänään,+kuudet+sukat+aikuisille+olen+viikon+aikana+neulonut,+sen+muotoinen+keräys+nyt+käynnissä+meiltä+syöpäsairaalaan.Lankoja+on+saatu+lahjoituksina+runsaasti+ja+niistä+saadaan+jonkinmoinen+paketti+sukkia+jalkoja+lämmittämään.Nyt+taitaa+merkit+loppua,+on+pakko+lopettaa,+vaikka+asiaa+olis+vaikka+miten;)Jaksetaan+nyt+tätä+räntäsade+aikaa,+kyllä+se+talvi+tulee,+sitä+mieltä+oli+Latekin;)
  18. Sunnuntaiaamua,+maa+valkoinen,+mutta+mittarissa+nolla,+eipä+taida+tämäkään+valkeus+kestää.Katuvalossa+näkee+lumisateen,+muuten+sininen+hämärä+jatkuu.Saunan+nautinnot+vielä+muistissa+minulla+myös+ja+uni+maistui+hyvin,+ihme+aamu,+ei+tuntunut+tavanomaista+selän+kipua,+taitaa+ihme+parantuminen+tapahtua;)En+ole+koskaan+ollut+naapurin+autosta+kateellinen,+hyvä+auto+oli+se,+joka+ei+tielle+jättänyt,+olihan+niitä+meillä+useita+merkkejä,+hyviä+kaikki,+vaikka+uutena+vasta+viimeinen+ostettiin.Yksi+oli+ylitse+muiden+siinä+oli+niin+hyvät+istuimet,+olikohan+se+Talbot+Horisont,+en+noista+merkeistä+osaa+tietää,+ajo+ominaisuuksista+en+tiedä.Taitaa+tuon+ennustuksen+mukaan+jäädä+2020+näkemättä+Hurskainen;)Onhan+se+hyvä+jos+tuon+kaksivuotisen+vielä+jaksaisit,+saisit+velattoman+paperit,+vaikka+eipä+karhukirjettä+perään+tule.Pullaa+paistoin+minä+myös+ja+eka+kerran+ilman+hiivaa,+no+eihän+se+leivinjauheelle+mihinkään+kohonnut,+tiukka+jänttiä,+mutta+kyllä+se+syötyä+tulee.Nyt+seuraavalla+kauppareissulla+mukaan+lähtee+kuivahiiva,+jo+kolme+hiivaa+olen+hihnalle+jättänyt,+huolimaton+olen.+Jos+käyttökelpoisia+sukkia+löydät+meri-kukka,+vie+ne+ja+liiat+diakonissa+keräyksiin.Meillä+täällä+paikallinen+keräys+käynnissä+ja+sinne+aion+omia+suhtkoht+siistejä+vaatteita+viedä.Käsityö+kerhostakin+sinne+osan+tuotteitamme+viemme.Niinhän+se+talvi+ruukkaa+temppuilla,+mutta+tuskin+etelään+menee,+kyllä+me+talvestamme+sen+verran+haluamme+itse+nauttia;)Uskotaan+ja+toivotaan,+että+talven+näemme,+eihän+Suomi+ole+mikään+Suomi+ilman+talvea;)Tuo+saunan+pesu+ja+lauteiden+ulos+vienti+oli+mieleinen+aikoinaan+mökillä+ja+entäs+se+tuoksuvan,+puhtaan+saunan+löylyt,+ei+taida+enää+niitä+tuoksuja+tavoittaa.Kohtalotoveri+siellä+Ramoonan+kotinurkilla,+onnea+vaan+11-+vuotiaalle,+kyllä+ne+syntymäpäivät+jotenkin+hankalat+on+noin+lähellä+joulua.Kaikilla+joulukiireet+ja+vaikka+kahvitella+tahtoisi,+ei+raaski+ihmisiä+kiusata+kesken+joulukiireiden,+minä+sitten+joulun+jälkeen+tarjoan+kahvit+lähisuvulle+ja+ystäville.Pitäisi+minun+myös+noiden+kuvien+kanssa+opetella+koneella+toimimaan,+voisi+vaikka+lahjaksi++sellaisen+kirjan+teettää.Hidas+olen+oppimaan+ja+aikaa+se+veisi,+jostakin+muusta+nykyisestä+hommasta+olisi+se+aika+pois,+siis+aika+ei+riitä,+vaikka+päivät+pitkät+itselleni+vaan+elän.Liukkaudesta+en+tiedä,+eiköhän+se+sohjoa+ole+tuskin+ainakaan+vielä+liukkautta,+mutta+jos+pakastaa,+sitten+voi+olla.Mukava+on+ikkunasta+katsella+räntäsadetta,+niin+taitavat+tehdä+toisetkin,+kun+liikettä+ei+näköpiirissä,+ei+edes+oravat+seikkaile;)Satakoon,+hyvä+on+kotona+olla+ja+vaikka+laiskotellen+päivä+viettää.Taitaa+melko+laajalla+olla+tämä+pilvisyys,+Katleijan+maisemiin+jopa+aurinkoa+näytettiin,+näin+tänään,+voikaa++hyvin+ja++iloitkaa+sunnuntai+päivästä;)