Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2893

1. "Meinaan+kun+sama+nurkkakammoisuus+on+havaittavissa+myös+jokaisessa+kuivausrummun+vesisäiliössä+jonka+kanssa+ikinä+olen+kamppailut.+Veden+poistoreikä+ei+voi+olla+kulmassa,+ei,+sen+pitää+olla+vähintään+pari+senttiä+kulmasta,+jotta+sitä+säiliötä+ei+saa+ikinä+täysin+tyhjäksi".Minä+kamppailin+jääkaappini+kanssa,+koska+vesi+alkoi+valumaan+alatasoille,+siis+se+reikä+oli+tukossa,+mutta+mihin+se+vesi+menee+sieltä?+Sitä+jäin+ihmettelemään.+Kertokaa+se+minulle.Vihdoinkin+sain+käyttöä+sellaiselle++ontolle+kumiletkulle,+jota+olisi+pitänyt+vedellä+päivittäin+kuntoni+vuoksi.+Sillä+imaisin+vesiä+pois+jääkaapin+onkaloista+ja+mistä+se+"töhnä"+oli+sinne+tullut,+koska+pesen+usein+jääkaappini?Jaa,+miesten+ja+naisten+logiikka?+Olisko+kuin+taivas+ja+helvetti?+Kumpikaan+ei+ymmärrä+toistaan,+vaan+ainainen+valtataistelu+on+käynnissä?
  2. Luin+jostain+hiljakkoin+että+on+pelkkä+myytti+että+pystyy+estämään+muistihäiriöitä,+dementiaa,+alzheimeria+jne.+tekemällä+ristisanoja,+ratkomalla+sudokuja+ja+sen+sellaista+aivovoimistelua.+Että+ristisanoja+ratkomalla+harjoittaa+vain+tyypillisen+ristisanasanaston+muistamista+ja+hahmottamista+jne.+ja+että+tällaisten+muistiharjoitusten+pysyvä+anti+on++j.n.e+(nauraen)Voi,+voi+Paloma,+kun+veit+nyt+uskoni+siihen,+mutta+olen+minä+itsekkin+epäillyt+tuota,+sillä+olen+intohimoinen+ristikoiden-+ja+sudokujen+täytelijä.+Ei+minun+muisti+ainakaan+parane,+päinvastoin+huonontuu,+sillä+minulla+on+kaksi+kirjaa+sana-selityksineen+ja+tietenkin+tietsikan+linkki,+mutta+helppojakin+sanoja+joudun+aina+katsomaan+kirjasta.Olen+kyllä+tietoinen,+että+hullunhommaa+tämä+on,+kun+joutuu+useimmat,+ainakin+nimet+tarkastamaan+kirjasta+ja+entäs+sitten+nämä+nykyiset+julkkikset,+joiden+nimiä+en+tiedä,+eikä+niitä+ole+noissa+vanhoissa+kirjoissa.Luin+aloituksen+jo+ilmestyessään+ja+mietin,+että+ainakin+minä+olen++armottomasti+siellä+ohituskaistalla,+sillä+kiireet+on+loppuneet+ja+en+näe+mitään+syytä,+että+tekisin+raporttia+tuttaville+netin+välityksellä.+Oman+skypeni+olen+sulkenut+ja+kamera+ties´missä,+Facebook+on,+mutta+en+kirjoita+sinne+paljoakaan.Eilen+oli+taas+"tietopläjäys"+minulle,+kun+olin+lapsenlapsiani+hoitamassa!++Kysäisin+siitä+Pokemonista,+niin+heti+tuli,+katso,+katso+mummi,+tuolla+minä+olen+meidän+koti+tien+alussa!+Ja+siinähän+se+tyttö+taapersi,+oli+tutut+tiet+j.n.e...Päätin+itse+oppitunnin+tähän,+koska+pyykin+silitys+(verukkeella)+oli+odottamassa.Kyllä+siinä+talossa+on+härpäkettä,+jos+toistakin,+mikäli+kiinnostaisi+oppia+jotain,+mutta+olen+vältellyt+kaikkea.+Tosin+eilen+jouduin+kylässä+ollutta+poikaa+(10-v)+komentamaan+(huomauttamaan),+että+täällä+ei+kiroilla.+Laskin+kolmeen+ja+neljännellä+tuli+tuo+huomautus,+määräys.+Pojat+pelasivat+jotain+"jalista"+TV:n+kautta,+joten+pojat+menivät+ulos+pelaamaan+"jalista"+ja+sen+jälkeen+trampoliinille+hyppelemään,+niin+eikös+tämä+"vieras"+roikkunut+siellä+turvaverkoissa,+joista+taas+ilkeä+mummi+huuteli,+että+niissä+ei+roikuta!No,+nythän+tämä+kirjoitus+meni+aivan+sekaisin,+kun+aloin+lisäilemään+tuonne+väliin+tekstiä,+mutta+ei+tätä+tarvitse+lukea,+ainakaan+ymmärtää.
  3. "Toivoisi+täällä+hienotunteisuutta+surevaakin+kohtaan".Valitettavasti+täältä+ei+löydy+sitä+hienotunteisuutta,+vaan+"hyeenat"+hyökkää+raadolle+heti+ilkeine+kysymyksineen.Itse+en+usein+uskaltanut+kommentoida+sus:in+kirjoituksia,+koska+hän+usein+sai+sellaisen+"myrskyn"+aikaan,+joten+pysyttelin+rannalla.+Siksi+olin+iloinen,+kun+hän+kirjoitteli+jjoutavaisen+kanssa+näistä+kirjoista+ja+jopa+kutsui+kylään.Kuitenkin+lueskelin+hänen+viimeaikaisia+viestejään,+joihin+he+joustavasti+jjoutavaisen+kanssa+osallistuivat,+kuten+se+varis+perhekkin.+Voin+vain+kuvitella+sitä+surun+suuruutta+nyt+jjoutavaisen+rinnassa,+koska+itseänikin+ahdistaa+edelleen,+sillä+olihan+meillä+viimeinen+viesti+sus:in+kanssa+17.7,+jossa+myös+jjoutava+kirjoitti,+...niin+nostin+tuon+"kirjajuttuni"+esiin,+mitä+kirjoitimme.+Silloin+jäin+odottamaan+sus:in+kirjoitusta,+mutta+ajattelin,+että+hän+ei+tule+siihen+ketjuun,+koska+siellä+oli+jo+joku+"tuomari"+arvostelemassa+"hylätty+kortilla".Pakko+kirjoittaa+sinulle+lisää,+koska+ei+ole+"puhekaveria"+ja+ahdistaa.+Mielestäni+sus+oli+jo+reilusti+yli+70+,+joten+onko+ihme,+että+kuolee+äkisti?+Isäni+kuoli+72-v+äkisti,+siis+painoi+vaan+päänsä+sänkyyn,+mutta+jokin+ähkäisy+oli+kiinnittänyt+äidin+huomion,+josta+totesi+vain+kuolleen.Näitä+olisi+lukematon+liuta+läheisiäni,+jotka+kuolee+"äkisti",+mutta+itsemurhaa+kukaan+ei+ole+tehnyt,+...mutta+yhden+muistankin,+joka+oli+meidän+lapsuus+kylältä!+Minun+oli+tarkoitus+lähteä+hänen+kyydissään+hesaan+tuolta+Itä-Suomesta,+mutta+sain+toisen+kyydin.+Myöhemmin+kuulin,+että+hän+oli+ajanut+autonsa+pusikkoon+ja+pistänyt+pakokaasut+autoonsa.Pojalla+oli+hyvä+opiskelupaikka+Hesassa,+mutta+missä+meni+vikaan?+Aika+omituista,+että+nyt+minun+lapseni+omistaa+tämän+heidän+tilansa,+joka+on+meidän+kesäloma+paikka,+mutta+kummituksia+en+ole+nähnyt+siellä.Miksi+minä+suren+sielussani+niin+kovin?+Onko+se+syy,+että+jäin+odottamaan+niin+sus:in+kirjoitusta,+kun+Matti+tulee+kaupasta+ja+sitä+ei+tullut?+Olin+jo+herätellyt+sitäkin+heidän+ehdotustaan,+että+tulisin+Tampereelle,+koska+ne+Seppo+Jokisen+kirjan+maisemat+olisin+halunut+nähdä+ja+tietenkin+Kalle+Päätalon+asuin+maisemat+ja+he+olisivat+olleet+hyvät+oppaat.+Toki+kaikkeen+pääsee+itsekkin,+mutta+olisi+se+ollut+kivempi+jonkun+porukassa+ja+etenkin+näin+netti+tuttavuuden+kanssa.
  4. Leiniekka+ja+ynnämuu+kertoili+puutarha-+ja+metsän+antimista,+joten+sanon+minäkin+pari`sanaa.Minäkin+maalaistalon+tytär+Kiteeltä+lähtöisin+ja+4H-kerhossa+ollut,+niin+aina+ne+tuoreet+kasvikset+miellyttää,+mutta+minulla+ei+ole+perunaa,+siis+ei+mahdu+tuohon+3+m+"kasvimaahan"+ikkunani+alla.+Uudet+perunat,+sellaiset,+mitä+äiti+kävi+ruopimassa,+niin+sellaisia+ei+saa+mistään.+Samoin+tuore+kala,+tai+kyllä+sitä+saan+joskus/harvoin+tyttäreni+perheeltä.Mutta+oli+minulla+tänään+"hohtohetki",+kun+tein+äsken+salaatin+oman+penkin+tuotteista.+Tomaatti+oli+kaupasta,+mutta+persilja,+sitr.melissa,+rukola,+ruohosipuli+ja+se+paras,+ensimmäinen+avomaankurkku!+Toki+lorautin+hieman+Elixiöljyä,+sokeria+ja+sormisuolaa,+joita+en+ole+viitsinyt+käydä+viljelemään!DDOn+tämä+omituista+kohdallani,+kun+asuin+vakituisesti+(asunhan+minä+käymäseltään+nytkin)+Espoossa+ja+meillä+on+sentään+3000+nel.+tontti,+niin+varsinaista+kasvimaata+sinne+en+laittanut.+Aluksi+oli+jopa+kaalimaa+ja+hyvin+kasvoi,+mutta+silloin+oli+rakennusbuumi+ja+meille+tuli+puutavaraa.+Mikäpä+niille+parempi,+kuin+minun+kaalimaa?+Tein+uuden+peruna+maan,+johon+laitoin+jopa+tätä+monivuotista+maa-artisokkaa+ja+sekin+tuotti+satoa,+mutta+sitten+mieheni+sai+paljon+ilmaiseksi+puutavara+"roinaa"+polttopuiksi,+joten+siinäpä+taas+sopiva+paikka?Espoon+työkavereilta+sain+kerran+maistiaiset+spakettikurpitsasta,+johon+kerralla+ihastuin.+Niitä+sitten+kasvatin+talon+seinustalla,+olettaen,+että+sinne+ei+lautakuorma+tule,+mutta+tulihan+sinne+sitten+ne+pätkityt+puutavarat!Toivottavasti+noista+"tulokkaista"+on+edes+joku+sitä+lajia,+sillä+siellä+on+"tuntematon"+valikoima+kurpitsasta+ja+joku+omituinen+salaatti,+joka+on+aika+maukas.Häpeä+tunnustaa,+että+lapsiani+en+ole+osannut+kasvattaa+"puutarhureiksi",+vaikka+tämä+lähin+sitä+yrittikin.+Oli+hänellä+monta+vuotta+vuokrattu+palsta,+josta+saimme+ne+uudet+perunat+ja+"kaikenlaista",+jos+muisti+käydä+kastelemassa?+Vettä+ei+ollut+lähellä!++Hankala+se+oli,+kieltämättä.+Nyt+on+niin+kiireinen+työelämä+heillä,+että+se+homma+on+unhoon+haudattu.jaa,+en+satuile+enempää,+mutta+ensimmäinen+avomaankurkku+on+omasta+penkistä+pian+syöty.
  5. Lisää+näitä+murresanoja,+kun+tyttäreni+oli+sanonut+miehelleen,+että+kyllä+nyt+minulle+possakan+järjestit?+Siinä+mies+ihmetteli,+että+mitä,+minkä?+Kai+se+pian+selvisi,+mutta+minulle+tuli+nyt+possakka+näiden+"pulmupuolukoiden"+kanssa.Olin+haalinut+puolukoita+ja+sekaan+karpaloita,+joista+tein+ihanan+syötävän+jutun,+mutta+kuinka+alkoikin+tökkiä+kevät-talvella,+että+puolet+jäi+syömättä.+Kun+ei+ole+kellaria+ja+pakastinta+ja+ulkona+pidin+niitä,+niin+eikös+ne+kerännyt+näitä+pikkukärpäsiä+sinne.Mehustin+siis+esiin,+koska+hellettä+on+luvannut.+Ongelma+onkin,+mihin+ne+pullotan?+Käynkö+Alkosta+hakemassa+tyhjiä+pulloja+vai+lisäksi+Koskenkorvaa?+Olisihan+noista+sitten+terästettyä+juomista+vuodeksi,+joka+sekin+pitäisi+itse+juoda,+...tai+mene`tiedä,+onhan+tuossa+juoppoja+naapureita,+joille+varmasti+kelpaisi,+mutta+en+halua+heille+tällaista+"iloa"+suoda.Olisko+tuo+"lustuilleen"+sama,+kuin+lusmuilla,+siis+vältellä+töitä?+"Para"+sanallakin+on+aivan+toinen+merkitys,+mitä+siskoni+muistutti+minulle+sanoessaan,+että+"olit+kyllä+sellainen+para",+joka+lapsuudessa+tarkoitti+kai+lähinnä+"lapsiraukka".+Ja+entäs+ne+kurpitsat,+että+olisin+taas+"omassa+asiassa"+näiden+taimieni+kanssa.+Lehtiä+olen+leikannut+ahkerasti+pois,+kun+taas+vastapäinen+ent.+puutarhuri+ei+leikkaa.+Satoaan+en+ole+käynyt+katsomassa,+koska+siellä+maistuu+liikaa+"pulmupuolukkakossu"!:))+Kyllä+minulle+satoa+tulee+ja+ensimmäisiä+kai+täytyisi+jo+pois+ottaa.+Tarkastan+kuitenkin,+että+milloin+alkavat+vikaantua/pilaantua.+Kyllä+mieli+himoitsisi+mennä+metsään,+kuten+ennenvanhaan,+mutta+oudot+on+maisemat+täällä+ja+autolla+pitäisi+mennä...yksin,+koska+lapseni+ei+ehdi+viemään.+Toisaalta+jos+ajattelen+vaatimattomalla+järjelläni,+niin+mitä+minä+tekisin+sille+"sadolle",+koska+mihinkään+en+voi+niitä+säilöä?+Onko+tuo+paljon,+jos+torilta+ostan+mustikka+kipon+ja+muutaman+kanttarellin,+kun+lähtisin+yksin+hortoilemaan+autolla+tuntemattomiin+paikkoihin?ps.+harmi,+että+en+lukenut+noita+aikaisempia+kirjoituksia.+Olisin+jättänyt+tämänkin+viestini+kirjoittamatta,+mutta+tehty,+mikä+tehty.+Latelle+ja+vaimolleen+tietenkin+oikein+lämpimät+onnitteluni.
  6. osintöihiinkin+??Kuka+saa+sinua+nyt+moittia+kirjoitusvirheistä,+joita+esiintyy+nyt+hyvin+paljon+sinulla?Onko+tuttu+sanonta,+että+"niin+kauas+ei+sylkäise,+että+räkä+ei+omalle+rinnukselle+lennä"??Kuinka+selität+tämän+maaseudulta;+"Ihmiset+olivat+hyvin+turvattomia.+Raskaissa+töissä+oli+mahdollisuus+loukkaantua,+kotieläimet+kuolla+ym."Käsittääkseni+asuit+Uudellamaalla?+Oliko+siellä+noin+turvatonta(voisi+korvata+lohdutonta)porukkaa?+Ja+että+läskisoosin+kanssa+elettiin?Minäkin,+ja+kukapa+meistä+ei+olisikaan,+jos+jostakin+päin+Suomea+muuttanut+paikasta+toiseen+elämänsä+aikana.Tämä+olettamuksesi+ihmetyttää:+"Ilmeisesti+maalaiselämä,+"ravinteikas+läskisoosi",+kuntoa+ylläpitävä+työ+jne.+oli+takeena+menestymiselle+arjessa."?Mikähän+on+se+Sinun+"Arki",+josta+olet+ilmeisesti+jäänyt+paitsi?+Jos+ajattelen+sinunkin+ikääsi,+niin+paskanluonti+keväisin+pelloille,+sen+levitys,+möyhentäminen+ei+tapahtunut+konein,+kuin+ehkä+Uudellamaalla+jossain+rikkaassa+talossa.?Kyllä+meilläkin+(lapsuudessa)+joskus+läskisoosia+syötiin+ja+joskus+itsekkin+laitan+sitä,+mutta+kala,+se+silloin+inhoamani+kala+oli+aina+tarjolla!+Nyt+sekin+on+suurinta+herkkuani+muodossa,+jos+toisessa.+p.Hitsi,+että+menin+"pyydykseesi",+kun+katsoin+vain+viimeisintä+viestiä.+Edelleen+ihmettelen,+miksi+olet+niin+katkera+kaikille?+Mielestäni+näet+jo+harhoja+jonkun+kirjoituksesta,+että+se+kohdistuu+sinuun?+Kovasti+on+myös+"toitettu",+että+vammaisia+on+kohdeltava+tasavertaisesti,+mutta+mikä+on+vammaisten+oikeus,+...???+Nyt+tulisi+ilkeää+kirjoitusta,+...niin,+...voisiko+hekin+hieman+lieventää+vaatimuksiaan,+kuinka+heihin+suhtaudutaan?Mielestäni+sinä+ruuneperi+et+ole+sellainen,+joka+karkoittaa+kaikki+lähestyvät+pois+ja+olet+saanut+nauttia+elämästäsi+insinöörinä+"kirjeopiston"+avulla,+mutta+aukeniko+siitä+elämänura?