Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Osallistu keskusteluihin kirjautumalla palveluun.
Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnuksia?
Rekisteröidy
Keskustelu24
profiilit
pertsa2012
pertsa2012
pertsa2012
Liittynyt 15v sitten
46
aloitusta ·
17691
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei+varmaan+Mooses+ole+saanut+vaikutteita+heistä+:-)
5.+Mooses
2.+Käsky
5:8+Älä+tee+itsellesi+jumalankuvaa,+älä+mitään+kuvaa,+älä+niistä,+jotka+ovat+ylhäällä+taivaassa,+älä+niistä,+jotka+ovat+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+niistä,+jotka+ovat+vesissä+maan+alla.+
5:9+Älä+kumarra+niitä+äläkä+palvele+niitä.+Sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala,+joka+kostan+isien+pahat+teot+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen,+niille,+jotka+minua+vihaavat;+
5:10+mutta+teen+laupeuden+tuhansille,+jotka+minua+rakastavat+ja+pitävät+minun+käskyni.
03.11.2017 20:28
Eivät+ortodoksit+ole+tehneet+mitään+ylimääräisiä+selityksiä+katso+tuosta+ja+vertaa+heidän+2.
käskyynsä.
5.+Mooses
2.+Käsky
5:8+Älä+tee+itsellesi+jumalankuvaa,+älä+mitään+kuvaa,+älä+niistä,+jotka+ovat+ylhäällä+taivaassa,+älä+niistä,+jotka+ovat+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+niistä,+jotka+ovat+vesissä+maan+alla.+
5:9+Älä+kumarra+niitä+äläkä+palvele+niitä.+Sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala,+joka+kostan+isien+pahat+teot+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen,+niille,+jotka+minua+vihaavat;+
5:10+mutta+teen+laupeuden+tuhansille,+jotka+minua+rakastavat+ja+pitävät+minun+käskyni.
03.11.2017 19:47
Olet+oikeassa.
03.11.2017 19:39
Tuossa+käskyt+Raamatusta+poimittuna+:
5.+MOOSEKSEN+KIRJA+
1.+Käsky
5:6+'Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+vein+sinut+pois+Egyptin+maasta,+orjuuden+pesästä.+
5:7+Älä+pidä+muita+jumalia+minun+rinnallani.+
5:10+mutta+teen+laupeuden+tuhansille,+jotka+minua+rakastavat+ja+pitävät+minun+käskyni.+
5:11+Älä+turhaan+lausu+Herran,+sinun+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+hänen+nimensä+turhaan+lausuu.+
5:12+Ota+vaari+lepopäivästä,+niin+että+sen+pyhität,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt.+
5:13+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+
5:14+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi,+sinun+härkäsi,+aasisi+tai+muu+juhtasi+älköönkä+muukalaisesi,+joka+sinun+porteissasi+on,+että+palvelijasi+ja+palvelijattaresi+saisivat+levätä+niinkuin+sinäkin.+
5:15+Ja+muista,+että+itse+olit+orjana+Egyptin+maassa+ja+että+Herra,+sinun+Jumalasi,+vei+sinut+sieltä+pois+väkevällä+kädellä+ja+ojennetulla+käsivarrella.+Sentähden+Herra,+sinun+Jumalasi,+käski+sinun+viettää+lepopäivän.+
5:16+Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt,+että+kauan+eläisit+ja+menestyisit+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.+
5:17+Älä+tapa.+
5:18+Älä+tee+huorin.+
5:19+Älä+varasta.+
5:20+Älä+sano+väärää+todistusta+lähimmäisestäsi.+
5:21+Älä+himoitse+lähimmäisesi+vaimoa.+Älä+halaja+lähimmäisesi+huonetta,+älä+hänen+peltoansa,+älä+hänen+palvelijaansa,+palvelijatartansa,+härkäänsä,+aasiansa,+äläkä+mitään,+mikä+on+lähimmäisesi+omaa.
03.11.2017 19:31
Tuossa+ovat+ortodoksien+käskyt+:
http://www.ortodoksi.net/index.php/Kymmenen_käskyä
Kymmenen+käskyä
Kohteesta+Ortodoksi.net
10+käskyä+ortodoksisessa+kirkossa
Usein+kuulee+kysymyksen:+"Ovatko+Jumalan+antamat+10+käskyä+samat+ortodoksisessa+kirkossa+kuin+luterilaisessa+kirkossa+?"
Vastaus+on+selvä:+"Ovat.+Ne+ovat+samat+kaikissa+kristillisissä+kirkoissa,+niin+meillä+ortodokseilla+kuin+roomalaiskatolisilla+kuin+protestanteilla."
Käskyt+löytyvät+Raamatusta+Vanhasta+Testamentista+2.+Mooseseksen+kirjan+luvusta+20+ja+sen+jakeista+1+-+17:
Kymmenen+käskyn+laki
(1)+Niin+Jumala+puhui+kaiken+tämän:
"Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.
Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia."
(2)+"Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni."
(3)+"Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään."
(4)+"Muista+pyhittää+lepopäivä.+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."
(5)+"Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa."
(6)+"Älä+tapa."
(7)+"Älä+tee+aviorikosta."
(8)+"Älä+varasta."
(9)+"Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan."
(10)+"Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen."
03.11.2017 19:23
Luterilaisilla+on+kaikenlaisia+kuvia+kirkoissaan+ja+myös+vapaakirkoilla+niitä
löytyy+missä+mielessä+ja+määrin+niitä+sitten+kumarrellaan+niin+,,,,,,,,,
Suomen+Vapaakirkon+seurakuntien+kokoontumistilojen+alttariteoksien+ja+muiden+taideteoksien+voidaan+katsoa+palvelevan+seurakuntaa+sananjulistustyössä+ja+samalla+ne+kertovat+vapaakirkollisen++uskon+sisällöstä.+Tunnistaminen+tapahtuu+esittävien+teosten+kohdalla+tuttujen+kuva-aiheiden+perusteella,+mutta+jos+kyseessä+on+abstrakti+tai+puoliabstrakti+taideteos,+sisältö+tunnistetaan+teokselle+annetun+nimen+perusteella.+Nimellä+onkin+tärkeä+merkitys+ohjaamassa+katsojan+ajatuksia+tiettyyn+suuntaan.+Hannele+Kuosmasen+tutkimukseen+viitaten+Kortemaa+totesi,+että+alttaritauluja+ja+muita+kuvia+käytetään+Suomen+Vapaakirkon+sakraalitiloissa+kuvittamassa+saarnattua+sanaa+aivan+kuin+kirjan+kuvitus+tukee+tekstiä.
03.11.2017 19:14
Kuvainpalvelukiellon+deletointi+oli+aikoinaan+tarkoitushakuista+ja+sen+teki+alunperin+katolinen+kirkko+ja+luther+vain+kopioi+käskyt+luterilaisille.
Katoliset+halusivat+kumarrella+pyhimyksenkuviaan+ja+luther+ei+uskaltanut+heittäytyä+liian+hankalaksi.
Kyse+on+kuitenkin+suuresta+synnistä.
03.11.2017 18:52
Ev.lut.+kirkon+käskyissä+ei+ole+kuvainpalvelukieltoa+,+mutta+esim.+ortodokseilla
se+on+mukana+ja+sehän+voidaan+katsoa+eksytykseksi.
03.11.2017 18:23
Minne+hävisi+kuvainpalvelukielto??
Eksytystäkö??
03.11.2017 16:32
<Turun+arkkihiippakunnan+piispa+Kaarlo+Kalliala+totesi+Radio+Dein+Piispan+kyselytunnilla,+että+muutokset+toimintamalleihin+tulisi+tehdä+yhdessä+päättäen.>
_____
Kysymys+ei+ole+mistään+demokraattisesta+päätöksenteosta+vaan+jokainen+tekee+itse+ja+erikseen
valintansa+sen+suhteen+mikä+olisi+Jumalan+tahto+tuossa+avioliittoasiassa+ja+vastaa+siitä+Hänen
edessään.
Avioliittokeissi+on+pelannut+tähän+asti+hyvin+päätellen+määrällisistä+tuloksista+ja+ei+ole+tarvetta
muuttaa+mitään+muutaman+homontakia+eikä+muutoinkaan+jos+katsomme+hengellistä+todellisuutta.
Homoliiton+hyväksyjillä+ei+ole+enää+uskonnollista+pohjaa+jonka+päällä+seisoisivat+ja+heidän
kohtalonsa+on+siis+aika+selvä+sillä+heillä+ei+ole+enää+Jumalaa+johon+tukeutuisivat.
03.11.2017 10:38
mummo+sanoi+:
Tämä+olisi+syytä+muistaa,+kun+muista+etsii+niitä+syntejä.+
___
Nämä+homoilut+ja+niiden+hyväksyminen+ovat+selkeä+ilmentymä+kirkon+luopumukselle+
ihmettelen+vain+miksi+tuon+asian+monet+kuittaavat+olan+kohautuksella+vaikka+Raamatussa+
ankarasti+tuomitaan+homoilut+ja+lesboilut.
03.11.2017 09:57
Psalmit:
48:3 Kauniina+kohoaa,+kaiken+maan+ilona,+pohjan+puolella+Siionin+vuori,+suuren+kuninkaan+kaupunki.
Matteuksen+evankeliumi:
5:35 älkääkä+maan+kautta,+sillä+se+on+hänen+jalkojensa+astinlauta,+älkää+myöskään+Jerusalemin+kautta,+sillä+se+on+suuren+Kuninkaan+kaupunki;
02.11.2017 20:13
Gazaa+asuttivat+muinoin+filistealaiset+-+kai+nimi+on+tuttu??
02.11.2017 17:18
Kun+kaksi+homoa+menee+yhteen+niin+kyllähän+siinä+teologiaa+kaivataan.
01.11.2017 10:15
evita+sanoi+:
Kaste+ei+pelasta,+ainoastaan+usko+pelastaa.
________
Juuri+niin++mutta+:
Joka+uskoo+ja+kastetaan+se+pelastuu+,+mutta+joka+ei+usko+se+tuomitaan+kadotukseen.
Ensin+usko+sitten+kaste++noin+menee+looginen+käytäntö.
Jeesuskin+kastettiin+:
Matteuksen+evankeliumi:
3:15 Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Salli+nyt;+sillä+näin+meidän+sopii+täyttää+kaikki+vanhurskaus."+Silloin+hän+salli+sen+hänelle.
31.10.2017 10:42
Mikko.A+sanoi+:
Nykyään+kuka+vain+voi+nousta+seurakunnan+opettajaksi+eikä+edes+tarvitse+olla+uskossa,+tai+muuten+pyhä+ja+tämä+kyllä+heijastuu+koko+kirkkokunnan+eksymyksenä,+ja+Suomen+kansan+maallistumisena+myös.
___
Kelvottomien+nousua+johtoasemiin+on+tässä+nähty+usein+ja+nyt+hauska+nähdä+kenet+valitsevat+arkkipiispaksi.
31.10.2017 08:11
"Rukous+ei+ole+mikään+pakollinen+suoritus+vaan+etuoikeus."
___
Hyvä+kiteytys.
30.10.2017 19:21
"Jos+mielikuvitusolento+kaapuheppu+on+kerran+hyvä+ja+kakkivoipa+miksei+ole+poistanut+kaikkea+pahaa+jo+kerralla+pois+vaan+antaa+sen+olla+maailmassa?+"
30.10.2017 18:44
Kaisa+"pappi"+sanoi+:
Hei,+
Irja+Askola+jää+historiaan+ensimmäisenä+piispana,+joka+oli+nainen,+ja+jonka+myötä+kirkko+sai+myötätuntoiset+kasvot.+Hän+huomio+vähäväkiset,+erilaisista+ympäristöistä+tulevat+ihmiset,+kaikki+tasavertaisesti.+Hän+on+tehnyt+kirkolle+paljon+hyvää;+useille+naisille+hänen+roolinsa+piispana+on+ollut+aivan+erityisen+rakas+ja+tärkeä+asia.+
Jään+kaipaamaan.+
Kaisa-pappi
Kirkossa+on+useita+pappeja+ja+heillä+on+eri+mielipiteet+avioliitosta+ja+sukupuolineutraalista+liitosta.+Suurin+osa+papistosta+olisi+valmis+vihkimään+homo+ja+lesbopareja,+uskon+itsekin+vahvasti+siihen+että+tulevaisuudessa+saan+vihkiä+mies+ja+naisparejakin+avioliittoon.
Kaisa-pappi
Kirkossa+on+useita+pappeja+ja+heillä+on+eri+mielipiteet+avioliitosta+ja+sukupuolineutraalista+liitosta.+Suurin+osa+papistosta+olisi+valmis+vihkimään+homo+ja+lesbopareja,+uskon+itsekin+vahvasti+siihen+että+tulevaisuudessa+saan+vihkiä+mies+ja+naisparejakin+avioliittoon.
Kaisa-pappi
http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1440987964855?jako=38a98da4ee7a4260e4f1f63a1b41c49b&ref=fb-share
Kaisa-pappi
________
Kai+tuosta+nyt+kävi+selväksi+kummoinen+henkilö+tuossa+oli+nimittämässä
itseään+papiksi??
30.10.2017 15:00
Jumala+vetää+jokaista+meistä+henkilökohtaisesti+Kristuksen+puoleen.
Johanneksen+evankeliumi:
6:44 Ei+kukaan+voi+tulla+minun+tyköni,+ellei+Isä,+joka+on+minut+lähettänyt,+häntä+vedä;+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä.
29.10.2017 20:22
14 / 885