Ei+varmaan+Mooses+ole+saanut+vaikutteita+heistä+:-)5.+Mooses2.+Käsky5:8+Älä+tee+itsellesi+jumalankuvaa,+älä+mitään+kuvaa,+älä+niistä,+jotka+ovat+ylhäällä+taivaassa,+älä+niistä,+jotka+ovat+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+niistä,+jotka+ovat+vesissä+maan+alla.+5:9+Älä+kumarra+niitä+äläkä+palvele+niitä.+Sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala,+joka+kostan+isien+pahat+teot+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen,+niille,+jotka+minua+vihaavat;+5:10+mutta+teen+laupeuden+tuhansille,+jotka+minua+rakastavat+ja+pitävät+minun+käskyni.
Olet+oikeassa.
Tuossa+käskyt+Raamatusta+poimittuna+:5.+MOOSEKSEN+KIRJA+1.+Käsky5:6+'Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+vein+sinut+pois+Egyptin+maasta,+orjuuden+pesästä.+5:7+Älä+pidä+muita+jumalia+minun+rinnallani.+________________________________________________________________2.+5:8+Älä+tee+itsellesi+jumalankuvaa,+älä+mitään+kuvaa,+älä+niistä,+jotka+ovat+ylhäällä+taivaassa,+älä+niistä,+jotka+ovat+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+niistä,+jotka+ovat+vesissä+maan+alla.+5:9+Älä+kumarra+niitä+äläkä+palvele+niitä.+Sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala,+joka+kostan+isien+pahat+teot+lapsille+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen,+niille,+jotka+minua+vihaavat;+5:10+mutta+teen+laupeuden+tuhansille,+jotka+minua+rakastavat+ja+pitävät+minun+käskyni.+________________________________________________________________3.+5:11+Älä+turhaan+lausu+Herran,+sinun+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+hänen+nimensä+turhaan+lausuu.+________________________________________________________________4.+5:12+Ota+vaari+lepopäivästä,+niin+että+sen+pyhität,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt.+5:13+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+5:14+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi,+sinun+härkäsi,+aasisi+tai+muu+juhtasi+älköönkä+muukalaisesi,+joka+sinun+porteissasi+on,+että+palvelijasi+ja+palvelijattaresi+saisivat+levätä+niinkuin+sinäkin.+5:15+Ja+muista,+että+itse+olit+orjana+Egyptin+maassa+ja+että+Herra,+sinun+Jumalasi,+vei+sinut+sieltä+pois+väkevällä+kädellä+ja+ojennetulla+käsivarrella.+Sentähden+Herra,+sinun+Jumalasi,+käski+sinun+viettää+lepopäivän.+________________________________________________________________5.+5:16+Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+niinkuin+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinua+käskenyt,+että+kauan+eläisit+ja+menestyisit+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.+________________________________________________________________6.+5:17+Älä+tapa.+________________________________________________________________7.+5:18+Älä+tee+huorin.+________________________________________________________________8.+5:19+Älä+varasta.+________________________________________________________________9.+5:20+Älä+sano+väärää+todistusta+lähimmäisestäsi.+________________________________________________________________10.+5:21+Älä+himoitse+lähimmäisesi+vaimoa.+Älä+halaja+lähimmäisesi+huonetta,+älä+hänen+peltoansa,+älä+hänen+palvelijaansa,+palvelijatartansa,+härkäänsä,+aasiansa,+äläkä+mitään,+mikä+on+lähimmäisesi+omaa.
Tuossa+ovat+ortodoksien+käskyt+:http://www.ortodoksi.net/index.php/Kymmenen_käskyäKymmenen+käskyäKohteesta+Ortodoksi.net10+käskyä+ortodoksisessa+kirkossaUsein+kuulee+kysymyksen:+"Ovatko+Jumalan+antamat+10+käskyä+samat+ortodoksisessa+kirkossa+kuin+luterilaisessa+kirkossa+?"Vastaus+on+selvä:+"Ovat.+Ne+ovat+samat+kaikissa+kristillisissä+kirkoissa,+niin+meillä+ortodokseilla+kuin+roomalaiskatolisilla+kuin+protestanteilla."Käskyt+löytyvät+Raamatusta+Vanhasta+Testamentista+2.+Mooseseksen+kirjan+luvusta+20+ja+sen+jakeista+1+-+17:Kymmenen+käskyn+laki(1)+Niin+Jumala+puhui+kaiken+tämän:"Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia."(2)+"Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni."(3)+"Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään."(4)+"Muista+pyhittää+lepopäivä.+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."(5)+"Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa."(6)+"Älä+tapa."(7)+"Älä+tee+aviorikosta."(8)+"Älä+varasta."(9)+"Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan."(10)+"Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen."
Kaisa+"pappi"+sanoi+:Hei,+Irja+Askola+jää+historiaan+ensimmäisenä+piispana,+joka+oli+nainen,+ja+jonka+myötä+kirkko+sai+myötätuntoiset+kasvot.+Hän+huomio+vähäväkiset,+erilaisista+ympäristöistä+tulevat+ihmiset,+kaikki+tasavertaisesti.+Hän+on+tehnyt+kirkolle+paljon+hyvää;+useille+naisille+hänen+roolinsa+piispana+on+ollut+aivan+erityisen+rakas+ja+tärkeä+asia.+Jään+kaipaamaan.+Kaisa-pappi_______________Ja+tuossa+lisää+Kaisan+sanomaa+:http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1440987964855?jako=38a98da4ee7a4260e4f1f63a1b41c49b&ref=fb-shareKirkossa+on+useita+pappeja+ja+heillä+on+eri+mielipiteet+avioliitosta+ja+sukupuolineutraalista+liitosta.+Suurin+osa+papistosta+olisi+valmis+vihkimään+homo+ja+lesbopareja,+uskon+itsekin+vahvasti+siihen+että+tulevaisuudessa+saan+vihkiä+mies+ja+naisparejakin+avioliittoon.Kaisa-pappi_________________________________Khttp://www.hs.fi/radiotelevisio/a1440987964855?jako=38a98da4ee7a4260e4f1f63a1b41c49b&ref=fb-shareKirkossa+on+useita+pappeja+ja+heillä+on+eri+mielipiteet+avioliitosta+ja+sukupuolineutraalista+liitosta.+Suurin+osa+papistosta+olisi+valmis+vihkimään+homo+ja+lesbopareja,+uskon+itsekin+vahvasti+siihen+että+tulevaisuudessa+saan+vihkiä+mies+ja+naisparejakin+avioliittoon.Kaisa-pappihttp://www.hs.fi/radiotelevisio/a1440987964855?jako=38a98da4ee7a4260e4f1f63a1b41c49b&ref=fb-shareKirkossa+on+useita+pappeja+ja+heillä+on+eri+mielipiteet+avioliitosta+ja+sukupuolineutraalista+liitosta.+Suurin+osa+papistosta+olisi+valmis+vihkimään+homo+ja+lesbopareja,+uskon+itsekin+vahvasti+siihen+että+tulevaisuudessa+saan+vihkiä+mies+ja+naisparejakin+avioliittoon.Kaisa-pappi________Kai+tuosta+nyt+kävi+selväksi+kummoinen+henkilö+tuossa+oli+nimittämässäitseään+papiksi??