Lähtekää ulos ev.lut.kirkosta

JeesusAinoaTie

Nyt on aika tehdä parannus, jos vielä kuuluu ev.lut.kirkkoon. Jumala Sanassaan käskee eroamaan harhaopeista. Uudestisyntyneellä uskovalla ei tule olla mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin töihin ja eksytyksiin vaan uskovan tulee lähteä pois niistä ja irtisanoutua niistä kokonaan. Jos jää ev.lut.kirkkoon, antaa tukensa eksytykselle ja on osallinen muidenkin synneistä. Älä odota, lähde nyt pois, jos vielä kuulut ev.lut.kirkkoon. Yksin Jeesus on tie iankaikkiseen elämään. Tie elämään on vaikea ja kapea ja harvat sinne löytävät. Tie kadotukseen on lavea ja monet menevät sinne.

58

346

Vastaukset 58

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville-pappi

Miksi lähtisin pois Jeesuksen luota, koska Jeesuksella on ikuisen elämän sanat? (vrt. Joh. 6:68)

En lähde kirkostani, sillä Jeesus on kanssani.

• JeesusAinoaTie

Kirkko on laitos, joka eksyttää. Jeesuksen seurakunta on jotain aivan muuta. Seurakunta ei katso paikkaa. Jokainen uudestisyntynyt uskova, joka seuraa Jeesusta ja tottelee Häntä Pyhässä Hengessä, on osa Jumalan seurakuntaa. Jeesus ei ole läsnä paikoissa, joissa eksytetään.

• JeesusAinoaTie kirjoitti:

Kirkko on laitos, joka eksyttää. Jeesuksen seurakunta on jotain aivan muuta. Seurakunta ei katso paikkaa. Jokainen uudestisyntynyt uskova, joka seuraa Jeesusta ja tottelee Häntä Pyhässä Hengessä, on osa Jumalan seurakuntaa. Jeesus ei ole läsnä paikoissa, joissa eksytetään.

Mistähän sen Jeesuksen seurakunnan voi löytää. Onhan niin, ettei yksinäinen puu kauan pala.

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Mistähän sen Jeesuksen seurakunnan voi löytää. Onhan niin, ettei yksinäinen puu kauan pala.

Itse erosin kirkosta 1992. En silti ole koskaan kokenut kirkon ketään eksyttävän.

• torre12 kirjoitti:

Itse erosin kirkosta 1992. En silti ole koskaan kokenut kirkon ketään eksyttävän.

En minäkään ole kokenut luterilaisuuden piirissä eksytystä. Kun Ramatun sanaa pidetään esillä, ei kai se sentään eksytystä ole.
        Täydellistä seurakuntaa ei sen sijaan kyllä ole olemassakaan....niin kauan kuin me olemme epätäydellisiä, on myös seurakunta epätäydellinen.

• jotaintotuudesta
        Eerikatässämoi kirjoitti:

En minäkään ole kokenut luterilaisuuden piirissä eksytystä. Kun Ramatun sanaa pidetään esillä, ei kai se sentään eksytystä ole.
        Täydellistä seurakuntaa ei sen sijaan kyllä ole olemassakaan....niin kauan kuin me olemme epätäydellisiä, on myös seurakunta epätäydellinen.

Tiedättekö edes mikä on Jumalan seurakunta? Kirkko eksyttää väärällä evankeliumilla. Jos ei sitä näe, on sokea. Sekä eksyttäjät että eksytetyt ovat kadotettuja. Jumala ei valehtele.

Minne hävisi kuvainpalvelukielto??
        Eksytystäkö??

• jotaintotuudesta kirjoitti:

Tiedättekö edes mikä on Jumalan seurakunta? Kirkko eksyttää väärällä evankeliumilla. Jos ei sitä näe, on sokea. Sekä eksyttäjät että eksytetyt ovat kadotettuja. Jumala ei valehtele.

No jos puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta niin ei siinä ainakaan pahemmin eksytetä.

• pertsa2012 kirjoitti:

Minne hävisi kuvainpalvelukielto??
        Eksytystäkö??

Osoitit tämän minulle? En ymmärtänyt yhtään...

Osoitit tämän minulle? En ymmärtänyt yhtään...

Ev.lut. kirkon käskyissä ei ole kuvainpalvelukieltoa , mutta esim. ortodokseilla
        se on mukana ja sehän voidaan katsoa eksytykseksi.

• pertsa2012 kirjoitti:

Ev.lut. kirkon käskyissä ei ole kuvainpalvelukieltoa , mutta esim. ortodokseilla
        se on mukana ja sehän voidaan katsoa eksytykseksi.

Minkä tahansa voi halutessaan katsoa eksytykseksi.

Minkä tahansa voi halutessaan katsoa eksytykseksi.

Kuvainpalvelukiellon deletointi oli aikoinaan tarkoitushakuista ja sen teki alunperin katolinen kirkko ja luther vain kopioi käskyt luterilaisille.
        Katoliset halusivat kumarrella pyhimyksenkuviaan ja luther ei uskaltanut heittäytyä liian hankalaksi.
        Kyse on kuitenkin suuresta synnistä.

• pertsa2012 kirjoitti:

Kuvainpalvelukiellon deletointi oli aikoinaan tarkoitushakuista ja sen teki alunperin katolinen kirkko ja luther vain kopioi käskyt luterilaisille.
        Katoliset halusivat kumarrella pyhimyksenkuviaan ja luther ei uskaltanut heittäytyä liian hankalaksi.
        Kyse on kuitenkin suuresta synnistä.

Minusta luterilaisuuteen ei kuulu kuvien kumartelu, ei pyhimysten tai kenenkään muiden kuvien kumartelu.

Minusta luterilaisuuteen ei kuulu kuvien kumartelu, ei pyhimysten tai kenenkään muiden kuvien kumartelu.

Ei kuulukaan. Asia johon Pertsa viittaa, on luterilaisessa Katekismuksessa ja ainakin kirkkoraamatussa 1776 oleva tapa jaotella Kymmenen käskyä. Ensimmäinen käskyhän kuuluu: "Minä Olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia!" Mooses selittää tätä käskyä kieltämällä kuvien tekemisen Jumalasta, ja näin ovat asian aina ymmärtäneet kristityt.

Kuvakielto ei siis ole "toinen käsky", vaan ensimmäisen käskyn selitystä. Toinen käsky kuuluu: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä joka Hänen nimensä turhaan lausuu!"

Miksi ortodoksit ovat ottaneet tämän "kuvantekemiskiellon" toiseksi käskyksi, johtunee siitä ettei ortodoksiessa perinteessä ymmärretäihan oikein ensimmäisen käskyn sisältöä, mikäli siellä jaotus nyt näin todella on kuten Pertsa väittää.

Aivan yhtä "pätevää" olisi selitää että neljännen käskyn jatko-osa "ettäs kauvan eläisit maan päällä" -olisi viides käsky.

Luterilaisilla on kaikenlaisia kuvia kirkoissaan ja myös vapaakirkoilla niitä
        löytyy missä mielessä ja määrin niitä sitten kumarrellaan niin ,,,,,,,,,

Suomen Vapaakirkon seurakuntien kokoontumistilojen alttariteoksien ja muiden taideteoksien voidaan katsoa palvelevan seurakuntaa sananjulistustyössä ja samalla ne kertovat vapaakirkollisen uskon sisällöstä. Tunnistaminen tapahtuu esittävien teosten kohdalla tuttujen kuva-aiheiden perusteella, mutta jos kyseessä on abstrakti tai puoliabstrakti taideteos, sisältö tunnistetaan teokselle annetun nimen perusteella. Nimellä onkin tärkeä merkitys ohjaamassa katsojan ajatuksia tiettyyn suuntaan. Hannele Kuosmasen tutkimukseen viitaten Kortemaa totesi, että alttaritauluja ja muita kuvia käytetään Suomen Vapaakirkon sakraalitiloissa kuvittamassa saarnattua sanaa aivan kuin kirjan kuvitus tukee tekstiä.

• pertsa2012 kirjoitti:

Luterilaisilla on kaikenlaisia kuvia kirkoissaan ja myös vapaakirkoilla niitä
        löytyy missä mielessä ja määrin niitä sitten kumarrellaan niin ,,,,,,,,,

Suomen Vapaakirkon seurakuntien kokoontumistilojen alttariteoksien ja muiden taideteoksien voidaan katsoa palvelevan seurakuntaa sananjulistustyössä ja samalla ne kertovat vapaakirkollisen uskon sisällöstä. Tunnistaminen tapahtuu esittävien teosten kohdalla tuttujen kuva-aiheiden perusteella, mutta jos kyseessä on abstrakti tai puoliabstrakti taideteos, sisältö tunnistetaan teokselle annetun nimen perusteella. Nimellä onkin tärkeä merkitys ohjaamassa katsojan ajatuksia tiettyyn suuntaan. Hannele Kuosmasen tutkimukseen viitaten Kortemaa totesi, että alttaritauluja ja muita kuvia käytetään Suomen Vapaakirkon sakraalitiloissa kuvittamassa saarnattua sanaa aivan kuin kirjan kuvitus tukee tekstiä.

Kuvia voi vapaasti kumarrella, jos siltä tuntuu. Itse en niitä kumartele, eikä minulle ole opetettu, että niitä tulee kumartaa ja palvoa. Ja se risti siellä seinällä muistuttaa siitä, mikä merkitys kristityn elämässä ristillä on. Jos sitä ristiä haluaa palvoan, se on oma asia. En itse ymmärrä miten risti voi vastata palvontaan tai miten se voi auttaa esineenä yhtään missään. Kuvat muistuttavat jostakin, saavat aikaan ajatuksia, ne eivät ole palvonnan välineitä minulle, enkä ole koskaan törmännyt uskossa olo aikanani, että kuvia olisi kumarreltu ja palvottu.

Kuvia voi vapaasti kumarrella, jos siltä tuntuu. Itse en niitä kumartele, eikä minulle ole opetettu, että niitä tulee kumartaa ja palvoa. Ja se risti siellä seinällä muistuttaa siitä, mikä merkitys kristityn elämässä ristillä on. Jos sitä ristiä haluaa palvoan, se on oma asia. En itse ymmärrä miten risti voi vastata palvontaan tai miten se voi auttaa esineenä yhtään missään. Kuvat muistuttavat jostakin, saavat aikaan ajatuksia, ne eivät ole palvonnan välineitä minulle, enkä ole koskaan törmännyt uskossa olo aikanani, että kuvia olisi kumarreltu ja palvottu.

Kristus ei ole kuvissa tai esineissä.

• EvLut kirjoitti:

Ei kuulukaan. Asia johon Pertsa viittaa, on luterilaisessa Katekismuksessa ja ainakin kirkkoraamatussa 1776 oleva tapa jaotella Kymmenen käskyä. Ensimmäinen käskyhän kuuluu: "Minä Olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia!" Mooses selittää tätä käskyä kieltämällä kuvien tekemisen Jumalasta, ja näin ovat asian aina ymmärtäneet kristityt.

Kuvakielto ei siis ole "toinen käsky", vaan ensimmäisen käskyn selitystä. Toinen käsky kuuluu: "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä joka Hänen nimensä turhaan lausuu!"

Miksi ortodoksit ovat ottaneet tämän "kuvantekemiskiellon" toiseksi käskyksi, johtunee siitä ettei ortodoksiessa perinteessä ymmärretäihan oikein ensimmäisen käskyn sisältöä, mikäli siellä jaotus nyt näin todella on kuten Pertsa väittää.

Aivan yhtä "pätevää" olisi selitää että neljännen käskyn jatko-osa "ettäs kauvan eläisit maan päällä" -olisi viides käsky.

Tuossa ovat ortodoksien käskyt :

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kymmenen_käskyä

Kymmenen käskyä
        Kohteesta Ortodoksi.net
        10 käskyä ortodoksisessa kirkossa
        Usein kuulee kysymyksen: "Ovatko Jumalan antamat 10 käskyä samat ortodoksisessa kirkossa kuin luterilaisessa kirkossa ?"
        Vastaus on selvä: "Ovat. Ne ovat samat kaikissa kristillisissä kirkoissa, niin meillä ortodokseilla kuin roomalaiskatolisilla kuin protestanteilla."
        Käskyt löytyvät Raamatusta Vanhasta Testamentista 2. Mooseseksen kirjan luvusta 20 ja sen jakeista 1 - 17:

Kymmenen käskyn laki
        (1) Niin Jumala puhui kaiken tämän:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        (2) "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
        (3) "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."
        (4) "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        (5) "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
        (6) "Älä tapa."
        (7) "Älä tee aviorikosta."
        (8) "Älä varasta."
        (9) "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan."
        (10) "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

• yksiuskova
        pertsa2012 kirjoitti:

Kymmenen käskyä
        Kohteesta Ortodoksi.net
        Usein kuulee kysymyksen: "Ovatko Jumalan antamat 10 käskyä samat ortodoksisessa kirkossa kuin luterilaisessa kirkossa ?"
        Vastaus on selvä: "Ovat. Ne ovat samat kaikissa kristillisissä kirkoissa, niin meillä ortodokseilla kuin roomalaiskatolisilla kuin protestanteilla."
        Käskyt löytyvät Raamatusta Vanhasta Testamentista 2. Mooseseksen kirjan luvusta 20 ja sen jakeista 1 - 17:

Kymmenen käskyn laki
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        (2) "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."
        (3) "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."
        (4) "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        (5) "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
        (6) "Älä tapa."
        (8) "Älä varasta."
        (10) "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

Biblia - käännöksessä on käännetty paremmin Jumalan käsky 2. Moos. 20:14 Ei sinun pidä huorin tekemän.

Mitä tulee "Jeesus" - kuviin, ne edustavat saatanaa. Jokainen kuva "Jeesuksesta" on saatana. Saatanalle on helppoa saada ihmisten ihailu tekeytymällä "Jeesukseksi" esim. kuvan tai patsaan muodossa. Jumala kieltää Jumalan kuvat syystä!

• pertsa2012 kirjoitti:

Kymmenen käskyä
        Kohteesta Ortodoksi.net

Kymmenen käskyn laki
        (6) "Älä tapa."
        (8) "Älä varasta."

Tuossa käskyt Raamatusta poimittuna :

5. MOOSEKSEN KIRJA
        1. Käsky
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        5:17 Älä tapa.
        5:18 Älä tee huorin.
        5:19 Älä varasta.
        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

• pertsa2012 kirjoitti:

Kymmenen käskyä
        Kohteesta Ortodoksi.net

Kymmenen käskyn laki
        (6) "Älä tapa."
        (8) "Älä varasta."

Näyttää siltä että ortodoksit todella siis ovat tehneet ensimmäisen käskyn selityksestä uuden käskyn. vastaavasti, koska käskyjä on vain kymmenen, on jouduttu loppupäässä yhdistämään omavaltaisesti yhdeksäs ja kymmenes käsky.

Se mikä tästä kuitenkin näkyy, on ettei ortodoksit kadota yhtään käskyä kuitenkaan. Tällainen erikoinen yhdisteleminen ja pilkkominen erilleen kuitenkin kertoo minusta ainakin ensimmmäisen (pääkäskyn) väärästä ymmärtämisestä.

Sikäli kuitenkin ironista että he ovat tehneet 1. käskyn kuvakiellosta kokonaan uuden käskyn, -kun juuri ortodoksit jos ketkä ovat tunnettuja siitä miten heidän seassaan avuksihuudetaan kuvia, osoitetaan niille jumalallisia voimia kuten parantamisen voimia , odotetaan niiltä siunauksia ja kaikkea hyvää mitä tulee odottaa yksi Jumalalta.

Tätähän juri ensimmäinen käsky (pääkäsky) teroittaa niinkuin meidän Katekismuksessamme selitetään: "Meidän tulee yli kaiken peljätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin Häneen"

1. Käsky kieltää mitä voimakkaimmin kuvien avuksihuutamisen tai toivomisen jotain hyvää niiden kautta. Juuri tämän tähden koko kuvakielto ja 1. Käsky on annettu!

• yksiuskova kirjoitti:

Biblia - käännöksessä on käännetty paremmin Jumalan käsky 2. Moos. 20:14 Ei sinun pidä huorin tekemän.

Mitä tulee "Jeesus" - kuviin, ne edustavat saatanaa. Jokainen kuva "Jeesuksesta" on saatana. Saatanalle on helppoa saada ihmisten ihailu tekeytymällä "Jeesukseksi" esim. kuvan tai patsaan muodossa. Jumala kieltää Jumalan kuvat syystä!

Olet oikeassa.

• EvLut kirjoitti:

Näyttää siltä että ortodoksit todella siis ovat tehneet ensimmäisen käskyn selityksestä uuden käskyn. vastaavasti, koska käskyjä on vain kymmenen, on jouduttu loppupäässä yhdistämään omavaltaisesti yhdeksäs ja kymmenes käsky.

Se mikä tästä kuitenkin näkyy, on ettei ortodoksit kadota yhtään käskyä kuitenkaan. Tällainen erikoinen yhdisteleminen ja pilkkominen erilleen kuitenkin kertoo minusta ainakin ensimmmäisen (pääkäskyn) väärästä ymmärtämisestä.

Sikäli kuitenkin ironista että he ovat tehneet 1. käskyn kuvakiellosta kokonaan uuden käskyn, -kun juuri ortodoksit jos ketkä ovat tunnettuja siitä miten heidän seassaan avuksihuudetaan kuvia, osoitetaan niille jumalallisia voimia kuten parantamisen voimia , odotetaan niiltä siunauksia ja kaikkea hyvää mitä tulee odottaa yksi Jumalalta.

Tätähän juri ensimmäinen käsky (pääkäsky) teroittaa niinkuin meidän Katekismuksessamme selitetään: "Meidän tulee yli kaiken peljätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin Häneen"

1. Käsky kieltää mitä voimakkaimmin kuvien avuksihuutamisen tai toivomisen jotain hyvää niiden kautta. Juuri tämän tähden koko kuvakielto ja 1. Käsky on annettu!

Minulle kerrottiin mm. kerran valamon vierailullani jostain ikonista jonka edessä rukoilemalla ja/tai sitä hypistelemällä tai suutelemalla on muka jotain ihmeitätekeviäö voimia.

Oikeaan kristillisyyteenhän tällainen ei tietenkään kuulu eikä mitään ihmeitätekeviä ikoneita ole oikeasti olemassa, vaan he palvovat ikoneissa perkeleitä sikäli kun odottavat niiden kautta jotain hyvää saavansa. Samaa koskee kaikkea muutakin reliikkikulttia joka oikein kukoistaa ortodoksiessa perinteessä samoin kuin paavinkirkossakin.

• EvLut kirjoitti:

Eivät ortodoksit ole tehneet mitään ylimääräisiä selityksiä katso tuosta ja vertaa heidän 2.
        käskyynsä.

5. Mooses

2. Käsky
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

• pertsa2012 kirjoitti:

Eivät ortodoksit ole tehneet mitään ylimääräisiä selityksiä katso tuosta ja vertaa heidän 2.
        käskyynsä.

5. Mooses

2. Käsky
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Sinulle näyttää olevan vaikeaa saada mitään menemään perille kun et osaa kuunnella lainkaan (=lukea ajatuksella). En minä sanonut että he ovat tehneet ylimääräisiä selityksiä vaan että he ovat tehneet 1. käskyn selityksestä ylimääräisen käskyn.

Olen huomannut aiemminkin että kun sinä muka olet esittävinäsi perusteluita harhaisille väöitteillesi, ja niitä vastaan tuodaan selviä Raamatun todistuksia, sinä et niiden edessä korvaasi lotkauta vaan suljet siömäsi ja olet kuin mainittuja kohtia ei olisikaan ja eihän niitä olekaan -sinulle jolla ei ole korvia kuulla! Kas, kuulevat korvatkaan ei ole joka miehen!

• EvLut kirjoitti:

Sinulle näyttää olevan vaikeaa saada mitään menemään perille kun et osaa kuunnella lainkaan (=lukea ajatuksella). En minä sanonut että he ovat tehneet ylimääräisiä selityksiä vaan että he ovat tehneet 1. käskyn selityksestä ylimääräisen käskyn.

Olen huomannut aiemminkin että kun sinä muka olet esittävinäsi perusteluita harhaisille väöitteillesi, ja niitä vastaan tuodaan selviä Raamatun todistuksia, sinä et niiden edessä korvaasi lotkauta vaan suljet siömäsi ja olet kuin mainittuja kohtia ei olisikaan ja eihän niitä olekaan -sinulle jolla ei ole korvia kuulla! Kas, kuulevat korvatkaan ei ole joka miehen!

Ei varmaan Mooses ole saanut vaikutteita heistä :-)

5. Mooses

2. Käsky

• torre11
        pertsa2012 kirjoitti:

Ei varmaan Mooses ole saanut vaikutteita heistä :-)

5. Mooses

2. Käsky

Toisaalta mitä pitää ajatella Jumalasta, joka tykkää vain niistä, jotka häntä rakastavat?

• Lutherin Vähäkateskismuksessa Jumalan kymmenen käskyä on lyhyesti esitelty, mutta Lutherin Kristinopissa ne on esitetty laajemmin, ja siellä myös tämä kuvienpitokieltokin on esitetty.

http://www.luterilainen.com/fi/kristinoppi/ensimmäinen-luku/ensimmäinen-taulu/ensimmäinen-käsky

• evita- kirjoitti:

Lutherin Vähäkateskismuksessa Jumalan kymmenen käskyä on lyhyesti esitelty, mutta Lutherin Kristinopissa ne on esitetty laajemmin, ja siellä myös tämä kuvienpitokieltokin on esitetty.

http://www.luterilainen.com/fi/kristinoppi/ensimmäinen-luku/ensimmäinen-taulu/ensimmäinen-käsky

Linkki ei näköjään aukeakaan. Yritän uudestaan.

http://www.luterilainen.com/fi/vähäkatekismus/ensimmäinen-luku-jumalan-kymmenen-käskyä

• EvLut kirjoitti:

evlutille
        _________
        Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) ja jotta
        käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - kas simsalabim kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.

http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=58

Evlut - kirkko kantaa myös vastuunsa 2. käskyn poistamisesta sillä jos hän
        olisi puuttunut tuohon poistoon olisi paavi alkanut välittömästi keräämään
        rovioaineksia.

2.Käsky :

2.

• EvLut kirjoitti:

Minulle kerrottiin mm. kerran valamon vierailullani jostain ikonista jonka edessä rukoilemalla ja/tai sitä hypistelemällä tai suutelemalla on muka jotain ihmeitätekeviäö voimia.

Oikeaan kristillisyyteenhän tällainen ei tietenkään kuulu eikä mitään ihmeitätekeviä ikoneita ole oikeasti olemassa, vaan he palvovat ikoneissa perkeleitä sikäli kun odottavat niiden kautta jotain hyvää saavansa. Samaa koskee kaikkea muutakin reliikkikulttia joka oikein kukoistaa ortodoksiessa perinteessä samoin kuin paavinkirkossakin.

Nyt ei ollut kysymys siitä mitä ortodoksit tekevät muutoin vaan siitä miten
        luterilaiset ovat poistaneet katekismuksestaan kuvainpalvelukiellon , mutta
        ortodoxit eivät.

Luterilaisten väärennetyt käskyt :

http://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html

Miksi toinen käsky on väärennetty?
        Miksi huorintekokielto on muutettu / poistettu.?

• torre11 kirjoitti:

Toisaalta mitä pitää ajatella Jumalasta, joka tykkää vain niistä, jotka häntä rakastavat?

2.Moos.33:19 Hän vastasi: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan".

• >Jumala Sanassaan käskee eroamaan harhaopeista.

Kas kun ei sitten ilmaise tahtoaan niin yksiselitteisen selkeästi, ettei tulkinnanvaraa ja harhaoppeja synny.

Tutkimattomat ovat Herran tiet.

• Sinäpä sen taas sanoit.

• En usko, että edes Jumala pystyy esittämään asian niin, ettei tulkintoja synny. Ja missä on kaksi ihmistä, siinä on kaksi erilaista tulkintaa. :)

En usko, että edes Jumala pystyy esittämään asian niin, ettei tulkintoja synny. Ja missä on kaksi ihmistä, siinä on kaksi erilaista tulkintaa. :)

Kymmenen käskyä on varmaan raamatun selkeintä ja yksiselitteisintä osaa. Vahinko vain, että muu kirja sitten sotkee täysin sen selkeyden etenkin älä tapa -käskyn osalta. Kun lukee koko raamatun läpi, voi sanoa että tappamiseen ei parhaalla tahdollakaan löydy mitään kirkasta linjaa jota noudattaa.

Jos taas lisätään käskyyn sanat, jotka siinä joidenkuiden mielestä kuulemma voisi olla, saamme paljon paremmin muuhun raamattuun synkkaavan käskyn: Älä tapa toista juutalaista.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Kymmenen käskyä on varmaan raamatun selkeintä ja yksiselitteisintä osaa. Vahinko vain, että muu kirja sitten sotkee täysin sen selkeyden etenkin älä tapa -käskyn osalta. Kun lukee koko raamatun läpi, voi sanoa että tappamiseen ei parhaalla tahdollakaan löydy mitään kirkasta linjaa jota noudattaa.

Jos taas lisätään käskyyn sanat, jotka siinä joidenkuiden mielestä kuulemma voisi olla, saamme paljon paremmin muuhun raamattuun synkkaavan käskyn: Älä tapa toista juutalaista.

Valitettavasti niistä kymmenestäkin käskystä saadaan aikaiseksi melkoinen sota jos niin halutaan ja aina on niitä, jotka haluavat.

En usko, että edes Jumala pystyy esittämään asian niin, ettei tulkintoja synny. Ja missä on kaksi ihmistä, siinä on kaksi erilaista tulkintaa. :)

Tuo on totta Eerika mutta onko syy mielestäsi todella siinä ettei JUMALA PYSTY esittämään asiaa selkeästi ja yksiselitteisesti? (sen käsityksen sai kun sanoit: " En usko, että edes Jumala pystyy esittämään asian niin, ettei tulkintoja synny.")

-vertaahan kuitenkin Raamatun sanaa joka liittyy asiaan:

"Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat" (2.Kor. 4:3)

• EvLut kirjoitti:

Tuo on totta Eerika mutta onko syy mielestäsi todella siinä ettei JUMALA PYSTY esittämään asiaa selkeästi ja yksiselitteisesti? (sen käsityksen sai kun sanoit: " En usko, että edes Jumala pystyy esittämään asian niin, ettei tulkintoja synny.")

-vertaahan kuitenkin Raamatun sanaa joka liittyy asiaan:

"Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat" (2.Kor. 4:3)

Jumala on esittänyt asian niin ettei siitä tarvotse syntyä erilaisia tulkintoja. Peite on meissä ihmisissä, ei Jumalan sananssa. Sana ei ole hämärä vaan ihminen joka sitä lukee.

• EvLut kirjoitti:

Jumala on esittänyt asian niin ettei siitä tarvotse syntyä erilaisia tulkintoja. Peite on meissä ihmisissä, ei Jumalan sananssa. Sana ei ole hämärä vaan ihminen joka sitä lukee.

Niin, Jumala on esittänyt asian niin, ettei tarvitse syntyä erilaisia tulkintoja, mutta me ihmiset emme osaa lukea sitä niin, että emme sotisi erilaisista tulkinnoista. Tietenkin vastuun voi aina heittää sille eri tavalla ajattelevalle ja todeta hänellä olevan peitteen silmillä. Itse lähestyisin asiaa toisesta näkökulmasta.

Niin, Jumala on esittänyt asian niin, ettei tarvitse syntyä erilaisia tulkintoja, mutta me ihmiset emme osaa lukea sitä niin, että emme sotisi erilaisista tulkinnoista. Tietenkin vastuun voi aina heittää sille eri tavalla ajattelevalle ja todeta hänellä olevan peitteen silmillä. Itse lähestyisin asiaa toisesta näkökulmasta.

Nythän tässä ei tarvitse edes kiistellä siitä kuka tulkitsee oikein. Tarkoitukseni oli vain tarkentaa ettei se Jumalan sana ole itsessään epäselvä niinkuin selkeästi ja hienosti viimeisessä viestissäsi sanoitkin.

Ymmärrän kyllä ajatuksesi ja juuri niinhän se onkin: me ihmiset niitä moniaisia tulkintoja teemme, Raamattu kyllä on itsessään selkeä. Arvasinkin jo etukäteen sinun hyvä nvastauksesi, et sinä enkä minä ekä kukaan oikea uskovainen rohkene ajatella Jumalan puhuvan epäselvästi mutta tuo ilmaisu voi jollekin heikolle antaa aiheen että uskovaisetkin ajattelevat ettei Jumala ole sanassaan puhunut selkeästi.

• EvLut kirjoitti:

Nythän tässä ei tarvitse edes kiistellä siitä kuka tulkitsee oikein. Tarkoitukseni oli vain tarkentaa ettei se Jumalan sana ole itsessään epäselvä niinkuin selkeästi ja hienosti viimeisessä viestissäsi sanoitkin.

Ymmärrän kyllä ajatuksesi ja juuri niinhän se onkin: me ihmiset niitä moniaisia tulkintoja teemme, Raamattu kyllä on itsessään selkeä. Arvasinkin jo etukäteen sinun hyvä nvastauksesi, et sinä enkä minä ekä kukaan oikea uskovainen rohkene ajatella Jumalan puhuvan epäselvästi mutta tuo ilmaisu voi jollekin heikolle antaa aiheen että uskovaisetkin ajattelevat ettei Jumala ole sanassaan puhunut selkeästi.

Kyllä me niitä aiheita annamme , tahdoimme tai emme.
        Jumalan sana on Jumalalle aivan selkeä. Raamatussa on se, mitä Hän on siihen halunnut.
        Me ihmiset olemme vajavaisia , tietomme on rajallista, taitomme on rajallista, siksi me emme aina näe lukemaamme oikein, luetun ymmärtäminen takkuilee. Raamattuhan ei ole yksiselitteinen tai helppo kirja.

Kyllä me niitä aiheita annamme , tahdoimme tai emme.
        Jumalan sana on Jumalalle aivan selkeä. Raamatussa on se, mitä Hän on siihen halunnut.
        Me ihmiset olemme vajavaisia , tietomme on rajallista, taitomme on rajallista, siksi me emme aina näe lukemaamme oikein, luetun ymmärtäminen takkuilee. Raamattuhan ei ole yksiselitteinen tai helppo kirja.

"Raamattuhan ei ole yksiselitteinen tai helppo kirja."

>>> Raamattu nimenomaan ON yksiselitteinen kirja. Me olemme moniselitteisiä.

Jos me sanomme Raamattua moniselitteiseksi, me tväitämme Jumalan puhuvan epäselvästi ja siitä seuraa etti Raamattu ole luotettava.

Se taas ettei raamattu ole luotettava ja yksiselitteinen, on itsensä sielunvihollisen pääargumentti jonka varaan on ripustautunut koko maailmanlaajuinen valtava liberaaliteologinen vastaanseisojakoneisto.

Siksi tässä asiassa tulee olla tarkka -ei vain asiasta vaan myös sanoista. Niistä ei voi antaa maailmalle piiruakaan myöten. Ei edes yhtä ainutta sanaa. vanha sanonta kuuluu että anna perkeleelle pikkusormi niin se vie koko käden. Niin juuri on tämänkin asian suhteen käynyt kun on menty myöntämään että raamattu olisi epäselvä tai moniselitteinen.

Siitä en tietenkään syytä sinua, mutta joskus sanoissakin on syytä olla tarkkana että säilytettäisiin evankeliumi puhtaana.

Jos nimittäin Raamattu on edes joiltain osin moniselitteinen- meillä ei ole mitään luotettavaa Jumalan sanaa.

• EvLut kirjoitti:

Jos me sanomme Raamattua moniselitteiseksi, me tväitämme Jumalan puhuvan epäselvästi ja siitä seuraa etti Raamattu ole luotettava.

Se taas ettei raamattu ole luotettava ja yksiselitteinen, on itsensä sielunvihollisen pääargumentti jonka varaan on ripustautunut koko maailmanlaajuinen valtava liberaaliteologinen vastaanseisojakoneisto.

Siksi tässä asiassa tulee olla tarkka -ei vain asiasta vaan myös sanoista. Niistä ei voi antaa maailmalle piiruakaan myöten. Ei edes yhtä ainutta sanaa. vanha sanonta kuuluu että anna perkeleelle pikkusormi niin se vie koko käden. Niin juuri on tämänkin asian suhteen käynyt kun on menty myöntämään että raamattu olisi epäselvä tai moniselitteinen.

Siitä en tietenkään syytä sinua, mutta joskus sanoissakin on syytä olla tarkkana että säilytettäisiin evankeliumi puhtaana.

Jos nimittäin Raamattu on edes joiltain osin moniselitteinen- meillä ei ole mitään luotettavaa Jumalan sanaa.

Mutta kun. Yksi hyvä esimerkki kuinka Raamatussa on jo itsessään monta tulkintaa.

Kuka pelastuu, kuka ei. Joka uskoo ja kastetaan. Varkaat eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Sitten yksi kuolemaantuomittu varas, jota Raamatun mukaan ei ollut kastettu, ja epätodennäköistä se on: uskoo Jeesukseen ja pääsee hänen kanssaan paratiisiin. Oliko jo Paavali tulkinnut väärin? Paniko Jeesus turhaa ehdoksi kasteen?

• EvLut kirjoitti:

"Jos me sanomme Raamattua moniselitteiseksi, me tväitämme Jumalan puhuvan epäselvästi ja siitä seuraa etti Raamattu ole luotettava."

Ei EvLut, emme väitä. Sinä väität meidän väittävän. Minä taas sanon, että Raamattu on moniselitteinen kirja ja että Jumala puhuu selkeästi, me ymmärrämme miten sattuu ja siitä seuraa se, että Raamattu on Jumalan sanaa ja siihen voi luottaa. Jumala on luotettava aina .
        Olen samaa mieltä siitä, että sanoista on oltava tarkka. Ja siksi toivon, ettet tulkitse minun sanojani. Raamattu on Jumalan sanaa ja Jumala on aina luotettava.
        Moniselitteinen tarkoittaa sitä, että Raamattua voi selittää monella tavalla. Moniselitteinen ei tarkoita epäluotettavaa. Se tarkoittaa sitä, että joku teksti on niin ja amen ja me ymmärrämme sen eri tavoin. Me olemme epäluotettavia, ei se teksti, se moniselitteinen teksti.
        Sanoista kannattaa olla tarkka. Ja ymmärtää se, että kaikki eivät ymmärrä kaikkea samalla tavalla kuin itse ymmärtää.

• torre12 kirjoitti:

Mutta kun. Yksi hyvä esimerkki kuinka Raamatussa on jo itsessään monta tulkintaa.

Kuka pelastuu, kuka ei. Joka uskoo ja kastetaan. Varkaat eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Sitten yksi kuolemaantuomittu varas, jota Raamatun mukaan ei ollut kastettu, ja epätodennäköistä se on: uskoo Jeesukseen ja pääsee hänen kanssaan paratiisiin. Oliko jo Paavali tulkinnut väärin? Paniko Jeesus turhaa ehdoksi kasteen?

Juuri näin Torre. Sana varmaankin on selkeä Jumalan näkövinkkelistä, mutta ei meidän näkövinkkelistämme. Ja se, että me tulkitsemme ja meille nousee kysymyksiä, se ei tee sanasta epäluotettavaa.

• EvLut kirjoitti:

>Sana ei ole hämärä vaan ihminen joka sitä lukee.

Eli kun käskyssä kielletään tappamasta ja toisaalla samassa kirjassa annetaan paljon esimerkkejä luvallisesta tappamisesta ja jopa kehotetaan tappamaan "pahat", tämä on vain lukijan hämäryyttä? Ja vaikka teksti itsessään on jopa verraten yksinkertaista?

Otetaan toiseksi esimerkiksi 3000-sivuinen mikroprosessoritekniikkaan opastava kirja. Siitä ei kukaan löydä ainuttakaan ristiriitaa, hämäryyttä eikä paikkaansapitämätöntä väitettä, ei uskova, agnostikko eikä pakana. Kaikki mitä sanotaan, toimii yksiselitteisesti ja on totta ensimmäiseltä sivulta viimeiselle. Miksi se ihmisen hämäryys ei tässä vaikuta lainkaan?

• Herätyys

No mistä vain löytäisi sen OIKEA oppisen, Raamatun UT mukaisesti, Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, "maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi" riittävällä tavalla elävän ja toimivan / vaikuttavan, Raamatun UT mukaisuudessa / Kristuksessa Jeesuksessa YHTÄ olevan ja kaikessa YHTÄ pitävästi, Totuudessa YKSI melisesti, jokaista Kristuksen Jeesuksen jäsentä myöden keskinäisessä rakkaudessa ja huolenpitoyhteydessä elävän jäsenistön?

Jeesuksen nimessä... niitä muita tähän em. VASTA Raamatun UT mukaiseen Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttuja etsivä / perään kuulutteleva.

Tähän em. Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttu, siihen näyllä armoitettu, vähäinen, Totuudessa pysyvä, ja siihen Jumalan Sanan (Raamatun UT) mukaisuuteen pitäytyvästi elävä, puhuva ja toimiva palvelijansa ja seuraajansa.

Missä muut?!!

"Löytäneekö"?

• Kannattaa jo tuossa olla omassa kirkossa tai ilman kirkkoa. Aika yksin näytät olevan.

• enooyksin

kyllä.minut maan multiin sukuhautaan siunaa pappi.biologiaa.mato syö.mut polttohautuas on hirveempi.menen anoppini viereen ja mieheni.ja jumala jos meitä huoli.helvetti huolii.ja siel on ko monta sukupolvee.brutaaliako

• Herätyys

Voisi ainakin ohjata aluksi tänne Krist usko foorumille, siitä kaikille hyväksi, Raamatun UT mukaisesta Kristillisyydestä, asiallisesti ja rakentavasti keskustelemaan.

Niin voisi se kaikille hyväksi Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, "maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi" riittävällä tavalla eläviä ja toimivia / vaikuttavia, Hänen apostolisia seurakuntia / sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa rakentavaan Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön oikea osoitekin löytyä.

Jeesuksen nimessä... tästä valtavasta mahdollisuudesta muistuttaen / tiedoksi valistaen.

vähäinen, Totuudessa pysyvä, ja siihen kaikille hyväksi Jumalan Sanan (Raamatun UT) mukaisuuteen pitäytyvästi elävä, puhuva ja toimiva, Tähän em. vasta Oikeasti Raamatun UT mukaiseen Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttu, siihen näyllä armoitettu, armahdettu, syntinen palvelinansa ja seuraajansa.

Niitä muita etsivä / peräänkuulutteleva.

"Löytäneekö"?

• Herättelevä

Ei näytä Raamatun UT mukainen muita, edes sen vertaa kiinnostavan, että haluaisivat alkaa siitä, mikä vasta sitä, siksi osoittautuvaa / todistautuvaa on, asiallisesti ja rakentavasti keskustelemaan!! Että mitä kaikkea edellyttää, miten kuuluu alkaa / yhtyä elämään ja toimimaan / vaikuttamaan, että siksi, Raamatun UT mukaiseksi tulisi.

• Pelkkää.kusetusta
      • Pelkkää kateutta. Piispojen palkat taitaa olla koulutuksen ja aseman takia suurinpiirtein sentasoisten muitten julkisten johtajien tasolla.

• Voi.verrata

Joulupukkiin yhtä uskottavia?

• KTS--

Minä en lähde ev.lut. kirkosta kulumallakaan!
      Aloittajalle: shut up mofo.

• ULOSkutsuttu

Sittenkökään, vaikka kirkko kuluisi ympäriltäsi pois?

Tuolla jossain Amerikassa justiin ammuttu kuoliaaksi 27 ihmistä, kirkkoonsa!

• näinolennähnyt

KTS on tunnettu ateisti, tällä palstalla uskovien todellinen häirikkö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      105
      1324
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      797
    3. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      691
    4. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      47
      667
    5. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      124
      584
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      30
      551
    7. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      32
      526
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      183
      510
    9. Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!

Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi
      Viihde ja kulttuuri
      24
      500
    10. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      31
      497
    Aihe