Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. On+olemassa+kuolemaa+pahempia+kohtaloita,+ja+jopa+henkirikokseen+osallistumista+pahempia+kohtaloita,+ja+eräs+niistä+on+tyylirikko.
  2. Yritetäänkö+tässä+sanoa,+että+Jumala+voisi+manipuloida+luontoa+vain+luonnonlakien+ehdoilla?+Toisin+sanoen+luomakunnassa+pitäisi+olla+"potentiaalinen+väylä",+jonka+kautta+Jumala+voisi+toteuttaa+ihmeen+(esim.+kävellä+seinän+läpi+tai+muuttaa+veden+viiniksi),+ja+jos+tällaista+väylää+ei+ole,+Jumala+ei+voi+tehdä+ihmettä.Entä+mikä+olisi+esimerkki+sellaisesta+luonnonlakien+vastaisesta+teosta,+jota+Jumala+ei+voisi+tehdä?+Tai+toisin+kysyttynä:+mikä+olisi+esimerkki+sellaisesta+ihmeestä,+joka+rikkoo+luonnonlakeja+paitsi+käytännössä+myös+teoriassa?Entä+johtaisiko+tällainen+ihmeen+määritelmä+siihen,+että+ihme+on+vain+"äärimmäisen+epätodennäköinen+tapahtuma",+jolloin+ihme+olisi+aina+epätodennäköisempi+selitys+mille+tahansa+ilmiölle+(esim.+Jeesuksen+tyhjälle+haudalle)+kuin+mikä+tahansa+selitys,+joka+ei+ole+ihme?+Eräs+raamatuntutkija,+jonka+nimen+jätän+mainitsematta,+määritteli+ihmeen+näin,+ja+niinpä+hän+oli+käytännössä+sitä+mieltä,+että+ihmeen+täytyy+olla+loogisesti+ainoa+mahdollinen+vaihtoehto,+ennen+kuin+sitä+voitaan+pitää+todennäköisimpänä+vaihtoehtona.+Mutta+tietysti+siinä+tapauksessa+todennäköisyyksistä+puhuminen+olisi+tarpeetonta.Joka+tapauksessa+sellainen+ihmeen+määritelmä+on+huono.+Ihmehän+on+sangen+yksinkertainen+selitys,+ja+luulisi,+että+yksinkertainen+selitys+on+todennäköisempi+kuin+monimutkainen.+Esimerkiksi+tyhjä+hauta+voidaan+selittää+yksinkertaisesti+niin,+että+Jeesus+nousi+ruumiillisesti+kuolleista.+Monimutkaisempi+olisi+esimerkiksi+sellainen+selitys,+että+opetuslapset+varastivat+ruumiin+(Matt.+28:13–15).Se+on+tietysti+selvää+(luulisin),+ettei+Jumala+voi+tehdä+loogisesti+mahdottomia+asioita.+Logiikan+lait+kuuluvat+Jumalan+olemukseen+ja+ovat+siis+ikuisia+ja+muuttumattomia+(luulisin),+toisin+kuin+luonnonlait.+Tämän+takia+filosofit+ovat+hengen+ylhäisöä+ja+kaikki+luonnonlakien+parissa+askartelevat+tuhertajat+ovat+vain+–+tai+olisivat,+jos+maailma+olisi+järjen-+ja+oikeudenmukainen+–+filosofien+nöyriä+takapuolenpuhdistajia.Keskustelu+Jumalan+kaikkivaltiudesta+tässä+yhteydessä+olisi+joka+tapauksessa+triviaalia.+Jos+olisikin+niin,+että+luonnonlait+estävät+Jumalaa+tekemästä+jotakin,+niin+ei+se+kuitenkaan+loukkaisi+Jumalan+kaikkivaltiutta+enempää+kuin+sitä+loukkaa+esimerkiksi+se,+että+Jumala+on+luonut+vapaita+ihmisiä,+joiden+tahtoa+hän+ei+voi+hallita.+Molemmissa+tapauksissahan+Jumala+tieten+tahtoen+rajoittaa+omaa+valtaansa.+Jumala+on+siis+kaikkivaltias+ennen+luomistyötä,+hän+voi+luoda+minkä+tahansa+todellisuuden,+joka+ei+ole+loogisesti+mahdoton,+mutta+päättäessään+luoda+juuri+tämän+todellisuuden+hän+piirtää+samalla+oman+valtansa+rajat+tässä+todellisuudessa.+Samalla+tavallahan+Jumala+rajoittaa+omaa+valtaansa+esimerkiksi+lupaamalla+ihmiselle+jotakin.
  3. Mutta+ehkä+Abraham+on+kriittiseen+ajatteluun+kykenemätön+ääliö,+jonka+episteeminen+rima+on+liian+matalalla.+Entä+sitten+profeetta+Muhammad,+joka+myös+koki+voimakkaan+jumalakokemuksen?+Mutta+Muhammad+oli+mielisairas,+hänen+kokemuksensa+on+samalla+tasolla+skitsofreenikon+harhojen+kanssa.+Entäpä+Juliana+Norwichlainen,+joka+dokumentoi+oman+kokemuksensa+tarkasti+("Jumalan+rakkauden+ilmestys")?+Mutta+Juliana+oli+sekä+ääliö+että+sairas,+hän+sai+näkynsä+sairasvuoteella,+ja+keskiajallahan+kaikki+olivat+ääliöitä.Mutta+ehkä+jossakin+on+joku+heikko+ateisti,+joka+on+samanlainen+poikkeuksellinen+nero+ja+mielenterveyden+perikuva+kuin+kaikki+muutkin+heikot+ateistit+ja+joka+siitä+huolimatta+kokee+uskonnollisen+kokemuksen,+joka+täyttää+ne+ehdot,+jotka+hän+poikkeuksellisessa+neroudessaan+ja+esimerkillisessä+mielenterveydessään+on+tiedolle+asettanut.+Mitä+hänen+pitäisi+tehdä?+Pitäisikö+hänenkin+nostaa+tiedon+rimaa+tai+ruveta+epäilemään+omaa+mielenterveyttään?+Pitäisikö+hänen+siis+nöyrtyä+ja+myöntää,+ettei+hän+olekaan+ollut+kriittinen+ajattelija?+Tai+ettei+hän+olekaan+mieleltään+terve?+Mutta+siihen+heikon+saivartelija-ateistin+ylpeys+ei+kerta+kaikkiaan+taivu.+Varsinainen+dilemma!+Pitäisi+valita+Jumalan+ja+nöyryyden+väliltä!"Luotaat+epistemologiaani+kuvitellen,+että+väitteeni+ihmisten+kyvyttömyydestä+tietää+asiaintila+jumaluuden+olemassaolon+suhteen+olisi+absoluuttinen,+muuttumaton+tila+--+mutta+sellaistahan+en+ole+väittänyt."Asia+olisi+voinut+tulla+selväksi,+jos+et+olisi+kirjoittanut+"kukaan+ei+edes+voi+tietää",+vaan+"kukaan+ei+tiedä".+Vaikka+tietysti+sinun+olisi+pitänyt+kirjoittaa+"kukaan+ei+tietääkseni+tiedä",+sillä+ethän+sinä+voi+tietää,+että+kukaan+ei+tiedä.+Et+voi+edes+väittää+(valehdella),+että+kaikkitietävä+olento+(Jumala)+on+ilmoittanut+sinulle+yksityisesti,+että+kukaan+ei+tiedä,+onko+Jumalaa+olemassa+vai+ei.+Sinä+et+siis+tiedä,+se+on+tullut+selväksi.+Mutta+joku+muu+voi+tietää.+On+paljon+asioita,+joita+sinä+et+tiedä,+mutta+jotka+joku+muu+tietää.+Ei+siinä+olisi+mitään+erikoista,+että+sinä+et+tietäisi,+että+Jumala+on+olemassa,+mutta+joku+muu+tietäisi.+Se+olisi+ihan+normaalia.Tämän+takia+jumalankieltäjiä+pidetään+ylimielisinä+ja+omahyväisinä.+He+kuvittelevat+tietävänsä,+mitä+muut+voivat+ja+eivät+voi+tietää.+Hetkeäkään+epäröimättä+he+mitätöivät+toisten+ihmisten+kokemukset+julistamalla+ne+ilman+mitään+perusteita+harhoiksi+tai+mielisairauden+oireiksi,+ja+vieläpä+sellaiset+kokemukset,+joita+nämä+ihmiset+itse+pitävät+usein+elämänsä+merkittävimpinä+ja+vaikuttavimpina.+Aivan+uskomattoman+ylimielistä+ja+omahyväistä.+Edes+minä+en+kykene+yhtä+rehvakkaaseen+yläpuolelle-asettumiseen+ja+paremmin-tietämiseen,+ja+yrityksen+puutteesta+minua+ei+todellakaan+voida+moittia.
  4. Tarkoitan+ateismilla+väitettä,+jonka+mukaan+Jumala+ei+kuulu+niiden+asioiden+joukkoon,+joista+todellisuus+koostuu.+Jos+ateismi+on+jotakin+muuta,+niin+silloin+en+selvästikään+tarkoita+ateismia+puhuessani+ateismista.+Mutta+jos+ateismi+on+ihmisten+mielipiteistä+riippumattoman+todellisuuden+olemusta+koskeva+väite,+kuten+se+minun+määritelmäni+–+miehekkään+määritelmäni,+jos+saan+sanoa+–+mukaan+on,+niin+voidaan+miettiä,+kuinka+hyvin+tämä+väite+sopii+yhteen+kaiken+sen+kanssa,+mitä+todellisuudesta+muilta+osin+voidaan+perustellusti+sanoa.+Ja+kun+sitä+mietitään,+päädytään+siihen,+että+ateismi+on+järjenvastaista+soopaa.+Tämä+on+aivan+eri+asia+kuin+edellä+käsitelty+epistemologinen+kysymys.+Toki+ateismi+on+epistemologisestikin+lööperiä.Negatiivinen+ateismi+tietysti+onkin+pelkkää+saivartelua.+Sitä+kutsutaan+myös+heikoksi+ateismiksi,+ja+syystä,+sillä+heikon+ateismin+edustajat+ovat+heikkoja+eli+pelkureita.+He+ovat+punaposkisia+vetelyksiä,+narukätisiä+nahjuksia,+kynäniskaisia+kuikeloita,+kaukaa+huutelevia+vellihousuja+ja+tosi+paikan+tullen+pakoon+pötkiviä+paskahousuja.+Näille+kieroille+ovelille+älykkäille+liukkaille+käärmeille+minulla+ei+ole+mitään+sanottavaa,+he+eivät+ole+arvoisiani+saati+vertaisiani.+Positiiviset+eli+vahvat+ateistit+sitä+vastoin+ovat+rohkeita.+He+ovat+oikeita+miehisiä+miehiä+ja+uskaltavat+sanoa,+että+Jumalaa+ei+ole+olemassa,+he+ovat+tosi+jumalankieltäjiä,+he+eivät+lymyile+pimeissä+haisevissa+loukoissa+sekoittelemassa+huuruavia+myrkkyjä,+kuten+heikommat+aateveljensä,+vaan+astuvat+rohkeasti+päivänvaloon+paljastetuin+käsin,+heitä+voin+kunnioittaa+ja+pitää+vertaisinani."Sinun+vakuuttuneisuutesi+Jumalan+ilmoituksesta+on+kumottavissa+pelkästään+sillä+kun+minä+vain+ilmoittaisin,+että+luonnon+'ilmoituksesta'+näkee,+ettei+Jumala+ole."Ei+sinne+päinkään.+Luonnon+ilmoitus+kuuluu+yleisen+ilmoituksen+piiriin+ja+on+kaikille+avoin.+Luonto+on+persoonaton,+se+antaa+kokemuksen+kaikille+eikä+tarjoa+kenellekään+mitään+yksityistä+ilmoitusta,+jota+muut+eivät+voisi+nähdä+ja+arvioida.+Kenenkään+kokemus+ei+ole+missään+erityisasemassa,+kenenkään+ei+tarvitse+"ilmoittaa",+mitä+luonto+ilmoittaa,+sillä+jokaisella+on+vapaa+ja+suora+pääsy+luonnon+omaan+ilmoitukseen,+mitään+välimiehiä+ei+tarvita.Jumala+sen+sijaan+on+persoona,+joka+voi+halutessaan+puhua+yksityisesti+jollekulle,+kuten+hän+puhui+esimerkiksi+Abrahamille+käskiessään+tätä+uhraamaan+Iisakin.+Muut+olisivat+tuominneet+Abrahamin+moraalittomaksi,+koska+hänen+tekonsa+oli+yleisen+ilmoituksen+vastainen,+mutta+hän+itse+tiesi+jotakin,+mitä+muut+eivät+tienneet.+Abraham+oli+erityisasemassa+muihin+nähden.+Yleisen+ilmoituksen+mukaan+Abraham+teki+väärin,+mutta+yksityinen+ilmoitus+heitti+hänet+yleisen+ilmoituksen+tuolle+puolen.+Tässä+tapauksessa+siis+yleisestä+ilmoituksesta+tosiaan+voitiin+"nähdä",+että+Abrahamin+yksityinen+ilmoitus+ei+ole+lähtöisin+Jumalasta,+ja+kuitenkin+se+oli+lähtöisin+Jumalasta."Sinä+tulkitset,+että+Jumala+on+ilmoittanut+itsensä.+Se+tulkinta+on+käytännössä+ihan+samaa+kuin+se,+että+skitsofreenikon+mielestä+KGB+myrkyttää+häntä+lähettämällä+kaasua+pistorasiasta+asuntoon."Jumala+ei+ole+ilmoittanut+minulle+mitään,+mitä+hän+ei+ole+ilmoittanut+kaikille+muillekin.+Mutta+jos+olisi,+niin+minun+kokemukseni+olisi+eri+asia+kuin+skitsofreenikon+kokemus,+sillä+minulla+ei+ole+skitsofreniaa.+Kokemustani+ei+siis+voitaisi+panna+skitsofrenian+piikkiin.+Käyttämäsi+esimerkki+on+muutenkin+huono,+koska+tässä+tapauksessa+skitsofreenikon+uskomus+voidaan+helposti+todistaa+virheelliseksi+(pistorasian+kautta+ei+ole+mahdollista+lähettää+kaasua,+ja+ylipäätään+pistorasiat,+kaasut,+myrkyt+ja+KGB+ovat+sellaisia+asioita,+joita+muut+ihmiset+voivat+tutkia),+mutta+esimerkiksi+Abrahamin+jumalakokemusta+muut+eivät+voi+koetella+mitenkään.Abrahamin+kokemus+voi+silti+olla+tiedollisesti+oikeutettu,+niin+että+Abraham+voi+perustellusti+sanoa+"tiedän,+että+Jumala+on+puhunut+minulle".+On+joka+tapauksessa+paljon+asioita,+jotka+Abraham+katsoo+tietävänsä,+eikä+kukaan+muukaan+kiistä,+että+Abraham+todella+tietää+nämä+asiat.+Mutta+jos+Abrahamilta+kysytään,+millä+perusteella+hän+tietää+ne,+hän+ei+ehkä+osaa+vastata+suoralta+kädeltä.+Tovin+mietittyään+hän+voi+kuitenkin+päätyä+joihinkin+ehtoihin,+joiden+täyttymistä+hän+pitää+tiedon+edellytyksenä.+Jos+Jumalan+yksityinen+ilmoitus+täyttää+nämä+ehdot,+Abraham+voi+sanoa+tietävänsä,+että+Jumala+(tai+ainakin+joku+"ihmistä+suurempi")+on+todella+ilmestynyt+hänelle.+Hänen+täytyykin+sanoa+niin,+koska+muussa+tapauksessa+hän+joutuisi+kieltämään+kaiken+muunkin,+minkä+hän+tietää+samoilla+ehdoilla.+Toisin+sanoen+kokemuksen+todellisuuden+kieltäminen+tässä+tilanteessa+voisi+perustua+vain+kohtuuttomaan+skeptisyyteen+tai+perusteettomaan+ennakkoluuloisuuteen.
  5. "Jos+kuvittelee+tietävänsä+muiden+haukkumiseen+oikeuttavalla+varmuudella+asioita,+joita+kukaan+ei+edes+voi+tietää,+niin+miksei+sitten+voisi+myös+teeskennellä,+että+voi+kirjoittaa+kirjoittamisen+ja+lukemisen+arvoista+asiaa,+vaikkei+sitä+osaisi+tehdäkään?"Mielenkiintoista.+Oletan,+että+muiden+haukkumisella+viitataan+siihen,+että+kirjoitin+"ehkä+ateismi+todella+johtuu+ääliöydestä".+Olen+muissa+ketjuissa+haukkunut+ihmisiä+mm.+paskiaisiksi,+mutta+en+usko,+että+tässä+viitataan+siihen,+koska+nämä+muut+haukkumiset+eivät+ainakaan+muistaakseni+ole+kummunneet+mistään+"oikeuttavasta+varmuudesta".+Tämä+"oikeuttava+varmuus"+on,+oletan,+varmuutta+Jumalan+olemassaolosta+eli+varmuutta+siitä,+että+ateismi+on+lööperiä.Edellä+sanotun+pohjalta+teen+sen+oletuksen,+että+sinun+käsityksesi+mukaan+ei+voida+tietää,+onko+Jumala+olemassa+vai+ei.+Jumalan+olemassaolo+siis+kuuluu+niihin+asioihin,+"joita+kukaan+ei+edes+voi+tietää".+Tästä+teen+sen+johtopäätöksen,+että+sinun+epistemologiasi+mukaan+ateismi+ei+ole+tiedollisesti+oikeutettua+–+tai+kuten+minä+asian+ilmaisisin:+ateismi+on+järjenvastaista+soopaa.+Tietenkään+ei+teismikään+tämän+epistemologian+mukaan+voi+olla+muuta+kuin+järjenvastaista+soopaa.Mutta+minun+epistemologiani+mukaan+on+mahdollista+tietää,+että+Jumala+on+olemassa.+Jumala,+jos+hän+on+olemassa,+voisi+esimerkiksi+ilmoittaa+itsensä+minulle+tai+sinulle+tai+kenelle+tahansa+siten,+että+ilmoituksen+kieltäminen+edellyttäisi+joko+kohtuutonta+skeptisyyttä+tai+perusteetonta+ennakkoluuloisuutta.Minä+siis+katson+voivani+tietää,+että+Jumala+on+olemassa,+mutta+sinä+et+katso+voivasi+tietää,+että+Jumalaa+ei+ole+olemassa,+sikäli+kuin+olen+oikein+ymmärtänyt.+Tämä+tarkoittaa+sitä,+että+olemme+samaa+mieltä+siitä,+että+ateismi+on+lööperiä.
  6. Täsmennetään,+että+tietenkään+seksittömyys+sinänsä+ei+ole+hyvä+asia.+Silloinhan+seksi+itsessään+olisi+jotakin+pahaa,+ja+niinhän+asia+ei+voi+olla.+Pikemminkin+sekä+seksi+että+seksittömyys+ovat+välineitä,+jotka+palvelevat+jotakin+korkeampaa+päämäärää.Mutta+seksi+on+vaarallista,+varsinkin+nykyään,+kun+syntymättömien+lasten+tappaminen+on+yleisesti+hyväksytty+tapa:+ihminen+voi+päätyä+tappamaan+lapsen+pitämättä+asiaa+juuri+minään.+Hän+ei+välttämättä+kärsi+edes+tunnontuskia.+Tämä+on+moraalisesti+kammottava+tilanne,+mutta+ei+tietenkään+mitenkään+uusi+tai+erikoinen+(ihmisethän+ovat+tehneet+milloin+mitäkin+hirveyksiä+hyvällä+omallatunnolla).+Tässä+siis+seksi+on+ikään+kuin+jonkin+pahan+väline+(vaikka+sen+pitäisi+olla+hyvän+väline).+Seksittömyys+ei+ehkä+voi+olla+samalla+tavalla+pahan+väline+(tai+ei+ainakaan+yhtä+suuren+pahan),+joten+seksittömyys+on+siinä+mielessä+parempi+vaihtoehto.Jeesushan+kehotti+seksittömyyteen+nimenomaan+Jumalan+valtakunnan+tähden,+siis+jotakin+korkeampaa+päämäärää+silmällä+pitäen.
  7. Tekstini+ei+ole+vitsi+(poistetussa+kommentissa+epäiltiin,+että+vitsailen),+mutta+myönnän,+että+"Jumalan+hyväntahtoisuuden+osoitus"+on+väärin+sanottu.+Kaikkihan+on+Jumalan+sallimusta,+mutta+kaikki+ei+ilmaise+Jumalan+hyväntahtoisuutta,+ja+vaikea+tällaista+kulkutautia+on+pitää+hyväntahtoisuuden+ilmaisuna.+Mutta+Jumala+voi+käyttää+pahaa+hyvän+työkaluna.+Seksittömyys+voisi+siis+olla+hyvä+asia,+jonka+toteutuminen+edellyttää+pahaa.+Yksilötasolla+esimerkiksi+sukupuolitauti+olisi+hyvä+asia,+jos+se+saisi+kantajansa+lopettamaan+seksin+harrastamisen+ja+suuntautumaan+korkeampiin+asioihin.Toisaalta+joku+voisi+ajatella,+että+hänen+täytyy+jakaa+sukupuolitaudin+lahjaa+toisillekin,+jotta+nämäkin+saisivat+virikkeen+seksistä+luopumiseen.+Tämä+tosin+olisi+jokseenkin+paradoksaalista,+koska+tässä+tapauksessahan+hän+ei+itse+lopeta+seksin+harrastamista+eli+hänellä+itsellään+ei+ole+sitä+hyvää,+jota+hän+tahtoo+jakaa+toisille.+Tässä+voisi+soveltaa+Kantin+imperatiivia:+toimi+aina+niin,+että+toimintasi+voisi+tulla+yleiseksi+laiksi.+Sukupuolitaudin+levittäminen+ei+voi+tulla+yleiseksi+laiksi+(jos+kaikki+levittävät+tautia+tarkoituksenaan+saada+toiset+luopumaan+seksistä,+kukaan+ei+luovu+seksistä),+mutta+seksistä+luopuminen+voi+(lisääntyminenkin+voitaisiin+hoitaa+ilman+seksuaalista+kanssakäymistä,+jos+seksittömyyttä+pidettäisiin+kyllin+korkeana+hyvänä).Ihmiset+ovat+tietysti+erilaisia.+Joillekuille+seksi+voi+olla+kokonaisuutena+katsoen+hyvästä+siinäkin+tapauksessa,+että+he+jäisivät+seksin+takia+paitsi+kaikkein+korkeimmista+hengen+nautinnoista.+Esimerkiksi+kirjailija,+jonka+luomisvoima+ehtyy+ilman+säännöllistä+seksiä.+Tällaisella+kirjailijalla+pitäisi+olla+suorastaan+lakisääteinen+oikeus+seksiin.+Enkä+ole+ihan+varma+siitäkään,+edellyttävätkö+nuo+kaikkein+korkeimmat+nautinnotkaan+ehdottomasti+selibaattia.Jeesus+toki+kehotti+rupeamaan+eunukiksi+taivaan+valtakunnan+tähden+niitä,+joille+se+osa+sopii.