Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Mitä+merkitystä+sillä+edes+on,+millä+perusteella+kieltäytyy?+Eettisistä+syistä+kieltäytyminen+on+pelkkä+muodollisuus.+Uskonnollisista+syistä+kieltäytyminen+on+varmasti+aivan+samanlainen+muodollisuus.+Mitään+vakaumuksen+tutkintaahan+ei+enää+suoriteta,+joten+kieltäytymisen+syyt+ovat+käytännössä+yhdentekeviä.+Sivariudella+ei+voi+nykyään+edes+rehvastella,+koska+aseistakieltäytyminen+ei+enää+juurikaan+edellytä+rohkeaa+ja+suoraselkäistä+periaatteidensa+takana+seisomista+ja+yhteisön+painostuksen+voittamista+ja+plebeijilauman+pilkan+kestämistä.Ja+se+onkin+ihan+hyvä,+että+miesten+on+pakko+mennä+armeijaan+ja+naiset+saavat+halutessaan+mennä+tai+olla+menemättä.+Se+on+sitä+feminismiä+eli+tasa-arvoa.
  2. Muista+silti,+että+sinun+täytyy+olla+onnellinen,+koska+Afrikassa+lapset+näkevät+nälkää.+Olisit+kiitollinen+siitä,+että+Afrikassa+lapset+näkevät+nälkää.Laki+ei+kiellä+itsemurhaa,+yhteiskunta+ei+siis+vaadi+"pakkoelämistä".+En+tiedä,+mitä+eutanasiasta+pitäisi+ajatella,+mutta+eräs+ajatus+kirjoituksestasi+tuli+mieleen.Ketäänhän+ei+kiinnosta,+jos+yksinäinen+tappaa+itsensä.+Itsemurha+on+"jokaisen+oma+asia"+(tietenkään+se+ei+käytännössä+ole+oma+asia+niillä,+joilla+on+perhe+ja+ystäviä,+mutta+yksinäisen+ihmisen+tapauksessa+se+on+sekä+teoriassa+että+käytännössä+mitä+suurimmassa+määrin+oma+asia).+Mutta+jos+eutanasia+olisi+mahdollinen+ja+yksinäiset+alkaisivat+turvautua+siihen+suurin+joukoin,+siinä+olisi+kysymys+välillistetystä+itsemurhasta,+joka+ei+olisikaan+enää+yksilön+oma+asia,+vaan+yhteiskunnallinen+asia.Jos+(kun)+eutanasia+runnotaan+läpi+Suomessakin,+sille+ei+pitäisi+asettaa+mitään+rajoituksia.+Siitä+pitäisi+tehdä+jokaisen+täysi-ikäisen+perustuslaillinen+oikeus.+Jos+sitten+yksinäiset,+mielenterveysongelmaiset+ja+muut+alkaisivat+suurin+joukoin+käyttää+tätä+oikeuttaan,+heidän+asiansa+tulisi+yhteiskunnallisesti+näkyväksi.+Luultavasti+jokainen+kutakuinkin+normaalilla+psyykellä+varustettu+lääkäri+–+lääkäreiden+velvollisuushan+eutanasian+suorittaminen+olisi,+ellei+työhön+sitten+palkattaisi+erityisiä+eutanasiaan+erikoistuneita+"pyöveleitä"+–+olisi+kovilla+joutuessaan+tappamaan+pari-+kolmekymppisiä+fyysisesti+perusterveitä+ihmisiä.+Se+on+hyvä.+Ihmisten+tappamisen+pitää+olla+vaikeaa,+jottei+siitä+tule+liian+houkutteleva+ongelmanratkaisukeino.
  3. Hyvä+alku.+Mikä+tahansa+ihmistyötä+edellyttävä+talousjärjestelmä+on+moraaliton.+Ihmisarvosta+ja+ihmisoikeuksista+puhuttaessa+ei+koskaan+pitäisi+unohtaa+sitä,+että+aivan+ylivoimaisesti+kammottavin+rikos+ihmisyyttä+vastaan+on+se,+että+ihmisten+on+pakko+tehdä+töitä+henkensä+pitimiksi.+On+suunnaton+tragedia,+että+miljoonien+ja+taas+miljoonien+ihmisten+potentiaali+menee+hukkaan,+kun+he+joutuvat+raatamaan+orjina+talouden+ja+markkinavoimien+ikeessä+eivätkä+saa+toteuttaa+itseään+vapaasti.+Tämä+hirvittävä+talouden+helvetinkone+sellaisena,+kuin+se+nykyään+toimii+ja+jauhaa,+ei+palvele+mitään+korkeampaa+tarkoitusta,+talous+on+olemassa+taloutta+ja+vain+taloutta+varten.Esimerkiksi+se+kiistämätön+tosiasia,+että+minä+olen+suurempi+ja+tärkeämpi+kuin+muut,+perustuu+käytännössä+kokonaan+siihen,+etten+minä+tee+töitä,+vaan+toteutan+suuria+päämääriäni+vapaasti.+Melkein+kenestä+tahansa++voisi+tulla+yhtä+suuri+kuin+minä+olen,+mutta+useimmat+eivät+koskaan+saa+tilaisuutta+siihen,+koska+työnteko+kahlitsee+heidät.+Pahimmassa+tapauksessa+he+ovat+jopa+onnellisia+palkkaorjuudessaan+ja+naurettavassa+"hyvinvoinnissaan",+–+joka+sopii+koirille,+se+on+koirien+hyvinvointia,+–+ja+onnellisuushan+tunnetusti+on+suurten+voittojen+pahin+vihollinen.Orjuutta+ei+ole+koskaan+lakkautettu,+se+on+vain+muuttanut+muotona.+Nykyinen+palkkaorjuus+on+ehkä+jopa+julmempaakin+kuin+perinteisempi+orjuus.Tavoitteenamme+on,+sikäli+kuin+olemme+kunnollisia,+moraalisesti+kelvollisia+ihmisiä,+pakkotyöjärjestelmän+lakkauttaminen.+Tulkaa+siis,+menkäämme,+voitto+on+käsiemme+ulottuvilla!+Vielä+jonakin+päivänä+työnteko+on+menneisyyden+jäänne,+josta+automatisaatio+on+meidät+vapauttanut.+Hasta+la+victoria+siempre!