Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. En+tiedä,+mitä+luterilaista+opetusta+tarkoitat.+Luitko+sen+viestin,+jossa+epäilin+aineen+olemassaoloa?+Mitä+on+ruumiin+ylösnousemus,+jos+"ruumis"+on+henkeä?+Vaikken+ymmärrä,+mitä+tarkoittaa+se,+että+aine+on+"pelkkää+potentiaalisuutta",+pidän+kuitenkin+selvänä+sitä,+ettei+kristityn+tarvitse+sitoutua+mihinkään+määrättyyn+käsitykseen+aineesta+eikä+siis+myöskään+ruumiin+ylösnousemuksesta.
  2. "Kuitenkin+näytät+tunnustavan+tekosi"Mutta+en+tehnyt+sitä+tekoa,+koska+ymmärsin,+että+se+olisi+ollut+pelkkää+päänaukomista.+Kiusaus+minulla+kuitenkin+oli,+mutta+tällä+kertaa+voitin+kiusauksen.+Nythän+en+viestissäni+haukkunut+ateistiksi+ketään,+joka+viestin+mahdollisesti+ehti+lukea,+vaan+soin+jokaiselle+lukijalle+mahdollisuuden+mieltää+itsensä+ateistin+asemesta+jumalankieltäjäksi.+Edes+MrMorden_+ei+edellä+kirjoittanut+olevansa+ateisti.+Hän+kirjoitti+vain,+ettei+ateismi+ole+jumalankieltämistä,+mutta+ei+ottanut+kantaa+siihen,+onko+hän+itse+ateisti+vai+jumalankieltäjä+vai+kenties+jotain+muuta.Ihan+vakavasti+kysyen,+eikö+tämä+mielestäsi+mahdu+huumorin+rajoihin?Ateisti+piipittää+kuin+pikkulikka:+"O-o-o-olen+a-a-a-ateisti."+Mutta+jumalankieltäjän+voimakas+bassobaritoni+kajahtaa+uljaasti+ja+miehekkäästi:+"MINÄ+OLEN+JUMALANKIELTÄJÄÄÄÄ-ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄ..."Kuvittelen,+että+"minä+olen+jumalankieltäjä"+lauletaan+samalla+tavalla+kuin+Lapualaisoopperassa+"jumalauta,+näillä+lakeuksilla+ei+jumalauta+pilkata+Jumalaa".+Ottamatta+kantaa+siihen,+onko+siinä+mitään+hauskaa+vai+ei,+eikö+kuitenkin+ole+ilmeistä,+ettei+siinä+ole+mitään+ilkikurisuutta+kummempaa+takana?Sanoihin+liittyy+erilaisia+mielleyhtymiä,+jotka+ovat+hyvinkin+subjektiivisia.+Sanasta+"ateisti"+minulle+tulee+mieleen+luisuharteinen+vätys,+insinööri,+tylsimys,+kun+taas+sanaan+"jumalankieltäjä"+liittyy+mielessäni+paljon+positiivisempia+mielleyhtymiä,+kuten+vaaraa,+seikkailua,+ylimielisyyttä.+Näihin+subjektiivisiin+mielleyhtymiin+koko+juttu+perustui,+ja+onhan+"jumalankieltäjä"+jo+sanana+komeampi+ja+jylhempi+kuin+"ateisti".Kuitenkin+ymmärrän,+että+kysymys+on+oikeasti+yhdestä+ja+samasta+asiasta.+Oikeasti+käytänkin+näitä+sanoja+synonyymeina,+ja+kirjoittaessani+käytän+usein+molempia+välttääkseni+toisteisuutta+(näin+myös+tämän+ketjun+aloituspostauksessa).+Jos+siis+kutsun+jotakuta+ateistiksi,+tarkoitukseni+ei+suinkaan+ole+haukkua+häntä+luisuharteiseksi+insinööriksi.
  3. Room.+1:22.
  4. Tuoreempi+kommentti+Sarasvuolta:"Kirkolla+on+vieläkin+tärkeä+tehtävä.+Sen+takia+minäkin+olen+jäsen.+Pystyn+näyttämään,+mitä+on+tämän+ajan+sekulaarissa+maailmassa+sellainen+teologia,+joka+ei+tuhoa+kirkon+perusviestiä,+mutta+mahdollistaa+sen,+että+kirkon+tuote+ja+jakelutie+kestävät+tämän+ajan+murrospaineet,+avaa+Jari+Sarasvuo+lähtökohtiaan+arkkipiispan+kanssa+käytävään+debattiin."+https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kirkko-tarvitsee-uskonpuhdistuksen-jari-sarasvuo-kohtaa-arkkipiispan-radiodebatissaTässä+tekisi+mieli+kysyä+Sarasvuolta,+mikä+on+se+kirkon+tehtävä,+joka+on+"vieläkin+tärkeä".+Lakkaako+se+siis+Sarasvuon+mielestä+joskus+olemasta+tärkeä?+Tuleeko+joskus+aika,+jolloin+kirkolla+ei+enää+ole+tehtävää?+Lisäksi+"tämän+ajan+sekulaarissa+maailmassa+sellainen+teologia,+joka+ei+tuhoa+kirkon+perusviestiä"+voisi+jonkun+korvissa+kuulostaa+siltä+kuin+Sarasvuo+tahtoisi+sanoa:+ei-sekulaari+teologia+tuhoaa+kirkon+perusviestin,+kirkko+tarvitsee+sekulaaria+teologiaa.+Tämä+sopisi+yhteen+hänen+aikaisempien+tämänpuoleisuuspuheidensa+kanssa:+ikään+kuin+hän+tahtoisi+sekularisoida+teologian+ja+kristinuskon.