Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Kyllä+minä+ainakin+lähden+siitä,+että+tiedän,+että+kaikki+ateistiset+vakaumukset+ovat+vääriä.
  2. Lainaus:+"Me+kristityt+vietämme+lehtimajanjuhlaa+Herramme+ja+Vapahtajamme+syntymän+juhlana,+koska+Herramme+Jeesus+Kristus+on+syntynyt+lehtimajan+juhlana.+Kysyisin+sinulta,+että+mitähän+luulet+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+pitävän+siitä,+että+Hänen+syntymäänsä+vietetään+vanhana+pakanallisena+juhlapäivänä+(jouluna)+eikä+silloin+kun+Hän+todellisuudessa+on+syntynyt?"En+usko,+että+joulun+ajankohta+on+pakanallinen,+vaan+kannatan+tällä+hetkellä+sitä+käsitystä,+jonka+mukaan+joulun+ajankohta+perustuu+varhaiskristittyjen+omiin+laskelmiin+ja+että+ainakin+osa+kristityistä+vietti+Jeesuksen+syntymäjuhlaa+joulukuussa+jo+ennen+konstantinolaista+käännettä.++Toisin+sanoen+pidän+joulun+ajankohdan+alkuperää+kristillisenä.+Monet+jouluperinteet+tietysti+voivat+olla+pakanallistakin+alkuperää,+niihin+en+ole+sen+tarkemmin+perehtynyt.Syntymäpäivän+viettäminen+ylipäänsä+taitaa+olla+pakanallinen+perinne.+Onko+mitään+varhaista+lähdettä,+josta+kävisi+ilmi,+että+hurskaat+juutalaiset+viettivät+vuotuisia+syntymäpäiviä?Josefus+kirjoittaa,+että+juutalaisten+ei+ole+lupa+juhlia+lasten+syntymiä+syöpötellen+ja+juopotellen+(J.+Ap.+2:204).+Mutta+tämähän+ei+välttämättä+tarkoita+sitä,+että+syntymäpäiviä+ei+lainkaan+vietetty,+vaan+vain+sitä,+että+niitä+ei+vietetty+hillittömästi.+Toisaalta+Josefus+ei+puhu+suoranaisesti+syntymäpäivistä,+vaan+sananmukaisesti+lasten+syntymistä+(ἐπὶ+ταῖς+τῶν+παίδων+γενέσεσιν),+joten+ehkä+hän+ei+edes+tarkoita+vuosittain+vietettävää+syntymäpäivää.Toinen+mielenkiintoinen+asia+on+Jeesuksen+syntymäpäivän+viettäminen+varhaiskristillisyydessä.+Origenes+suhtautuu+kielteisesti+syntymäpäivien+viettoon+ylipäänsä.+Hänen+mukaansa+kristityt+eivät+juhli+syntymäpäiväänsä,+mistä+voisi+päätellä,+että+myöskään+Jeesuksen+syntymäpäivää+ei+varhaisessa+kristikunnassa+juhlittu+(Leviticus-saarna+8).+Origenes+eli+ja+kirjoitti+200-luvun+ensimmäisellä+puoliskolla.Kolmas+mielenkiintoinen+asia+on+Jeesuksen+syntymän+ajankohta+varhaiskristillisen+lähteiden+mukaan.+Tietääkseni+varhaisin+säilynyt+maininta+asiasta+löytyy+Klemens+Aleksandrialaisen+Tilkkutäkistä+(Στρωματεῖς),+jonka+mukaan+Jeesuksen+syntymäpäivän+ajankohdasta+oli+kristikunnassa+useita+eri+näkemyksiä;+kaikki+Klemensin+mainitsemat+päivämäärät+kuitenkin+osuvat+keväälle+(1.21.145–146).+Klemens+eli+ja+kirjoitti+jo+100-luvun+lopulla,+joten+hän+on+hyvin+varhainen+todistaja.Onko+mitään+varhaiskristillistä+lähdettä,+josta+kävisi+ilmi,+että+kristityt+juhlivat+Jeesuksen+syntymää+lehtimajanjuhlan+aikaan+eli+syksyllä?+Jos+varhaiset+kristityt+eivät+juhlineet+Jeesuksen+syntymää+syksyllä+tai+ylipäänsä+koskaan+ja+jos+juutalaisuudessakaan+ei+ollut+tapana+viettää+syntymäpäiviä,+eikö+Jeesuksen+syntymän+juhlinnasta+pitäisi+kokonaan+luopua,+jos+ei+halua+noudattaa+pakanallisia+perinteitä?Omasta+puolestani+totean,+että+jos+ylipäänsä+vietän+mitään+juhlia,+vietän+tietysti+suomalaisen+kristillistetyn+juhlakalenterin+mukaisia+vuotuisjuhlia+(tärkeimpinä+pääsiäinen+ja+juhannus+sekä+tietysti+ja+ennen+kaikkea+suurin+juhlamme+joulu,+joka+meillä+lienee+korvannut+ja+sulauttanut+itseensä+kekrin)+ja+noudatan+meillä+tavallisia+juhlaperinteitä,+olipa+niiden+alkuperä+pakanallinen+tai+kristillinen.+Olenhan+sentään+fanaattinen+pakanakristitty.+Kristityn+ei+toki+tarvitse+luopua+omasta+kulttuuristaan.
  3. Kristinusko.
  4. Ilmeisesti+siis+sinäkään+et+aio+tarttua+haasteeseen?+Ateistit+ovat+kummallisen+haluttomia+poistamaan+maailmasta+köyhyyden!Yritän+lukea+Raamattua+kokonaisuutena+ja+pelastushistoriallisesta+näkökulmasta+käsin.+Olet+kysynyt+raamattunäkemyksestä+ennenkin.+Vastasin+silloin+pitemmästi:+http://keskustelu.suomi24.fi/t/14561466/ateismin-lohdutus-eras-psykologinen-viettelys#comment-87335523Myös+Jeesuksen+historiallisuudesta+olemme+keskustelleet+aikaisemmin,+tässä+ketjussa:+http://keskustelu.suomi24.fi/t/14365974/kun-usko-ahdistaa+Ainakaan+silloin+ei+tullut+ilmi+yhtään+todistetta,+jonka+valossa+Jeesuksen+historiallisuus+olisi+syytä+kieltää.Ja+nyt:+je+vais+me+coucher,+koska+on+jo+myöhä.
  5. Tarkoitatko,+että+kansalaispalkka+olisi+niin+pieni,+että+se+ei+poistaisi+köyhyyttä?Jonkinlainen+perustulo+olisi+tarpeen.+Meillä+on+pian+(vai+onko?)+iso+joukko+ihmisiä,+joita+tämä+yhteiskunta+ei+tarvitse+mihinkään+(vai+tarvitseeko?),+ja+jotenkin+heidänkin+pitää+elää+(vai+pitääkö?).+Onhan+meillä+jo+nytkin+kymmeniä,+ehkä+jopa+satoja+tuhansia+työikäisiä+ihmisiä,+joita+ilmeisesti+ei+enää+koskaan+tarvita+mihinkään.Minua+harmittaa+se,+että+yhteiskunnastamme+on+tulossa+ja+ehkä+jo+tullut+niin+vaativa+ja+monimutkainen,+että+tavallinen+ihminen+ei+täällä+enää+pärjää.+Jos+populaatiosta+noin+puolella+on+älykkyysosamäärä+100+tai+alle,+niin+riittääkö+tulevaisuudessa+tai+enää+nykyäänkään+"yhteiskunnallisia+lokeroita"+kaikille+tai+suurimmalle+osalle+näistä+ihmisistä?+Vai+onko+heidän+vääjäämätön+kohtalonsa+köyhyys+ja+syrjäytyminen+alati+teknistyvästä+ja+monimutkaistuvasta+yhteiskunnasta?(Esimerkiksi+minä+olen+jo+nyt+syrjäytynyt+nyky-yhteiskunnasta+ja+nykyteknologiasta,+joista+en+ymmärrä+yhtään+mitään.+Antti+Nylén+kirjoitti+olevansa+"skandaalimaisen+tietämätön".+Niin+olen+minäkin,+koska+nykyinen+yhteiskunta+ja+teknologia,+jonka+varassa+yhteiskunta+toimii,+ovat+minulle+liian+monimutkaisia.+Esimerkiksi+tietokone:+käytän+sitä+lähes+päivittäin,+mutta+minulla+ei+ole+aavistustakaan,+miten+se+toimii.+Olen+joskus+yrittänyt+selvittää+asian:+googlasin+"how+computer+works",+mutta+huomasin,+että+koko+internetissä+asiaa+ei+selitetä+niin+yksinkertaisesti,+että+kykenisin+sen+ymmärtämään.+En+ymmärrä,+mistä+johtuu+ja+miten+on+edes+mahdollista,+että+kun+tässä+painelen+näppäimiä,+näytölle+ilmestyy+kirjaimia.+Mekaanista+kirjoituskonetta+en+käytä,+mutta+jos+käyttäisin,+oppisin+varmasti+nopeasti+ymmärtämään,+miten+se+toimii,+ja+taatusti+oppisin+myös+vaihtamaan+mustenauhan+ja+kenties+jopa+huoltamaan+konettani.+Se+olisi+riittävän+yksinkertainen+laite+minulle.)Globaalin+markkinatalouden,+automatisaation+ja+robotisaation+seurauksena+Suomesta+katoaa+juuri+sellaisia+töitä,+joiden+tekeminen+ei+vaadi+korkeaa+henkistä+kapasiteettia+tai+korkeaa+koulutusta.+Jossain+tosin+sanottiin,+että+robotisaatio+myös+lisää+työpaikkoja,+mutta+epäilen,+että+nämä+uudet+työpaikat+vaativat+korkeaa+älyä+ja+korkeaa+koulutusta.
  6. Kiitos+vastauksesta.+Onko+vastauksestasi+tehtävä+sellainen+johtopäätös,+ettet+aio+osallistua+haasteeseen,+koska+mielestäsi+köyhiä+ei+enää+ole+olemassa?Mielestäni+joka+tapauksessa+vähättelet+köyhien+tilannetta.+Puhe+"meistä+rikkaista"+on+vähättelyä+ja+myös+vääristelyä:+toimeentulotuen+varassa+elävä+köyhä+ja+esimerkiksi+joku+Kari+Mäkinen+-niminen+mies+Suomen+Turusta+sadantonnin+vuosiansioineen+eivät+ole+samaa+porukkaa,+he+eivät+ole+"me"+eivätkä+etenkään+"me+rikkaat",+vaikka+joku+Kari+Mäkinen+-niminen+mies+Suomen+Turusta+sadantonnin+vuosiansioineen+epäilemättä+mielellään+antaisi+ymmärtää+niin.Suomalaista+köyhää+ei+lohduta+se,+että+tuhat+vuotta+sitten+rikkaatkin+olivat+köyhiä,+eikä+se,+että+Bangladeshin+köyhät+ovat+tänäänkin+absoluuttisesti+köyhempiä+kuin+suomalaiset+köyhät.+Köyhä+on+köyhä+omassa+elinympäristössään+ja+yhteiskunnassaan.+Suomalainen+köyhä+maksaa+ruuasta+sen,+mitä+ruoka+maksaa+Suomessa,+ei+sitä,+mitä+ruoka+maksaa+Bangladeshissa.+Suomalainen+köyhä+ei+myöskään+voi+elää+ympäri+vuoden+teltassa,+kuten+köyhät+lämpimissä+maissa+voivat+(vaikka+onhan+meilläkin+asunnottomia+vaikka+kuinka).Minä+en+edes+tunne+ketään,+mutta+silti+tunnen+suomalaisen+Suomessa+asuvan+henkilön,+jolta+kerran+kysyin,+mikä+on+pisin+aika,+jonka+hän+on+ollut+syömättä.+Kaksi+viikkoa,+sanoi.+Miksi+niin+pitkään,+kysyin.+Ei+ollut+rahaa,+vastasi.+Usein+kuultu+väite,+että+Suomessa+kenenkään+ei+tarvitse+nähdä+nälkää,+ei+ole+totta.Edes+sisävessa+ei+nälkäistä+lohduta,+sillä+eihän+nälkäinen+tarvitse+vessaa+ylipäänsä:+ei+sisäänpanoa,+ei+ulostuloa.