Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. Kyllä siellä tulee selkeästi ilmi miksi Jumalaa toimii niin kuin toimii, viittaat ilmeisesti tiettyihin Vanhassa testamentissa ilmoitettuihin tapahtumiin, Jumala on armossaan antoi aikaa parannuksen tekoon ja pahuuden jättämiseen satoja vuosia kyseisille kansoille, mutta mitään ei tapahtunut ja meno meni aina vain pahemmaksi - nuo kansat olivat todella pahoja, uhrasivat ihmisuhreja; jopa omia lapsiaan epäjumalalille, olivat julmia ja barbaarisia oman kansansa keskuudessa ja ulkopuolisille ihmisille (murhaa, ryöstöjä ja teurastusta), harjoittivat kaikenlaista luonnotonta irstailua, homoseksuaalisuutta, eläimiin ja lapsiin sekaantumista (sukupuolitaudit rehottivat), palvoivat kiviä, eläimiä ja taivaankappaleita, Jumala käski hävittämään kaiken epäjumalan palvonnan ja moraalittomuuden, aina sen jälkeen kun nämä kansat olivat tulleet siihen pisteeseen että ne olivat niin pahoja etteivät ansaitse elää. Nuo kansat eivät todellakaan olleet mitään mallikansalaisia.

Kaikki pahuus tulee lopulta saamaan rangaistuksensa, vaikka usein näyttääkin että pahat menestyvät ja kunnolliset ihmiset kärsivät, Jumala tulee tasaamaan tilit - lopullinen rangaistus ei ole tässä maailmassa vaan tulevassa maailman ajassa - joka on ikuinen ja pysyvä olotila.

Jumala on yksinkertaisesti niin täydellisen hyvä että Hän vihaa pahaa ja Hänen tulee oikeudenmukaisena persoonana rangaista kaikki pahat, jos Jumala ei tekisi mitään eikä rankaisisi pahaa, silloin Hän olisi oikeasti paha. Ihminen ei ole hyvä, ihminen on pohjimmiltaan täysin paha, mutta kykenee hyvyyteen.

Ihmisten ongelmana kun pitää itseään hyvänä ja Jumalaa pahana - Raamatun antama kuva on päinvastainen, ihmisillä on tullut tarve puolustaa näitä pahoja kansoja, varsinkin kun meno alkaa olemaan samaa kuin niillä kansoilla jotka Jumala käski hävittää - siksi niitä halutaan puolustella.
  2. Se taivas, jonne menemisestä aina puhutaan on se Platonin keksimä ideamaailma, mistä Raamattu ei kerro, Raamattu kyllä puhuu taivaasta, tai monikossa taivaista - n. 700 kohdassa, mutta ihmisen päämääränä siitä ei puhuta, sen sijaan sanotaan että Jumala tulee asumaan uuteen maahan.

Raamattu puhuu siis kertoo useammasta kuin yhdestä taivaasta. Siihen kuluu monta eri tasoista taivasta; alkaen ilmakehästä aina Jumalan asumukseen asti, joka on seitsemäs taivas, ei kolmas. Taivaisiin kuuluu sekä näkyvää että näkymätöntä todellisuutta. Rabbinistisen ajattelutavan mukaan taivaita on seitsemän (kaikki löytyvät myös Raamatusta). Rabbit jaottelevat käsitykset seitsemästä taivaasta jotenkin seuraavaan tapaan:

1. Taivas ”Vilon” on alin taivas eli se mikä tunnetaan ilmakehänä.

2. Taivas ”Rakila” on puolestaan taivaan kansi, avaruus, kuu ja tähdet

3. Taivas ”Shehakim” paratiisi, paikka jossa jauhetaan mannaa hurskaille, rabbien käyttämä heprealainen termi (tätä taivasta; paratiisia pidetään yleensä maan päällä kuolleiden Jeesuksen seuraajien välitilana ennen ylösnousemusta).

4. Taivas ”Sebol” ylhäinen Jerusalem ja alttari, ne tavataan mm Ilmestyskirjassa

5. Taivas ”Maon” se ymmärretään palvelevien henkien ja enkelten taivaana

6. Taivas ”Machon” lumen ja sateenkaaren varastokammio, lähes sama kuin Rakila ja viittaa siis atmosfääriimme

7. Taivas ”Aravot” siellä asuu oikeus, vanhurskaus, hyveet, elämä ja rauha, viittaa siis Jumalan ominaisuuksiin ja se vastaa lähinnä kuvausta uskovien lopullisesta määränpäästä (Uudet taivaat ja uusi maa). Ja tämä seitsemäs taivas on se kaikkein korkein Jumalan taivas.
  3. "Israelin kansa menetti etuoikeusasemansa tappaessaan Jeesuksen."

Ilman Jeesuksen kuolemaa et voisi saada syntejäsi anteeksi, eivätkä kaikki israelilaiset olleet Jeesuksen kuoleman takana - ja pakanat suorittivat Jeesuksen kuolemantuomion, kaikkien ihmisten synnit veivät Jeesuksen ristille, Jeesuksen kuolema on täten jokaisen ihmisyksilön vika. Israel on edelleen Jumalan omaisuuskansa, Abrahamin liitto on edelleen voimassa, seurakunta ei ole uusi Israel.
  4. Seurakunta joka kuvaa hyvin tämän päivän länsimaisia seurakuntia on:

Laodikea, väkirikas ilman Kristusta;

https://www.youtube.com/watch?v=UO92awHIrCE
    .
    .
    "Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava {kuuma}; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä {haalea}, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'" [Ilm. 3:14-22]
    .
    .
    Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan; 'Jos olisit kylmä tai kuuma, mutta olet haalea - ja siksi oksennan haalean suusta', Laodikean seurakunta ymmärsi asian hyvin, miten asia liittyy paikalliseen ympäristöön? Millainen on siis haalea seurakunta? Miksi pitäisi olla ennemmin kuuma tai kylmä?

Miten jaetta, jossa puhutaan 'ovella kolkuttamisesta' on ymmärretty väärin ja miten sitä käytetään väärin? Mikä sen todellinen merkitys on?