Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. MacBook+Pro+on+hyvä.+Ostaisin+samanlaisen+tilalle.Ei+konetta+kannata+kasata+itse,+jos+päädyt+pöytäkoneen+ostamaan.+Tilaa+kone+vaikka+Jimiltä.+Kasaavat+niistä+osista+mitä+haluat+jos+ei+joku+valmispaketti+miellytä.+Kivampi+pistää+valmiin+koneen+töpseli+seinään+kuin+aukoa+monia+laatikoita+ja+ruveta+kasaamaan.+Valmiin+koneen+mukana+saat+käyttöjärjestelmänkin+asennettuna.+Karta+Gigantin+ja+vastaavien+tarjouksia.+Jimin+koneen+kasaushinta+siksi+edullinen,+että+en+jättäisi+sitä+väliin.+Intel+vai+Amd?+Amd+prosu+on+hieman+halvempi+ja+kyllä+silläkin+tulee+toimeen.+Itsellä+8+ydintä+Amd+prosussa,+jonka+ostin+kyllä+käytettynä.+Isot+täysikennoisen+kameran+kuvat+kyllä+vaativat+tehoa+jos+sellaisia+editoi.+Ohjelma+joka+osaa+käyttää+näytönohjaimen+tehoa+lisäksi+auttaa.+Näytönohjaimen+gpu+on+tehokas+laskukone.+Jos+erillinen+näytönohjain+jota+pystyy+hyödyntämään+niin+ei+sen+cpu:n+tarvitse+kovin+tehokas+olla.+Näytönohjain+purkaa+HD+videot+ja+auttaa+kuvien+editoinnissakin.+Windows+7:n+aika+on+jo+ohi.+Ehkä+64+bittinen+versio+tuosta+kannattaa+asentaa.+Windows+10+tukee+UEFI+biossia,+gpt+osiotaulua,+laajempaa+muistiavaruutta.+Haittana+tietysti+ajureiden+puute+vanhemmalle+raudalle.
  2. "1)+mitkä+jakelut+yleensäkään+tukevat+tuplamoodibuuttausta+(eli+optinen+levy+/+USB+-muistitikku+molemmat+kelpaavat+ISO+-tiedoston+kopioinnin+kohteeksi)"Omaa+kokemusta+lähinnä+Ubuntun+ja+Debianin+asennuslevyistä.+Kaikki+uudemmat+toimii.+Ne+jotka+eivät+toimi+on+jo+niin+vanhoja,+että+ei+kannata+asentaa.Lisää+infoa+http://www.syslinux.org/wiki/index.php?title=IsohybridOminaisuus+ei+käytössä+kaikissa+asennusmedioissa.+Windows+ei+toimi+ja+muistaakseni+Gentoon+asennuslevy.+Silloin+joutuu+käyttämään+syslinux+ohjelmaa.''""/tmp+is+read-only+!""Omituinen+virhe,+jonka+ehkä+olisi+voinut+kiertää+liittämällä+/tmp+levylle,+johon+kirjoitusoikeudet+eli+käytännössä+ram-levylle.+Linuxin+kerneli+tukee+levykuvia,+myös+pakattuja+ja+niitä+voi+liittää+tiedostojärjestelmään.+"Jos+se+automaattitunnistus+ei+ole+kaikissa+tilanteissa+100%+luotettava,+niin+käyttäjälle+pitäisi+aina+antaa+mahdollisuus+kumota+automaattitunnistuksen+tekemä+valinta."Levyn+voi+aina+osioida+itse.+Tekee+mbr+osiotaulun+ja+tarvittavat+osiot+rootille,+swap,+home,+mitä+nyt+tarvitsee.+UEFI+ja+gpt+osiotaulu+nykypäivää.+Ubuntu+asentuu+ja+käynnistyy+tuollaiselta+levyltä+ilman+ongelmia.+Jos+ei+UEFI+biossia+tai+se+ei+ole+käytössä+on+ainoa+vaihtoehto+mbr+levy+mikä+ei+tuota+ongelmia.+Mikähän+asennusmedia+mahtoi+olla+kyseessä?+secure+boot+pitäisi+toimia+allekirjoitetulla+kernelillä.+Itse+olen+ottanut+ominaisuuden+pois+päältä.+On+totta,+että+UEFI+on+monimutkaistanut+asentamista.+On+olemassa+koneita+joissa+UEFI+rikki+ja+Linuxin+asentaminen+ei+tahdo+onnistua.+Tai+asennusmediassa+on+vikaa.+Jonkun+vuoden+päästä+ei+ole+kuin+UEFI+koneita+käytössä.+Itse+en+pitänyt+tuosta+muutoksesta.+Windows+on+niin+iso+firma+liikevaihdoltaan+ja+työntekijämääriltään+että+sen+ja+pienehkön+Linux-jakelun+kehittäjäjoukon+vertailu+ei+ole+mielekästä.+Ei+kukaan+vertaa+autokorjaamoa+ja+vaikka+Fordia+keskenään.+Kannattaa+suosia+jakeluita+joissa+edes+jonkinlainen+tuki.+PC+koostuu+hyvin+monista+erilaisista+osista.+Se+ei+ole+aina+Linuxin+vika+jos+ei+toimi.+Valmistajan+asennusmedia+luetettavin.++VANHOISSA+koneissa+nekään+ei+toimi+ja+päivityksiä+ei+saa.
  3. Itse+suosittelen+myös+LUbuntua.+Itsellä+ollut+pitkään+tässä+TV:n+kyljessä+olevassa+pikkukoneessa.+Debianin+jättäisin+väliin+-+hieman+hankalampi+asentaa.++Merkistöongelma+ihmetyttää.+Asennusmedialla+ei+ole+kaikkia+kielipaketteja+ja+oletus+on+muistaakseni+USA:n+näppäimistökartta.