Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. "Sitten+toinen+perusasia+on+vielä+selvittämättä+miten+Linuxissa+toimii+Admia+ja+rajattua+tiliä+vastaava+toiminto.+Windowsissa+olen+aina+rajatulla+tilill+ja+vain+todella+tarvitessa+Admi+hetkeksi+käyttöön."Monissa+jakeluissa+ei+ole+enää+root+käyttäjää+(Admin)+vaan+root+oikeudet+otetaan+käyttöön+sudo+komennolla+hetkeksi.+Tuo+vaatii,+että+käyttäjä+kuuluu+sudo,+wheels+tai++admin+ryhmään.+Vaihtelee+jakeluissa.+Root+käyttäjänä+ei+yleensä+pääse+edes+kirjautumaan+-+ainakaan+etänä.+Käyttäjien+oikeudet+melko+laajat+Ubuntussa+oletuksena.+Joissakin+jakeluissa+usb-laitteet,+levyliitokset,+cd-levyn+kirjoitus,+ssh,+pelit+ovat+oletuksena+kiellettyjä.+Sopii+paremmin+yrityskayttöön.Jos+nykyaikainen+kone,+jossa+suurehko+kovalevy+voi+siellä+pitää+yhtä+osiota+vapaana+erilaisia+koeasennuksia+varten.+Nopealla+netillä+asennusmedian+lataa+muutamassa+minuutissa+ja+melkein+yhtä+nopeasti+se+on+tikulla.+Eikä+asennuskaan+kovin+kauaa+vie.+Monia+jakeluita+voi+asentaa+suoraan+netistä+ilman+asennus+mediaa.+Esim+Gentoo,+Arch+Linux,+Debian+(debootsrap)+onnistuu+etänäkin+Kunhan+kone+on+käynnissä+jollain+Linuxilla+ja+ssh+käynnistetty.+Gentoon+olen+melkein+aina+asentanut+etänä+-+helpompi+niin.Työpöydistä+tykkäsin+KDE+4,+mutta+uudempi+plasma+ei+vielä+innosta.+Harmi+kun+tuo+on+poistunut+useimmista+jakeluista+ja+on+pakko+vaihtaa.+Windows+7+vielä+ihan+riittävä,mutta+joskus+sekin+on+pakko+vaihtaa+johonkin.
  2. Longterm+kerneli+yleensä+käytössä+kaikissa+jakeluissa.+4.8+on+sellainen.+Jollekin+uuden+raudan+omistajalle+uudempi+kerneli+voi+olla+tarpeen.+Itsellä+vanhempia+koneita+ja+nykyisen+8+ytimisen+teho+riittää+itselle+pitkään.+Minulla+ei+ole+kiinnostusta+testata+uusia+kerneleitä.+Yhdessä+koneessa+vielä+Ubuntu+14+lts+ja+siinä+huomattavasti+vanhempi+kerneli.+Sitäkin+päivitetään+vielä.+Vanhemmassa+koneessa+3.10.105+voi+olla+parempi+kuin+4.9.9.+Versionumeroista+voi+päätellä,+että+toista+on+korjailtu+ja+toinen+on+tuore.+Monissa+jakeluissa+on+käytössä+Kernelin+korjauksia+tai+lisäominaisuuksia+joiden+koodi+ei+välttämättä+sovi+uusimpaa+tai+vaativat+ainakin+testaamista.+Ubuntun+mukana+tulee+myös+paljon+firmiksiä+eri+laitteille.+niidenkin+koodi+pitää+sopia+uudelle+kernelille.Kernelin+kääntämisen+ei+ole+vaikeaa+ja+nykykoneilla+käännös+kestää+alle+10+min.+Joskus+se+voi+olla+tarpeen,+että+saa+jonkin+laitteen+toimimaan.+Itse+taistelin+joskus+kauko-ohjaimen+kanssa,+jota+en+saanut+toimimaan+ilman+muutoksia+kerneliin.+Gentoossa+on+jo+4.9.6-r1+merkitty+vakaaksi.+Gentoossa+on+laaja+valikoima+kerneleitä.+Itse+tykkään+kääntää+kernelin+niin,+että+initrdtä+ei+tarvita.+Kun+turhat+on+karsittu+kerneli+kutistuu+paljon.+Itsellä+vielä+4.4+käytössä+ja+tuskin+vaihdan+sitä+uudempaa+tänä+vuonna.+Päivitykset+toki+asennan+ja+samalla+asetukset+voi+vaihtua.