Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

1. "Sitten+toinen+perusasia+on+vielä+selvittämättä+miten+Linuxissa+toimii+Admia+ja+rajattua+tiliä+vastaava+toiminto.+Windowsissa+olen+aina+rajatulla+tilill+ja+vain+todella+tarvitessa+Admi+hetkeksi+käyttöön."Monissa+jakeluissa+ei+ole+enää+root+käyttäjää+(Admin)+vaan+root+oikeudet+otetaan+käyttöön+sudo+komennolla+hetkeksi.+Tuo+vaatii,+että+käyttäjä+kuuluu+sudo,+wheels+tai++admin+ryhmään.+Vaihtelee+jakeluissa.+Root+käyttäjänä+ei+yleensä+pääse+edes+kirjautumaan+-+ainakaan+etänä.+Käyttäjien+oikeudet+melko+laajat+Ubuntussa+oletuksena.+Joissakin+jakeluissa+usb-laitteet,+levyliitokset,+cd-levyn+kirjoitus,+ssh,+pelit+ovat+oletuksena+kiellettyjä.+Sopii+paremmin+yrityskayttöön.Jos+nykyaikainen+kone,+jossa+suurehko+kovalevy+voi+siellä+pitää+yhtä+osiota+vapaana+erilaisia+koeasennuksia+varten.+Nopealla+netillä+asennusmedian+lataa+muutamassa+minuutissa+ja+melkein+yhtä+nopeasti+se+on+tikulla.+Eikä+asennuskaan+kovin+kauaa+vie.+Monia+jakeluita+voi+asentaa+suoraan+netistä+ilman+asennus+mediaa.+Esim+Gentoo,+Arch+Linux,+Debian+(debootsrap)+onnistuu+etänäkin+Kunhan+kone+on+käynnissä+jollain+Linuxilla+ja+ssh+käynnistetty.+Gentoon+olen+melkein+aina+asentanut+etänä+-+helpompi+niin.Työpöydistä+tykkäsin+KDE+4,+mutta+uudempi+plasma+ei+vielä+innosta.+Harmi+kun+tuo+on+poistunut+useimmista+jakeluista+ja+on+pakko+vaihtaa.+Windows+7+vielä+ihan+riittävä,mutta+joskus+sekin+on+pakko+vaihtaa+johonkin.
  2. Itse+mietin+aina+kannattaako.+Uutta+kerneliä+en+välttämättä+asenna.+Sama+joissain+ajureissa.+Sama+erilaisten+repojen+kanssa.+Jos+tykkään+nykyisestä+versiosta+en+välttämättä+asenna+uudempaa+jos+siinä+paljon+muutoksia+ja+ehkä+vielä+buginen.+Konetta+tarvitsee+käynnistä+uudestaan+melko+harvoin.+Jos+päivittää+näytönohjaimen+ajurin+riittää+yleensä+kun+ajaa+X:n+alas+ja+lataa+uuden+ajurin+muistiin+ja+käynnistää+X:n+uudestaan.+Käytännössä+uudelleenkäynnistys+on+nopeampi+tapa,+mutta+jos+vaikka+on+TV-ohjelma+tallentumassa+sitä+ei+voi+tehdä.+Käynnissä+olevat+palvelut+pitää+päivityksen+jälkeen+muistaa+käynnistää+uudestaan.+Selaimen+ja+tietoturvaan+liittyvät+jutut+tietysti+päivitän,+vaikka+monet+uhista+melko+teoreettisia+kotikäyttäjälle.