Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rosaliiin
profiilit
rosaliiin
rosaliiin
Vapaa kuvaus
https://youtu.be/x1TXMpiqcDI
Aloituksia
13
Kommenttia
3629
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Syyspuuni, vaahterani, pihan vanhus ikiaikainen,
varissut lehdetön, riisutut oksasi kuin tussilla piirretyt, ikkunaani
tuulessa, tuiskussa raapii, riipii – kuin tutuksi tupaani tahtoisi - kutsunko
kehuisiko, moittisiko – luonto ikiaikainen.
https://youtu.be/A5KZRZExCeg
20.10.2015 21:42
Yks meidän herramme muurahainen oon
20.10.2015 09:39
Raarolline fauna
Pöllö viluissaan kelonsa konkelossa nuokkuu,
pää ympäri pyöriskelee, jotain outoa uneksuu.
Talviko jo alkaa tulla. ”Kumma on pulma mulla, ikävä alkaa tulla. Entä sulla.”
Vain kahta pöllö lähelleen kaipaa. Kitkaa ja Särmää.
Kitka, tuo ihanainen, kaksi toisiaan kun koskettaa, syntyy lämpöä vainen.
Särmä, toinen ihanainen, kaksi tähteä toisiinsa yhdistää, avaruus niin auttavainen.
https://youtu.be/kv6t5jw8ZjE
19.10.2015 22:49
Elämänkokemus - mutu - kyselen ja utelen - yritän seurata aikaani - uutiset, uutiset ja uutiset - historia on myös aika kiehtovaa - näitten pohjalta se oma kanta lopulta putkahtaa.
Nutun käännössä ei mielessäni ole mitään hävettävää, helposti kääntyy oma nuttuni. Elämä menee eteenpäin ja tilanteet muuttuvat, jotkut elämänarvot ja perusasiat ovat ja pysyvät, niistä en raaski luopua.
19.10.2015 21:08
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, kenestä on kyse. Jokaiselle, niin hyville kuin pahoille, on joskus hyvä vähän pohdiskella juuri aloituksen kaltaisia kysymyksiä ja varsinkin etsiä niihin vastauksia.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, millaista elämää oikeassa elämässä vietän. Paitsi, jos haluan elämästäni kertoa yksityiskohtia, sehän voi olla vain mielenkiintoista ja todistaa, että olet ja olen oikea elävä enemmän tai vähemmän rakastettava tai vihattava ihminen. Tässä yhteydessä juuri minä, minä ja minä, kenestä muista täällä osaan paremmin kertoa kuin omasta itsestäni ja elämästäni. Useinhan aloitusten idea juuri huutaa mitä ihmeen mieltä sinä tästä asiasta olet ja sitten ei saisi kertoa minä muodossa asioita, aika omituista. Sehän on tämän palstan suola, kuulla mitä mieltä muut ikäiseni ovat ko asiasta.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, jos olenkin virtuaalipersoona. Voin täällä elää ihan omaa virtuaalielämää. Kukas sitä kieltää. Mielikuvitus vain kehiin ja tekstiä hulvattomasti. Voinhan esittää sievää ja siloista jos haluan, tai elämäni voi olla tosi rujoa, rajua ja runnottua. Ei sitä kukaan saa selville, eikä ketään kiinnosta ottaa selville, mikä elämästäni on virtuaalia mikä karvasta todellisuutta. Antaa mennä vain. Varmaan jokaisella on ihan ihka omat suodattimet, tämän nyt uskon ja tätä en sitten usko millään, niin oikeassa elämässä kuin kaiken maailman palstoilla, missä pyörin ajan kulukseni. Totuus on monesti taruakin ihmeellisempää. Harvalla on niin herkkää korvaa ja silmää, että osaa lukea toisen tekstiä ja tulkita sitä juuri oikein ainakaan näillä palstoilla.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, jos vaikka olen juntti. Junttius ja juntittomuus on kokonaan lukijan ja katsojan silmässä. Sanana juntti on usein, niin kuin tässäkin aloituksessa eräänlaisena halventavana ilmaisuna. Sitä käytetään lyömäaseena aliarviomaan kanssaeläjiä. On se niin hienoa kun ainakaan minä en ole juntti, typerys tai moukkamainen aloittajakin ehkä ajatteli kun moista sanaa käytti. Juntti sanan käyttö kääntyy usein sanaan lähettäjää itseään kohti. Jos aloittaja tarkoitti sanalla maalaista, maalla elävää ihmistä, niin se olen kernaasti vaikken maalla asukkaan.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, jos olen digitaalinen. Hups mikä sana, oikeastaan muotisana. Sehän tulee jatkuvasti esiin hallituksemme kärkimiesten ja naisten kärkihankkeissa ja monissa muissa yhteyksissä kun viisaat puhelevat. On jotain tosi hienoa ja edistyksellistä varmaan. Dataa pyörii siellä ja täällä. Omassa kodissani on digitaalia moneen lähtöön. Tässäkin aparaatissa on moinen hieno sana käytännön toimissa. Eli, ei lainkaan hassumpi sana.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, jos olen ääliö. Taas aloittaja nostaa itsensä jalustalle ja huutaa, katsokaa, minä täällä, ainakaan minä en ole ääliö, en mikään tomppeli enkä typerys. Usein käy niin hassusti, kun kaveriasi ääliöksi kutsut, se on kuin bumerangi , saat sen takaisin omaan otsaasi, varo sen sanan käyttöä turvallisuutesi, ihan oman turvallisuutesi vuoksi.
Mitäs ihmeen merkitystä sillä on, mutta nyt täytyy välillä tehdä kunnon töitä, tämän liirumlaarumin lukijallekin vaan hyviä öitä.
17.10.2015 23:01
Ei tämä elämä täällä oikeassa elämässä ole yhtään hassumpaa.
Liirumlaarumia ja tyhjänpäiväisyyksiä työnnän täällä jatkuvasti.
Kenenkään muun kuin omasta minä, minäelämästäni en osaa kirjoittaa.
Ystäviä on, jokunen kaverikin.
17.10.2015 17:10
Noin olen itse myös ajatellut ja tekotavankin olen jo miettinyt.
Se on sama kuin monilla vanhuksilla jo tänä päivänä, valitettavasti ei ole tietoa onko se heillä oman tahdon mukainen vai mikä.
Lopetan syömisen ja juomisen, kirjoitan hoitotahtooni , ettei väkisin saa ruokkia tai juottaa.
Nukahdan sitten vain omaan sänkyyni. Todennäköisesti riutuneena
mutta oman tahtoni mukaan.
17.10.2015 17:03
Omaisuus otetaan myös huomioon.
Olikin mielenkiintoista kun eräänä aamuna Aira Samulin oli televisiossa. Hän vierailee Pirkko Lahden kanssa paljon juuri vanhusten hoitokodeissa ympäri suomea. Tässä ohjelmassa hän puhui tietty tanssista , mutta myös jäi mieleeni hänen kehotuksensa vanhuksille, että käyttäkää varanne omaan hyvinvointiinne ja nauttikaa vanhuudesta.
Meitä edeltävä sukupolvi on elänyt oman puutteen aikansa ja sen vuoksi lapsille ja lapsenlapsille pitää kerätä ja säästää, vaikka nämä saattavat olla hyvin koulutettua ja hyvin tienaavaa joukkoa.
17.10.2015 16:19
Sorry vaan (meinasin perään laittaa vielä dear, mutten uskaltanut, jos vaikka anteeksi joutuisin pyytelemään), ajattelin aivan yleisellä tasolla kun kirjoitin, en juuri sinua.
Olen sillai viallinen kommentoimaan, en seuraile niin, torat ja kinat eivät ulkopuolista kovin kiinnosta, menevät ohi vilahtaen.
17.10.2015 11:37
Älä nyt ihmeessä mihinkään lähde, luen aina juttus, on katsos lukkarinrakkautta savolaisiin. Koira-aloituksesi oli kiva prosessikirjoitus, jäi mieleeni.
Ilkeistä kommenteista ei kannata välittää, loiki yli, kattelet vähän ylempää ja jatkat omia kirjoituksias. Kaikkia ei täällä voi koskaan miellyttää, niin kuin ei missään muuallakaan maailmassa.
Kannattaako kaikkiin ilkeyksiin vastata, sitä voi miettiä, sehän vain johtaa ilkeyksien valtavaan kuoppaan, kuka sinne nyt viitsii lähteä rypemään. Harva anteeksi täällä pyytelee vaikka kuinka sanoilla toista olisi loukannut.
Toisten kanssa on hyvempi olla kuin toisten, niistä hyvistä kirjoituksista saa voimaa ja iloa.
17.10.2015 10:25
Verraton aloitus jutussas. Thanks.
https://youtu.be/EVSNANypiCY
17.10.2015 10:02
Kaarinan kuntaan on rakennettu ensimmäinen perhehoitokylä. Ikäihmisten perhehoitoa on monissa muissakin kunnissa. Varteenotettava hoitomuoto, edullinen kunnille ja perheenomaisessa ympäristössä on hyvä asua. Siellä voidaan ottaa paremmin yksilölliset toiveet ja sairauden edellyttävät vaatimukset huomioon ja siellä on usein meno rauhallisempaa kuin palvelukodeissa, joissa on kymmeniä hoidettavia.
17.10.2015 09:30
Kaksi valkoista joutsenta lentää yli, päättäväistä vaikka ei korkeaa niiden lento. Päijänteen rantoja pitkinkö suuntaavat kohti Ruotsin rannikkoa, Tanskanmaata.
Kohta niiden perässä lentää yksi yksinäinen, ikävämpää sen lento, matka tuntuu niin pitkältä, ei ketään kenen kanssa lennon aikana rupattelisi. Eksyä sitä silloin voi, kun yksin lentää.
https://youtu.be/CgExNCTgYM4
16.10.2015 23:51
Rohkenen kyllä epäillä, sen itsestään selvyyden kanssa voi olla vähän niin ja näin kun ikäihmisistä on kyse.
Anoppini oli palvelukodissa ja hänet tultiin aamulla kello viisi herättämään, sanottiin , että mennään aamupesulle ja puetaan päälle, että aamuvuorolla olisi vähän helpompaa. Mummo olisi halunnut nukkua kuten tavallisestikin paljon myöhempään. Näin pienessäkin käveltiin kyllä mummon itsemääräämisoikeuden yli, noudatettiin henkilökunnan itsemääräämisoikeutta, rikottiin jopa sääntöjä, joissa sanotaan, että herätys silloin ja silloin jne. Sen jälkeen mummo puhuikin, että täällä riehuu kummia hurrikaaneja joskus.
16.10.2015 23:02
Se voi tosiaan olla kulttuurisidonnainen juttukin,
käyn usein Hollannissa, ei siellä ikkunaverhoja vedetä samoin iltaisin ikkunoihin kuin meillä tehdään. Uteluuni miksi katutason asunnotkin ovat joskus ilman verhoja sain vastauksen, ettei heillä ole mitään salattavaa.
16.10.2015 22:38
Niin kauan kuin ihmisellä, oli sitten nuori tai vanha, on itsemäärärämisoikeus, sitä pitää käyttää ja muitten kunnioittaa. Ei hoitaja saa napata vanhuksen itsemääräämisoikeutta ja tietää kaikkea mitä hän haluaa.
Toisaalta jos on hoitolaitoksessa siellä täytyy olla myös säännöt, herätys silloin ja ruokailu silloin jne, ja niitä sitten noudatetaan, vanhuksenkin tulee noudattaa, niin kuin muissakin yhteisöissä.
Omaiset ovat paljon haltioina ja usein jättävät asiat yksin hoitolaitoksen niskoille. Toisaalta, jos kovin vanhus hoitolaitoksessa esittää omia toivomuksiaan tai omainen esittää pieniäkin toiveita mummonsa tai pappansa puolesta, ne helposti kuitataan ja unohdetaan ja saatat jopa olla hankala omainen.
Jonain päivänä itsemääräämisoikeus viedään ja tilalle tulee holhooja, sitten asia on ihan eri.
Mutta kun me sitten joskus tullemme vanhoiksi ja joudumme hoitolaitokseen niin, hyvissä ajoin mietimme oman hoitotahtomme ja pidämme huolta itsemääräämisoikeudestamme, silti ei tarvitse olla mikään änkyrävänkyrä vaan elää omanlaistamme vanhuutta yhdessä ikäistemme kanssa. Voi kun ei olisi vain toiveajattelua, optimistin unelmointia.
16.10.2015 14:27
Jep, kohta sitä päästään joululauluja joikumaan, malta hetki vaan siellä hattuhyllylläsi
16.10.2015 08:01
Te olette hyvä kaksikko kk ja eero, kuin kaksilintua, toinen idäst ja toinen lännest, ja kirjotetussa tekstissänne voi kuulla ikioman kotiseudun lämpimän ja kotoisen kielen ja ainakin sen rytmin. Rohkeutta säilyttää se. Mukava lukea teidän keskustelujanne.
16.10.2015 07:57
Olla kulkurilintu,
lentää kauaksi,
kadota
ja...
https://youtu.be/45nN9HzkykE
15.10.2015 23:08
Hyvä eero, tämä ja "tavallinen tallustaja..."vastaus
molemmat kivaa kielikylpyä, kiitos hyvästä mielestä,
jaa, että ihan wiskistä tykkeet...
15.10.2015 20:30
163 / 182