Vapaa kuvaus

Aloituksia

174

Kommenttia

19508

1. Valistunut arvaus. Elämme epävarmuuden maailmassa, missä mitään ei voi tietää varmasti. Minä tulkitsen kaikki nuo listat, missä joku kertoo mitä haluaa, lähinnä negaation kautta siitä mistä toistaiseksi on kokemusta ja mitä ei haluta enää lisää. Eli aluksi kelpaa punainen (koska jotain pitää määritellä) auto, jossa neljä pyörää (sellaisia autot yleensä ovat). Ja ratti ja ohjattavat etupyörät ilmestyvät vaatimuslistalle kun edellisen kanssa on kerran törmätty ekasta mutkasta ulos.

"Jokainen, joka ei halua vain kertapanoa, joutuu miettimään mitä toinen osapuoli haluaa. "

Tämä luulen nykyisessä tinder-maailmassa naisille olevan ihan todellinen "ongelma". Periaatteessa kertapanon välttäminen on hyvin yksinkertaista, jos ei harrasta seksiä. Mutta jos ja kun naiset itsekin saattavat haluata seksiä, niin jälkikäteen ei ole veto-oikeutta siihen, että ei olisikaan halunnut seksiä edes sitä yhtä kertaa, jos kumppani sen jälkeen katoaa kuin pieru saharaan tai sitten että seksikin sinänsä oli ok, mutta se sama tyyppi pitäisi vielä saada pysymään netflixin äärellä ja pian käydä näyttämässä äidille sen sijaan että se onkin jo nussimassa seuraavaa jonosta. Ja tämäkin on myös pelkkä arvaus.
  2. "Mielenkiintoista. Minulla taas on jokaisen heistä kohdalla ollut sellainen tietty hetki, joka on ollut helposti tunnistettavissa. Tiedä sitten onko omalla kohdallani kyse siitä, että minä ylipäänsä ihastun äärimmäisen harvoin. "

Harvoin tai usein on niin suhteellista. Mutta omasta näkökulmastani maailma ei ole täynnä viehättäviä ihmisiä vaan täynnä ärsyttäviä ihmisiä, minkä vuoksi vietän hyvin paljon aikaa kokonaan erossa ihmisistä. Ihan vain koska voin enkä kaipaa jatkuvasti seuraa.

Minä ihastun hyvin harvoin, jos mitataan suhteessa aikaan. Nykytahti on n. kerran vuosikymmenessä. Toisaalta ihastun hyvin usein, jos mitataan suhteessa siihen määrään ihmisiä joihin yhtään paremmin olen tutustunut. Niiden ihmisten määrä on hyvin pieni, joiden kanssa yleensäkään on mitenkään edennyt sille tasolle, että jonkinlainen yhteensopivuus mitenkään tulee testattua.

Mutta tuohon yksittäiseen hetkeen liittyen, jos käytetään termiä "ihastunut", niin jossakin on oltava se joko terävä tai harmaansävyinen raja, jossa "ei-ihastunut" muuttuu "ihastuneeksi". Ja kun totesin olevani ihastunut, niin ihan itsetutkiskeluna yritin palauttaa mieleen mitkä hetket tai tilanteet olivat siihen johtaneet. Löysin joitain yksittäisiä hetkiä, jolloin jotakin aivoissani oli tapahtunut, mutta ei mikään niistä ollut itsessään ja yksinään mitenkään merkittävä. Ehkä sitten vain olen kummajainen ja yleensä ihmisten aivot toimii täysin eri tavalla.
  3. Emme nyt varmaan puhu kovinkaan eri asiasta. Se autovertaus ei ollut kovin hyvä, mutta jatkan siitä kuitenkin vähän. Se ensimmäiseksi sanoitettu voi olla, että ihan tavallinen auto kelpaa: pitää olla neljä pyörää ja ratti, josta ohjata. Sitten tarjotaan ensimmäinen ja todetaan että ei tämä nyt ihan käy, koska pitäisi olla myös takapenkki ja polttoaineeksi pitäisi käydä bensiini. Ja nyt jos tämä tarkennetusti sanoitetaan ja tarjotaan ehdot täyttävä, niin siiten käy ilmi, että ei saisi olla ruostetta, pitäisi olla niin pieni ja ketterä että on helppo pysäköidä ja kuitenkin niin suuri ja tilava, että mahtuu koko perheen mökkireissutavarat, lasketteluvälineet ja pari koiraa, kulkee kätevästi pienessä lumihangessa mutta ei saisi kuluttaa liikaa. Niin ja sitten vielä ne ajo-ominaisuudet, että sen pitää tuntua oikealta. Ja kaikkia vaatimuksia ei sama kosla edes voi täyttää, koska pitäisi tehdä valintoja ja päättää mitä oikeasti haluaa vai pitäisikö sittenkin hankkia vähintään kaksi eri autoa.

Mutta se autovertaus on huono, koska näistä ominaisuuksista ja piirteistä voimme puhua yhteisesti ymmärrettävällä kielellä. Ihmisten suhteen ongelma on enemmän sitä, että henkilö käyttää subjektiivisesti termejä, jotka tarkoittavat hänelle jotakin, mutta muut objektiivisesti eivät voi tietää mitä niillä tarkoitetaan.

"Oletko siis sitä mieltä, että naisilla on liian vähän selkeitä kriteerejä? Vai ilmaisevatko naiset itseään epäselvästi? Vai kuinka tuo pitää ymmärtää? "

En tiedä voisivatko ne kriteerit edes teoriassa olla selkeitä, mutta ei ne nyt käytännössä ainakaan ole, ainakaan muille kuin esittäjälleen. Poimin ketjusta muutaman melko satunnaisen termin...

" huomaavaisuus "

Tämä ei itsessään tarkoita yhtään mitään, vaan riippuu täysin kontekstista. Periaatteessa sama käytös jonkun taholta voi olla kivan huomaavaista tai tunkeilevan ahdistavaa. Enkä minä ainakaan kovin tarkasti pystyisi sanomaan kuka tuntemistani ihmisistä on yleisesti erityisen huomaavainen tai kuka vähemmän huomaavainen. Yleensä tuo kaikki riippuu siitä mistä kukakin on kiinnostunut ja kiinnostaville asioille riittää huomaavaisuutta.

"miehekäs mörri "

arvatenkin ihan metsänpeikkoa ei haeta, joten koko lailla arvailujen varaan jää ne objektiivisesti tehtävissä olevat havainnot, jolla henkilö poimii kaikista mahdollisista ihmisistä ne, jotka ovat "miehekkäitä mörrejä". Ja lisäksi voidaan arvailla onko olemassa lisäksi "miehekkäitä ei-mörrejä" tai "ei-miehekkäitä mörrejä"

"taajuus"

Taajuus varsinaisesti on fysiikan suure ja kirjaimellisesti sitä tässä ei tarkoiteta, koska ihmisillä tuossa mielessä ei ole mitään taajuutta. Sanan vain on tarkoitus jotain kokonaisvaltaista ajattelutapojen ja kommunikointitapojen yhteensopivuutta jonka lisäksi ehkä vaaditaan jotain yhteistä taustaa tai arvopohjaa. Joka tapauksessa aika paljon jotakin, mitä kuitenkaan ei osata sen tarkemmin sanoittaa. Vähän kuin ufo, tiedämme että se lensi tai liikkui tavalla joka olisi ainakin voinut olla lentämistä.
  4. Vähemtyä? Ja sormet voivat vapista ja lähinäkö olla niin heikentynyt ettei näppäimille osu.