Vapaa kuvaus

Aloituksia

174

Kommenttia

19508

1. Olen ehkä omassa kuplassani, mutta en käytä kalliita vaatteita tai muita esineitä. Tällä hetkellä on päällä lähinnä lager157:n kamaa ja näissä ei näy merkkejä. Ei näissä mitään vikaa ole ja ovat varmasti melko sopivia koska tällainen normaalipainoinen melko hoikka löytää sellaisia helposti. Jalassa olevat suomalaiset kengät ovat maksaneet enemmän kuin muu vaatetus yhteensä ja kengätkin ovat maksaneet alle satasen. Puhelin on melko kallis, mutta se ei ole omani vaan firman liisaama.

Toinen kupla voi sitten olla se että nämä naiset ovat myös olleet yleensä hyvin kevyesti meikattuja ja jos ei niin olen jo etukäteen nähnyt miksi suht vahva meikkivoide on levitetty. Navan alapuolella tai edes siellä päin olevia tissejä en ole nähnyt livenä, mutta "luontodokumenteissä" kylläkin. Sen olen havainnut että selinmakuulla rinnat voivat vähän levitä tavalla, jota tuskin yleensä pidetään esteettisesti hyvänä koska sellaisia kuvia ei ole tapana ottaa. Silikonit varmaankin vastaavassa asennnossa tuijottavat kohti taivasta.

Ja ehkä tosiaan joitain miehiä pystyy huijaamaan, mutta minua ei huijata.
  2. "englanti Suomen viralliseksi kieleksi "

Minulle ei aukene mitä se virallisen kielen asema muuttaisi? Virallisen kielen asema tarkoittaa että mm. julkishallinnon kanssa asioissa voi käyttää virallista kieltä, mutta monessa paikassahan palvelua jo käytännössä saa englanniksi.

Omassa nykyisessä työpaikassani ei myöskään ole yhtään tehtävää ihmiselle, joka ei osaa kunnolla Suomea. Mutta olen minä aikaa sitten ollut myös työpaikoissa, joissa on työasioihin käytetty pelkästään englantia ja joissa on käytännössä Suomessa puhuttu suomea, mutta kaikki dokumentaatio englanniksi. Tietty paradoksi on siinä, että jos osaaja/tekijä on tarpeeksi hyvä, niin sitten ei välttämättä enää tarvitsekaan osata kuin englantia.

"ohjeet ja ympäristö on tehty suomenkielellä? "

Kääntämiseen on aika hyviä työkaluja, silloin kun käytetään kirjoitettua tekstiä. Ongelmia suomen osaamattomuus aiheuttaa ainakin silloin kun pitäisi palvella potilaita tai vanhuksia, joita pitäisi ymmärtää suomeksi tai yleisemminkin silloin kun asiakas haluaa palvelunsa suomeksi. Ja myös silloin kun pitäisi toimia osana tiimiä tai muuta kokonaisuutta, joka käyttää suomea. Periaatteessa ihan hyvin suomea osaavillakin on joskus vähän haasteita kun ei puhu kieltä kuitenkaan äidinkielen tasoisesti. Ja omasta kokemuksestakin tiedän, että helpommin broken englishillä tekee töitä melkein kaikkien muiden kuin englantia äidinkielenään puhuvien kanssa.
  3. En tosiaan tiedä mihin EK:n logiikka perustuu, että kuviteltua työvoimapulaa paikkaamaan tarvitaan "osaajia". Nämä nykyiset työttömät ilmeisesti sitten ovat "ei-osaajia". Jos talous Suomessa ei kasva, niin sen ei pitäisi estää osaavaa yritystä kasvamasta niiden markkinoiden varassa, jotka kasvavat. Ehkä ensimmäisenä monoa perseeseen kaipaisi tuo EK:n sakki. Aika harva yritys taitaa oikeasti hakea kannattavuutta kasvun kautta, vaan fokus on kulujen pienentämisessä.