Vapaa kuvaus

Aloituksia

153

Kommenttia

17465

1. Isoisälläni oli tekohampaat. Muistan ne vesilasista ja suusta ja näiden välillä niiden paikka vaihteli. Mutta kummassa ne olivat tanssiessa? Ehkä sittenkin suussa.

En muuten tietäisi, että hän kävi tanssimassa, mutta olen telkkarista nähnyt. Ja jos hän oli tanssimassa silloin kun tv-kamerat ovat paikalla, niin luultavasti oli tanssimassa usein muutenkin. Oliko hän tanssimassa tanssimisen ilosta vai siksi että oli kiinnostunut tanssipartnereista? Toiko hän koskaan ketään kotiin? Menikö kenenkään luokse? Jos olisi mennyt niin juorut varmaan olisivat tietäneet.

Joka tapauksessa tanssilavoista tulee minulle lähes heti isoisä ja tekohampaat. Kun lauletaan kaverista, jolta humppaaman rientäessä housut repeää piikkilankaan, laseista irtoaa linssi ja tekohampaat hajoaa suuhun, niin tiedän kuka se on. Se on isoisä.
  2. Harrastelijalle on sellainen ongelma, että koska pitää veronmaksajan iloksi tehdä kovasti taksvärkkiä, niin ei voi jättää kaikkia muita töitä vaikkapa jonakin toukokuun alun kivana päivänä kun olisi sopivan lämmintä ja tyyntä yms. ja kello sen verran vähän että maali kuivuisi ennen yökastetta. Ja on turhan riskialtista heilua peltikatolla läppäri toisessa ja pensseli toisessa kädessä. Ja jos ostaisi maalarin paikalle, niin se vasta kallista on, koska hänen palkassaan pitäisi maksaa paitsi maalarille, niin kaikille muille yhteiskunnan hampuuseille ja koijareille. Olkoon vaikka kortistossa, minä maalaan itse.

Hattulan kirkko lienee alkujaan katolinen? Silloin tosiaan on pitänyt panna paikat koreaksi. Eihän se nyt mikään Sikstuksen kappeli ole, mutta varmasti on maalari saanut taiteilla parastaan, koska tyytymätön kirkkoherra tai munkki kannustimena voi viinipäissään muuten tönäistä tikapuut nurin: Seuraava micehlangelo koeajalle ja koittamaan onneaan!

Mutta maalaaminenhan ei jäänyt tuohon. Kun paikallinen rafael suurella vaivalla on saanut haluamansa (tai kirkkoherran tai piispan haluamat) muodot enkeleille, niin jo tulee Martti Lutherin oppipojat seuraavaksi sanomaan, että nyt puhdistetaan uskosta nämä ilot ja riettaudet piiloon. Sutikaa kalkkivelliä tai vaikka punamultaa päälle, koska nyt rahvaan on aika kuunnella saarnaa ja veisata itse tiensä taivaaseen eikä anneta paavinuskoisten saatanan viekoitella mieltä kiihottavien kuvien kautta.

Ja sitten joskus myöhemmin on saatettu hiukan tulla katumapäälle ja taas raaputella kuvia näkyviin, kunhan on syntisimmät paikat peitelty vaikka saunavihdoilla.