Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
165
Kommenttia
18738
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Höpö höpö. Englanti hyökkäsi Venäjää vastaan.
Venäläiset joukot eivät auttaneet mitään, koska ei maassa mitään muuta ollutkaan kuin venäläisiä joukkoja eikä Englannilla ja kumppaneilla ilman niitä olisi ollut mitään intressiä pommittaa Suomen aluetta.
17.02.2026 18:35
Ilmassa ei käytännössä ole juurikaan reaktiokykyisistä aineista vapaana kuin typpeä, happea, hiilidioksidia ja vesihöyryä. Minkään akun toiminta ei tietääkseni perustu siihen, että akku reagoisi näiden ulkoisten aineiden kanssa. Polttokenno on eri juttu.
Kai sitä akkuun latautunutta sähköenergiaa voi verrata siihen, että jos puhelimen nostaa lattialta pöydälle, siihen kyllä kertyy potentiaalienergiaa maahan nähden, mutta silti sen massa säilyy samana. Samoin jos puhelimen tuo sisältä huoneenlämmöstä ulos pakkaseen, niin siihen varautunut lämpöenergia vapautuu ulkoilmaan. Taaskaan ainemäärä tai massa ei muutu.
Jos puhelinta etenkin käpälöi latauksen aikana, niin siihen luultavasti tarttuu vähän rasvaa, ihosoluja ja bakteereja, joten siinä lienee suurin sen massaa muuttava tekijä.
17.02.2026 18:21
No voihan penkki! Brad Pitt on näytellyt aika monessa kymmeniä miljoonia katsojia keränneissä elokuvissa ja saanut niistä vielä melkoisen määrän rahaa. Noilla meriiteillä on aika sama onko ikinä edes käynyt kuntosalilla. Naisia on jonossa varmasti ihan riittämiin muutenkin.
17.02.2026 18:06
Tietokone laskee tietenkin nopeasti ja sen käyttö on luvallista. Mutta en tiedä miten paljon normi toimisto"työläinen" sellaista tekee ja miten. Jos on jokin idea, niin on hyvin helppoa syöttää taulukkolaskentaan lähtöarvoja soluihin ja toisiin kaavat ja kopioida näitä tsiljoonalle riville. Ja plotata tulokset graafiksi tms. Tekoäly on nyt ensimmäistä kertaa työkaveri, jonka kanssa tällaisista asioista voin keskustella.
17.02.2026 05:42
Kun tuo sahaaminen nyt riittävällä tarkkuudella on käsitelty, niin mietitään hetki miten helppoa pullan leipominen on. Helpointa nykyään on leipoa se valmiina kahvilasta tai kaupasta rahalla. Toiseksi helpointa on leipoa valmiiksi pakatut raaka-aineet kaupasta ja noudattaa esim. jauhopakettiin painettua ohjetta. Ei välttämättä onnistu täydellisesti mutta helposti saa ainakin jotain pullan tapaista.
Miten vaikkapa 200 vuotta sitten. Hanki lehmä. Lypsä lehmä, kirnua voi. Hanki kana. Ruoki kana, kerää munat. Mistä sokeri ja suola? Molemmat säilyvät, joten ehkä joku ne on valmiiksi kaukaisilla mailla valmistanut, joten kalasta vaikka silakoita tai polta tervaa ja vaiha niihin. Sitten vaikeimmat osat: Kelpaako itse viljelty vehnä pullaan? Miten jauhot pitäisi jauhaa, että ne olisivat oikeanlaisia pullaan? Ja miten nostatus? Valmista hiivaa ei ainakaan saa mistään. Käykö leipätaikinan juuri nostatukseen? Pitäisikö etsiä panimo, jonka ylijäämävaahto ehkä soveltuisi tarkoitukseen? Miten joku tämän kaiken voisi tietää? Olenko aivan varma, että edes haluan pullaa? Voisinko vain vastustaa globaalia kapitalismia ja markkinoiden ylivaltaa?
17.02.2026 05:25
Joo. Onhan se sähkömoottori käsisirkkelissäkin. Sähkökäyttöinen ketjusaha nyt tuosta eroaa oleellisesti ehkä eniten siinä, että pitää käyttää teräketjuoljyä. Ja sirkkelin terä kai yleensä vaihdetaan, mutta ketjun hampaita teroitetaan.
16.02.2026 18:55
"Enkä ymmärrä, miksi metsään ei voi mennä shortseissa? "
No siksi kun siellä on lämpimään aikaan kaikenlaisia hyönteisiä kimpussa ja jos yhtään poistuu polulta, niin raapii risut ja varvut. Harvoin suunnistajatkaan juoksee shortseissa, vaikka voivatkin kiertää pahimmat ryteiköt. Maastopyörällä kai lähinnä kuljetaan poluilla ja niin, ettei jalat ole maassa.
Minun luokittelussani alue on joko pihaa tai metsää mutta ei molempia. Pihalla toki voi kasvaa puita, mutta harvoin niin tiheästi tai isoja, että kaatosuuntia pitäisi vähän suunnitella ja toteuttaa. Tai esim. runkoa ensin karsia, että sen ulottuu katkaisemaan. Se on lähinnä kuusien ominaisuus. Sitten tietysti jos puhutaan moottorisahan käyttämisestä raksalla, niin silloin ei kai koskaan käsitellä pyöreää ja kuorellista puuta. Sitä en tiedä millaisissa työasennnoissa sahaa joutuu siellä käyttämään.
16.02.2026 17:45
No ei rutise ja pauku. Liikkuisit enemmän, kun olet niin mahtava ja uljas.
16.02.2026 17:17
Eikös Nenäpäivä (jota en ole lukenut) ole sen saman joka on kirjoittanit Pussikaljaromaanin (jonka olen lukenut). Sitä aikomisen ryhtymiseen suunnittelua oli siinä kirjassa riittämiin.
Kyrö on kyllä muutakin kirjoittanut kuin Mielensäpahoittajia ja ainakin jotkut ovat astetta omituisempia. Saarikivi on mielestäni vasemmistolaiseksi hölmöksi keskimääräistä fiksumpi. Se tyypillinen ylen vakiokommentaattorikaartihan koostuu ihan pölvästeistä.
16.02.2026 17:14
"Olen sahannut shortsit jalassa muutaman kerran, vaikka ei järkevää olekaan. "
Eikö moottorisahan luontaisin käyttöpaikka ole metsä? Itse en mene metsään shortseissa edes kesällä saati sitten siihen vuodenaikaan kun sahan kanssa yleensä touhutaan. Paljon tietysti riippuu mitä sahalla tekee: jos pätkii pihalla jotain kakkosnelosia tai riukuja tasaisella alustalla niin ei niitä muuttujia niin paljon ole kuin jos jossain epätasaisella alustalla ja tiheikössä karsii, kaataa ja katkoo. Mutta luottaako käsillään teevään duunariin joka onnistuu särkemään työvälineensä tai itsensä jopa tuotantotiloissa, joissa ainakin periaatteessa työturvallisuus on mietitty viimeisen päälle, niin enpä tiedä. Itseluottamus varmasti ainakin on kova.
16.02.2026 16:41
En katsonut ohjelmaa, mutta näin lööpit. Rouvia taiteilijoita arvatenkin v**uttaa, kun joku "ei-kirjailija" tekee jotakin, joka on kiinnostanut muitakin kuin taitelijarouvien keskinäistä runkkurinkiä.
Eivät ne Rämön kirjat varmaan täydellisiä ole, mutta kuten sanoit, dekkarijuonen lisäksi vähintään valaisevat jollakin tavalla Islantia.
16.02.2026 16:18
Ihan varma en ole asiasta, mutta ymmärtääkseni lollot tulevat juuri Gina F:stä. Luistelija Francesca F on kai Ginan veljen lapsenlapsi. Francesca on voittanut jo toisen kultamitalin.
Muita poimintoja: Norjan liiton kanssa aikanaan riitaantunut Lucas Braathen voitti Brasilialle kultamitalin suurpujottelussa. Maailman paras ja tasaisin alppihiihtäjä Marco Odermatt jäi ilman kultaa keräten sijoitukset 2, 2 3 ja 4. Ruotsin Ebba Andersson teki olympiahistorian näyttävimmän puolivoltti/kuperkeikan murtomaasuksilla. Freestyle-hiihtäjät olisivat kateellisia. Jukka Jalonen hävisi Antti Pennaselle 0-11.
14.02.2026 21:29
En tee. Ehkä minulla ei ole riittävän hyviä muistoja. Tai sitten fokus on vaan niin nykyhetkessä tai jossain "mielikuvitusmaailmassa".
14.02.2026 20:52
Toinen kyllä muisti mutta nyt vaan on ihminen. joka ei pidä yllätyksistä. Mikä nyt pitkälti selittää miksi minä olin siinä tilanteessa koska olen erittäin harmaa, tylsä ja yllätyksetön. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita kaipaavilla ihmisullä on erilaisia kumppaneita.
14.02.2026 20:47
No se oli tapaamisen vuosipäivä ja ajattelin että se olisi kiva tapa osoittaa että muistin että oli semmoinen vuosipäivä. Ja tuo vähän pelasti tilannetta.
14.02.2026 19:59
Olen asunut semmoisessa opiskelijatalossa, jossa oli jotkut pahviseinät ja naapurikämpän paalutus kuului joskus aika kovaa.
14.02.2026 19:56
Olen ostanut kerran kukkia (ruusuja ne oli) ja jouduin kauheaan kuulusteluun että miksi ostin ja olenko tehnyt jotain ...
Joten antaa mieluummin kukkien olla.
14.02.2026 19:49
Mutta noin yleisemmin soisin ihmisille viisautta ja tyyneyttä ymmärtää että itsemurhia tapahtuu ja sille ei mitään voi. Haudatkaa kuolleet ja jatkakaa elämää.
14.02.2026 19:44
Suomen kielestä puuttuu myös futuuri. Jos ei edes kielessä ole tulevaisuutta niin miten sitten ihmisillä :D En silti osta tätä syy-yhteyttä.
Käsittääkseni myös esim. Islannissa ja Venäjän pohjoisissa osissa on melko korkeat itsemurhaluvut. Helåommin uskon pohkoisen asumispaikan selittäjäksi. Ei ihminen ole ehtinyt sopeutua tällaisiin valaistusolosuhteisiin. Nuppi pehmenee heikoimmilla.
14.02.2026 19:38
Miksi jonkun sellaisen aika mielikuvituksellisen käsitteen kuin Suomi tarvitsisi olla jotenkin vahva tai vahvempi. Minusta satunnaisella suomalaisella lapsella on aika paljon mahdollisuuksia tälläkin hetkellä moniin muihin verrattuna. Se on sitten heidän asiansa miten elämänsä elävät.
13.02.2026 19:31
6 / 937