Vapaa kuvaus

Aloituksia

16

Kommenttia

3291

1. Luin+äskettäin+että+eurokin+on+iso+raha+jos+tilillä+on+vain+19€+ja+pikapankista+voi+nostaa+vain+20€.+Onneksi+en+vielä+ole+noin+tiukoilla.Äitini+säästi+joka+kuukausi+noin+parisataa+euroa,+sanoi+että+sen+verran+on+pakko+jäädä+eläkkeestä+pahan+päivän+varalle,+ei+hän+koskaan+puhunut+euroista+vaan+suomen+markoista.+94-vuotiaana+kuoli,+ei+ollu+koskenut+säästöihinsä,+kun+kahvi+kallistui+niin+lopetti+kahvin+ostamisen.+Vein+hänelle+silloin+tällöin+kahvipaketin+ja+ostin+vaatteet.+Onneksi+en+ole+ainakaan+vielä+noin+nuuka,+en+usko+että+sellaiseksi+tulenkaan.+Järjestimme+komeat+hautajaiset+ja+arkun,+hän+olisi+tykännyt+jos+olisi+nähnyt,+halusi+että+on+komiaa+vaikka+tarkka+rahoistaan+olikin.
  2. Vaikka+aloittajan+elämä+poikkeaa+paljon+omastani+tunnistan+silti+jotain+samaa.+Menin+naimisiin+Urkin+luvalla,+saman+tien+syntyi+tytär.+Olin+arka+ja+pelokas,+ehkä+juuri+siksi+komea+vanhempi+mies+sai+pääni+sekaisin.+Poika+syntyi+kolmen+vuoden+kuluttua,+rahasta+oli+tiukkaa,+mies+juopotteli+eikä+pystynyt+hoitamaan+asioitamme,+hänellä+todettiin+kaksisuuntainen+mielialahäiriö.+Itse+tulen+viinasta+epävarmaksi+kun+en+hallitse+alkoholin+vaikutuksen+alaisena+kaikkea,+on+ollut+pakko+olla+skarppina+koko+ajan.+Mies+kertoi+tulevansa+rohkeammaksi.Nykyisin+ostan+pullon+valkkaria+pari+kertaa+kuukaudessa.Onneksi+älysin+ottaa+raha-asiat+hoitaakseni+nopeasti,+muuten+oltaisiin+oltu+liemessä.+Miehellä+oli+hyvä+ammatti,+hankki+hyvin+silloin+kun+ei+ollut+omalla+lomalla+tai+sairaslomalla.Elin+lapsillemme+kun+olivat+pieniä,+kun+sain+heidät+nuorena+he+myös+pääsivät+omilleen+kun+itsekin+olin+vielä+nuori.+Läksin+kouluun+sen+jälkeen+kun+nuorin+muutti+kotoa+pois.+Elin+kuusi+vuotta+muualla,+sain+töitä+ja+pärjäsin+hyvin.+Ikävä+sai+muuttamaan+takaisin+lähemmäksi+lapsia,+oli+syntynyt+lapsenlapsikin.+Tulin+mummoksi+37-vuotiaana.+Tein+paljon+töitä,+asuin+omassa+asunnossani,+kävin+katsomassa+että+mies+maksaa+laskunsa+ym..Sitten+mies+sairastui+vaikeaan+psykoosiin,+hänet+lääkittiin+vuoteen+omaksi.+Psykooseja+oli+ollut+ja+mennyt,+tästä+hän+ei+selvinnyt.+Alussa+hoidin+häntä+työn+ohella,+myöhemmin+kokoaikaisena+omaishoitajana+reilut+kymmenen+vuotta.+Ei+ollut+aikomus+hoitaa+kun+vähän+aikaa,+päivät+ja+vuodet+kuluivat+huomaamatta.+Nyt+elän+elämäni+parasta+aikaa.+Säästin+työssä+ollessani+ja+tein+muutaman+voitollisen+asuntokaupan,+pidin+vuokralaisia.+Olen+aina+pelännyt+sitä+että+en+pärjää+omillani,+siksi+olen+turvannut+selustani.
  3. En+minäkään.