Vapaa kuvaus

Jeesus VALITSI TEKSTIN . . .

. . . ja --- LUKI sen . . .

. . . ja --- sitten SELITTI sen . . .

. . .

Jeesus SANOI . . .

» . . . Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta . . . »

- Luukas 4:18-19

. . .

Jeesus valitsi tekstin
------------------------

Jeesuksen puhe Nasaretin synagoogassa on ainutlaatuinen. Se on näet ainoa puhe, jossa Jeesus valitsi tekstin ja selitti sen. Siksi olemme erityisen uteliaita tämän puheen suhteen.

Teksti on otettu Jesajan kirjan 42. luvusta ja se on Uudessa testamentissa Luukkaan evankeliumin 4. luvussa. Tästä puheesta on sanottu, että se sisältää lyhyesti Jeesuksen julistuksen ytimen.

Mikä on Jeesuksen sanoman ydin ? --- Siitä ei olla yksimielisiä.

Kaikkina aikoina on ollut ja on edelleenkin niitä, jotka kieltävät jopa Jeesuksen historiallisuuden. Varsin tavallista on myös, että Jeesuksesta tehdään vallankumousmies, yhteiskunnallinen julistaja.

» Kristus samasti itsensä alistettuihin ja riistettyihin, ei opettaakseen heitä tyytymään osaansa, vaan paljastaakseen yhteiselämän vääryydet . . . »

Jotkut taas ovat sitä mieltä, että Jeesuksen opetuksen ydin on hänen Vuorisaarnassaan ja nimenomaan sen moraalissa. Sen ylevyys tunnustetaan yleisesti kaikkialla maailmassa. Tässä mielessä Vapahtajaa pidetään yhtenä ihmiskunnan suurista uskonnollista opettajista, samanlaisena kuin esim. Buddha, Muhammed, Zarathustra, Gandhi ja Sokrates.

Pari vuotta sitten näin elokuvan, jonka nimenä oli Jeesus Nasaretilainen. Elokuvassa kerrottiin Jeesuksen syntymä ja hänen monet ihmetekonsa taruina. Myönteisestä yleissävystään huolimatta filmi oli Jeesuksen elämää ja työtä ajatellen suurta petosta. Jeesus kuvattiin vain ihmisenä, jonka jumalallisuus, ylösnousemus ja ainutlaatuisuus kiellettiin.

Nasaretin synagoogassa Jeesus sovelsi itseensä profeetta Jesajan ennustukset Herran Palvelijasta, Jumalan valitusta:
» Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut . . . Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen. »

Jeesus oli ennustettu Herran Palvelija, Messias, Jumalan valittu, jolla oli jumalallinen tehtävä maailman kansoille.

. . .

Meidän ei tarvitse haparoida
---------------------------------

Kuuntelemme tarkkaavaisesti Jeesuksen sanoja, kun hän ilmoittaa lyhyesti elämäntehtävänsä:
» Herran Henki . . . on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille . . . saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen . . . »
Sanoista on vaikea löytää poliittista sanomaa, joskin Jeesuksen koko toiminta koitui ja koituu myöskin yhteiskunnallisesti sorrettujen hyväksi. Jeesuksen sanoma on ymmärrettävä ennenkaikkea hengellisesti.

Jeesus puhuu köyhistä. Synnin tähden on ihminen köyhä. Synti erottaa meidät Jumalasta, todellisesta aarteestamme. Jumalasta luopuneeseen ihmiseen sopivat tuhlaajapojasta lausutut sanat:
» Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut . . . »
Ilman Jumalaa elävä ihminen on todella kaiken tuhlannut.

Jumalasta luopunut ihminen ei ole vain köyhä, hän on myös vanki. Synti kietoo harjoittajansa yhä lujemmin pauloihinsa.
» Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. » - Joh. 8: 34

Keskustelin nuoren miehen kanssa, joka tunnustautui alkoholistiksi. Koetin puhua hänelle mahdollisuuksista irrottautua juoppoudesta. Hän katsoi minua säälivästi niin kuin katsotaan sellaiseen, joka ei puhumisiaan ymmärrä.

» Minä en voi irrottautua, ilman viinaa en voi elää »

» Etkö usko, että Jumala voisi vapauttaa sinut ? »

Ihmeekseni hän sanoi: » Uskon, että vain Jumalan voima voisi minut pelastaa, ei kukaan ihminen. Minä olen jo menetetty mies. »

Orjuuden ikeessä oleva ei voi toteuttaa omaa tahtoaan.

Juuri tällaisten ihmisten puoleen Jeesus katsoo. Juuri heille Jeesus Kristus on tullut --- » julistamaan evankeliumia, saarnaamaan vapautuksen sanomaa, näkönsä saamista ja päästämään sorretut vapauteen. »

. . . . . . . .

Siunausta ja Herran rauhaa !

Aloituksia

5

Kommenttia

1166

  1. Rakkaat uskon siskot ja veljet !

    ""Eksytyksiä on usein vaikeata hahmottaa, koska sielunvihollinen ja hänen palvelijansa tulevat valkeuden enkeleinä. Ei hän eivätkä hänen palvelijansa liiku koskaan perkeleen nimissä, vaan valkeuden enkeleinä ”Jumalan nimessä”.""

    -------------------------------------------------------------------------------------

    PALSTAN viimeaikaisten tapahtumien mukaisesti tutustumme Riivattuihin, SyyttäjäHenkiin ja muihin pahuuden henkiolentoihin ---> SAATANAAN

    KIRJA ---> Taistelu henkivaltoja vastaan - TAPIO NOUSIAINEN

    KIRJASTA LISÄÄ - myöhemmin siis OMA KESKUSTELU - koska kirjaan liittyy myös TEHTÄVÄ, jota tehdään - samalla - kun luetaan ja LOPUKSI kun luettu niin myös YHTEINEN TEHTÄVÄ PALSTAAN LIITTYEN.
    . . . . . . . .

    Jumala SANOO . . .

    . . . KOULUTUKSEN AIKANA - Profetiat PALSTA - näyttää TULEVAISUUDEN . . .

    . . . VAINOA, PILKKAUSTA ja TOTUUDEN "vääristelyä" . . .

    . . . PIMEYDEN VOIMIEN avulla, mutta - SE - on vain TEIDÄN PARHAAKSENNE . . .

    . . . RAKKAAT LAPSENI . . . :)

    . . . KOULUTUS ON . . . PARHAILLAAN KÄYNNISSÄ . . . ;)

    . . . . . . . .

    KIRJAN - edellinen ESITTELY poistettu ---> UUDESTAAN . . .

    -----------------------------------------------------------

    Taistelu henkivaltoja vastaan - TAPIO NOUSIAINEN

    http://www.adlibris.com/fi/kirja/taistelu-henkivaltoja-vastaan-9789515851987

    -----------------------------------------------------------

    ESITTELYSSÄ huomautus ---> ""Jos tämä kirja on totta.""

    JOO, kyllä - SE - on TOTTA, kirjoittaja oli . . . Jumalan Profeetta . . . !

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Tapio Nousiainen oli - Jumalan Profeetta - kirjailija, jonka tehtävänä oli valmistella HERÄTYS kirjallisuudella . . . JEESUS KRISTUKSEN TOISTA TULEMISTA.

    Hän TÄYTTI - Jumalan TAHDON - kirjoittamalla SUOMEN KANSALLE sen kirjallisen perinnön, jonka meidän . . . UUDESTISYNTYNYT SUKUPOLVEMME TARVITSEE TEHTÄVÄMME SUORITTAMISEKSI LOPPUUN.

    ---------------------------------------------------------------

    Tapio Nousiainen ---> Esittely ja tuotanto

    http://keskustelu.suomi24.fi/t/14202360/kristus-ristilla

    ---------------------------------------------------------------

    Kirjoitin nyt Jumalan tahdon, niin kuin Hän tahtoi.

    Siunausta ja Herran rauhaa !
  2. IKÄVÄ ASIA TUO " lahkohenkisyys" - mutta - TÄYTTÄ TOTTA !

    Maanpäälliset SEURAKUNNAT - voi jättää omaan arvoonsa - sillä niissä on LIIAN MONTA ASIAA PIELESSÄ . . . :(

    . . . . . . . .

    NYKYINEN SEURAKUNTAMME . . .

    ------------------------------------------------------

    Kristuksen ruumis . . . Jumalan seurakunta . . . !

    http://keskustelu.suomi24.fi/t/14108981/kristuksen-ruumis-------jumalan-seurakunta-------!

    ------------------------------------------------------

    . . . . . . . .

    Jatkuu . . . IKÄVÄ ASIA TUO " lahkohenkisyys" - mutta - TÄYTTÄ TOTTA !

    SAMASTA - ASIASTA - varoitteli jo . . .

    . . . Jumalan Profeetta . . . Tapio Nousiainen . . . !

    TOTUUDEN SANOJA ja AJATUKSIA . . .

    "Sanon teille erään kauhistuttavan totuuden: Uskovien yhteyden puute on suurin syy siihen, ettei ole suurta herätystä. Suomalaisia hukkuu ja syy on uskovissa."

    "Monien erehdysten ja kiivailujen jälkeen minulle on kirkastunut kalliiksi Jeesuksen lammaslauman yhteys. Tarvitsemme Suomeen suuren herätyksen taivaasta. Herätyksen, joka yhdistää hajallaan olevat Jumalan lapset. Sellaisen, jonka vaikutuksesta ihmiset herkeävät kyselemästä, mikä suunta on oikea. He käsittävät, että vain Jeesus Kristus on oikea."

    Tapio Nousiainen oli elämänsä aikana yksi Suomen monipuolisimmista ja tuotteliaimmista kirjailijoista. Hän kulki ahdasmielisen kristillisyyden alueilta laajoille niityille, taistelemaan Kristuksen ruumiin yhteyden puolesta. "Alas bunkkerimentaliteetti ja toistemme haavoittaminen - Kristus kuoli kaikkien leirien ulkopuolella, ja sinne, luoksensa, Hän kutsuu aikamme uskovia"; tässä yksi Tapio Nousiaisen käyttämä haastehuuto. Kuultiinpa tällainenkin jatkosana: "Kristityt ihmisten keskelle – vaikka kirkot pitäisi räjäyttää!"

    . . . . . . . .

    Siunausta ja Herran rauhaa !
  3. ""Peljästyivät kai sielunvihollisen palvelijoita ja lähtivät karkuun...""

    ------------------------------------------------------------------------------

    PUUTTUU YMMÄRRYS - Mitä oikeastaan tarkoittaa . . . LÄHETYSKÄSKY . . . !

    Moni Uudestisyntynyt HALUAA - VAIN - HELPPOA Elämää, jossa pääasia on ODOTTAA - Jeesuksen TULEMISTA tai Ennenaikaista TEMPAUSTA - JOLLOIN - EI - TARVITSE - siis - TEHDÄ MITÄÄN muuta kuin ODOTTAA . . . :(

    . . .

    PELKO ---> LAMAUTTAA . . . :(

    eli TARVITAAN ---> lisää RAKKAUTTA ja OIKEAA LAATUA . . . :)

    TÄYDELLINEN RAKKAUS . . . KARKOTTAA PELON . . . !

    "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa." - 1. Joh. 4:17-18

    ------------------------------------------------------------------------------

    Jumalan_henkäys

    7.1.2016 17:38

    Rakkaat uskon siskot ja veljet !

    Jumala on rakkaus . . .

    . . . Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. . . . !

    ----------------------------------------------

    Ensimmäinen Johanneksen kirje, 1. Joh. 4:17-18 ---> Rakkaudessa ei ole pelkoa

    Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.

    ********************************************************************

    UNOHDAMMEKO TEHTÄVÄMME?

    ********************************************************************

    MESSIAS on tulossa, ISÄ tulee lihaksi . . . Jeesus Kristuksen toinen tuleminen on lähellä, mutta sitä ennen on . . .

    . . . SUORITETTAVA LOPPUUN . . .

    . . . LÄHETYSKÄSKY ---> VIIMEISTEN PÄIVIEN . . . HERÄTYS . . . !

    NIIN ON JUMALA SANONUT . . . SE ON HERRAN TAHTO . . . !
  4. Rakkaat USKON siskot ja veljet !

    UUDESTISYNTYNEET . . .

    . . . OVAT - Pyhän Hengen - OHJAUKSESSA . . . !

    . . . EIVÄT tee - SIIS - mitään IHMISEN KÄSKYSTÄ . . . !

    . . . EIVÄT ole - SIKSI - EKSYTETTÄVISSÄ eikä HARHAAN JOHDETTAVISSA . . . !

    .

    LUOTTAKAA PELKÄSTÄÄN - Pyhän Hengen - OHJAUKSEEN . . . !

    .

    NIIN ON JUMALA SANONUT . . . SE ON HERRAN TAHTO . . . !

    .

    RAKKAAT LAPSENI - "älkää antako kenenkään johtaa itseänne HARHAAN"

    1. Johanneksen kirje 3:7 ja 10 ---> Jumalan lapset - TEKEVÄT - Jumalan tahdon

    7 LAPSENI, älkää antako kenenkään johtaa itseänne HARHAAN. Joka TEKEE Jumalan TAHDON, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas.

    10 Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: SE, JOKA EI TEE Jumalan TAHTOA, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään.

    ------------------------------------------------------------------------

    Jumalan tahto toteutuu . . . EI IHMISEN. Joten minulla ei ole mitään valtaa siihen, mitä tällä palstalla tapahtuu . . . en minä määrää yhtään mitään missään . . . TYYDYN AINA HERRAN TAHTOON, aina nöyrästi palvellen Herraani !

    ------------------------------------------------------------------------

    JUMALA MÄÄRÄÄ - MISSÄ - MITÄ - MITEN - ja - MILLOIN . . . TAPAHTUU !

    JOTEN myöskään RAAMATTU . . . EI MÄÄRÄÄ . . . ;)

    Jumalan tahto toteutuu . . . EI IHMISEN . . . !

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    RAKKAAT LAPSENI - "älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan"

    1. Johanneksen kirje 3:4-10 ---> Jumalan lapset -- Paholaisen lapset

    4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

    5 Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit.

    6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.

    7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas.

    8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot.

    9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.

    10 Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    SAAT KYLLÄ TIETÄÄ HETI . . . KUN . . . JUMALA SANOO MITEN EDETÄÄN.

    LUOTTAKAA PELKÄSTÄÄN - Pyhän Hengen - OHJAUKSEEN . . . !

    ********************************************************************

    ******** JUMALAN ainoa poika, JEESUS KRISTUS=JUMALA ********

    ********************************************************************

    Evankeliumi Johanneksen mukaan, Joh. 1:1, 14, 18 ---> Sana tuli ihmiseksi

    Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

    Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

    Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

    ********************************************************************

    Kirjoitin nyt Jumalan tahdon, niin kuin Hän tahtoi.

    Mikä on ilmoitettu . . . se on Jumalan nimissä ilmoitettu !

    "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään." Matt. 5:17

    Mitä et tiedä . . . se joskus kerrotaan.

    Siunausta ja Herran rauhaa !
  5. Jumalan Henki . . . jatkuu . . .

    Olen kuullut salatun ja hiljaisen äänesi, kun olet ilmoittanut tulevia asioita.

    Olet monta kertaa varoittanut ja rohkaissut niin, että varoituksen saaneena olen jaksanut kestää, kun nuo asiat ovat sitten tapahtuneet ja usein olen saanut kiittää profetian hengestä, joka on maailmalle salattu; tätäkin kirjaa kirjoittaessani olet puhunut monta kertaa ja antanut asioita ja sanottavaa, joka on itseltäni ollut salattua.

    Olet avannut Raamatun sanan niin, että monta kertaa olen huohottanut Sanan ääressä psalmilaulajan tavoin. Joskus olet pannut ylpeyteni takia Sanan niin kiinni, että se on ollut lukossa kuin kassakaappi.

    Ihmeellinen olet sinä ollut, sinä Pyhä Henki, sinä Jumala paikan päällä, sinä Jumalan sormi ihmisten keskellä.

    Olen ihmetellyt, miksi ihmiset, eritoten uskovaiset, eivät halua tutustua sinuun ja antaa sinulle täyttä toimintavapautta; sillä juuri sinä teet ristin tien eläväksi ja mielenkiintoiseksi, sinä teet Kristuksen todelliseksi ja Jumalan peljättäväksi.

    Nytkin minulla on sinulle vain yksi pyyntö. Täytä minua yhä enemmän itselläsi, anna minulle enemmän rohkeutta todistaa Kristuksesta, yhä enemmän voimaa voittaa Kristukselle hukkuvia sieluja.

    Varjele minua kuuntelemasta yliraittiiden kristittyjen valhepuheita ja moitteita siitä, että olen hurmahenkinen; anna minun juopua enemmän itsestäsi. Sillä minä tiedän, että sinä et vie harhaan, vaan sinä ohjaat minua aina Kristusta kohti. Minä tiedän, että kuta enemmän minä olen täynnä sinua, sitä enemmän minä olen täynnä Kristusta.

    Minulla ei olisi mitään tietoa Jumalan todellisuudesta ja Kristuksen läsnäolosta ilman sinua, sinä Jumalan Henki; sen vuoksi sinä olet ihmeellinen, sinä olet Jumala paikan päällä, Jumalan sormi, Jumalan käsi toiminnassa maan päällä ihmiskunnan keskellä.

    . . . . . . . .

    Sen vuoksi minulla on vain yksi rukous.

    Tule ja käy sydämeeni koko voimallasi . . .

    . . . sinä Pyhä Henki . . .

    . . . sinä Jumala paikan päällä . . . !

    . . . . . . . .

    - Tapio Nousiainen

    "Jumalan Henki" - teksti on ote kirjasta . . .

    . . . LEIPÄÄ JA SUOLAA - Kolme psalmien kirjaa, v. 1973
  6. *** Jumalan Henki ***

    Ihmeellinen olet sinä Jumalan Henki, Pyhä Henki. Sinä olet Jumalan todellisuus, Jumala paikan päällä.

    Kun sinä tartuit elämääni, en tiennyt vielä Jumalasta ja Jeesuksesta yhtään mitään, sillä minä olin jumalaton ja omasta mielestäni ateisti. Sinä itse olit minulle mitäänsanomaton sana, yhtä etäinen ja vaikeatajuinen kuin Einsteinin suhteellisuusteoria.

    Kun kuulin puhuttavan sinusta uskontunnustuksessa, pidin sinua vain vanhojen kirkkoisien kauniina ja kiemuraisena fraasina, samanlaisena kuin rokokoopöydän jalan koristeleikkaukset.

    Sinä tartuit elämääni ensi kerran vienona tuulenhyminänä, kun istuin jumalattomana miehenä jouluaterialle. Sinä panit minut kaivelemaan nurkasta esille pölyttyneen Raamatun ja lukemaan siitä jouluevankeliumin Luukkaan mukaan; silloin sinä ensimmäisen kerran mursit ääneni vapisemaan liikutuksesta, enkä minä ymmärtänyt mitä se oli.

    Sitten sinä tartuit elämääni rajuna ukkosmyrskynä, joka särki kallioita ja kaatoi sankat tukkimetsät. Sinä ilmestyit yliluonnollisella tavalla rajan takaa ja sait minut vakuuttuneeksi näkymättömästä henkimaailmasta, Jumalan ja saatanan olemassaolosta.

    Sinä sait minut tuossa herätyksen tilassa öisin hikoamaan niin, että elinnesteeni kuivui kuin Daavidilla ja lanteeni olivat polttoa täynnä. Sinä toit eräänä kesäisenä yönä Jeesuksen sydämeeni, kun makuuksillani ollessani rukoilin sängyssäni taitamattomin sanoin ja sopertelevin huulin Jeesusta, jonka olemassaoloa olin epäillyt.

    Sinä yönä sinä tulit olemukseeni polttavana sähkövirtana; ikäänkuin sähköisku olisi mennyt kiireestä kantapäähän. Silloin minä tunsin, että sinä et ole teoriaa, vaan elävä Jumala paikan päällä.

    Sinä laukaisit sinä yönä syntikuormani ja toit sydämeeni elävän uskon; kuinka helppoa olikaan uskoa Jeesukseen, kun sinä panit uskomaan. Hetkessä väistyivät sydämestäni syyllisyys, epäusko ja synnin kuormat; sinä pesit minut puhtaaksi Jeesuksen verellä paljon ammattitaitoisemmin ja tehokkaammin kuin paraskaan pyykkäri pesee valkopyykkiä.

    Sinä annoit sinä yönä sydämeeni pelastusvarmuuden. Pääsin hetkessä käsittämään, mitä Raamattu tarkoittaa sanoessaan: "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksen evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti."

    Minun ei tarvinnut vakuutella itselleni, että olen Jeesuksen oma; minun ei tarvinnut mennä kysymään sitä papinkansliasta tai lestadiolaiselta saarnaajalta tai keneltäkään ihmiseltä, jokainen soluni todisti yliluonnollisella varmuudella, että olen Jeesuksen oma ja että syntini ovat anteeksi annetut.

    Sinä annoit niinä vaikeina liikkeellelähdön päivinä minulle paljon viisautta, rohkeutta ja voimaa. Sinä olit kuin vanhan ajan kotiopettaja; olit aina kiinni hihassani sanomassa; ei tuonne, vaan tänne, katso tänne, tee näin.

    Sinä opetit tunnustamaan julkisesti uskoni Jeesukseen Kristukseen; sinä opetit leikkautumaan irti maailman menosta ja istumasta, missä pilkkaajat istuvat.

    Ihmeellinen oli sekin kokemus, kun istuin hyväuskoisena Kansallisteatterissa, luullen teatteritaiteen toki sopivan Jumalan lapsellekin; kun saastaiset ja likaiset vuorosanat vyöryivät näyttämöltä ylitseni kuin lokavirta, ei minun enää tarvinnut kysellä onko paikkani teatterissa tai elokuvissa.

    Sinä avasit Raamatun sanan ja istuit vierelläni monia kuukausia ällätikku kädessä kuin Jukolan Juhanin vieressä ja opetit minulle jäykkäoppiselle taivaan tien aakkosia. Oli ihmeteltävää, kuinka nopeasti sinun koulussasi oppi lukemaan suoraan.

    Ihmeellinen olit tullessasi elämääni eräänä päivänä kokemuksena, jota sanotaan henkikasteeksi. Kokonaisen talven olit sitä ennen lisännyt janoani; sydämeni suorastaan huusi taivaan kastetta. Sinä talvena housunpolveni kuluivat, kun viikosta viikkoon rukoilevien sisarten Hiljan, Riikan, Hannan, Elsan, Fiian, Eevan ja Anjan kanssa rukoiltiin taivaallista humahdusta.

    Sitten sinä tulit humauksena taivaasta, se oli ihmeellinen hetki; valtava kiitos pursui sydämestäni ja suuni soperteli ensi kerran outoja sanoja. Kolme päivää olin kuin juopunut, minulle kävi kuin apostoleille; horjuin huoneessani ympäri nurkkia, rukoilin ja kiitin uusilla kielillä ja luin Raamattua.

    Sinä annoit lahjojasi, niinkuin itse olet halunnut. Kiitän kaikesta, mitä olet antanut ja sydämeni rukoilee lisää.

    Sinä olet ollut uskollinen Puolustaja ja Lohduttaja, Parakleitos; en olisi kestänyt matkalla ilman läsnäoloasi ja voimaasi.

    Pimeinä marssiöinä vain sinä olet pitänyt Kristuksen sydämessäni ja saanut minut vakuuttuneeksi, että kannattaa kilvoitella.

    Olen nähnyt sinun tekevän satoja, kenties tuhansia ihmeitä, sillä sinä olet Jumala paikan päällä.

    Olen ollut vierelläsi katsomassa, kun olet pelastanut ihmisiä ja täyttänyt uskovia Pyhällä Hengellä.

    Olen katsonut vierelläsi, kun olet parantanut mykän, halvatun, sydänvikaisia, syöpäisiä ja monia muita sairauksia.

    Olen ihmetellen seurannut vierelläsi, kun olet ajanut ihmisistä ulos saastaisia henkiä ja antanut heille vapautensa.

    Jatkuu . . .
  7. Jumalan Henki . . . jatkuu . . .

    Olen kuullut salatun ja hiljaisen äänesi, kun olet ilmoittanut tulevia asioita.

    Olet monta kertaa varoittanut ja rohkaissut niin, että varoituksen saaneena olen jaksanut kestää, kun nuo asiat ovat sitten tapahtuneet ja usein olen saanut kiittää profetian hengestä, joka on maailmalle salattu; tätäkin kirjaa kirjoittaessani olet puhunut monta kertaa ja antanut asioita ja sanottavaa, joka on itseltäni ollut salattua.

    Olet avannut Raamatun sanan niin, että monta kertaa olen huohottanut Sanan ääressä psalmilaulajan tavoin. Joskus olet pannut ylpeyteni takia Sanan niin kiinni, että se on ollut lukossa kuin kassakaappi.

    Ihmeellinen olet sinä ollut, sinä Pyhä Henki, sinä Jumala paikan päällä, sinä Jumalan sormi ihmisten keskellä.

    Olen ihmetellyt, miksi ihmiset, eritoten uskovaiset, eivät halua tutustua sinuun ja antaa sinulle täyttä toimintavapautta; sillä juuri sinä teet ristin tien eläväksi ja mielenkiintoiseksi, sinä teet Kristuksen todelliseksi ja Jumalan peljättäväksi.

    Nytkin minulla on sinulle vain yksi pyyntö. Täytä minua yhä enemmän itselläsi, anna minulle enemmän rohkeutta todistaa Kristuksesta, yhä enemmän voimaa voittaa Kristukselle hukkuvia sieluja.

    Varjele minua kuuntelemasta yliraittiiden kristittyjen valhepuheita ja moitteita siitä, että olen hurmahenkinen; anna minun juopua enemmän itsestäsi. Sillä minä tiedän, että sinä et vie harhaan, vaan sinä ohjaat minua aina Kristusta kohti. Minä tiedän, että kuta enemmän minä olen täynnä sinua, sitä enemmän minä olen täynnä Kristusta.

    Minulla ei olisi mitään tietoa Jumalan todellisuudesta ja Kristuksen läsnäolosta ilman sinua, sinä Jumalan Henki; sen vuoksi sinä olet ihmeellinen, sinä olet Jumala paikan päällä, Jumalan sormi, Jumalan käsi toiminnassa maan päällä ihmiskunnan keskellä.

    . . . . . . . .

    Sen vuoksi minulla on vain yksi rukous.

    Tule ja käy sydämeeni koko voimallasi . . .

    . . . sinä Pyhä Henki . . .

    . . . sinä Jumala paikan päällä . . . !

    . . . . . . . .

    - Tapio Nousiainen

    "Jumalan Henki" - teksti on ote kirjasta . . .

    . . . LEIPÄÄ JA SUOLAA - Kolme psalmien kirjaa, v. 1973