Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

6

Kommenttia

6596

1. Äärettömässäkin+on+sitten+erikseen+numeroituva+äärettömyys+(esim.+kaikki+kokonaiset+luvut+koska+pystyt+teoriassa+laskemaan+kaikki+numerot+yksi+kerralla)+ja+ylinumeroituvat+sarjat+(esim.+kaikki+desimaaliluvut+nollan+ja+yhden+välissä,+näitä+on+yhtä+paljon+kuin+0.00001:n+ja+0.00002:den.+Eli+edes+numeroituva+ääretön+aika+ei+riittäisi+jokaisen+laskemiseen)Näiden+eroon+liittyy+myös+"Banach-Tarskin+Paradoksi"+:)+https://www.youtube.com/watch?v=s86-Z-CbaHA
  2. "Niin+että+ateisti+odottaa+mieluummin+tieteellisiä+tutkimuksia+maailmankaikkeuden+alusta,+kuin+ottaisi+asiasta+itse+selvää+ja+vähän+ajattelisi."Yritätkö+tahallaan+väärinymmärtää+muita,+vai+tuleeko+se+sinulle+luonnostaan?Todisteiden+hakeminen+kuuluu+asioista+selvää+ottamiseen+ja+ajatteluun."Oletko+sinä+Oudoksuva+olemassa?+Onko+sinulla+alku,+vai+oletko+ollut+aina+olemassa?+Entä+tekemäsi+kirjoitus,+onko+sillä+alku+vai+onko+sekin+ollut+aina+olemassa?+Yleisesti+tavataan+ajatella,+että+maailmankaikkeuden+olioilla+on+alku.+"Vihdoinkin+kiinnostavampia+filosofisia+kysymyksiä+sinulta,+kuin+todistamattomaan+Jumalaan+liittyviä+:)Eli+lainaten+Descartesia,+"ajattelen+siis+olen"+on+hyvä+lähtökohta+mutta+tämänkin+alkupäätelmä+on+osittain+väärässä.+Siis+olemassaoleminen+ei+välttämättä+tarkoita+että+olisin+olemassa+missään+käsittämässäni+muodossa.+Oikeampaa+siis+olisi+sanoa+"Ajattelen,+siis+jotain+on+olemassa+mahdollistamassa+ajattelua".+Oli+sitten+kyseessä+minä+fyysisesti,+simulaatio+minusta+tai+olin+sitten+hahmo+jonkin+hahmon+unessa.+Mutta+loppujen+lopuksi+sillä+ei+ole+normaalin+elämän+kannalta+mitään+vaikutusta+joten+olen+utelias+siihen+jos+tulen+joskus+saamaan+tähän+vastauksen.+Mutta+jos+en,+se+ei+silti+vaikuta+siihen+miten+eläisin+elämääni.+Elämäni+kannalta+ei+varmalla+ole+yhtä+paljon+väliä+kuin+todennäköisyyksillä.+Esimerkiksi+en+voi+olla+100%+varma+että+pilvenpiirtäjästä+poistuessani+gravitaatio+toimii+samalla+tavalla+kuin+aina+ennenkin.+Mutta+kaiken+minulla+olevan+tiedon+mukaan+todennäköisesti+ei+kannata+yrittää+oikoreittiä+ikkunasta+koska+tietoni+mukaan+on+äärimmäisen+epätodennäköistä+että+selviäisin+tästä.Siitä+onko+minulla+alku,+tämä+riippuu+siitä+miten+"minut"+määrittelee.+Ihmisenä+olen+ollut+olemassa+jo+suhteellisen+pitkän+aikaa.+Ja+vähän+tätä+ennen+ajatuksena+vanhempieni+mielessä.Deterministiseltä+kannalta+voi+katsoa+että+olen+aina+ollut+olemassa+joskin+kun+tähän+lisää+kvanttifysiikan,+deterministinen+olemassaoloni++muuttuu+varmasta+vain+"+äärimmäisen+todennäköiseksi".+Kirjoitukseni+"alulla"+on+sama+asia.+Samalla+tavalla+voi+kuvitella+että+kirjoitukseni+sai+"alun"+jo+kauan+sitten,+samoin+kuin+urani.+Lapsuuteni+opetti+minulle,+nuoruuteni+valmisti+minua+ja+aikuisikäni+olen+vielä+oppinut+enemmän.+Kaiken+tämän+jälkeen+minusta+on+tullut+se+henkilö+joka+tällä+hetkellä+on+kirjoittamassa+tätä+nettiin,+pitäessäni+pientä+paussia+loppuvuoden+talousennusteista.+:)Loppujen+lopuksi,+tämä+kaikki+riippuu+siitä+miten+määrittelet+alun.+Ja+tämän+takia+määritelmät+ovat+todella+tärkeitä+ihmisten+välisessä+kanssakäymisessä+tai+muuten+on+mahdollisuus+etteivät+henkilöt+ymmärrä+toisiaan+vaikka+käyttävät+samoja+sanoja.+:)"Mistä+me+tiedämme+että+Jumala+on+aina+ollut,+aina+oleva?+Ensinnäkin+me+tiedämme+sen+Jumalan+omista+sanoista.+Kuka+tahansa+voi+olla+yhteydessä+Jumalaan+ja+kysyä+häneltä+itse."Ja+sitten+takaisin+vähemmän+kiinnostavaan.+Samalla+tavalla+kuka+tahansa+on+voinut+keksiä+tai+kirjoittaa+ylös+historian+saatossa+"Jumalan+omat+sanat".+Tämän+takia+yksittäinen+kirja+ei+ole+tarpeeksi+todistamaan+Sauronin+taikka+Jumalan+olemassaoloa."Asiat+ovat+olemassa+joko+alkuisina+tai+aluttomina.+On+asioita,+joilla+on+alku,+kuten+maailmankaikkeus+ja+me+ihmiset.+Ja+on+asioita+joilla+ei+ole+alkua."Tämä+väitteesi+kaipaa+täsmennystä.+Mikä+määrittelee+alun+tai+aluttomuuden?+Kun+puhut+alusta,+mitä+tarkoitat+sillä?+Mitä+tarkoitat+asialla,+ovatko+abstraktit+konseptit+kuten+Jumala+myös+asioita?+Millä+perusteella+ja+minkä+todisteiden+perusteella+teet+tämän+johtopäätöksen?
  3. Kokeile+amazon.de:tä,+sieltä+löytyy+GPD+Win+ja+kuljetuksen+saa+myös+Suomeen+:)En+itse+tosin+ole+ostamassa+sitä+koska+ei+löydy+juuri+kunnon+tarvetta.+Ehkä+että+saisi+sohvalta+striimattua+Steamia+tai+jotain,+mutta+mieluummin+käytän+omaa+hiirtä+ja+näppäimistöäni.