Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa seikkailija.

Harrastuksina tieteet, shakin pelaaminen, väittely ja treenaaminen (CrossFit ja potkunyrkkeily)

Aloituksia

6

Kommenttia

6596

1. "Argumentum+ad+ignorantiam+on+ateisteille+tyypillinen+argumenttivirhe+ja+yksi+monista+heidän+käyttämistään.+Ateisti+ei+viitsi+nähdä+vaivaa+hankkia+tietoa,+todisteita+asiasta,+joten+ateisti+yksinkertaisesti+vain+kieltää+asian.+Kysymys+on+tietenkin+hengen,+Jumalan+olemassaolosta."Valitettavasti+väärinkäytät+tässä+"argumentum+ad+ignorantiam":ia+:)+Esitän+tässä+nopeasti+esimerkin+mitä+se+oikeasti+tarkoittaa:Spagettimonsteristi:+"Mistä+maailmankaikkeus+on+alkanut?"+Tiedeheppu:+"Emme+vielä+tiedä+varmasti+mutta+tutkimme+kunnes+tiedämme"+Spagettimonsteristi:+"Koska+sinä+et+tiedä,+tarkoittaa+se+että+minä+olen+oikeassa+ja+spagettimonsteri+loi+kaiken+vaikken+pysty+muuten+todistamaan!"Tässä+oheisessa+esimerkissä,+nimimerkki+"Spagettimonsteristi"+teki+argumentum+ad+ignorantiam-päättelyvirheen.+Se,+ettei+ole+täydellistä+selitystä+johonkin+olemassa+ei+tarkoita+että+jokin+muu+selitys+(esim.+kaikkivaltias+luojajumala)+olisi+yhtään+todennäköisempi."Ateistien+päättelyketju+noudattaa+kaavaa:+minulla+ei+ole+tietoa,+todisteita+asiasta,+joten+asiaa+ei+ole+olemassa."Ei,+vaan+asiasta+josta+ei+ole+todisteita+ei+ole+todisteita+eikä+siten+perusteltua+syytä+olettaa+että+asiat+olisivat+kuten+uskovat+sanovat.+Asiasta+voidaan+varmasti+vielä+keskustella+enemmän+jos+pystyt+tekemään+mitä+ei+yksikään+uskovainen+vielä+ole+pystynyt,+ja+tuomaan+keskusteluun+jotain+objektiivisia+todisteita.+"He+käyttävät+myös+seuraavaa+argumentointitapaa:+jos+asia+olisi+olemassa,+minä+tietäisin+siitä,+joten+asiaa+ei+ole+olemassa+koska+minä+en+siitä+tiedä.+Vaihtoehtoinen+muoto+tälle+on:+jos+asia+olisi+olemassa,+kaikki+siitä+tietäisivät."+En+ole+nähnyt+vastaavaa+täällä.+Oletko+ihan+varma+ettet+sekoittanut+ateismi-+ja+fundamentalismi-palstoja+keskenään?"Ateistit+tukeutuvat+siis+omaan+tietämättömyyteensä,+kaltaistensa+tietämättömien+tietämättömyyteen,+eivätkä+he+vaivaudu+tutkimaan+itse+asiaa,+ainakaan+asianmukaisesti."Kannattaa+miettiä+vähän+pitempään+ennen+kuin+kirjoitat+vastaavia+perustelemattomia+väitteitä,+tai+tarkistaa+edes+että+asia+josta+syytät+jotakuta+muuta+tarkoittaa+sitä+mitä+tarkoitat+:)+Mutta+ei+se+mitään.+On+kiva+oppia+aina+uutta+vai+mitä?