Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kerro+nyt+vain,+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+Jeesus+on+täyttänyt+lain+meidän+puolestamme?+Älä+hätäänny+jos+et+löydä+jaetta,+ei+tähän+osannut+vastata+Petri+Paavolakaan.
14.02.2019 20:08
Ai+Luther+ei+tehnyt+mitään+väärä+yllyttäessään+tappamaan+juutalaisia?+Kerro+missä+kohtaa+Raamattua+Jeesus+käyttää+juutalaisista+samanlaista+kieltä+kuin+Luther.+Kerro+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+on+OK+kutsua+toista+läskipääksi?+Näinkö+Jeesus+opetti+toimimaan?+Lutherin+seuraajilta+en+yhtään+ihmettele,+jos+heidän+kielenkäyttönsä+on+samaa+maata+kuin+Lutherin.
14.02.2019 20:07
Jeesus+sanoo,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Paavalin+mukaan+Toora+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.+Valehtelevatko+sekä+Jeesus+että+Paavali?
14.02.2019 19:06
Ilmeisesti+aloittajan+mukaan+vanhan+liiton+lakeja+kuten+kymmentä+käskyä+tulee+siis+soveltaa+"se+on+täytetty"+periaatteella.+Mitäköhän+tämä+mahtaa+tarkoittaa,+saa+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin?+Niinkö?
Uudessa+testamentissa+vahvistetaan,+että+sapatti+on+myös+uuden+liiton+pakanakristityille.
"Niin+pysyy+Jumalan+kansalle+sapatin+pitäminen"+(Hepr.+4:9)
Tässä+käännös+alkukielen+mukaan,+jossa+ei+ole+mitään+futuuria+eikä+siinä+puhuta+sanaakaan+mistään+tulevasta+sapatin+levosta.
14.02.2019 19:05
Todella+säälittävää+toimintaa+Mauno+Mattilalta.+Hän+ei+keskustele,+ei+edes+yritä+ymmärtää+toisten+näkökulmaa,+hyökää+vain+olkiukkojen+kimppuun.+
Missään+kohtaa+Mauno+Mattila+ei+ole+voinut+myöntää+valehdelleensa,+kun+hän+väitti,+että+Mooseksen+laki+ei+tuo+rauhaa,+vaikka+Raamattu+sanoo,+että+suuri+rauha+on+niillä,+jotka+rakastavat+Tooraa+(Ps.+119:165).+
Hän+YouTubessa+julistaa,+että+Mooseksen+laki+löyhkää.+Maunon+mielestä+siis+Jumalan+pyhä+sana+löyhkää,+että+sellainen+Jumalan+mies.
14.02.2019 19:02
Kuten+jokainen+voi+lukea,+laki+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä,+kuten+Paavali+toteaa+(Room.+7:12).+Samalla+kun+pilkkaatte+täällä+Jumalan+käskyjä,+pohtikaa+hetkeksi+miettimään,+että+te+pilkkaatte+Jumalan+pyhää+sanaa.
14.02.2019 18:59
"Hän+on+täyttänyt+lain+meidän+puolestamme."
Nyt+anna+jo+vihdoin+tulla+se+luku+ja+jae+kiitos,+missä+kohtaa+näin+sanotaan.
14.02.2019 18:58
Puhutaanko+tässä+tekokuiduista?+Ainoastaan+villan+ja+pellavan+sekoitus+kielletään.
14.02.2019 18:57
Kerro+missä+kohtaa+Jeesus+sanoo,+että+senkus+rikotte+käskyjä?
14.02.2019 18:56
Jo+luomisviikolla+Jumala+siunasi+ja+pyhitti+sapatinpäivän,+enne+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Kymmenessä+käskyssä+meidän+käsketään+pyhittää+sapatinpäivä.+Missä+kohtaa+Raamattua+meille+annetaan+lupa+rikkoa+kymmentä+käskyä?
14.02.2019 18:55
Eikö+olekin+mukavaa,+kun+saa+vapaassa+Suomessa+vapaasti+pilkata+uskovia?
14.02.2019 18:53
Minä+vihaan+Lutheria,+en+luterilaisia.+Sinäkin+varmaan+vihaat+Hitleriä,+oletan.
14.02.2019 18:52
Palatakseni+tämä+aloituksen+aiheeseen,+uskotko,+että+täällä+saa+vapaasti+haukkua+kristinuskoa,+mutta+islamista+ei+saa+sanoa+puolta+sanaa?
14.02.2019 18:52
Juutalaisten+ei+todellakaan+pidä+hylätä+omaa+uskontoaan,+he+ovat+edelleen+juutalaisia,+kun+ottavat+vastaan+Israelin+kuninkaan,+juutalaisen+Messiaan,+Jeesus+nasretilaisen.+Siinä+ei+siis+todellakaan+hylätä+omaa+uskontoa.+Näinhän+Paavalikin,+joka+otti+vastaan+Kristuksen,+todistaa+monta+kertaa+Raamatussa+olevansa+edelleen+juutalainen.+On+kristittyjen+harhaoppia,+että+juutalaisten+tulisi+kääntyä+kristityiksi.
14.02.2019 18:44
Aina+täytyy+ottaa+konteksi+huomioon.+Kaikki+käskyt+eivät+ole+kaikille+ja+muutama+käsky+on+voimassa+ainoastaan+Israelissa.+Tämä+on+sanassa+selkeästi+ilmoitettu.+
Sanoisitko,+että+ihanaa,+saamme+rikkoa+Suomen+lakia,+koska+muutama+käsky+koskee+ainoastaan+poliiseja+ja+jotkin+käskyt+ovat+voimassa+ainoastaan+Ahvenanmaalla?
11.02.2019 20:53
"Toora+vie+meidät+Jeesuksen+ristin+luo!"
Aamen.+Jeesus+itse+sanoo,+että+Toora+julistaa+Kristuksesta.+Selitä,+miten+Toora+voi+julistaa+Kristuksesta,+jos+se+on+kumottu?
"+Jeesus+käskee+heitä+pois+lain+vaatimuksista"
Luku+ja+jae+kiitos,+missä+kohtaa+Jeesus+käskee+meitä+pois+lain+vaatimuksista.
"epätoivoisista+yrityksistä+täyttää+Jumalan+lakia,+joka+ei+mitenkään+onnistu"
Raamattu+sanoo,+että+me+voimme+täyttää+lain+(5.+Moos.+30:14).+Tämä+on+Jumalan+sana.
11.02.2019 20:52
Kerro+missä+kohtaa+Tooraa+kielletään+katkomasta+tähkäpäitä+sapattina?+Ja+missä+kohtaa+sanotaan,+että+me+saamme+rikko+kymmentä+käskyä?
11.02.2019 20:50
Kerro+missä+kohtaa+Toora+käskee+pakanavaltiossa+tappamaan+kaikki+vääräuskoiset?
11.02.2019 20:27
Niin,+olen+sanonut,+että+meidän+ei+tarvitse+noudattaa+niitä+käskyjä,+jotka+koskevat+pelkästään+Aaronin+pappeja,+pelkästään+kuningasta,+pelkästään+miehiä,+pelkästään+naisia,+tai+joista+sanotaan+selvästi,+että+ne+koskevat+ainoastaan+Israelin+maata.
Jeesus+ei+voinut+kivittää+naista+lain+mukaan,+koska+ainuttakaan+lain+vaatimaa+todistajaa+ei+jäänyt+paikalle.+Joten+Jeesus+ei+rikkonut+ainuttakaan+Tooran+käskyä.
Kerro+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+Jeesus+täytti+lain+meidän+puolestamme?
Me+noudatamme+Tooraa,+koska+se+on+Jumalan+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä+laki,+emme+siksi,+että+lain+kautta+pelastuisimme,+vaan+siksi,+että+meidät+on+pelastettu.
11.02.2019 20:18
Suora+lainaus+Lutherilta:+"Niin+on+myös+meidän+vikamme,+ettemme+kosta+sitä+kaikkea+viatonta+verta,+mitä+he+ovat+Herrastamme+ja+kristityistä+kolmensadan+vuoden+aikana+Jerusalemin+hävityksen+jälkeen+ja+lapsista+tähän+saakka+vuodattaneet+(mikä+vieläkin+näkyy+heidän+silmistään+ja+kasvoistaan),+emmekä+iske+heitä+kuoliaiksi"
Luther+esitti+suoria+valheita+ja+juoruja+juutalaisista.+Jälleen+on+pidempi+suora+sitaatti+perusteltu:
"Minä+olen+juutalaisista+kuullut+ja+lukenut+paljon+kertomuksia,+jotka+ovat+tämän+Kristuksen+tuomion+kanssa+yhtäpitäviä:+nimittäin+miten+he+ovat+kaivoja+myrkyttäneet,+tehneet+salamurhia,+lapsia+varastaneet,+kuten+edellä+on+sanottu;+samoin,+että+eräs+juutalainen+on+lähettänyt+eräälle+toiselle+juutalaiselle+maanäärestä+toiseen+tuopillisen+kristitystä+vuodatettua+verta;+samoin+eräälle+kristitylle+tynnyrillisen+viiniä,+ja+kun+viini+oli+juotu,+tynnyristä+löydettiin+kuollut+juutalainen,+ja+paljon+samantapaista;+ja+lastenvarkautta+he+ovat+usein+(kuten+edellä+on+sanottu)+harjoittaneet,+polttaneet+ja+peloitelleet+heitä+kuoliaiksi.+Minä+tiedän+hyvin,+että+he+sellaisen+ja+kaiken+kieltävät,+mutta+kaikki+on+yhtäpitävää+sen+Kristuksen+tuomion+kanssa,+että+he+ovat+myrkyllisiä,+vihaisia,+kostonhimoisia,+kavalia+käärmeitä,+salamurhaajia+ja+perkeleen+lapsia,+jotka+salaisesti+purevat+ja+tekevät+vahinkoa,+milloin+eivät+julkisesti+kykene+sitä+tekemään."
Luther+käytti+kieltä,+joka+missään+mielessä+ei+ole+kristitylle+sopivaa:
"Ja+näiden+juutalaisuuden+surkeiden+jätteiden,+tämän+niljakkaan+roskaväen,+turmeltuneen+vaahdon,+homehtuneen+pohjasakan+ja+iljettävän+likalätäkön+pitäisi+omalla+parannuksen+teollaan+ja+vanhurskaudellaan+ansaita+koko+maailman+valtakunta"
"Sen+vuoksi+tiedä,+rakas+kristitty,+äläkä+epäile,+että+sinulla+perkeleen+jälkeen+ei+ole+yhtään+katkerampaa,+myrkyllisempää,+kiivaampaa+vihollista+kuin+oikea+juutalainen,+joka+todella+tahtoo+olla+juutalainen."
"Ja+on+osoittautunut,+että+he+ovat+tahrittu+morsian,+niin,+auttamaton+huora+ja+iljettävä+lutka."
Lukiessani+Luther+teosta+aloin+voimaan+pahoin.+Minua+ahdisti,+oksetti+ja+kuvotti.+Mutta+vielä+pahempi+järkytys+oli+luvassa.
Luettuani+teoksen+nimittäin+keskustelin+tästä+Lutherin+teoksesta+luterilaisten+ystävieni+kanssa,+niin+maallikoiden+kun+oppineidenkin.+Suurin+osa+oli+kuullut+Lutherin+juutalaisvastaisista+kirjoituksista,+vain+muutamat+olivat+lukeneet+koko+teoksen+Juutalaisista+ja+heidän+valheistaan.+Mutta+kaikkien+reaktio+oli+sama+-+puolustella+Lutheria.+Kukaan+ei+sanonut,+että+tämä+on+hirveää,+tämä+on+aivan+kamalaa,+näin+ei+saisi+olla.+Kuulin+pelkkää+selittelyä+ja+puolustelua.+"Luther+oli+vain+oman+aikansa+lapsi"+"Luther+oli+antijudaisti,+ei+antisemitisti"+"Luther+kirjoitti+paljon+muutakin"+"Lutherkin+oli+vain+ihminen".+Minun+kimppuuni+hyökättiin+verbaalisesti+ja+minua+haukuttiin+hurmahengeksi,+käskettiin+lukea+lisää+Lutheria.+Tämä+luterilaisten+reaktio+järkytti+minua+vielä+enemmän+kuin+itse+Lutherin+teos.+En+voinut+ymmärtää,+miksi+kukaan+haluaisi+niin+kiihkeästi+puolustaa+suurta+antisemitismiä,+enkä+täysin+ymmärrä+vieläkään.
Minä+tein+ainoan+oikeana+pitämäni+ratkaisun+ja+erosin+kirkosta.+Sittemmin+löysin+paikkani+eräästä+toisesta+seurakunnasta,+jossa+Lutheria+ei+siteerata,+ja+jossa+ahdisti+vähemmän.
Korostan,+että+tämä+oli+minun+ratkaisuni.+Suomi+on+vapaa+maa,+ja+Suomessa+saa+vaihtaa+uskontoa,+jos+siltä+tuntuu.+Minä+en+sano,+että+sinun+täytyisi+erota+kirkosta.+En+sano,+että+sinä+et+saisi+kutsua+itseäsi+luterilaiseksi.+En+sano,+että+sinä+et+saisi+lukea+Lutheria+tai+pitää+Lutheria+suurena+uskonpuhdistajana,+mitä+hän+kiistämättä+oli.
Mitä+sitten+haluan?+Minä+pyydän+hartaasti,+että+luterilaiset+tunnustaisivat+tosiasiat+ja+myöntäisivät,+että+Luther+oli+antisemitisti,+ja+että+hänen+vastenmieliset+juutalaisvastaiset+kirjoituksensa+ovat+satuttaneet,+traumatisoineet+ja+järkyttäneet+monia.+Samaan+aikaan+on+totta,+ja+toivon,+että+Lutherin+vastustajat+ymmärtäisivät+tämän,+että+Lutherin+aiemmat+kirjoitukset+ovat+tuoneet+armon+ja+pelastuksen+monille.+Pyydän,+että+kukaan+ei+enää+saivartelisi,+että+Luther+oli+antijudaisti+eikä+antisemitisti,+sillä+juutalaista+kansaa+ei+yhtään+lohduta,+onko+heitä+kohtaan+suunnattu+viha+antijudaismia+vai+antisemitismiä.+Rukoilen,+että+luterilaiset+voisivat+julkisesti+entistä+selvemmin+ja+kirkkaammin+irtisanoutua+kaikista+Lutherin+juutalaisvastaisista+kirjoituksista.+Pyydän+luterilaisilta+hieman+empatiakykyä,+kykyä+asettua+vainotun+ja+paljon+kärsineen+kansaan+asemaan.+Pyydän+kaikkia+luterilaisia+edes+hetkeksi+pohtimaan+omaan+suhdettaan+juutalaisiin+ja+Lutheriin.+Samaan+aikaan+toivon,+että+Luther-vihaajat+voisivat+tunnustaa+Lutherin+monet+kiistattomat+positiiviset+saavutukset.+Toivon+rakentavaa+keskustelua,+jossa+toista+osapuolta+kuullaan.+Tarvitsemme+rauhan-+ei+sodanjulistusta.
Aabrahamin,+Iisakin+ja+Jaakobin+Jumala+siunatkoon+sinua.+Shalom!
11.02.2019 20:14
38 / 845