Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

  1. Poimitaan+seuraava+kirja+käsittelyyn.Palstalla+on+käsitelty+miten+ns.+syntiinlankeemuskertomuksessa+ei+edes+puhuta+synnistä+[1]+ja+miten+Raamattu+tekee+hyvin+selväksi,+että+hedelmänpuraisuun+houkutteli+luotu+kavala+eläin:"Käärme+oli+kavalin+kaikista+eläimistä,+jotka+Herra+Jumala+oli+luonut."+(1+Moos.+3)Miksi+niin+monet+uskovat+siis+kuvittelevat,+että+Saatanalla+olisi+jotain+tekemistä+asian+kanssa,+vaikka+Raamatusta+ei+sellaista+ajatusta+löydy?+Jostain+syystä+nuo+näyttävät+uskovan+Raamatun+sijaan+muita+sen+ulkopuolelle+jätettyjä+myöhemmin+kirjoitettuja+tekstejä.+Otetaan+niistä+käsittelyyn+ilmeisesti+ensimmäisellä+vuosisadalla+kirjoitettu+"Aadamin+ja+Eevan+elämä",+jonka+alunperin+kreikankielinen+versio+tunnetaan+myös+nimellä+"Mooseksen+ilmestyskirja"+[2,3].Tuossa+kirjassa+Eeva+kertoo+tapahtumista+jälkeläisilleen+[3].+Lähtötilanteessa+noiden+piti+jostain+syystä+vartioida+paratiisia,+joka+oli+jaettu+sukupuolittain:"olimme+vartioimassa+paratiisia,+jokainen+meistä+Jumalan+meille+osoittamaa+osaa.+Nyt+minä+olin+vartioimassa+omaani,+länttä+ja+etelää.+Mutta+paholainen+meni+Aadamin+puolelle,+missä+miespuoliset+olennot+olivat.+Sillä+Jumala+jakoi+olennot;+kaikki+miespuoliset+hän+antoi+isällenne+ja+kaikki+naispuoliset+annettiin+minulle."Mielenkiintoisesti+tuossa+kohdin+tarinan+evoluutiota+käärme+ei+vielä+ollut+Saatana+vaan+molemmilla+oli+roolinsa:"paholainen+puhui+käärmeelle"+...+"Olen+kuullut+että+sinä+olet+viisaampi+kuin+kaikki+pedot,+ja+minä+olen+tullut+neuvomaan+sinua.+Miksi+sinä+syöt+Aadamin+lustetta+etkä+paratiisin?+Nouse,+ja+me+järjestämme+hänet+ulos+paratiisista,+vaikka+meidät+heitettäisiin+ulos+hänen+kanssaan."+...+"Käärme+sanoi+hänelle:+’Minä+pelkään+että+Herra+vihastuu+minulle.’+Paholainen+sanoi+hänelle:+’Älä+pelkää,+ole+vain+minun+asuntoni+ja+minä+puhun+suusi+kautta+sanat+hänen+pettämisekseen.’"Tarpeettoman+oloisena+lisäsekavuutena+Saatana+esitti+tuossa+vaiheessa+enkeliäkin:"kun+enkelit+nousivat+palvomaan+Jumalaa,+silloin+Saatana+ilmestyi+enkelin+muodossa+ja+lauloi+virsiä+kuin+enkelit.+Ja+minä+kumarruin+muurin+yli+ja+näin+hänet,+kuin+enkelin.+Mutta+hän+sanoi+minulle:+’Oletko+sinä+Eeva?’+Ja+minä+sanoin+hänelle,+’Minä+olen.’+’Mitä+sinä+teet+paratiisissa?’+Ja+minä+sanoin+hänelle,+’Jumala+lähetti+meidät+vartioimaan+sitä+ja+syömään+siitä.’+Paholainen+vastasi+käärmeen+suun+kautta:+’Te+teette+hyvin,+mutta+te+ette+syö+kaikista+kasveista.’"Saatana+vannottaa+Eevaa+antamaan+hedelmää+myös+Aatamille,+joka+sitten+puhuu+"herralleen"+Aatamille+mitä+Saatana+haluaa."Minä+sanoin:+’Minkälainen+vala+minun+tulee+vannoa+sinulle?+Sen+mukaan,+mitä+tiedän,+sanon+sinulle:+Mestarin+valtaistuimen+kautta,+ja+Kerubien+ja+Elämän+Puun+kautta!+Minä+annan+myös+mieheni+syödä.’+Ja+kun+hän+oli+saanut+valan+minulta,+hän+meni+ja+kaatoi+hedelmän+ylle+ilkeytensä+myrkkyä,+mikä+on+himo,+jokaisen+synnin+juuri+ja+alku,+ja+hän+taittoi+oksan+maassa+ja+minä+otin+hedelmää+ja+minä+söin."..."minä+avasin+suuni+ja+paholainen+puhui,+ja+minä+aloin+kehottaa+häntä+ja+sanoin,+’Tule+tänne,+herrani+Aadam,+kuule+minua+ja+syö+hedelmää+puusta,+josta+Jumala+kielsi+meitä+syömästä,+ja+sinä+tulet+Jumalan+kaltaiseksi.’+Ja+teidän+isänne+vastasi+ja+sanoi,+’Minä+pelkään,+että+Jumala+vihastuu+minuun.’+Ja+minä+sanoin+hänelle,+’Älä+pelkää,+sillä+heti+kun+olet+syönyt,+sinä+tulet+tietämään+hyvän+ja+pahan.’+Ja+nopeasti+minä+painostin+häntä,+ja+hän+söi+ja+heti+hänen+silmänsä+avautuivat+ja+hänkin+tiesi+alastomuutensa.+Ja+minulle+hän+sanoi,+’Oi+ilkeä+nainen!+Mitä+minä+olen+tehnyt+sinulle,+että+olet+riistänyt+minulta+Jumalan+kunnian?’"Jumala+saapui+konkreettisesti+vaunuillansa+tuomiota+julistelemaan:"kun+Jumala+ilmestyi+paratiisiin+kerubiensa+vaunuilla+enkelien+kulkiessa+hänen+edellään+ja+laulaen+ylistysvirsiä,+kaikki+paratiisin+kasvit,+sekä+isänne+puolelta+että+minun,+puhkesivat+kukkaan.+Ja+Jumalan+valtaistuin+asetettiin+siihen,+missä+oli+Elämän+Puu."Käärmeiltä+vietiin+kädet,+jalat,+korvat+ja+...+siivet?:"hän+kääntyi+käärmeen+puoleen+ja+sanoi"+...+"mahallasi+sinä+tulet+kulkemaan+ja+sinulta+ryöstetään+pois+kädet+ja+jalat.+Eikä+sinulle+jää+korvia+eikä+siipiä,+eikä+yhtäkään+ruumiinjäsentä,+joilla+viettelit+heidät+ilkeyteesi+ja+aiheutit+heille+häädön+paratiisista;+ja+minä+laitan+vihamielisyyden+sinun+ja+hänen+siemenensä+välille:+hän+murskaa+pääsi+ja+sinä+tulet+murskaamaan+hänen+kantapäänsä+tuomion+päivään+saakka.’"Tuossa+tarinaversiossa+pyritään+siis+korostetusti+syyllistämään+Eevaa+kaikesta+ja+samalla+tuomaan+esille+naisten+alempiarvoisuutta.+Mielenkiintoisesti+tuo+edustaa+jonkunmoista+väliversiota+nykykristillisyyden+suuntaan+mm.+esittämällä+jonkunmoista+perisyntioppia+ja+ylösnousemuskuvitelmia,+vaikka+tuossa+tekstissä+ei+mitään+messias-+tai+jeesushuttuja+olekaan+[2]:"Eeva,+mitä+sinä+olet+tehnyt+meille?+Olet+tuonut+yllemme+suuren+vihan,+joka+on+kuolema,+halliten+koko+lajiamme.""Olen+tehnyt+syntiä+edessäsi+ja+kaikki+synti+on+tullut+luomakuntaan+minun+tekoni+kautta."+[..jatkuu..]
  2. Joten,+meillä+on+siis+itsesi+myöntämänä+riittävä+materialistinen+selitys.+Se+kertoo,+että+tiedetysti+sepitteitä+tuottavat+aivot+synnyttävät+tiedetysti+illusorisiin+kokemuksiin+pykälän+enemmän+illusorisuutta+kuin+useimmat+olettavat.Selitys+on+niin+yksinkertainen,+että+ihmisillä+tuntuu+olevan+vaikeuksia+ymmärtää+miten+selitys+voisi+olla+niin+yksinkertainen.+Käytännössä+se+ei+vaadi+muuta+kuin+perusteettomien+ennakko-oletusten+hylkäämistä+ja+pitäytymistä+normaaleissa+tieteen+periaatteissa.Selitys+on+yhteensopiva+kaikkien+tieteellisten+havaintojen+kanssa,+samoinkuin+kuin+omaa+ajatteluaan+aktiivisesti+tutkineiden+muinaisten+buddhalaisten+ajatusten+kanssa.+Selitys+ei+edellytä+mitään+uutta+tai+tuntematonta+ilmiötä.+Päinvastoin,+se+perustuu+siihen+mitä+tiedetään+ja+voidaan+havaita+ja+loogisesti+päätellä.+Eikä+tuolle+selitykselle+ole+vakavasti+otettavaa+vaihtoehtoa.Joten+missä+ongelma?+Vain+siinä,+ettei+ainoa+riittävä+selitys+miellytä,+koska+se+tekee+ihmisestä+juuri+sellaisen+biologisen+koneen+mitä+evoluutiohistoriastamme,+alkiokehityksestämme+ja+fyysisestä+rakenteestamame+loogisesti+seuraa?+Kuten+sanonta+kuuluu,+maailmankaikkeus+ei+välitä+vähääkään+siitä+mikä+meitä+miellyttää.+Sen+voi+hyväksyä+tai+olla+hyväksymättä+mutta+ei+se+sillä+oikeasti+muuksi+muutu.
  3. Tässä+vielä+yhteenvetoa+yllä+käsitellystä+tietoisuudesta,+jottei+molempien+tärkeänä+pitämä+asia+jäisi+pimentoon:Meillä+on+siis+materialistinen+riittävä+selitys+tietoisuudelle,+omien+sanojesikin+mukaan.+Muita+sellaisia+selityksiä+ei+sitten+olekaan.Dualistinen+"selitys"+lähtee+siitä+samasta+mistä+aina:+Oletetaan+taikaolento,+tässä+tapauksessa+sielu+(tai+jokin+sen+peitenimistä).+Sellaisen+olemassaolosta+ei+ole+jumalan+tapaan+mitään+havaintoja+tai+todisteita,+eikä+sellaisen+olemassaololle+ole+järkiperusteita.+Päinvastoin,+koko+ajatus+on+hyvin+perustelluista+syistä+sekä+tieteen+että+filosofian+roskakorissa.+Tuo+oletus+ei+edes+oikeasti+selittäisi+yhtään+mitään,+eikä+sille+kyetä+määrittelemään+funktioita+tai+kytköksiä+tunnettuihin+aivotoimintoihin.+Päinvastoin,+lähtökohdasta+seuraa+mieli-ruumis+-ongelma,+jota+kukaan+ei+ole+kyennyt+ratkaisemaan+edes+teoriassa.Aukkojen+jumalan+tavoin+tuo+on+aukkojen+sielu,+kun+tieteellinen+tutkimus+selittää+sille+muinoin+kuvitellut+roolit+koko+ajan+tarkemmin+fyysisinä+aivotoimintoina,+joihin+voidaan+vaikuttaa+mm.+kemiallisesti.+Niinkin+arkinen+ilmiö+kuin+nukahtaminen+paljastaa+armotta+miten+tuo+kuviteltu+henkiolento+sammuu+aivojen+mukana+ja+onpa+sille+löydetty+aivoista+"off-kytkinkin".+Samoin+siihen+yleisesti+kytketyn+vapaan+päätöksenteon+on+todettu+ihan+konkreettisilla+mittauksilla+tapahtuvan+aivoissa+jo+paljon+ennen+tiedostamista.+Eikä+kukaan+ole+edelleenkään+kyennyt+selittämään+missä+kohtaa+katkotonta+evoluutiota+sellaiset+sielut+olisivat+ilmaantuneet+tai+monesko+ihmisalkion+solunjakautuminen+saa+sielun+ilmaantumaan.+Dualistinen+lähtökohta+tuskin+voisi+olla+paljoa+ongelmaisempi+ja+toivottomampi.+Josta+syystä+siitä+olisikin+parempi+puhua+jo+menneessä+muodossa.Dualismia+on+välillä+yritetty+puolustaa+sillä,+että+oletus+jostain+erillisestä+sielusta/mielestä+tms.+syntyisi+ainakin+kouluttamattomille+tai+aihepiiriin+perehtymättömille+ihmisille+intuitiivisesti.+Siis+sillä+samaisella+intuitiolla,+joka+Raamatun+aikaan+kertoi+maan+olevan+selvästi+litteä+ja+kupupeitteinen.+Silti+uskovillakin+taitaa+yleisesti+tulla+eliökuntaa+läpikäydessä+jossain+kohtaa+raja+vastaan,+jossa+älyllisesti+toimivan+ja+esim.+selvästi+kärsivän+eläimen+toiminnan+selitykseen+ei+oleteta+mitään+sielua.+Olkoon+se+raja+sitten+vaikka+jonkun+hiiren,+kärpäsen+tai+madon+kohdalla.Chalmersin+esittämä+jaottelu+tietoisuuden+helppoihin+vs.+vaikeisiin+ongelmiin+on+paljastava.+Kaikki+se+mitä+voidaan+oikeasti+havainnoida+ja+minkä+olemassaolosta+on+ylipäänsä+todisteet+luokitellaan+helpoiksi+ongelmiksi.+Joka+käytännössä+tarkoittaa+sitä,+että+kaikki+pitävät+noita+selvästi+vain+fyysisten+aivojen+toimintoina.Vaikeiden+ongelmien+ryhmän+muodostavat+kysymykset+siitä+miksi+jonkin+näkeminen/kuuleminen/tunteminen/maistaminen/haistaminen+tuntuu+kokemuksena+joltain.+Noille+kaikille+on+yhteistä,+että+niiden+tiedetään,+korostan,+tiedetään+olevan+perustavanlaatuisesti+illusorisia.+Mikään+noista+ei+tapahdu+siellä+missä+ne+tuntuvat+tapahtuvan,+vaan+hermosignaalien+varassa+toimivissa+kallon+varsin+tehokkaasti+eristämissä+aivoissa.+Kaikki+nuo+ovat+alttiita+monenmoisille+tunnetuille+illuusioille+ja+harhoille.+Esim.+värit+eivät+alunperinkään+ole+sitä+miltä+ne+meistä+näyttävät+ja+aivoihin+saapuessaan+niitä+koskeva+tieto+on+jotakuinkin+yhtä+etäällä+sekä+fyysisistä+että+kokemistamme+vastaavuuksista+kuin+kameran+rekisteröimät+numeeriset+väriarvot.Loogisella+päättelylläkin+voidaan+saavuttaa+ratkaisevan+tärkeitä+päätelmiä,+kuten+Michael+Grazianon+kertoma+Mark+Ringin+ajatus:+Tietoisuuden+on+oltava+informaatiota,+koska+muutoin+me+[aivomme]+emme+voisi+sitä+raportoida.+Tietoisuuden+"mystisyydestä"+tai+ainakin+siihen+liittyvän+subjektiivisen+kokemuksen+ensisijaisuudesta+lähtevät+tietoisuuden+teoriatkin+kompastuvat+jo+tuohon.+Esim.+ajatukset+kvanttitietoisuudesta+lähtevät+suurinpiirtein+siitä,+että+kvanttimaailma+on+outo+kuten+tietoisuuskin,+joten+naitetaan+ne.+No+mitäs+tuo+sitten+selittää?+Ei+oikein+mitään,+eikä+myöskään+tuota+linkkiä+aivojen+tuottamaan+informaatioon+tietoisuudesta.Samaan+aikaan+se+aivojen+tuottama+informaatio+ja+sen+raportointi+on+kaikki+mitä+tarvitaan.+Siitä+voidaan+kysyä+voivatko+aivot+sepitellä+käytännössä+omiaan+kokemuksista+joita+ei+sellaisenaan+edes+ole+ja+miksi+ne+tekisivät+niin?+Vastaus+on+jälleen+helppo.+Aivojen+tiedetään,+korostan+jälleen,+tiedetään+sepittelevän+omiaan+monissa+tilanteissa+ja+ne+tekevät+sitä+siksi,+että+evoluutio+ei+ole+muovannut+niitä+välittämään+ehdottoman+oikeaa+tietoa+vaan+tekemään+sen+mitä+hengissä+pysymiseemme+tarvitaan.+Mainitut+illuusiot+kertovat+tuosta+sepittelystä,+samoinkuin+esim.+onnettomuustutkinnoista+tuttu+ilmiö+valheellisista+muistoista+eli+miten+ihmiset+uskovat+nähneensä+jotain+mitä+ei+todellisuudessa+tapahtunut.+Todellista+kokemusta+ei+tarvita,+sepite+kokemuksesta+riittää,+koska+uskomme+sen+mitä+omat+aivomme+väittävät+(ja+myös+päättävät+mitä+uskomme,+koska+"me"+olemme+ne).
  4. "toisaalta+sama+jumala+ei+ole+keksinyt+mitään+keinoa+jolla+saa+inspiraationsa+tms.+perille+fiksusti"No+kun+th:n+aiemmin+esittämästi+ne+sielut+pilaantuisi,+jos+joku+viesti+oikeasti+välitettäisiin+perille+tai+jos+jumalan+olemassaolosta+olisi+jossain+vähänkin+jotain+todisteen+tapaistakaan.Näppärä+denialistitemppu+eikö?+Kun+mistään+ei+ole+mitään+todisteita+ja+sitä+"inspiroitua"+viestiäkään+ei+kyetä+kaivamaan+esiin,+niin+selitetään+se+sillä,+että+mistään+ei+voikaan+olla+mitään+todisteita+ja+viestiä+ei+pitäisikään+kyetä+kaivamaan+esiin.+Th+ei+ole+suostunut+kertomaan+minkä+ihmeellisen+pilaantumattoman+sielunsa+tai+profeetankykynsä+tms.+avulla+on+saanut+tuollaisen+viestin+muiden+viestien+puuttumisen+selitykseksi.+Koska+eihän+tuokaan+mihinkään+konkreettiseen+perustu.Samaan+aikaan+th+tosin+esittää,+että+sellaisia+todisteita+ja+viestejä+on+kuitenkin+jotenkin+löydettävissä+ja+joku+Jeesuskin+on+julistellut+sellaista+viestiä+ja+tehnyt+ihmeitä+tai+ainakin+syntynyt+ihmeellisesti+neitseellisesti+ja+jumalan+lisäksi+Saatanakin+on+olemassa+jne.Tässä+kohtaa+lienee+syytä+muistuttaa+miten+th+käytti+aiemmin+jo+senkin+epätoivoisen+kortin,+että+totesi+ettei+uskonsa+noudata+logiikkaa.+Mikä+lienee+jo+sanomattakin+selvää.+Samoin+th+on+itse+esitellyt+uskonsa+kohteita+mielikuvitustotuuksina+ja+myöntänyt+uskonsa+muiden+kannalta+jotakuinkin+yhtä+merkitykselliseksi+kuin+jostain+Aku+Ankasta+reväistyn+uskonnon.+Se+ei+ole+selvinnyt+miksi+tuollaisen+pitäisi+kiinnostaa+ketään+tai+mitä+mieltä+sellaista+on+muille+tuputtaa.Noiden+myötä+nämä+voisi+jo+jättää+omaan+arvoonsa+hyvinkin+höperönä+sanahelinänä+mutta+ongelma+muodostuu+siitä,+että+th+kuitenkin+pyrkii+tukemaan+mielikuvitususkontonsa+pohjalta+täällä+kretuilua+yleisemmin+ja+tuollaisilla+lähtökohdilla+tuloksena+on+perustavaa+laatua+lapsellisia+ja+älyllisesti+epärehellisiä+argumentteja.