Oon 26v ja kävin ekaa kertaa hammaslääkärissä koulun jälkeen kun särky oli jo liian kova... Oireet pahentu pikku hiljaa kamaliksi ja ei ollu vaihtoehtoja... Hammaslääkäri ihmetteli miten olin pärjänny edes särkylääkkeillä kun mun suu oli niin kamalassa kunnossa!! Tuomio oli tosi tyly: vähintään 5 hammasta vedetään heti pois, paikattavia on niiden lisäks 14 ja niistä ainakin 4-5 vähintään vaatii juurihoitoa ehkä useampiki!! Ja pahimmillaan niitä voidaan joutua vetään myös pois!! Tää on ihan maailman loppu... En tajua miten mulle on käyny näin vaikka oon pessy hampaitani aina hyvin??
Suu pilalla!!!
8
540
Vastaukset
- Ohjeiden mukaan
Oletkohan harjannut aamuin ja illoin, ohjeiden mukaan?
- ozokka
Olen ymmärtänyt, että hampaita rei'ittää vain yksi bakteerilaji. Eli jos välttyy tältä tartunnalta lapsena, kun suun luonnollinen bakteerikanta kehittyy, niin hampaatkaan eivät rei'ity. (Kulua voivat silti, kuten itselläni, mikä on vähän eri asia). Hammashoitoon kuuluu myös hammasvälien puhdistus ja tietysti silloin tällöin hammaslääkärissä tai -huotajalla käynti.
Turha sinua on syyllistää tai itsesikään on syyllistyä. Nyt on vain mietittävä, miten tästä eteenpäin. Riippuu lähinnä taloustilanteestasi, miten purukalustosi remppa tehdään. Varmasti on mahdollista saada ihan edustava suu. Itse ottaisin vastaavassa tilanteessa tekarit, mutta olenkin tyhjätasku. - heipssss
No tämä ainakin todistaa että kannattaa käydä aikuisenakin vähintään kerran vuodessa tarkastamassa hampaat ! Saat kyllä varmaa vedettävien hampaiden tilalle hampaita, tai tekohampaat tai jtn?
- jozzucca
Muista kuitenkin, että suusi on mitä todennäköisesti altis reikiintymään koko loppu elämäsi, eli nyt tehtävän täysremontin jälkeen saadaan aikaan ehjä suu, josta sinun kannattaa pitää hyvää huolta=) Eli voisin siis sanoa, että katso mitä söyt ja miten monesti. Jatkuva napostelu reikiinnyttää hampaita, pidä ruokailut noin 6 krt päivässä, jolloin happohyökkäys (bakteerien mässäilyhetki) tulee vain 6krt päivässä. Lisäksi Hyvä harjaus SÄHKÖHAMMASHARJALLA 2x päivässä fluoria sisältävällä tahnalla. Lisäksi päivittäinen hammasvälien puhdistus langalla takaa, ettei hampaat reikiinny uudestaan hammasväleissä olevista paikkojen saumoista. Voisinkin siis sanoa "lankaa vain ne hampaat, jotka haluat säilyttää" =)
Mutta kyllä se siitä, kun avoimet reiät saadaan paikattua, on sinun paljon helpompi kontroloida suussa olevoien kariesbakteerien määrää, kun niiden pesäpaikat on saatu poistettua.
Totuus kuitenkin on, että jatkossa sinun on parannettava suunhoitotottumuksiasi. Runsas reikiintyminen on merkki siitä, että hoito on ollut riittämätöntä. Jos jatkat samalla lailla kuin ennenkin, on odotettavissa taas lisää rikiä. Reikien paikkaus on on sairauden oireiden hoitoa. Sairaus, eli reikiintyminen, saadaan kuriin vain jatkuvalla hyvällä kotihoidolla.
Stemiä! Vaadi aika suuhygienistille, joka neuvoo sinulle oikean harjaus, lankaus tekniikan ja kertoo muutenkin vinkkejä suun kotihoitoon!- Vahingosta viisastun
Minulla kertyi valtavasti hammaskiveä ja hampaat reikiintyi. Ensimmäinen vaihe oli parantaa tilannetta kun otin sähköhammasharjan käyttöön. Lankausta en jaksanut tehdä sen hankaluuden ja hitauden vuoksi, tikuttamalla en saanut pidettyä hammasvälejä tarpeeksi puhtaina. Sitten joku hygienisti huomasi ehdottaa hammasväliharjaa (aivan kuin hyvin pieni pulloharja). Kun aloin käyttää tuota päivittäin, hammaskiven kertyminen loppui lähes kokonaan. Ennen hammaskieveä jouduttiin poistamaan kerran vuodessa 1-2 hoitokerralla, nyt tarkastuksessa hammaslääkäri totesi ettei puhdistettavaa oikeastaan ole. Katsotaan ensi kuussa kun menen hammaslääkärille löytyykö enää reikiäkään.
Valitettavasti opin tämän paremman puhdistustavan liian myöhään kun lähes kaikki poskihampaat on jo menetetty ja jopa toinen kulmahammas ylhäältä. Sen vuoksi minulla on osaproteesi.
- Lisää pöpöistä
Hyvä Jozzukka, taas asiaa!
Ja aloittajalle (ja muille) on pakko taas kerran todeta, että itse on vaikea hammassairauksien oireita havaita, ne kun tulevat pikkuhiljaa ja pahenevat ilman oikeaa hoitoa. Sitten kun on jo särkyä, ollaa auttamattomasti myöhässä.
Niin, reikiä aiheuttavia bakteereja on useampia. Streptococcus mutans on toki pääpahis, mutta myös muut bakteerit kynenevät tuottamaan ruuan hiilihydraateista happoa, joka irrottaa hampaasta mineraaleja aiheuttaen siten reiän eli karieksen. Esim. Str. sanguis on tällainen bakteeri. Lisäksi aktiivisessa reikiintymisessä suun happotasapaino on aivan pielessä, sillä hampaan pinnalla oleva mikrobikerrros kokonaisuudessaan toimii hammasta tuhoavana bakteeriyhdyskuntana (plakkia kutsutaan nykyään biofilmiksi) joka saa pinna menemään rikki.
Reikiintymistaipuvaisilla on usein vielä reikiintymistä suosiva ruokavalio (runsashiilihydraattinen), joka näkyy korkeina lactobasilliarvoina. Myös tämä bakteeri aiheuttaa reikiintymistä, ennen kaikkea yhdessä noiden muiden kanssa.
Reikiintymisen tärkein hoitokeino on poistaa biofilmi hampaan pinnalta tarkoin ja säännöllisesti. Ja etenkin niistä vaikeimmin puhdistettavista kohdista (välit, ienrajat). Kariespesäkkeiden paikkaaminen vähentää bakteereita ja helpottaa puhdistusta, mutta syljessä oleville bakteereille ei oikein voi mitään. Tosin juuri ne hampaan pinnalla kasvavat bakteerit ovat niitä haitallisempia. Laktobasilleihin voi vaikuttaa ruokavaliolla (säännölliset ateriat, ei makeaa jatkuvasti). Fluori vahvistaa kiillettä ja jopa remineralisoi pieniä reikiä, jolloin paikkausta ei tarvita. Paikkaus on todellakin vain vaurioiden korjaamista ei varsinaista karieksen hoitoa. Siinä syntyvä paikan ja hampaan sauma tarjoaa aina bakteereille otollisen kiinnittymiskohdan, vaikka kuinka siitä kiillottaisi. Tärkein karieksen hoito tapahtuu kotona! - alakokoproteesi
Kokoproteesi ylhäälle ja alas osaproteesi. Olet jo hieman vanhempi kuin minä, kun minulle laitettiin kokoproteesi ylös, ja myöhemmin myös alaproteesi. Juurihoitoihin ei kannata lähteä. Tulee kuolleita hampaita, jotka murenevat nopeasti, ja usein juurihoito epäonnistuukin, ja rahaa palaa. Tietysti jos rahapussisi on pohjaton, voit alistua tuohon jatkuvaan paikkaus ja juurihoitokierteeseenkin. Mutta särkyä ja vihlontaa se ei poista. Vakuuttelut että omat ovat aina omat, pitää tietysti paikkansa, mutta omat ne ovat proteesitkin, ja säryt ovat taatusti niiden kanssa poissa. Itse en missään tapauksessa vaihtaisi kokoproteesejani alati särkeviin omiin hampaisiin.
- hurrare emanum hust
Sitä ei kukaan tiedä miksi sinulle noin on käynyt. Olet voinut vaikka pussailla jotain bakteeripesää.
Mulla on kalusto myös sökönä. Olisin kyllä pärjännyt vajaalla kalustollakin jos risoja olisi saanut jossakin korjautettua.
Nyt olen kuitenkin ratkaissut ongelmani niin, että laitatan ulkomailla implantit. Löysin pätevän tuntuisen hammaslääkäriaseman, jossa tutkimus maksaa 4e, röntgen8e, hampaan poisto 19e ja anestesia 12e, keinojuuri asennuksineen 806e ja zirkoniumoxidikruunu 360e.
"Etsivä löytää" ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769