II Helsingin postikeskuksen uudet lajittelukoneet ovat rikkoneet kirjeitä kilokaupalla, kirjoittaa päivän Helsingin Sanomat.
Sen mukaan lajittelukoneet ovat tuhonneet ja avanneet kirjeitä niin pahoin, että kirjeiden sisällöt ovat menneet sekaisin tai ne eivät koskaan päätyneet vastaanottajalle asti.
Lehden saamien tietojen mukaan kirjelähetyksiä on rikkoontunut Helsingin postikeskuksessa pahimmillaan jopa yli sata kiloa päivässä. Itella otti uudet koneet käyttöön viime ja toissa vuonna II.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1363789/hs-posti-mokasi---satoja-kiloja-kirjeita-tuhoutui-kelvottomiksi
Itellan operatiivinen johtaja Jarmo Välimaa myöntää, että lajittelukoneiden kanssa on ollut ongelmia. Hänen mukaansa tilanne on kuitenkin paranemaan päin.
Välimaan mielestä postinkäsittely on huomattavasti nopeampaa ja halvempaa koneilla kuin käsin.
Posti tuhoaa n.100kg kirjeitä
41
2578
Vastaukset
- OLENKIN IHMETELLYT
MIKSI POSTISSA SAAMANI KIRJEET OVAT, KUIN KOIRANSYÖMIÄ >:(
JA MITÄ SE KULUTTAJAA HAITTAA, VAIKKA EI KIRJETTÄ PERILLE SAISIKAAN,
KUNHAN VAIN POSTIN JOHTAJAT OVAT TYYTYVÄISIÄ TULOKSEEN.
KYLLÄ ON YKSI PASKA MAA TÄMÄ SUOMI JA SEN HUOMAA KAIKESTA,
KAIKKI MAKSAA MALTAITA JA LAATU ON TÄYTTÄ SUTTA.
HÖLMÖLANDIA, SE TÄMÄ SUOMI ON.
NAURAKAA VAAN SIELLÄ POSTISSA, KYLLÄ SE NAURU VIELÄ LOPPUU TEILLÄKIN.- polkoir
Tullikoira pureskelee niitä huvikseen,jos ne haisee jollekin.
- Koira mikä koira
polkoir kirjoitti:
postiin loisimaan palkatut somalit revivät kirjeet auki, ihmisethän ovat tyhmiä ja lähettävät rahaa....
- gfdsdfjhjiuhcvg
polkoir kirjoitti:
juu,ja onhan se hyvä sivubisnes työntekijöille tai johdolle,sillä rahaakin löytyy ikävä kyllä monesta kirjekuoresta...
- Minä' myuös ihmetten
"OLENKIN IHMETELLYT"...niin minäkin. Kun tässä yks päivä tuli pankin kirje joka oli ihan rytyssä, ihmettelin et mitä sille oikein on tapahtunut...eikä se ole ainoo kerta. Mistä sitä tietää että onko lähettämäni kirjeet edes mennyt perille.
Muutenkaan en kauheen suurta luottamusta tunne Itellaa kohtaan...Lähetin äitienpäivää edeltävänä torstaina kortin äidilleni ykkös postissa (kuori sisälsi myös pienen kirjasen "rakkaalle äidille"...sanoivat että se on perillä seuravaana päivänä (muuten olisin vaikka väkisin koittanut töitten jälkeen ehtiä äitienpäivänä käymään äitini luona). Poikani lähetti samaan aikaan , myös ykkös postilla, kortin mummille...Minun lähetys saapui perille 4viikkoa myöhemmin ja poikani lähetys 6 viikkoa myöhemmin. Kuinkahan kauan niissä oliskaan mennyt jos oltasi laitettu kakkos postimerkillä??
- Humpuukkia_
Eli postipakettina kirjeet, iso pahviloota, jossa ei ole kuin kirje, tai vaihtoehtoisesti kevyttä pehmustetta ja kirje. Jos varman päälle haluaa pelata, niin hitsaa paketin sisälle rautakehikon, kuten ralliautoissa, tai sitten lähettää kassakaapin sisällä.
Toisaalta, miksei vain lähettäisi sähköpostia, skannaa vaikka kirjeen, jollei ole mitään muuta lähetettävää. - On taidettu koneet
hankkia joltain Kokoomuslaisen sukulaiselta.
- Risella-laitos
Ennen oli TVH ja Posti, ja kaikki toimi. Nyt on Destia (lue: Dementia) ja Itella (lue: Risella), eikä mikään toimi.
Sitä liika automaatio tuottaa, samoin yritysten kansainvälistyminen. Globalisaation haitat alkavat näkyä vähitellen.
Olenkin ihmetellyt, miksi lehdet puuttuvat postilaatikostani, mutta laskut tulevat ehjinä.- sthsdhdsh
Ei vaan mitella (se kantoliina joka laitetaan kun käsi on kipeä)
- ÄH
POSTI ON HOKANNU ETTÄ LAITETAANPA OSA KIRJEISTÄ SILPPURIIN, KYLLÄ NE IHMISET LÄHETTÄÄ UUSIA KIRJEITÄ JA NIIN POSTI SAA UUDET POSTIMERKKIMAKSUT!
- silppuriin vaan
Miksi laskut tulee aina perille ?
- hyvä kysynys?
Niinpä..... ne joutas sinne silppuriin.....vaan kun ei!!!
- Jos tietäisitte
mitä kaikkea Postin lajittelukeskuksissa tapahtuu niin kyllä meteli nousisi.
- sattuuhan sitä
Jospa ovat lajittelukoneen sijasta vahingossa asentaneet silppurit.
- Retkuilija
Sinnekö se minun autoverolaskunikin hävisi?
- kaikki irti
Posti on viisaasti pistänyt valokennon lukemaan postimerkit ennen silppuria,
ettei vaan kukaan lähettäisi ilmaiseksi.
Oletteko muuten huomanneet kuinka kokoomuksen hallintokaudella on laatu tippunut ja maksut noussu.- säästöä joka repäisy
20 rammaa per kirje. Kiloon menee 50 kymmeneen kiloon 500 ja sataan kiloon
5000. Nätti pino kirjeitä. Johan noilla talon lämmittää kun joka päivä tulee.
- Automaattisilpoja
Kuka korvaa lähettäjälle/vastaanottajalle koituneet vahingot? Ne voivat joskus olla inhimillisesti katsoen tolkuttoman suuria. Esimerkiksi monet virastot ovat pilkuntarkkoja siitä, että lappu tulee viimeistään tiettynä päivänä perille, oppilaitosten hyväksymisvahvistukset täytyy lähettää tiettyyn päivämäärään mennessä ... Siinä ei aina auta sanoa, että "mutku varmasti lähetin, mutta on kadonnut vissiin matkalla.." Vähintäänkin on edessä kenties kuukausia kestävä byrokratiarumba.
- Posti tuhlaa
Posti tuhlaa mielestäni liikaa verorahoja,mm turhien asioiden hankintaan joita on jatkuvasti siis turhia.Paljon henkilöitä on palkattu ainoastaan kuluttamaan rahaa. polttoainekuluissa voisi vuosittain säästää miljoonia euroja.Vain järkeistämällä ajoja ja kuljettajille pitäisi opettaa myös kuinka ajetaan.
T:Postista - jaaaa???
Tarkoitatko siis, että minun ei enää kannattaisi nykytlanteessa ajatella postin kautta kirjeitä, niinkö vai? No paljoa en niitä lähetäkään, jo nytkään, tai saakaan muuta kuin paitsi säännölliset laskuni ja joulukorit ja onnittelukortit, mutta kyllä mua itkettäisi, jos vaikkapa kummitätini mulle kertomansa mukaan viikolla postiin laitettu ( en vielä ole henilökohtaisesti varmistanut, että lähettikö sen), rakkautta ja voimaa elämääni toivova kirje olis kadonnut postissa.
Itse esimerkiksi en asu pienellä paikkakunnalla, mutta kun olen aikoinaan muutamat ensimmäiset ikävuoteni teini- ikään asti yhdellä sellaisellakin asunut, niin voisi kuvitella että jos ja niin miten sairaita ihmiset sellaisissa jotkut ja osa sellaisilla ovat kieroutuneessa uteliaisuudessaan ja tarpeettomassa kiinnostuksessaan paikkakuntien ns. "julkkiksiakin" kohtaan, niin varmasti jos ei sitäkin asiaa ei valvota, voisi ehkä rikollisia pian sattua vaikkka niihinkin hommiin. Tosin harvat enää lähettää mitään yksityiskohtaista tietoa kirjepostitse, vaan nyt kai lähinnä on suurin kysymys siitä, että arvon netissä toimivat palveluntarjoajat noudattavat lakeja.
Ja mua ainakin kuvottaisi edes ajatuskin, mikäli joku olisi henkilökohtaisesti kiinnostunut postista mitä minulle tulee...
Sen mitä postiluukkuun- tai laatikkoon tulleita kirjeitä juridisesti voi avata, itse kunkin tulee päätellä siitä, että onko oma reaali- henkilöstatus vastaanottajan nimen kohdalla kirjettä avaamatta tulkiten, tai vaihtoehtoisesti - jos vahingossa olisi avannut jotakin itselleen kuulumatonta, toimittaa itselleen kuulumattoman kirjeen postille takaisin omalla nimellään, että aukaisi vahingossa itseeensä liittymättömän väärään postilaatikkoon tulleen kirjeen.- utelias höyryttäjä
5 §
Kirjesalaisuuden ja kielellisten oikeuksien turvaaminen
Postilaitoksen tulee turvata kirjesalaisuus kaikkien postilähetysten suhteen.
Postilaitoksen on toiminnassaan soveltuvin osin noudatettava kielilain (148/22) säännöksiä. Postilaitoksen on muutoinkin huolehdittava siitä, että suomen-, ruotsin- ja saamenkielisen väestön tarpeet otetaan postilaitoksen toiminnassa huomioon samanlaisten perusteiden mukaan.
6 §
Vaitiolovelvollisuus, postilähetyksen takavarikointi ja pidättäminen
Postilaitoksen palveluksessa oleva tai ollut ei saa ilmaista, mitä hän työssään on saanut tietää asiakkaasta tai hänen asioistaan, mikäli tietojen ilmaiseminen loukkaisi kirjesalaisuutta taikka liike- tai asiakassuhdetta.
Postilähetyksen takavarikoimisesta ja postilähetyksen pidättämisestä on säädetty erikseen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930907
Foorumissa tuntuu olevan hieman pullat ja jauhot sekaisin puhuttaessa kirjesalaisuuslaista. Lain kirjesalaisuudesta tarkoituksena on estää ulkopuolista henkilöä lukemasta asianosaiselle lähetettyä kirjettä. Kirjeen saaja sen sijaan on vapaa käyttämään kirjettä omiin tarkoituksiinsa, onhan kirje hänelle osoitettu ja siis hänen hallinnassaan. Toisin sanoen solvaavan kirjeen saaja on oikeutettu toimimaan kirjeen suhteen, niin kuin parhaaksi katsoo.
RL 38 luku 3 § Viestintäsalaisuuden rikkominen.
Joka oikeudettomasti
1 mom) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä,
2 mom.) salaa teknisen erikoislaitteen avulla kuuntelee tai salaa teknisellä laitteella tallentaa toisen puhetta, joka ei ole hänen tietoonsa eikä muidenkaan ulkopuolisten tietoon tarkoitettu, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole ollut syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan, taikka
3 mom.) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Yritys on rangaistavaa.
http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/kirjesalaisuus-yms-t2817.html
- hullu talo
Postin henkilökunta niitä repii ja pureskelee.
- urputiurputi
Palkkaisivat edes tarpeeksi kesälomantuuraajia. Verkkokauppa toimii etanan vauhdilla kesäaikaan. Mitähän ne muutamat harvat siellä kesäisin tekee palkkansa eteen eivät töitä ainakaan.
- kesälajittelija
Da,kirje kuori on usin dollarita harsoo,
- önttö pöö
taloudelliset vahingot
voi olla huomattavat joillekin
liekö tuo postinhävityssysteemi....?
Tulee vain mieleen nuo vapaan markkinatalouden kaik vapaat muunnelmat ja kuviot. Lain ja oikeuden kanssa osalla noista bisneksistä ei ole mitään tekemistä.
Ikävä juttu. - 21
Kenelle enää tulee paperilaskuja?!?
Saatikka muita kirjeitä, muuten kuin satunnaisia karhuja tai turhaa mainospostia tms?
Itsehän olen ollut Netpostin käyttäjä jo vuodesta 2005, laskuni tulevat E-laskuina suoraan verkkopankkiin ja kirjeenvaihto hoituu sähköpostilla, näiden lisäksi postilaatikossani lukee "ei ilmaisjakeluita" joka tarkoittaa sitä että asiat ovat erinomaisessa järjestyksessä ja paperiroska on minimoitu.- en laskuja. mut muut
Minulle tulee ja odottelen postiautoa innolla joka päivä.
- suoraveloitus
Minulle tulee paperilaskuja tai pikemminkin ilmoituksia suoraveloituksesta.
Jos vaihdan E-laskuun, toimiiko suoraveloitus edelleenkin? Olen käyttänyt suoraveloitusta jo vuosikymmenen, enkä luovu siitä.
- uskottavuusongelma
postissa liikkuu myös arvopostia
-pankkien
-vakuutusyhtiöiden
-kelan jne..
järjestäytynyt rikollisuus kyllä osaa puhdistaa "liiasta mammonasta".
Ja paljon muutakin, sanoisinko hengelle hupaa. - postiin kyllästynyt
Miten on mahdollista, että kortti Kemiönsaarelta Lahteen matkaa viikon, mutta Kajaaniin
vain päivän ? Pieni ero matkassa. - tmplo
Syynä on tumpelot käyttäjät ! Lisää koulutusta.
- antali
Minun lähettämä maksikirje (jätin "virkaikijalle " palautui seuraavana päivänä laatikkooni . Oli varmaan käyny tuosa 200 m pääsä käätymässä . Otin rahani pois ja lähden viemään henkilökohtasesti 600 km päähän niin tiedän että menee perille .
- pullo30003
Joo ei sillä oikeastaan ole väliä meneekö kirje perille pääasiahan on että postimerkki on liimattu oikeaan ylälaitaan.
Jos nyt muutama sata tai tuhat kiloa kirjeitä menee silppurista läpi niin väliäkös tuolla. Kone on kuitenkin nopea ja tietysti halvempi tapa kuin jos se tehtäisiin niinkuin se pitäisi.
Tuotto on pääasia ja jos nyt joku erehtyy valittamaan niin kyllä sitä puhetta tähän maahan mahtuu, no worries.
Onnittelut suomelle joka on keksinyt mailman nopeimmain kirjeiden tuhoamisvälineen. Pääsisköhän sillä johonkin lehden kanteen.
Käykö joku vanhan neuvostoliiton vanha puimurin koneisto tuohon lajitteluun kanssa, Se ei haittaisi vaikka osoitteista ei saisi selvää koska ei niitä kuitenkaan kukaan kaipaa.
Ja jos niin kävisi voihan aina jokainen koittaa onneaan ensi kerralla josko se kirje säilyisi ehjänä ja joku postin mukavista postinkantajista sitten toimittaisi sen perille. Ajatelkaa sitä ison hymyn tuomaa tyydytystä jonak kantaja kokee kun näkee kirjeen saajan loistavat silmät. On niinkuin olisi juuri saanut lottovoiton tai jotain
Ei aina pidä olla niin negatiivinen jos muutama kirje nyt vähän ruttaantuu lajittelussa.
Miettikää sitä kuinka vaikeaa on löytää sellaista henkilökuntaa joka osaisi oikeasti tehdä jonkun asian hyvin, eihän sellaisia löydy edes satukirjoista.
Pulloposti on muuten kanssa vaihtoehto, sellainen luonnollinen vaihtoehto.
Millaista tunnetta se herättääkään kun se saapuu perille ja joku sen sitten lukee.
On häviävän pieni mahdollisuus että joku postin työntekijöistä sen saisi ja toimittaisi sen sitten lajitttelukeskuksen silppuriin jotta se löytäisi tien sinne lasin kierrätyskeskukseen.. - Rehti juppi
Siitä vaan rikosilmoituitusta tekemään jos posti on rikkonur kirjesailaisuuttanne
http://www.poliisi.fi - Työtönmies2011
Kivaa jos saa karenssin kun joku työkkärin kirje katoaa.
- Potkut!
Jarmo Välimaalle potkut!! Epäpätevä johtajaksi. Miten voi tuhota 100 KILOA! Hirveä määrä tuhottua postia! Ja vahingonkorvaukset!
- serubaabel
Mut toihan on ihan mielettömän hyvä innovaatio. Mistäköhän sais siirrettyä postit niiden käsittelyyn. Ne vois repiä mun laskut, niin et ei itse tarvis vaivautua. Onko kellään tietoa ottaako ne myös vääriä lupauksia vastaan?
- lomakkeita...
korvaukset... ovat naurettavat.
Joudut täyttämmään pitkän lomakkeen ja kuitenkin ei korvata kun postimaksut... sisältö meni hukkaan...
Pitäiskö perustaa kilpaileva bisness... taitaa olla hyvä ala kun harva jaksaa täyttää monta pitkää lomaketta kun tiettä ettei kuitenkaan saa kun postimerkin hinnan takaisin.... ;-(- serubaabel
Olishan se ihan kohtuullista, että posti tulee perille. Ei tarvis taas opetella savumerkkeien tai morseaakkosten käyttöä. Mä laitoin kyselyn Itellaan yhdestä kuoresta, mitä en saanut. He lupasivat selvittää asian. Kannattaa ottaa yhteyttä sinne asiakaspalveluun, jos joku kuori ei ole tullut perille. Ei ne huvikseen tai kiusallaan niitä posteja kadottele. Kyllähän ne koittaa ihan bisnestä tehdä. Mut monien kioskien yksityistäminen tuottaa luonnollisesti tiettyjä harmeja, koska kilpailu on kovaa.
- serrubaabel
Niin joo. Ja jos joku on menettänyt etuuksia, tai joutunut karenssiin, koska postinkulku on estynyt. Niin vedotkaa siihen, että kirje olisi pitänyt olla kirjattu. Missä lähettäjä saa tiedon, että kyseinen posti on tullut perille.
- kauppias345789
Itse olen lähettänyt verkkokauppiaana pari tuhatta lähetystä vuodessa jo viiden vuoden ajan. En ohuina vaan noin 2-3 senttiä paksuina kirjeinä.
Yksikään ei ole hajonnut tai kadonnut, eipä ainakaan kukaan asiakas ole sellaista valittanut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693