Makuasia, sanoi koira kun muniansa nuoli. Wanhat hyvät jenkit ovat maailmalla kovassa hinnassa. Myyntihinta nyt on korkea. 1960-luvun muskeliautot 7-litran bensiinimoottoreineen 400-600hv ovat halutuimpia tänäpäivänä: Challenger, Charger, Cuda, Roadrunner, Superbird, Camaro, Corvette, Judge, 442, Gran Torino 429 Super Cobrajet. Hienoja nimiä kaikki, listasta jäi puuttumaan.
Voi, kun olin vain pikkupoika silloin kun ne autot olivat uusia...
Dodge Charger ´70 440. Sellaisen auton jumalauta haluan vielä talliini, maksakoot yksiön hinnan Helsingissä. Pitää arvonsa paremmin kuin neukkukuutio.
Käytetyt muskeliautot
19
1343
Vastaukset
- Niinpä niin..
Jaa-a,hienoja autoja ja aikoja jolloin autot oli auton näköisiä ja kokoisia sekä persoonallisuutta piisasi .Toisin on nyt,kaikki samasta munamuotista tulleita muovilla kuorrutettuja murheenkryynejä.Niin on kuin painajaisunesta letku-ja johtoviidakko ja jossain siellä keskellä suojamuovien itse moottori jota ei enää huollossakaan osata välttämättä korjata kuntoon,eikä ainakaan kerralla tai halvalla!.Minkä hel..tin takia kaikki on pitänyt tehdä ainavaan monimutkaisemmaksi,vikaherkemmäksi ja surkeksi kestoltaan?Ei ainakaan bensankulutuksen tai turvallisuuden vuoksi.Iso jenkkiauto(pikkuiset eurokipot tai japsit kylläkin oli jo silloin hengenvaarallisia) kyllä turvavöitten kera antoi ihan kohtuusuojan kohtuudella ja kulutus normaaliajossa 15 pintaan pikkulohkolla.Kuplavolsu,Anglia tai kusiainen kulutti lähemmäs kymppiä ja voi sitä kärsimyksen sekä melun määrää... Nykyiset autot eivät pääse lähellekkään mainoskulutuksiaan ja painoa on tullut kovasti turvavehkeiden sekä lisävarusteiden ym myötä.Käytännön kulutus siis huitelee 8 litrassa Mondeo,Primera tai vaikkapa 300 sarjan köyhälistöbemun alotusmalleissa.Eli ei se kulutus kauheesti olekkaan pienentynyt vaikka johtoa ja letkua on tullut kilometrikaupalla lisää ja toimivuus/huollettavuus/kestävyys on tehty sillä silmällä että 10v tai sen kumisen jakohihnan kestoväli ja paaliin...paitsi tietty Suomessa jonne paikallinen ongelmajäte lähtee uusiokäyttöön uusille omistajille kalliilla ja mittariviritettynä=)Muuten,moisen Chargerin tai muun muskelin saaminen talliin onnistuu ihan kohtuuhintaan jollain peruskasilla ja muokkaa siitä mieleisensä ajan kanssa.Korinvaihtoiset sopii unohtaa!Mikäli tietty mielii originaalia muskelimallia muskelikoneella,on pakka oltava kunnossa kuten myös tietopuoli siitä mitä ostaa.Väärennöksiä piisaa!Monesti kuntopuoli korissa näissä tehomalleissa huono,tehoa kun yleensä myös käytetty.Perusmallit päässeet helpommalla.Ihan turhaan surkuttelet ettet ollut vanhempi silloin kun kalusto oli uutta.Ei Suomessa köyhällä ollut niihin varaa silloinkaan,ei edes siihen perusmalliin!Neliovinen Dart tai Coronet,American,Valiant tms oli lähes johtotason ajokki eli menestyvän miehen käyntikortti.Ei täällä näkynyt muskeliautoja kuin joillain rikkailla ja hyvin vähän niilläkin.Electrat tai New Yorkerit meni mustina ja 4d isojen firmojen edustamiseen.Paras aika saada hyvää ja halvalla oli 80-90 luvut.Muskeli oli halpaa ja lama painoi.Selaamalla vaikka vanhoja V8 Mag näkee että 40-50 tuhannella markalla sai aivan uskomatonta kalustoa joka suurella todennäk meni Ruotsiin,Norjaan,Viroon tai takaisin Jenkkilään...tai ruostui/tuhottiin ennenäkemättömän tehokkaasti huollon/ruostesuojauksen puutteeseen kivana lauluautoina.Mukavahan se oli upea HT/avo neitseellisessä Kalifornia kuosissaan romuttaa muutamassa vuodessa,aivan kuten on käynyt näille piilofarmareille joita tuotiin pilvin pimein.Koetappa löytää hieno moinen jostain vielä,ei löydy!Eikä muuten tahdo löytyä enää USA:stakaan.Olivat mallistojensa kalleimpia ja valmistusmäärät senmukaiset.Hyvä Suomi!
- Muistan hyvin
Noh,ihan asiaa puhut nykyautojen monimutkaisuudesta ja korjaamojen kulta-ajasta.Asian tekee ihmeellisemmäksi että joka mallin korirakenne on vähintään 10% parempi kuin edeltäjän eli kuinkahan letku se alkuperäismalli sitten oli ja miksei siitä tehty kunnollista jo alunperin?Myös vaihteiden määrän kasvu kuorma-auto tasolle ihmetyttää?Onpa mahtavaa vatkata 6-7vaihdetta eestaas kuin rekkamies ja lisää kait tulossa taas eli 8-9vaihdetta odotellessa.Automaattilaatikot tehty myös eestaas vatkaaviksi ja vaihteita niissäkin kuin manuaalissa sekä surkea kestävyys vakiovarusteena ynnä nykivää kyytiä.Joskerta väännön lisäystä pidetään perusteena pykälien lisäykseen niin minkähän vuoksi aikoinaan pärjättiin oikein hyvin 2-3v automaatilla tai 3-4v manuaalilla jenkkikoneen jatkona ja vääntöäkin noissa koneissa takuulla oli kotitarpeiksi=)Eiköhän tosiasia ole se väännönpuute eli tehollinen alue on suppea ja siksi pykäliä pitää vispata eestaas.Joo,ei 60-70-luvun Suomessa ollut jenkkiautojen harrastajilla juuri valinnanvaraa ellei pappa ollut rikas.Kaikki USA kalusto kävi ja se useimmiten tarkoitti loppuunajettua 4d sedania kutoskoneella ja rattikarahkalla.Varaosia ei saanut mistään ja ainut keino oli etsiä jotain vastaavaa purkuosaa suht pienellä sovittelulla jostain romusta tai tavikselle aivan liian kallista alkuperäisosaa maahantuojalta ja sekin tilaustavaraa pitkällä odotusajalla eikä mitään takeita saiko vai ei tarvitsemaansa enää mistään edes tilaamalla.Peltiosia,kromiosaa tai lasitavaraa ei edes kannattanut yrittää...Jopa automaattiöljy tai kulutusosat kiven alla ja tietotaito nolla korjata joku automaattiloota.Se oli monen hienonkin auton matkanpää kun laatikko ei pelittänyt eikä osattu korjata,tosin osiakaan ei ollut eikä tietoa edes mitä öljyä sinne laitetaan ja monihan ei edes tarkistanut tikkua...Touhu oli kuin Virossa tai Venäjällä!Pelle Pelottoman mietintämyssy oli tarpeen.Tosin silloin erottuivat jyvät akanoista eli tosimiehet ajoivat vanhalla pimuhaavilla kädet kyynärpäitä myöden rasvassa ja ne mammanpojat muilla kulkimilla tyytyen rumempiin yksilöihin=)
- fgr5tggw
Kappalejako kiitos. Ei jaksa lukea, töissä näkee ihan riittävästi pienelläpräntättyä. Tulee vain silmät kipeäksi siristellessä.
- Waiting new, but
Karseetaputkeenkirjoittamista...
No hinnat havaittu ja alettu odottelemaan autoveron laskemista kohtuullisemmalle tasolle uuden Camaron tai Challengerin osalta => ikää lisää....- kuka ny töis käy?
Joopa joo!Odottele rauhassa ja saatkin todennäk odottaa ihan rauhassa uuden Camaron ,Challengerin tai minkä muun tahansa halpenemista Suomessa.Mukavahan se on että huumorimiehiä tai sitten lapsenuskoinen vielä joka ei ole tietoinen että EU säännöt EI koske Suomea kuin hinnankorotusten suhteen.Suomessa ei ole eikä tule olemaan mikään halpaa,piste.Halpuus on tietenkin rahapussista kiinni.Toiselle 50 tuhatta on pikkuraha ja toiselle omaisuus ja ylihintainen(velka) autohan tunnetusti yksi parhaista sijoituskohteista...Ja sitten vielä kommentoisin näitä kirjoitusvirheitä aiemmalla kirjoittajalla:Aivan,konsonanttien ja predikaattien suhde mielestäni virheellinen kuten myös kappalejaon ja aiheen aikamuotojen sekä isojen kirjainten epäsuhta verrattuna muiden Pellehermannien viisateluun tällä palstalla.Saitteko?Mun mielestä ainakin punanen Shelby on mahtava ja siinä on iso Hemi tai jotain.Ostan kans sellasen kun Ooppelista aika jättää tai sitte Bemarin Saksasta isolla pakoputkella.
- Niin se vaan on
Talleissa noita vanhoja muskeliautoja pääasiassa säilytetäänkin, ei niillä kukaan aja jokapäiväisiä ajojaan ja työmatkojaan kun kulutus on 20-30 litraa sadalla ja joudut bensiiniin sekoittamaan lyijyn korvaavan lisäaineen joka tankilliseen.
Ja ajo-ominaisuus on monessa mallissa takapuolituntumalla kuin kärryillä istuisi.- Wc lukupaikkana
Sanoo asiantuntija jolla todennäköinen tietämys rajoittunee TM,Tuulilasi,automotorsport ja nuorempana ehkä V8 makasiinin selailuun.Tokihan niitä,niinkuin muitakin harrasteautoja,säilytetään pääasiassa tallissa koska ovat siis harrasteautoja ja olet ehkä huomannut että Suomessa aika pitkä kylmä talvi säilyttää/ruostuttaa lumihangessa aarrettaan tai ajella nautiskellen lumi sohjopöperössä koko ajan peläten koska joku pihaviritetty Bemari tai siipiohjattu Tojota tärähtää perään tai kylkeen...Jo tuo vanha virsi polttoaineenkulutuksesta ajomäärän esteenä vanha vitsi ja osoittaa että olet kuutamolla.Ajomäärät jäävät pakostakin senverran pieniksi ettei kulutuksella suurtakaan merkitystä muitten kustannuksien rinnalla,ainakin jos kyseessä normaali aikuinen ihminen joka ei kierrä korttelia ja muutakin elämässä kuin autolla pyöritys.Lyijyn korvaavaa lisäainetta en ainakaan itse käytä-66 muskelissani,koska normaali kevyt ajo ei todistettavasti kaipaa sitä ja koneremontin(väljä)taannoin yhteydessä irrotetut kannet istukoineen venttiileineen olivat ok ilman syöpymiä tms,vaan tokihan nekin samalla läpikäytiin ja samoilla istukoilla ventt mennään yhä 10v remontin jälkeen..Kisakoneet tai raju ajotapa erikseen!Ajo ominaisuudet ei tosiaankaan kaksiset 45v autolla ja ei tule kyllä mitään köyhälistön merkkiä mieleen jossa ne nyt nykyauton tasolla olisivat silloin olleet...vaan ei ne nyt ihan kärrykyyttiäkään muistuta tai sitten pirun komeat ja kulkevaiset paritonniset V8 kärryt siellä teillä...Talli muuten ihan arvomielessäkin,säilymisestä vandaaleista puhumattakaan, kannattaa hommata.Montakohan kymmentä tai sataa,aikoinaan hienoa "California"autoa mädännytettiin ja tehotuhottiin Suomessa pikavauhtia "harrastajien"toimesta 80-90 luvuilla kerrostalojen ym pihanperien lumikasojen tukipilareina.Oman kärryni ostohinta-92 oli 47000mk ja juuri tuotu kuivasta ilmastosta täysin ruosteeton,ajokuntoinen sekä originaali huippukromein..Moisen hinta näköjään pyörii siellä 10000e kohtuukuntoisena aihiona nykyään....ja tietty jollain tehokoneella(Hemi tms)puhutaan hieman isommista numeroista...
- Äly hoi!!
Wc lukupaikkana kirjoitti:
Sanoo asiantuntija jolla todennäköinen tietämys rajoittunee TM,Tuulilasi,automotorsport ja nuorempana ehkä V8 makasiinin selailuun.Tokihan niitä,niinkuin muitakin harrasteautoja,säilytetään pääasiassa tallissa koska ovat siis harrasteautoja ja olet ehkä huomannut että Suomessa aika pitkä kylmä talvi säilyttää/ruostuttaa lumihangessa aarrettaan tai ajella nautiskellen lumi sohjopöperössä koko ajan peläten koska joku pihaviritetty Bemari tai siipiohjattu Tojota tärähtää perään tai kylkeen...Jo tuo vanha virsi polttoaineenkulutuksesta ajomäärän esteenä vanha vitsi ja osoittaa että olet kuutamolla.Ajomäärät jäävät pakostakin senverran pieniksi ettei kulutuksella suurtakaan merkitystä muitten kustannuksien rinnalla,ainakin jos kyseessä normaali aikuinen ihminen joka ei kierrä korttelia ja muutakin elämässä kuin autolla pyöritys.Lyijyn korvaavaa lisäainetta en ainakaan itse käytä-66 muskelissani,koska normaali kevyt ajo ei todistettavasti kaipaa sitä ja koneremontin(väljä)taannoin yhteydessä irrotetut kannet istukoineen venttiileineen olivat ok ilman syöpymiä tms,vaan tokihan nekin samalla läpikäytiin ja samoilla istukoilla ventt mennään yhä 10v remontin jälkeen..Kisakoneet tai raju ajotapa erikseen!Ajo ominaisuudet ei tosiaankaan kaksiset 45v autolla ja ei tule kyllä mitään köyhälistön merkkiä mieleen jossa ne nyt nykyauton tasolla olisivat silloin olleet...vaan ei ne nyt ihan kärrykyyttiäkään muistuta tai sitten pirun komeat ja kulkevaiset paritonniset V8 kärryt siellä teillä...Talli muuten ihan arvomielessäkin,säilymisestä vandaaleista puhumattakaan, kannattaa hommata.Montakohan kymmentä tai sataa,aikoinaan hienoa "California"autoa mädännytettiin ja tehotuhottiin Suomessa pikavauhtia "harrastajien"toimesta 80-90 luvuilla kerrostalojen ym pihanperien lumikasojen tukipilareina.Oman kärryni ostohinta-92 oli 47000mk ja juuri tuotu kuivasta ilmastosta täysin ruosteeton,ajokuntoinen sekä originaali huippukromein..Moisen hinta näköjään pyörii siellä 10000e kohtuukuntoisena aihiona nykyään....ja tietty jollain tehokoneella(Hemi tms)puhutaan hieman isommista numeroista...
Nåinpä on pääosin kuin kirjoititkin ja totta sekin että suunapäänä täällä semmoiset joiden jenkkitietämys Esson baarista,elokuvista tai korkeintaan piilofarmarista.Alustaa,kuten muutakin paikkaa voi pistää jäykemmäksi tai löysemmäksi makunsa mukaan ja pääasia moisissa 40-50v kulkineissa ois varmaankin saada se edes samaan kuntoon kuin uutena eli uutta osaa peliin paikka kuin paikka.Saattaapi jo pientä kulumaa,kumin haurastumista,tekniikkaongelmaa ym esiintyä ellei ole muuta kuin ajettu=)Uuteen nykyautoon ei sitten kannata verrata,oli merkki mikä tahansa.Ei näitä harrastepelejä sentakia ostella että työmatkat ,joululahjat tai ruokapussit ym ajeltaisiin säästä ja järjenvähyydestä huolimatta kuin käyttiksellä konsanaan.Jos bensankulutukseen kaatuu homma niin harrastus on tullut valittua väärin!Sellainen jolla ihan OIKEASTI on kunnostettu,aikoo tosissaan tai vaalii sitä alkuperäiskuntoa, tietää mistä puhutaan.Samalla ideologialla vois tietty kysyä miksei prätkäharrastaja tai vaikka naapurin Porsche,Ferrari tms vaalija aja talvisin?Toimiihan se pakkasellakin ja onhan ennenvanhaankin ajettu kesää-talvea kaikenlaisella kulkineella karvapomppa ja -lakki vakiovarusteena.
- Retkuilija
Ei Dodge swingerin ajo-ominaisuuksissa muuta vikaa ollut kuin se hidas ohjaus.
Lisäksi kunnon renkaat. Ja tuli muuten ajettua päivittäin talvellakin. - Swinger '72
Retkuilija kirjoitti:
Ei Dodge swingerin ajo-ominaisuuksissa muuta vikaa ollut kuin se hidas ohjaus.
Lisäksi kunnon renkaat. Ja tuli muuten ajettua päivittäin talvellakin.Ei ollutkaan, 383 BB nokalla, ohjaustehostin, Hookerin fenderwellit ja keula pakosta ruuvattu ylos jotta pakosarjat mahtuu menemaan. Siina on mielestani otetta.
- Retkuilija
Swinger '72 kirjoitti:
Ei ollutkaan, 383 BB nokalla, ohjaustehostin, Hookerin fenderwellit ja keula pakosta ruuvattu ylos jotta pakosarjat mahtuu menemaan. Siina on mielestani otetta.
Mun Swingerissä oli 360cid kasi. Mukavasti mölähteli ja kirnusi.
- jep jep
Oikeinko 400-600 hv? Annappa joku esimerkki 600 hv laitteesta?
400 hv saattaa rikki mennä SAE-tehoina ilmoitettuna ja sehän on aivan eri asia kuin 400 DIN hv... - mitä eroa
Mitäs silla DIN ja SAE:lla on eroa ?
- tc4h5eyh5eh
SAE eli bruttohevosvoimat ovat mainoshevosia, jotka on otettu moottorista ilman apulaitteita. DIN on saksalainen standardi, joka on otettu apulaitteet kiinni.
600 hv vakioautoja ei löydy 60-70-luvun vakioautoista, ja kovin harvasta 400 hv-kaan ellei jotain kilpiin saatua Porsche 917-protoja lasketa.
- korvike autoja
vähän myynnissä ja ostajia enemmän, siinä se syy.
Suurempi syy on kuitenkin se, että oikeat urheiluautot maksavat sen verran enemmän ettei kaikilla ole varaa niihin ja on tyydyttävä näihin dinosauruksiin jotka ovat lähinnä urheiluautojen irvikuvia. Painavia, isoja ja lillukoita joilla pääsee isoa lujaa suoralla tiellä.- toloppahomppeli
mitä ..tun urheiluautoja, vittuileksää hä!!? ;)
muskeliautoja!
Joka tapauksessa, sinulla ei varmaankaan ole mitään käsitystä miten mielenvikaisen hauskaa onkaan roiskia hieman liioitellunkin suurpiirteisesti tuollaista elastisella alustalla olevaa lehmää kaasulla ohjaten.
Tavallisiin nykyaikaisiin eurovehkeisiin tottuneilta tuollainen lähteekin lapasesta jo tehonkin puolesta ja jokseenkin välittömästi. - Hyväkö ajettava?
toloppahomppeli kirjoitti:
mitä ..tun urheiluautoja, vittuileksää hä!!? ;)
muskeliautoja!
Joka tapauksessa, sinulla ei varmaankaan ole mitään käsitystä miten mielenvikaisen hauskaa onkaan roiskia hieman liioitellunkin suurpiirteisesti tuollaista elastisella alustalla olevaa lehmää kaasulla ohjaten.
Tavallisiin nykyaikaisiin eurovehkeisiin tottuneilta tuollainen lähteekin lapasesta jo tehonkin puolesta ja jokseenkin välittömästi.Luin joskus vanhasta V8 magazine lehdestä jutun Chargerista ja siinä mainittiin että ohjauspyörässä on kierroksia 5,3 laidasta laitaan. Mahtaa olla juhlavaa pyöritellä rattia kadunkulmissa, nopeasta ajosta puhumattakaan. Rattiakin voisi kutsua ruoriksi, on sen verran iso.
- päivitystä
Hyväkö ajettava? kirjoitti:
Luin joskus vanhasta V8 magazine lehdestä jutun Chargerista ja siinä mainittiin että ohjauspyörässä on kierroksia 5,3 laidasta laitaan. Mahtaa olla juhlavaa pyöritellä rattia kadunkulmissa, nopeasta ajosta puhumattakaan. Rattiakin voisi kutsua ruoriksi, on sen verran iso.
Ei niissä ole ollenkaan ajo-ominaisuuksia, ne keksittiin myöhemmin.
- lapsen kasvot
Juu ja vanhat Yrabantit ne vasta arvossaan onkin. Ehkä se yksiö Helsingissä on kuitenkin parempi sijoitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876