HelBissä kolme eri Ammattiliittoa.

Mihin Liittoon kannattaa liittyä,jos ja kun tulee "Taloon".
Ilmoita


122 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Mikä se kolmas liitto on?
Ilmoita
AKT,JHL,JYTY.
6 VASTAUSTA:
Jhl ja Jyty neuvottelevat edunvalvonnasta, Akt:lla ei ole neuvottelupöydässä luottamusmiestä ei mitään.
Jhl.n kuntasopimuksessa on huomattavasti parempi lomaoikeus(pitempi vuosiloma)paremmat haittakorvaukset ym
Akt:n sopimukseen meneminen heikentäisi vuosiloman pituutta ja aiheuttaisi vain yhä pitemiä työpäiviä kun Akt kaksiviikkojakso 80 tuntia ja Helb 76.30 min.
Siksi suosittelen uusia kuljettajia liittymään JHL:n
Jhl-jäsen kirjoitti:
Jhl ja Jyty neuvottelevat edunvalvonnasta, Akt:lla ei ole neuvottelupöydässä luottamusmiestä ei mitään.
Jhl.n kuntasopimuksessa on huomattavasti parempi lomaoikeus(pitempi vuosiloma)paremmat haittakorvaukset ym
Akt:n sopimukseen meneminen heikentäisi vuosiloman pituutta ja aiheuttaisi vain yhä pitemiä työpäiviä kun Akt kaksiviikkojakso 80 tuntia ja Helb 76.30 min.
Siksi suosittelen uusia kuljettajia liittymään JHL:n
Siis vasta-alkajalla paremmat kuin AKT:ssa. kaikki vapaat? jhl 28 ja työajan lyhennys joka ei tunnu missään vai vasta 15v olleella jolla on 38? dodii aika pitkä aika odotella?? akt 25 ja 18-19 pekkasta per vuosi?
Jhl-jäsen kirjoitti:
Jhl ja Jyty neuvottelevat edunvalvonnasta, Akt:lla ei ole neuvottelupöydässä luottamusmiestä ei mitään.
Jhl.n kuntasopimuksessa on huomattavasti parempi lomaoikeus(pitempi vuosiloma)paremmat haittakorvaukset ym
Akt:n sopimukseen meneminen heikentäisi vuosiloman pituutta ja aiheuttaisi vain yhä pitemiä työpäiviä kun Akt kaksiviikkojakso 80 tuntia ja Helb 76.30 min.
Siksi suosittelen uusia kuljettajia liittymään JHL:n
HelBille Akt-sopimus v.2012 ???.
"Jhl-jäsen" kerro onko totta ?
kihyr kirjoitti:
HelBille Akt-sopimus v.2012 ???.
"Jhl-jäsen" kerro onko totta ?
Sitä ei kukaan voi tietää. Ja jos nyt olet menossa Helbille töihin, on aivan sama mihin liittoon kuulut, Helbillä tehdään työsopimus tällä hetkellä PTY- sopimuksen mukaan. Vaikka liittyisit Helbillä Akt:hen, et tule saamaan Akt:n palkkaa ym. etuja...
helbkuski kirjoitti:
Sitä ei kukaan voi tietää. Ja jos nyt olet menossa Helbille töihin, on aivan sama mihin liittoon kuulut, Helbillä tehdään työsopimus tällä hetkellä PTY- sopimuksen mukaan. Vaikka liittyisit Helbillä Akt:hen, et tule saamaan Akt:n palkkaa ym. etuja...
Kiitos.
Kaikkien näiden kommenteiden jälkeen lienee viisainta liittyä JHL:ään
helbkuski kirjoitti:
Sitä ei kukaan voi tietää. Ja jos nyt olet menossa Helbille töihin, on aivan sama mihin liittoon kuulut, Helbillä tehdään työsopimus tällä hetkellä PTY- sopimuksen mukaan. Vaikka liittyisit Helbillä Akt:hen, et tule saamaan Akt:n palkkaa ym. etuja...
Noinhan sen pitääkin mennä ja sama toimii myös toisin eli jos menet AKT taloon niin sen sopimuksella mennään liityt tai et liittoon...
+Lisää kommentti
Kiitos.Onko Ruskeasuolla JHL:n edustajaa,jonka puoleen voi kääntyä.
Ilmoita
On Hannu Toikkanen pääluottamusmies.
Ilmoita
Jhl:n ja Jytyn luottamus miehet on tehneet itselleen hyviä sopimuksia ja unohtaneet liiton jäsenet. Eikä ole enää kovin varmaa kuinka kauan ovat enää neuvottelijoina kun AKT:n jäsenmäärä lisääntyy.
Ilmoita
Onko se siis vaara liittyä JHL:n
1 VASTAUS:
Ei todellaakaan vaan Jhl:n kannattaa liittyä, kun katsoo Akt:n sopimusta, jota tietyt tahot mainostavat ja liioittelevat jäsenmääriäänkin niin aika outoa..
Akt:n sopimus tarjoaa niin merkittäviä huononnuksia Helbin kuljettajille, lyhyempi vuosiloma, 100 tuntia pitempi työaika, huonommat yö/pyhälisät/niiden karttuminen ym..
Tosiasioista akt:n kannattajat aina vaikenevat, puhuvat vain muutaman kymmenen centin paremmasta perustuntipalkasta, unohtavat Helbin pitemmän vuosiloman, paremmat vuorolisät ja paremman sairausajan turvan..
Jhl:n kannatta liittyä
+Lisää kommentti
KIITOS.
Ilmoita
Kuinka paljon on syntynyt "eri kuppikuntia eri Liittoihin kuuluvien välillä".
Ilmoita
Mikä Liitto on enimmemmistönä Ruskeasuolla.?
Ilmoita
mitä vattua sen on väliä mihin noista hippoklubeista kuuluu. pelkkää pelleilyä kaikki tyyni.
fiksu jätkä ei kuulu mihinkään, säästää rahaa reilusti. samat edut saa silti ihan varmaan vaikka käyttää päätään ja on sitoutumaton!
1 VASTAUS:
Jus Joo, jos kaltaisiasi loisia olisi enemmän, niin asiat olis vieläkin huonommin.
Se on väärin, että loiset saa samat edut, kuten vuosiloman, lomarahan ym, toiset on ay-liikkeessä aikanaan nämä tapelleet ja loiset kuorii päältä edut ja vielä kehtaa retostella.
Mörkö olet Häpeä.
+Lisää kommentti
Kuljettajien enemmistö Ruhassa kuin Varhassakin on järjestäytynyt AKT:n siipien suojaan. Korjaamoilla asentajat ja huoltomiehet kuuluvat JHL:n ja toimistoissa konttoristeista osa on järjestäytynyt sinne myös osan ollessa järjestäytyneenä Helsinki Jyty tai omaan Jylyyn (Jytyn liikennealan henkilöstöyhdistys ry).

Liikennetyönjohtajat kuuluvat ainakin 4. eri edunvalvontaorganisaatioon JHL, Jyly tai Jyty ja Ylempiin toimihenkilöihin (YNJ).

ALT/AKT-sopimus on kuljettajille huomattavasti parempi kuin nyt sovellettava normisitovat PTYTES. Yleissitova työehtosopimus antaa kuljettajille enemmän vuotuista vapaa-aikaa päivinä kuin tämä paikallinen sopimus, joka huolehtii vain edunvalvojien asemasta (plm:t ja lm:t).

Nämä eivät ole saaneet aikaiseksi edes sitä, että työnantaja noudattaisi tätä ptytessiä. Esim. työaikaan kuulumattomat alle puolen h tauot. Tässä työnantaja tulkintavaltaansa käyttäen voi jatkaa ruokatuntiasi maximissaan 29. min. lukematta sitä työaikaan.

Sopimuksessa kylläkin sanotaan, että kaikki alle ½ h tauot ovat työaikaa.

JHL005 pj. valehtelee työnantajan järjestäytymisen määrittävän sovellettavan sopimuksen, ei henkilö voisi enempää olla väärässä, sillä kyllä se niin on, että henkilökunnan järjestäytyminen ratkaisee sen.

Siten onkin äärettömän todennäköistä että 2012 alusta ainakin kuljettajiin noudatetaan ALT/AKT sopimusta.

Suomi on sopimusyhteiskunta ja on hyvä muistaa ettei nykyisen kaltaisia lomia, pekkasia, lomarahaa tai tai 5 päiväistä työviikkoa ei olisi olemassa.

Vapaassa maassa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nimissä myös Lapuan liikkeen kassaan siis Loimaan kassaan kuuluvat nauttivat samoista eduista kuin järjestäytyneet työntekijät, mutta jos kaikki kuuluisivat, niin olot varmasti huonontuisivat myös Loimaalaisilta siipeilijöiltä. Onhan jo nyt nähtävissä työnantajan yritys kiristää työn tekemisen ehtoja ja mitä siitä palkkaa saa.
2 VASTAUSTA:
HelB:llä n. 1000 kuljettajaa, joista muutamaa vaille 600 jäsentä kuuluu JHL005:n. Loput JyTyyn, järjestäytymättömiin ja sitten siihen marttakerhoon (AKT vai mikä se oli). Ja tässä vielä vähän lakitekstiä, jonka lukemalla selviää, miksi AKT-sopimus ei nyt vaan onnistu - oli sen jäsenmäärä mikä tahansa. Kyllästyttää tämä aihe jo...
Mitä ovat työehtosopimus, normaalisitova työehtosopimus ja yleissitova työehtosopimus?

Työehtosopimus on sopimus, jonka yksi tai useampi työnantaja taikka rekisteröity työnantajien yhdistys (PTY) tekee yhden tai useamman rekisteröidyn työntekijöiden yhdistyksen (JHL, Jyty, Juko) kanssa niistä ehdoista, joita työsopimuksissa tai työsuhteissa muuten on noudatettava.

Järjestäytynyt yritys noudattaa työehtosopimusta järjestäytymisen perusteella (ns. normaalisitovuus). Järjestäytymättömän yrityksen on noudatettava yleissitovaa työehtosopimusta, mikäli alalla sellainen on. Näin ollen, koska HelB Oy on järjestäytynyt PTY:een, sen työehtosopimus on normaalisitova.

Normaalisitovuus tarkoittaa sitä, että tehtyyn työehtosopimukseen ovat sidottuja
- osalliset eli ne työnantajat ja yhdistykset (työnantajaliitto ja työntekijäliitot) jotka ovat tehneet työehtosopimuksen ja ne jotka ovat myöhemmin liittyneet sopijaosapuoliksi,
- näiden alayhdistykset ja
- yhdistysten työnantaja- ja työntekijäjäsenet.
Työnantajan järjestäytyminen ratkaisee mitä työehtosopimusta sovelletaan, eli järjestäytynyt työnantaja soveltaa yrityksessä samaa työehtosopimusta myös muualle järjestäytyneisiin ja järjestäytymättömiin, ns. villeihin työntekijöihinsä. (Poikkeustilanteita esim. liikkeen luovutus.) Noudatettava työehtosopimus määrittää vähimmäisehdot, joita työsuhteissa noudatetaan. Työehtosopimuksen noudattamisvelvollisuuteen liittyy työntekijöiden työrauhavelvollisuus.

Yleissitovuus

Niillä aloilla, joille erityinen viranomainen on lainvoimaisesti vahvistanut yleissitovan työehtosopimuksen, koskee se alan niitä työnantajia, joilla on työehtosopimuksen säätelemiä töitä tekeviä työntekijöitä palveluksessaan. Yleissitovuus velvoittaa vain työnantajia, työntekijöille ei tule vastaavaa noudattamisvelvollisuutta eikä työrauhavelvoitetta.

Yleissitova työehtosopimus (PTY) määrittää siihen sidotuille työnantajille työsuhteissa noudatettavat vähimmäisehdot. Järjestäytymätön työnantaja on velvollinen noudattamaan yleissitovaa työehtosopimusta (HelB Oy järjestäytynyt, joten yleissitova sopimus ei koske meitä), mutta ei saa käyttää hyväkseen kaikkia työehtosopimuksen tarjoamia joustavia pelisääntöjä (mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen) siltä osin kun niillä poikettaisiin lain säännöksistä työnantajan eduksi.

Työnantajan järjestäytyminen ratkaisee

Valtakunnalliseen työnantajaliittoon järjestäytynyt työnantaja noudattaa järjestäytymisen kautta määräytyvää normaalisitovaa työehtosopimusta yleissitovan työehtosopimuksen sijasta.
Ai niin, jos käyt JHL005:n kotisivuilla, heti etusivulta näet, että alle puolen tunnin tauoista tehty sopimusrikkomus on kovaa vauhtia menossa työtuomioistuimen käsittelyyn - byrokratialle yhdistys ei mahda mitään, se kestää minkä kestää. Mutta mitä on asioille tehnyt AKT? Muuta kuin huudellut puskista. Yhtään reekkaa ei ole meidän takia pysähtynyt eikä ainutkaan satama ole tueksemme menossa lakkoon. Eikä ensimmäisenkään "luottamusmiehen - siis AKT:laisen" kanssa ole edes juteltu...
+Lisää kommentti
Onko "JHL-Jäsen "valehtelija.?
Ilmoita
Tämä palstahan se on varmaan oikea paikka kysellä asioita, kuten sanottu soita Hannu Toikkaselle, niin saat tietää asioiden oikena laidan, mutta taitaa olla provo taas koko aloitus.

Akt:n sopimus tullessaan heikentäisi voimakkasti Helbin kuljettajien asemaa, monelta kuljettajalta mm leikattaisiin vuosilomaa miltei 3 viikkoa vuodessa, palkalliset arkipyhät menisivät pekkaspäiviin, sairausajan turva heikkenisi, vuorolisät pienentyisivät, pitemmät työpäivät vain lisääntyisivät ym

Vahvaa liioittelua on , että helbillä olisi Akt:n kuuluvia kuljettajia enemmistö, ei todellakaan ole, tämä on taas tämän Coniboyn juttuja, katkeroituneen ja hävineen ihmisen tuotosta..

Minä en ole valehtelija, vaan yritän valheita oikoa, kun Helbin Akt porukka jostain syytä tämän Coniboyn johdolla jättää aina Kuntasopimuksen paremmat puolet kertomatta ja liioittelee heikkoa Akt-sopimusta, joka kyllä lisää työtuntien määrää, mutta rahallisesti ei tuo juuri mitään.
Ilmoita
seuraavalla kierroksella, että AKT.n soppari tulee päällimmäiseksi, ja sitä kautta yhdiistetään koko HELB konsernin käytännöt. JHL ja JYTY siirtyvät sivuun.
1 VASTAUS:
Höpönhöpönhöpöä eli SUURTA DIIPADAAPAA sekä AIJALAN PÄIVÄUNIA.
+Lisää kommentti
Silloin alalta pako kasvaa entisestään, jos kuntapuolen lomaoikeus viedään ilmaiseksi ja Artsi voittaa, muut häviävät tämä poika lähti..
Ilmoita
"JHL-jäsen"EI TODELLAKAAN PROVO!!.
Ja ANTEEKSI kun epäilin sinua. Haluaisin vain tietää mitä tehdä.
Uudelle kuljettajalle paras ratkaisu???
Ilmoita
Hahaa! Ilmaiseksi tulee kaikki edut! Mutta en viitsi edes kiitos teille liittolaisille siitä sanoa, koska ei teitäkään kukaan pakota liittoilemaan.
Tervetuloa meidän vapaiden joukkoon. Kyllä joku toinen dorka teidänkin puolesta meille edut hankkii. Järki käteen ja säästyy monta sataa vuodessa!
15 VASTAUSTA:
Huomaa pojun ontuvan ajatuksenjuoksun ja älykkyysosamäärän kun ei rassu tiedä että AY-maksut vähennetään verotuksessa, joten jäsenyys on käytännössä lähes ilmainen.Noinkohan sen Loimaan kassan saa vähentää?Epäilen pahasti. Ne sinunkin "ilmaiset" edut on AY-toiminnan tulosta,älä muuta kuvittele.Taitaa myös ko.kassan nk. edunvalvonta olla myös melko olematonta jos ollenkaan.Onneksi tuommoisia ääliöitä on murto osa työntekijöista vaikka työnantaja muuta toivookin.Olisi jokaisen syytä kuulua edes johonkin ammattijärjestöön, ne kun viime kädessä ovat kuitenkin ainoat jotka ajavat etujamme. Joskus paremmin joskus huonommin, mutta kuitenkin.
JHL: jäsen kirjoitti:
Huomaa pojun ontuvan ajatuksenjuoksun ja älykkyysosamäärän kun ei rassu tiedä että AY-maksut vähennetään verotuksessa, joten jäsenyys on käytännössä lähes ilmainen.Noinkohan sen Loimaan kassan saa vähentää?Epäilen pahasti. Ne sinunkin "ilmaiset" edut on AY-toiminnan tulosta,älä muuta kuvittele.Taitaa myös ko.kassan nk. edunvalvonta olla myös melko olematonta jos ollenkaan.Onneksi tuommoisia ääliöitä on murto osa työntekijöista vaikka työnantaja muuta toivookin.Olisi jokaisen syytä kuulua edes johonkin ammattijärjestöön, ne kun viime kädessä ovat kuitenkin ainoat jotka ajavat etujamme. Joskus paremmin joskus huonommin, mutta kuitenkin.
Aikuinen mies (vai ootko) ja noin tyhmää tekstiä.
Missä kohtaa olen väittänyt johonkin loimaan kassaan kuuluvani, kerro se minulle. En kullu enkä tule kuulumaan. Miksi kuuluisin? Linjurikuski saa AINA töitä jos ei ole työtävieroksuva ay-aktivisti tai joku luottomies tai rattijuoppo. Sitäpaitsi kun nykyiseltä työnanatajalta vähennetään en ole ekojen joukossa lähtemässä, vaan ihan siellä toisessa päässä.
Mutta jos sulla ottaa noin koville maksaa mun eduista, niin miksi ihmeessä et itsekkin eroa liitosta. AINA tulee uusia hölmöjä tilalle jotka maksaa sunkin etujen ajamisesta. Toisia vaan on niin helppo kusettaa. Eli miksi maksaa kun on ilmaiseksikin tarjolla. Mutta kukin tyylillään, itellä on parempaakin käyttöä rajoille kun lahjotella niitä johonkin luottamusmiesten ryyppykerholle.
Terve ihminen kun pystyy ajattelemaan ihan omillakin aivoillaan.
P.S. Ikinä ei ole koitettu palkassa kusettaa tai missään muussakaan, vaan ihan on tullut aina niinkuin siinä punaisessa kirjassa kerrotaan.
ruhakuskii kirjoitti:
Aikuinen mies (vai ootko) ja noin tyhmää tekstiä.
Missä kohtaa olen väittänyt johonkin loimaan kassaan kuuluvani, kerro se minulle. En kullu enkä tule kuulumaan. Miksi kuuluisin? Linjurikuski saa AINA töitä jos ei ole työtävieroksuva ay-aktivisti tai joku luottomies tai rattijuoppo. Sitäpaitsi kun nykyiseltä työnanatajalta vähennetään en ole ekojen joukossa lähtemässä, vaan ihan siellä toisessa päässä.
Mutta jos sulla ottaa noin koville maksaa mun eduista, niin miksi ihmeessä et itsekkin eroa liitosta. AINA tulee uusia hölmöjä tilalle jotka maksaa sunkin etujen ajamisesta. Toisia vaan on niin helppo kusettaa. Eli miksi maksaa kun on ilmaiseksikin tarjolla. Mutta kukin tyylillään, itellä on parempaakin käyttöä rajoille kun lahjotella niitä johonkin luottamusmiesten ryyppykerholle.
Terve ihminen kun pystyy ajattelemaan ihan omillakin aivoillaan.
P.S. Ikinä ei ole koitettu palkassa kusettaa tai missään muussakaan, vaan ihan on tullut aina niinkuin siinä punaisessa kirjassa kerrotaan.
Et varmaan kuulu myöskään kirkkoon ,koska sekin maksaa....
ruhakuskii kirjoitti:
Aikuinen mies (vai ootko) ja noin tyhmää tekstiä.
Missä kohtaa olen väittänyt johonkin loimaan kassaan kuuluvani, kerro se minulle. En kullu enkä tule kuulumaan. Miksi kuuluisin? Linjurikuski saa AINA töitä jos ei ole työtävieroksuva ay-aktivisti tai joku luottomies tai rattijuoppo. Sitäpaitsi kun nykyiseltä työnanatajalta vähennetään en ole ekojen joukossa lähtemässä, vaan ihan siellä toisessa päässä.
Mutta jos sulla ottaa noin koville maksaa mun eduista, niin miksi ihmeessä et itsekkin eroa liitosta. AINA tulee uusia hölmöjä tilalle jotka maksaa sunkin etujen ajamisesta. Toisia vaan on niin helppo kusettaa. Eli miksi maksaa kun on ilmaiseksikin tarjolla. Mutta kukin tyylillään, itellä on parempaakin käyttöä rajoille kun lahjotella niitä johonkin luottamusmiesten ryyppykerholle.
Terve ihminen kun pystyy ajattelemaan ihan omillakin aivoillaan.
P.S. Ikinä ei ole koitettu palkassa kusettaa tai missään muussakaan, vaan ihan on tullut aina niinkuin siinä punaisessa kirjassa kerrotaan.
Hävetkää! Teillä on pitkät lomat, suuri palkka, lyhyt työaika ja paljon muitakin ansiottomia etuja. Olisitte kiitollisia siitä että teillä on töitä, mutta päinvastoin riitelette siitä mikä kommarien terroristijärjestö takaa suurimmat edut vähimmällä työllä. Ajatelkaa oikeasti pienipalkkaisia palvelualojen työntekijöitä, millä perusteella teidän pitäisi saada parempia etuja? Koulutusta teillä kovin monella tuskin on. Ainoastaan tehdystä työstä pitäisi maksaa, ja siitäkin paljon nykyistä vähemmän, mutta te lorvitte kaiken maailman palkallisilla tauoilla, ylipitkillä lomilla ja tekaistuilla sairaslomilla.
Ei-ay kirjoitti:
Hävetkää! Teillä on pitkät lomat, suuri palkka, lyhyt työaika ja paljon muitakin ansiottomia etuja. Olisitte kiitollisia siitä että teillä on töitä, mutta päinvastoin riitelette siitä mikä kommarien terroristijärjestö takaa suurimmat edut vähimmällä työllä. Ajatelkaa oikeasti pienipalkkaisia palvelualojen työntekijöitä, millä perusteella teidän pitäisi saada parempia etuja? Koulutusta teillä kovin monella tuskin on. Ainoastaan tehdystä työstä pitäisi maksaa, ja siitäkin paljon nykyistä vähemmän, mutta te lorvitte kaiken maailman palkallisilla tauoilla, ylipitkillä lomilla ja tekaistuilla sairaslomilla.
Jaaha siinä eläkeläinen paasaa, sinä itse nautit ansiotonta liian suurta eläkettä ja haukut ay-liikettä, olet NOLLA.
Ai että iso palkka, bussinkuljettajan palkka on tyypillinen palvelualan pieni palkka, jos sinun mielestäsi vähän yli 2 tonnin brutto/kk palkka on iso, niin häpeä, mikäli enemmän näissä hommissa hankkii, pitää ajaa viikonloppuja ja öitä.
Ai lyhyet työpäivät, kaupunkilikenteessä 11-12 tunnin päiviä, älyttömän raskasta ja stressaavaa ja helteellä eivät toteudu laissa määrätyt tauot, jotka kuuluisivat normaalia työtätekevälle ihmiselle jaksamisen takia.
Suomessa on säädetty 8 tunnin työaikalaki jo 1900 luvun alussa, mutta bussikuskilla teetetään silti 11 tunnin päiviä kaupunkiliikenteessä.
Mikähän Oikeistoterroristi sinä siten olet, jos puhut kommareiten terrorjärjestöstöstä, sinä Ei ay olet surkea ja alhainen nilkki.
Ps. Näkee, että et ole koskaan oikeaa työtä tehnyt, lorvinut päivät jossakin ja nauttinut muiden raatamisesta.
Ei-ay kirjoitti:
Hävetkää! Teillä on pitkät lomat, suuri palkka, lyhyt työaika ja paljon muitakin ansiottomia etuja. Olisitte kiitollisia siitä että teillä on töitä, mutta päinvastoin riitelette siitä mikä kommarien terroristijärjestö takaa suurimmat edut vähimmällä työllä. Ajatelkaa oikeasti pienipalkkaisia palvelualojen työntekijöitä, millä perusteella teidän pitäisi saada parempia etuja? Koulutusta teillä kovin monella tuskin on. Ainoastaan tehdystä työstä pitäisi maksaa, ja siitäkin paljon nykyistä vähemmän, mutta te lorvitte kaiken maailman palkallisilla tauoilla, ylipitkillä lomilla ja tekaistuilla sairaslomilla.
Kuinka paljon mukamas kuskeilla on enemmän lomaa muihin verrattuna?
Onko 40t viikossa liian lyhyt työ aika?
Osaatko kertoa mitkä ovat linja-auton kuljettajan ansiottomat edut?
Onko sinulla faktaa siitä että kuskien liitot ovat kommunistisia terrorijärjestöjä?
Mitä tarkoitat yleensä palvelu aloilla ja millaiset ovat niiden alojen palkat?
Onko noilla muilla palvelualoilla kovatkin koulutus vaatimukset?
Miten tekaistaan sairausloma jota ei mukamas muut alat voi käyttää?

Koitappa vastata noihin noin aluksi ,jos osaat ,niin voidaan keskustella lisää...
stonari kirjoitti:
Kuinka paljon mukamas kuskeilla on enemmän lomaa muihin verrattuna?
Onko 40t viikossa liian lyhyt työ aika?
Osaatko kertoa mitkä ovat linja-auton kuljettajan ansiottomat edut?
Onko sinulla faktaa siitä että kuskien liitot ovat kommunistisia terrorijärjestöjä?
Mitä tarkoitat yleensä palvelu aloilla ja millaiset ovat niiden alojen palkat?
Onko noilla muilla palvelualoilla kovatkin koulutus vaatimukset?
Miten tekaistaan sairausloma jota ei mukamas muut alat voi käyttää?

Koitappa vastata noihin noin aluksi ,jos osaat ,niin voidaan keskustella lisää...
Se on tuo häirikkö Ei Ay , paskahousu Nastolasta joka pistää nokkansa nyt jo tosimiesten ja naisten töihin , linja-autonkuljettajien. Se mokoma ei tiedä linja-autohommista ja sen raskaudesta mitään mutta omien kertomustensa mukaan ollut vähän joka-alalla. No mikäs kun on ammattirikkuri ihan nuoresta pitäen ja tuli uitetuksi kun isäpappansa taksilla yritti kyyditä rikkuria lakkoportin sisäpuolelle huonolla menestyksellä ja nyt eläkkeelläkin kantaa kaunaa vaikka jätettiin vehkeetkin tärpätillä voitelematta mikä olisi pitänyt sille surviaisentoukalle kyllä tehdä. Helppo sen on kiikkustuolistansa huudella ja toisia dorkiksi haukkua kun itse on pahin etujen huonontaja ollut kautta aikojen. Minä olen sensijaan ollut avittamassa partioitteni kanssa lukuisissa kuljetusalankin lakoissa. Sillä nilkillä ei ole edes linja-auton kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttiluokkaa. Nyt se on tullut jo tännekin häiriköimään. Ei muuta kuin tärpättiä semmoisen kulkusille.
Työtä tekevä Ay kirjoitti:
Jaaha siinä eläkeläinen paasaa, sinä itse nautit ansiotonta liian suurta eläkettä ja haukut ay-liikettä, olet NOLLA.
Ai että iso palkka, bussinkuljettajan palkka on tyypillinen palvelualan pieni palkka, jos sinun mielestäsi vähän yli 2 tonnin brutto/kk palkka on iso, niin häpeä, mikäli enemmän näissä hommissa hankkii, pitää ajaa viikonloppuja ja öitä.
Ai lyhyet työpäivät, kaupunkilikenteessä 11-12 tunnin päiviä, älyttömän raskasta ja stressaavaa ja helteellä eivät toteudu laissa määrätyt tauot, jotka kuuluisivat normaalia työtätekevälle ihmiselle jaksamisen takia.
Suomessa on säädetty 8 tunnin työaikalaki jo 1900 luvun alussa, mutta bussikuskilla teetetään silti 11 tunnin päiviä kaupunkiliikenteessä.
Mikähän Oikeistoterroristi sinä siten olet, jos puhut kommareiten terrorjärjestöstöstä, sinä Ei ay olet surkea ja alhainen nilkki.
Ps. Näkee, että et ole koskaan oikeaa työtä tehnyt, lorvinut päivät jossakin ja nauttinut muiden raatamisesta.
NM. Työtä tekevä Ay. KSM. palkka PK- seudun kuskeilla on n. 3,200€/kk/brutto, joten vedä hieman takas noita tarinoitas, jotka eivät vastaa totuutta. HELB.llä ehä tuo sun mainitsema summa realisoituu, mutta vain HELB.llä. Vuosiansio pyörii n. 37-42.000€ välillä, joten ei se huonosti ole. Varsinkaan, kun ko. ammattiin ei vaadita juurikaan mitään. (sen kyllä huomaa)
vastine sinulle kirjoitti:
NM. Työtä tekevä Ay. KSM. palkka PK- seudun kuskeilla on n. 3,200€/kk/brutto, joten vedä hieman takas noita tarinoitas, jotka eivät vastaa totuutta. HELB.llä ehä tuo sun mainitsema summa realisoituu, mutta vain HELB.llä. Vuosiansio pyörii n. 37-42.000€ välillä, joten ei se huonosti ole. Varsinkaan, kun ko. ammattiin ei vaadita juurikaan mitään. (sen kyllä huomaa)
Mikäli luet vähän tarkemmin mitä sanoin, niin turha saivarrella ja kehua olemattomia nm. vastine sinulle..
Minähän sanoin että kuukausipalkka on vähän yli 2 tuhtta/brutto/kk ja näinhän se on. Sinun ilmoittamissasi kuukausituloissa on mukana rutkasti pyhätäitä ja yötöitä ja ne ovat epämukavan työajan haittakorvauksia, joista poliisitkin sanoivat, että eivät ole palkkaa vaan haittakorvauskia, siitä kun olet töissä kun muut ovat vapaalla.

Vuosiansioissa taas ovat mukana lomarahat, ylityöt ym.
Osoita minulle yksikin kuljettaja, joka saa 3200 euroa/kk tekemällä arkipäivätöitä.
Monet ihmiset normaaleissa töissä konttoriajalla saavat tämän.
Aika paljon saa muuten ajaa pyhätöitä ja yövuoroja, että saa yli 3 tonnia /kk.

Eihän tuohon ammattiin vaadita, mitään vastuu 50-70 ihmisen kuljettamisesta kelillä kuin kelillä ja kalustolla, jota ei aina ole kehuminen.
Tuulihatun kirjoituksia taas, taidat olla täysi heinähattu ja svedu..
Työtä tekevä Ay kirjoitti:
Mikäli luet vähän tarkemmin mitä sanoin, niin turha saivarrella ja kehua olemattomia nm. vastine sinulle..
Minähän sanoin että kuukausipalkka on vähän yli 2 tuhtta/brutto/kk ja näinhän se on. Sinun ilmoittamissasi kuukausituloissa on mukana rutkasti pyhätäitä ja yötöitä ja ne ovat epämukavan työajan haittakorvauksia, joista poliisitkin sanoivat, että eivät ole palkkaa vaan haittakorvauskia, siitä kun olet töissä kun muut ovat vapaalla.

Vuosiansioissa taas ovat mukana lomarahat, ylityöt ym.
Osoita minulle yksikin kuljettaja, joka saa 3200 euroa/kk tekemällä arkipäivätöitä.
Monet ihmiset normaaleissa töissä konttoriajalla saavat tämän.
Aika paljon saa muuten ajaa pyhätöitä ja yövuoroja, että saa yli 3 tonnia /kk.

Eihän tuohon ammattiin vaadita, mitään vastuu 50-70 ihmisen kuljettamisesta kelillä kuin kelillä ja kalustolla, jota ei aina ole kehuminen.
Tuulihatun kirjoituksia taas, taidat olla täysi heinähattu ja svedu..
viimejakson tili oli1426,36€/2vkk eikä siinä ollut pyhiä, kuin 7,4 tuntia. Teen pelkkää aamuvuoroa ja joka toinen vkl on töitä, eikä aina silloinkaan.Yö töitä oli peräti 5,2 (muodostui aikaisiasta aamuista). tuntia, iltalisiä peräti 0,05 tuntia ylitöitä 0 tuntia. eli tuonkin mukaan saadaan kk ansioksi jokseenkin 2900€ ja tuo on ihan normaalijakso. Kun hollille sattuu oikea pyhä eli tollanen 10 tuntinen, siihen samalainen lauantai ja aikaisia aamuja muutama niin pääsee helposti tuohon yli 3 tonnin kk ansioon. Ittelläni viime vuosi 39614,04€./=3301,17€/kk Kyllä palkkaan on sisällytettävä myös lisät, sillä niistähän osa palkkaa muodostuu. Se mitä tienaat on sun palkka, ei se mitä sä jaat mielesi mukaan peruspalkka ja muihin kategorioihin.
työtätekevä AY.lle kirjoitti:
viimejakson tili oli1426,36€/2vkk eikä siinä ollut pyhiä, kuin 7,4 tuntia. Teen pelkkää aamuvuoroa ja joka toinen vkl on töitä, eikä aina silloinkaan.Yö töitä oli peräti 5,2 (muodostui aikaisiasta aamuista). tuntia, iltalisiä peräti 0,05 tuntia ylitöitä 0 tuntia. eli tuonkin mukaan saadaan kk ansioksi jokseenkin 2900€ ja tuo on ihan normaalijakso. Kun hollille sattuu oikea pyhä eli tollanen 10 tuntinen, siihen samalainen lauantai ja aikaisia aamuja muutama niin pääsee helposti tuohon yli 3 tonnin kk ansioon. Ittelläni viime vuosi 39614,04€./=3301,17€/kk Kyllä palkkaan on sisällytettävä myös lisät, sillä niistähän osa palkkaa muodostuu. Se mitä tienaat on sun palkka, ei se mitä sä jaat mielesi mukaan peruspalkka ja muihin kategorioihin.
No joo, mulla on kuukausipalkka 2400 brutto, viime vuoden vuositulot oli 29 tuhatta, että en kovin korkeana palkkana pidä, viikonloppuja en aja, enkä öitä.
Kyllä ihmisen palkka pitäisi mitata normaalien työvurojen mukaan, vuorolisät ovat eri asia ja vuorotyö kuluttaa. Tosin itsekin aika väsynyt, vaikka päivätyötä teen, mutta kun päivän pituus välillä 11 tuntia ja sitten se lyhyt vuoro 4 tuntia, laitettu iltapainotteiseksi, niin tuntuu, että aina töissä.

En usko että saiisn 3200/kk vaikka ajaisin kuukaudessa kaksi viikonloppua, kun tuskin 800 euroa/kk saa kahdesta viikonlopusta, joten aika liioittelua noissa jutuissa on ja älkää kehuko vuosiansioilla, joissa paljon ylitöitä.
Ps. vaimoni toimistohommissa kello 8-15 ja merkantti, palkka 3000/kk ja ylimääräinen kuukausipalkka bonuksena joka vuosi.
Bussinkulj. Espoo kirjoitti:
No joo, mulla on kuukausipalkka 2400 brutto, viime vuoden vuositulot oli 29 tuhatta, että en kovin korkeana palkkana pidä, viikonloppuja en aja, enkä öitä.
Kyllä ihmisen palkka pitäisi mitata normaalien työvurojen mukaan, vuorolisät ovat eri asia ja vuorotyö kuluttaa. Tosin itsekin aika väsynyt, vaikka päivätyötä teen, mutta kun päivän pituus välillä 11 tuntia ja sitten se lyhyt vuoro 4 tuntia, laitettu iltapainotteiseksi, niin tuntuu, että aina töissä.

En usko että saiisn 3200/kk vaikka ajaisin kuukaudessa kaksi viikonloppua, kun tuskin 800 euroa/kk saa kahdesta viikonlopusta, joten aika liioittelua noissa jutuissa on ja älkää kehuko vuosiansioilla, joissa paljon ylitöitä.
Ps. vaimoni toimistohommissa kello 8-15 ja merkantti, palkka 3000/kk ja ylimääräinen kuukausipalkka bonuksena joka vuosi.
merkantti "vaimo" ei varmaan tienaa missään vaiheessa 3000€/kk. Jos erkantti vetäs ko. summaa, nii joka toinen olisi merkantti, sillä sehän on kansakoulun jälkeen seurava oppimäärä.
Työtä tekevä Ay kirjoitti:
Mikäli luet vähän tarkemmin mitä sanoin, niin turha saivarrella ja kehua olemattomia nm. vastine sinulle..
Minähän sanoin että kuukausipalkka on vähän yli 2 tuhtta/brutto/kk ja näinhän se on. Sinun ilmoittamissasi kuukausituloissa on mukana rutkasti pyhätäitä ja yötöitä ja ne ovat epämukavan työajan haittakorvauksia, joista poliisitkin sanoivat, että eivät ole palkkaa vaan haittakorvauskia, siitä kun olet töissä kun muut ovat vapaalla.

Vuosiansioissa taas ovat mukana lomarahat, ylityöt ym.
Osoita minulle yksikin kuljettaja, joka saa 3200 euroa/kk tekemällä arkipäivätöitä.
Monet ihmiset normaaleissa töissä konttoriajalla saavat tämän.
Aika paljon saa muuten ajaa pyhätöitä ja yövuoroja, että saa yli 3 tonnia /kk.

Eihän tuohon ammattiin vaadita, mitään vastuu 50-70 ihmisen kuljettamisesta kelillä kuin kelillä ja kalustolla, jota ei aina ole kehuminen.
Tuulihatun kirjoituksia taas, taidat olla täysi heinähattu ja svedu..
Helbillä tili 2 viikon välein vai joka toinen perjantai??
kihyr kirjoitti:
Helbillä tili 2 viikon välein vai joka toinen perjantai??
Joka toinen perjantai tili.
kihyr kirjoitti:
Helbillä tili 2 viikon välein vai joka toinen perjantai??
Kiitos.Sehän on jotain extraa verrattuna ,jos tili 2 viikon välein (vuodessa).
+Lisää kommentti
Aika dorkaa puhua tuollaista, olet loistakin pahempi iilimato ja tyhmä..
Kyllä poika naurus loppuis, kun sulta vietäsiin lomarahat ja lomat ja tunteja lisättäisiin. Mutta näit' nautoja on Loimaan kassassa, jotkut ei edes siellä kun ruuti ei riitä aivotoimintaan
4 VASTAUSTA:
Hah. Miehet on kaukana liitosta. Marjanpoimijat on liitossa.
Hui, apua, en pärjää yksin, meen liittoon. Kuullostaapa tosi miehekkäältä.
Joukossa (liitossa) tyhmyys tiivistyy!
ruhakuskii kirjoitti:
Hah. Miehet on kaukana liitosta. Marjanpoimijat on liitossa.
Hui, apua, en pärjää yksin, meen liittoon. Kuullostaapa tosi miehekkäältä.
Joukossa (liitossa) tyhmyys tiivistyy!
"stonari" Puhut asiaa , mutta missä Vaikutat
kihyr kirjoitti:
"stonari" Puhut asiaa , mutta missä Vaikutat
En ole ollut vuosiin suomessa töissä ja kun on päässyt tekemään töitä parissa eri maassa linja-auton kuljettajana niin kyllähän siinä on saanut mielipiteitäänsä hiukan muutella kun on nähnyt miten asioita tehdään muualla.
kihyr kirjoitti:
"stonari" Puhut asiaa , mutta missä Vaikutat
"stonari" Muualla paremmat kuskit ja autot.(Ruotsi,Englanti ym,)
+Lisää kommentti
Turha luulla että työnantaja hyvää hyvyyttään antavat samat edut (AKT/PTY) myös liittoihin kuulumattomille,vaan samalla he haluavat hiukan hajoittaa porukkaa ja luoda eripuraa työntekijöiden keskuuteen.
Toivotaan että tulee lakko joilloin nähdään onko noilla "loimaalaisilla" pokkaa käydä töissä ja nostaa samat edut jälkeenpäin ,vaikka aika moni on joutunut vaihtamaan työpaikkaa kyseisen tilanteen jälkeen kun eivät "rikkurit" ole jaksaneet kuunnella kettuilua....
3 VASTAUSTA:
Liityn ihan sinun kiusaksi.
kihyr kirjoitti:
Liityn ihan sinun kiusaksi.
Minuako kiusaat ja milläköhän tavoin?
kihyr kirjoitti:
Liityn ihan sinun kiusaksi.
En tarkoittanut sua.
+Lisää kommentti
Kihyr, miksi sun pitäisi liittyä mihinkään noista? Liity YTK.n niin saat saman työttömyysturvan, kuin näiden "liittojenkin" toimesta. Ole oma liittosi ja toimi sen mukaan. Älä välitä joidenkin liiton pellein jutuista mukamas loisena olemisesta, sillä sä teet samat työt kuin hekin ja osaathinnoitella itsesi yhtä lailla, jos nämä liiton koirat vaan uskaltaisivat antaa ns. vapaat markkinat. Suomalainen AY-liike elää yhä -70 lukua ja se ei taas palvele ketään, joka elää tätä päivää.

ts. liity niiden n.400 000 onnellisen YTK. laisen joukkoon, jotka itse määrittelevät elämänsä. Mitä useampi uskaltaa luopua kaulapannoistaan(AY-liike), niin sitä nopeammin työmarkkinat tekeytyv't sellaisiksi, että ne vastaa tekijöidensä tarpeita, että ottavat huomioon muut vallitsevat olosuhteet.
1 VASTAUS:
Uskomattoman törkeätä puhetta, siinä mies joka aina työntekijää vastaan.
Sinähän olisit valmis luopumaan pekkasista, lomarahoista, vuosilomasta, työaikalaista ja alentamaan palkkaasi.
Tätä vartenhan Loimaan kassa on perustettu, heikentämään työntekijän oloja, koska mitä useampi liittyy näihin Kähärän onnelliseksi maintsemiin, sitä kusisemmaksi työntekijät olot saadaan, sehän on ollut tarkoituksena kun kokoomuslaiset ja työnantajaleiri perustivat loimaan kassan.
Kihyr liity Jhl:n ja ota asioista selvää.
+Lisää kommentti
JHL.n jäsen. Miksi yhä useampi jättää liitot? Juuri tuo jatkuvasti kasvava jäsenkato saa liitonmiehet hysteerisiksi. Miksi eivät liitot anna ihmisille vapauksia sovittaa työaikansa, palkkauksensa , lomansa, ym. muut itselleen tärkeiksi katsomansa edut vapaasti solmittaviksi. Todennäköinen pelko lienee, että kun vapaasti jokainen ns. "möisi" itsensä niillä kriteereillä kun tarkoituksenmulkaiseksi katsoo, niin se olisi liitoilta ja niiden vallalta pois.

Nythän työmarkkinat ovat aivan liian tukkoisia eikä todellista ja rakentavaakeskustelua voida edes käydä. vrt. lennonjohtajat. Liittojen toimet ovat enmpi työoloja supistavia kuin niitä rakentavia, sillä ne jopa tarkoisettomat ja mihinkään perutuvat vaateet sekä selkeästi am.-70 luvun ajattelun kautta luotu vaadementtaliteetti on sellainen, että se ei toimi nykyajassa.

Syyt ovat niinkin yksinkertaisia kuin, että asiat, kustannukset, toiminnot, odotukset ja sosiaaliset tasot ovat täysin muuttuneet. Koko yhteiskunnan rakenne on täysin eritasolla , niin taloudellisesti, toiminnallisesti, kuin myöskin aatteellisesti. Joillekkin se vaan tuntuu olevan vaikeeta muodostaa näkemystään vastamaan sitä todellisuutta jossa elää, joskin sitä näkemättä tai tajuamatta.

Liitoilla on ollut aikaa integroitua nykyaikaan, mutta kun yhä vielä niissä vallitsee tuo kaiken tuhoava kollektiivisuus ja sen kautta padottu kehitys.
Jos liitot aikoo olla olemassa vielä 25 vuoden jälkeen (annoin aikaa), niin sen on luotava aivan toisenlainen skenaario ja visio asioihin. Selkeä infan (infrastruktuuri) rakentaminen kun ei ole kiellettyä liitoiltakaan. Itseasiassa se olisi jopa suotavaa.
1 VASTAUS:
Miten luulet esim. Helb:llä neuvottelujen sujuvan jos siellä kävisi n.1000 kuskia neuvottelemassa sopimuksistaan ja kuinka kauan se ottaisi aikaa?
Saati miten luulisit omien neuvottelujesi sujuvan ja luuletko että saisit paremmat ehdot kuin nyt?
Kyllähän lopputulos olisi käytännössä työnantajien sanelemat ehdot ota tai jätä.
+Lisää kommentti
Stonari. Lähdetään sittä, kun tulet työhaastatteluun, iin siinä vaiheessa sulla pitää olla vapaus asettaa itsellesi ne ehdot jotka katsot sua palvelevan. Ei kukaan toinen voi määritellä niitä arvoja joita sinä arvostat tai joiden kautta muodostat elämösi ja siihen sitoutuvat aspektit, kuten tulon, vapaaajan jne...

Miksi kaikki pitää olla muualta johdettua, vaikka sillä ei olisi sinulle mitään annettavaa. Olen vakuuttunut siitä, että jos olisi vapaus ns. myydä onma työpanos kaikineen vastuineen, lupauksineen, vaatimuksineen jne. niin saataisiin jokseenkin sellaisia sopimuksia aikaiseksi, joista ei tarvitsisi joka 2-3 vuosi riidellä ja jotka eivät välttämättä edes tuo mitään konkreettista, vaan pikemmin päinvastoin menetettyinä tuloina niin työläiselle, kuin myös työnanatajalle.

En osaa oikein kuvitella, että onko järkevää olla lakossa 16€/pv, saamatta mitään todellista saavutetuksi, kuin tehdä töitä 125-155€/pv ja saavuttaa tuolla töitä tekemällä sen jonka takia ylipäätään töitä tekee. Keneltäkään se ei ole pois jos tekee töitä, mutta se on jos ei tee töitä. Asiat ovat valintoja, mutta ne pitää voida tehdä itse, ilman minkään sortinsakin painostuksia tai uhkia.
Ilmoita
Lakkoja on kuitenkin suhteellisen harvoin ja joskus niitä on vain pakko pitää ja onhan sitä oltu myöskin työkiellosta työnantajan puolelta.
Kerran olin 3 päivää lakossa että saatiin vessat päättäreille ,oliko se järkevää vai ei sen saa kukin itse päättää.

En vain jaksa uskoa , että ilman TS:en ohjausta sopimuksista juurikaan pystyisi neuvottelemaan,kun ei niistä edes voi tehdä sitä tällä hetkelläkään.
Esim eräs kaveri kysyi paikkaa (osittain huumorilla) Helbiltä ja neuvottelu mahdollisuudet työvuoroihin olivat käytännössä nolla.

Jos nyt menisin (suomessa)työhaastateluun ja juotuisin tekemään sopimusta millä ehdoilla tulisin töihin/saisin töitä niin kyllähän ne neuvottelut olisivat 99,9%varmuudella nopeat kun ehdottaisi ,että nyt voimassa olevalla sopimuksella ja työnantaja lopettaisi ne heti kättelyssä siihen koska ensimmäisenä ei suostuisi pekkaspäiviin, palkalliseen sairauslomaan ym...
(Voihan se olla että monelle sekin sopisi ja ideaali maailmassa saisimme neuvoteltua hyvät sopimukset itsellemme kaikki ,mutta....)

Tuon voin sanoa aivan varmuudella koska sen verran kokemusta työnantaja puolen toiminnasta ja kokemusta 3 eri maassa työssäolosta linja-auton kuljettajana ja suomessa käytännössä heikoin tilanne työnantajan puolelta
miten suhtaudutaan omiin työntekijöihin.

Sori ,meni hiukan sekavaksi kommenttini
6 VASTAUSTA:
Johonkin liittoon varmasti liityn(JHL,AKT),mutta näyttää olevan kummassakin liitossa hyvät ja huonot puolensa.
eli loppujen lopuksi ei kai sillä niin suurta merkitystä uudellelle kuskille ole kumpaan liittyy??
kommenttisi sekaiseksi? Joo ihan vaan vähän!
Kyllä noita lakkoja tuntuuriitävän jja varsinkin hlu noihin dopimuusten ulkopuolisiin ns."mielenilmaisuihin tuntuu olevan jokseenkin suosittu "vapanhaku" metodi. Et voi oikeesti väittää, etteikö olisi suoritettu pysäytyksiä mm. AKT.n toimesta, joille ei ole ollut enempää lallista, kuin myöskään moraalista perustetta.
Stonarille kirjoitti:
Kyllä noita lakkoja tuntuuriitävän jja varsinkin hlu noihin dopimuusten ulkopuolisiin ns."mielenilmaisuihin tuntuu olevan jokseenkin suosittu "vapanhaku" metodi. Et voi oikeesti väittää, etteikö olisi suoritettu pysäytyksiä mm. AKT.n toimesta, joille ei ole ollut enempää lallista, kuin myöskään moraalista perustetta.
osaatko kertoa noista viime aikojen lakoista?
Mitkä niistä olivat moraalisesti oikein ja mitkä ei?
Kas kun en ole ollut töissä sielläpäin pitkään aikaan...
stonari kirjoitti:
osaatko kertoa noista viime aikojen lakoista?
Mitkä niistä olivat moraalisesti oikein ja mitkä ei?
Kas kun en ole ollut töissä sielläpäin pitkään aikaan...
Kaikki laittomat lakot on johtuneet siitä kun työnantaja ei ole noudattanut sopimuksia. Laillinen tapa on haastaa työnantaja oikeuteen ja odottaa oieuden päätöstä 10vuotta tai enemmän.
Sopimuksiin pitäis saada työnantajalle rangaistukset sopimusrikkeistä .
Laittomat lakot kirjoitti:
Kaikki laittomat lakot on johtuneet siitä kun työnantaja ei ole noudattanut sopimuksia. Laillinen tapa on haastaa työnantaja oikeuteen ja odottaa oieuden päätöstä 10vuotta tai enemmän.
Sopimuksiin pitäis saada työnantajalle rangaistukset sopimusrikkeistä .
Noinhan se on...
Kerran seurasin yhden asian etenemistä firman työsuojeluvaltuuston kokouksissa reilun 5v ajan jokaiseen kokous raporttiin tuli vain kirjaus asiaa seurataan ja siitä kysellessäni niin aina tultiin siihen että se maksaa ja firmalla ei ole varaa siihen.
Samalla lailla monesti joudutaan noihin patti tilanteisiin joista voi tulla lakko...
+Lisää kommentti
Noista vessoista sain aasin sillan kysymukseen. Jotta ollaanko valmiita tekemäämn adressi, jotta nuo vessat olisivat selkeitä ns. vesivessoja, noiden järkyttävien "kemiallisesti" hoidettujen tilalle, varsinkin kun niiden toteutus kunnalistekniikan suhteen olisi selkjeästi toteutettavissa, eikä hintakaan hirvitä. mm. tää on asia jota yksikäänb liitonmies ei ole saanut kuntoon, vaikka niistä jatkuvasti mm. tälläkin palstalla pamistaan. Henkilökohtaisesti ei tule mieleenkään tyhjentään suoltaan vessaan, minkä istuinosa on sen oloinen kuin kojoottilauma olisi käynyt tarpeillaan, tai että haju joka siellä vallitsee ei lähde vaatteista edes pesukoneen jäljiltä.

Kuka itseään kunnioittava käy moisissa "toaleiteissa"? Kaiken sorttista tarinaa näilläkin palstoilla esiintyy mutta yhtään realistista esitystä tai keinoa ongelmien ratkaiemiseksi ei ole , eikä tule.

Huulenheittäjäksi monesta on, mutta kun pitäisi osoittaa kykyä esittää ratkaisuja tai tehdä esityksiä ko. ratkaisuiden suhteen, niin pakokauhu valtaa alaa. Se on niiiiiiin helppoa tuo leukojen venytys, mutta kun pitäisi osoittaa että mitä tuo venytys merkitsee tai mitä sillä tarkoitetaan, niin menee sormi ainakin suuhun, jos ei muuallekkin.
6 VASTAUSTA:
No mitäs se Kakkahaara on itse tehnyt moisen ongelman eteen jos saisi kysyä kun sinähän siellä pomojen luona ravaat lytätty nokka tojossa . Ette varmaan ainakaan kuljettajien olosuhteita parempaan suuntaa ole olleet kehittelemässä.
Se on niin helppoa tuo nokan levitys ja vapaa-aikanakin häiritsevästi pomojen vapaa aikana kaupungilla bamlaus , mutta kun pitäisi osoittaa että mitä tuo levitys merkitsee tai mitä sillä tarkoitetaan , niin menee nokka tukkoon tai johonkin aukkoon.
Baja majan voi jollain tavalla ymmärtää paikoissa joissa ei ole viemäröintiä aivan läheisyydessä ja joissa ei varmuudella osata sanoa on päätepysäkki siinä kohtaa pidemmän aikaa.

Ei muuta kuin tett aloitteen tuosta vesi vessoista luottamusmiehelle/työsuojeluvaltuutetulle joka pystyy helposti olemaan yhteydessä muiden yhtiöiden vastaaviin.
kelokalle kirjoitti:
No mitäs se Kakkahaara on itse tehnyt moisen ongelman eteen jos saisi kysyä kun sinähän siellä pomojen luona ravaat lytätty nokka tojossa . Ette varmaan ainakaan kuljettajien olosuhteita parempaan suuntaa ole olleet kehittelemässä.
Se on niin helppoa tuo nokan levitys ja vapaa-aikanakin häiritsevästi pomojen vapaa aikana kaupungilla bamlaus , mutta kun pitäisi osoittaa että mitä tuo levitys merkitsee tai mitä sillä tarkoitetaan , niin menee nokka tukkoon tai johonkin aukkoon.
Yritä kelokalle, yritä edes, keksiä jotakin muuta sanottavaa.
Joka saatanan kirjoituksesi sisältää lapsellisia väännöksiä erään kirjoittajan nimestä ja pomojen luona majailusta.
Pitää "aikuisen" ihmisen olla naurettava vätys, toivottavasti et ole oikeasti linja-autonkuljettaja.
13+19 kirjoitti:
Yritä kelokalle, yritä edes, keksiä jotakin muuta sanottavaa.
Joka saatanan kirjoituksesi sisältää lapsellisia väännöksiä erään kirjoittajan nimestä ja pomojen luona majailusta.
Pitää "aikuisen" ihmisen olla naurettava vätys, toivottavasti et ole oikeasti linja-autonkuljettaja.
kuski olekkaan, eikä oikeesti oo edes ollu. Pelkkä piha paavo. Mutta ku jätkällä elämä pyörii niin piebnessä ympyrässä, ettei edes dsitä itte tajuu, niin se johtaa juuri tuollaisiin lapsellisiin ulostuloihin. Katkera ja kateellinen, ei mitään muuta ole tuo kelo. Soinilainen pökkelö.
ei kelo mikään kirjoitti:
kuski olekkaan, eikä oikeesti oo edes ollu. Pelkkä piha paavo. Mutta ku jätkällä elämä pyörii niin piebnessä ympyrässä, ettei edes dsitä itte tajuu, niin se johtaa juuri tuollaisiin lapsellisiin ulostuloihin. Katkera ja kateellinen, ei mitään muuta ole tuo kelo. Soinilainen pökkelö.
Kuljettaja jo 60-luvun lopulla Karjalan ex-Soinilaisen (lensi ulos) käkösen vasta kuoriutuessaan munasta. Sittemmin suorittanut menetelmäteknikon tutkinnon ja toiminut työntutkijana eri yrityksissä eri aloilla työmenetelmiä ja niihin käytettyä aikaa mitaten. Niin kutsuttu kellokalle. Nyt eläkkeellä.
Kakkahaara se sensijaan itse oli piha paavona Hakunilassakin pitkään kunnes alkoi kantaa lyttynokassaan pullanmurusia pomoille ja pääsi sillä varjolla pihalta hetkeksi pois yrittäen lyöttäytyä pomojen leiriin. Siinä kuitenkaan onnistumatta vaikka sitkeyttä löytyy , täytyy myöntää. Manskullakin bamlasi niin että viimein sai nokillensa että makasi tajuttomana ja körökyytiä Korkeasaareen toipumaan.
kelokalle kirjoitti:
Kuljettaja jo 60-luvun lopulla Karjalan ex-Soinilaisen (lensi ulos) käkösen vasta kuoriutuessaan munasta. Sittemmin suorittanut menetelmäteknikon tutkinnon ja toiminut työntutkijana eri yrityksissä eri aloilla työmenetelmiä ja niihin käytettyä aikaa mitaten. Niin kutsuttu kellokalle. Nyt eläkkeellä.
Kakkahaara se sensijaan itse oli piha paavona Hakunilassakin pitkään kunnes alkoi kantaa lyttynokassaan pullanmurusia pomoille ja pääsi sillä varjolla pihalta hetkeksi pois yrittäen lyöttäytyä pomojen leiriin. Siinä kuitenkaan onnistumatta vaikka sitkeyttä löytyy , täytyy myöntää. Manskullakin bamlasi niin että viimein sai nokillensa että makasi tajuttomana ja körökyytiä Korkeasaareen toipumaan.
Vai dementikko siellä poskiaan paukuttaa.
Annahan oikeiden miesten keskustella näillä palstoilla, eläkepapparaisille
on ihan omia paikkoja; hautausmaat yms.
+Lisää kommentti
Ari on kova poika, oletko saanut sovittua itsellesi yleissitovaasopimusta paremman palkan? Luulen ettet! Jos kaikki kävisivät itse sopimassa, niin ei meillä pian olisi vähimmäispalkkalakiakaan.

Oltaisiin aamulla portilla hattu kourassa jonottamassa sisään huutajalta pääseekö tänään ajamaan vai ajaako joku muu vielä halvemmalla, tyyliin ajaako joku tämän 10 h 80:llä jos halukas löytyy, niin ajaako joku muu 75 eurolla jne.

Linja-autonkuljettajalle osakeyhtiömuotoisen työnantajan kyseessä ollen ainoa oikea liitto on AKT ry.
3 VASTAUSTA:
Muuten Koni kirjoittaa asiaa mutta AKT on herkästi suostuvainen luopumaan ja kovin nihkeä vaatimaan. Päivät on pitkiä ja palkka...no jos millä tahansa alalla tehdään kellonympäri päiviä ja lauantait ja sunnuntaitkin , niin tarkalla on etteivät jo ohitsekin liksoissa pyyhkäise AKT.n sopimista kuljetusalan liksoista.
Kähärä joka kuvansakin kanssa kekkuloi , ei tiedä asioista mitään eikä työn vaativuudesta eikä tippakannumeiningistä. Menisi Pölhölälle niin olisi sopiva opintomatka kun siellä ei voitelu auta. Taitaa olla todella perää kun henkilön tuntevat täällä kirjoittavat kolleegat , nykyiset ja entiset , hänen edesottamuksistansa. Voi olla AKT.n kannattaja ja johdon suosikki , siis todella vaarallinen yhdistelmä.
diamond o`rossi kirjoitti:
Muuten Koni kirjoittaa asiaa mutta AKT on herkästi suostuvainen luopumaan ja kovin nihkeä vaatimaan. Päivät on pitkiä ja palkka...no jos millä tahansa alalla tehdään kellonympäri päiviä ja lauantait ja sunnuntaitkin , niin tarkalla on etteivät jo ohitsekin liksoissa pyyhkäise AKT.n sopimista kuljetusalan liksoista.
Kähärä joka kuvansakin kanssa kekkuloi , ei tiedä asioista mitään eikä työn vaativuudesta eikä tippakannumeiningistä. Menisi Pölhölälle niin olisi sopiva opintomatka kun siellä ei voitelu auta. Taitaa olla todella perää kun henkilön tuntevat täällä kirjoittavat kolleegat , nykyiset ja entiset , hänen edesottamuksistansa. Voi olla AKT.n kannattaja ja johdon suosikki , siis todella vaarallinen yhdistelmä.
OK.
kihyr kirjoitti:
OK.
Helb luopui eduistaan edellisissä neuvotteluissa niinkuin joka kerta sitä ennenkin kun taas AKT sopimus parani.
Päättele itse mikä on suunta.
+Lisää kommentti
Miten Akt:n sopimus parani??
1 VASTAUS:
Esim. lyhin työpäivä piteni, kiinnioloaika lyheni ja palkka nousi.
+Lisää kommentti
Myös Helbillä kiinnioloaika lyheni(ruuhkavuorot pois) ja palkka nousi ja pisin yhtäjaksoinen työaika lyheni 5 ja puolesta tunnista tasan 5 tuntiin...
Ilmoita
Tällähetkellä on asiat melkein samalla tavalla. Saa nähdä miten tulevaisuudessa?
1 VASTAUS:
juuri näin, ikävä kyllä...
+Lisää kommentti
Te teette tulevaisuudessa entistä nöyrempinä entistä kusisempia työvuoroja ilman mitään oikeuksia mutta runsain velvollisuuksin. Työpuhelut soitatte omilla puhelimilla muistaen kännykän käyttökiellon ajon aikana monesta muusta lähes yrittäjiin verrattavissa olevasta kohtelusta puhumattakaan.
ELLETTE jo viimein osaa ryhdistäytyä ja pistää hanttiin.
5 VASTAUSTA:
Osaatko perustella millään tavoin väittäsi ?
-miistä oikeuksista puhut?
-velvollisuudet?
-puhelimen käyttö?
-millä tavoin mukamas jo yrittäjiin verrattavissa?

Tuosta puhelimen käytöstä on ainakin meidän firmassa on sellainen politiikka että kaikki saavat talon puhelimen ja bluetooth kuulokkeet ja kaikkiin talon sisäisiin numeroihin soitto ilmaista eli myös kaikien kolleegoiden työpuhelimiin.
Ainakin veolialla kaikki saavat "kännykän" jolla voi soittaa työnjohtoon, en tiedä miten muissa taloissa?
stonari kirjoitti:
Osaatko perustella millään tavoin väittäsi ?
-miistä oikeuksista puhut?
-velvollisuudet?
-puhelimen käyttö?
-millä tavoin mukamas jo yrittäjiin verrattavissa?

Tuosta puhelimen käytöstä on ainakin meidän firmassa on sellainen politiikka että kaikki saavat talon puhelimen ja bluetooth kuulokkeet ja kaikkiin talon sisäisiin numeroihin soitto ilmaista eli myös kaikien kolleegoiden työpuhelimiin.
Ainakin veolialla kaikki saavat "kännykän" jolla voi soittaa työnjohtoon, en tiedä miten muissa taloissa?
Perusteluja ei tarvitse kaukaa hakea mutta voi olla firmakohtaisiakin eroja sillä joka talossa ei puhelimia anneta ja kuten jo mainitsinkin ja Veoliasta en tiedä mutta kuullut olen että kusinen paikka vaikka puhelimetkin olisivat kullasta. Firma jossa minä olin , oli jopa sen kännykän käyttökin ajon aikana kielletty. Kaverit saaneet varoituksiakin jopa.
-Oikeuksista ei kannata puhua kun niitä ei juuri missään tilanteessa kuljettajalla ole , paitsi oikeus pitää suunsa kiinni .
-Velvollinen olet huolehtimaan vaatevarastolla käynnitkin omalla ajallasi, samoin kaikki työhön liittyvä , paitsi ajoon käytetty aika lukuunottamatta lyhyitä valmisteluaikoja , teet kaikki omalla ajallasi. Tilitykseyt , asioinnit esimiesten kanssa , jopa lääkärissä käynnitkin jos et saa sairaslomaa on tehtävä siihen kulunut aika takaisin talolle, jne. Tässä vain muutamia asioita mitä muilla aloilla tehdään työaikana itsestäänselvästi.
-Puhelimen käytöstä jo edellä mainitsinkin.
-Yrittäjiin verrattavissa kun olet työtä tehdessäsi ihan omillasi ja itse vastaat ja omalla vapaa-ajallasi suoritat kaikki työhön liittyvät oheistoimet kuten yksityisyrittäjät konsanaan. Jopa taloudellisessa vastuussa olet yhtiön omaisuutta käsitellessäsi.
Siis nämä ovat nykytilanne. Aiemmassa kommentissanihan kerroin , tai yritin kertoa ,että työnantajan ote vain kovenee entisestään ellette älyä pitää viimein puolianne.
Ala vaihdettu kirjoitti:
Perusteluja ei tarvitse kaukaa hakea mutta voi olla firmakohtaisiakin eroja sillä joka talossa ei puhelimia anneta ja kuten jo mainitsinkin ja Veoliasta en tiedä mutta kuullut olen että kusinen paikka vaikka puhelimetkin olisivat kullasta. Firma jossa minä olin , oli jopa sen kännykän käyttökin ajon aikana kielletty. Kaverit saaneet varoituksiakin jopa.
-Oikeuksista ei kannata puhua kun niitä ei juuri missään tilanteessa kuljettajalla ole , paitsi oikeus pitää suunsa kiinni .
-Velvollinen olet huolehtimaan vaatevarastolla käynnitkin omalla ajallasi, samoin kaikki työhön liittyvä , paitsi ajoon käytetty aika lukuunottamatta lyhyitä valmisteluaikoja , teet kaikki omalla ajallasi. Tilitykseyt , asioinnit esimiesten kanssa , jopa lääkärissä käynnitkin jos et saa sairaslomaa on tehtävä siihen kulunut aika takaisin talolle, jne. Tässä vain muutamia asioita mitä muilla aloilla tehdään työaikana itsestäänselvästi.
-Puhelimen käytöstä jo edellä mainitsinkin.
-Yrittäjiin verrattavissa kun olet työtä tehdessäsi ihan omillasi ja itse vastaat ja omalla vapaa-ajallasi suoritat kaikki työhön liittyvät oheistoimet kuten yksityisyrittäjät konsanaan. Jopa taloudellisessa vastuussa olet yhtiön omaisuutta käsitellessäsi.
Siis nämä ovat nykytilanne. Aiemmassa kommentissanihan kerroin , tai yritin kertoa ,että työnantajan ote vain kovenee entisestään ellette älyä pitää viimein puolianne.
Onko HSL alueella taloja joiden busseissa ei ole puhelinta tai kuskeilla työnantajan antamaa puhelinta?

Nuo veolian puhelimet ovat aikalailla halvimmat mitä löytyy ja mitä olet kuullut siitä talosta että on huono ja onko edes hsl alueella hyviä taloja?

Annettiinko siinä firmassa jossa olit varoitus jos käytti handsfree laitetta?

En tiedä onko vielä tänäpäivänä olemassa kuljettajan opas mistä selvisi jonkin verran kuljettajan oikeuksia ,mutta millaisia oikeuksia sinä oikein ajat takaa?

En tiedä onko vielä niin että saat 2v välein uuden pukupaketin joten eihän tuo kovin paha rasti voi olla?

Mitä tarkoitat tuolla kaikki työhönliittyvät asiat osalla?
Ainakin veolialla sai 20min/lista tilistys aikaa ,siis missä firmassa oikein olit jos tuota ei makseta ja se tieto kannattaisi lähettää HSL:ään koska ne ovat heidän rahojaan...

Jos sinut kutsutaan esimiehen puhutteluun ,niin sinne ei tarvitse mennä todellakaan omalla ajalla vai kuinka usein muutoin asioit omasta aloitteesta heidän kanssaan pois lukien turhanpäiväinen jutustelu?

Ei nuo"palkalliset" lääkärissä "käynnit todellakaan ole mitään itsestään selvyyksiä muilla aloilla.

Kyllähän saisi moni yksityisyrittäjä hyvät naurut jos tuon vertauksen lukisi.
Ainakaan minä en keksi mitään muuta omalla ajalla tapahtuvaa työhön liityvää asiaa kuin vaatteiden pesut.(palkan tarkistus)

Millaisessa taloudellisessa vastuussa oikein olit?

Tilannetta varmasti helpottaisi jos kertoisit entisen työnantajan nimen.

Siinä olet oikeassa että työnantaja yrittää kaikki keinot saada kulut alas ja kun muistetaan se fakta että menoista n.55% on kuluttajan palkka niin se on myöskin helpoin paikka yrittää saada säästöjä oli ne todellisia taikka eivät.
Vaikkakin kannattaisi firmojen laskevan kuinka paljon voisi saada säästöjä hiukan löysemmillä ajoajoilla/työpäivillä ,koska ne vaikkuttavat suoraan sairauslomiin ja kaluston kuntoon , eikä se työvoiman vaituvuuskaan halpaa ole...

Monelta työnantajalta on unohtunut että työvoima on heidän suurin voimavaransa.
stonari kirjoitti:
Onko HSL alueella taloja joiden busseissa ei ole puhelinta tai kuskeilla työnantajan antamaa puhelinta?

Nuo veolian puhelimet ovat aikalailla halvimmat mitä löytyy ja mitä olet kuullut siitä talosta että on huono ja onko edes hsl alueella hyviä taloja?

Annettiinko siinä firmassa jossa olit varoitus jos käytti handsfree laitetta?

En tiedä onko vielä tänäpäivänä olemassa kuljettajan opas mistä selvisi jonkin verran kuljettajan oikeuksia ,mutta millaisia oikeuksia sinä oikein ajat takaa?

En tiedä onko vielä niin että saat 2v välein uuden pukupaketin joten eihän tuo kovin paha rasti voi olla?

Mitä tarkoitat tuolla kaikki työhönliittyvät asiat osalla?
Ainakin veolialla sai 20min/lista tilistys aikaa ,siis missä firmassa oikein olit jos tuota ei makseta ja se tieto kannattaisi lähettää HSL:ään koska ne ovat heidän rahojaan...

Jos sinut kutsutaan esimiehen puhutteluun ,niin sinne ei tarvitse mennä todellakaan omalla ajalla vai kuinka usein muutoin asioit omasta aloitteesta heidän kanssaan pois lukien turhanpäiväinen jutustelu?

Ei nuo"palkalliset" lääkärissä "käynnit todellakaan ole mitään itsestään selvyyksiä muilla aloilla.

Kyllähän saisi moni yksityisyrittäjä hyvät naurut jos tuon vertauksen lukisi.
Ainakaan minä en keksi mitään muuta omalla ajalla tapahtuvaa työhön liityvää asiaa kuin vaatteiden pesut.(palkan tarkistus)

Millaisessa taloudellisessa vastuussa oikein olit?

Tilannetta varmasti helpottaisi jos kertoisit entisen työnantajan nimen.

Siinä olet oikeassa että työnantaja yrittää kaikki keinot saada kulut alas ja kun muistetaan se fakta että menoista n.55% on kuluttajan palkka niin se on myöskin helpoin paikka yrittää saada säästöjä oli ne todellisia taikka eivät.
Vaikkakin kannattaisi firmojen laskevan kuinka paljon voisi saada säästöjä hiukan löysemmillä ajoajoilla/työpäivillä ,koska ne vaikkuttavat suoraan sairauslomiin ja kaluston kuntoon , eikä se työvoiman vaituvuuskaan halpaa ole...

Monelta työnantajalta on unohtunut että työvoima on heidän suurin voimavaransa.
Helbillä ei ole puhelimia, radiopuhelin vain, toimii miten toimii...
helbkuski kirjoitti:
Helbillä ei ole puhelimia, radiopuhelin vain, toimii miten toimii...
Helbkuski vastasi puolestani.
+Lisää kommentti
Sitä ei kukaan voi tietää. Ja jos nyt olet menossa Helbille töihin, on aivan sama mihin liittoon kuulut, Helbillä tehdään työsopimus tällä hetkellä PTY- sopimuksen mukaan. Vaikka liittyisit Helbillä Akt:hen, et tule saamaan Akt:n palkkaa ym. etuja...

Helbkuski siinä yllä ei ymmärrä ja sotkee tes ja työsopimus ovat 2 (kaksi aivan eriasiaa).

Tosin oli kirjoituksessa 1 (yksi) tosiasiakin AKT:n palkka ja edut ovat paremmat kuin Helbin tessissä, mikä takasi vain lm:n aseman ja palkan. Kuljettajien asema muuttui kusisemmaksi ja vielä kusisemmaksi johto tahtoo sen tehdä.

Mitä tekee jhl - ei yhtään mitään!
5 VASTAUSTA:
Jaa sotken? Minähän juuri tuossa yllä erotan ne 2 asiaa toisistaan. Uusille kuljettajille ei tehdä AKT-tessiä noudattavaa työsopimusta. Helbillä noudatetaan PTY-tessiä, riippumatta siitä mihin liittoon kuuluu. Lukuunottamatta niitä 18 vanhaa kuljettajaa jotka saivat AKT-tessiä noudattavan työsopimuksen 15 vuotta sitten. Ja en maininnut tekstissäni sanallakaan palkkojen ja etujen eroista...
Unohdit taas mainita Kuntapuolen sopimuksen pitemmästä vuosilomasta, paremmista vuorolisistä, paremmasta sairausajan turvasta, palkallisista aripyhistä ym
Akt:n sopimuksesta ei mitään jää, vain huonnonnuksia, kun ottaa huomiion Helbin muut paremmat edut
Koska Akt tekee jotakin, ajaisi työpäivän pituudeksi max 8 tuntia, se olsi jotain, mutta ei vaikka kaupunkiliikennettä ajetaan niin 11 tunnin päiviä ja Akt ei hievahdakaan.
Ukt-Uppi kirjoitti:
Unohdit taas mainita Kuntapuolen sopimuksen pitemmästä vuosilomasta, paremmista vuorolisistä, paremmasta sairausajan turvasta, palkallisista aripyhistä ym
Akt:n sopimuksesta ei mitään jää, vain huonnonnuksia, kun ottaa huomiion Helbin muut paremmat edut
Koska Akt tekee jotakin, ajaisi työpäivän pituudeksi max 8 tuntia, se olsi jotain, mutta ei vaikka kaupunkiliikennettä ajetaan niin 11 tunnin päiviä ja Akt ei hievahdakaan.
Kommentti oli siis tarkoitettu Helbin Akt-kuljettajalle
Ukt-Uppi kirjoitti:
Unohdit taas mainita Kuntapuolen sopimuksen pitemmästä vuosilomasta, paremmista vuorolisistä, paremmasta sairausajan turvasta, palkallisista aripyhistä ym
Akt:n sopimuksesta ei mitään jää, vain huonnonnuksia, kun ottaa huomiion Helbin muut paremmat edut
Koska Akt tekee jotakin, ajaisi työpäivän pituudeksi max 8 tuntia, se olsi jotain, mutta ei vaikka kaupunkiliikennettä ajetaan niin 11 tunnin päiviä ja Akt ei hievahdakaan.
Varmaan samata syystä kun ei pyydetä 30 euron tuntipalkkaa.
Mikään liitto ei aja liiansuuria muutoksia. Muutosten pitää olla kohtuullisia koska työnantajapuoli ei kerralla suostu liiansuuuriin kustannusten nousuun.
helbkuski kirjoitti:
Jaa sotken? Minähän juuri tuossa yllä erotan ne 2 asiaa toisistaan. Uusille kuljettajille ei tehdä AKT-tessiä noudattavaa työsopimusta. Helbillä noudatetaan PTY-tessiä, riippumatta siitä mihin liittoon kuuluu. Lukuunottamatta niitä 18 vanhaa kuljettajaa jotka saivat AKT-tessiä noudattavan työsopimuksen 15 vuotta sitten. Ja en maininnut tekstissäni sanallakaan palkkojen ja etujen eroista...
helbkuski ei tajuu
+Lisää kommentti
Ukt-Uppi ei huomaa hirttä omassa silmässään, mitä tekee JHL lyhentääkseen helbkuskin työpäivää 11 tunnista 8:aan, ei mitään. Maksettu työhön sidonnaisuusaika, jota ei lasketa työajaksi, vielä päälle voi olla 12 h. Kotimatkoineen päivälle tulee helposti pituutta 14 - 15 h

Pääasia kuitenkin, että JHL luottamusmiesten asema ja palkkaus ovat paremmin kuin rivikuljettajalla, niin meinasi unohtua se pieni jyly porukka jonka lm:n palkka on n. 50.000 tonaa vuodessa. Kelpaa sitä jäsenten etua ajaa.

Linja-autonkuljettajan oikea liitto on AKT.
1 VASTAUS:
Akt päivät ihan samanlaisia, maksettuja taukoja on sielläkin, Nobinalla ainakin.. Vaimolla tämä ja eilinen klo. 06-16 ja huomenna 06-18, ei ole sen enempää järkeä niissäkään työajoissa.
+Lisää kommentti
Akt ei tee mitään lyhentääkseen kaupunkiliikenteen kuljettaja työpäivää, kun Akt.lla oli noin pasko sopimus, niin Helbille sitä yritettiin väkisin saada ja kun ei saatu, otettiin Akt:sta niitä huonnonnuksia mukaan, kuten pitkät päivät.
Helbin paremmat vuosilomaoikeudet, paremmat vuorolisät, parempi sairauajan turva sentään säilyivät.
Joule työryhmässä oli jo 90 luvulla tavoite saada 8 tunnin työaika, kuten muillakin ihmisillä, mutta miten on käynyt, Akt ei ole asian eteen tikkua laittanut ristiin, kun ei heitä kiinnosta. Satamat pyörii se on tärkein..
Kuntapuolen pitempi vuosiloma on oikea etu, sen jos vievät, niin alan vaihto tai kortisto, en ala Akt:n renkipojaksi ja orjaksi.
Ilmoita
Millaista faktaa sinulla on esittää ettei AKT yritä parantaa kaupunkiliikenteen kujettajan asemaa?
Pelkkä työehtosopimus ei riitä vastaukseksi ,koska sinne tulet vain merkityksi asiat joista on päästy sopuun.

Kuten jo tuossa ylempämä oli mitä merkittävää sitten JHL on saanut aikaiseksi, mihin et kuitenkaan kommentoinnut.

Oletko varma ettei vaan Helb:in johto ole se joka haluaa AKT:N sopimusta eniten?
Koska jo v. 2000 HKL halusi eroon esim linjavaaleista ym....
2 VASTAUSTA:
Aikaansaannokset kertovat tuloksen, mitään kunnolista ei ole saatu aikaan, vaikka jo vuonna 97 Joule-ryhmän tavoite oli Pk-seudun kuskeille yhtenäinen 8 tunnin typäivän pituus(max), Eihän tästä ole vasta kuin 14 vuotta aikaa, joten voin sanoa, että Akt ei ole asiaa ajanut. 20 vuotta kesti Akt:n aada aikaan se, että PK-seudullakin hyväksytään kuorma-autovuodet kokemusvuosiksi, maaseulla se hyväksyttiin jo aikoja sitten, mutta Pk-seudulla vasta pari vuotta sitten ja asiasta oli jo neuvoteltu 20 vuotta sitten, että aika hitaita ovat Akt:n kiireet.
Hkl oli täsäkin edelläkävijä, siellä ja Helbillä kuorma-autovuodet on aina hyväksytty kokemuslisiin.
Ei Akt kirjoitti:
Aikaansaannokset kertovat tuloksen, mitään kunnolista ei ole saatu aikaan, vaikka jo vuonna 97 Joule-ryhmän tavoite oli Pk-seudun kuskeille yhtenäinen 8 tunnin typäivän pituus(max), Eihän tästä ole vasta kuin 14 vuotta aikaa, joten voin sanoa, että Akt ei ole asiaa ajanut. 20 vuotta kesti Akt:n aada aikaan se, että PK-seudullakin hyväksytään kuorma-autovuodet kokemusvuosiksi, maaseulla se hyväksyttiin jo aikoja sitten, mutta Pk-seudulla vasta pari vuotta sitten ja asiasta oli jo neuvoteltu 20 vuotta sitten, että aika hitaita ovat Akt:n kiireet.
Hkl oli täsäkin edelläkävijä, siellä ja Helbillä kuorma-autovuodet on aina hyväksytty kokemuslisiin.
Kannattaa pitää mielessä sinunkin myös se että AKT ajaa koko maan kuskien asioita ja silloin joidenkin osasten esiintulo kynnyskysymykseksi voi jäädä kokonaisuudean alle.
Onko sinulla noista neuvotteluista varmaa tietoa ettei siellä olisi keskusteltu asiasta AKT ja ALT välillä?
Vielä kun muistamme että ALT on niin suostuvainen kaikkeen....

Tuskin tätä enää kannattaa kysyä koska et edelleenkään ottanut kantaa mitä parannuksia JHL on saanut viime aikoina aikaiseksi?
+Lisää kommentti
Helbin liitoilla sama tauti ei parannuksia vaan heikennyksiä. Vai mistä ne lehtijutut oli kun sairaslomat ja kuskien pahoinvointi on lisääntynyt.
2 VASTAUSTA:
Totta helkkarissase pahoinvointia aiheuttaa, kun poljetana alas linjavaalit, lopetetaan Hk-kuljetus ja lisätään päivien pituuksia ja kaikki tämä sen takia kun Akt:n sopimuksen alaisissa firmoissakin tehdään ja toimitaan näin.
Eli Akt hyväksyy edelleenkin kaupunkiliikenteeseen pitkät päivät ja siksi pitää muillakin olla yhtä huonosti.
Kuuma kesä, autossa ei minkäänlaista ilmastointia, 11 tuntia istut pätsissä kahdessa viiden tunnin jaksossa, naurattaako?
No smiling kirjoitti:
Totta helkkarissase pahoinvointia aiheuttaa, kun poljetana alas linjavaalit, lopetetaan Hk-kuljetus ja lisätään päivien pituuksia ja kaikki tämä sen takia kun Akt:n sopimuksen alaisissa firmoissakin tehdään ja toimitaan näin.
Eli Akt hyväksyy edelleenkin kaupunkiliikenteeseen pitkät päivät ja siksi pitää muillakin olla yhtä huonosti.
Kuuma kesä, autossa ei minkäänlaista ilmastointia, 11 tuntia istut pätsissä kahdessa viiden tunnin jaksossa, naurattaako?
siitäs saitte
+Lisää kommentti
Ei ollut pakko hyväksyä huononnuksia mutta teidän niin hyvillä luottomiehillä kun säilyi omat edut niin ei välitetty kuljettajista.
Mitä vielä kaipaatte? Ilmeisesti sitä että tehdään vielä huonompia sopimuksia.
3 VASTAUSTA:
Ei voi muuta todeta kuin että pelastukoon ken voi.
Ala vaihdettu kirjoitti:
Ei voi muuta todeta kuin että pelastukoon ken voi.
keskustelukerho!
Ala vaihdettu kirjoitti:
Ei voi muuta todeta kuin että pelastukoon ken voi.
SINÄ.
+Lisää kommentti
Miten toimii ns."Lonkan Sopimus"
Jos työt loppuu ja siirto "akt taloon",Liitto vaihtuu pakostakin onko näin?
Entäs sitten toisinpåin.??
Ilmoita
Voi herranen aika sentään... Kukaan ei pakota vaihtamaan liittoa, olit missä talossa tahansa. Palkan saat vain sen mukaan minkä liiton työehtosopimusta mikäkin työnantaja noudattaa. Eli kaikilla muilla akt, paitsi Helbillä Pty. Itse voit kuulua vaikka käsityöläisten liittoon jos haluat...
Ilmoita
Sorry,anteeksi tyhmyyteni.
1 VASTAUS:
Saat... vastasin tavallaan tuohon jo 30.7. ketjun alkupuolella.
+Lisää kommentti
Aloittaessani tämän keskusteluketjun en tiennyt mistään mitään nyt kun näitä
eri kommentteja ja eri keskutelupalstoja on tullut luettua niin on saanut jonkin-
laisen vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni.

Eli kun menet Helbille siellä noudatetaan JHL:n sopimusta.
Joka minun mielestäni luettuani erilaisia mielipiteitä on uudelle kuljettajalle parempi.

KIITÄN KAIKKIA JOTKA VAIVAUTUVAT ANTAMAAN MIELIPITEENSÄ.
Ilmoita
Than you Kihur, olet oivaltanut asian. Asia on nimenomaan näin niin uuden kuin vanhemmankin kuljettajan kohdalla.
Ilmoita
No niin kaikki hyväuskoiset silloiset ja vähän nykyisetkin sinisilmäiset hölmöt jotka luotitte työnantajan lupauksiin ?
Kertokaahan mitenkäs sitten kävikään, vaikka monet, kuten allekirjoittanutkin varotteli liiasta lepsuilusta, vaan suinpäin piti PTY tes hyväksyä. Mikään pakko ei olisi ollut. Porukkaa peloiteltiin paskat housuihin ja loppupelissä kävi että Koivari peri koko roskan.
Nyt itkette sitten menetettyjä pitkiä lomia ja saapuneita pitkiä päiviä.
Ilmoita
Nyt itkette? Juttu on kahdeksan vuotta vanha.
Ilmoita
Halvallasaanut on halvalla saanut halpaa järkeäkin joskus aikoinaan, sillä paitsi tyhmä, myöskin ymmärtämätön.
Et tajua näköjään sitä, että juttu on kuin onkin 8 vuotta vanha, mutta kirjoituksellani halusin muistuttaa ja palauttaa mieliin mitä tuolloin tapahtui liian lepsuilun tuloksena !!!
Siis tarkoittaa sitä että nyt itkevät kun lomat ym menivät myöhemmin ja vain sen töppäyksen tuloksena kun annettiin liian helposti periksi.
Kunnallinen sopimus olisi kukaties vieläkin ja joka tapauksessahan Koivari sen osti .
Taidat pösilö olla niitä fillaristihomoja sinäkin !
Ilmoita
Älä liity mihinkään liittoon säästät vuodessa sijoita rahat johonkin 500e vuodessa.
Ilmoita
Mieti myös mitä saat sillä 500 eurolla riitatilanteessa ? Eipä taida luotsikka tulla puolustamaan puhutteluun joutuessasi jollet ole jäsen.
Lopputilinkin saatuasi ei säästetyllä 5-satasella kovin pitkälle potkita !
Ennen homot vietiin pakkohoitoon jo pelkästään homoutensa takia. Nyt saavat täällä rauhassa haukkua liittoja, kun eivät ymmärää niiden tarkoitusperiä. Vieläpä vapaasti fillaroida toisten kiusana.

Partajugi
Ilmoita
Vittu ne luottamusmiehet mitään puolusta paitsi omia ja pienen piirin työvuoroja.
En tiedä ketään jolla olis mitään hyötyä ollut liitosta ongelma tilanteessa ja aika pitkään oon ajellut.
500e vuosi saa:
1. Akt: n lehden, suomen kallein sanomalehti.
2. Mökkejä saa vuokrata kesällä, jonoa vaan taitaa olla ettei onnistu ku harvalla
3. Ei tuu muuta mieleen.

Saa kertoa jos jotain unohtu
Ilmoita
Unohdit sen että luottamusmies puolustaa sinua riitatilanteissa Syvämulkkua vastaan.
Villinä olet yksinäsi ja ainoa toivosi on nuolla sen kupolia.

Partajugi
1 VASTAUS:
Tossahan just mainitsin ettei mitään hyötyä ole luottiksesta ollut riitatilanteissa.
Ei tarvi nuoleskella ketään ku hoitaa itse konfliktitilanteet keskustelemalla.
Joten nuoleskelu jää luottamusmiehelle, firmaa kohtaan meinaan.
Suosittelen säästämään 500e vuodessa muillekin.
+Lisää kommentti
Kyllä siitä hyötyä on verrattuna jos itse menet. Oletkos yrittänyt ratkaista jotain konfliktitilannettä Syvämulkun kanssa ja millä menestyksellä ?
Jos sulla hyvä kieli että kaljua lipaiset sujuvasti, niin saattaa ehkä pienet mahdollisuudet onnistua, mutta muuten ei.
Sen AY maksun saa muuten vähentää verotuksessa, mikäli osaat hakea mitään vähennyksiä verottajalta !
Luottamusmies toimii, mutta sitä pitää ensin tietty pyytää toimimaan. Ei se tiedä josd kukaan ei kerro että Smulkun kanssa ongelmia.

Partajugi
Ilmoita
No niin. Onko kellään kokemuksia miten toimii tällähetkellä konfliktien ratkaisut tuon täälläkin paljonpuhutun Syväsuoron kanssa ?

Luottiksen kanssa ja ilman ?

Ei kuulkaa, ette te ikinä pääse ylös tuosta suosta jollette nosta kissaa pöydälle siellä ja pidä pienet istujaiset porttien ulkopuolella. Nimittäin nyt se pelkää !

Talkoo-Taavetti
Ilmoita
Kannattaa laittaa 550e vuodessa indeksirahastoihin minkään akt:n liitonmiesten taskujen sijaan.
Se on ihan hyvä potti 10;ssä vuodessa.
Jää liiton sdp lehti saamatta mut voin kertoa ettei ole iso menetys.
10t edestä rahastoja saattaa hyödyttää enemmän.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

HelBissä kolme eri Ammattiliittoa.

Mihin Liittoon kannattaa liittyä,jos ja kun tulee "Taloon".

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta