Listerine suuvesi

:(

Päätin kokeilla Listerine suuvettä kuukauden ajan hampaiden ja suun puhtauden viimeistelyyn ja suun raikastamiseen, eli siihen takoitukseen, johon se on suunniteltu. Käytin Listerineä kahdesti päivässä hampaiden pesun jälkeen. Olin kuitenkin erittäin pettynyt tuotteeseen ja testin päätteeksi lopetin kyseisen tuotteen käytön.

Ensimmäisestä kokeilukerrasta viimeiseen, Listerine poltti suuta voimakkaasti, joten purskuttelu oli mahdotonta. Purskuttelu lisäsi voimakkaasti poltteen tunnetta.

Yksi tuotteen luvatuista eduista on suun raikastaminen. Heti käytön jälkeen suuvesi antoi raikkaan tunteen, mutta pidemmällä aikavälillä hengitys alkoi haista epänormaalisti ja erittäin pahalle ja kielen pinnalle muodostui valkoista peitettä. Lisäksi kielen makunystyrät silottuivat joistain kohtaa kieltä.

Pari päivää tuotteen käytön lopetettuani hengityksen paha haju katosi!!! Valkoinen peite katosi ja kielen sileisiin kohtiin alkoi muodostua jälleen makunystyrät. Ainoa keksimäni selitys oireille on, että Listerine on liian voimakasta ja tuhoaa suun normaalia bakteerikantaa. Väistämättä tulee mieleen Clerasil kasvojenpesuaine, joka oli aikanaan varsinainen trendituote, mutta joka tuhosi ihon omaa normaalia bakteerikantaa heikentäen ihon vastustuskykyä.

En voi suositella ainakaan kyseistä suuvettä kenellekään ja ehdotan keskittymään vain huolelliseen hampaidenharjaukseen.

27

14744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko8686

      Listerine polttaa kyllä pahasti, mutta kyllä sen poltteen kestää. Pidemmällä aikavälillä huomaat, että on kielestä kadonneet kuvailemasi valkoinen peite häviää. Oma purukalustoni on siinä kunnossa, että pussikeittö linjalla mennään viel pitkään, mutta listerin on auttanut juuri tuossa pahanhajuisessa hengityksessä (kuten myös pastillit tilapäisesti).

    • vahvat hampit

      Alkoholiton suuvesi toimii..

    • huh huh

      Huh aloitin Listerinen käytön muutama päivä sitten ja se tosiaan polttaa kuin laittaisi jotain syövyttävää ainetta suuhun! Käytän itse sitä lilaista Total Carea. Onkohan tää ihan terveellistä? Joka kerralla tulee väkisin kyyneleet silmistä ja pitää haukkoa henkeä kun polttaa niin paljon kieltä...

      • tervesuu

        Voimakas kirvely johtunee siitä, että limakavot eivät ole terveet.

        Joku osaa varmaan kertoa mitä eri sairaustiloja suun limakalvoilla voi olla.

        Terveessä suussa ei kait kirvele pahemmin.


      • Anonyymi
        tervesuu kirjoitti:

        Voimakas kirvely johtunee siitä, että limakavot eivät ole terveet.

        Joku osaa varmaan kertoa mitä eri sairaustiloja suun limakalvoilla voi olla.

        Terveessä suussa ei kait kirvele pahemmin.

        Kerran viikossa.


    • ei polta kaikkia

      Olen käyttänyt Total Carea kuukauden kirurgisen toimenpiteen takia varmistaakseni mahdollisimman hyvän paranemisen. Hoitona määrättiin Corsodyliä, jota myös olen käyttänyt.

      Suu on pysynyt terveenä ja raikkaana. Joskus kirvelee hieman esimerkiksi kun on harjannut kieltä hammastahnaa suussa ollessa. Saattoi myös joskus suolavettäkin kokeiltuani. Eli kirvelytunne vaihtelee.

      Luulisin kirvelyn riippuvan suun terveydestä. Jos siellä on tietynlaisia tulehduksia tai suu muuten ärtynyt, voi kirvelläkin.

      Minulla on yleesä arka suu mm. kuumalle ruoalle ja juomalle. Listerine ei kuitenkaan polttele ainakaan liikaa.

    • 1+7

      Se polte meinaa sitä että bakteerit palaa. Sama kun laittaa desinfiointiainetta haavaan. Mutta listerine vissiin tappaa kaikki hyvätkin bakteerit...

    • Näin

      Olen hammaslääkäri.

      Listerineä en suosittele kellekkään sillä sen raikastava ja puhdistava vaikutus perustuu lähinnä pelkästään suureen alkoholipitoisuuteen. Tuon alkoholin vuoksi se kirvelee limakalvoilla.

      Jos joku potilaistani Listerineä käyttää, kehoitan häntä heti lopettamaan. WC:n pesuun Listerine sopii hyvin.

      Kirurgisten operaatioiden jälkeen suositellaan Corsodyl- tai ParoEx-suuvesiä sillä niissä on klorheksidiini-nimistä ainetta, jolla on bakteereita tappava vaikutus.

      Jos halutaan ehkäistä plakin ja hammaskiven muodostumista vasta puhdistetuille hammaspinnoille suositellaan käytettäväksi delmopinolia sisältävää Decapinolia.

      • hampaaton 1

        Mikähän soveltuisi suun ja ikenien huuhteluun kaikkien hampaiden poiston jälkeen?


      • voisi olla
        hampaaton 1 kirjoitti:

        Mikähän soveltuisi suun ja ikenien huuhteluun kaikkien hampaiden poiston jälkeen?

        Corsodyliä ainakin käytetään suun kirurgisten toimenpiteiden jälkeen.
        Sitä on pitkä hyvä kokemus.
        Kun ei ole hampaita, ei ole pelkon sen hampaita värjäävästä vaikutuksesta.


      • hampaaton 1
        voisi olla kirjoitti:

        Corsodyliä ainakin käytetään suun kirurgisten toimenpiteiden jälkeen.
        Sitä on pitkä hyvä kokemus.
        Kun ei ole hampaita, ei ole pelkon sen hampaita värjäävästä vaikutuksesta.

        Kiitos, pitääpä käydä apteekissa huomenna.


      • Kokeillut

        Käytin montakin pulloa Listerinea ja tuntuu oikeasti pahentavan hajua, huomannut muillakin. Zerossa on myös propylene glycolia, joka kai aiheuttaa tulehduksia. Itse olen sille allerginen ja heti alkoi joka paikka kutista.
        Jordan on tähän mennessä tuntunut parhaalta kokeilluista, siinäkin on klorheksidiini digluconatea, liekö aivan sama?


    • Listerine

      Listerineä (myös total care) on myös alkoholitonta. Alkoholi toimii valmistajan mukaan liuottimena. Aktiivisena aineena toimivat eteeriset öljyt (EO)

      Alkoholiton Listerine Total Care:
      http://www.listerine.com/products/total-care-zero-fresh-mint-anticavity-mouthwash

      Täällä hammaslääkäri-lehdessä vertailu useasta suuvedesta ja useamman sivun artikkeli. Siellä on tutkimustuloksia sekä eteerisiä öljyjä (EO) , delmopinolia (vaiin Decapinol ) että klooriheksidiiniä (CHX) sisältävistä tuotteista.:
      http://www.digipaper.fi/hammaslaakarilehti/88702/index.php?pgnumb=32


      Corsodylissä olevan aineen nimi on klooriheksidiini (klooriheksidiiniglykonaatti)
      Alkoholia on 7% (Alkoholia sisältävässä Total Care Listerinessä 22%).

      • Anonyymi

        Listerine Total Care:ssa nimenomaan on alkoholia etiketin mukaan. Paraikaa ihmettelen sainko jostain aamulla jonkinlaisen lievän allergisen reaktion ja syyttävä sormi on lähes 100% varmuudella kohdallani juuri aamulla avattu Listerine Total Care siivesi...


    • arghhhhhhh

      suu palaa, arghhhh

    • Ei kiva!

      Kirvelee ja myös värjää hampaita....

      • Anonyymi

        Putsaa myös hammasvälit.


    • liisteerinnee

      aika vahvaa oli

    • eisovellumulle

      onko muita vaihtoehtoja

    • lamensitko

      Mitä Listerineä käytit?

      Et kai vaan Zeroa? Siinä on ollut ongelmia, mutta en voi kertoa mitä ongelmia.

      Kai laimensit suuvettä 50/50 vedellä? Polttelee "leikattuna" huomattavasti vähemmän. Ethän kossuakaan juo pulosta raakana, vai juotko?

    • Paradontiittityttö

      Minulle yksityisen hammaslääkäriaseman suuhygienisti suositteli Listerine Zeroa, siis ei-alkoholia sisältävää ainetta.

      Käytin aiemmin Meridolia, mutta se värjäsi hampaani. Niinpä vaihdoin. Saa nähdä miten käy.

      Voisitko hyvä hammaslääkäri sanoa, olenko saanut huonoja neuvoja?

    • terve_pöpökanta

      Juuri ulkolaisella tv-kanavalla on pyörinyt Listerin-mainos jossa mainostetaan zero-bakterista lopputulosta "upeaa" ...

      Pidän tuollaisia tuotteita terveydellisesti täysin järjettöminä, ellei niille sitten ole jokin todella lääketieteellinen tilapäinen erityistarve. Normaali hyvä suuhygienia ja terve ruokavalio riittää.

      Ylempänä hammaslääkäri ottikin aiheesta asiaan kantaa parempien vaihtoehtojen kera (joita itse en lainkaan tunne kun ei ole ollut tarvetta ko. kaltaisille tuotteille).

      Eikös nuo Listerinit nimeomaan saata suun normaalin, tärkeän ja terveen bakterikannan totaaliseen epätasapainoon ja on siten vain konkrettinen riski terveydelle? Suun terve ja normaali bakterritasapaino on erityisen tärkeä suun terveydelle.

    • ggae

      listerinen rules

    • kaipaanpartaani

      Suuni on LIE KEIS SÄ. kyl varmaan toimii. Palo partakin kun vähän sillekin meni.

    • Anonyymi

      Löysin Listerine reseptin jalkojen hoitoon:
      Sekoita 1/4 mittaa sinistä Listerine-suuvettä, 1/4 mittaa viinietikkaa ja 1/2 mittaa lämmintä tai kuumaa vettä. Liota jalkapohjia 10-15 min ja kääri jalat pyyhkeeseen. Kuollut paksuuntunut iho irtoaa. En panisi suuhuni.
      En ole kokeillut, mutta haluaisin tietää, onko jollakulla kokemuksia.

    • Anonyymi

      Samat sanat, ensin harjasin hampaat tahnalla ja purskutin Listerine Cool Mintulla niin hetken päästä sain vedellä suustani vaaleaa limaista "rämmälettä" Olen käyttänyt Pepsodentin ja Sensodyne hammastahnojen jälkeen.
      Listerine Total Caren käytön jälkeen ei ole tätä lima ongelmaa?! Mutta tämä aine on paljon "kirpeämpää"!

    • Anonyymi

      Olen kuullut että suuvettä ei ole hyvä ollenkaan käyttää. Se voi aiheuttaa syöpää mm. Minä käytän koska on ientulehdusta. Käytän myöskin tupakoinnin jälkeen. En polta kuin työpäivänä jälkeen . Voi mennä 14 tuntia tupakan väliin. Aamulla herään että kitalaessa on irtonutta nahkaa. Kiitos kokemuksista ne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe