Tapahtuipa kerran niin, että...

Joskus nuorempana asuessani japanissa, olin ehkä 13-14 ikäinen, etsimme taksikyytiä kotiin illalla\yöllä ravintolailtaman jälkeen.

Löysimme pimeältä kadulta yhden taksin odottelemasta. Kun lähestyimme autoa, kuski nousi autosta, sytytti tupakan, ja lähti kävelemään pois läheiseen ulkovessaan.

Isäpuoleni alkoi huutaa tälle kuskille, että palaisi, enkä oikein ymmärtänyt heti mistä oli kyse. Kuski katsahti ja sanoi että ei käy ja käveli pois. Isäpuoleni, temperamenttinen englantilainen kun on, huusi kovaa miehen perään ja sanoi ettei tämä ollut mitenkään hyväksyttävää.

Tajusin silloin, että kuski kieltäytyi kuljettamasta meitä. Olimme ulkomaalaisia.

Sanoin isäpuolelleni, että haetaan toinen taksi, että antaisia asian olla. Hän on erittäin kovapäinen tyyppi eikä edes pysähtynyt kuuntelemaan.

Olen edelleen imettinyt tätä tilannetta, ja äsken aloin jotenkin vertaamaan sitä suomalaisten mielipiteeseen ulkopuolisia kohtaan.

Mieleni teki mennä yleisövessaan, ja puhua japanilaiselle, ja sanoa, että olin pahoillani siitä, että isäpuoleni huusi hänelle, ja siitä että hän joutui kokemaan mitä joutui, oli se sitten mistä syystä tahansa. Halusin hänen tietävän, että olen nöyrä ja kunnioittava, eikä hänen tarvitsisi tuntea pahaa mieltä ajatuksistaan tai siitä, mitä hän teki. Että ymmärsin hyvin, ja en ajatellut hänestä pahaa.

Minua jäi suuresti kaduttamaan etten mennyt, en muista miksi, ehkä minua ei päästetty.

Tällä tavalla minä yleensäkin matkustan maailmalla, jos matkustan. Minua ahdistaa olla ihmisten seurassa, jotka menevät toisten maihin vaatimaan kaikenmaailman kohteluja ilman, että kunnioittaisivat kansan ajatuksia ja kokemuksia. Jos tämä japanilainen mies olisi ollut väkivaltainen, olisin ollut häntä vastaan suuresti, mutta hän seisoi jonkun asian puolesta ja perääntyi, joka oli mielestäni kunnioitettava teko, hänen omassa maassaan. Hän perääntyi, ja kuitenkin seisoi tunteittensa takana.

Isäpuoleni oli töissä japanissa, ja häntä harmitti se, ettei hän saanut kunnon kohtelua vaikka hän on osa japanilaista systeemiä, eikä ole siellä "vain" turistina ihmettelemässä. Ymmärrän häntäkin erittäin hyvin. Ymmärsin samalla myös japanilaisen miehen tunteet, koska hän taksikuskina on varmaankin kokenut yhtä sun toista ala-arvoista kohtelua rasittavilta ulkomaalaisilta.

Mielestäni mitään väärää tai pahaa ei tapahtunut. Mielestäni tilanne oli harmittavaa siksi, että vaikka olin osa sitä en saanut japanilaisen miehen päähän ajatusta siitä, että isokin osa "meistä" on erittäin kunnioittavaa ja arvostavaa porukkaa. Itse minulla oli aina erittäin ylpeä tunne siitä, että olin saanut edes astua heidän maahansa, jossa sain kokea kaikenlaista mukavaa, enkä olisi ikinä ollut heitä kohtaan epäkunnioittava, heitä kansana tai yksilöinä .

Itseäni jäi harmittamaan vain se asia, etten päässyt puhumaan tälle miehelle edes hetkeä. Miltä teistä tämä tilanne vaikutti, mitä olisitte tehneet\ajatelleet?

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z.o

en minäkään ota kyytiin ketään, joka alkaa rähjätä jo auton ulkopuolella.

• Tämä alkoi siis rähjätä vasta kun kuski lähti jo menemään, se oli se syy sille miksi rähjääminen ensinnäkään alkoi. Kuski ei suostunut ottamaan ulkomaalaisia kyytiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe