Shettisten paino- ja kokorajakeskustelut

Omistaja täällä

Täällä palstalla on jatkumolla keskustelua siitä, saavatko liian isoksi ja painaviksi kasvaneet ratsastaa shettiksillä. Eikö ihmisillä ole vaakoja ja peilejä??

Ratsun oikea koko on helppo testata istumalla selkään. Eli, kun pohje asettautuu oikealle paikalleen ilman, että joutuu istumaan jalat koulussa. Jos ei saa jalkoja kunnolla, on ratsastaja liian pitkä.

Kun vaaka näyttää yli 40 kg, on aika alkaa miettiä, kuinka kuluttavaa on ratsastaa pienellä ponilla. Vaikka ratsastus olisi satunnaista, se luultavimmin kipeyttää eläimen paikat juuri satunnaisuudesta johtuen. Aivan, kuten ihmiselläkin, joka treenaa kovasti vain satunnaisesti.

On naurettavaa kirjoittaa nykypäivänä tarinoita kuormajuhdista ulkomailla, sillä meikäläisten oloissa liian painavat kuormat ymmärretään eläinrääkkäykseksi. Shettikset ovat olleet Britanniassa kaivosponeja, mutta kuinka moni antaisi omansa sellaiseen työhön nykyään?

Poneja ja hevosia löytyy kaiken kokoisia. Kun ihminen kasvaa, on aika hankkia sopiva ratsu. Eihän teistä kukaan ajele kolmipyöräiselläkään vaan iän myötä on ajopeli muuttunut isompaan pyörään.

Ihmisellä pitäisi olla joku todellisuudentaju tällaisissa asioissa. Mutta ehkäpä urbanisoituminen on vienyt ihmisen kauemmas luonnosta. Tai sitten kyseessä on nykyihmisen itsekkyys: ajatellan vain omaa iloa ponin kustannuksella.

Minulla on ollut poneja lähes 25v. Olen tarkka painorajoista.

5

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä-vaan-

      Samaa mieltä... itse olen jo liian iso shettikselle, tai ainakin mun mielestä. On paljon niitä jotka ovat sopivan painosia mutta liian pitkiä. Ja ei nyt ihan näytä kivalta jos jalat heiluu maassa tai jos laittaa jalustinhihnat liian lyhyeks.

    • -98

      Olen samaa mieltä, mutta rajansa kaikella. Minun mielestä 40 kg ratsastaja voi hyvinkin mennä shettiksellä. Riippuen ihan shettiksen koosta, mutta minun mielestä kyllä voi. Shettis on vahva rotu - en kuitenkaan vertaa kaivosponikäytäntöön kauan sitten. Vaikka oletkin ammattilainen, ja minä ehkä väärän käsityksen saanut teinihupakko tässä puhun, silti. Shettis oppii helposti huonoille tavoille, jos pikkutyttö, jolla ei ole tarpeeksi voimaa, ratsastaa joka kerta shetulla, ja poni oppii oikomaan ja keksimään konnuuksia pikkuinen nappula selässään. Kyllä sen itse huomaa, kun isoksi kasvaa. Shettiksenkin tuntikäyttäytyminen varmasti muuttuu, kun 60 kiloa istahtaa satulaan ja pakottaa pikkuraukan liikkeelle pohkeella ja raipalla. Se menee jo yli, mutta ajatelkaa: monilla RATSASTUSKOULUILLA vielä 50 kg ratsastajatkin menevät shettiksillä. Meillä ainakin shettiksen rajat menevät siinä 50 kg paikkeilla (mutta enää esteitä ei tietenkään hypätä näissä mitoissa). Tosin 90 cm shettiksellä saavat mennä vain pikkuratsastajat. Olen sitä mieltä, että tämä on ihan ok. Tallin shettikset ovat oikein virkeitä ja hyvin tunnilla käypiä ratsuja, joilla on mukava mennä aina sillointällöin. Itse 45-47 kg menen ehkä kerran kuukaudessa hieman isommilla shettiksillä tunnin. Ja en ole ainut tämän painoinen. Ponit ottavat oikein mielellään minut selkään, ja oikein kiirehtivät tunnilla, toisinaan joka itse nostavat laukan ja innostuvat hieman painavammasta ratsastajasta. Oma shettiskauteni on kuitenkin ihan pian lopussa, joten kiitän niitä hyvistä vuosista.

      Kunnioitan tottakai jokaisen tallin omia rajoja, mutta minusta on typerää, että shettikset on nykypäivänä leimattu pikkukeijujen, parikymmenkiloisten pikkuisten heppahöpsöjen ratsuiksi. :) Mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Kiitos, olen, TAAS KERRAN, puhunut ja päästänyt oman mielipiteeni ilmoille.

    • vastaus?

      hei, olisi kiva jos joku vastaa! Voinko ratsastaa 1 kerran n. 10min -20 min 110cm ja 105cm shettiksellä. Painan 45 kg ja olen 159cm pitkä. sillä minun pitäisi ratsastaa tämä n. 105 tai vähä päälle shettis kun on hieman villi eikä muut uskalla vielä sen selkään mennä. :)

      • vastaus?

        jatkan vielä sen verran että nämä ponit on rotevia ja ovat tottuneet koht. painaviin ratsastajiiin n.(55kg) painava on ratsastanut tällä 110 tai vähän pääälle shetulla


      • ShettisLovesYous
        vastaus? kirjoitti:

        jatkan vielä sen verran että nämä ponit on rotevia ja ovat tottuneet koht. painaviin ratsastajiiin n.(55kg) painava on ratsastanut tällä 110 tai vähän pääälle shetulla

        vastaus?// Kyllä painon puolesta voisitkin mennä.. Mutta kannattaa kysyä ponin omistajalta :) Pituus nääs on, no toinen asia. Mutta mielestäni painorajat on tärkeempiä kuin pituus.

        Itse painan 32kg, ja oon 152cm pitkä. Menen siis shetlanninponeilla, vaikka pituutta on ehkä liikaa (?). Painon puolesta voin silti mennä, ja tietääkseni "normaali" kokoisen shetlanninponin (100-110cm) paino ja pituusrajat: 150cm/50kg. Kyllähän järkikin kertoo jos olet liian pitkä/painava pienelle ponille :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe