Lihottaminen

Luuviulu.

No niin, kolmas kerta toden sanoo... Eli tämä on jo kolmas palsta, jonne tämän saman asian kirjoitan, mutta kun en oikein meinannut löytää sopivaa palstaa kysymykselleni ja en tiedä onko tämäkään ihan oikea palsta.

Eli siis... Olen jo yli komlikymppinen nainen, ja olen ollut koko ikäni huomattavasti alipainoinen. Jostain syystä en liho, vaikka söisin kuinka paljon ja epäterveellisesti. Nyt olen kuitenkin kärsinyt vatsavaivoista jo lähemmäs kymmenen vuotta ja viimeiset viisi vuotta tosi pahoista vatsavaivoista, jotka ovat pakottaneet minut paastoamaan välillä todella pitkiä aikoja. Tämän seurauksena olen menettänyt jo osan lihasmassastakin, ja olen myös todella rasvaton. Kylkiluut ja rintalasta näkyvät läpi ihostani, ja näytän suoraan sanottuna hirveältä.

Olisiko kellään siis mitään neuvoja, mitä kannattaa syödä, että saisi hieman lihasta ja myös rasvaa kerättyä ympärilleen? Ruuan pitäisi olla myös vatsa-ystävällistä, sillä minulla on huono maha. Kyselen asiaa täältä siksi, kun en mikään syömishäiriöinen ole, vaan luonnostaan hyvin laiha ja nyt vielä vatsavaivojen takia liikaa laihtunut, ja eikö teidän touhuissanne välillä lihotetakin? Näin olen ainakin ymmärtänyt...

Enkä siis ole myöskään mikään kehonrakentaja tai fitness -tyyppinen nainen, enkä sellaista kroppaa ole hakemassakaan. Harrastan tosin liikuntaa ihan paljonkin, eli lenkkeilen päivittäin, mutta tahtoisin näyttää vain vähän normaalimmalta... Nyt olen aivan liian laiha, ja eniten harmittaa että pitkien pakkopaastojen takia elimistö on syönyt osan lihaksistakin pois, ja kyllähän naisen kropassa pitäisi olla vähän rasvaakin...

Te kuitenkin tiedätte paljon noista ravinto-asioistakin, joten toivottavasti joku osaa minulle vinkkiä antaa, että millä tavalla saan hieman lihaa ja läskiä luitteni ympärille.

9

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhgbbsgbae

Haluat siis massaa, mutta et läskiä etkä lihaksia. Mene mille tahansa "bodaus" foorumille joissa jokaisessa 100 tähtitieteilijää neuvoo sinua.

• totuutta paossa

Suosittelisin sinulle lääkärin perusteellista tarkastusta, tuon taustalla on todennäköisesti joku vakava ongelma, joko fyysine n tai psyykkinen. Moni anorektikkokin sanoo, etteivät lihoa vaikka haluavat, todellisuudessa syy on psyykkinen.

• Luuviulu.

Ei minulla ole psyykkistä ongelmaa, joka laihuuteni aiheuttaa, olen ollut varhaislapsuudesta lähtien laiha, ja koskaan en ole lihonut vaikka silloin kun mahani on ollut paremmassa kunnossa olen syönyt paljon. Mahavaivoja taas lääkärit eivät ala tutkimaan edes, kun ei molemmista päistä ruutaa verta -tämä on minun kokemukseni. Psyykkistä syytä sieltäkin aletaan vain tyrkyttää, vaikka stressillä tai millään sellaisella ei ole mitään vaikutusta tähän... No ilmeisesti vastauksia kysymykseeni ei tule, joten antaapa olla.

• ...mies

Hmm... ehkä joku gaineri voisi auttaa asiaa. Hankala sanoa, kun ei tiedä sun ruokavaliosta mitään.

Eli ihan kaupan lisäravinnehyllyltä joku gaineri. Siitä ohjeen mukaan 2 kertaa päivässä. Mukaan t-lusikallinen tai ruokalusikallinen ruokaöljyä.

Hyviä painon lisäykseen on myös paistetut perunat, öljyssä pyöritetyt riisit...

Paljonko yleensäkin syöt ja millaisia ruoka-aineita pystyt syömään? Olisi helpompi auttaa, kun tietäisi edes jotain perustietoja ruokavaliostasi.

Oletko koittanut ihan vaan alkaa lisäämään ruokavalioosi öljyä? Ensin pari t-lusikallista päivässä ja siitä kun vatsa alkaa kestämään, niin muutamia ruokalusikallisia päivässä.

• Luuviulu.

Syön ihan tavallista ruokaa, mutta en pysty syömään kuin kolme kertaa päivässä ja pieniä annoksia, tai ruuansulatus pysähtyy -eli ei mitään välipaloja. Ruokailujen välissä täytyy myös olla useita tunteja, joten sellainen pitkin päivää tapahtuva mussuttaminen ei onnistu. Myöskään lihan ja rasvan mättäminen ei onnistu, sillä se tekee kaikista hirveimmän olon -eli pakko syödä aika keveästi, ja välillä siis joudun olemaan lähes syömättä todella pitkiä aikoja, että maha rauhoittuu ja ruuansulatus alkaa taas toimia. Ehkä voisin kokeilla esim. syödä sitten jotain ruokaöljyä -se saattaisi onnistuakin... Omasta mielestä elimistöni tarvitsisi juuri rasvaa, mutta ainakaan rasvaista lihaa tai jotain grilliruoka -tyylistä mahani ei kestä.

• ...mies
        Luuviulu. kirjoitti:

Syön ihan tavallista ruokaa, mutta en pysty syömään kuin kolme kertaa päivässä ja pieniä annoksia, tai ruuansulatus pysähtyy -eli ei mitään välipaloja. Ruokailujen välissä täytyy myös olla useita tunteja, joten sellainen pitkin päivää tapahtuva mussuttaminen ei onnistu. Myöskään lihan ja rasvan mättäminen ei onnistu, sillä se tekee kaikista hirveimmän olon -eli pakko syödä aika keveästi, ja välillä siis joudun olemaan lähes syömättä todella pitkiä aikoja, että maha rauhoittuu ja ruuansulatus alkaa taas toimia. Ehkä voisin kokeilla esim. syödä sitten jotain ruokaöljyä -se saattaisi onnistuakin... Omasta mielestä elimistöni tarvitsisi juuri rasvaa, mutta ainakaan rasvaista lihaa tai jotain grilliruoka -tyylistä mahani ei kestä.

Ruoansulatus pysähtyy? Kuulostaa hullunkuriselta.

Mutta tosiaan kannattaa ehkä aloittaa ottamaan joka ruokailun yhteydessä vaikka t-lusikallinen öljyä ja siitä kun vatsa tottuu, niin lisätä määrää ruokalusikalliseen tai jopa kahteen per ruokailu.

Lisäksi ehkä nuo gainerit voisi mennä välipalana ruokailujen välissä? Kun ne ei ole kuitenkaan mitään raskasta, lähinnä pelkkää nesteeseen sekoitettua jauhoa.

Entä riisit ja pasta? Nehän on yleensä hyvin sulavia ruokia. Oletko koittanut niiden määrää lisätä ja sekoittaa niiden sekaan pienen määrän öljyä.

• tehoaa
        Luuviulu. kirjoitti:

Ota US Bulkia, painonlisäysvalmistetta joka sisältää proteiinia ja hiilihydraatteja. Jos ei sillä paino ala nousta, niin ei millään. Antaa muuten energiaa julmetusti päivään.

• Luuviulu.
        ...mies kirjoitti:

Ruoansulatus pysähtyy? Kuulostaa hullunkuriselta.

Mutta tosiaan kannattaa ehkä aloittaa ottamaan joka ruokailun yhteydessä vaikka t-lusikallinen öljyä ja siitä kun vatsa tottuu, niin lisätä määrää ruokalusikalliseen tai jopa kahteen per ruokailu.

Lisäksi ehkä nuo gainerit voisi mennä välipalana ruokailujen välissä? Kun ne ei ole kuitenkaan mitään raskasta, lähinnä pelkkää nesteeseen sekoitettua jauhoa.

Entä riisit ja pasta? Nehän on yleensä hyvin sulavia ruokia. Oletko koittanut niiden määrää lisätä ja sekoittaa niiden sekaan pienen määrän öljyä.

Niin se vain tekee tuo minun mahani, eli ruoka jämähtää sinne eikä sula, jos syön liikaa tai liian raskasta ruokaa. Ei muuten ole kiva tilanne ollenkaan, vaan maha tulee tosi kipeäksi... No pitää kokeilla tuota ruokaöljyä, ja valmisteita mitä sinä ja tuo alempana vastaava suosittelevat. Riisiä ja pastaakaan en pysty syömään paljoa, sillä jostain kumman syystä mahani ei myös kestä sitä, jos sen syö liian täyteen... Tämä kuulostaa hullulta, mutta näin se vain on.

• no siis mitähän mahdat syödä jos kerran tuolla tavoin maha reistailee? Neuvoja olisi helpompi antaa, jos tietäisi sen ruokavalion. Eli kirjoittelepa kaikki mitä syöt päivän aikana ja koitetaan sitten auttaa. :)
      Itse kärsin nuorempana myöskin tuosta alipainosta ja sain vähän väliä kuulla anorktikko-kommentteja vaikka kovin yritin lihottaa itseäni. (Yllättävän vaikeaa luonnostaan hoikalle ihmiselle) Ratkaisu tuli liikunnan lisäyksen mukana, eli kun kermakuurit eivät toimineet, päädyin syömään pieniä annoksia monta kertaa päivässä. Vähitellen paino lähti nousemaan ja vaikka vieläkin olen suht hoikka, niin nyt näytän jo normaalilta. Nälkä tosin kasvaa syödessä, nyt on sitten tavoitteena sellainen lihaksikas urheilijan kroppa ja siihen taas vaaditaan lisää syömistä sen liikunnan lisäksi...:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2282
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1547
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1115
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1098
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe